سطح مریخ — تصویر نجومی روز

۸۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ بهمن ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
سطح مریخ — تصویر نجومی روز

گاهی حتی «سطح‌نوردهای» (Rovers) در حال تحقیقات در سطح «مریخ» (Mars) نیز برای ستایش زیبایی که در پیش رویشان قرار دارد، توقف می‌کنند. نوامبر سال ۲۰۱۹، مریخ‌نورد کیورُسیتی (مریخ‌نورد کنجکاوی | Curiosity Rover)، توقفی داشت تا از زیبایی که او را احاطه کرده است، عکاسی کند.

یکی از نقاط زیبا و تحسین‌برانگیزی که در این تصویر مشاهده می‌شود، «سنترال بیوت» (Central Butte) است. سنترال بیوت یک تپه مسطح غیر معمول است که توسط سطح‌نورد کیورسیتی، تنها چند روز پیش از ثبت این تصویر، مورد بررسی قرار گرفته بود.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

در سمت راست تپه سنترال بیوت، «کوه ائولیس» (Aeolis Mons) را می‌توان مشاهده کرد که به طور غیر رسمی به آن «کوه شارپ» (Mount Sharp) نیز گفته می‌شود. کوه ائولیس در «گودال گیل» (Gale Crater) قرار دارد و ارتفاع آن از کف گودال برابر با ۵/۵ کیلومتر است. کوه شارپ، پوشیده از سولفات است و همین موجب می‌شود تا در این تصویر رنگی دارای فیلتر قرمز، به رنگ سفید به نظر برسد.

در سمت چپ تپه مسطح، ناحیه‌ای که زیر سایه بسیار تاریک قرار دارد، شیب جنوبی «شیار ورا روبین» (Vera Rubin Ridge) است. بین شیار و سنترال بیوت، رد چرخ‌های سطرح‌نورد کیورُسیتی را می‌توان مشاهده کرد که رو به جلو و تا خارج از کادر تصویر ادامه دارد.

در قسمت جلوی تصویر، دیدگان کنونی بشر در مریخ، یعنی سطح‌نورد رباتیک پیچیده کیورُسیتی را می‌توان مشاهده کرد. اگر کارها به خوبی پیش برود، ناسا سطح نورد دیگری را نیز در آینده نزدیک به مریخ خواهد فرستاد. در حال حاضر یک نظرسنجی نیز برای انتخاب نام سطح‌نورد بعدی مریخ در جریان است و افراد می‌توانند با مراجعه به این لینک [+] رای خود را بدهند و در واقع، نظر خود را اعلام کنند.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *