کوین چیست؟ – به زبان ساده + توضیح کاربرد

۵۹۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ دی ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۱۱ دقیقه
کوین چیست؟ – به زبان ساده + توضیح کاربرد

با مطالعه سیر تکاملی پول متوجه می‌شویم که انسان به مرور زمان از وسیله‌های مختلفی برای پرداخت در معاملات و ذخیره دارایی خود استفاده کرده است. در ابتدا از فلزات و سنگ‌های گرانبها در خرید و فروش استفاده می‌شد که به تدریج سکه‌های طرح‌دار فلزی جای آن‌ها را گرفت. بعد از توانایی انسان در تولید کاغذ، پول‌های کاغذی نیز به کمک سکه‌های فلزی آمدند. با پیشرفت تکنولوژی و روی کارآمدن کامپیوترها شاهد استفاده از کارت‌های اعتباری و تراکنش‌های الکترونیکی بین بانکی هستیم. اما تمامی این تراکنش‌های الکترونیکی در بستری متمرکز و تحت نظارت بانک مرکزی صورت می‌گیرد. تکنولوژي بلاک چین این توانایی را برای ما ایجاد کرده است تا با تعریف و توسعه کوین در این بستر از قابلیت‌ها و خصوصیات بلاک چین در پرداخت‌های همتا یه همتا استفاده کنیم. در این مطلب یاد می‌گیریم که کوین چیست و چه کاربردی دارد.

کوین چیست ؟

کوین به معنای سکه است. البته واژه کوین در دنیای رمزارزها به سکه‌ای دیجیتال یا مجازی گفته می‌شود که توسط الگوریتم‌های مشخصی رمزنگاری شده است. بنابراین هنگامی که صحبت از کوین در حوزه رمزارزها می‌شود منظور سکه‌ای فیزیکی و قابل لمس نیست. با توجه به این‌که کوین نوعی پول دیجیتال است ممکن است این سوال مطرح شود که چه تضمینی وجود دارد که کسی آن را کپی و چندبار خرج نکند. برای جلوگیری از دوبار خرج کردن، اطلاعات کوین‌ها در دفترکل توزیع شده‌ای ذخیره می‌شود. دفترکل توزیع شده نوعی پایگاه داده توزیع شده محسوب می‌شود که تمامی اطلاعات تراکنش‌ها در آن ذخیره می‌شود. بلاک چین نوعی دفتر کل توزیع شده است.

فرق توکن متمرکز و کوین چیست ؟

هر نهاد متمرکزی می‌تواند با توجه به الگوریتم رمزنگاری داخلی خود توکن تولید کند. البته توکنی که نهادهای متمرکز تولید می‌کنند در بستر بلاک چین تعریف نشده است و با کوین به عنوان رمزارز یا ارز دیجیتال تفاوت دارد. به عنوان مثال شرکتی خدماتی برای ایجاد تسهیلات برای کاربران و مشتریان خود توکنی مخصوص به خود را تولید و استفاده می‌کند. این توکن داخلی معمولا کاربردهای مختلفی برای صاحبان و مشتریان شرکت دارد.

توجه داشته باشید که این توکن‌های متمرکز مخصوص شرکت یا موسسه‌ای خاص هستند. به عبارتی دیگر این توکن‌ها در بستر بلاک چین تعریف نشده‌اند. بنابراین این توکن‌های شرکتی یا سازمانی رمزارز محسوب نمی‌شوند.

از طرفی دیگر کوین‌هایی که در بستر بلاکچین تعریف می‌شوند، وابسته به نهادی خاص نیستند و در بسترهای غیرمتمرکز کاربرد دارند. کوین‌ها این امکان را به کاربران می‌دهند تا بتوانند از آن‌ها در پرداخت‌های همتا به همتا و بدون نظارت نهادی واسط استفاده کنند.

توکن و کوین

فرق آلت کوین و کوین چیست ؟

بیت کوین برای اولین بار توانست با استفاده از بستر بلاک چین و «الگوریتم اثبات کار» (Proof of Work) به عنوان واسطه‌ای برای پرداخت معرفی شود. قبل از بیت کوین کوشش‌هایی برای معرفی کوینی به عنوان واسطه‌ای برای پرداخت انجام شده بود. تمامی این تلاش‌ها برای ایجاد جایگزینی برای پول انجام می‌شد اما فقط بیت کوین توانست با استفاده از تکنولوژی بلاک چین این کار را عملی کند. بنابراین برخی افراد تنها بیت کوین را به عنوان کوین به‌حساب می‌آورند و بقیه رمزارزهای موجود بعد از بیت کوین را آلت کوین می‌گویند. به نظر این افراد بقیه کوین‌ها در واقع دنبال‌کننده بیت کوین هستند بنابراین واژه کوین را تنها برای بیت کوین استفاده می‌کنند. اما بیشتر مردم واژه کوین را برای آلت‌کوین نیز به‌کار می‌برند.

فرق توکن و کوین چیست ؟

کوین از بلاکچین اختصاصی خود استفاده می‌کند ولی توکن بر روی بلاک چین کوین‌های دیگر تعریف می‌شود. بنابراین توکن هم مانند کوین به‌صورت رمزنگاری شده در بستر بلاک چین قرار دارد. برخی از رمزارزها بستر بلاکچینی مخصوص خود را دارند و برخی دیگر از رمزارزها بر روی بلاکچین‌های دیگر تعریف می‌شوند. به رمزارزهایی که بلاک چین مستقلی دارند کوین می‌گوییم. توکن رمزارزهایی هستند که بلاک چین مخصوص به خود ندارند و در بسترهای بلاکچینی دیگر کوین‌ها تعریف می‌شوند. بنابراین توکن هم نوعی رمزارز است و بر روی بسترهای غیرمتمرکز تعریف می‌شود.

کاربرد کوین چیست ؟

بیت کوین به عنوان اولین کوین بازار شناخته می‌شود. قبل از بیت کوین توکن‌ها و پول‌های دیجیتالی مختلفی وجود داشتند. اما بیت کوین خود را به عنوان جایگزینی برای پول فیات معرفی کرد. به پول یا ارز رایج یک کشور پول فیات می‌گویند. بنابراین تمامی قابلیت‌ها و کاربردهایی که برای پول می‌توان تصور کرد برای کوین نیز می‌توان در نظر گرفت. این کاربردها عبارتند از:

  • ابزاری برای ذخیره ارزش
  • واسطه‌ای برای پرداخت در خرید و فروش کالا یا خدمات
  • ابزاری برای تبادل با ارزهای دیگر
  • ابزاری برای انتقال دارایی به دیگران

کاربرد بلاک چین در کوین چیست ؟

کوین به معنای رمزارز در بلاک چین تعریف می‌شود. برای این‌که از کپی شدن کوین جلوگیری شود، کوین‌ها در بستر بلاک چین به‌صورت رمزنگاری شده ذخیره می‌شوند. اطلاعات بلاک چین توسط کامپیوترهای مختلف موجود در بستر بلاکچین یا نودهای شبکه پردازش و ذخیره می‌شود.

برخی از بلاکچین‌ها قابلیت‌های فراوانی را برای کاربران خود ایجاد می‌کنند. به عنوان مثال بلاک چین بیت کوین امکانی را برای بیت کوین فراهم کرده است تا بتواند به عنوان ابزاری واسط برای پراخت به کار گرفته شود. در مثالی دیگر پیشرفت سریع تکنولوژی بلاک چین باعث شد تا بلاک چین اتریوم این امکان را برای کاربران خود ایجاد کند تا بتوانند «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) را در بستر آن ایجاد کنند. کوین اتریوم به عنوان پول در شبکه اتریوم استفاده و کارمزدهای شبکه با کوین اتریوم پرداخت می‌شود.

کاربرد بلاک چین در کوین

کاربرد مکانیزم اجماع در کوین چیست ؟

کوین در بستر بلاک چین تعریف می‌شود. بلاک چین به عنوان بستری غیرمتمرکز امنیت کوین را تضمین می‌کند. اما با توجه به این‌که بلاک چین تحت نظارت هیچ نهاد واسط و متمرکزی نیست چگونه می‌تواند امنیت داشته باشد و از مشکل اصلی یا همان دوبار خرج کردن کوین جلوگیری کند.

برای حل این مشکل تمامی بلاکچین‌ها از مکانیزم اجماعی استفاده می‌کنند که طبق آن تمامی کامپیوترهایی که تراکنش‌ها را پردازش و ذخیره می‌کنند ملزم به پیروی از الگوریتم‌های آن هستند. امنیت کوین در بلاک چین از آنجا تأمین می‌شود که تمامی نودهای شبکه برای تأیید تراکنش‌ها در شبکه ملزم به اجماع و توافق با هم از طریق الگوریتم اجماع بلاک چین هستند.

کاربرد کوین در قراردادهای هوشمند چیست ؟

اتریوم به عنوان اولین شبکه بلاکچینی این امکان را برای کاربران خود ایجاد کرد تا بتوانند «قراردادهای هوشمند» (Smart Contracts) را بر روی آن راه‌اندازی کنند. قراردادهای هوشمند در واقع برنامه‌هایی در بستر بلاک چین هستند که تحت شرایطی از پیش تعیین شده اجرا می‌شوند. قبل از بلاکچین اتریوم این قابلیت وجود نداشت و کوین‌ها و توکن‌ها در بسترهای بلاکچینی مختلف تنها ابزاری برای انتقال دارایی و ذخیره ارزش بودند. برای مثال بیت کوین تنها برای ذخیره و انتقال دارایی کاربرد دارد. کوین‌ بومی بلاکچین‌هایی که قابلیت اجرای قراردادهای هوشمند در بستر آن‌ها فراهم است کاربردهای فراوانی در بستر بلاکچینی خود دارند.

کاربرد کوین در dapps چیست ؟

امکان استفاده از قراردادهای هوشمند این امکان را برای توسعه‌دهندگان بسترهای بلاکچینی ایجاد کرد تا بتوانند «اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز» (Dapps) خود را در محیط‌هایی غیرمتمرکز و در بستر بلاک چین پیاده‌سازی کنند. Dapps برنامه‌ها یا اپلیکیشن‌هایی هستند که به‌جای این‌که بر روی یک کامپیوتر اجرا شوند بر روی بستر بلاک چین قرار دارند. این برنامه‌ها همانند برنامه‌های متداولی که امروزه از آن‌ها استفاده می‌کنیم امکانات و قابلیت‌های مختلفی را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

هر کدام از این اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بر روی بستر بلاکچینی مشخصی می‌تواند تعریف شود. کاربرد کوین در Dapps به این صورت است که کاربران برای استفاده از قابلیت‌های اپلیکیشن مورد نظر نیاز به تهیه و استفاده از کوین بومی بلاکچین مربوطه دارند. کوین بومی بلاکچینی که اپلیکیشن از آن استفاده می‌کند به عنوان پول در پلتفرم برای کارهای مختلف استفاده می‌شود.

اپلیکیشن‌های غیر متمرکز

استفاده از کوین در استیکینگ

«الگوریتم اجماع اثبات سهام» (Proof of Stake) یکی از الگوریتم‌هایی است که در برخی بلاکچین‌ها به‌کار گرفته می‌شود. در بلاکچین‌هایی که از مکانیزم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کنند افرادی که می‌خواهند به عنوان نود شبکه فعالیت و تراکنش‌ها را تأیید کنند باید تعداد مشخصی از کوین شبکه را در پلتفرم مربوطه استیک یا سپرده‌گذاری کنند. فرآیند استیکینگ در بلاک چین توسط الگوریتم اجماع اثبات سهام برای حفظ و بالا بردن امنیت شبکه به‌کار برده می‌شود. به افرادی که توکن‌ها را استیک می‌کنند از طرف شبکه پاداش داده می‌شود.

استیبل کوین چیست ؟

«استیبل کوین» (Stablecoin) کوینی با قیمت ثابت است. با توجه به این‌که رمزارزها نوسانات قیمتی زیادی دارند،‌ لزوم تعریف و به‌کارگیری کوین‌هایی با ارزش دلاری ثابت احساس می‌شود. استیبل کوین در موارد مختلفی کاربرد دارد. اصلی‌ترین هدفی که استیبل کوین دارد حفظ دارایی کاربران در زمان نوسانات شدید قیمتی رمزارزها است. البته استیبل کوین‌ها موارد استفاده دیگری نیز دارند که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

پرداخت با استیبل کوین

استیبل کوین همانند دیگر کوین‌ها این قابلیت را دارد که در پرداخت‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. فرض کنید شما از فروشگاهی اینترنتی در آن سوی کره زمین محصولی را پسندیده و می‌خواهید آن را بخرید. استفاده از استیبل کوین برای پرداخت یکی از راه‌هایی است که به‌راحتی و بدون توجه به محدودیت‌های جغرافیایی می‌توانید برای پرداخت محصول استفاده کنید.

استیکینگ با استیبل کوین چیست ؟

یکی از مزایایی که «امور مالی غیر متمرکز» (Defi) برای کاربران خود دارند، ایجاد امکانی برای سپرده‌گذاری یا استیک ارز دیجیتال است. کاربران با سپرده‌گذاری‌ در پلتفرم‌های مربوط به حوزه دیفای می‌توانند از استیک رمزارزهای خود سود دریافت کنند. اما مشکلی که استیکینگ ارزهای دیجیتال همواره با آن روبه‌رو است از نوسانات قیمتی رمزارزها ناشی می‌شود.

به عنوان مثال تصور کنید پلتفرمی امکان ایجاد استیک برای رمزارزی را با سودی بالا ایجاد کرده است. شما برای کسب سود تعداد زیادی رمزارز را در این پلتفرم استیک می‌کنید اما تغییرات قیمتی در رمزارز موردنظر، قیمت آن را در مدتی کوتاه به یک سوم قیمت زمان استیک کاهش می‌دهد. بنابراین شما با استیک این رمزارز دچار زیان خواهید شد.

با توجه به این‌که نوسانات قیمتی موجود در بازار بر روی استیبل کوین‌ها تأثیر ندارد، کاربران می‌توانند بدون نگرانی از به خطر افتادن اصل سرمایه خود به استیک استیبل کوین اقدام کنند. استیکینگ با استیبل کوین ممکن است نسبت به استیکینگ با دیگر رمزارزها سود کمتری را به سرمایه‌گذار بدهد اما از طرفی دیگر به دلیل ثبات در قیمت، ریسک سرمایه‌گذاری کمتری دارد. بنابراین با توجه به این‌که ارزش استیبل کوین مقداری ثابت است بسیاری از کاربران رمزارزها ترجیح می‌دهند استیکینگ خود را با استفاده از استیبل کوین ها انجام دهند.

استفاده از استیبل کوین در ترید

یکی از دلایل اصلی بوجود آمدن استیبل کوین‌ها، امکان استفاده از آن‌ها در نوسانات قیمتی شدید بازار برای محافظت از سرمایه است. به عنوان مثال قبل از به‌وجود آمدن استیبل کوین‌ها افرادی که بیت کوین داشتند در زمان بازار نزولی بیت کوین خود را در صرافی‌ها به دلار تبدیل می‌کردند.

با معرفی استیبل کوین‌ها تریدرها بیت کوین خود را در بازار نزولی به استیبل کوین تبدیل می‌کنند. قبل از معرفی استیبل کوین‌ها، معامله‌گرها افزایش و کاهش سرمایه خود را نسبت به بیت کوین اندازه‌گیری می‌کردند ولی با توجه به این‌که بیت کوین نیز نوسانات زیادی را تجربه می‌کند، بنابراین مقیاس مناسبی برای اندازه‌گیری مقدار واقعی سود یا زیان معامله‌گرها نیست. بنابراین با توجه به ثابت بودن ارزش استیبل کوین‌ها معامله‌گرها می‌توانند برآورد دقیقی از میزان سود یا ضرر در معاملات خود داشته باشند. از استیبل کوین‌های متداولی که امروزه کاربران فراوانی دارد می‌توان به تتر (Tether) و دای (Dai) اشاره کرد.

کاربرد استیبل کوین در ترید

جم کوین چیست ؟

«جم» (Gem) در زبان انگلیسی به معنای جواهر است. در دنیای رمزارزها به کوین‌ها یا توکن‌هایی با «ارزش بازار» (Marketcap) پایین ولی دارای پتانسیل رشد قیمتی بالا، جم یا جم کوین می‌گویند. شناخت جم کوین‌ها به تجربه بالایی نیاز دارد و معمولا با کمک تحلیل فاندامنتال یافتن آن‌ها امکان پذیر است.

پروژه‌هایی که فاندامنتال قوی و هدف‌های کاربردی و نوینی دارند، معمولا کوین یا توکن بومی خود را در بستر بلاکچین توسعه می‌دهند. این توکن می‌تواند کارایی‌ها و کاربردهای مختلفی را برای کاربران داشته باشد. بنابراین برخی از کاربران که از همان ابتدا متوجه پتانسیل بالای این کوین‌ها می‌شوند اقدام به خرید این جم کوین‌ها در قیمت‌هایی پایین می‌کنند. «جم یابی» در دنیای رمزارزها یکی از کارهای دشواری است که سود بسیار زیادی برای سرمایه‌گذاران دارد.

شت کوین چیست ؟

به کوین‌هایی که فاقد ارزش و هدف خاصی هستند «شت کوین» (Shitcoin) می‌گویند. استفاده از این اصطلاح از همان ابتدا و بعد از معرفی بیت کوین وجود داشت اما به تدریج و با ورود توکن‌های مختلف به بازار رمزارزها، این واژه بیشتر به‌کار برده می‌شود. شت کوین‌ها معمولا برای فریب و پرکردن جیب توسعه‌دهندگان خود به‌وجود ‌می‌آیند.

برخی از شت کوین‌ها از همان ابتدا قابل شناسایی هستند. مثلا توکنی که پروژه‌ای خاص و توسعه‌دهنده‌های خوش‌نامی نداشته باشد، شت کوین است. شت کوین‌ها معمولا با کمک ترندهای موجود دربازار و با کمک شبکه‌های اجتماعی به کاربران معرفی می‌شوند. شت کوین‌ها ممکن است در ابتدا و برای مدت زمانی کوتاه افزایش قیمت داشته باشند ولی در نهایت با افت قیمتی سنگین، افراد سرمایه‌گذار را دچار زیان می‌کنند.

معرفی کوین های برتر

برخی از کوین‌ها هستند که کاربران فراوانی دارند و طی زمان محبوبیت خود را افزایش داده‌اند. هرکدام از این کوین‌ها برای حل مشکلی خاص به‌وجود آمده‌اند. برای همین با وجود نوسانات قیمتی، همواره توجه سرمایه‌گذارهای این حوزه را به خود جلب کرده‌اند. در ادامه به معرفی برخی از این کوین‌های برتر می‌پردازیم.

بیت کوین چیست ؟

بیت کوین به عنوان اولین رمزارز لقب پادشاه رمزارزها را به خود اختصاص داده است. بیت کوین در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا گروهی ناشناس به‌نام «ساتوشی ناکاموتو» (Satoshi Nakamoto) به دنیا معرفی شد.

راهکاری که بیت کوین برای پرداخت‌های همتا به همتا ارائه داد تحولی بزرگ در سیستم‌های پرداختی ایجاد کرد. بر خلاف ارزهای رایج مختلف که توسط نهادی متمرکز ـ بانک مرکزی کشورها - توزیع و کنترل می‌شوند، بیت کوین از بستری غیرمتمرکز به‌نام بلاکچین استفاده می‌کند. در این مدت نسبتا کوتاهی که از عمر بیت کوین سپری شده است، بیت کوین افت و خیزهای فراوان قیمتی را تجربه کرده است ولی هربار توانسته قوی‌تر از قبل ظاهر شود و رتبه نخست مارکت کپ را برای خود محفوظ نگه دارد.

بیت کوین

اتریوم چیست ؟

اتریوم دومین رمزارز از لحاظ «مارکت کپ» (Market Cap) یا ارزش بازار است. شبکه اتریوم در ابتدا از الگوریتم اثبات کار استفاده می‌کرد اما بعد از به‌روزرسانی مرج، الگوریتم اثبات سهام به عنوان الگوریتم اجماع در این بلاکچین استفاده می‌شود. اتریوم اولین بلاکچینی است که توانست امکان ایجاد «قرارداد هوشمند» (Smart Contract) را در بستر خود به‌وجود آورد.

با امکان ایجاد و پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند، «اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز» (Dapps) می‌توانند بر روی بستر اتریوم راه اندازی شوند. لازم به ذکر است کوین اتریوم به عنوان کوین بومی شبکه اتریوم به عنوان کوین اصلی و مورد قبول تمامی این اپلیکیشن‌ها از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

بایننس کوین چیست ؟

صرافی‌های رمزارزی معمولا هر کدام توکن مخصوص به خود را دارند. توکن صرافی‌ها معمولا کاربردهای مختلفی را در داخل صرافی دارد. بایننس کوین یا BNB، توکن صرافی بایننس است. با توجه به این که صرافی بایننس رتبه نخست را در حجم معاملات روزانه به خود اختصاص داده است، توکن این صرافی از محبوبیت فراوانی برخوردار است.

صرافی بایننس در ماه جولای سال ۲۰۱۷ تأسیس شد. این صرافی هدف خود را در گسترش فعالیت‌های خود در عرصه‌های مختلف مالی مربوط به رمزارزها قراداده است. با توجه به نقدینگی بالای این صرافی، بسیاری از معامله‌گرها ترجیح می‌دهند در این صرافی معاملات خود را انجام دهند.

با توجه به توضیحات داده شده دور از انتظار نیست که کوین این صرافی نیز با افزایش کاربران صرافی بایننس طرفداران زیادی کسب کند. لازم به ذکر است یکی از دلایل مهمی که باعث رشد قیمتی و تقاضای بالای بایننس کوین شده است، گسترش اکوسیستم‌هایی است که صرافی بایننس برای توسعه خدمات خود در زمینه‌های مختلف مالی و گسترش تکنولوژی بلاک چین ایجاد کرده است. هر کدام از این اکوسیستم‌ها در بلاکچین بایننس خدمات مختلفی را ارايه می‌دهند و BNB به عنوان سوخت این اکوسیستم‌ها به عنوان توکن کاربردی مورد استفاده این پلتفرم‌ها قرار دارد.

کوین دات چیست ؟

تکنولوژی بلاکچین تحولات بزرگی را در عرصه‌های مختلف ایجاد کرده است. اما یکی از مشکلاتی که بلاک‌چین‌های مختلف با آن روبه‌رو هستند عدم توانایی در برقراری ارتباط بین آن‌ها است. پروژه «پولکادات» (Polkadot) برای حل این مشکل و ایجاد ارتباط و تعاملی در بستری ایمن و غیرمتمرکز به‌وجود آمده است. کوین «دات» (DOT) توکن پروژه پولکادات است. افرادی که می خواهند به عنوان «اعتبارسنج» (Validator) در شبکه فعالیت کنند باید مقدار مشخصی کوین دات را در شبکه استیک کنند. بنابراین افزایش امنیت شبکه و کارکرد بهینه آن از وظایف اصلی کوین دات است.

کوین ادا چیست ؟

«آدا» (ADA)، کوین بومی شبکه «کاردانو» (Cardano) است. شبکه کاردانو از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند. بنابراین کوین آدا قابلیت استیکینگ دارد. کاردانو امکان اجرای قراردادهای هوشمند را در شبکه خود دارد. امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند مزیت بزرگی برای یک بلاکچین محسوب می‌شود. بنابراین اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز می‌توانند همانند شبکه اتریوم بر روی شبکه کاردانو راه‌اندازی شوند. همین موضوع باعث شده تا برخی از توسعه‌دهندگان، کاردانو را رقیبی برای اتریوم بدانند.

جمع بندی

در ابتدای این مطلب سعی شد تا تعریفی ساده برای سوال کوین چیست ارائه شود. در ادامه به تفاوت‌های بین کوین و توکن و آلتکوین پرداختیم. با توجه به این که کوین‌ها کاربردهای فراوانی برای ما دارند، به کاربردهای مشابه کوین و پول فیات اشاره شد. کوین‌ها در بستر بلاک چین تعریف می‌شوند بنابراین کاربرد بلاک چین در کوین به عنوان موضوعی مهم توضیح داده شد. در ادامه به توضیح برخی اصطلاح‌های رایج در این حوزه همانند جم کوین و شت کوین پرداختیم و در انتها برخی از کوین‌های برتر را معرفی کردیم.

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
CoinMarketCapInvestopedia‌BINANCE ACADEMY
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *