گردهمایی فعالان رمزارزها در کنفرانس اقتصاد بلاک چین استانبول

۷۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ دی ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
گردهمایی فعالان رمزارزها در کنفرانس اقتصاد بلاک چین استانبول

کنفرانس «فعالان اقتصاد بلاک چین» (Blockchain Economy Summit)، روز چهارشنبه یک اسفند ۱۳۹۷ (۲۰ فوریه ۲۰۱۹) در کشور ترکیه و شهر استانبول برگزار شد. در این کنفرانس، سرمایه‌گذاران، کارشناسان و کسب‌و‌کارهای فعال در حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین، به منظور هم‌اندیشی پیرامون آینده فناوری بلاک چین گردهم آمدند. در کنفرانس مذکور، بیش از سه هزار نفر شرکت‌کننده از بالغ بر ۶۰ کشور جهان حضور داشتند که ایران نیز یکی از این کشورها بود. بیش از سیصد نفر از فعالان اقتصاد بلاک چین از ایران در این کنفرانس، هم در بخش سمینارها و هم در بخش نمایشگاهی حضور پیدا کردند.

همچنین، چندین سخنران ایرانی نیز در میان ارائه‌دهندگان این رویداد حضور داشتند. با توجه به اینکه امکان شرکت در کنفرانس با استفاده از پخش زنده نیز فراهم شده بود، گفته می‌شود که بیش از هشت هزار نفر این رویداد را از راه دور دنبال کرده‌اند. آمارهای ارائه شده از کنفرانس اقتصاد بلاک چین استانبول حاکی از آن است که این کنفرانس یکی از بزرگترین رویدادها در حوزه اقتصاد بلاک چین به شمار می‌آید که تاکنون برگزار شده است. از نکات قابل توجه این رویداد، می‌توان به حضور چشم‌گیر بانوان به عنوان سخنران کلیدی، در بخش نمایشگاهی و به عنوان شرکت‌کننده عادی اشاره کرد. ثبت‌نام در کنفرانس یک روزه بلاک چین به سه روش دانشجویی، عادی و شرکت در پخش زنده امکان‌پذیر بود. از دیگر نکات شایان ذکر پیرامون این کنفرانس، وجود امکان پرداخت هزینه شرکت در کنفرانس با استفاده از سه ارز دیجیتال بیت‌کوین (Bitcoin)، اتریوم (Ethereum) و «لایت‌کوین» (Litecoin یا LTC)، علاوه بر روش‌های عادی پرداخت مانند ویزا کارت و مستر کارت، محسوب می‌شد.

کنفرانس اقتصاد بلاک چین استانبول

از جمله چهره‌های شاخص شرکت کننده در کنفرانس فعالان اقتصاد بلاک چین می‌توان به «تام لی» (Tom Lee) تحلیل‌گر وال استریت و استراتژیست سابق شرکت خدمات مالی و بانکداری آمریکایی جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) اشاره کرد.

کنفرانس اقتصاد بلاک چین استانبول
«تام لی» تحلیل‌گر وال استریت

«آدام درپر» (Adam Draper) مدیرعامل بوست اس‌وی، سرمایه‌گذار صرافی «کوین‌بیس» (coinbase) و کیف پول سخت‌افزاری «لجر» (Ledger)، «ویت یدلیچکا» (Vít Jedlička) رئیس‌جمهور کشور خودخوانده و تازه تاسیس لیبرلند و سیاست‌مدار اهل جمهوری چک و «سرگئی پاپو» (Serguei Popov) ریاضیدان و بنیان‌گذار ارز دیجیتال IOTA، از دیگر افراد برجسته در حوزه رمزارزها و بلاک چین بودند که در این رویداد حضور داشتند.

کنفرانس فعالان اقتصاد بلاک چین
«سرگئی پاپو» ریاضیدان و بنیان‌گذار ارز دیجیتال IOTA

مطابق با گزارشی که اخیرا توسط شرکت چندملیتی بانکداری و خدمات مالی بین‌المللی «گروه آی‌ان‌جی» (ING Group) منتشر شده، ترکیه یکی از پیشروان حوزه دارایی‌های دیجیتال در میان دیگر کشورهای اروپایی محسوب می‌شود. برگزاری این کنفرانس و دیگر رویدادهای مرتبط با این حوزه نیز در کشور ترکیه، حاکی از تلاش‌های فعالان حوزه‌های مالی و فناوری برای ورود پر قدرت‌تر به حوزه «اقتصاد دیجیتال» در این کشور است.

کنفرانس اقتصاد بلاک چین استانبول

کنفرانس اقتصاد بلاک چین استانبول، در سه بخش اصلی سمینارها، پنل و نمایشگاه برگزار شد. این رویداد، ۵۲ سخنران کلیدی داشت و به دلیل تعدد سمینارها و زمینه‌های محتوایی موجود، ارائه‌ها در دو سالن به طورهم‌زمان انجام می‌شدند. از جمله مباحثی که در این سمینارها به آن‌ها پرداخته شد، می‌توان به بحران مالی و اقتصاد مبتنی بر سیستم بلاک چین، آینده پرداخت با ارزهای دیجیتال و دلیل شکست خوردن راهکارهای بانکی کنونی، بیت‌کوین و دیگر ارزهای دیجیتال و گام‌های بعدی فعالان حوزه اقتصاد بلاک چین اشاره کرد. در پایان هر چهار سخنرانی، یک پنل با موضوعات مرتبط به آن سخنرانی‌ها به صورت تعاملی برگزار می‌شد که در بخشی از آن، سخنرانان پنل به طرح موضوع می‌پرداختند و در بخش دیگر پرسش و پاسخ و هم‌اندیشی با شرکت‌کنندگان انجام می‌شد.

کنفرانس فعالان اقتصاد بلاک چین
بخش نمایشگاهی کنفرانس

در بخش نمایشگاهی که به صورت دو نمایشگاه هم‌زمان برپا شده بود، کسب و کارها و استارتاپ‌های فعال در حوزه اقتصاد بلاک چین حضور داشتند و به معرفی خدمات و دستاوردهای خود در این حوزه می‌پرداختند. در این میان، چهارغرفه نیز اختصاص به کسب و کارهای ایرانی در حوزه اقتصاد بلاک چین داشت که این امر خود حاکی از حضور پر رنگ ایرانی‌ها در این کنفرانس و در زمینه اقتصاد بلاک چین است.
این کنفرانس یک روز به طول انجامید، ولی برنامه‌های جانبی آن در روزهای بعد از کنفرانس ادامه داشتند که از جمله آن‌ها می‌توان به برگزاری کارگاه‌های آموزشی پیرامون مفاهیم مقدماتی و نحوه فعالیت در حوزه ارزهای دیجیتال اشاره کرد. البته، محل برگزاری این کارگاه‌ها متفاوت از کنفرانس اصلی بود.

کنفرانس فعالان اقتصاد بلاک چین

سید امید علوی، از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال و شرکت‌کنندگان کنفرانس فعالان اقتصاد بلاک چین، درباره این رویداد چنین می‌گوید: «در مجموع می‌توان گفت سطح علمی کنفرانس خوب بوده است. نکته قابل توجه حضور چشم‌گیر ایرانی‌ها در کنفرانس بود، به طوری که می‌توان گفت جمعیت غالب بعد از ترک‌های آناتولی، ایرانی‌ها بودند. افراد حاضر در این کنفرانس بیشتر از فعالان سیستم‌های پرداختی و در واقع فعالان فناوری‌های مالی (FinTech | فین‌تک) به شمار می‌آمدند. از جمله بهترین قسمت‌های این کنفرانس می‌توان به سخنرانی آقای تام لی اشاره کرد که خود نیز از برگزارکنندگان رویداد بود. نکته دیگری که نباید از آن چشم پوشید این است که به دلیل میزبانی ترکیه در این رویداد، تعداد زیادی از ارائه‌ها به شرکت‌ها و فعالان این کشور اختصاص داشت و از دیگر کشورهای جهان به نسبت ارائه‌های کمتری مشاهده می‌شد. متاسفانه، در پنل‌ها بیشتر پرسش‌های تکراری مطرح شدند و البته، در اغلب کنفرانس‌های حوزه ارزهای دیجیتال و بلاک چین این چالش وجود دارد که به مباحث تکراری و مقدماتی‌تر مانند سیستم عملکرد بیت‌کوین، بلاک چین و قراردادهای هوشمند پرداخته می‌شود. ولی در مجموع می‌توان گفت کنفرانس خوبی بود که ارزش شرکت در دوره‌های بعدی را دارد».

برای مطالعه بیشتر پیرامون بلاک چین و ارزهای دیجیتال، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
مجله فرادرس
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *