نرم افزار رویت ارکیتکچر چیست و چه کاربردی دارد؟ + بهترین منابع یادگیری Revit Architecture

۱۰۷۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
نرم افزار رویت ارکیتکچر چیست و چه کاربردی دارد؟ + بهترین منابع یادگیری Revit Architecture

کمتر کسی در حوزه‌های مختلف مهندسی وجود دارد که با نرم افزارهای شرکت اتودسک نظیر نرم افزار اتوکد کار نکرده باشد یا حداقل نام آن‌ها را نشنیده باشد. اغلب مهندسان هنگام قدم گذاشتن در مسیر طراحی، اتوکد را به عنوان اولین انتخاب خود در نظر می‌گیرند. برخی از این افراد با کسب تجربه بیشتر و حرفه‌ای شدن در این مسیر، انتخاب خود را تغییر نمی‌دهند و ترجیح می‌دهند به جای یادگیری نرم افزارهای تخصصی‌تر با قابلیت‌های بیشتر، از تجربه خود در نرم افزار عمومی اتوکد بهره ببرند. نرم افزار رویت ارکیتکچر یکی دیگر از نرم افزارهای معروف شرکت اتودسک است که آشنایی با قابلیت‌های آن می‌تواند نظر بسیاری از مهندسان و طراحان حوزه ساختمان را تغییر دهد. این نرم افزار به منظور طراحی مدل‌های دو بعدی و سه بعدی در محیط مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله، به معرفی رابط کاربری، کاربردها و منابع یادگیری نرم افزار رویت ارکیتکچر می‌پردازیم. در انتها نیز، تفاوت‌های این نرم افزار با نرم افزار اتوکد را مورد بررسی قرار می‌دهیم. اگر به یادگیری اصول مقدماتی تا پیشرفته این نرم‌افزار و دیگر نرم‌افزارهای تخصصی حوزه معماری علاقه دارید، مشاهده فیلم‌های مجموعه آموزش نقشه کشی در معماری – مقدماتی تا پیشرفته در فرادرس را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته

نرم افزار رویت چیست ؟

«اتودسک رِویت» (Autodesk Revit)، یک نرم افزار مدل‌سازی اطلاعات ساختمان است که به منظور نقشه‌کشی دو بعدی، طراحی سه بعدی، مستندسازی، تحلیل و تصویرسازی پروژه‌های ساختمانی توسط کارشناسان معماری، محوطه‌سازی، سازه، مکانیک و تاسیسات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نرم افزار، امکان حاشیه‌نویسی اطلاعات با به کارگیری المان‌های ترسیم دو بعدی و دسترسی به اطلاعات مورد نیاز از طریق دیتابیس مدل ساختمان را فراهم می‌کند. یکپارچگی بالای اطلاعات، امکان کار گروهی و دیگر قابلیت‌های کاربردی نرم افزار رویت، نظر بسیاری از متخصصان حوزه ساختمان‌سازی را به خود جلب کرده است. این نرم افزار نسخه‌های متفاوتی دارد که در این بخش، مهم‌ترین آن‌ها را مرور می‌کنیم.

نرم افزار رویت استراکچر
نرم افزار Revit Structure، نسخه تخصصی تحلیل بارگذاری ساختمان

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان چیست ؟

«مدل‌سازی اطلاعات ساختمان» (Building Information Modeling) یا به اختصار «بی آی اِم» (BIM)، فرآیند ایجاد و مدیریت اطلاعات یک پروژه ساختمانی به کمک نرم افزارهای کامپیوتری در طول زمان اجرای آن است. کاربردهای مدل سازی اطلاعات ساختمان معمولا با عبارت‌های چهار بعدی، پنج بعدی و شش بعدی توصیف می‌‌شوند. به عنوان مثال، مدل‌سازی چهار بعدی اطلاعات ساختمان (BIM4D یا 4D BIM)، به ارتباط هوشمند هر یک از مولفه‌های سه بعدی مدل یا مجموعه‌ای از آن‌ها به بعد زمان (اطلاعات مرتبط با برنامه زمانی) اشاره دارد. نرم افزار رویت به عنوان یکی از نرم افزارهای BIM4D شناخته می‌شود. در این نرم افزار، اطلاعات ساختمان با گذشت زمان و ایجاد تغییرات، به صورت یکپارچه به‌روزرسانی می‌شوند.

پیش از ادامه این مبحث لازم است یادآور شویم که می‌توانید BIM را با استفاده از مجموعه آموزش بی آی ام فرادرس یاد بگیرید.

نرم افزار رویت ام ای پی
نرم افزار Revit MEP، نسخه تخصصی تاسیسات ساختمانی

نسخه های رویت کدام هستند؟

از زمان انتشار اولین نسخه رسمی رویت، اتودسک، نسخه‌های مختلفی را از این نرم افزار برای حوزه‌های مرتبط با ساختمان توسعه داده است. از مهم‌ترین این نسخه‌های می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Revit Srtucture: نسخه مخصوص طراحی، مستندسازی و تحلیل بارگذاری ساختمان در محیط BIM برای مهندسان سازه
  • Revit MEP: نسخه مخصوص طراحی، تحلیل، مستندسازی و مدلسازی نحوه ساخت و اجرای تاسیسات مکانیکی (مانند تاسیسات بهداشتی) و تاسیسات الکتریکی ساختمان برای مهندسان برق، مکانیک و تاسیسات
  • Revit Architecture: نسخه مخصوص نقشه‌کشی (پلان آکس‌بندی، پلان ستون‌گذاری، پلان فونداسیون و غیره)، مدل‌سازی سه بعدی، طراحی، مستندسازی، کنترل پروژه، تصویرسازی و هماهنگی بین اطلاعات واحدهای مختلف پروژه‌های ساختمانی برای مهندسان عمران، معماری و نقشه‌کشی
  • Revit Construction: نسخه مخصوص مدیریت و کنترل پروژه، تصمیم‌گیری قبل از شروع ساخت، برنامه‌ریزی، تهیه دیتیل‌های اجرایی، تهیه مدل‌های آماده ساخت و هماهنگی بین واحدای مختلف برای پیمانکاران

نرم افزار رویت ارکیتکچر چیست ؟

«رویت ارکیتکچر» (Revit Architecture)، یکی از نسخه‌های جانبی نرم افزار اتودسک رویت است که به منظور نقشه‌کشی و طراحی ساختمان در محیط BIM مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این نرم افزار، امکان ترسیم نسخه‌های اولیه طرح‌های سه بعدی ساختمان و توسعه آن‌ها را در حین پیشرفت پروژه فراهم می‌کند. ابزارها و قابلیت‌های کاربردی رویت ارکیتکچر باعث محبوبیت روزافزون و تبدیل شدن آن به یک استاندارد غیر رسمی برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان شده است.

نرم افزار رویت ارکیتکچر
نمونه‌ای از پلان‌ها و مدل سه بعدی یک ساختمان مسکونی در محیط نرم افزار رویت ارکیتکچر (برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی + اینجا کلیک کنید)

تفاوت رویت با رویت ارکیتکچر چیست؟

در سال‌های اولیه توسعه رویت، نسخه‌های تخصصی این نرم افزار نظیر رویت ارکیتکچر، رویت استراکچر و رویت اِم ای پی به صورت جداگانه عرضه می‌شدند. با عرضه نسخه‌های جدیدتر رویت، اتودسک رویکرد خود را تغییر داد و تمام ابزارهای نسخه‌های دیگر را در یک نرم افزار واحد عرضه کرد. به عنوان مثال، زبانه Architecture در نرم افزار رویت، تمام ابزارهای نرم افزار رویت ارکیتکچر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در واقع، رویت ارکیتکچر، نسخه محدود رویت برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) است. توجه داشته باشید که این موضوع با رابطه بین نرم افزارهای اتوکد و اتوکد ارکیتکچر کاملا تفاوت دارد. در مورد دوم، نرم افزار اتوکد ارکیتکچر، امکانات تخصصی بیشتری را نسبت به نرم افزار اتوکد در اختیاران کاربران قرار می‌دهد. در نتیجه، هنگام تهیه نرم افزار رویت، حتما به این نکته توجه کنید. اگر محدودیت خاصی از نظر میزان حافظه و توان پردازشی کامپیوتر خود ندارید، بهتر است نسخه کامل رویت را دانلود کنید.

قابلیت های رویت ارکیتکچر چه هستند؟

قابلیت‌های نرم افزار رویت ارکیتکچر به دو گروه قابلیت‌های عمومی و قابلیت‌های اختصاصی تقسیم می‌شوند. طراحی مولد (بر اساس سناریوهای مختلف)، تعریف المان‌های پارامتریک (وابسته به المان‌های دیگر)، به اشتراک‌گذاری اطلاعات (برای هماهنگی با واحدهای مرتبط)، تهیه برنامه زمانبندی، ویرایش اطلاعات متنی به صورت WYSIWYG، پشتیبانی از فرمت‌های رایج نرم افزارهای طراحی، نصب افزونه‌های مختلف برای بهره‌منده ای از قابلیت‌ها و کتابخانه‌های بیشتر، برنامه نویسی اختصاصی با زبان بصری Dynamo و تعریف متغیرهای عمومی، از قابلیت‌های عمومی نرم افزار رویت ارکیتکچر هستند. در نتیجه، نسخه‌های دیگر نرم افزار رویت نیز این قابلیت‌ها را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

بخش از محیط برنامه نویسی نرم افزار رویت با استفاده از زبان Dynamo
بخش از محیط برنامه نویسی نرم افزار رویت با استفاده از زبان Dynamo

از قابلیت‌های اختصاصی رویت ارکیتکچر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ابزارهای طراحی مفهومی
  • مدل‌سازی معماری
  • مدل‌سازی سه بعدی و رندر گرفتن
  • تخمین هزینه
  • امکان وارد کردن، مشاهده و گرفتن خروجی از داده‌های ابر نقاط
  • طراحی سریع ساختمان‌های چند طبقه با اتصال راه‌پله‌های طبقات مختلف

حداقل سیستم مورد نیاز رویت ارکیتکچر

به منظور اجرای رویت ارکیتکچر و بهره‌مندی از قابلیت‌ها و ابزارهای پیشرفته آن، سخت افزار و سیستم عامل کامیپوتر باید از این نرم افزار پشتیبانی کند. حداقل مشخصات مورد نیاز برای نصب و اجرای نرم افزار رویت ارکیتکچر 2016 (نسخه معرفی شده در این مقاله) عبارت هستند از:

  • سیستم عامل: ویندوز 7، ویندوز 8 و ویندوز 10
  • پردازنده (CPU): پردازنده تک یا چند هسته‌ای
  • رم (RAM): ۴ گیگابایت
  • حافظه (Disk Space): ۵ گیگابایت در دسترس
  • پردازش گرافیکی (GPU): پشتیبانی کارت گرافیک از DirectX 11

هر چه سیستم کامپیوتری از نظر سخت افزاری و نرم افزاری در سطح بالاتری قرار داشته باشد، امکان بهره‌مند از قابلیت‌ها با سرعت و کیفیت بالاتر فراهم می‌شود. به عنوان مثال، برای رندر گرفتن از مدل با کیفیت نزدیک به واقعیت، تعداد هسته‌های پردازشی مورد نیاز نیز بیشتر (تا 16 هسته) خواهد بود. طبیعتا، سیستم معرفی شده در بالا برای مدل‌سازی معمولی دو بعدی و سه بعدی کفایت می‌کند.

فرادرس، چندین فیلم آموزشی جامع را در زمینه یادگیری مقدماتی تا پیشرفته نرم افزار رویت و نسخه‌های مختلف تهیه کرده است. مشاهده این فیلم‌ها می‌تواند به شما در یادگیری این نرم افزار تخصصی کمک کند.

رابط کاربری نرم افزار رویت ارکیتکچر

بهترین راه برای شروع یادگیری یک نرم افزار، آشنایی با رابط کاربری و عملکرد بخش‌های مختلف آن است. اجزای رابط کاربری نرم افزار رویت ارکیتکچر مخصوصا نوارهای ابزار آن، شباهت زیادی به دیگر نرم افزارهای اتودسک نظیر اتوکد دارد.

در این مقاله، رابط کاربری نسخه 2016 این نرم افزار (به عنوان یکی از نسخه‌های رایج) را مورد بررسی قرار می‌دهیم. تصویر زیر، نمای کلی از رابط کاربری رویت ارکیتکچر را نمایش می‌دهد.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
رابط کاربری نرم افزار رویت ارکیتکچر (برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی + اینجا کلیک کنید)

بخش‌های اصلی رابط کاربری نرم افزار رویت ارکیتکچر عبارت هستند از:

  1. منوی برنامه
  2. نوار ابزار دسترسی سریع
  3. بخش اطلاعات
  4. نوار گزینه‌ها
  5. انتخاب کننده نوع
  6. کادر مشخصات
  7. مرورگر پروژه
  8. نوار وضعیت
  9. نوار کنترل نما
  10. فضای ترسیم
  11. نوار ابزار اصلی
  12. زبانه‌های نوار ابزار
  13. زبانه وابسته به اشیا انتخابی یا دستورات فعال
  14. ابزار موجود در زبانه فعال
  15. گروه‌بندی یا پنل‌های ابزارها در زبانه فعال

در ادامه، به معرفی کاربردهای هر یک از بخش‌های رابط کاربری نرم افزار رویت ارکیتکچر و ابزارهای موجود در آن‌ها می‌پردازیم.

منوی برنامه

«منوی برنامه» (Application menu)، دکمه‌ای با لوگوی نرم افزار رویت ارکیتکچر در قسمت بالا-چپ پنجره نرم افزار است که امکان دسترسی به دستورات رایج را برای کار بر روی فایل‌ها (نظیر ایجاد فایل جدید، باز کردن فایل و ذخیره فایل فعلی) فراهم می‌کند. ابزارهای پیشرفته‌تری نظیر گرفتن خروجی با فرمت نرم افزارهای دیگر، پرینت گرفتن و غیره از دیگر گزینه‌های منوی برنامه هستند.

گزینه‌های موجود در منوی برنامه نرم افزار رویت ارکیتکچر
گزینه‌های موجود در منوی برنامه نرم افزار رویت ارکیتکچر

نوار ابزار دسترسی سریع

«نوار ابزار دسترسی سریع» (Quick Access Toolbar)، شامل مجموعه‌ای از آیکون‌ها است که به منظور دسترسی راحت‌تر به دستورات و عملیات‌های پرکاربرد کاربر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در ابتدای نصب و راه‌اندازی نرم افزار رویت ارکیتکچر، دستوراتی مانند باز کردن، ذخیره و غیره به صورت پیش‌فرض در نوار ابزار قرار دارند.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

کاربر می‌تواند با کلیک بر روی فلش انتهای سمت راست نوار، گزینه‌های دلخواه خود را برای دسترسی سریع اضافه کند.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

با کلیک راست بر روی آیکون‌های موجود در نوار ابزار اصلی و انتخاب گزینه «Add to Quick Access Toolbar» نیز امکان اضافه کردن دستورات دلخواه به نوار ابزار دسترسی سریع فراهم می‌شود. از قابلیت‌های جالب این بخش، نمایش دستورات پرکاربرد (در صورت فعال کردن گزینه مربوطه) به صورت خودکار است.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

مرکز اطلاعات

«مرکز اطلاعات» (InfoCenter)، در سمت راست نوار عنوان قرار دارد. این بخش، ابزارهای مورد نیاز برای دسترسی به منابع اطلاعاتی نرم افزار رویت ارکیتکچر نظیر راهنمای آنلاین، مرورگر پروژه، حساب کاربری اتودسک، یافتن برنامه‌های جانبی و غیره را فراهم می‌کند. با توجه به محدودیت‌های شرکت اتودسک، استفاده از این بخش برای کاربران ایرانی معمولا به جستجوی راهنمای دستورات و یافتن آیتم‌های موجود در مرورگر پروژه محدود می‌شود.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

نوار گزینه ها

«نوار گزینه ها» (Options Bar)، اطلاعات و ابزارهای مختلف مربوط به دستور فعال یا المان انتخاب شده را نمایش می‌دهد و امکان ایجاد تغییر در برخی از آن‌ها را برای کاربر فراهم می‌کند. این نوار، چسبیده به نوار ابزار اصلی و در پایین آن قرار دارد. البته با کلیک راست بر روی نوار گزینه‌ها و انتخاب گزینه «Dock at Bottom»، این نوار به پایین پنجره نرم افزار منتقل می‌شود.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

کادر مشخصات

«کادر مشخصات» (Properties Palette)، یکی از بخش‌های مهم در رابط کاربری نرم افزار رویت ارکیتکچر است که امکان مشاهده و تغییر پارامترهای معرف مشخصات المان‌های مدل را فراهم می‌کند. این کادر از بخش‌های مختلفی تشکیل می‌شود که در ادامه به معرفی آ‌ن‌ها می‌پردازیم.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

  1. انتخاب کننده نوع
  2. فیلتر مشخصات: علاوه بر نمایش تعداد المان‌ها و دسته‌بندی آن‌ها، امکان مشاهده المان‌های موجود در هر دسته‌بندی را به طور مجاز فراهم می‌کند.
  3. دکمه تغییر نوع: در صورت انتخاب المان‌هایی از انواع مختلف، می‌توان نوع گروه‌های انتخابی را مشاهده کرد و در صورت نیاز آن‌ها را تغییر داد.
  4. نمونه‌ای از یک مشخصه: گزینه‌های قابل تغییر با رنگ مشکی و گزینه‌های غیر قابل تغییر با رنگ مات نمایش داده می‌شوند.

با کلیک راست بر روی هر یک موارد بالا و انتخاب گزینه Add to Quick Access می‌توان آن‌ها را به نوار ابزار دسترسی سریع اضافه کرد و حتی در هنگام بسته بودن کادر مشخصات، گزینه اضافه شده را مورد استفاده قرار داد.

تصویر بخش فیلتر در کادر مشخصات
تصویر بخش فیلتر در کادر مشخصات

انتخاب کننده نوع

هنگام فعال بودن ابزارهای مورد استفاده برای جانمایی المان‌ها یا انتخاب چندین المان هم نوع، «انتخاب کننده نوع» (Type Selector) در بالای کادر مشخصات ظاهر می‌شود. این گزینه، نوع خانواده المان‌های انتخابی را نمایش می‌دهد و امکان تغییر نوع را فراهم می‌کند.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

مرورگر پروژه

از دیگر بخش‌های اصلی نرم افزار رویت ارکیتکچر می‌توان به «مرورگر پروژه» (Project Browser) اشاره کرد. این بخش، تمام نماها، اسکجول‌ها، شیت‌ها، گروه‌ها، فمیلی‌ها، لجندها و دیگر بخش‌های پروژه فعلی را با یک سلسله مراتب منطقی نمایش می‌دهد. کاربر می‌تواند با گسترش هر شاخه، آیتم‌های موجوددر سطوح پایینی را مشاهده کند.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

به منظور باز کردن مرورگر پروژه از زبانه «View»، پنل «Windows»، بر روی آیکون «User Interface» کلیک کرده و تیک کنار گزینه Project Browser را فعال کنید. البته فعال‌سازی مرورگر پروژه، با کلیک راست در هر بخش از پنجره نرم افزار و انتخاب گزینه Project Browser قابل انجام است.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

نوار وضعیت

«نوار وضعیت» (Status Bar)، یکی از بخش‌های کاربردی نرم افزار رویت ارکیتکچر است که معمولا از جانب کاربران مبتدی نادیده گرفته می‌شود. این نوار، اطلاعات مفیدی را در زمینه نام فمیلی، نوع المان یا مولفه‌های مدل و درصد پیشرفت عملیات‌های مختلف به نمایش می‌گذارد. در هنگام انتخاب المان‌ها یا فعال‌سازی دستورات، یک راهنمای خلاصه از کاری که کاربر باید در مرحله بعد انجام دهد، در نوار وضعیت نشان داده می‌شود. محل قرارگیری این نوار، در پایین‌ترین بخش از پنجره نرم افزار است.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

گزینه‌های مختلف متنوعی برای دسترسی به ابزارهای طراحی، فیلتر کردن انتخاب المان‌ها، فرآیندهای در حال اجرا در پس زمینه نرم افزار و غیره در نوار وضعیت وجود دارند. این نوار نیز مانند مرورگر پروژه، با انتخاب گزینه Status Bar از زبانه View، پنل Windows، آیکون User Interface فعال/غیر فعال می‌شود.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

نوار کنترل نما

«نوار کنترل نما» (View Control Bar)، بخشی است که امکان دسترسی سریع به عملکردهای موثر بر نمای فعلی مدل را فراهم می‌کند. این نوار در پایین پنجره نما و بالای نوار وضعیت قرار دارد.

از ابزارهای موجود در نوار کنترل نما می‌توان به مواد زیر اشاره کرد:

  1. Scale: مقیاس نمایش اشیا (معمولا 1:100)
  2. Visual Style: نحوه نمایش ترسیمات
  3. Crop View: نمایش نمای برش خورده مدل سه بعدی
  4. Reveal Hidden Elements: پنهان/نمایان کردن اشیا
  5. Preview Visibility: پیش‌نمایش مدل بدون اطلاعات مربوط به دیتیل

ابزارهای نوار کنترل نما، به موارد بالا محدود نمی‌شوند. دیگر ابزارهای این نوار برای تنظیم نورپردازی، سایه، پس زمینه و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

فضای ترسیم

«فضای ترسیم» (Drawing Area)، نماها، شیت‌ها و اسکجول‌های پروژه فعلی را نمایش می‌دهد. در واقع، فضای ترسیم همان جایی است که کاربر به مدل‌سازی و مشاهده مدل‌های خود می‌پردازد. با باز کردن هر نمای جدید، آن نما بر روی نماهای قبلی قرار گرفته و برای کاربر به نمایش در می‌آید.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

در هنگام باز کردن چندین نما، یک نما قابل مشاهده بوده و نماهای دیگر در زیر نمای فعلی فعال خواهند بود. ابزارهای موجود در پنل Windows از زبانه View، امکان تنظیم و مرتب کردن سفارشی نماها را فراهم می‌کنند. رنگ پیش فرض پس زمینه فضای ترسیم سفید است. با این وجود، کاربر می‌تواند با کلیک بر روی منوی برنامه (آیکون رویت)، گزینه Options، زبانه Graphics و زدن تیک گزینه «Invert Background Color»، پس زمینه سفید را به سیاه تغییر دهد.

نوار ابزار اصلی

«نوار» (Ribbon)، از مهم‌ترین بخش‌های نرم افزار رویت ارکیتکچر است که تمام ابزارهای مورد نیاز برای ایجاد پروژه و فمیلی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. نوار ابزار اصلی، بالای نوار گزینه‌ها و پایین منوی برنامه، نوار ابزار دسترسی سریع و بخش اطلاعات قرار دارد.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

نوار ابزار رویت ارکیتکچر نیز مانند بسیاری از نرم افزارهای اتودسک از چندین زبانه یا اصطلاحا «تَب» (Tab) تشکیل می‌شود. در هر بانه، چندین بخش یا اصطلاحا «پَنل» (Panel) وجود دارند که ابزارهای مدل‌سازی یا تنظیم المان‌ها را در خود جای می‌دهند.

پنل Dimension در زبانه Annotate (ابزارهای نمایش ابعاد المان‌ها)
پنل Dimension در زبانه Annotate (ابزارهای نمایش ابعاد المان‌ها)

پنل های قابل گسترش

فلش کنار یا پایین عنوان هر پنل، بیانگر وجود ابزارها، گزینه‌ها یا تنظیمات بیشتر در آن پنل است. با کلیک بر روی فلش، محدوده حاوی گزینه‌های بیشتر باز می‌شود.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

اعمال تنظیمات سفارشی

برخی از پنل‌ها، امکان باز کردن پنجره‌ای برای اعمال تنظیمات مرتبط را فراهم می‌کنند. در بخش پایین-راست پنل‌های دارای این ویژگی، یک فلش مانند تصویر زیر وجود دارد.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

زبانه‌های اختصاصی

در صورت فعال کردن برخی از دستورات یا انتخاب برخی از المان‌های مدل، زبانه‌ای در انتهای نوار ابزار اصلی باز می‌شود. در این زبانه، تنظیمات و ابزارهای مرتبط با دستور فعال یا المان انتخابی قرار دارند. با غیر فعال کردن دستور یا حذف انتخاب، این زبانه نیز بسته می‌شود.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر

نکته: زبانه‌ها و ابزارهای موجود در نسخه‌های مختلف نرم افزار رویت، دلیل اصلی تفاوت در قابلیت‌ها و عملکردهای آن‌ها است.

منابع یادگیری نرم افزار رویت ارکیتکچر

منابع یادگیری رویت ارکیتکچر نیز مانند منابع یادگیری اتوکد به دو نوع نوشتاری (Help نرم افزار، کتاب‌های آموزشی، وبلاگ‌های تخصصی) و ویدیویی (فیلم‌های آموزشی) تقسیم می‌شود.

در ادامه، به معرفی هر یک از این موارد می‌پردازیم. کاربران مبتدی تا حرفه‌ای، با مطالعه این بخش می‌توانند گزینه مناسب برای شروع یادگیری یا افزایش مهارت‌های خود را انتخاب کنند.

Help نرم افزار رویت ارکیتکچر

جامع‌ترین مرجع برای یادگیری نرم افزارهای مجموعه اتودسک، راهنمای رسمی آن‌ها است. نرم افزار رویت ارکیتکچر نیز همانند اتوکد از یک راهنمای بسیار جامع و دقیق بهره می‌برد. کاربران با مراجعه به سایت رسمی اتودسک می‌توانند به Help رویت دسترسی پیدا کنند. البته در نسخه‌های کامل رویت، امکان دسترسی آفلاین به Help از داخل نرم افزار یا محل نصب آن وجود دارد.

صفحه آنلاین Help رویت ارکیتکچر
صفحه آنلاین Help رویت ارکیتکچر

نکته: متاسفانه به دلیل محدودیت‌های موجود، مشاهده مستقیم راهنمای نرم افزار رویت ارکیتکچر از طریق سایت با آی پی ایران مقدور نیست.

یکی دیگر از قابلیت‌های آموزشی در داخل نرم افزار رویت، «راهنمای ابزار» (Ribbon Tooltip) است. این قابلیت امکان مشاهده اطلاعاتی راجع به نحوه عملکرد و کاربرد گزینه‌های نوار ابزار را فراهم می‌کند. برای بهره‌مندی از این قابلیت، باید نشانگر ماوس را بر روی ابزارها یا المان‌های مختلف ببرید و صبر کنید. با این کار، کادر کوچکی در کنار ابزار مورد نظر باز می‌شود.این کادر حاوی اطلاعاتی نظیر دستور متناظر (برای فعال‌سازی به روش تایپ)، کاربرد و بخش‌های مربوطه است. فشردن کلید F1 هنگام باز بودن کادر راهنما، توضیحات ابزار مورد نظر را در Help به نمایش درمی‌آورد.

نمونه‌ای از نحوه نمایش راهنمای ابزار در نرم افزار رویت ارکیتکچر
نمونه‌ای از نحوه نمایش راهنمای ابزار در نرم افزار رویت ارکیتکچر

Help رویت ارکیتکچر و راهنمای ابزار آن، از زبان فارسی پشتیبانی نمی‌کنند. از این‌رو، با وجود جامع بودن این منابع یادگیری، کاربر باید با زبان انگلیسی یا دیگر زبان‌های پشتیبانی شده توسط نرم افزار آشنا باشد. آشنایی با زبان انگلیسی، علاوه بر منابع رسمی یادگیری رویت، امکان بهره‌مندی از مطالب آموزشی موجود در سایت‌های بی‌شمار انگلیسی زبان را نیز فراهم می‌کند.

منابع نوشتاری یادگیری نرم افزار رویت ارکیتکچر

از دیگر گزینه‌ها برای یادگیری نرم افزار رویت ارکیتکچر می‌توان به کتاب، جزوه، مطالب مجله‌های آموزشی و دیگر منابع نوشتاری اشاره کرد. گسترش منابع نوشتاری رویت به اندازه اتوکد نیست. رویت ارکیتکچر همواره در سایه اتوکد قرار داشته و اغلب کاربران قدیمی به جای یادگیری این نرم افزار تخصصی، قابلیت‌ها و ابزارهای عمومی اتوکد را ترجیح می‌دهند.

خوشبختانه در سال‌های اخیر، قابلیت‌های رویت ارکیتکچر در مدل‌سازی اطلاعات ساختمان، نظر بسیاری از مهندسان را به خود جلب کرد. همین موضوع، باعث افزایش تقاضا برای یادگیری این نرم افزار و فعالیت بیشتر انجمن‌های تخصصی شد.

انجمن رسمی اتودسک، فعال‌ترین منبع اینترنتی برای یادگیری نرم افزار رویت ارکیتکچر است.
انجمن رسمی اتودسک، فعال‌ترین منبع اینترنتی برای یادگیری نرم افزار رویت ارکیتکچر است.

اکثر جزوه‌ها و کتاب‌های آموزش فارسی نرم افزار رویت ارکیتکچر، ترجمه Help این نرم افزار هستند. در صورت عدم آشنایی با زبان انگلیسی، مطالعه این منابع را به شما پیشنهاد می‌کنیم. تنوع و دسترسی آسان از مزیت‌های منابع یادگیری نرم افزار رویت ارکیتکچر در فضای اینترنت به حساب می‌آیند. البته مطالب وب فارسی هنوز در این زمینه جای کار دارند و منابع انگلیسی نیز از پراکندگی بسیار بالایی برخوردار هستند. برای آشنایی با کلیات رویت، منابع فارسی را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

منابع ویدیویی یا فیلم آموزش نرم افزار رویت ارکیتکچر

یادگیری نرم افزارهای کامیپوتری، مخصوصا نرم افزارهای تخصصی با ابزارها و قابلیت‌های متنوع، نیاز به تهیه منابع آموزشی مناسب و جامع بر حسب نیازهای کاربر دارد. مطالعه Help و منابع نوشتاری، گزینه‌های خوبی برای آشنایی با یک نرم افزار هستند.

با این وجود، در بسیاری از موارد، کاربران از کمبود مثال‌های کاربردی در این منابع رنج می‌برند. در برخی از موارد نیز، پیچیده بودن روند به استفاده از یک قابلیت می‌تواند باعث سردرگمی کاربران شود. به همین دلیل، افراد علاقه‌مندان به یادگیری نرم افزارهای عمومی و تخصصی، فیلم‌های آموزشی را به دیگر گزینه‌ها ترجیح می‌دهند.

فرادرس
نمونه‌ای از فیلم آموزش نرم افزار رویت ارکیتکچر (برای مشاهده این فیلم بر روی تصویر کلیک کنید)

فیلم های آموزش رویت ارکیتکچر با دسترسی و انعطاف‌پذیری بالا، امکان یادگیری در هر زمان و مکان را فراهم می‌کنند. مدرسان در این فیلم‌ها، ضمن معرفی ابزارهای ضروری، مثال‌های کاربردی را به صورت گام به گام توضیح می‌دهند. کاربران نیز می‌توانند روند کار با نرم افزار را به خوبی درک کرده و آن را تمرین کنند. خوشبختانه، منابع ویدیویی زیادی در زمینه یادگیری نرم افزار رویت ارکیتکچر به زبان فارسی تهیه شده‌اند. این منابع، نیازهای کاربران مبتدی تا حرفه‌ای را در زمینه‌های عمومی تا تخصصی برطرف می‌کنند.

بهترین نسخه برای یادگیری رویت ارکیتکچر کدام است؟

همیشه در انتخاب نسخه‌های یک نرم افزار برای شروع یادگیری، باید چند نکته مهم را در نظر داشته باشید. پیش از هر چیزی، سعی کنید نسخه انتخابی‌تان با نسخه منبع یادگیری (کتاب یا فیلم آموزشی) مطابقت داشته باشد. در صورتی که قصد یادگیری نرم افزار به صورت مستقیم و با امتحان کردن ابزارهای آن را دارید، جدیدترین نسخه یا نسخه‌های دارای تغییرات اساسی نسبت به نسخه‌های قبلی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. یکی دیگر از معیارهای مهم، نسخه رایج در پروژه‌های حوزه کاری شما است. به عنوان مثال، با یک پرس و جوی ساده از اساتید و مهندسان فعال می‌توانید از متداول‌ترین نسخه‌های در حال استفاده مطلع شوید. این مسئله از نظر پشتیابی فایل‌ها و فمیلی‌ها اهمیت دارد. در مجموع، نسخه‌های بالاتر از رویت 2016، گزینه‌های مناسبی برای شروع یادگیری این نرم افزار هستند.

نمایی از نرم افزار رویت اریکتکچر 2016
نمایی از نرم افزار رویت اریکتکچر 2016

مبانی مدل‌سازی در رویت ارکیتکچر

در بخش‌های قبلی، اصطلاحاتی را به کار بردیم که به احتمال زیاد برای کاربران مبتدی ناآشنا بودند. در این بخش، ضمن معرفی مراحل کلی کار با نرم افزار رویت ارکیتکچر، اصطلاحات مورد نیاز برای شروع یادگیری را نیز تعریف می‌کنیم.

جریان کار نرم افزار رویت ارکیتکچر چگونه است؟

جریان کار رویت ارکیتکچر شامل شروع پروژه جدید، ساخت مدل، همکاری با واحدهای دیگر، مستندسازی مدل و ارائه پروژه می‌شود. فعالیت‌های اصلی در هر یک از این مراحل عبارت هستند از:

  1. شروع پروژه جدید
    • تصمیم گیری راجع به نحوه ایجاد پروژه (استفاده از قالب پیش‌فرض، اتصال پروژه‌های مختلف به یکدیگر و کار گروهی)
    • ایجاد پروژه
    • ساخت پلان موقعیت پروژه
  2. ساخت مدل
    • طراحی پلان اولیه
    • اضافه کردن المان‌های اصلی ساختمان
    • ایجاد نماهای مختلف
    • اضافه کردن المان‌های بیشتر
    • اصلاح و تکمیل مدل
  3. گسترش تیم و همکاری با واحدهای دیگر
    • اضافه کردن اعضای بیشتر با پیشرفت مدل
    • به اشتراک گذاشتن مدل با واحدهای دیگر
    • ارائه مدل به دستگاه نظارت برای تایید یا اصلاح
  4. مستندسازی مدل
    • ایجاد نقشه‌های مدل
    • علامت‌گذاری بر روی نقشه‌ها
    • ایجاد جدول اطلاعات برای متره و برآورد هزینه
    • اضافه کردن دیتیل
    • اصلاح شیت‌ها
    • پرینت گرفتن از مستندات
    • تهیه آرشیو از اصلاحات و نسخه‌های مدل
  5. ارائه پروژه
    • رندر گرفتن در رویت ارکیتکچر
    • تهیه خروجی سه بعدی انیمیشنی (حرکت در بخش‌های مختلف ساختمان)

المان های نرم افزار رویت ارکیتکچر کدام هستند؟

رویت ارکیتکچر از سه نوع المان شامل المان‌های مدل (دیوار، پنجره، در، سقف، دال، رمپ، سینک، کانال تهویه، پنل الکتریکی)، المان‌های تراز ارتفاعی (شبکه‌بندی، لِوِل، صفحه مرجع) و المان‌های نما (ابعاد) استفاده می‌کند. المان‌های رویت با عنوان فمیلی شناخته می‌شوند. در ادامه به توضیح بیشتر فمیلی و کاربردهای آن می‌پردازیم.

فمیلی در نرم افزار رویت ارکیتکچر چیست؟

خانواده یا اصطلاحا «فمیلی» (Family)، گروهی از المان‌های دارای مشخصات، عنوان و نمایش گرافیکی مشترک است. به عنوان مثال، مصالح، دیوارها، سقف‌ها، پنجره‌ها، راه‌پله‌ها، درها، حمام‌ها و لوازم بهداشتی، هر کدام به یک گروه جداگانه تعلق دارند. امکان متفاوت بودن چند یا تمام مقادیر پارامترهای المان‌های موجود در یک فمیلی وجود دارد. با این وجود، دسته‌بندی پارامترها از نظر عنوان و مفهوم برای آن‌ها مشابه است. به تغییرات داخل یک فمیلی، «نوع فمیلی» (Family Types) گفته می‌شود.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
مثال‌هایی از المان‌های موجود در فمیلی پنجره‌ها (برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی + اینجا کلیک کنید)

تمام المان‌های مورد استفاده در نرم افزار رویت ارکیتکچر دارای فمیلی هستند. برخی از فمیلی‌ها نظیر دیوارها یا سطوح، به صورت پیش فرض در محیط مدل‌سازی حضور دارند. برخی دیگر مانند درها یا لوزام بهداشتی، باید از طریق کتابخانه‌های خارجی به درون مدل بارگذاری شوند. به طور کلی، بدون ایجاد فمیلی نمی‌توان هیچ چیزی را درون رویت ارکیتکچر مدل کرد. کاربر با استفاده از فمیلی‌ها می‌تواند به سادگی المان‌های اصلی را در محل‌های مختلف یک پروژه یا پروژه‌های مشابه استفاده کند، المان دیگر را به جای المان قبلی قرار دهد و با توجه به نیازهای پروژه المان‌های مورد نظر را تغییر دهد.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
نمونه‌ای از المان موجود در فمیلی دیوار

در نهایت، ایجاد فمیلی‌ در رویت ارکیتکچر قابلیت بسیار خوبی است که سرعت، دقت و بهره‌وری مدل‌سازی را بهبود می‌بخشد. تمام این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا کاربران حرفه‌ای به دنبال ایجاد فمیلی‌های جامع برای پروژه‌های خود باشند. کاربران مبتدی نیز معمولا از فمیلی‌های آماده برای شروع یادگیری استفاده می‌کنند. البته پیدا کردن فمیلی‌های باکیفیت کار نسبتا دشواری است.

Schedule در نرم افزار رویت ارکیتکچر چیست؟

جدول اطلاعات یا اصطلاحا «اسکجول» (Schedule)، فهرستی از تمام انواع المان‌های موجود در مدل است. اسکجول، اطلاعات حاصل از مشخصات المان‌های موجود در یک پروژه به صورت یک جدول به نمایش می‌گذارد. کاربر می‌تواند در هر مرحله‌ای از مدل‌سازی، جداول اطلاعاتی مورد نیاز خود را تهیه کند. اعمال تغییرات بر روی مدل، خروجی این جداول را نیز تغییر می‌دهد.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
نمونه‌ای از چندین اسکجول در نرم افزار رویت ارکیتکچر (برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی + اینجا کلیک کنید)

از انواع Schedule در رویت ارکیتکچر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پارامترها (فهرستی از المان‌ها و مولفه‌های موجود در پروژه)
  • جدول کلیدی (جداول مورد استفاده برای اتوماسیون اطلاعات)
  • جدول متره و برآورد
  • فهرست علائم
  • فهرست نسخه‌های اصلاح شده
  • فهرست نماهای ایجاد شده
  • فهرست شیت‌ها
  • فهرست پنل‌ها
  • فهرست ستون‌ها

پارامتر در نرم افزار رویت ارکیتکچر چیست؟

«مشخصات» (Properties) یا «پارامترها» (Parameters)، دو اصلاح رایج و هم معنی هستند که به منظور اشاره به محل ذخیره تمام اطلاعات یک المان در مدل مورد استفاده قرار می‌گیرند. در واقع، پارامترها معرف حرف I (مخفف Information) در BIM هستند. این اطلاعات در اسکجول‌های نرم افزار رویت ارکیتکچر ظاهر می‌شوند.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
کادر مشخصات (برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی + اینجا کلیک کنید)

تمام المان‌های موجود در نرم افزار دارای یکی از دو نوع پارامتر زیر هستند:

  • «پارامترهای موردی» (Instance Parameters): مشخصات منحصر به فرد هر المان (دستگیره در)
  • «پارامترهای نوعی» (Type Parameters): مشخصات مشترک بین المان‌های هم نوع (ابعاد در)

مشخصات موردی به صورت تکی و مشخصات نوعی به صورت گروهی قابل تغییر هستند.

طرح اولیه یا اسکچ در رم افزار رویت ارکیتکچر چیست؟

طرح اولیه یا اصطلاحا «اسکچ» (Sketch)، به منظور تعیین هندسه محدوده برخی از فمیلی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به عنوان مثال، در هنگام ایجاد فمیلی برای یک کف، پارامترهای موردی و نوعی، مشخصاتی نظیر ضخامت، مصالح و غیره را تعریف می‌کنند. در این مثال، وظیفه تعریف محیط کف بر عهده اسکچ خواهد بود. در اغلب موارد، طرح‌های اولیه از منحنی‌های بسته تشکیل می‌شوند (مانند تصویر زیر). نرم افزار رویت ارکیتکچر در هنگام نیاز به طرح اولیه برای ایجاد المان، به طور خودکار به حالت اسکچ می‌رود.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
مفهوم اسکچ در نرم افزار رویت ارکیتکچر (تصویر چپ، اسکچ کف و تصویر راست، مدل نهایی کف است)

تراز یا لول در نرم افزار رویت ارکیتکچر چیست؟

سطوح تراز یا اصطلاحا «لِوِل» (Level)، خطوط ارتفاعی مورد استفاده برای جانمایی المان‌های مربوطه هستند. این خطوط در مقاطع یا نماهای جانبی تعریف می‌شوند. برای بسیاری از اشیا، لول کارکرد سطح طراحی را دارد که جابجایی ارتفاعی آن اشیار را محدود می‌کند.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
نمونه‌ای از لول‌های نرم افزار رویت ارکیتکچر

شیت در نرم افزار رویت ارکیتکچر چیست؟

برگه یا اصطلاحا «شیت» (Sheet)، نمایی است که مجموعه‌ای از مستندات ساختمان (پلان‌ها، دیتیل‌ها و غیره) را نمایش می‌دهد. شیت‌ها، اهمیت بالایی در مستندسازی و تایید مدل توسط دستگاه نظارت دارند.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
نمونه‌ای از یک شیت در رویت ارکیتکچر (برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی + اینجا کلیک کنید)

کاربرد نرم افزار رویت ارکیتکچر چیست؟

کاربرد اصلی نرم افزار رویت ارکیتکچر، مدل‌سازی اطلاعات ساختمان و مستندسازی تمام جوانب پروژه‌های ساختمانی است. طراحی مولد،مدل‌سازی سه بعدی پارامتریک، نقشه‌کشی، برنامه‌ریزی، مدیریت و کنترل پروژه، امکان‌سنجی سناریوهای مختلف بازسازی ساختمان، تحلیل انرژی، عیب‌یابی و رندر گرفتن از دیگر کاربردهای این نرم افزار به شمار می‌روند. در ادامه به معرفی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

مدل‌سازی چهار بعدی اطلاعات ساختمان

قابلیت‌های نرم افزار رویت ارکیتکچر به عنوان یکی از نرم افزارهای مدل‌سازی چهار بعدی اطلاعات ساختمان، امکان طراحی، تعیین توالی عملیات‌های اجرایی، به تصویر کشیدن مسیرهای اصلی مجموعه‌ای از رویدادها، کاهش ریسک، تهیه/ارائه گزارش و نظارت بر روی روند عملیات‌های اجرایی را در طی طول عمر پروژه برای معماران، طراحان، پیمانکاران و کارفرمایان فراهم می‌کند. به کمک این قابلیت، توالی رویدادهای پروژه به صورت تصویری بر روی یک محور زمانی نمایش داده می‌شود. خروجی‌های BIM4D اغلب در مدیریت و کنترل پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طراحی مولد

«طراحی مولد» (Generative Design)، کاربرد نرم افزار رویت ارکیتکچر برای ایجاد سریع سناریوهای مختلف طراحی است. پیش از این، فرآیند طراحی مولد نیازمند آشنایی با اصول کدنویسی، اصطلاحات تخصصی و نحوه کارکرد الگوریتم ژنتیک بود. نرم افزار رویت، با ساده‌سازی این فرآیند، امکان ایجاد سناریورهای طراحی مختلف بر اساس اهداف، محدودیت‌ها و ورودی‌های پروژه را فراهم کرده است. به عنوان مثال، تصویر زیر، فرآیند طراحی مولد نرم افزار رویت ارکیتکچر برای تعیین بهترین چینش میزها درون یک اتاق، به منظور دستیابی به حداکثر میز قابل استفاده، حداکثر دید به فضای بیرونی و حداقل فاصله میز تا نزدیک‌ترین خروجی را نمایش می‌دهد. کاربر می‌تواند با ابزارهای موجود، سناریوهای احتمالی را بر اساس نیازهای خود مشاهده و انتخاب کند.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
خروجی طراحی مولد برای تعیین چینش میز در اتاق (برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی + اینجا کلیک کنید)

مدل‌سازی پارامتریک در رویت ارکیتکچر

رویت ارکیتکچر از رویکرد مدل‌سازی پارامتریک بهره می‌برد. مدل‌سازی پارامتریک، به معنای ارتباط بین تمام المان‌های موجود در یک پروژه است که امکان همگاهنگی و مدیریت تغییرات را فراهم می‌کند. ارتباط بین المان‌ها برای مدل‌سازی پارامتریک در رویت ارکیتکچر، به صورت خودکار (توسط خود نرم افزار) و دستی (توسط کاربر در حین مدل‌سازی) قابل تعریف است. به تعداد یا مشخصات ترعیف کننده رابطه بین المان‌ها، پارامتر می‌گویند. از این‌رو، مدل‌سازی در نرم افزار رویت ارکیتکچر از نوع پارامتریک است. این قابلیت، یکپارچگی و بهره‌وری در هنگام مدل‌سازی را به طرز قابل توجهی افزایش می‌دهد. به این ترتیب، با تغییر هر چیزی از پروژه در هر زمانی، رویت تمام بخش‌های پروژه را با تغییر اعمال شده هماهنگ می‌کند.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
تعریف میز، صندلی و نحوه چینش آن‌ها به منظور جلوگیری از طراحی‌های اضافی و افزایش بهره‌وری (برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی + اینجا کلیک کنید)

برای درک بهتر کابرد رویت ارکیتکچر در مدل‌سازی پارامتریک ساختمان، به مثال‌های زیر توجه کنید:

  • در، المانی ثابت نسبت به دیوار مجاور خود است. در صورت تغییر مکان دیوار، موقعیت در نسبت به دیوار تغییر نمی‌کند. به عبارت دیگر، در مدل‌سازی پارامتریک، رابطه بین در و دیوار از نوع ثابت (Fixed) تعریف شده است.
  • مشخصات لبه‌های کف یا سقف ساختمان به موقعیت دیوارهای خارجی (محیط ساختمان) بستگی دارند. در صورت جابجایی دیوارهای خارجی، اتصال لبه‌های کف/سقف با این دیوارها تغییری نمی‌کند. در این حالت، رابطه بین کف/سقف و دیوار، از نوع پیوسته یا متصل است.
  • مدل‌سازی میلگردها در یک المان، با تعریف یک فاصله‌داری مشخص انجام می‌گیرد. در صورت اعمال تغییرات، فاصله‌داری میلگرد با میزان تغییر ابعاد المان هماهنگ می‌شود. در این مثال، رابطه بین فاصله‌داری میگرد و المان، از نوع عددی نبوده و به صورت یک مشخصه نسبی تعریف شده است.

نقشه کشی ساختمان

با وجود تمرکز کاربران نرم افزار رویت ارکیتکچر بر روی مدل‌سازی سه بعدی ساختمان، این نرم افزار امکان ترسیم پلان موقعیت و نقشه‌های فازهای 1 و 2 ساختمان را در محیط BIM خود فراهم می‌کند. این قابلیت، باعث تمرکز معماران و مهندسان سازه بر روی طراحی در یک محیط واحد، یکپارچگی نقشه‌ها و کاهش هزینه‌ها می‌شود. تمام ابزارهای مورد نیاز برای ترسیم پلان‌ها و همچنین قابلیت علامت‌گذاری حرفه‌ای، باعث برتری نرم کاربرد نرم افزار رویت ارکیتکچر در نقشه کشی ساختمان نسبت به نرم افزارهای رقیب شده است.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
نمونه‌ای از پلان آکس بندی و ستون گذاری در نرم افزار رویت ارکیتکچر (برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی + اینجا کلیک کنید)

برنامه ریزی

همانگونه که عملکرد مدل در رویت ارکیتکچر مانند یک دیتابیس حاوی تمام اطلاعت است، برنامه ریزی در این نرم افزار نیز به صورت یکپارچه و پویا است. با اعمال تغییرات بر روی المان‌ها، داده‌ها و برنامه‌های ایجاد شده مطابق با تغییرات به طور لحظه‌ای به‌روزرسانی می‌شوند. کاربر می‌تواند از اطلاعات و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در رویت ارکیتکچر خروجی گرفته، بر روی آن‌ها تغییر ایجاد کرده و فایل تغییر یافته را به درون نرم افزار وارد کند. این ویژگی، یکی از قابلیت‌های کاربردی رویت ارکیتکچر برای هماهنگی با واحد مدیریت و کنترل پروژه است.

مدیریت پروژه و هزینه‌ها

یکی از قابلیت‌های کاربردی نرم افزار رویت ارکیتکچر، نظارت دقیق بر روی هزینه‌ها و روند تکمیل پروژه است. این قابلیت، امکان بررسی اقتصادی و اجرایی نقشه‌های معماری مختلف (پیش‌نویس‌ها)، انتخاب بهترین گزینه، مدیریت مصالح و کاهش هزینه‌ها را فراهم می‌کند.

بازسازی و تغییر ساختمان

«ری کَپ» «ReCap»، نام نرم افزاری است که قابلیت ادغام شدن با رویت ارکیتکچر را دارد. این نرم افزار، با استفاده از تصاویر واقعی، امکان ایجاد داده‌های سه بعدی را توسط ابرهای نقطه‌ای برای سازه‌های فعلی فراهم می‌کند. به این ترتیب، پیمانکاران می‌توانند از داده‌های به دست آمده به منظور امکانسنجی بازسازی ساختمان و برآورد هزینه بازسازی استفاده کنند.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
نمونه‌ای از تصویر سازه وارد شده به محیط نرم افزار رویت ارکیتکچر برای بازسازی به کمک نرم افزار ReCap (برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی + اینجا کلیک کنید)

تحلیل انرژی

در سال‌های اخیر، مفهوم توسعه پایدار، از اهمیت زیادی در طراحی و اجرای پروژه‌های ساختمانی برخوردار شده است. ابزاهای تحلیلی رویت ارکیتکچر، امکان کمی‌سازی اثرات زیست‌محیطی طراحی‌های صورت گرفته را فراهم می‌کنند. طراحان به کمک ابزارهای «Energy Optimization» و «Insight 360» می‌توانند تاثیر پروژه بر محیط زیست را در هر مرحله از طراحی به صورت تصویری مشاهده کنند.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
نمونه‌ای از خروجی تحلیل انرژی ساختمان در نرم افزار رویت ارکیتکچر (برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی + اینجا کلیک کنید)

مستندسازی و عیب یابی

ابزارهای مدل‌سازی سه بعدی، یکپارچگی اطلاعات و دینامیک بودن اعمال تغییرات در مدل، امکان تهیه مستندات باکیفیت و سازگار با اطلاعات واحدهای دیگر را فراهم می‌کنند. البته ابزارهای سازگاری اطلاعات، به منظور تشخیص تداخل بین المان‌ها و داده‌های بخش‌های مختلف نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کاربرد رویت ارکیتکچر باعث حذف تمام خطاهای احتمالی در مستندات ساختمان می‌شود. استفاده از قالب‌های پیش‌فرض رویت ارکیتکچر، پیوستگی و یکپارچگی مستندات در تمام واحدهای پروژه را به همراه دارد.

رندر گرفتن

نرم افزارهای مدرن مبتنی بر CAD و BIM نظیر رویت ارکیتکچر، امکان مدل‌سازی سه بعدی برای بخش بازاریابی، برنامه‌ریزی نت و طراحی معماری را فراهم می‌کنند.

خروجی‌های سه بعدی این نرم افزار به قدری باکیفیت هستند که می‌توان از آن‌ها در سیستم‌های واقعیت مجازی نیز استفاده کرد. قابلیت مذکور، رویت ارکیتکچر را به گزینه‌ای مناسب برای تهیه خروجی‌های جذاب و ارائه آن‌ها در جلسات تبدیل کرده است.

رابط کاربری رویت ارکیتکچر
خروجی تصویری پس از رندر گرفتن در رویت ارکیتکچر (برای مشاهده تصویر در ابعاد اصلی + اینجا کلیک کنید)

تفاوت رویت با اتوکد در چیست؟

با گسترش محبوبیت نرم افزار رویت ارکیتکچر به عنوان یکی از اصلی‌ترین ابزارهای مدل‌سازی در حوزه عمران و سازه، کاربران به دنبال درک تفاوت‌های این نرم افزار با نرم افزار اتوکد هستند تا بتوانند با توجه به نیازهای خود، بهترین گزینه را از میان این دو انتخاب کنند. در این بخش، به معرفی برخی از مهم‌ترین تفاوت‌های اتوکد با رویت ارکیتکچر می‌پردازیم.

مدل‌سازی اطلاعات ساختمان در برابر طراحی به کمک کامپیوتر

اصلی‌ترین تفاوت بین اتوکد و رویت ارکیتکچر، کاربرد این دو نرم افزار است. قابلیت‌های نرم افزار رویت ارکیتکچر، امکان مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) را فراهم می‌کند. در صورتی که اتوکد، یک نرم افزار طراحی به کمک کامپیوتر است که ابزارهای عمومی ترسیم را در اختیار کاربران و متخصصان حوزه‌های مختلف قرار می‌دهد. از این‌رو، برای کار کردن بر روی پروژه‌های ساختمانی، استفاده از رویت، گزینه بسیار مناسب‌تری است. البته در پروژه‌های کوچک، شاید تفاوت قابلیت‌های این دو نرم افزار چندان مشهود نباشد اما در پروژه‌های متوسط تا بزرگ، رویت اتوکد فاصله زیادی تا استانداردهای رویت ارکیتکچر دارد.

کار گروهی

یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی بین اتوکد و رویت ارکیتکچر، قابلیت کار کردن همزمان بر روی یک مدل توسط چند کاربر است. هنگام کار گروهی بر روی پروژه‌ای در رویت، یک مدل مشترک درون کامپیوتر هر کاربر ذخیره می‌شود. با اعمال تغییرات توسط هر کاربر، ابزار «Sync with Central»، مدل اصلی را تغییر می‌دهد. به این ترتیب، کاربران دیگر می‌توانند تغییرات اعمال شده توسط خود را بر روی مدل اصلی اعمال کرده و تغییرات صورت گرفته توسط کاربران دیگر را بر روی کامیپوتر خود بارگذاری کنند.

تفاوت های کلی

جدول زیر، نقاط قوت رویت و اتوکد را از جنبه‌های مختلف نمایش می‌دهد. با مطالعه این موارد می‌توانید در مورد مناسب بودن هر نرم افزار برای هدف مد نظر خود تصمیم بگیرید.

رویت (Revit)اتوکد (AutoCAD)
قابلیت نقشه‌کشی، طراحی، ساخت و مدیریت ساختمان/زیرساخت‌ها به همراه ابزارهای قدرتمند مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) مناسب برای طراحی معماری، سازه‌ای، تاسیسات و تدارکات طراحی مفهومی مدل‌سازی پارامتریک سه بعدی مستندسازی طراحی با جزئیات بالا یکپارچگی و جمع‌آوری اطلاعات واحدهای مختلف مدل‌سازی المان‌های ساختمان تحلیل و شبیه‌سازی سیستم‌ها و سازه‌ها تصویرسازی و تکرار طراحی ایجاد مستندات طراحی برای ساخت و اجرای قطعات مستندسازی و مدل‌سازی فولاد سازه‌ای مستندسازی و مدل‌سازی تاسیسات ساختمان رندرینگ سه بعدی نزدیک به واقعیت تحلیل عملکرد سازه قابلیت طراحی جزئیات دو بعدی و سه بعدی برای مقاصد عمومی و تخصصی مناسب برای ترسیمات دو بعدی، نقشه‌کشی، مستندسازی، مدل‌سازی سه بعدی و تصویرسازی (رندرینگ) ایجاد و ویرایش هندسه‌‌های دو بعدی ایجاد و ویرایش مدل‌های سه بعدی با استفاده از المان‌های توپر، سطحی و شبکه‌ای علامت‌گذاری نقشه‌ها توسط متن، ابعاد، جداول و غیره سفارشی‌سازی قابلیت‌های نرم افزار با استفاده از افزونه‌های متعدد سفارشی‌سازی ابزارها و نوارهای ابزار الصاق و ورود داده‌ها از فرمت PDF اعمال و نظارت بر استانداردهای CAD
بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
EcosystemAutodeskAutodeskMicrosolResourcesAutodeskAutodeskAutodesk
۱ دیدگاه برای «نرم افزار رویت ارکیتکچر چیست و چه کاربردی دارد؟ + بهترین منابع یادگیری Revit Architecture»

عالی بود تشکر فراوان از فرادرس دوست داشتنی

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *