ضبط صدا روی فیلم در پریمیر پرو (Adobe Premiere Pro) — از صفر تا صد

۷۰۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
ضبط صدا روی فیلم در پریمیر پرو (Adobe Premiere Pro) — از صفر تا صد

صدای روی فیلم از ویدیوهای یوتیوب تا ویدئوهای آموزشی و فیلم‌های هالیوودی همه جا دیده می‌شود و یک تکنیک رایج در زمینه تولید ویدئو محسوب می‌شود. اگر می‌خواهید صدای روی فیلم را در نرم‌افزار آدوب پریمیر پرو ضبط کنید؛ اما نمی‌دانید از کجا باید آغاز کنید، در این نوشته همه مواردی که نیاز دارید را برای شما توضیح داده‌ایم.

تنظیم میکروفن

پیش از ضبط کردن صدای روی فیلم باید میکروفن خود را به رایانه وصل کنید و سپس پریمیر پرو را تنظیم نمایید. بدین منظور با مراجعه به مسیر Premiere Pro > Preferences > Audio Hardware گزینه Audio Hardware را باز کنید.

در این منو امکان پیکربندی همه چیزهایی که با سخت‌افزار صوتی مرتبط هستند ارائه شده است. ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر بیاید؛ اما ما تنها یک تنظیم را می‌خواهیم تغییر دهیم. زیر Default Input از منوی بازشدنی برای انتخاب میکروفن استفاده کنید.

ممکن است گزینه‌های دیگری نیز مانند «Built-in Microphone» یا «No input» وجود داشته باشند. در تصویر زیر میکروفن «Blue Yeti» در فهرست میکروفن‌ها با عنوان «Yeti StereoMicrophone» نمایش یافته است.

زمانی که ورودی پیش‌فرض را انتخاب کردید، دکمه OK را کلیک کنید تا از پنل ترجیحات سخت‌افزار صوتی خارج شوید.

ضبط صدای روی فیلم

در تایملاین نرم‌افزار پریمیر پرو اینک دکمه Voice-Over Record مشاهده می‌شود. این دکمه به شکل یک میکروفن کوچک است که در سمت راست دکمه‌های Mute و Solo در بخش ترک‌های صوتی قرار دارد.

زمانی که دکمه voice-over record را فشار دهید، نمی‌توانید بی درنگ شروع به صحبت کنید. پریمیر پرو از سه تا یک به طور معکوس می‌شمارد و سپس با نمایش عدد صفر شروع به ضبط صدا می‌کند. بدین ترتیب پس از کلیک کردن دکمه فرصت اندکی برای آماده سازی خود می‌یابید.

این شمارش معکوس را می‌توانید در داخل پنجره Program Monitor ببینید که در مسیر منوی Window > Program Monitor > Sequence Name قابل دسترسی است.

پریمیر پرو در هنگام ضبط، عبارت Recording را زیر Program Monitor نشان می‌دهد.

در هنگام ضبط کردن نوسان‌های صوتی در Audio Meters ذخیره می‌شوند. این بخش در منوی Window > Audio Meters قرار دارد.

زمانی که یک ادیت را بازپخش می‌کنید یا یک صدای روی فیلم ضبط می‌کنید، این نوسان‌های صوتی وضعیت صدا را نشان می‌دهند. این نوسان‌ها بر حسب دسی‌بل اندازه‌گیری می‌شوند و از 60- تا صفر را شامل می‌شوند. در هنگام ضبط صدا باید اطمینان حاصل کنید که صدای شما «کلیپ» نمی‌شود. پدیده کلیپ شدن زمانی رخ می‌دهد که منبع صوتی برای میکروفن بیش از حد بلند باشد. در این حالت صدا دچار اعوجاج می‌شود و به طور کلی صدای مطلوبی نخواهد بود.

مشکل کلیپ شدن صدا

شما با استفاده از این نوسان‌های صوتی می‌توانید بفهمید که کلیپ شدن در چه بخشی رخ داده است. هر سیگنالی که مؤید کلیپ شدن باشد به رنگ قرمز در می‌آید. رنگ زرد به این معنی است سیگنال هنوز کلیپ نشده است اما در آستانه کلیپ شدن قرار دارد.

شما می‌بایست تلاش کنید تا صدایتان بین -9 تا -12 دسی‌بل باقی بماند. در این وضعیت Audio meter به رنگ سبز در می‌آید و تعادل مناسبی وجود خواهد داشت. در این حالت صدا چندان کم نیست و از طرفی کلیپ نیز نشده است و قبل از مواجه شدن با مشکل کلیپ شدن، می‌توانید صدای خود را کمی بالاتر ببرید.

اگر ماوس خود را به لبه بخش Audio meter ببرید، می‌توانید روی آن کلیک کرده و آن را بکشید تا بزرگ‌تر شود. اگر بیش از حد بزرگ شود امواج از حالت عمودی (بلندترین صدا در بالا) به حالت افقی (یعنی بلندترین صدا در سمت راست) در می‌آیند.

اگر دوست دارید به صدای صحبت کردن خود گوش دهید، یک هدفون به سیستم وصل کنید. می‌توانید از اسپیکر نیز استفاده کنید؛ اما صدایی که پخش می‌شود از سوی میکروفن جمع می‌شود و موجب فیدبک می‌گردد.

زمانی که صحبت خود را به پایان بردید دکمه spacebar را بزنید تا ضبط متوقف شود. این ضبط جدید شما در تایملاین ظاهر می‌شود و آماده ویرایش است.

ادیت کردن صدای روی فیلم

زمانی که کار ضبط به پایان رسید می‌توانید شروع به ادیت کردن کنید. از ابزار Ripple Edit برای صرفه‌جویی در زمان هنگام برش و حذف صداهای ناخواسته، نویزهای پس زمینه یا صداهای نامطلوب استفاده کنید.

زمانی که کار ادیت کردن را به پایان بردید، می‌توانید کل صدای خود را که اینک به صدها کلیپ کوچک‌تر تقسیم شده است ببینید. این مسئله چندان مهم نیست؛ اما ممکن است هنگام تنظیم صدا یا افزودن جلوه‌های صوتی در ادامه دردسرساز شود.

برای اصلاح این وضعیت همه کلیپ خود را در تایملاین انتخاب کنید. پس از انتخاب رنگ آن سبز می‌شود.

راست کلیک کرده و گزینه Nest را انتخاب کنید. یک نام مناسب وارد کرده و سپس OK را کلیک کنید.

بدین ترتیب پریمیر پرو صدای شما را ترکیب می‌کند. اینک به جای چندین کلیپ مستقل از هم، یک کلیپ طولانی‌تر دارید. اگر بخواهید مجدداً به کلیپ اصلی دسترسی داشته باشید، می‌توانید بر روی کلیپ اصلی در تایملاین دو بار کلیک کنید یا به Project Browser مراجعه نمایید.

اگر بخواهید صدای این قطعه صوتی را کاهش یا افزایش دهید می‌توانید در بخش Effect Controls این کار را انجام دهید. این بخش از طریق منوی Window > Effect Controls قابل دسترسی است.

زیر کنترل Audio Effects > Volume > Level می‌توانید حجم صدا را کاهش یا افزایش دهید. شما تنها می‌توانید تا بیشینه 6 دسی‌بل صدا را بلندتر کنید؛ اما از طرف دیگر بلندی صدا را می‌توانید تا هر مقدار که دوست دارید کاهش دهید.

استفاده از جلوه‌های صوتی در پریمیر پرو

پس از ضبط کردن صدا و انجام برخی ویرایش‌های اولیه و تنظیم صدا می‌توانید از جلوه‌های صوتی نیز بهره بگیرید. دو جلوه صوتی ساده هستند که بی درنگ می‌توانید آن‌ها را استفاده کنید.

ابتدا با باز کردن پنل Effects که در منوی Window > Effects قرار دارد، کار خود را آغاز می‌کنیم.

به دنبال افکت Multiband Compressor بگردید و آن را روی صدای خود بکشید. بخش Effect Controls اینک جلوه مذکور را نمایش می‌دهد. دکمه Edit را در کنار Custom Setup انتخاب کنید تا این افکت ظاهر شود. شما می‌توانید حجم صدا را از اینجا کاهش یا افزایش دهید، اما کمپرسور صدای شما را از هموار می‌کند. یعنی جاهایی که بلندتر صحبت کرده‌اید، صدا را کاهش می‌دهد و جاهایی که آرام حرف زده‌اید، صدا را بالا می‌برد. پیش‌‌تنظیم پیش‌فرض Broadcast برای اغلب کاربردها مناسب است.

جلوه دومی که استفاده خواهیم کرد Parametric Equalizer نام دارد. این افکت صدای برخی فرکانس‌های معین را تغییر می‌دهد. آن را می‌توانید در پنل افکت‌ها جستجو کرده و سپس روی صدای خود بکشید و رها کنید. دکمه‌ی Edit را بزنید و پیش‌تنظیم را به Vocal Enhancer تغییر دهید. این پیش‌تنظیم سمت بالا را افزایش داده و سمت پایین را کاهش می‌دهد و بدین ترتیب هر گونه صدای با فرکانس پایین مانند صدای عبور و مرور ماشین‌ها یا صداهای ناخواسته‌ای که از دهانتان خارج شده حذف می‌شوند.

زمانی که از نتیجه کار رضایت یافتید، می‌توانید جلوه‌های صوتی دیگر را نیز بررسی کنید. مثلاً برسی کنید که وقتی اسلایدرها را تا بالاترین حد ممکن می‌برید چه اتفاقی رخ می‌دهد. اگر در نرم‌افزار جستجو کرده و برخی جلوه‌های خوب صوتی برای صدای خودتان پیدا کردید، در این صورت آن‌ها را در بخش پیش‌تنظیم های سفارشی پریمیر پرو ذخیره کنید.

سخن پایانی

اگر می‌خواهید صدای خود را به صورت صدای روی فیلم، ضبط کنید بهتر است درک خوبی از نحوه کارکرد میکروفن‌ها داشته باشید و تفاوت‌های بین میکروفن‌های کندانسوری و دینامیک را بدانید. شناخت طرز کار میکروفن‌ها چیزی است که به بهبود کیفیت ضبط‌های شما کمک می‌کند.

در پایان، لازم است به این نکته نیز اشاره کنیم که ممکن است هدف از ضبط صدا روی فیلم در نرم‌افزارهای ویرایش ویدیو مانند پریمیر پرو تهیه ویدیوهای آموزشی باشد. اگر چنین قصدی را دارید، «فرادرس» که تا به امروز بیش از ۱۵.۰۰۰ ساعت آموزش را توسط ۱.۵۰۰ عضو هیئت علمی خود به انتشار رسانده، می‌تواند بستر مناسبی برای انتشار آموزش‌ها و تجربیات آموزشی‌تان باشد و به شما در رسیدن به چند صد هزار مخاطب برای آموزش‌هایتان یاری برساند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر برای تدریس در فرادرس روی این لینک (+) کلیک کنید.

اگر به این نوشته علاقه‌مند بودید، احتمالاً موارد زیر نیز مورد توجه شما قرار خواهند گرفت:

==

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
makeuseof
۱ دیدگاه برای «ضبط صدا روی فیلم در پریمیر پرو (Adobe Premiere Pro) — از صفر تا صد»

سلام
تو نرم افزار وقتی صدا ضبط میکنم روی فیلم اکو داره مشکل از چیه؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *