هواتاب رنگین کمانی — تصویر نجومی

۷۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
هواتاب رنگین کمانی — تصویر نجومی

دلیل تابش رنگارنگی که در این تصویر مانند یک رنگین‌‌کمان تکرارشونده بسیار بزرگ به نظر می‌‌رسد، پدیده‌‌ای به نام «هواتاب» (Airglow) است که در حال حاضر به طور مداوم رخ می‌‌دهد اما معمولاً به سختی دیده می‌‌شود. یک آشفتگی شبیه به یک توفان نزدیک‌‌شونده، ممکن است باعث ایجاد امواج محسوسی در جو زمین شود. این امواج گرانشی، نوسان‌‌هایی در هوا هستند و به روشی مشابه با امواجی که در اثر پرتاب یک سنگ در آب آرام ایجاد می‌‌شوند، پدید می‌‌آیند. احتمالاً نوردهی طولانی‌‌مدتی که تقریباً در امتداد دیواره‌‌های عمودی هواتاب برای گرفتن عکس به کار برده شده، این ساختار مواج را قابل مشاهده کرده است.

هواتاب رنگین کمانی

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

تابش قرمزرنگ هواتاب احتمالاً از مولکول‌‌های OH (هیدروکسیل) در ارتفاع حدوداً ۸۷ کیلومتری که در اثر نور فرابنفش خورشید برانگیخته شده‌‌اند، نشأت می‌‌گیرد. هواتاب نارنجی و سبز نیز احتمالاً توسط اتم‌‌های سدیم و اکسیژن در ارتفاع اندکی بالاتر به وجود آمده است. این تصویر هنگام بالا رفتن از کوه پیکو در «آزور» (Azores) کشور پرتغال گرفته شده و درخشش چراغ‌‌های جزیره «فیالی» (Faial) در اقیانوس اطلس به خوبی در آن مشهود است.

از میان این هواتاب نواری‌‌شکل، آسمانی تماشایی همراه با نوار مرکزی «کهکشان راه شیری» (Milky Way Galaxy) و «کهکشان آندرومدا» (Andromeda Galaxy) در سمت چپ و بالای تصویر به چشم می‌‌خورد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *