طراحی پشته ای از کتاب‌ ها در ایلاستریتور – آموزش گام به گام

۵۸۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۸ دقیقه
طراحی پشته ای از کتاب‌ ها در ایلاستریتور  – آموزش گام به گام

در این مطلب می‌خواهیم نحوه‌ی ساخت تعدادی کتاب به کمک جلوه‌ی سه بعدی در «ادوبی ایلاستریتور» (Adobe Illustrator) را به شما بیاموزیم. به کمک مطالب این آموزش تعدادی کتاب ساخته و به صورت پشته‌ای بر روی هم قرار می‌دهیم. همچنین نحوه‌ی طراحی کاغذهای کتاب و افزودن جزئیات آن را یاد خواهید گرفت. با ما همراه باشید.

نیازمندی‌های این آموزش

برای تکمیل این آموزش و دنبال کردن گام‌های آن به طور کامل، نیاز به تعدادی فونت خواهید داشت. این فونت‌ها به شرح زیر هستند:

  • فونت Adobe Calson Pro
  • فونت MV Boli
  • فونت BD Cartoon Shout

تمامی این فونت‌ها را می‌توانید از این لینک دانلود کنید.

1. ایجاد سند جدید در ایلاستریتور

ایلاستریتور را اجرا کرده و از طریق منوی «File» گزینه‌ی «New» را بزنید تا یک سند خالی جدید ایجاد شود. یک نام برای فایل خود انتخاب کرده، اندازه‌ی آن را مشخص نموده و سپس مقدار «Units» را به «Pixels» و مقدار «Color Mode» را به «RGB» تغییر دهید.

سپس از طریق منوی «File» وارد «Preferences» شده و به بخش «General» بروید و مقدار «Keyboard Increment» را به «px ‏1» تغییر دهید. سپس به بخش «Units» رفته و اطمینان حاصل نمایید که بر اساس تصویر زیر تنظیم شده باشد. این تنظیمات در فرایند طراحی به شما کمک خواهند کرد.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

2. ساخت یک کتاب سه بعدی

حال که سند ما آماده است، زمان طراحی یک کتاب سه بعدی فرا رسیده است. این کار را بر اساس گام‌های زیر انجام خواهیم داد.

گام اول

ابزار «Rounded Rectangle» را برداشته و یک شکل با اندازه‌ی نمایش داده شده در تصویر زیر رسم کنید. از ابزار «Direct Selection» استفاده کرده و دو نقطه‌ای که در سمت راست تصویر وجود دارند را انتخاب نموده و کلید «Delete» را فشار دهید. برای مسیری که حاصل می‌شود، اندازه و رنگ «Stroke» را به ترتیب برابر با «brown» و «pt ‏3» انتخاب کرده و سپس گزینه‌ی «Round Cap» را بزنید تا گوشه‌های شیء گرد شوند.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام دوم

مسیر را انتخاب کرده و سپس از داخل منوی «Effect» به بخش «3D» رفته و گزینه‌ی «Extrude & Bevel» را انتخاب نمایید. در این بخش مقادیر «Coordinates»، ‏«Depth» و «Surface» را انتخاب نمایید تا کتاب سه بعدی ایجاد شود.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

3. قرار دادن متن بر روی کتاب سه بعدی

حال که کتاب ما آماده شده است، باید متن کتاب را نوشته و به آن اضافه کنیم.

گام اول

ابتدا متن را می‌نویسیم. ابزار «Type» را برداشته و عبارت «Dictionary» را در محیط طراحی خود بنویسید. از منوی «Object» گزینه‌ی «Expand» را انتخاب کرده و از طریق پنل «Transform» مقدار «Rotate» را بر روی «degrees ‏90-» قرار دهید.

حال از طریق منوی «Symbol Libraries» به بخش «Maps» رفته و سمبل «Distance Maker» را بیابید. آن را کشیده و بر روی محیط طراحی خود بکشید، سپس گزینه‌ی «Expand» را زده و رنگ آن را به مشکی تغییر دهید. یک سمبل در ابتدا و یکی دیگر در انتهای متن خود قرار دهید، سپس طرح کامل خود را به داخل پنل «Symbols» انداخته و آن را ذخیره نمایید.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام دوم

کتاب سه بعدی خود را انتخاب کرده و مجددا از طریق پنل «Appearance» وارد پنجره‌ی «Extrude & Bevel» شوید. بر روی گزینه‌ی «Map Art» کلیک کرده و سپس سطحی که می‌خواهید متن و سمبل را بر روی آن قرار دهید را انتخاب نمایید. در طراحی ما سطح مربوط به کنار کتاب سطح 12 از 14 است. می‌توانید اندازه‌ی سمبل را تغییر داده و آن را جابه‌جا کنید تا به نتیجه‌ی مطلوب برسید. در انتها گزینه‌ی OK را بزنید.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

4. ساخت صفحات کتاب

اینک جلد کتاب ما آماده شده ولی داخل آن خالی است. در این بخش کاغذها و صفحات کتاب را به آن اضافه می‌کنیم.

گام اول

کتاب سه بعدی خود را انتخاب کرده و از داخل منوی «Object» گزینه‌ی «Expand Appearance» را انتخاب نموده و سپس گزینه‌ی «Ungroup» را بزنید. حال گروه ایجاد شده را از داخل پنل «Appearance» باز کنید. ما نام این گروه را «brown book» گذاشته‌ایم. تعدادی گروه و شکل دیگر نیز در این بخش مشاهده خواهید کرد، هر کدام را انتخاب کنید تا متوجه شوید دقیقا هر کدام مربوط به کدام بخش شکل ما است و سپس نامی مربوط برای هر کدام برگزینید.

در این بخش شکلی که در تصویر زیر (بخش 1 تصویر) نمایش داده شده است را پیدا کنید، سپس ابتدا گزینه‌ی «Ungroup»، سپس «Copy» و در نهایت گزینه‌ی «Paste in Place» را بزنید تا یک کپی از آن ایجاد شود (گوشه‌ی آبی در بخش 2). ابزار «Scissors» را برداشته و بر روی دو بخشی که مشخص شده است کلیک کنید تا شکل بریده شده و تنها مسیر داخلی باقی بماند (بخش 3). حال نقاط نهایی مسیر را انتخاب نموده و کلیدهای «Ctrl + J» را فشار دهید تا به هم متصل شوند. با این کار شکل صفحات داخل کتاب حاصل خواهد شد (بخش 4).

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام دوم

رنگ داخل صفحات را بر اساس رنگ گرادیان مشخص شده در تصویر زیر انتخاب کنید (بخش 1)، سپس نقاط موجود در سمت راست کتاب را انتخاب کرده و کمی به داخل حرکت دهید تا گوشه‌های جلد کتاب مشخص شوند. همچنین یک نقطه‌ی اضافه با استفاده از ابزار «Add Anchor Point» در وسط این بخش اضافه نموده و آن بخش را کمی گرد کنید (بخش 2). این شکل را به داخل گروه «brown book» و در زیر لایه‌ی مربوط به جلد بالایی و در بالای لایه‌ی مربوط به جلد پایینی قرار دهید.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام سوم

شکل صفحات را کپی کرده و گزینه‌ی «Paste in Back» را بزنید، سپس رنگ شکل جدید را به رنگ طوسی تیره تغییر دهید. حال شکل اصلی صفحات را انتخاب کرده و آن را یک پیکسل به بالا و 2 پیکسل به راست حرکت دهید (از کلیدهای جهت‌نمای کیبورد استفاده کنید) تا یک سایه زیر شکل ایجاد شود.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام چهارم

حال باید کمی جزئیات به صفحات خود اضافه نموده و ظاهر کاغذها را درست کنید. از ابزار «Pen» استفاده کرده و تعدادی خط مستقیم با اندازه‌های مختلف بر روی شکل صفحات بکشید (بخش 1). همین کار را در سمت چپ شکل نیز تکرار کنید (بخش 2). برای این اشکال خود رنگ «Stroke» را طوسی روشن انتخاب نموده و مقدار «Width Profile 4» را از داخل پنل «Stroke» برگزینید (بخش 3).

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام پنجم

شکل صفحات را انتخاب کرده و سپس آن را کپی نموده و گزینه‌ی «Paste in Place» را بزنید تا یک کپی از آن در جلوی تمام لایه‌ها ایجاد شود. رنگ‌های «Fill» و «Stroke» این شکل را به «None» (بدون رنگ) تغییر دهید. حال گروه خطوطی که ایجاد کرده بودید را به همراه این لایه انتخاب نموده (بخش 1) و سپس از طریق منوی «Object» و بخش «Clipping Mask» گزینه‌ی «Make» را بزنید. نام گروه حاصل را «page details» بگذارید (بخش 2).

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام ششم

از ابزار «Pen» برای ساخت یک مسیر در بالا سمت چپ صفحات استفاده کنید (بخش 1). مقدار «Stroke» را برابر با «pt ‏2» و رنگ آن را برابر با مشکی قرار دهید، سپس از طریق منوی «Effect» به بخش «Blur» رفته و گزینه‌ی «Gaussian Blur» را انتخاب نمایید. مقدار «Radius» آن را برابر با سه پیکسل قرار دهید (بخش 2). این مسیر را کشیده و در گروه «page details» و در زیر ماسک ایجاد شده قرار دهید. همچنین گروه «page details» را کشیده و در داخل گروه «brown book» و در بالای لایه‌ی صفحات قرار دهید (بخش 3).

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

5. رنگ‌آمیزی متن روی کتاب

وارد پنل «Layers» شده و در داخل گروه «brown book»، متن قرار گرفته در کنار کتاب را پیدا کنید. این گروه متن را کشیده و در بالای لایه‌های گروه قرار دهید (بخش 1). مقدار رنگ «Fill» آن را تغییر داده و سپس جلوه‌ی «Drop Shadow» را به آن اضافه کنید.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

6. ایجاد سایه و روشنایی بر روی کتاب

حال باید کمی به جزئیات کتاب رسیدگی کنیم. این کار را در گام‌های زیر انجام خواهیم داد.

گام اول

ابتدا شکلی را که به عنوان ماسک نیاز داریم خواهیم ساخت. به پنل «Layers» رفته و در گروه «brown book» گروه‌هایی که جلد کناری کتاب را تشکیل داده‌اند بیابید. جلد کناری ما از سه بخش تشکیل شده بود (بخش 1). این گروه را کپی کرده و گزینه‌ی «Paste in Place» را بزنید تا یک کپی از آن در جلوی تمام لایه‌ها ایجاد شود. از طریق پنل «Pathfinder» گزینه‌ی «Unite» را بزنید تا تمام این لایه‌ها به یک شکل تبدیل شوند (بخش 2).

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام دوم

ابزار «Pen» را انتخاب کرده و یک مسیر مستقیم در کنار کتاب بکشید. اندازه و رنگ «Stroke» آن را به ترتیب برابر با «pt ‏2» و مشکی انتخاب نموده و یک جلوه‌ی «Gaussian Blur» با مقدار پنج پیکسل برای «Radius» آن ایجاد کنید.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام سوم

یک مسیر دیگر در کنار کتاب بکشید تا از آن برای ایجاد روشنایی کتاب استفاده کنید. اندازه و رنگ «Stroke» آن را به ترتیب برابر با «pt ‏2» و بژ (زرد متمایل به قهوه‌ای) قرار داده و جلوه‌ی «Gaussian Blur» به مقدار پنج پیکسل برای «Radius» را بر روی آن ایجاد نمایید.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام چهارم

حال مسیرهای سایه‌زنی و روشنایی ایجاد شده را به همراه شکل ماسکی که قبل‌تر ساخته بودیم و در جلوی لایه‌ها قرار دارد، انتخاب کرده و مقدار رنگ‌های «fill» و «stroke» آن را به «none» (بدون رنگ) تغییر دهید. از طریق منوی «Object» به بخش «Clipping Mask» رفته و گزینه‌ی «Make» را بزنید. گروهی که به دست می‌آید را «side shading & highlight» نامیده و آن را در بالای گروه «brown book» در پنل لایه‌ها قرار دهید.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام پنجم

از ابزار «Pen» استفاده کرده و یک مسیر همانند چیزی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید رسم نمایید. رنگ و اندازه‌ی «Stroke» آن را به ترتیب بر روی سفید و «pt ‏1» قرار داده و از قلم «Black Blend Art Brush 100x3» مشکی (که توضیحات ساخت آن در این لینک آمده است) استفاده کنید. مقدار «Blending Mode» را بر روی «Soft Light» و «Opacity» را بر روی %75 قرار دهید.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

7. ساخت پشته‌ای از کتاب‌ها

تا اینجای کار کتاب قهوه‌ای رنگ ما آماده شده است و به سادگی می‌توانیم سایر کتاب‌ها را به همین شکل طراحی کنیم.

گام اول

از یک مسیر مشابه کتاب قهوه‌ای استفاده کرده، رنگ و اندازه‌ی «Stroke» آن را به ترتیب بر روی آبی و «pt ‏3» قرار داده و گزینه‌ی «Round Cap» را نیز از داخل پنل «Stroke» فعال کنید. جلوه‌ی «3D Extrude & Bevel» را بر اساس تنظیمات نمایش داده شده در پایین اعمال نمایید تا یک کتاب سه بعدی دیگر ایجاد شود (بخش 2).

حال تکنیک‌هایی که تا به این لحظه توضیح داده شده بودند را دنبال کرده و با استفاده از آن‌ها، صفحات و جزئیاتشان نظیر روشنایی و سایه‌زنی‌ها را با همان تنظیمات قبلی انجام دهید. نتیجه‌ی نهایی را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید (بخش 3).

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام دوم

از یک مسیر مشابه دیگر ولی با سایزی بیشتر برای طراحی کتاب سوم استفاده کنید. اندازه و رنگ «Stroke» آن را به ترتیب برابر با «pt ‏3.5» و قرمز قرار داده و جلوه‌ی «3D Extrude & Bevel» را اعمال کنید تا جلوه‌ی سه بعدی کتاب به وجود بیاید. همچنین در صورت نیاز می‌توانید یک متن نیز همانند تصویر زیر به کتاب خود اضافه کنید (بخش 1). صفحات و جزئیات آن به همراه سایه‌زنی‌ها و و موارد دیگر را اضافه کرده و کتاب را تکمیل کنید (بخش 2).

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام سوم

در تصویر زیر تنظیمات مربوط به کتاب چهارم و آخر را نیز مشاهده می‌کنید.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

8. ایجاد سایه‌ی کتاب‌ها

حال زمان ایجاد جزئیات نهایی و سایه‌ها است تا کار ما به اتمام برسد.

گام اول

برای ایجاد سایه در بین کتاب‌ها، از ابزار «Blend» استفاده خواهیم کرد. بر روی کتاب سبز و قرمز تمرکز کرده و یک مسیر (path) همانند چیزی که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید ایجاد نمایید. این مسیر را با رنگ مشکی پر کرده و مقدار «Opacity» آن را بر روی صفر قرار دهید (بخش 1). یک شکل دیگر در نزدیکی گوشه‌ی کتاب سبز رسم کرده و رنگ آن را برابر با مشکی و مقدار «Opacity» را برابر با %100 قرار دهید (بخش 2).

هر دو مسیر ایجاد شده را انتخاب کرده و از طریق منوی «Object» به بخش «Blend» رفته و گزینه‌ی «Blend Options» را بزنید. در این بخش مقدار «Spacing» را بر روی «Specified Steps» قرار داده و در کادر روبه‌روی آن عدد 10 را وارد کنید. حال از طریق منوی «Object» به بخش «Blend» رفته و گزینه‌ی «Make» را بزنید. نتیجه‌ی آن را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید (بخش 3). در صورت نیاز می‌توانید تغییراتی را در این اشکال و سایه‌ها ایجاد نمایید.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

گام دوم

از همان تکنیک گام قبل برای ایجاد سایه در بین کتاب‌های قرمز و آبی و سپس آبی و قهوه‌ای استفاده کنید تا تصویر زیر به دست بیاید.

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

تصویر نهایی شما به شکل زیر خواهد بود:

طراحی پشته‌ای از کتاب‌ها در ایلاستریتور

اگر این مطلب برایتان مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Envato TutsPlus
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *