طراحی ساختمان ایزومتریک در ایلاستریتور — راهنمای گام به گام

۱۳۶۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
طراحی ساختمان ایزومتریک در ایلاستریتور — راهنمای گام به گام

در این مطلب با بهره‌گیری از چندین ابزار مانند Blend ،Offset Path و Pathfinder panel اقدام به طراحی ساختمان ایزومتریک در ایلاستریتور می‌کنیم.

تصویر مرجع جهت شروع طراحی

نخستین کاری که باید انجام دهیم اندکی جستجو در مورد چیزی است که می‌خواهیم بسازیم. در این مورد می‌خواهیم یک ساختمان با ساختار نسبتاً ساده با برخی رنگ‌ها و بافت‌های جالب طراحی کنیم. با کمی جستجو این ساختمان معمولی را در شهر نیویورک به این منظور انتخاب می‌کنیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

با این که این عکس عالی به نظر می‌رسد، اما برای طراحی نباید به یک تصویر اکتفا کنید. تلاش کنید چندین تصویر پیدا کنید و بخش‌های مختلف آن‌ها را با هم ترکیب کنید تا طراحی منحصر به فردی به دست آید.

تنظیم سند در ایلاستریتور

در این بخش با مراحل تنظیم اولیه سند در نرم‌افزار ایلاستریتور آشنا می‌شویم.

گام 1

به نرم‌ا‌فزار Offset Path, and the Pathfinder panel بروید. نخستین کاری که باید بکنیم ایجاد یک گرید ایزومتریک است. به این منظور ابتدا یک سند RGB جدید ایجاد می‌کنیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

سپس روی ابزار Line Segment دابل-کلیک می‌کنیم. به این ترتیب خطی با مشخصات زیر می‌سازیم:

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

زاویه 26.65 درجه کارکرد خاصی دارد که در ادامه در مورد آن بیشتر توضیح خواهیم داد.

گام 2

اکنون خط را به صورت عمودی با بوم تراز کنید. این کار با استفاده از دست و یا با بهره‌گیری از ابزار Align ممکن است. در هر صورت در این مرحله نیازی به داشتن دقت بالا نیست. سپس خط را به خارج از آرتبورد منتقل کنید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 3

خط را با استفاده از ابزار Selection بکشید و در حین انجام این کار کلیدهای Alt+Shift را نگه دارید تا حرکت به صورت روان انجام یابد.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 4

اینک که در هر دو سمت آرتبورد یک خط داریم، می‌توانیم شروع به ساخت گرید خود بکنیم. هر دو خط را با فلش سیاه انتخاب کنید و به منوی Object > Blend > Make بروید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

در فیلد Spacing گزینه Specified Steps را انتخاب کرده و عددی بالاتر از 30 وارد کنید. این گزینه میزان بزرگی یا کوچکی ماژول‌های گرید را مشخص می‌سازد.

گام 5

سپس نتیجه را انتخاب کرده و یک کپی از آن ایجاد کنید. این کار با زدن کلید‌های ترکیبی Ctrl+C و سپس Ctrl+F ممکن است.

نسخه کپی را انتخاب کرده و با مراجعه به منوی Object >Transform > Reflect به صورت افقی Flip کنید. مطمئن شوید که Vertical Axis را انتخاب کرده‌اید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

اکنون با مراجعه به منوی Object > Blend > Expand اقدام به بسط Blend خود بکنید تا گرید آماده شود.

گام 6

اینک می‌توانید گرید را بسته به سلیقه‌تان دست‌کاری کنید. ما از تنظیمات زیر روی گرید استفاده کرده‌ایم:

  • تغییر رنگ خطوط به فیروزه‌ای روشن.
  • کراپ کردن برای تطبیق یافتن با آرتبورد. این کار از طریق رسم یک مستطیل با اندازه آرتبورد و تطبیق دادن روی آن و سپس استفاده از Pathfinder و یا صرفاً اعمال Clipping Mask میسر است.

توجه کنید که این گام‌ها کاملاً اختیاری هستند و شما می‌توانید بدون این تغییرها نیز از گرید مربوطه استفاده کنید. نتیجه نهایی پس از اعمال تغییرها به صورت زیر درآمده است:

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 7

بهتر است گرید خود را روی لایه Lock شده مجزا نگهداری کنید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

رسم یک ساختمان

در این بخش به توضیح روش رسم ساختمان می‌پردازیم.

گام 1

اکنون با در دست داشتن تصویر مرجع و گرید، می‌توانیم شروع به کار مستقیم روی آن در ایلاستریتور بکنیم. با این حال، این کار را به صورت گام به گام انجام می‌دهیم. کار مستقیم با بردارها معمولاً موجب کاهش کیفیت رسم می‌شود. به طور معمول بهتر است کار را با رسم دستی آغاز کنیم. با این حال، اگر با رسم از طریق بردارها راحت هستید، می‌توانید این گام را رد کنید.

ما در این گام میانی هم‌زمان با نگاه کردن به تصویر مرجع یک طرح اولیه خیلی سریع رسم می‌کنیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

این رسم به هیچ وجه زیبا نیست، و صرفاً برای کمک به درک روش ساده‌سازی ساختمان ارائه شده است. از روی این اتود خام می‌توانیم بفهمیم که باید چهار طبقه داشته باشیم که هر طبقه چهار پنجره در دو سمت خود دارد. همچنین مکان پلکان و دیگر جزییات را متوجه می‌شویم.

گام 2

اکنون که یک طرح اولیه در اختیار داریم، آماده پرینت کردن گرید و رسم عملی هستیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

نکته خاصی در مورد این کار وجود ندارد. شما باید مقداری دانش ابتدایی در مورد طرز کار نمای ایزومتریک داشته باشید. با این حال داشتن صرفاً یک گرید کمک بسیار بزرگی است. به همین دلیل است که گرید را به رنگ فیروزه‌ای روشن رنگ‌آمیزی کردیم، چون چه روی صفحه و چه روی کاغذ اذیت‌کننده نیست.

گام 3

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

همچنان که می‌بینید این تمیزترین یا زیباترین رسم ممکن نیست، اما برای مقاصد مورد نظر ما کافی است. ما به درست بودن همه چیز زیاد اهمیت نمی‌دهیم، چون به اندازه کافی وقت داریم که روی ایلاستریتور صرف این موارد بکنیم.

طراحی شکل‌های اولیه بردار

در این بخش برخی اَشکال برداری اولیه را طراحی می‌کنیم.

گام 1

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

اینک ما فایل اسکن‌شده را از طریق منوی File > Place در سند قرار می‌دهیم و آن را به یک لایه جدید می‌بریم که قرار است نام آن را File > Place بگذاریم و به عنوان یک قالب، ماسک کنیم. به این منظور روی لایه دابل-کلیک کنید.

گام 2

اکنون که همه چیز آماده شده است، کار را آغاز می‌کنیم. قبل ازهر چیز باید یک لایه جدید به نام Artwork ایجاد کنیم. سپس باید با فشردن کلیدهای Ctrl+U یا رفتن به منوی View > Smart Guides قابلیت Smart Guides را فعال کنیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 3

نکته خوب در مورد فعال کردن قابلیت Smart Guides این است که می‌توانید از ابزار Pen برای رسم شکل‌هایی استفاده کنید که به دقت روی گرید قرار می‌گیرند.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

پیشنهاد می‌کنیم از ابتدا این مکعب را روی گرید داشته باشید. به خاطر داشته باشید که می‌توانید هر چیزی که می‌بینید را کپی (Duplicate) ‌کرده و یا بازتاب (Reflect) دهید. از این رو نیازی به رسم مجدد همه وارد وجود ندارد.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 4

اکنون به توضیح نکته‌ای می‌پردازیم که در ابتدای مقاله قولش را داده بودیم. به خاطر دارید که زاویه را روی 26.65 درجه تنظیم کردیم؟ دلیل این کار آن است که با داشتن یک گرید، می‌توانید اشیا را به سهولت درون گرید با استفاده از کیبورد جابجا کنید. تنها باید یک قاعده ساده را به خاطر داشته باشید: دو خانه به طرفین، یک خانه به بالا یا پایین. با گرفتن کلید Shift روی کیبورد این مسافت افزایش می‌یابد.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 5

اینک شروع به رسم این اتود می‌کنیم. شاید رسم با استفاده از ابزار Pen را دوست نداشته باشید، زیرا زمان زیادی می‌گیرد، به همین جهت است که یک مکعب کوچک ایجاد می‌کنیم. کافی است کلید Alt را گرفته و به هر جهت که دوست دارید آن را بکشید و سپس با تغییر دادان اندازه آن را تطبیق بدهید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 6

سپس گره‌های تحتانی را با ابزار Direct Selection انتخاب کرده و با گرفتن کلید Shift به سمت پایین بکشید. این کار بسیار ساده است. به خاطر داشته باشید که می‌توانید تقریباً در هر لحظه از امکان Duplicate و Flip برای صرفه‌جویی در زمان کمک بگیرید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 7

ابزار عالی دیگری که موجب سهولت کار می‌شود Offset Path است که در منوی Object > Path > Offset Path قرار دارد. این ابزار برای رسم سریع چارچوب‌های پنجره و یا بسیاری چیزهای دیگر مفید است.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 8

ما از پنل Pathfinder نیز استفاده زیادی خواهیم کرد. برای نمونه اکنون می‌خواهیم کف این تراس را رسم کنیم. کافی است شکلی که ایجاد شده را با Offset Path انتخاب کنیم و سپس با گرفتن کلیدهای Alt+Shift به سمت پایین بکشیم تا یک کپی دقیق از آن ایجاد شود.

سپس یک نسخه کپی از شکل فوقانی ایجاد می‌کنیم (Ctrl+C>Ctrl+F). به این ترتیب Offset Path هر دو شکل را ادغام می‌کند.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور گام 9

با مراجعه به منوی Window > Pathfinder پنل Pathfinder را باز کنید و زمانی که هر دو شکل را انتخاب کردید روی دکمه دومی از بالا یعنی Minus Front کلیک کنید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

چهار حالت Shape در پنل Pathfinder به این منظور بسیار مفید هستند. اگر این گزینه‌ها را به خوبی نمی‌شناسید، بهتراست با آن‌ها تمرین کنید تا بر کارکردشان مسلط شوید.

گام 10

ما با استفاده از همه تکنیک‌هایی که تا به اینجا تشریح کردیم، این پنجره را ایجاد کرده‌ایم. اکنون یک ترفند کوچک و مفید معرفی می‌کنیم که موجب می‌شود همه شکل‌ها به دقت تراز شوند.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

قبل از هر چیز باید مطمئن شوید ک هر دو پنجره با هم گروه‌بندی (Ctrl+G) شده‌اند. سپس هر دو گروه را انتخاب کرده و به منوی Object > Blend > Make بروید. گزینه Specified Steps را انتخاب کنید. به این ترتیب کل گروه کلون می‌شود. این ترفند برای همه اشیا تا زمانی که گروه‌بندی شده باشند، عمل می‌کند. بنابراین هر جا که امکانش باید از آن استفاده کنید. اگر می‌خواهید در ادامه پنجره‌ها را حذف یا اضافه کنید، می‌توانید آن را همین طور باقی بگذارید و یا این که آن را باز کنید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 11

البته می‌توانید از همین ترفند در مورد کل ردیف پنجره‌ها نیز استفاده کنید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 12

برخی اوقات باید از فاصله‌بندی متفاوتی روی ابزار Blend استفاده کنیم. برای نمونه در زمان رسم تراس باید از مسافت یکسانی بین همه میله‌ها استفاده کنیم. بنابراین گزینه Specified Distance را انتخاب می‌کنیم و هر مقداری که مناسب به نظر می‌رسد را مورد استفاده قرار می‌دهیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 13

در نهایت، برای ساخت اشیای مایل یا قطری مانند پلکان، بهترین روش این است که با رسم یک شکل درون گرید آغاز کنیم و سپس آن را تغییر دهیم. در این بخش کف تراس را با زدن کلیدهای Ctrl+C>Ctrl+F کپی می‌کنیم و سپس چند مربع جابجا می‌کنیم تا با استفاده از گزینه Minus Front در پنل Pathfinder آن را برش دهیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

اکنون شکلی که قرار است پلکان رو به پایین باشد را در اختیار داریم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 14

با استفاده از ابزار Direct Selection دو مورد از گره‌ها را انتخاب می‌کنیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

و سپس کافی است آن‌ها را هم‌زمان با گرفتن کلید Shift به سمت پایین بکشیم.

گام 15

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

با بهره‌گیری از همه این ابزارها، می‌توانید بقیه ساختمان را نیز رسم کنید. کافی است خلاقیت به خرج بدهید. در مورد استفاده از عناصر جدید که در اتود اولیه نبودند یا حذف برخی از موارد آن ترسی نداشته باشید.

رنگ‌آمیزی

در این بخش کمی از ایلاستریتور فاصله می‌گیریم و شروع به جستجو به دنبال یک پالت رنگ می‌کنیم.

گام 1

برای یافتن یک پالت رنگی گزینه‌های مختلفی وجود دارند:

  • استفاده از وب‌سایتی مانند COLOURlovers یا Adobe Kuler.
  • استفاده از تصویر مرجع و ابزار Eyedropper.
  • انتخاب دستی رنگ‌ها از پنل Color ،Color Guide و Swatches.
  • و یا همه گزینه‌های فوق و این کاری است که در ادامه انجام خواهیم داد.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور گام 2

ابتدا شروع به رنگ‌آمیزی ساختمان به کمک ابزار Eyedropper می‌کنیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

ایجاد سایه‌ها و هایلایت‌ها

در این بخش برخی جزییات به شکل سایه و هایلایت به رسم خود اضافه می‌کنیم.

گام 1

یک اصل کلی که باید همواره در خاطر داشته باشید این است که در زمان طراحی سایه و هایلایت توجه داشته باشید، منبع نور کجا قرار دارد. بخش فوقانی مکعب همواره روشن‌تر از دو وجه دیگر آن است و از بین دو وجه جانبی نیز یکی روشن‌تر از دیگری است.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 2

اما نکته دیگری نیز وجود دارد که به تصویرسازی عمق می‌بخشد و آن استروک‌ها هستند. استروک‌ها باید حتی روشن‌تر از وجه فوقانی مکعب باشند.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 3

همواره خوب است که گزینه‌های Round Cap و Round Corner برای همه استروک‌هایی که قرار است اضافه شوند، انتخاب شده باشند. شاید این مسئله غیر ضروری به نظر برسد، زیرا خطوط قرار است در اثر نهایی بسیار نازک باشند، اما گاهی اوقات یک گوشه با اتصال «فارسی‌بر» (Miter) یک شکل با ظاهر عجیب خلق می‌کند که به هیچ وجه مطلوب ما نیست.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 4

سپس این اصل را روی کل ساختمان اعمال می‌کنیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 5

ترفند کوچک دیگری که با استفاده از استروک‌ها قابل اجرا است به تعریف کردن میزان عمق شکل‌ها بسته به میزان نور و سایه مربوط می‌شود.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

آیا تفاوت را می‌بینید؟

گام 6

این اصل را در هر جایی که به نظرتان مناسب آمد به کار بگیرید:

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

طراحی بافت آجر

در این بخش برای آجرهای ساختمان‌مان، بافت طراحی می‌کنیم.

گام 1

کار خود را با طراحی ساده آغاز می‌کنیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

از مکعبی که قبلاً ایجاد کردیم برای ساخت یک مستطیل کوچک بهره می‌گیریم. به این منظور از Pathfinder استفاده می‌کنیم، زیرا سریع و سرراست است. گزینه دیگری که به این منظور می‌توان استفاده کرد Intersect است.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 2

اکنون با کلیدهای ترکیبی Ctrl+C>Ctrl+F یک کپی درجا ایجاد می‌کنیم. با استفاده از قاعده جابجایی که قبلاً آموختیم (یعنی دو واحد طرفین، یک واحد بالا یا پایین) این کپی را طوری جابجا می‌کنیم که درست کنار قبلی قرار گیرد این گام را تا کامل شدن ردیف ادامه می‌دهیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 3

اکنون ردیف دوم را می‌سازیم. این ردیف با ردیف فوقانی هم‌تراز نمی‌شود تا روش آجرچینی واقعی را شبیه‌سازی کند.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 4

اینک این دو ردیف را آن قدر کپی می‌کنیم تا یک دیوار کامل آجرچینی‌شده به دست آوریم. این دیوار باید عرض ساختمان را پوشش دهد.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 5

اینک مقداری رنگ اضافه می‌کنیم. استروک را نیز به عنوان بخشی از بافت همان طور بدون تغییر باقی می‌گذاریم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

در این مرحله تعدادی آجر تصادفی انتخاب می‌کنیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

به طور تدریجی با رنگ‌ها کار کنید تا کمی تیره‌تر شوند. سپس همین کار را در مورد برخی آجرهای دیگر انجام داده و رنگ‌ آن‌ها را روشن‌تر کنید.

گام 6

زمانی که این کار را تمام کردید، کل دیوار را انتخاب کرده و به صورت درجا کپی کنید (Ctrl+C>Ctrl+F). رنگ‌های آن را با زدن کلید D روی کیبورد به پیش‌فرض تغییر دهید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 7

یک «گرادیان پیش‌فرض» (Default Gradient) نیز روی کل ناحیه انتخاب اعمال می‌کنیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

سپس مقادیر زیر را برای گرادیان تعیین می‌کنیم، رنگ سفید میزان Opacity برابر با 9% خواهد داشت. رنگ سیاه، سیاه نخواهد بود، بلکه از سایه‌ای از سبز/آبی استفاده می‌کنیم تا سایه پرتری به دست آید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

سپس کل ناحیه انتخاب را به صورت Multiply 30% تغییر می‌دهیم. پس از انجام این کار، کل آن را انتخاب کرده و گروه‌بندی می‌کنیم. نتیجه نهایی به صورت زیر خواهد بود:

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

افزودن بافت آجر

در این بخش بافت آجری که در بخش قبل طراحی کردیم را به ساختمان خود اضافه می‌کنیم.

گام 1

در این زمان دیوار به صورت زیر درآمده است و کل یک طرف ساختمان را پوشش داده است. اگر چنین نیست،‌ آن را آن قدر کپی کرده و بچسبانید تا چنین شود.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 2

اکنون یک شکل ایجاد می‌کنیم که دقیقاً با آن یک طرف ساختمان تطبیق پیدا کند.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

هم دیوار آجری و هم شکل جدید را انتخاب کرده و به منوی Object > Clipping Mask > Make بروید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

شکل حاصل را پشت جزییات ساختمان قرار دهید. به این منظور به تعداد لازم روی Object > Arrange > Send Backwards کلیک کنید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 3

اینک ظاهر ساختمان بهتر شده است، اما کنتراست ندارد. اینک همان کاری را که با ماسک برشی انجام دادیم تکرار می‌کنیم یعنی یک شکل جدید ایجاد کرده و دقیقاً روی یک سمت ساختمان تطبیق می‌دهیم. رنگ آن نیز بار دیگر حالتی از سبز یا آبی است که سایه ژرفی از یک رنگ سیاه ایجاد می‌کند.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

سپس آن شکل را به صورت Multiply 30% درمی‌آوریم و آن را پشت پنجره‌ها و جزییات دیگر ساختمان قرار می‌‌دهیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

افزودن جزییات نهایی

تا به اینجا کار به خوبی پیش‌ رفته است، اما هنوز پیش از پایان‌یافته تلقی کردن کار، برخی جزییات وجود دارند که باید به آن اضافه کنیم.

گام 1

ابتدا یک گرادیان ظریف به اثر اضافه می‌کنیم. کاری که انجام می‌دهیم این است که رنگ موجود را گرفته، آن را کپی کرده و کمی تیره‌تر می‌سازیم. به این ترتیب به دلیل وجود گرید ایزومتریک که روی آن کار می‌کنیم، 62- درجه برابر با 90 درجه است.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 2

با استفاده از ابزار Gradient می‌توانیم برخی بازتاب‌های زیبا نیز به پنجره‌ها اضافه کنیم. ما از تنظیماتی که در تصویر زیر می‌بینید استفاده کرده‌ایم، اما شما می‌توانید از مقادیری که دوست دارید بهره بگیرید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

نکته خوب در مورد این روش آن است که می‌توانیم با استفاده از ابزار Eyedropper به سهولت همین گرادیان را روی همه پنجره‌ها اعمال کنیم. نکته منفی آن نیز این است که به دلایلی ابزار Eyedropper زاویه گرادیان را کپی نمی‌کند. در واقع این قابلیت هنوز در ایلاستریتور تعبیه نشده است و باید آن را به صورت دستی مجدداً تنظیم کنیم. به خاطر داشته باشید که پنجره‌هایی که در سمت دیگر ساختمان قرار دارند، زاویه متفاوتی خواهند داشت.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 3

اکنون تراس در قیاس با بقیه بخش‌های ساختمان کمی ملال‌آور به نظر می‌رسد. یک مربع ایزومتریک به همان اندازه به عنوان یک کاشی روی آن قرار می‌دهیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

سپس با استفاده از گزینه Minus Front در پنل Pathfinder مقداری از آن را کسر می‌کنیم. رنگ آن را به سایه تیره‌تری از رنگ کاشی تغییر می‌دهیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

اکنون مقداری حجم اضافه می‌کنیم. به این منظور از جلوه Round Corners استفاده می‌کنیم. به منوی Effect > Stylize > Round Corners بروید و از مقدار 4 پوینت بهره بگیرید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

سپس به منوی Object > Expand > Appearance بروید و جلوه را باز کنید. شکل حاصل را روی هر کاشی کپی کرده و بچسبانید.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 4

اکنون باید از یک ابزار جدید در ایلاستریتور نسخه CS6 استفاده کنیم که به طراحی گرادیان‌ها روی استروک‌ها مربوط است. بنابراین پلکان را طوری تنظیم می‌کنیم که مقداری عمق پیدا کند. به این منظور یک گرادیان ایجاد کرده و گزینه Apply gradient across stroke را انتخاب می‌کنیم. همچنین استروک‌ها را ضخیم‌تر می‌کنیم.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

گام 5

اینک همه چیز تنظیم شده است. یک اصلاح نهایی دیگر هم به عنوان آخرین گام اضافه می‌کنیم و آن سایه‌های بازتابی است. این کار کاملاً ساده‌ای است. به این منظور شکل‌هایی که ایجاد کرده‌ایم را کپی کرده و می‌چسبانیم و سپس حالت Blend را به 30% Multiply عوض می‌کنیم. به این ترتیب ظاهر سه‌بعدی بیشتری می‌یابد.

طراحی ساختمان ایزومتریک دقیق در ایلاستریتور

سخن پایانی

در این راهنما با روش طراحی یک ساختمان نسبتاً پیچیده به کمک برخی ابزارهای ساده از قبیل Blend، the Pathfinder panel و Gradients در ایلاستریتور آشنا شدیم. این طراحی را بررسی کنید، گرید را مورد استفاده مجدد قرار دهید، روی کاغذ رسم کنید تا بتوانید طراحی‌های حتی پیچیده‌تر را با سرعت بالایی رسم کنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
design.tutsplus
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *