مدیریت مشکلات زندگی و مقابله با آن ها با ۱۶ روش

۱۰۸۱۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
مدیریت مشکلات زندگی و مقابله با آن ها با ۱۶ روش

صرف از نظر موفقیت‌ها و توانایی‌های هر کس، زندگی پر از سختی و چالش است. ما نمی‌توانیم از این سختی‌ها اجتناب‌ کنیم اما می‌توانیم یاد بگیریم چطور به شکلی سازنده و سالم با آن‌ها روبه‌رو شویم تا بتوانیم با کمترین آسیب از میان این موانع عبور کنیم و آرامش ذهنی خود را از دست ندهیم. در این مقاله از مجله فرادرس، ۱۶ روش مدیریت مشکلات زندگی را معرفی می‌کنیم و هر کدام را به شکل مختصر توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

روش‌های مدیریت مشکلات زندگی

همه افراد در زندگی خود با مشکلات گوناگونی روبه‌رو می‌شوند. حتی افرادی که به ظاهر آسان‌گیر هستند، با سختی‌های بسیاری مقابله می‌کنند. مواجهه با چالش‌های زندگی ناگزیر است و نمی‌توان از آن‌ها فرار کرد اما چطور باید با چالش‌های زندگی روبه‌رو شویم؟ چه راهکارهایی وجود دارد که بتوانیم سلامت روانی خود در این ناملایمات حفظ کنیم؟ چگونه می‌توانیم مدیریت مشکلات زندگی خود را به دست بگیریم؟‌ در ادامه راهکارهایی را معرفی می‌کنیم که به شما انواع «مهارت‌های مقابله‌ای» (Coping Skills) و راهکارهای رویارویی با سختی‌ها را می‌آموزد و نشان می‌دهد چطور می‌توانید در میان دشواری‌ها همچون یک قهرمان گام به گام جلو بروید.

۱. بپذیرید با چالش روبه‌رو هستید

بسیاری از مردم چالش‌های پیش‌ روی خود را نادیده می‌گیرند. آن‌ها مشکلات خود را انکار می‌کنند یا خودشان را متقاعد می‌کنند که مشکلات‌شان کوچک‌تر از واقعیت هستند. این در حالی است که اولین گام برای غلبه بر یک مشکل، این است که وجود آن را بپذیرید. پذیرش اینکه یک چالش واقعی است و باید بر آن غلبه کنید می‌تواند واقعا ترسناک باشد اما به خاطر داشته باشید که شما تا کنون از پس بسیاری از مشکلات برآمده‌اید و این بار نیز موفق خواهید شد.

مرد کلافه - مدیریت مشکلات زندگی

۲. برای مدیریت مشکلات زندگی، واقعیت‌ها را ارزیابی کنید

هنگامی که آماده مبارزه با چالش روبه‌روی خود شدید، واقعیت‌ها را ارزیابی کنید. از آنچه که در حال وقوع است، واقعا چه می‌دانید؟‌ آیا مطمئنید که شرایط را به درستی درک می‌کنید یا تصویر اشتباهی از شرایط در ذهن خود ساخته‌اید؟ مشکل واقعی شما ممکن است چیزی باشد که حتی متوجه آن نباشید. بهتر است کمی زمان بگذارید، موضوع را از جوانب مختلف بررسی کنید و با اطرافیان مورد اعتماد خود مشورت کنید تا درک درستی از واقعیت مشکل خود داشته باشید.

۳. بررسی کنید چه ابزارهایی برای مقابله با مشکلات زندگی دارید

اکنون که می‌دانید با چه چیزی سر و کار دارید، بررسی کنید چه ابزارها و منابعی برای رویارویی با آن در دسترس دارید. به افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند یا به نقاط قوت خود فکر کنید. منابع فیزیکی مثل پول نیز ممکن است مفید باشند. همچنین، نقاط ضعف و بخش‌های آسیب‌پذیر خود را بررسی کنید و فهرستی از همه این موارد تهیه کنید. این کار به شما کمک می‌کند بتوانید از قبل برنامه‌ریزی کنید و در مورد رویارویی با مشکل خود واقع‌بین باشید.

لیست درست کردن - مدیریت مشکلات زندگی

برای مثال تصور کنید که در زندگی زناشویی خود با چالش روبه‌رو هستید. چه چیزهایی دارید که می‌تواند در مواجهه با این چالش به شما کمک کند؟ بر فرض، ممکن است شما انسان صبوری باشید و در درک احساسات خود قوی عمل کنید. این باعث می‌شود بتوانید بهتر در مسائل بین‌فردی به تفاهم برسید. همچنین، به احتمال زیاد شما والدین و دوستان خود را در کنارتان دارید که می‌توانند از شما حمایت کنند. از طرفی دیگر، فرض می‌کنیم که شما در ایجاد تغییر در عادت‌های خود ضعیف عمل می‌کنید. پس از الان می‌دانید که باید به این بخش بیشتر توجه کنید.

۴. برای مدیریت مشکلات زندگی، به دنبال اطلاعات بیشتر بگردید

هنگامی که با نقاط ضعف، نقاط قوت و ماهیت چالش پیش روی خود بیشتر آشنا شدید، شروع به یافتن اطلاعات جدید در مورد موقعیت خود کنید. درباره ماهیت چالش پیش روی خود تحقیق کنید تا بیشتر بدانید. با افرادی که با چالش مشابه شما روبه‌رو شده‌اند، صحبت کنید و از آن‌ها در مورد تجربه‌هایشان بپرسید. این کار به شما کمک می‌کنید تصمیم‌گیری هوشمندانه‌تری در مورد مشکل خود داشته باشید.

برای مثال، فرض کنید که در محیط کار خود با چالش روبه‌رو هستید و احساس می‌کنید که عملکرد ضعیفی دارید. در این مورد، شما می‌توانید در اینترنت یا کتاب راه‌های بررسی عملکرد را جست‌وجو کنید و دیدگاه واقع‌گرایانه‌تری نسبت به عملکرد خود داشته باشید. سپس با دیگران مشورت کنید و بدانید اوضاع برای کسانی که در شرایط مشابه با شما بوده‌اند، چطور پیش رفته‌ است. همچنین، می‌توانید از آن‌ها بپرسید چه کارهایی برای بهبود عملکرد و حفظ شغل خود انجام داده‌اند.

آموزش مدیریت مشکلات زندگی با فرادرس

در این مقاله از مجله فرادرس، ۱۵ راهکار برای رویارویی با چالش‌های زندگی معرفی کرده‌ایم. در کنار این، شما برای آشنایی با راهکارهای بیشتر و کسب دانشی عمیق‌تر در مورد مهارت مدیریت مشکلات زندگی، مدیریت اضطراب، حفظ آرامش و... می‌توانید از فیلم‌های آموزشی در فرادرس بهره بگیرید. در ادامه لیستی از فیلم‌های آموزشی مرتبط با این موضوع فهرست شده است.

دوره های فرادرس

۵. به راه‌حل‌های احتمالی دیگر فکر کنید

هنگامی که در شرایط سخت قرار داریم، تمایل داریم که تنها چند راه حل ممکن برای یک چالش را ببینیم، با خود فکر می‌کنیم «یا این کار را می‌کنم یا مجبورم آن کار را انجام دهم» اما بهتر است با نگاهی آزادانه‌تر و عمیق‌تر به موضوع فکر کنیم تا بتوانیم راه‌حل‌های احتمالی دیگر را نیز در نظر بگیریم. ایده‌های خود را به چالش بکشید و از دیگران کمک بگیرید. در نهایت، فهرستی از تمامی راه‌حل‌های ممکن تهیه کنید. گاهی اوقات ممکن است متوجه شوید راه‌حل‌های ساده‌تری وجود داشته‌اند که شما پیش از این به کلی نادیده گرفته بودید.

۶. آنچه را که قابل حل است، حل کنید

برای مشکلاتی که ذهن شما را اشغال کرده، قدمی بردارید؛ حتی اگر این قدم بسیار کوچک باشد. در صورت نیاز، می‌توانید فهرستی از مشکلات خود و راه‌حل‌های ممکن برای آن‌ها تهیه کنید. سپس، گزینه‌های موجود را بررسی کنید و با اطرافیان مورد اعتماد خود مشورت کنید. در آخر، یکی از راه‌حل‌ها را انتخاب کنید و به جای منتظر ماندن، اقدام کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا احساس بهتری داشته باشید.

مردی که به سختی سنگی را در کوه هل می دهد - مدیریت مشکلات زندگی

۷. برای مدیریت مشکلات زندگی، نشخوارفکری را کنار بگذارید

وقتی که سختی‌های زندگی زیاد می‌شود، طبیعی است که بر روی آن‌ها تمرکز کنیم تا بتوانیم راهی برای حل این مشکلات پیدا کنیم و از آزار و غصه آن‌ها رها شویم. با این حال، هر چه بیشتر در مورد یک مشکل فکر کنید، احساس ناراحتی و استرس بیشتری خواهید کرد و احتمالا ذهن شما چنان پریشان می‌شود که راه‌حلی پیدا نمی‌کنید. تفکر افراطی در مورد مشکلات و «نشخوارفکری» (Overthinking) انگیزه شما را ضعیف می‌کند و غم و پریشانی شما را شدت می‌بخشد. برای مدیریت مشکلات زندگی بهتر است سعی کنید نشخوارفکری را کنار بگذارید. در ادامه به راهکارهایی برای حذف نشخوارفکری اشاره می‌کنیم.

حواس خود را پرت کنید

وقتی متوجه شدید که دارید بیش از حد به مشکل فکر می‌کنید، کاری سرگرم‌‌کننده و ایمن پیدا کنید که توجه شما را از نشخوارفکری منحرف کند. می‌توانید به پیاده‌روی بروید، غذا درست کنید، فیلم تماشا کنید یا با دوستان خود گفت‌وگو کنید. گاهی اوقات تنها کافی است از جای خود بلند شوید و به اتاق دیگری بروید. اجازه ندهید نشخوارفکری رشته افکار شما را به دست بگیرد.

نشخوارفکری - مردی با افکار منفی روی صندلی نشسته

فکر خود را تغییر دهید

زمانی که متوجه نشخوارفکری خود شدید، بلند بگویید «ایست!» و سپس به شکل عمدی تلاش کنید تا موضوع دیگری برای فکر کردن پیدا کنید، موضوعی که باعث استرس شما نشود و ذهن شما را مشغول نگه دارد.

برای مدیریت مشکلات زندگی زمان‌بندی کنید

هر روز ۱۵ تا ۳۰ دقیقه از زمان خود را به فکر کردن در مورد مشکل خود اختصاص دهید. اینکه بدانید زمان خاصی برای فکر کردن در مورد این موضوعات وجود دارد، به شما کمک می‌کند تا بتوانید بقیه روز از این کار دست بکشید. دقت کنید که آخر شب هنگام رفتن به رخت‌خواب یا وقتی که مضطرب و غمگین هستید، زمان مناسبی برای فکر کردن به مشکلات نیست.

با یک دوست صحبت کنید

یک دوست دلسوز و قابل اعتماد پیدا کنید که بتوانید افکار و مشکلات خود را با او در میان بگذارید. گاهی اوقات بیان کردن افکار تنها چیزی است که برای پاک کردن ذهن‌تان لازم دارید. در صورتی که نمی‌توانید به اطرافیان خود اعتماد کنید، می‌توانید از یک روانشناس کمک بگیرید.

صحبت کردن چند نفر با یکدیگر

 برای مدیریت مشکلات زندگی افکار خود را بنویسید

افکار خود را بنویسید تا بتوانید آن‌ها مرتب کنید و بهتر درک کنید. نشخوارفکری ذهن شما را آشفته و پریشان می‌کند اما نوشتن افکار باعث می‌شود گره‌های ذهن شما باز شوند و بتوانید نگرانی‌های خود را به شکلی واقعی‌تر ببینید.

محرک‌های ذهنی خود را کشف کنید

هشیار باشید و دقت کنید که چه شرایط یا موقعیت‌هایی باعث ناراحتی ذهنی شما می‌شود، چه چیزهایی حساسیت شما را برمی‌انگیزد و از این شرایط دوری کنید. می‌توانید یک دفترچه یادداشت کوچک همراه خود داشته باشید و هر بار که هیجان‌های منفی را تجربه می‌کنید، موقعیت و احساسات خود را درون آن یادداشت کنید. بعد از مدتی، به کمک نوشته‌های این دفترچه می‌توانید الگوی محرک‌های خود را شناسایی کنید و موقعیت‌های مربوط به مشکلات زندگی خود را بهتر مدیریت کنید.

۸. مدتی را به مراقبت از خود اختصاص دهید

وقتی چالش‌های زندگی سخت می‌شوند و افراد را درگیر خود می‌کنند، اهمیت «مراقبت از خود» (Self-caring) دوچندان می‌شود. اغلب افراد در این شرایط احساس می‌کنند زمانی که دوستان و اعضای خانواده‌شان به کمک آن‌ها نیاز دارند، مراقبت از خود خودخواهانه به نظر می‌رسد اما باید بدانید وقتی زمانی را به مراقبت از خود اختصاص بدهید، بهتر می‌توانید با چالش‌های شخصی خود روبه‌رو بشوید و از دیگران نیز مراقبت کنید.

برای مدیریت مشکلات زندگی، مراقب جسم و روان خود باشید

مطمئن شوید که به قدر کافی به نیازهای فیزیکی خود رسیدگی می‌کنید. خواب کافی، استراحت، تغذیه خوب و فعالیت بدنی کافی از جمله نیازهای مهم جسم انسان هستند. روان شما بدون بهره‌مندی از جسمی سالم و پرانرژی به سختی می‌تواند از پس مدیریت مشکلات زندگی بربیاید، بنابراین، از رسیدگی به نیازهای جسمانی خود کوتاهی نکنید. همچنین، نیازهای عاطفی و روانی خود را بسیار مهم در نظر بگیرید. غفلت از نیازهای عاطفی می‌تواند باعث فرسودگی شما شود و شما را به شدت خسته کند.

فعالیت‌های سرگرم‌کننده انجام دهید

به سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی فکر کنید که از انجام آن‌ها لذت می‌برید. این فعالیت‌ها می‌توانند شامل ورزش، موسیقی، آشپزی، مطالعه،‌ فعالیت‌های هنری و... باشند. به خصوص زمانی که احساس خستگی می‌کنید، راهی برای گنجاندن این نوع فعالیت‌ها در زندگی خود پیدا کنید. به سرگرمی‌های خود بپردازید و اجازه دهید احساس شادابی کنید.

تصویر دختری در حال گوش دادن به موزیک با هدفون

برای مدیریت مشکلات زندگی شفقت به خود را بیاموزید

گاهی اوقات انسان‌ها نسبت به خودشان سخت می‌گیرند، خودشان را بابت انجام‌ برخی کارها سرزنش می‌کنند یا با خشونت زیادی با خود صحبت می‌کنند. تمرین‌های «شفقت به خود» (Self-Compassion) که در «روانشناسی مثبت‌گرا» (Positive Psychology) انجام می‌شود، به ما یاد می‌دهد نقص‌های خود را بپذیریم و با خود مهربان باشیم. شفقت به خود از سه بخش تشکیل شده است.

  • «خود-مهربانی» (Self-kindness): خود-مهربانی به این معنا است که در چالش‌ها و شکست‌های زندگی با خودمان مهربان باشیم و به جای قضاوت کردن و انتقاد کردن از خود، به شکلی صبور و حمایت‌گر با خود درون‌مان گفت‌وگو کنیم.
  • «انسانیت مشترک» (Common Humanity): انسانیت مشترک به این موضوع اشاره می‌کند که ما بخشی از یک جامعه بزرگ‌تر هستیم و دیگران نیز گاهی احساساتی شبیه به ما تجربه می‌کنند.
  • «ذهن‌آگاهی» (Mindfulness): تمرین‌های ذهن‌آگاهی به ما یاد می‌دهد بدون قضاوت و درگیری، افکار خود را شناسایی کنیم و بتوانیم با وجود این افکار، آرامش خود را حفظ کنیم. برای آشنایی بیشتر با موضوع «ذهن‌آگاهی» می‌توانید به مطلب مرتبط با ذهن‌آگاهی که قبلا در مجله فرادرس نوشته شده مراجعه کنید.

۹. به دنبال معنا بگردید

اضطراب، شکست، از دست دادن و... همگی بخش‌های ناگزیری از زندگی انسان هستند. صرف نظر از تلاش‎‌های شما برای رویارویی موثر با چالش‌ها، گاهی تنها کاری که می‌توان انجام داد این است که صبورانه به دنبال معنا در تجربیاتی باشید که آن‌ها را تحمل می‌کنید. یافتن معنا به شما کمک می‌کند بتوانید به شکل بهتری با این تجربه‌های دردناک کنار بیایید.

معنای تجربه‌های زندگی برای هر شخص متفاوت و منحصر به فرد است. برای یافتن معنای تجربه‌های خود، بهتر است مدتی را صرف اندیشیدن و تأمل درباره آن‌ها کنید. صحبت کردن با یک دوست، یکی از اعضای خانواده یا روانشناس نیز می‌تواند در این زمینه مفید باشد.

دو فردی که در حال صحبت کردن با همدیگر هستند.

شما باید آنچه را که در طی تجربه‌های ناراحت‌کننده احساس کرده‌اید، بپذیرید و در نظر بگیرید که در نتیجه این تجربه‌ها چقدر رشد کرده‌اید و چه درس‌هایی گرفته‌اید. همچنین، می‌توانید روی تغییرات خود یا تغییراتی که در روابط شما با دیگران رخ داده است، تمرکز کنید. معمولا تاب‌آوری روانی بیشتر، روابط عاطفی عمیق‌تر، دید‌گاه‌های جدید، افزایش خودآگاهی، قدردانی بهتر از داشته‌ها و الویت‌بندی مجدد زندگی از دست‌رنج‌هایی هستند که در پی سختی‌های زندگی به دست می‌آوریم.

۱۰. برای مدیریت مشکلات زندگی، روی نقاط قوت خود تمرکز کنید

احتمالا اگر از شما نقاط ضعف‌تان را بپرسند، با تلاشی بسیار کم می‌توانید فهرستی از آن‌ها تهیه کنید اما باید بدانید که تمرکز بیش‌ازحد روی این نقص‌ها، نتیجه مثبتی به همراه ندارد. در عوض، باید سعی کنید بر نقاط قوت منحصربه‌فرد خود تمرکز کنید. توجه به این نقاط و استفاده‌ از آن‌ها در موقعیت‌های گوناگون زندگی باعث می‌شود احساس خوبی نسبت به خود و زندگی‌تان داشته باشید. تحقیقات روانشناسی مثبت‌گرا نشان می‌دهد تمرکز بر نقاط قوت باعث افزایش شادی و کاهش افسردگی می‌شود و میزان اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد. برای استفاده از نقاط قوت خود می‌توانید مراحلی را که در ادامه توضیح می‌دهیم، طی کنید.

برای مدیریت مشکلات زندگی، نقاط قوت خود را شناسایی کنید

مدتی را صرف تفکر و تهیه فهرستی از نقاط قوت خود کنید. شما می‌توانید این کار را به تنهایی انجام دهید یا از اطرافیان و دوستان خود نیز کمک بخواهید. شناختن نقاط قوت اولین گام برای استفاده از آن‌ها است.

به ارتباط نقاط قوت خود با چالش‌های زندگی فکر کنید

به این فکر کنید که چگونه می‌توانید از نقاط قوت خود برای مدیریت مشکلات زندگی استفاده کنید. همچنین، بیاندیشید که چگونه می‌توانید نقاط قوت را خود به روشی جدید و متفاوت از گذشته به کار بگیرید.

برنامه‌ریزی کنید و هدف مشخص کنید

یک یا چند تا از نقاط قوت خود را انتخاب کنید و برنامه‌ای برای استفاده هر چه بیشتر از آن تهیه کنید. شما می‌توانید برای بازه‌های کوتاه مدت روی نقاط قوت متفاوت تمرکز کنید یا بازه طولانی مدتی را با تمرکز روی تنها یکی از نقاط خود بگذرانید.

نقاشی زنی در حال درست کردن لیست

برای مدیریت مشکلات زندگی، برنامه خود را ارزیابی کنید

پس از اجرای برنامه خود، مدتی را به ارزیابی تجربه خود از زمانی که بر نقطه قوت خود متمرکز بودید، اختصاص دهید. در مورد تجربه‌های درونی خود بنویسید، برای مثال بنویسید چه چیزهایی یاد گرفتید و چه احساسی داشتید. برای تجربه‌های مثبت اهداف جدیدتری تعیین کنید و در صورتی که اوضاع خیلی خوب پیش نرفت، بررسی کنید چه چیزهایی را باید تغییر دهید تا شرایط بهتر شود.

۱۱. با دیگران صحبت کنید

صحبت کردن با دیگران یک راه بسیار مفید برای مشورت گرفتن و تخلیه احساسات است. علاوه بر این، بسیاری از مشکلات در وهله اول زمانی به وجود می‌آید که ما در برقراری ارتباط صحیح با دیگران، شکست می‌خوریم. فرض کنید در رابطه عاطفی خود دچار مشکل هستید، بهترین راه این است که در این رابطه با طرف مقابل خود صحبت کنید. در مورد احساسات و خواسته‌های خود صادق باشید و آن‌ها را تشویق کنید که همین کار را انجام دهند یا اگر در مدرسه مشکل دارید، با معلم یا مشاور مدرسه خود صحبت کنید. این افراد تجربه بسیار بیشتری در رسیدگی به مشکلات دارند و به احتمال زیاد، راه‌حل‌های خوبی برای مشکل شما خواهند داشت.

نقاشی چند نفر که در کنار هم نشسته اند

 ۱۲. برای مدیریت مشکلات زندگی، به دنبال یک راهنما باشید

هنگامی که با یک چالش روبه‌رو می‌شوید، یکی از کارهایی که می‌توانید انجام دهید تا موقعیت را تغییر دهید، پیدا کردن یک راهنما است. این راهنما می‌تواند یک شخص، یک وب‌سایت یا یک کتاب باشد. در واقع، هر چیزی که به شما در مورد موقعیت‌تان توصیه‌های مفید ارائه بدهد و به شما انگیزه بدهد که چالش‌های روبه‌رو را مانند یک قهرمان بپذیرید، راهنمای شما است.

شما می‌توانید از کتاب‌ها و وب‌سایت‌های خودآموز روانشناسی استفاده کنید یا از افراد باتجربه‌تر مانند والدین، خواهرها و برادرهای بزرگ‌تر و همکاران خود کمک بگیرید. همچنین، امروزه بسیاری از جوامع آنلاین وجود دارند که افراد مختلف می‌توانند تجربه‌های خود را به اشتراک بگذارند و از راهنمایی یکدیگر بهره‌مند شوند.

۱۳. بدانید این نیز می‌گذرد

شما ممکن است با چالش‌های سختی در طول زندگی خود روبه‌رو شوید اما بسیار مهم است به یاد داشته باشید که زمان می‌گذرد و همه‌چیز تغییر می‌کند. با هر چیزی که سر و کار دارید، هر چقدر هم که احساس وحشتناکی داشته باشید، به‌خاطر داشته باشید که این احساس همیشگی نخواهد بود. زندگی در جریان است و مسیرهای جدیدی در زندگی شما شکل خواهد گرفت. به طور قطع این به معنی انکار غم شما نیست اما دانستن اینکه شرایط بهتر خواهد شد، می‌تواند شما را تسلی دهد.

به عنوان مثال، اگر یکی از عزیزان شما فوت کند، ممکن است به شدت سوگواری کنید و احساس کنید دیگر هرگز خوشحال نخواهید شد و هیچ‌کس نمی‌توان جای عزیز از دست رفته شما را پر کند اما زمان می‌گذرد و هر چقدر سخت، درد شما تا حد زیادی تسکین می‌یابد. چند هفته بعد شما قادر هستید که به زندگی خود به شکل دیگری ادامه دهید. پس فقط صبور باشید و به خود زمان بدهید.

۱۴. خوبی‌های زندگی را به خود یادآوری کنید

وقتی در زندگی اتفاق‌های بدی رخ می‌دهد و اضطراب داریم، تمایل داریم چیزهای شگفت‌انگیزی را که در زندگی ما وجود دارند، نادیده بگیریم. واقعیت این است که مهم نیست اوضاع چقدر بد به نظر برسد، همواره نقطه‌های خوب نیز در زندگی وجود دارند. هنگام سختی‌ها، به چیزهای خوب در زندگی خود توجه کنید. فهرستی از آن‌ها تهیه کنید و زمانی را صرف لذت بردن از آن‌ها کنید. این موارد ممکن است چیزهای بزرگی مثل داشتن والدین و دوستان خوب یا چیزهای کوچکی مثل شنیدن آواز پرندگان باشند.

فرایند «قدردانی» (Gratitude) را به جا آورید. به افرادی که در زندگی کنار شما هستند بگویید چقدر آن‌ها را دوست دارید و چقدر بابت وجود آن‌ها خوشحالید. این کارها روحیه شما را در زمان سختی حفظ می‌کنند و باعث می‌شوند بتوانید با قدرت بیشتری با چالش‌ها مبارزه کنید.

۱۵. برای مدیریت مشکلات زندگی، ذهنیت رشدی داشته باشید

برخی از افراد «ذهنیت ثابت» (Fixed Mindset) دارند. آن‌ها توانایی‌های خود را ثابت و غیرقابل افزایش می‌دانند، در نتیجه اگر در چالشی شکست بخورند، باور می‌کنند که توانایی کافی برای چیره شدن بر آن مشکل را نخواهند داشت و به کلی کنار می‌کشند. این افراد معمولا از شکست‌های زندگی می‌ترسند و از سختی‌ها اجتناب می‌کنند. در مقابل ذهنیت ثابت، «ذهنیت رشدی» (Growth Mindset) قرار دارد. افرادی که ذهنیت رشدی دارند، به سختی‌های زندگی به چشم نوعی چالش برای رشد بیشتر نگاه می‌کنند. آن‌ها در برخورد با سختی‌های زندگی سعی می‌کنند راه‌حل‌های متفاوتی را انتخاب کنند چراکه باور دارند هر مشکلی قابل حل شدن است تنها برخی مشکلات به زمان و تلاش بیشتری نیاز دارند. به کمک فیلم آموزش خودشناسی و ساخت نگرش نو از مجموعه فیلم‌های آموزش روانشناسی در فرادرس می‌توانید ذهنیت و نگرش‌ خود را بشناسید و تغییر دهید.

ذهنیت رشدی و ذهنیت ثابت

۱۶. خودتان را به چالش بکشید

هرچقدر بیشتر در زندگی با چالش روبه‌رو شوید، مواجهه با چالش بعدی برای شما آسان‌تر خواهد بود و در مدیریت مشکلات زندگی قوی‌تر خواهید بود. اگر خود را در نقطه امن حبس کنید، همیشه مسیرهای آسان را انتخاب کنید و از چالش‌ها اجتناب کنید، هیچ‌وقت فرصت نخواهید داشت که به خودتان نشان دهید می‌توانید با سختی‌ها روبه‌رو شوید. پس بگذارید چالش‌ها اتفاق بیفتد و برخی ریسک‌ها را در زندگی خود بپذیرید. این کار مثل دوچرخه‌سواری است. هنگامی که دوچرخه‌سواری را آغاز می‌کنید قطعا چند باری زمین می‌خورید اما در نهایت یاد می‌گیرید تعادل خود را حفظ کنید و به خود باور داشته باشید.

بر اساس رای ۴۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
UTSWikiW
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *