طراحی جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور — راهنمای گام به گام

۲۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
طراحی جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور — راهنمای گام به گام

در این مقاله ابتدا با شیوه ایجاد یک مکعب ساده با استفاده از جلوه سه‌بعدی ایلاستریتور آشنا می‌شویم و سپس روش چرخاندن آن را برای به دست آوردن جلوه‌های مختلف مکعبی می‌آموزیم. سپس چند مجموعه نماد با استفاده از فونت‌های مناسب ایجاد می‌کنیم که روی جعبه‌های 3 بعدی نگاشت می‌شوند. در ادامه هر کدام از بلوک‌های 3 بعدی را رنگ‌آمیزی کرده و سایه‌ها و هایلایت‌ها را به آن‌ها اضافه می‌کنیم تا ظاهر بهتری پیدا کنند. تا انتهای این راهنما با ما همراه باشید تا با روش طراحی جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور آشنا شوید.

برای این که بتوانید این راهنمای گام به را گام را همراه با ما طی کنید باید ابتدا فونت Woodman Slab Serif (+) را دانلود کنید.

باز کردن سند جدید

نرم‌افزار ایلاستریتور را اجرا کنید و به منوی File > New بروید تا یک سند خالی باز شود. یک نام برای فایل خود وارد کنید، ابعاد آن را تنظیم کنید و سپس گزینه Pixels را برای Units و RGB را برای Color Mode انتخاب کنید.

سپس به منوی Edit > Preferences > General بروید و گزینه Keyboard Increment را روی 1px تنظیم کنید. همزمان به بخش Units بروید و مطمئن شوید که مقادیر همانند تصویر زیر تنظیم شده‌اند. این تنظیمات موجب افزایش سرعت کار شما در سراسر فرایند طراحی می‌شوند.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

ایجاد یک بلوک 3 بعدی ساده

در این بخش در نخستین قدم یک بلوک 3 بعدی جدید ایجاد می‌کنیم.

گام 1

کار خود را با انتخاب ابزار Rectangle آغاز می‌کنیم. روی آرتبورد کلیک کید تا پنجره Rectangle باز شود و یک مربع 66 در 66 پیکسل رسم کنید و رنگ آن را فعلاً روی خاکستری تنظیم کنید.

سپس کپی‌هایی از این مربع ایجاد کنید تا برای هر حرف در جلوه‌ای که طراحی می‌کنیم یک بلوک داشته باشید. ما می‌خواهیم عبارت «HOLA BEBE» را طراحی کنیم از این رو به هشت مربع در مجموع نیاز داریم.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 2

روی مربع اول کلیک و آن را انتخاب کنید. به منوی Effect > 3D > Extrude & Bevel بروید و ابتدا گزینه Preview را تیک بزنید تا بتوانید بهتر ببینید چه چیزی دارید می‌سازید. در بخش Extrude Depth همان مقدار اندازه مربع یعنی عدد 66 را انتخاب کنید. در بخش Bevel گزینه None را انتخاب کنید. گزینه نیز در اینجا اهمیت زیادی ندارد و می‌توانید از یکی از مقادیر Plastic Shading یا Diffuse Shading استفاده کنید.

اکنون شروع به چرخاندن نماد مکعب بکنید یا این که به صورت دستی مقادیری برای گزینه‌های rotation around the X, Y and Z axis وارد کنید. زمانی که از موقعیت بلوک نخست 3 بعدی رضایت یافتید روی OK کلیک کنید.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 3

مربع دوم روی آرتبورد را انتخاب کنید و دوباره به منوی Effect > 3D > Extrude & Bevel بروید. گزینه متفاوتی برای بلوک انتخاب کنید و بقیه موارد را همانند بخش قبل قرار دهید.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 4

همین کار را در مورد بلوک 3 بعدی دوم نیز انجام دهید. در هر مورد همواره یک موقعیت متفاوت برای بلوک انتخاب کنید تا طراحی متنی نهایی، خلاقانه‌تر و جالب‌تر به نظر برسد.

گام 5

کار را روی بلوک بعدی ادامه دهید. ما از تنظیمات زیر در این مورد استفاده کرده‌ایم:

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتورگام 6

در این مرحله ردیف فوقانی بلوک‌های 3 بعدی که برای حروف H، O، L و A استفاده می‌شوند آماده شده‌اند، اما همچنان باید با رفتن به پنل Appearance و باز کردن پنجره 3D Extrude & Bevel Options تغییراتی در آن‌ها ایجاد کنیم.

در تصویر زیر می‌توانید تنظیمات مربوط به ردیف دوم بلوک‌های 3 بعدی را که متناظر با حروف BEBE هستند ببینید. شما می‌توانید از تنظیماتی که خودتان ترجیح می‌دهید در این مورد استفاده کنید.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 7

اکنون بلوک‌ها روی آرتبورد جای گرفته‌اند، اما برای این که همه چیز خلاقانه‌تر باشد، شروع به جابجایی بلوک‌های سه‌بعدی روی آرتبورد می‌کنیم تا از نتیجه نهایی رضایت پیدا کنیم.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

ایجاد و ذخیره یک مجموعه نماد

در این بخش تلاش می‌کنیم نمادهای مورد نیاز جلوه خود را ایجاد و ذخیره بکنیم.

گام 1

ابزار Rectangle را انتخاب و یک مربع جدید با همان اندازه مربع قبلی که برای ساخت بلوک 3 بعدی استفاده کردیم یعنی 66 در 66 پیکسل رسم کنید. رنگ آن را فعلاً روی خاکستری تنظیم کنید (1).

در حالی که این مربع خاکستری در حالت انتخاب است به منوی Object > Path > Offset Path بروید و مقدار Radius را روی 10- پیکسل تنظیم کنید تا مربع کوچک‌تری در مرکز به دست آید. رنگ مربع جدید را روی کِرِمی تنظیم کنید (2).

مربع کوچک را انتخاب کنید و به منوی Effect > Stylize > Round Corners بروید. مقدار Radius را روی 4 پیکسل تنظیم کنید و سپس روی OK کلیک کنید (3).

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 2

مربع کوچک‌تر را انتخاب کنید و سپس آن را Copy کرده و Paste in Front را انتخاب کنید یا کلیدهای ترکیبی Ctrl+F را بگیرید تا در جلوی بقیه موارد چسبانده شود. تنظیماتی که در بخش (1) تصویر زیر می‌بینید را روی آن اعمال کنید و سپس روی OK کلیک کنید تا در نتیجه مربع به 14 نوار تقسیم شود (1).

این نوارها را به صورت یک در میان با ابزار Direct Selection انتخاب کنید و رنگ آن را بژ تنظیم کنید. در مورد بقیه نوارها نیز رنگ fill کرمی را حفظ کنید (2).

اکنون باید گوشه‌های گرد را به عقب برگردانیم. مربع کوچک‌تر که دارای جلوه Rounded Corners را انتخاب کنید و سپس کلیدهای Ctrl+C>Shift+Ctrl+V را بزنید تا یک کپی از آن به صورت در جا ایجاد شود. به منوی Object > Expand Appearance بروید تا این جلوه بسط یابد و سپس این کپی را به صورت بدون استروک و بدون fill تنظیم کنید.

نوارهای کرمی و بژ را همراه با مربع گرد جدید انتخاب کنید و به منوی Object > Clipping Mask > Make بروید. در این بخش شیوه نمایش بلوک‌ها را می‌بینید، اما هنوز حروف آن‌ها را طراحی نکرده‌ایم. فعلاً همه شکل‌ها را با کلیدهای Ctrl+G گروه‌بندی کنید و نام آن را block face بگذارید.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 3

اینک زمان آن رسیده است که فونت حروف را آماده کنیم. بدین منظور ابزار Type را بردارید و متن مورد نظرمان یعنی HOLA BEBE را روی آرتبورد بنویسید. برای نوشتن این متن از فونت Woodman Font, Heavy که در ابتدای یا مقاله برای دانلود عرضه شده است و از اندازه 48 پوینت استفاده کنید. سپس به منوی Object > Expand بروید و با کلیدهای Shift+Ctrl+G آن را از گروه‌بندی خارج کنید تا حروف منفرد به دست آیند.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 4

گروه block face را انتخاب کنید. کپی‌هایی از آن ایجاد کنید تا در مجموع شش کپی به دست آید (1). اینک درون هر مربع یک حرف قرار دهید. حروف B و E تکرار شده‌اند و از این رو نیازی به کپی گرفتن از آن‌ها نیست (2).

اگر دقیق‌تر نگاه کنید، متوجه خواهید شد که حروف H، O و A کمی عریض‌تر از بقیه هستند و از این رو باید تغییراتی ایجاد کنیم.

تنها حرف H را انتخاب کنید و به پنل Transform بروید. مقدار Width موجود را با 34 پیکسل عوض کنید که کمی کوچک‌تر است. همین کار را در مورد حرف O نیز انجام دهید. در مورد حرف A مقدار 35 پیکسل را در فیلد Width وارد کنید. در نتیجه این حروف کمی نازک‌تر خواهند شد و با بقیه متناسب می‌شوند (3).

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 5

گروه block face را همراه با حرفی که رویش قرار دارد انتخاب کنید و سپس با انتخاب گزینه‌های Horizontal Align Center و Vertical Align Center مطمئن شوید که به صورت کامل در مرکز بلوک قرار می‌گیرند.

همین فرایند را در مورد دیگر گروه‌های block face و حرف متناظر هر بلوک تکرار کنید.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 6

اکنون آماده ذخیره نمادهای خود هستیم. گروه اول block face را همراه با حرف انتخاب کنید و همه چیز را درون پنل Symbols بکشید. در پنجره Symbols Options عبارت Block Letter H را به عنوان نام وارد کنید و سپس روی OK کلیک کنید. نماد اول اکنون در پنل قابل مشاهده است.

همین کار را در مورد بقیه موارد نیز تکرار کنید و آن‌ها را با نام‌های زیر ذخیره کنید:

  • Block Letter O
  • Block Letter L
  • Block Letter A
  • Block Letter B
  • Block Letter E

در این زمان نمادهای فونت بلوک آماده استفاده هستند.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

اعمال نمادها روی بلوک‌های 3 بعدی

در این بخش نمادهایی که در بخش قبل آماده کردیم را و روی بلوک‌هایی که در بخش‌های قبل‌تر ساخته‌ایم اعمال می‌کنیم.

گام 1

اکنون به بلوک‌های 3 بعدی خود بازمی‌گردیم و نخستین مورد را روی آرتبورد انتخاب می‌کنیم. به پنل Appearance می‌رویم و پنجره 3D Extrude & Bevel را باز می‌کنیم و دکمه را در انتها کلیک می‌کنیم.

در پنجره Map Art که باز می‌شود، نماد Block Letter H را از منوی بازشدنی انتخاب کنید تا روی سطح 1 از 6 اعمال شود. این سطح جلویی بلوک 3 بعدی است. نیاز به ایجاد هیچ گونه تغییری نیست. این نمادها دقیقاً روی آن تطبیق می‌یابد، زیرا اندازه مشابهی دارند.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 2

با استفاده از فلش کوچک به گزینه Surface 5 of 6 بروید تا همین نماد Block Letter H روی سطح دوم بلوک سه‌بعدی نیز اعمال شود. اینک می‌توانید آن را در سمت چپ بلوک ببینید.

سپس گزینه Surface 6 of 6 را انتخاب کنید که سطح فوقانی بلوک است. در این مورد نیز همان نماد را اعمال کنید و این بار آن را مانند تصویر زیر بچرخانید. سطوح دیگر نمایان نیستند و از این رو نیازی به کار روی آن‌ها نیست. روی OK دو بار بزنید تا نتیجه نهایی شود.

گام 3

در این بخش کار را روی بلوک دوم آرتبورد ادامه می‌دهیم. ابتدا پنجره Map Art را انتخاب کنید و سپس نماد Block Letter O را روی سطوح 1 و 3 و 6 که نمایان خواهند بود اعمال کنید.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتورگام 4

از همین تکنیک که در دو بخش قبل توضیح دادیم روی بقیه بلوک‌ها نیز استفاده می‌کنیم و نمادها را روی آن‌ها اعمال می‌کنیم. اینک به نظرمی رسد که جلوه نهایی در حال آماده شدن است.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

رنگ‌آمیزی بلوک‌های 3 بعدی

روی بلوک اول کلیک کنید و به منوی Object > Expand Appearance بروید تا جلوه 3 بعدی باز شود. با استفاده از ابزار Direct Selection تنها مربع‌های خاکستری را همراه با فونت baby block انتخاب کنید و رنگ fill آن‌ها را ارغوانی کنید.

همین کار را در مورد بقیه بلوک‌ها نیز انجام داده و رنگ‌های متنوعی به آن‌ها بدهید.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

ایجاد سایه‌هایی برای بلوک‌های سه‌بعدی

در این بخش بروی بلوک‌های خود سایه‌هایی اعمال می‌کنیم تا زیباتر شوند.

گام 1

سمت فونت بلوک ارغوانی را با استفاده از ابزار انتخاب کنید Direct Selection انتخاب کنید و سپس گزینه‌های Copy و Paste in Place را بزنید تا یک کپی از آن در بخش جلو ایجاد شود (1). به منوی Object > Compound Path > Release بروید و تنها مربع کوچک را در مرکز حفظ کنید. رنگ fill را به نارنجی عوض کنید تا شکل بهتری پیدا کند (2).

مربع نارنجی را Copy کرده و با گزینه Paste in Front در جلو بچسبانید و رنگ fill آن را به سبز تغییر دهید تا از بقیه متمایز شود. مربع سبز را با کلیدهای جهت چپ و بالا، 1 پیکسل به سمت چپ و 1 پیکسل به سمت بالا جابجا کنید (3). زمانی که مربع‌های دوگانه در حالت انتخاب هستند دکمه Minus Front را در پنل Pathfinder بزنید تا لبه نازکی به دست آید. رنگ آن را سایه تیره‌تری از ارغوانی انتخاب کنید (4).

همین تکنیک را اعمال کنید و سایه تیره‌تری ایجاد کرده و لبه‌های نازکی در سمت چپ و بالای بلوک سه‌بعدی بسازید (5).

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 2

با پیروی از همین تکنیکی که در بخش قبل توضیح دادیم، لبه‌های تیره‌ای روی سمت‌های نمایان همه بلوک‌ها بسازید. بدین ترتیب ظاهر 3 بعدی بلوک‌ها زیباتر خواهد شد.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 3

با استفاده از ابزار Direct Selection سه حرف را انتخاب کنید و سپس به منوی بروید و تنظیمات زیر را اعمال کنید. بدین ترتیب سایه کوچکی در سمت راست-پایین فونت حرف بلوک ایجاد می‌شود.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 4

سه حرف را در همه بلوک‌ها انتخاب کرده و Drop Shadow را روی آن‌ها نیز با استفاده از تنظیماتی که در گام قبل توضیح دادیم، اعمال کنید.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

ایجاد سایه روی بلوک‌های سه‌بعدی

در این بخش با روش ایجاد و به‌کارگیری سایه‌های روی بلوک‌های سه‌بعدی آشنا می‌شویم.

گام 1

روی بلوک سه‌بعدی ارغوانی رنگ و تنها سمت چپ را با استفاده از ابزار Direct Selection انتخاب کنید. گزینه‌های Copy و Paste in Place را به ترتیب انتخاب کنید تا یک کپی از همه چیز در جلو ایجاد شود (1). به منوی Object > Compound Path > Release بروید و تنها مربع بزرگ‌تر را حفظ کنید (2).

رنگ fill این مربع را روی سیاه تنظیم کنید. سپس Blending Mode را روی Overlay قرار داده و Opacity را تا 30% کاهش دهید. بدین ترتیب سایه‌ای روی سمت چپ بلوک سه‌بعدی ایجاد می‌شود (3).

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 2

با پیروی از تکنیکی که در بخش قبل توضیح داده شد، می‌توان سایه‌هایی روی یک سطح همه بلوک‌ها بسته به موقعیتشان ایجاد کرد. به این منظور می‌توانید از تنظیمات مشابهی استفاده کنید.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

ایجاد هایلایت‌هایی روی بلوک‌های سه‌بعدی

در این بخش به بلوک‌های سه‌بعدی که طراحی کرده‌ایم هایلایت‌هایی اضافه می‌کنیم.

گام 1

با استفاده از ابزار Direct Selection تنها سطح فوقانی بلوک ارغوانی را انتخاب کنید. سپس با انتخاب گزینه‌های Copy و Paste in Place یک کپی در جا از آن ایجاد کنید. به منوی Object > Compound Path > Release بروید و تنها مربع بزرگ‌تر را نگه دارد (2). رنگ fill آن را روی سفید تنظیم کنید و سپس Blending Mode را روی Overlay قرار داده و میزان Opacity را تا 50% کاهش دهید (3).

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 2

یک هایلایت در بخش فوقانی بلوک‌های دیگر همانند روشی که در گام قبلی توضیح دادیم ایجاد کنید. از همان تنظیمات استفاده کنید، اما بسته به رنگ هر بلوک می‌توانید میزان Opacity را بین 40 تا 30 درصد کاهش دهید.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 3

با استفاده از ابزار Pen سه مسیر مستقیم بین نقاط گوشه بلوک ارغوانی رسم کنید. با استفاده از رنگ صورتی کمرنگ، یک استروک 1.5 پوینت به آن‌ها بدهید و در پنل گزینه Width Profile 4 را انتخاب کنید. مطمئن شوید که نوک پروفایل براش به سمت بیرون است، در غیر این صورت گزینه Flip Along را انتخاب کنید. بدین ترتیب هایلایت‌ها در راستای لبه‌های بلوک ایجاد می‌شوند.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 4

همین کار را در مورد بقیه بلوک‌های سه‌بعدی هم انجام دهید و هایلایت‌هایی به آن‌ها اضافه کنید. از استروک 1.5 پوینتی با استفاده از عرض پروفایل 4 در هر مورد بهره بگیرید، اما می‌تواند رنگ استروک را در مورد هر کدام تغییر دهید.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

ایجاد سایه‌هایی زیر بلوک‌های سه‌بعدی

در این بخش سایه‌هایی زیر هر بلوک ایجاد می‌کنیم تا عمق تصویر بیشتر شود.

گام 1

مربع هایلایت روی بلوک ارغوانی را انتخاب کرده و سپس به ترتیب گزینه‌های Copy و Paste in Front را انتخاب کنید تا یک کپی در جلو ایجاد شود. کپی حاصل را به سمت پایین جابجا کنید و آن را در راستای نقاط گوشه تحتانی بلوک تنظیم کنید. این کپی را با رفتن به منوی Object > Arrange > Send to Back به عقب بفرستید (2).

مطمئن شوید که کپی مربع همچنان در حال انتخاب است و خصوصیت‌های استروک که در ادامه توضیح می‌دهیم را روی آن اعمال کنید. ابتدا یک استروک سیاه رنگ به عرض 1 پوینت انتخاب کرده و سپس روی آیکون Add New Stroke در انتهای پنل بزنید تا استروک دوم زیر اولی قرار گیرد. استروک سیاه رنگ 2 پوینت اعمال کرده و میزان Opacity را تا 50% کاهش دهید، اما این کار را تنها در مورد این خصوصیت استروک انجام دهید.

مجدداً روی آیکون Add New Stroke بزنید تا استروک سوم زیر دو استروک قبلی اضافه شود. استروک 3 پوینت سیاه رنگی اعمال کنید و میزان Opacity را تا 20 درصد کاهش دهید. در مورد هر سه استروک که در این بخش اعمال کردیم، مطمئن شوید که گزینه‌های Round Cap و Round Join در پنل stroke انتخاب شده‌اند.

در نهایت میزان Opacity را تا 60 درصد پایین بیاورید و البته این عدد بسته رنگ پس‌زمینه‌ای که انتخاب می‌کنید می‌تواند متفاوت باشد (3).

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 2

با به‌کارگیری تکنیکی که در بخش قبل توضیح دادیم یک سایه زیر بلوک‌های دیگر نیز ایجاد کنید.

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

گام 3

بدین ترتیب تصویر نهایی بلوک‌های سه‌بعدی ما به صورت زیر درمی‌آید:

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

جلوه بلوک سه بعدی حروف در ایلاستریتور

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

==

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
design.tutsplus
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *