۱۰ روش برای بهینه سازی GIF متحرک — به زبان ساده

۵۲۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
۱۰ روش برای بهینه سازی GIF متحرک — به زبان ساده

در این راهنما به بررسی گزینه‌های موجود برای تبدیل یک ویدئو به انیمیشن GIF و بهینه سازی GIF متحرک از نظر اندازه فایل می‌پردازیم.

فایل GIF چیست؟

پیش از آن که شروع به توضیح روش‌ها بهینه‌سازی فایل‌های GIF بکنیم، ابتدا باید با ماهیت آن آشنا شویم. GIF یک فرمت استاندارد برای فشرده‌سازی تصاویر با نواحی عمده رنگ‌های ثابت و جزییات دقیق مانند تصاویر متشکل از خطوط هنری، لوگو یا نوشته است. این فرمت تصویر 8-بیتی با عرفی قالب‌های تصویر JPEG و PNG اصولاً می‌بایست از دنیای وب ناپدید می‌شد، اما به لطف قابلیت‌های انیمیشن خود همچنان قالب متداولی محسوب می‌شود.

به هر ترتیب اگر به طور مکرر با قالب فایل GIF سروکار دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را برای آشنایی با ترفندهای مختلف کار با آن مطالعه کنید.

1. حذف اول و آخر انیمیشن

قبل از هر چیز، باید فایل را در نرم‌افزار فتوشاپ باز کنید. در اغلب موارد شما کل سکانس‌های انیمیشن را نمی‌خواهید، بنابراین می‌توانید با مراجعه به منوی Window > Timeline آن را کوتاه کنید. گزینه Loop را فعال کنید تا بتوانید مکان مناسبی را برای کوتاه کردن انیمیشن پیدا کنید.

بهینه سازی GIF متحرک2. کاهش اندازه تصویر

امکان کاهش اندازه تصویر GIF باید به منوی Image > Image Size بروید و یا کلیدهای میانبر Alt+Ctrl+I را بزنید. بدین ترتیب در صورت تغییر اندازه تصویر، لایه ویدئو به یک شیء Smart Object تبدیل می‌شود و دیگر لازم نیست در مورد این که این تغییر اندازه روی همه فریم‌ها اعمال شده یا نه، نگران باشید.

بهینه سازی GIF متحرک

3. ذخیره برای WEB

گزینه دیگری که برای کاهش اندازه GIF وجود دارد، کارکرد Save for Web است. این گزینه را در منوی File > Export > Save for Web یا با فشردن کلیدهای ترکیبی Alt+Shift+Ctrl+S می‌توانید فعال کنید. نکته جالب این گردش کار آن است که برای ذخیره یک انیمیشن فریمی نیاز به هیچ گونه تبدیلی در پنل Timeline وجود ندارد، چون کادر Save for Web همه کارها را با انتخاب کردن قالب خروجی GIF برای ما انجام می‌دهد. توجه کنید که گزینه‌های انیمیشن در گوشه راست-پاییین این کادر محاوره‌ای ظاهر می‌شود. اگر می‌خواهید اندازه تصویر را از این هم بیشتر کاهش دهید‌، می‌توانید این کار را در این کادر انجام دهید.

بهینه سازی GIF متحرک

4. کاهش تعداد فریم‌ها

اگر GIF اکسپورت شده را مجدداً در فتوشاپ باز کنید، می‌توانید اندازه انیمیشن GIF را از طریق حذف کردن فریم‌ها به صورت یک در میان یا دو در میان در پنل تایملاین باز هم کاهش دهید. سپس باید همه فریم‌های باقی‌مانده را انتخاب کرده و مدت آن‌ها را افزایش دهید تا زمان فریم‌های حذف‌شده جبران شود. اگر این کار را انجام ندهید، انیمیشن سریع‌تر از نسخه اصلی پخش می‌شود. زمانی که این کار را انجام دادید، انیمیشن جدید را ذخیره کنید تا متوجه کاهش اندازه آن نسبت به نسخه اصلی شوید.

بهینه سازی GIF متحرک

5. تغییر تعداد رنگ‌ها

مناسب‌ترین گزینه برای بهینه‌سازی اندازه یک فایل ‌ّْ GIF از طریق کاهش تعداد رگ‌های مورد استفاده در جدول رنگ آن است. بیشینه مقدار رنگ‌های ممکن 356 است که از محدودیت عمق رنگ 8-بیتی آن ناشی می‌شود. به طور کلی بهتر است از 64 رنگ یا کمتر استفاده کنید، اما بسته به ویدئوی اصلی ممکن است لازم باشد، تعداد رنگ‌ها را افزایش دهید تا نتیجه بهتری به دست آید.

بهینه سازی GIF متحرک

6. انتخاب الگوریتم کاهش رنگ

الگوریتم‌های مختلفی برای کاهش رنگ‌ها وجود دارند که در ادامه به اختصار توضیح می‌دهیم.

  • Perceptual – این الگوریتم یک جدول رنگ سفارشی بر اساس اولویت دادن به رنگ‌هایی که چشم حساسیت بیشتری به آن‌ها دارد، ایجاد می‌کند.
  • Selective – این الگوریتم یک جدول رنگ مشابه جدول رنگ Perceptual ایجاد می‌کند، اما نواحی رنگ وسیع و همچنین حفظ رنگ‌های Web اولویت بالاتری دارند. این جدول رنگ به طور معمول تصاویری با یکپارچگی رنگی بالاتر تولید می‌کند و از این رو گزینه پیش‌فرض است.
  • Adaptive – این الگوریتم یک جدول رنگ سفارشی بر اساس نمونه‌برداری از طیف رنگی که بیشترین ظهور را در عکس دارد ایجاد می‌کند. برای مثال، تصویری با تنها سایه‌های رنگ سبز و آبی یک جدول رنگ ایجاد می‌کند که به طور عمده شامل رنگ‌های آبی و سبز است. اغلب تصاویر شامل رنگ‌هایی در ناحیه خاصی از طیف رنگ هستند.
  • Restrictive – این الگوریتم از یک جدول رنگ استاندارد 256 رنگی web‑safe رایج پنل‌های 8-بیتی سیستم‌های ویندوز و Mac OS استفاده می‌کند. این گزینه تضمین می‌کند که مرورگر در زمان نمایش با استفاده از عمق رنگ 8-بیتی، هیچ گونه تغییری دران پدید نمی‌آورد. اگر تصویر شما کمتر از 456 رنگ داشته باشد، رنگ‌های استفاده نشده از جدول رنگی آن حذف خواهند شد.

بهینه سازی GIF متحرک

7. استفاده از Dithering برای کاهش اندازه فایل GIF

از آنجا که فایل‌های GIF شامل تعداد محدودی از رنگ‌ها هستند، ممکن است بخواهیم رنگ‌های مفقود را از طریق فرایندی به نام Dithering با رنگ‌های موجود شبیه‌سازی کنیم. به این منظور از منوی Dither یکی از الگوریتم‌های چنین شبیه‌سازی را انتخاب می‌کنیم. روش Diffusion به ما امکان می‌دهد که مقدار dither را کنترل کنیم. با استفاده از الگوریتم‌های Pattern و Noise امکان تنظیم مورد خاصی وجود ندارد. هر چه dithering بیشتری روی تصویر اعمال شود، اندازه فایل افزایش می‌یابد. Dithering موجب افزودن پیکسل‌های با رنگ‌های متفاوت در پیکسل‌های مجاور هم می‌شود تا رنگ‌های ثانویه را شبیه‌سازی کرده و گرادیان‌های رنگی همواری ایجاد کند. برخی تصاویر باید شامل dithering باشند تا ظاهر مناسبی پیدا کنند، اما به طور کلی سعی کنید در حد امکان از کمترین مقدار dithering استفاده کنید تا اندازه فایل کوچک بماند.

بهینه سازی GIF متحرک

8. استفاده از کارکردهای Web Snap, Lossy, Transparency و Interlaced

در این بخش برخی از کارکردهای جانبی دیگر برای تنظیم کیفیت و اندازه فایل‌های GIF را بررسی می‌کنیم.

  • Web Snap – این تکنیک برای جلوگیری از Web Snap در مرورگرها استفاده می‌شود. این کار از طریق تبدیل برخی رنگ‌ها به صورت رنگ‌های Web-safe انجام می‌یابد. هر چه رنگ‌های Web-safe بیشتری در یک فایل GIF وجود داشته باشند، مرورگر dithering کمتری ایجاد می‌کند. مقدار 0% موجب تغییری در رنگ‌ها نمی‌شود، در حالی که مقدار 100% همه رنگ‌ها را در تصویر به صورت Web-safe تغییر می‌دهد.
  • Lossy – این نوع فشرده‌سازی موجب کاهش اطلاعات بصری تصویر می‌شود که اندازه فایل را کاهش می‌دهد.
  • Transparency – اگر یک فایل GIF شامل بخش‌های شفاف باشد، می‌توانید با انتخاب گزینه Transparency این پیکسل‌های شفاف را حفظ کنید. با عدم انتخاب گزینه Transparency پیکسل‌های کاملاً شفاف یا نیمه‌شفاف با یک رنگ matte پر می‌شوند.
  • Interlaced – با انتخاب این گزینه، فایل‌های GIF مانند فایل‌های JPEG پروگرسیو در چند گذر در مرورگر بارگذاری می‌شوند.

بهینه سازی GIF متحرک

9. مقایسه نسخه‌های اصلی و بهینه‌سازی شده فایل GIF

زمانی که تغییرهای سفارشی زیادی روی یک فایل GIF اعمال می‌کنید، ممکن است بخواهید تغییرهایی که روی ظاهر آن ایجاد شده را با نسخه اولیه تصویر مقایسه کنید.

بهینه سازی GIF متحرک

10. استفاده از Preview، Save Preset و Optimize

در صورتی که از تنظیمات انجام‌شده روی یک فایل GIF رضایت داشتید، می‌توانید با استفاده از گزینه Previ ن را در یک مرورگر بارگذاری کنید تا از نتیجه نهایی مطمئن شوید. همچنین با استفاده از ذخیره این تنظیمات با استفاده از Save Preset به صورت یک پیش‌تنظیم می‌توانید در دفعات بعدی با یک کلیک از این تغییرها روی فایل‌های خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید یک محدودیت اندازه فایل با گزینه‌های بیشتر در منوی Optimize تنظیم کنید تا فتوشاپ تلاش کند تا بهترین کیفیت تصویر ممکن را برای آن اندازه فایل به دست آورد.

بهینه سازی GIF متحرک

سخن پایانی

در این نوشته با 10 روش آسان برای بهینه‌سازی فایل‌های GIF در نرم‌افزار فتوشاپ آشنا شدیم. امیدواریم این نکات برای شما مفید بوده باشد و بتوانید از آن‌ها در کارهای خود بهره بگیرید.

اگر این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
design.tutsplus
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *