کدام فرمت ویدئویی برای شما مناسب‌تر است؟

۱۹۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ خرداد ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
کدام فرمت ویدئویی برای شما مناسب‌تر است؟

دنیای فرمت‌های ویدیویی می‌تواند بسیار گیج کننده باشد، ولی مواردی وجود دارند که شما باید حتماً با آن‌ها آشنا باشید. قبل از هر چیز لازم است بدانیم یک فرمت ویدیویی چیزی بیش از پسوند فایل آن است. پسوندهایی مانند AVI در واقع کدک نیستند، بلکه فرمت ویدیویی هستند. این فعلاً تمام چیزی است که لازم است در این باره بدانید.

کدک چیست؟

بیشتر ویدیوهایی که به آنها بر می‌خورید فشرده سازی شده‌اند، یعنی این که طوری اصلاح شده‌اند که فضای کمتری را در کامپیوترتان اشغال کنند. برای مثال، یک دیسک بلو-ری به طور معمول در حدود ۳۰ یا ۵۰ گیگابایت فضا دارد؛ که برای یک کاربر معمولی که می‌خواهد آن را دانلود یا ذخیره کند، فضای زیادی محسوب می‌شود. بنابراین، ما به این دلیل فیلم‌ها را فشرده می‌کنیم تا راحت‌تر قابل سازماندهی باشند، که این کار البته غالباً با مقداری کاهش در کیفیت ویدیو همراه است.

یک کدک داده را فشرده و باز و تفسیر کرده و چگونگی اجرای آن را بر صفحه نمایش تعیین می‌کند. سیستم شما با انواع بسیاری از کدک‌های از پیش نصب شده، تحویل می‌شود، ولی همچنان می‌توانید بسته‌های کدک را برای پشتیبانی گسترده‌تر نصب، یا از برنامه‌هایی مثل VLC یا PotPlayer که از کدک‌های زیادی به‌طور پیش فرض پشتیبانی می‌کنند، استفاده کنید که البته روش بهتری است.

در ادامه چند نمونه از کدک‌ها را برای شما معرفی می‌کنیم:

  • FFmpeg: این کدک در فرمت‌هایی مانند MPEG-2 که معمولا در DVD ها از آن استفاده می‌شود و همچنین MPEG-4: که توسط کمپانی اپل و برای فیلمهای iTunes store ساخته شد، به کار می‌رود.
  • DivX: با بعضی از انواع MPEG-4 کار می‌کند که سال‌های گذشته و قبل از آنکه ویدیوهای HD عمومیت پیدا کنند از آن برای ریپ کردن DVD ها استفاده می‌شد.
  • XviD: در واقع نسخه متن باز DivX محسوب می‌شود که در سایت‌های اشتراک فایل و تورنت محبوبیت زیادی دارد.
  • x264: که ویدیوهای H.264 ( که به MPEG-4 AVC هم معروف هستند) را فشرده سازی می‌کند و در ویدیوهای HD از آن استفاده می‌شود.

کدک‌ها انواع مختلفی دارند که با نسخه‌های مختلف استاندارد MPEG آن‌ها می‌تواند بسیار گیج کننده باشد. اما این روزها شما تنها به آشنایی با تعداد کمی از آنها نیاز دارید که در ادامه آنها را معرفی خواهیم کرد.

فرمت ویدیویی چیست؟

یک فرمت در واقع بسته‌ای از فایلهای مختلف است. فرمت‌ها معمولاً شامل یک کدک تصویری و یک کدک صوتی هستند که البته امکان اضافه کردن اطلاعاتی مثل زیرنویس هم به آنها وجود دارد. فرمت‌ها به شما این امکان را می‌دهد که از دو کدک جداگانه برای صدا و تصویر استفاده کنید که قابلیت بسیار مفیدی است. برای مثال شما می‌توانید برای صدا از کدک با کیفیتی مثل DTS استفاده کنید و یا این که برای اینکه فایل فضای کمتری اشغال کند آن را با MP3 فشرده سازی کنید. این قابلیت‌ها باعث می‌شوند که برای ضبط ویدیو یا ریپ کردن فیلم‌ها، انتخاب‌های بیشتری داشته باشید. در ادامه شما را با چند نمونه از فرمت‌های رایج آشنا می‌کنیم:

  • AVI
  • Matroska ( که با پسوند MKV شناخته می‌شود)
  • MP4: این فرمت توسط کمپانی اپل و فروشگاه آنلاین آن یعنی Apple Store رایج شد. این فرمت ممکن است با پسوند M4V هم عرضه شود ولی فرمت هر دو دقیقا مثل هم است.
  • MOV یکی دیگر از فرمت‌هایی ست که توسط اپل توسعه یافته است.

تفاوت مهم بین فرمتهای ویدیویی تنها در نوع کدک‌هایی نیست که توسط آنها پشتیبانی می‌شود و شامل قابلیت‌هایی مانند زیرنویس و بخش‌بندی ویدیو هم می‌شود. یکی از فرمت‌های که این روزها محبوبیت زیادی دارد، فرمت MKV است و دلیل این محبوبیت هم این است که این فرمت از همه کدک‌ها و قابلیت‌های موجود پشتیبانی می‌کند و علاوه بر اینها متن باز هم هست.

انتخاب بهترین فرمت

این روزها شما هنگام مرور سایتهای اینترنتی تنها با چند نوع کدک برخورد می‌کنید. فرمت‌های DivX و XviD جزو فرمتهای محبوب ویدیویی برای ویدیوهای قدیمی با کیفیت معمولی (مثل فیلم‌های ریپ شده از DVD) بودند که این روزها از رده خارج شده‌اند. پس بهتر است که برای ریپ کردن دی وی دی‌های خود از فرمت دیگری استفاده کنید.

نرم‌افزار Handbrake، که بهترین نرم‌افزار تبدیل فایلهای ویدیویی به فرمتهای دیگر است، از سه کدک ویدیویی ( که در پایین برگه Video برنامه قابل مشاهده است) و دو فرمت ویدیویی (که می‌توانید آنها را در پایین Output Setting مشاهد کنید)، پشتیبانی می‌کند. H.264 که کدک پیش فرض نرم‌افزار Handbrake است بهترین کیفیت را به شما ارائه می‌دهد، اما اگر کیفیت خروجی برای شما اهمیت زیادی ندارد می‌توانید از کدک MPEG-4 هم استفاده کنید که سرعت فشرده‌سازی آن از H.264 سریع‌تر است.

برای انتخاب فرمت هم شما می‌توانید از MP4 و MKV استفاده کنید که هر دو ویدیوهای با کیفیتی را ارائه می‌دهند، اما ما فرمت MKV را به دلیل داشتن قابلیت‌های بیشتر و پشتیبانی از کدک‌های صوتی با کیفیت‌تر، به همه فرمت‌ها ترجیح می‌دهیم. MKV علاوه بر داشتن همه این ویژگی‌ها یک فرمت متن باز هم محسوب می‌شود. شاید تنها نقطه ضعف این فرمت این باشد که بعضی از نرم‌افزارها و دستگاه‌ها از آن پشتیبانی نمی‌کنند. به همین دلیل اگر شما قصد دارید ویدیوهای خود را در دستگاه‌هایی مثل iPad، Apple TV یا Xbox 360 پخش کنید بهتر است از فرمت MP4 استفاده کنید. اما اگر شما ویدیو‌ها را در پخش کننده‌هایی مثل VLC Player، XMBC، PotPlayer و یا هر پخش کننده دیگری که از MKV پشتیبانی می‌کند، نگاه می‌کنید، بهتر از فرمت Matroska استفاده کنید.

حال پیشنهاد ما مراجعه به مطالب زیر و مطالعه آن‌ها می باشد:

 

منبع

بر اساس رای ۳۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۴ دیدگاه برای «کدام فرمت ویدئویی برای شما مناسب‌تر است؟»

با سلام و ممنون از وقتی که به مراجعین اختصاص دادید
دستگاه دی وی دی بنده پاناسونیک هست اما متاسفانه نمیدونم چه فرمتی رو پشتیبانی میکنه،mp4 و mkv رو پخش نمیکنه
مدل sa-pt875

دوست عزیز دستگاه شما بلوری نیست و بهتره اصلا بهش فلش نزنید چون اون دستگاه ها فقط از کانتینر avi وdat و vob و mpg پشتیبانی میکنند که به درد فیلم نگاه کردن نمی خورن فقط باید به صورت سنتی باهاشون فیلمهای دی وی دی با فرمت ویدیویی vob نگاه کرد ..اگه علاقه دارین با تلویزیون فیلمهای اچ دی ببینین بهتره فیلم رو داخل فلش بریزین و به جای پورت یو اس بی خود تلویزیونتون بزنین چون تلویزیونهای جدید همه فرمت ها و ظرفهای ویدیویی رو ساپورت میکنند

با سلام مانیتور خودرو من ویندوز بود و اندروید نمی باشد و فرمت ویدئویی آن 1080Pمیباشد و در تصاویر ویدئویی ضبط شده از ماهواره در بعضی از کانال ها در هنگام پخش از طریق مانیتور صرفا صدای نویز میده که باعث اذیت و آزار میشه مثل اینکه بلند گوی خودرو پاره گی دارد چکار کنم که مشکل حل بشه ممنونم که راهنمایی فرمائید

سلام و عرض خسته نباشید وتشکر از اطلاعات خوبی که بیان داشتید مفید و قابل استفاده هست اما اگر مزاحم وقت شریف تان نباشم راهنمایی میخواستم من ویدیوی آموزشی و درسی در لپ تاپ با فرمت mp4 برای دانش آموزان در بستر شاد تهیه میکنم اما در موقع ارسال به شاد در نهایت این ویدیوها آپلود نمی‌شوند و علاوه براینکه هزینه میگیرند نتیجه زحمات ما هدر میرود میخواستم ببینم آیا مشکل مربوط به فرمت ویدیو هست با چه فرمتی کارکنم میشم راهنمایی تان در ایمیل ما قراردهید، با سپاس

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *