مریخ، خوشه پروین و کهکشان آندرومدا — تصویر نجومی

۶۳۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ مهر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
مریخ، خوشه پروین و کهکشان آندرومدا — تصویر نجومی

در این تصویر که ماه گذشته گرفته شده است، سه جرم آسمانی بسیار مشهور به تصویر کشیده شده‌‌اند. در سمت چپ و بالا، خوشه ستاره‌‌ای آبی و درخشان پروین (Pleiades) که شاید مشهورترین خوشه ستاره‌‌ای در آسمان شب باشد، دیده می‌‌شود. خوشه پروین (M45) تقریباً ۴۵۰ سال نوری از زمین دور است و با اختلاف چند درجه از صورت فلکی «شکارچی» (Orion) به راحتی می‌‌توان آن را یافت. در سمت راست و بالا، «کهکشان آندرومدا» (Andromeda Galaxy) (شاید مشهورترین کهکشان در آسمان شب) قرار دارد.

مریخ، خوشه پروین و کهکشان آندرومدا

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

کهکشان آندرومدا (M31) یکی از اجرام آسمانی است که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. در واقع، نوری که از این کهکشان به ما می‌‌رسد و آن را می‌‌بینیم، متعلق به میلیون‌‌ها سال پیش است. در مرکز تصویر نیز سیاره سرخ و درخشان «مریخ» (Mars) که احتمالاً مشهورترین سیاره در آسمان شب است، دیده می‌‌شود. امروز مریخ در نقطه مقابل خورشید قرار می‌‌گیرد و در تمام طول شب قابل مشاهده خواهد بود. در پیش‌‌زمینه تصویر، یک مقبره باستانی در جلگه فریجی (Phrygian) واقع در ترکیه به چشم می‌‌خورد. این مقبره دارای دو شیر سنگی بوده و بقایای یک تمدن قدرتمند متعلق به هزاران سال پیش است. در حال حاضر، مریخ به درخشان‌‌ترین حالت خود نزدیک شده است و می‌‌توان پس از غروب آفتاب به راحتی آن را در سمت مشرق مشاهده کرد.

بر اساس رای ۱۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
۲ دیدگاه برای «مریخ، خوشه پروین و کهکشان آندرومدا — تصویر نجومی»

سلام میشه بگید درچه ساعتی یاتاریخی ازشب میشه کهکشان اندرومدا رادید ودرچه موقعیتی

سلام
در شب های شهریور یا اوایل مهرماه، وقتی که ماه در آسمان نیست، تقریبا در قسمت شرق میشه این مثلثی که بالا توضیح داده شده رو دید. البته هرچی تو موقعیتی باشید که از شهر دور باشه و نور کمتری در اطرافتون باشه واضح تر میتونید ببینید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *