تفاوت هوش مصنوعی و رایانش نرم — راهنمای کاربردی

۵۵۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۳۱ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
تفاوت هوش مصنوعی و رایانش نرم — راهنمای کاربردی

«هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) و «رایانش نرم» (Soft Computing) از جمله مباحث داغ این روزها در حوزه فناوری محسوب می‌شوند. پژوهشگران، فناوران و کسب و کارهای بزرگ، متوسط و کوچک، توجهات زیادی را به این زمینه‌ها داشته‌اند و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این راستا انجام داده‌اند. با این وجود، هنوز بسیاری از افراد حتی آن‌هایی که در این حوزه‌ها مشغول به کار هستند، مفهوم و تفاوت این مباحث با یکدیگر را به خوبی نمی‌دانند. در این مطلب، تفاوت هوش مصنوعی و رایانش نرم مورد بررسی قرار گرفته است.

هوش مصنوعی

پیش از این طی مجموعه مقالات جامع، کاربردی، به روز و متعددی، به مفهوم هوش مصنوعی، کاربردها، روش‌ها و مسائل آن پرداخته شد.

برخی از این مطالب که برای آشنایی هر چه بیشتر با مفهوم هوش مصنوعی مفید هستند، در ادامه معرفی شده است.

در اینجا، مفهوم و تفاوت هوش مصنوعی با رایانش نرم به طور اجمالی بیان و در بخش‌های بعدی، تفاوت‌های آن با رایانش نرم به طور کامل بیان می‌شود. هوش مصنوعی، نسبت به رایانش نرم، مسائل پیچیده‌تری در زمینه خودکارسازی سیستم‌ها را حل می‌کند. این  خودکارسازی با به کارگیری هر زمینه‌ای از «پردازش تصویر» (Image Processing) و علوم ادراکی گرفته تا «سیستم‌های عصبی» (Neural Systems) و «یادگیری ماشین» (Machine Learning) را شامل می‌شود. هوش مصنوعی، ساخت ماشین‌ها، چارچوب‌ها و گجت‌های گوناگون دانا با قادر ساختن آن‌ها به تفکر و انجام کارهایی است که نیاز به هوش انسانی برای حل آن‌ها وجود دارد.

تفاوت هوش مصنوعی و رایانش نرم -- راهنمای کاربردی

رایانش نرم

رایانش نرم می‌تواند یک مدل کامپیوتری باشد که برای حل مسائل غیرخطی که مستلزم راهکارهای غیر مطمئن، غیر دقیق و تقریبی است.

این گونه از مسائل، به عنوان مشکلات جهان واقعی در جایی که هوش انسانی مورد نیاز است، حل می‌شوند.

تفاوت هوش مصنوعی و رایانش نرم -- راهنمای کاربردی

تفاوت هوش مصنوعی و رایانش نرم

هوش مصنوعیرایانش نرم
هوش مصنوعی، هنر و علم توسعه ماشین‌های هوشمند است.هدف رایانش نرم بهره‌برداری از تاب‌آوری برای عدم قطعیت، غیر دقیق بودن و حقایق جزئی است.
هوش مصنوعی نقش اساسی در پیدا کردن قطعات گمشده مسائل جذاب جهان واقعی ایفا می‌کند.رایانش نرم، روش‌های را به کار می‌گیرد که از روش‌های استدلال انسان‌ها الهام گرفته شده است و در اداره عدم دقت، عدم قطعیت و حقیقت جزئی پتانسیل دارد.
شاخه‌های هوش مصنوعی: استدلال ادراک پردازش زبان طبیعی (Natural Language Processing) شاخه‌های رایانش نرم: سیستم‌های فازی محاسبات تکاملی رایانش عصبی مصنوعی
هوش مصنوعی کاربردهای بی‌شماری در زمینه بهداشت و درمان دارد و در زمینه تحلیل داده‌های پزشکی پیچیده مورد استفاده قرار می‌گیرد.روش‌های رایانش نرم در اصول علم و مهندسی مانند «داده‌کاوی» (Data Mining)، الکترونیک، خودکارسازی و دیگر زمینه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هدف هوش مصنوعی برانگیختن هوش در سطح هوش انسانی در ماشین‌ها است.هدف رایانش نرم، تطابق یافتن با عدم قطعیت موجود در جهان واقعی است.
هوش مصنوعی نیازمند نوشتن برنامه‌های کامپیوتری است.رایانش نرم نیاز به آن که همه برنامه‌ها نوشته شوند ندارد و می‌تواند برنامه‌های خود را تکامل ببخشد.
در هوش مصنوعی، نیاز به نمونه ورودی‌های دقیق وجود دارد.رایانش نرم می‌تواند با داده‌های مبهم و دارای نویز کار کند.

اگر مطلب بالا برای شما مفید بوده، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شود:

بر اساس رای ۱۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
GeeksforGeeks
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *