مهارت های مدیر محصول – ۱۰ مورد ضروری + منابع یادگیری

۴۷۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ آبان ۱۴۰۱
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
مهارت های مدیر محصول – ۱۰ مورد ضروری + منابع یادگیری

چه در حال صحبت راجع به شرکت‌های فعال در حوزه تکنولوژی باشیم و چه هر صنعت دیگری، مدیریت محصول یکی از مهم‌ترین فرایندهای هر سازمانی به حساب می‌آید. این فرایند شامل طراحی، توسعه، عرضه و مدیریت یک محصول یا سرویس می‌شود. با توجه به اهمیت بالای مدیریت و توسعه محصول، طبیعی است که تقاضا برای مدیران محصول نیز سر به فلک کشیده باشد. چنین مدیری، از مهارت‌های فنی و همینطور مهارت‌های نرم خود برای شناسایی مشکلات کاربران و برطرف‌سازی آن‌ها در محصول استفاده می‌کند. اما مهارت های مدیر محصول دقیقا چیست؟

در ادامه این مقاله به سراغ ۱۰ مورد از مهارت های مدیر محصول می‌رویم که برای به‌دست آوردن چنین سمتی، به آن‌ها نیاز دارید. این مهارت‌ها به شما اجازه می‌دهند که وظایف خود را به خوبی پشت سر بگذارید و در مسیر حرفه‌ای خود نیز رشد کنید. به مطالعه ادامه دهید.

۱. استخراج و تحلیل داده

مهارت های مدیر محصول

داده برای یک مدیر محصول اهمیت فراوان دارد، چرا که در تصمیم‌گیری‌ها راجع به استراتژی توسعه محصول، فرایند توسعه و بازاریابی بسیار موثر ظاهر می‌شود. به عنوان یک مدیر محصول، باید به خوبی با نحوه استخراج و تحلیل داده‌های یک سرویس یا محصول آشنا باشید، چرا که تنها بدین شکل است که می‌توانید دانشی عمیق و ارزشمند به دست آورده و محصولاتی بهتر از همیشه ساخته و روانه بازار کنید.

گذشته از استخراج داده‌های کاربردی و دنبال کردن ترندهای بازار، باید از مهارت‌های تحلیلی هم برخوردار باشید تا نیازها و خواسته‌های مشتری را درک کنید. علم آمار و مفاهیم مرتبط به آن مانند نظریه احتمال، رگرسیون خطی و محاسبات انتگرال، نقشی بنیادین در تمام فرایند ایفا کرده و از مهم‌ترین مهارت های مدیر محصول به حساب می‌آیند. علاوه بر این احتمالا لازم باشد برخی زبان‌های برنامه‌نویسی مانند پایتون و همینطور نحوه کار با ابزارهای تحلیلی مانند مایکروسافت اکسل را بیاموزید.

۲. دانش در زمینه SQL

SQL مخفف «Structured Query Language» است و از آن‌ برای دسترسی به پایگاه‌های داده، ارتباط با آن‌ها و همینطور دستکاری آن‌ها استفاده می‌شود. این زبانی بسیار ارزشمند و قابل درک برای مدیریت داده است که به راحتی آموخته می‌شود.

به عنوان یک مدیر محصول، عدم اتکای صرف به تحلیل‌های تجاری یا تیم مهندسی داده سازمان باعث می‌شود قادر به مدیریت فرایند ضروری جمع‌آوری داده باشید. اگرچه ممکن است با این زبان ناآشنا باشید، اما بار دیگر تاکید می‌کنیم که یادگیری MySQL و دیگر پکیج‌های SQL واقعا آسان است. علاوه بر این لازم نیست تبدیل به متخصصی در دنیای SQL شوید: دانشی بنیادین نیز به شما در نوشتن جستارها و فراهم آوردن گزارش‌ها کمک می‌کند.

۳. تست‌ A/B

تست آ/ب

تست A/B به معنای پژوهشی روی بازار است که دو یا چند نسخه مختلف از یک صفحه وب، محصول یا سرویس را با یکدیگر مقایسه می‌کند تا مشخص شود بهترین و موثرترین نسخه کدام است. تست آ/ب ضمنا شامل تقسیم کردن کاربران به دو گروه نیز می‌شود.

این گروه‌ها، دو نسخه مختلف از یک محصول، صفحه وب یا قابلیتی در یک محصول را می‌آزمایند. بعد از این، مدیر محصول به بررسی اطلاعات جمع‌آوری شده پرداخته و تصمیم می‌گیرد که کدام ویژگی‌ بهترین عملکرد را برای مشتریان به همراه خواهد آورد. این هم یکی دیگر از مهارت های مدیر محصول است که کاملا ضروری به حساب می‌آید، خصوصا اگر دائما با شرایطی روبه‌رو شوید که نیازمند تصمیم‌گیری میان موارد مختلف باشید. تست آ/ب نه‌تنها موانع مختلف را از پیش روی تیم توسعه برمی‌دارد، بلکه اعضای تیم را به مباحثه گسترده ترغیب می‌کند. از سوی دیگر، به هنگام کنار گذاشتن یک برنامه توسعه و ساخت برنامه‌ای دیگر، استرس کمتری متحمل خواهید شد.

۴. دانش بنیادین راجع به کدنویسی

دانش راجع به ابعاد بنیادین کدنویسی باعث می‌شود بهتر قادر به درک مهندسین محصول و همینطور برقراری ارتباط موثر با آن‌ها باشید. به عنوان یک مدیر محصول، یادگیری کدنویسی و نحوه کارکرد آن به شما اجازه خواهد داد که از فرایندهای کدنویسی برای حل مساله استفاده کنید.

علاوه بر این، آشنایی با این حوزه، انعطاف‌پذیری حداکثری را هنگام آزمودن قابلیت‌های محصول در اختیارتان می‌گذارد و بنابراین دیگر نیازمند اتکا به مهندسین محصولی نخواهید بود که روی بخش‌های دیگر پروژه کار می‌کنند. وقتی کدنویسی و نحوه کارکرد آن را درک می‌کنید، انتظارات فنی معقولانه‌ای نیز از محصول و خدمات خود خواهید داشت.

۵. ساخت نمونه اولیه

مهارت های مدیر محصول

ساخت پروتوتایپ (یا نسخه اولیه) به معنای فراهم آوردن یک طرح حدودی یا یک نمونه از محصول نهایی است. در واقع داریم راجع به فرایندی آزمون و خطا محور صحبت می‌کنیم که در جریان آن، ایده‌های خام تبدیل به چیزی حقیقی می‌شوند، چه روی کاغذ و چه در فرم دیجیتالی. ساخت پروتوتایپ از آن جهت ضروری است که به شما اجازه می‌دهد طراحی محصول یا برنامه‌های خود در قبال ویژگی‌های موجود در آن را به خوبی به تیم توسعه نشان دهید.

به عنوان یک مدیر محصول، نیازمند مهارت‌های مرتبط با ساخت پروتوتایپ هستید تا بتوانید برنامه‌ها را به شکلی بهتر با اعضای تیم و ذینفعان در میان بگذارید و تصویری واضح از آنچه در ذهن دارید، ترسیم کنید. ساخت پروتوتایپ فرایند توسعه محصول را سرراست‌تر می‌کند و اجازه می‌دهد به جمع‌آوری بازخوردها، شناسایی مشکلات و پیاده‌سازی تغییرات ضروری بپردازید تا هم محصولی سازگارتر با سلایق مشتری داشته باشید، هم در هزینه و وقت صرفه‌جویی کنید.

۶. تحلیل پژوهش بازار

در پژوهش بازار، با ترتیب دادن آزمون‌هایی که مستقیما از سوی مشتریان بالقوه پشت سر گذاشته می‌شوند، می‌توانید میزان اثرگذاری و دسترسی‌پذیری یک محصول یا سرویس جدید را بررسی کنید. این فرایندی است که به محققان اجازه می‌دهد نیازهای مشتریان را شناسایی کرده و میزان تمایل آن‌ها به محصول یا سرویس را بسنجند.

مدیران محصول باید نحوه برقراری ارتباط موثر را بدانند تا اطلاعات ارزشمند را به اطلاع مشتریان کنونی و همینطور مشتریان بالقوه برسانند. پژوهش بازار عنصری حیاتی در اکثر مراحل توسعه محصول به حساب می‌آید و بنابراین یکی از مهم‌ترین مهارت های مدیر بازار نیز هست.

۷. مدیریت پایگاه داده

مدیریت پایگاه داده

پایگاه داده محصول حاوی تمام اطلاعات محصول در زمینه‌های بازاریابی، فروش و توزیع است. به عنوان یک مدیر محصول، بهتر است از مهارت‌های مدیریت پایگاه برخوردار باشید تا سطح دسترسی‌پذیری به اطلاعات را به بالاترین مقدار برسانید.

مهارت‌هایی مانند جستجو در SQL و طراحی اسکیما به شما اجازه می‌دهند جستارهایی را در چندین سرور مختلف ذخیره کنید و در خطر از دست دادن هیچ داده‌ای نباشید. این مهارت‌ها در مدیریت بهینه دیتابیس به شما کمک خواهند کرد.

۸. توسعه نقشه راه محصول

نقشه راه محصول در واقع برنامه‌ای است که مقاصد پشت محصول، مسیر حرکت، فرایند و پیشرفت را در گذر زمان ترسیم می‌کند. در واقع داریم راجع به نمایه‌ای بصری از برنامه‌های شما در قبال محصول یا سرویس حرف می‌زنیم. مدیر محصول باید نحوه آماده‌سازی نقشه راه محصول را به خوبی بداند تا فرایند توسعه محصول را به پیش براند. از سوی دیگر، او باید از برنامه‌های خود و همینطور نحوه دستیابی به اهداف پرده بردارد.

برای ساخت نقشه راه، نیازمند آشنایی با استراتژی بازاریابی و همینطو مدیریت منابع مالی خواهید بود. ساخت چنین نقشه‌ای به شما اجازه می‌دهد تصمیماتی کلیدی بگیرید که اثراتی مثبت روی محصول می‌گذارند و نوعی حس قاعده‌مندی و داشتن الگو را با خود به همراه می‌آورند.

۹. آشنایی با مایکروسافت اکسل

مهارت های مدیر محصول

اکسل مایکروسافت یک ابزار تحلیلی و آماری است که در مدیریت و تحلیل مجموعه داده‌های بزرگ، بسیار کاربردی ظاهر می‌شود. به عنوان یک مدیر محصول، باید نحوه استفاده از ابزارهای بی‌شماری که اکسل در خود جای داده را بدانید، چرا که به کمک آن‌ها قادر به دسته‌بندی و مدیریت داده به اشکالی معنادار خواهید بود.

علاوه بر این، می‌توانید به رسم نمودار در اکسل نیز مشغول شوید و تحلیل‌های رگرسیون را پشت سر بگذارید تا معلوم شود متغیرهای گوناگون چطور بر میزان تعاملات کاربران شما تاثیر می‌گذارند. ناگفته نماند که مقاله‌های «اکسل چیست» و «چگونه اکسل یاد بگیریم» که پیشتر در مجله فرادرس منتشر شده‌اند، شامل تمام راهنمایی‌ها و مطالبی است که برای یادگیری اکسل به آن‌ها نیاز خواهید داشت.

۱۰. توسعه نرم‌افزار

توسعه نرم‌افزار فرایندی است که ساخت، طراحی و فرمول‌بندی دستورالعمل‌های برنامه‌نویسی که رفتار یک سیستم کامپیوتری یا اپلیکیشن را تعیین می‌کنند را در بر می‌گیرد. این دستورالعمل‌ها در واقع فرمان‌هایی هستند که به کامپیوتر می‌گویند چه کند.

مدیر محصول باید مهارت‌هایی هرچند بنیادین در حوزه توسعه نرم‌افزار داشته باشد. در واقع این سمت شغلی نیازمند سر و کله زدن با ابعاد فنی یک محصول است و برای مثال شما را درگیر مدیریت ساختارهای داده و الگوریتم‌ها خواهد کرد. در نتیجه، مهارت‌های توسعه نرم‌افزار به شما در شناسایی آنچه واقعا قابل دستیابی است، کمک و از هدر دادن وقت و انرژی روی وظایف غیر مهم جلوگیری می‌کند.

جمع‌بندی مهارت های مدیر محصول و پاسخ به چند سوال متداول

مدیریت محصول یکی از آن سمت‌های شغلی بسیار جذاب است که شما را به جهان‌هایی واقعا دلچسب می‌برد. با این حال، هر شغلی مسئولیت‌های خودش را دارد. یک مدیر محصول نه‌تنها باید سرویس‌ها و محصولات را مدیریت کند، بلکه باید به تعامل با مشتریان نیز بپردازد. بنابراین اگر مهارت های مدیر محصول که در این مقاله به سراغ آن‌ها رفتیم را کسب کنید، مدیری بسیار بهینه‌تر خواهید بود که با سهولت بیشتری به امور رسیدگی می‌کند. در نهایت این مقاله را با پاسخ به چند سوال متداول به پایان می‌رسانیم.

ضروری‌ترین مهارت هر مدیر محصولی چیست؟

ارتباط و همکاری، اصلی‌ترین مهارتی است که مدیر هر محصولی باید از خود به نمایش بگذارد. چنین مدیری نیازمند برقراری ارتباط موثر و دائمی با ذینفعان داخلی و خارجی است و این روند در سراسر چرخه عمر محصول ادامه پیدا می‌کند.

مدیر محصول به چه مهارت‌های سختی نیاز دارد؟

مدیر محصول شخصیتی است که روی جنبه‌های متنوعی از فرایند توسعه و مدیریت کسب‌وکار دست می‌گذارد و بنابراین باید مجموعه‌ای از مهارت‌های سخت را به نمایش بگذارد. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به دانش بنیادین راجع به امور تجاری، دانش بنیادین راجع به مدیریت محصول، مهارت‌های اولویت‌بندی سطح بالا، مهارت‌های پژوهش و تحلیل، آشنایی با قواعد اقتصادی و در نهایت، آشنایی با قواعد توسعه اشاره کرد.

اصلی‌ترین عامل موفقیت یک مدیر محصول چیست؟

این سوال پاسخی ساده دارد و آن، فهرستی بلندبالا از مهارت‌های گوناگون است. چنین فهرستی باید حاوی این مهارت‌ها باشد: تخصص در حوزه فعالیت، مهارت‌های ارتباطی قدرتمند، آشنایی کامل با بازار، توانایی رهبری، نوآوری، مهارت‌های پژوهشی قدرتمند و امکان تفکر به صورت استراتژیک.

بر اساس رای ۷ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Make Use of
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *