۸ افزونه پرکاربرد و ضروری فایرفاکس

۱۷۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ آبان ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
۸ افزونه پرکاربرد و ضروری فایرفاکس

افزونه‌های مرورگر موزیلا می‌توانند به افزایش بهره‌وری، حفظ حریم خصوصی و خودکار کردن وظایف عادی شما کمک کنند.

اگر چه فایرفاکس محبوب‌ترین مرورگر دنیا نیست (این افتخار در حال حاضر از آن گوگل کروم می‌باشد) اما هنوز به دنبال کسب این مقام است و پس از لغزش‌های آن از این هدف در سال‌های اخیر، در سال جاری شاهد پیشرفت‌های آن بوده‌ایم. در رأس همه‌ی آنها، موزیلا با انتشار آخرین نسخه‌ی خود - فایرفاکس کوانتوم - که به قول این شرکت دوپار سریع‌تر از مرورگر در اوایل سال جاری است، قدم بزرگی برداشته است. (اگر هنوز امتحانش نکرده‌اید و می‌خواهید استفاده کنید، می‌توانید آن را دانلود کنید.)

با اینکه فایرفاکس به تنهایی یک مرورگر جامع است، می‌توان قابلیت‌های آن را با نصب هر یک از افزونه‌های فراوان آن که می‌تواند عملکرد را تقویت کند و کار کاربران را بهبود ببخشد، گسترش داد. در اینجا به گنجینه‌ی افزونه‌های فایرفاکس پرداخته‌ایم و آنهایی را که توسط اکثر کاربران و بررسی‌های برتر انتخاب شده‌اند، برگزیده‌ایم. این موارد از بهترین افزونه‌های فایرفاکس است که با استفاده از آنها می‌توانید آن را به یک نیروگاه تبدیل کنید.

افزایش بهره‌وری

1. انجام امور تکراری و روزمره با iMacros

افزونه iMacros بسیاری از کارهای تکراری که کاربران با آن مواجه هستند را خودکار می‌کند. اگر از فرم‌های بی‌پایان، درخواست‌های رمز عبور و موارد دیگر که می‌توانند مرور را متوقف کنند، خسته شده‌اید، iMacros می‌تواند موجب صرفه‌جویی زمان و انرژی زیادی شود. Macros می‌تواند برای اهداف مختلفی به منظور سرعت بخشیدن به کارهای عادی کاربران و ساده‌تر کردن مرور ایجاد شود. برخی از محبوب‌ترین استفاده‌های این افزونه‌ی رایگان عبارتند از: پر کردن فرم‌های شخصی، ایجاد ورود به سیستم، خودکارسازی دانلود و آپلودها، استخراج داده‌ها به یک فایل CSV، تست عملکرد سایت و اسکریپت‌های نشانه‌گذاری اجتماعی.

2. رفع خطاهای گرامری و املایی با Grammarly

Grammarly ابزاری است که می‌تواند به شما در جلوگیری از خطاهای گرامری یا املایی فاحش در مهم‌ترین ارتباطات و اسنادتان کمک کند. این افزونه نیاز به ایجاد حساب کاربری دارد، اما برای کسانی که در هر ماه به کمتر از 400 بررسی گرامری / املایی نیاز دارند، رایگان است. علاوه بر آن حق اشتراک سالیانه آن 140 می‌باشد. Grammarly همچنین می‌تواند خطاهای متنی، کلمات اشتباه رایج و مسائل مربوط به تطبیق موضوع و فعل را تشخیص دهد. این افزونه در بسیاری از سایت‌های محبوب مانند Gmail، فیس‌بوک، توییتر و LinkedIn کار می‌کند اما Google Drive و Google Docs پشتیبانی نمی‌شوند.

3. گرفتن اسکرین شات با Awesome Screenshot Plus

اگر گزینه‌های پیش‌فرض فعلی شما برای گرفتن اسکرین شات، خیلی ابتدایی هستند، باید افزونهAwesome Screenshot Plus را امتحانی بکنید. این افزونه به شما امکان می‌دهد کل صفحه وب یا هر بخشی از آن را ذخیره کنید و سپس روی تصویر با مستطیل، حلقه، فلش، خط و متن، یادداشت نویسی کنید. Awesome Screenshot Plus (که برای استفاده از آن 4 دلار کمک مالی توصیه شده است) همچنین می‌تواند اطلاعات حساس را محو کند تا بتوانید آنچه را که در تصویر نهایی ذخیره می‌شود، محدود کنید. شرکت اخیراً پس از این افزونه سرویس میزبانی و اشتراک تصویر خود را با همان نام، معرفی نمود؛ اگر این گزینه مورد نیاز نباشد شما می‌توانید تصویر را فقط به طور مستقیم در کامپیوتر خود ذخیره کنید.

4. پشتیبان‌گیری و همگام‌سازی بوک‌مارک‌ها با Xmarks Sync

اگر از چند دستگاه استفاده می‌کنید که مرورگرهای مختلفی را اجرا می‌کنند، کنترل داشتن بر روی بوک‌مارک‌ها می‌تواند کار خیلی سختی باشد. Xmarks Sync می‌تواند این مشکل را با پشتیبان‌گیری و همگام‌سازی بوک‌مارک‌های شما رفع کند و در نتیجه این بوک‌مارک‌ها به راحتی در فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر، Safari (فقط macOS) و کروم در دسترس شما خواهند بود. این افزونه نیاز به ایجاد یک حساب کاربری دارد، اما سرویس برای کاربران دسکتاپ، رایگان است. Xmarks همچنین برنامه‌ای را با پرداخت ماهیانه یک دلار، برای استفاده در دستگاه‌های iOS، BlackBerry و Android به فروش می‌رساند.

حریم خصوصی و امنیت

1. موتور جستجوی DuckDuckGo

DuckDuckGo موتور جستجویی است که حریم خصوصی کاربران را با عدم ردیابی کوئری‌ها، آدرس‌های IP و دیگر فعالیت‌های آنلاین، در اولویت خود قرار می‌دهد. جستجوی خصوصی مستمر، کار اصلی افزونه DuckDuckGo فایرفاکس است، اما این ابزار همچنین به کاربران خود این امکان را می‌دهد که ردیاب‌های تبلیغاتی را مسدود کرده و سایت‌ها را مجبور به استفاده از اتصالات رمزگذاری شده در صورت موجود بودن کنند. DuckDuckGo به جای ارائه هدفمندتر و شاید مرتبط‌تر نتایج به کاربران بر اساس تاریخچه جستجو و سایر شاخص‌های رفتاری، برای یک کوئری معین تعمداً نتایج جستجوی یکسانی را نشان می‌دهد. DuckDuckGo یک بازیکن کوچک در بازار موتورهای جستجوی رقابتی است، اما از سال 2014 یک گزینه‌ی موتور جستجوی داخلی موجود در Safari و فایرفاکس شده است.

2. حذف تبلیغات مزاحم با Adblock Plus

Adblock Plus از محبوب‌ترین افزونه‌های فایرفاکس تا به امروز است که بر اساس اعلام Mozilla، 13.4 میلیون کاربر دارد. این ابزار اکثر آگهی‌ها را از مرورگر وب شما حذف می‌کند و شما را قادر می‌سازد به آگهی‌های غیر مزاحم در سایت‌هایی که به استانداردهای تبلیغاتی پایبند هستند، اجازه‌ی نمایش بدهید. استانداردهای تبلیغاتی به طور گسترده‌ای مورد توافق است، اما به ندرت به صورت آنلاین اجرا می‌شود. سازندگان Adblock Plus از صنعت تبلیغات دور شده‌اند، اما تعداد زیاد کاربران آن نشان­دهنده‌ی چگونگی درک کاربران از تبلیغات آنلاین است.

3. مسدود کننده تبلیغات uBlock Origin

دومین محبوب‌ترین افزونه‌ی فایرفاکس یکی دیگر از مسدود کننده‌های تبلیغاتی، به نام uBlock Origin است که بیش از 3.65 میلیون کاربر دارد. این افزونه را می‌توان برای هر صفحه‌ی خاصی فعال یا غیرفعال کرد و کاربران می‌توانند توضیحات مفصلی از تمام آگهی‌ها، اسکریپت‌ها و کوکی‌ها را که هنگام به اشتراک‌گذاری مسدود شده‌اند، مشاهده کنند.uBlock Origin در میان طرفداران مسدود کننده‌های تبلیغاتی که به کاهش حافظه و راندمان CPU نیز اهمیت می‌دهند، نسبت به گزینه‌های جایگزین دیگر توجه قابل ملاحظه‌ای به خود جلب کرده است.

4. مسدود کننده تبلیغات برحسب مکان با Windscribe

Windscribe یک VPN و مسدود کننده‌ی تبلیغات است که به کاربران کمک می‌کند محدودیت‌های محتوا بر حسب مکان را برطرف کنند، وب را به طور خصوصی مرور کنند و دسترسی تبلیغات یا ردیاب‌ها را مسدود کنند. افزونه‌ی Windscribe تا حداکثر استفاده‌ی 10 گیگابایت داده در هر ماه بر روی یک اتصال واحد رایگان است، اما مستلزم این است که کاربران یک آدرس ایمیل را تأیید کنند. استفاده‌ی 10 گیگابایت داده به صورت آنلاین بسیار آسان است، بنابراین احتمالاً به زودی آن را تمام خواهید کرد. Windscribe همچنین یک برنامه ماهانه 9 دلاری را برای استفاده‌ی داده نامحدود به فروش می‌رساند.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید به لینک‌های زیر مراجعه و اطلاعات بیشتری کسب کنید:

 

منبع

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *