سرمایه گذاری مستقیم چیست؟ – توضیح به زبان ساده

۷۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
سرمایه گذاری مستقیم چیست؟ – توضیح به زبان ساده

سرمایه گذاری مستقیم به معنی خرید بدون واسطه سهام یا دارایی موردنظر و سرمایه‌گذاری مستقل در بازار مربوطه است. بنابراین در سرمایه‌گذاری مستقیم افراد بدون کمک نهادهای مالی مانند صندوق‌های سرمایه‌گذاری یا سبدگردان‌ها به‌طور مستقیم وارد معاملات می‌شوند. برای این منظور نیاز دارند تا عوامل تاثیرگذار در نوسانات قیمت در بازار مربوطه را درک کنند و تحلیل مناسبی از قیمت ارائه کنند. بنابراین برای سرمایه گذاری مستقیم علاوه بر کسب مهارت های لازم در تحلیل بنیادی، افراد می‌بایست مهارت‌های لازم برای تحلیل تکنیکال را نیز در خود تقویت کنند. در این مطلب از مجله فرادرس پس از ارائه توضیحی درباره مفهوم سرمایه‌گذاری مستقیم، مواردی مانند تعیین اهداف و مشخص کردن ریسک در این نوع سرمایه‌گذاری را شرح می‌دهیم و در ادامه انتخاب کارگزاری و سهام مناسب برای سرمایه‌گذاری مستقیم را توضیح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

سرمایه گذاری مستقیم چیست؟

به خرید بدون واسطه سهام و دیگر اوراق بهادار توسط افراد سرمایه‌گذاری مستقیم می‌گویند. در سرمایه‌گذاری مستقیم افراد با فراگیری دانش لازم برای تحلیل بازارهای مالی و سهام شرکت‌ها اقدام به خرید سهام آن‌ها در پلتفرم معاملاتی کارگزاری مربوطه می‌کنند.

با توجه به اینکه مسئولیت کامل سرمایه‌گذاری در سهام شرکت‌ها و نحوه شناسایی و ارزیابی سهام مربوطه به عهده خریدار است، بنابراین سرمایه‌گذاری مستقیم به مهارت بالایی در حوزه تحلیل بنیادی شرکت‌ها نیاز دارد. علاوه بر این افرادی که قصد سرمایه‌گذاری مستقیم در بازارهای مالی دارند برای پیدا کردن قیمت‌های مناسب برای خرید دارایی یا سهام مربوطه می‌بایست اطلاعات لازم را درباره تحلیل تکنیکال به‌دست آورند.

تعیین اهداف برای سرمایه‌ گذاری مستقیم

برای اینکه افراد بتوانند سرمایه‌ گذاری مستقیم انجام دهند در ابتدا نیاز دارند تا اهداف مالی کوتاه‌مدت و بلندمدت خود را از سرمایه‌گذاری مستقیم در بازارهای ملی مشخص کنند. این موضوع باعث می‌شود تا با توجه به اهداف تعیین‌شده بتوانند استراتژی‌های معاملاتی مناسبی را برای کسب سود از سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار مالی مربوطه طرح‌ریزی کنند و تمرکز بیشتری برای بهینه‌سازی آن داشته باشند.

برای مثال برخی افراد می‌توانند اهداف کوتاه‌مدتی همانند خرید خانه را در سرمایه‌گذاری مستقیم دنبال کنند. از سویی دیگر برخی دیگر از افراد به اهداف بلند‌مدت‌تری همانند تامین هزینه‌های لازم زندگی برای دوران بازنشستگی فکر می‌کنند. تعیین اهداف برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازارهای مالی با توجه به شرایط سرمایه‌گذار می‌تواند متفاوت باشد.

افراد جوان‌تر معمولا در سهام شرکت‌هایی سرمایه‌گذاری می‌کنند که احتمال رشد بالایی را از آن‌ها انتظار دارند. از سویی دیگر افرادی که به سن بازنشستگی نزدیک هستند بیشتر تمایل دارند سهام خریداری شده در بازه‌های زمانی مشخصی سود مناسبی به آن‌ها بدهد.

نکاتی برای تعیین اهداف سرمایه‌گذاری

در ادامه برخی نکات لازم برای تعیین اهداف در سرمایه‌گذاری مستقیم را شرح می‌دهیم.

تعیین اهداف دقیق برای سرمایه‌ گذاری مستقیم

یکی از مواردی که افراد برای تعیین اهداف در سرمایه‌ گذاری مستقیم می‌بایست رعایت کنند، مشخص کردن اهداف دقیق برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازارهای مالی است.

بجای اینکه به‌طور کلی هدف خود را از سرمایه‌گذاری مستقیم بیان کنیم، می‌توانیم اهداف خود را به‌طور مشخص ذکر کنیم. برای مثال می‌توانیم بگوییم جمع کردن سرمایه‌ای برابر پانصد هزار دلار برای دوران بازنشستگی در سن ۵۰ سالگی با سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس.

از سویی دیگر تعیین اهداف دقیق برای سرمایه‌گذاری زمانی امکان‌پذیر است که افراد از میزان ریسک‌پذیری خود برای فعالیت در بازارهای مالی آگاه باشند. برای مثال افراد می‌توانند با خرید سهام و اوراق بدهی به‌طور مستقیم در آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

در این حالت با توجه به تفاوت این دو اوراق بهادار از لحاظ بازدهی و میزان ریسک نیاز است تا با توجه به شناختی که از میزان تحمل ریسک و میزان بازدهی قابل قبول از بازارهای مالی دارند، نسبت به خرید یکی از این دو اوراق بهادار یا اختصاص سرمایه به سبدی متشکل از هر دو نوع اوراق بهادار اقدام کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه تعیین اهداف برای تشکیل سبد سرمایه‌گذاری برای سه حالت زیر را در نظر می‌گیریم.

  • سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام
  • سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی
  • سرمایه‌گذاری ترکیبی
نمایی از نمادهای بورسی
نمایی از نمادهای بورسی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام

در این نوع سرمایه‌گذاری افراد برای کسب بازدهی بالاتر نیاز دارند تا مقدار ریسک بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در اوراق بدهی را قبول کنند. افرادی که سهام شرکت‌ها را خریداری می‌کنند، با توجه به مقدار سهام خریداری شده، در واقع مالک بخشی از شرکت مربوطه می‌شوند. علاوه بر این افراد می‌توانند با ایجاد تنوع در خرید سهام شرکت‌ها و انتخاب سهام با توجه به ارزش بازار شرکت مربوطه میزان ریسک مربوطه را نیز مدیریت کنند.

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، نمایی از نمادهای بورسی مشاهده می‌شوند. سرمایه‌گذاران می‌توانند با جستجوی  هر کدام از این نمادها در پلتفرم معاملاتی سفارشات خرید خود را با قیمت موردنظر قرار دهند. البته قبل از انجام سفارشات لازم است تا تحلیل مناسبی از سهام انتخابی انجام شود تا سرمایه‌گذاری مربوطه در قیمت مناسبی انجام شود.

سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی

در صورتی که افراد سطح ریسک‌پذیری کمی داشته باشند اما به‌دنبال سودهایی بیشتر از سپرده‌گذاری بانکی باشند، می‌توانند در انواع اوراق بدهی با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری کنند. در این حالت با تعیین اهدافی مشخص برای مقدار معینی از بازدهی می‌توانند نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در اوراق بدهی یا صندوق‌های در آمد ثابت اقدام کنند.

سرمایه‌گذاری ترکیبی

تعیین اهداف دقیق در سرمایه‌گذاری مستقیم در بازارهای مالی این امکان را به سرمایه‌گذاران می‌‌دهد تا بتوانند با توجه به میزان تحمل ریسک و اهداف مالی خود برای کسب بازدهی از اوارق بهادار موردنظر، بر روی ترکیبی از اوراق بهادار با میزان ریسک و بازدهی متفاوت سرمایه‌گذاری کنند.

برای مثال افراد می‌توانند در بازارهای صعودی بیشتر سرمایه خود را بر روی سهام شرکت‌های پربازده سرمایه‌گذاری کنند و مقدار کمی را نیز به سرمایه‌گذاری در اوراق با درآمد ثابت یا صندوق‌های مربوطه اختصاص دهند. اما زمانی که بازارها نزولی می‌شوند این افراد می‌توانند با مدیریت سرمایه بهینه در بازارهای مربوطه بخش بیشتری از سرمایه را به خرید صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت اختصاص دهند.

تصویری نمادین از سرمایه‌گذاری - سرمایه گذاری مستقیم

تعیین بازه زمانی برای رسیدن به اهداف

موضوع مهم دیگری که در ارتباط با رسیدن به اهداف باید به آن‌ها توجه کرد، ارزیابی مدت زمان لازم برای هر کدام از اهداف است. بنابراین اهداف مالی که برای سرمایه‌گذاری مستقیم تعیین می‌شوند با توجه به مدت زمان مربوطه به طرق متفاوتی دنبال می‌شوند.

برای مثال در صورتی که سرمایه‌گذاری مستقیم در بازه‌های بلندمدت‌تری در نظر گرفته شوند، نوسانات کوتاه‌مدت قیمت در دارایی مربوطه تاثیر زیادی در تغییر استراتژی مربوط به سرمایه‌گذاری ندارند و افراد می‌توانند در بازه‌های زمانی تعیین شده مقدارهای بیشتری از سهام یا دارایی موردنظر را برای سرمایه‌گذاری خریداری کنند.

از سویی دیگر افرادی که در سهام شرکت‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند معمولا برای بازدهی بهتر نیاز دارند تا بازه‌های زمانی طولانی‌تری را برای سرمایه‌‌گذاری در نظر بگیرند. تعیین بازه زمانی برای رسیدن به اهداف در مورد افرادی که قصد انجام معاملات و نوسان‌گیری از بازارهای مالی دارند نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. برای درک بهتر این موضوع در ادامه سه سبک معاملاتی را برای کسب سود از بازارهای مالی شرح می‌‌دهیم.

نوسان‌گیری روزانه از بازار

افرادی که بازه‌های زمانی کوتاهی را برای رسیدن به اهداف مالی در سرمایه‌گذاری مستقیم در نظر دارند، می‌توانند سرمایه‌ موردنظر خود را از طریق نوسان‌گیری روزانه رشد دهند. در ترید روزانه افراد در طول روز ممکن است تعداد زیادی پوزیشن معاملاتی باز کنند و تمامی آن‌ها را نیز در پایان جلسه معاملاتی در همان روز به نتیجه برسانند.

در این حالت برخی از این معاملات سودده و برخی دیگر زیان‌ده می‌شوند. تریدرهای روزانه سعی می‌کنند با استفاده از روش‌های مدیریت ریسک در ترید همانند انتخاب نسبت ریسک به ریوارد مناسب در نهایت حساب خود را در سود ببرند.

تریدرهای بازارهای مالی - سرمایه گذاری مستقیم

نوسان‌گیری میان‌مدت از بازار

در حالتی دیگر از سرمایه‌گذاری مستقیم در بازارهای مالی افراد سعی می‌کنند سرمایه مربوطه را با ترید در بازه‌های زمانی میان‌مدت رشد دهند. در این حالت تریدرها نوسانات سهام یا دارایی را در بازه‌های بلند‌مدت‌تری همانند چند روز یا چند هفته در نظر می‌گیرند.

در نوسان‌گیری میان‌مدت با توجه به اینکه سهام یا دارایی مربوطه در بازه بلندمدت‌تری نوسان می‌کند، معمولا سود بیشتری از هر معامله به افراد می‌رسد. برای این منظور تریدرها نیاز دارند تا روندهای قیمتی را در تایم‌فریم‌های میان‌مدت و بلند‌مدت‌تر بررسی کنند تا بتوانند نوسانات قیمت را در نمودار شناسایی کنند.

در تصویر زیر نمودار قیمت نماد شستا را مشاهده می‌کنید. در این تصویر هر کدام از کندل‌ها نوسانات قیمت را در تایم‌فریم انتخابی نشان می‌دهد. این تصویر به عنوان نمونه انتخاب شده است و نمادهای بورسی دیگر نیز دارای نمودار قیمت هستند که افراد می‌توانند پیشینه قیمتی سهام یا دارایی مربوطه را در نمودار مشاهده کنند.

برای این منظور تریدرها می‌توانند از انواع نمودار قیمت در تحلیل تکنیکال استفاده کنند که محبوب‌ترین آن‌ها نمودار شمعی است که در تصویر زیر نمونه‌ای از آن را مشاهده می‌کنید. با نمودار شمعی تریدرها می‌توانند با توجه به بازه زمانی تعیین شده نوسانات قیمتی را در آن تایم فریم مشاهده کنند.

نمودار شمعی به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند قیمت اولیه، پایانی، بیشینه و کمینه قیمت را در بازه موردنظر مشاهده کنند. علاوه بر این تریدرها می‌توانند با بررسی تایم‌فریم‌های بالاتر همانند هفتگی، در بازه‌های زمانی بلندمدت‌تری اقدام به معامله کنند.

برای این منظور می‌توانند با بررسی نمودار مربوطه روندهای قیمتی را در بازار موردنظر مشاهده کنند و با پیدا کردن نواحی حمایتی مهم در تایم‌فریم‌های بالاتر، کف‌های قیمتی مناسبی را برای سرمایه‌گذاری در بازار مربوطه انتخاب کنند. از سویی دیگر با رصد مداوم نوسانات قیمتی در نمودار موردنظر در آینده می‌توانند در نواحی مقاومتی مهم با توجه به استراتژی معاملاتی خود مقداری از سهام یا دارایی خریداری شده را بفروشند و از این طریق کسب سود کنند.

برای این منظور نیاز دارند تا با توجه به نمودار قیمت نواحی مقاومتی مهم در نمودار را شناسایی کنند تا تارگت‌های خود را در آن نواحی قرار دهند.

نمودار نماد شستا
نمودار نماد شستا در وب‌سایت سازمان بورس (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

سرمایه‌گذاری مستقیم بلندمدت

در این حالت سرمایه‌گذاران سهام یا دارایی موردنظر را در کف‌های قیمتی خریداری می‌کنند و با دید بلند مدت سعی می‌‌کنند دارایی مربوطه را برای مدتی در سبد سرمایه‌گذاری خود نگهداری کنند. در نهایت می‌توانند پس از رسیدن قیمت دارایی مربوطه به اهداف قیمتی موردنظر در سقف‌های قیمتی آن‌ها را بفروشند. در سرمایه‌گذاری مستقیم با دید بلندمدت افراد اهداف مالی خود را نیز برای بازه‌های بلندمدت تنظیم می‌کنند و از نوسان‌گیری در بازه‌های زمانی کوتاه یا میان‌مدت اجتناب می‌کنند.

تصویری نمادین از مانیتور قیمت - سرمایه‌ گذاری مستقیم

ارزیابی کردن منابع برای سرمایه‌ گذاری مستقیم

برای اینکه سرمایه‌گذاران و تریدرها بتوانند اهداف مالی مناسبی را برای خود تعیین کنند، نیاز دارند تا منابعی که می‌توانند به سرمایه‌گذاری مستقیم اختصاص دهند را به‌طور دقیق مشخص کنند. برای این منظور می‌توانند مقادیری از اندوخته، درآمد ثابت و منابع مالی دیگر برای سرمایه‌گذاری را ارزیابی کنند. این موضوع باعث می‌شود تا بتوانند اهداف دقیق‌تری را برای خود انتخاب کنند.

برای این منظور سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا با حداقل‌های قابل قبول برای سرمایه‌گذاری در ابزار مالی مربوطه آشنا شوند. برای مثال افرادی که در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورسی سرمایه‌گذاری می‌کنند می‌توانند با سرمایه‌گذاری مستقیم در واحدهای این صندوق‌ها با مبالغی بسیار کم نیز در این حوزه سرمایه‌گذاری کنند.

از سویی دیگر ارزیابی و تخصیص منابع نیز با توجه به میزان ریسک و بازدهی مربوط به ابزار مالی موردنظر انجام می‌شود. یکی از مواردی را که می‌توان به‌عنوان مثال برای نحوه اختصاص منابع برای سرمایه‌‌گذاری بیان کرد، صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که با توجه به انواعی که دارند و با توجه به اهداف مربوطه می‌توان سرمایه‌گذاری متفاوتی را بر روی آن‌ها انجام داد.

از سویی دیگر منابع اختصاصی به این صندوق‌ها می‌بایست با توجه به شرایط مختلف بازار تغییر کند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه ارزیابی و اختصاص منابع در دو نوع صندوق سرمایه‌گذاری را شرح می‌‌دهیم.

صندوق‌های درآمد ثابت

صندوق‌های با درآمد ثابت بیشتر منابع تحت مدیریت خود را بر روی اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه‌گذاری می‌کنند. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری مستقیم در این صندوق‌ها را دارند می‌توانند با خرید واحدهای این صندوق‌ها به تعداد موردنظر در آن‌ها سرمایه‌‌گذاری کنند.

موضوع مهمی که در زمان اختصاص و ارزیابی منابع برای خرید این صندوق‌ها در سرمایه‌گذاری مستقیم باید به آن توجه کرد این است که افراد در بازارهای نزولی معمولا بیشتر سرمایه خود را به صندوق‌های با درآمد ثابت اختصاص می‌دهند. این موضوع به این دلیل است که این صندوق‌ها ریسک بسیار کمتری دارند و افراد می‌توانند با توجه به پوشش ریسک این صندوق‌ها مدیریت بهتری بر روی سرمایه‌گذاری مستقیم برای رسیدن به اهداف مالی موردنظر داشته باشند.

صندوق‌های سهامی

صندوق‌های سهامی همان‌طور که از نام آن‌ها می‌توانیم متوجه شویم، منابع مالی خود را بر روی خرید سهام سرمایه‌‌گذاری می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود تا در بازارهای صعودی با افزایش ارزش سهام شرکت‌ها، واحدهای این صندوق‌ها نیز در قیمت‌های بالاتری معامله شود.

برای این منظور سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا با رصد مداوم بازارهای مالی با توجه به شرایط بازار میزان اختصاص منابع مالی خود را به این صندوق‌ها ارزیابی کنند و تغییرات لازم را در تخصیص سرمایه به آن‌ها اعمال کنند. برای مثال زمانی که شرایط بازار از حالت رکود به حالت رونق تغییر می‌کند، سرمایه‌گذاران می‌توانند با توجه به اهداف مالی موردنظر درصد بیشتری از منابع مالی خود را به سرمایه‌گذاری مستقیم در صندوق‌های سهامی اختصاص دهند.

تصویری نمادین از نمودار قیمت

اولویت‌بندی اهداف برای سرمایه‌گذاری مستقیم

افراد ممکن است اهداف متنوعی برای سرمایه‌ گذاری مستقیم در بازارهای مالی داشته باشند. از سویی دیگر تمامی این اهداف دارای اولویت یکسانی نیستند. برای مثال فردی ممکن است برای سفرهای تفریحی و انجام تعمیرات خانه برنامه‌ریزی کند.

در این حالت با توجه به شرایط موجود اهداف مالی برای تامین مخارج لازم برای تعمیر خانه از تامین هزینه‌های سفر اولویت بیشتری دارد. این موضوع با توجه به هزینه‌های لازم برای هر کدام ممکن است به استراتژی‌های متفاوتی در سرمایه‌گذاری مستقیم برای تامین مخارج مربوطه نیاز داشته باشد. بنابراین با اولویت‌بندی اهداف سرمایه‌گذاران می‌توانند نظم بهتری در استراتژی‌های مربوط به سرمایه گذاری مستقیم داشته باشند.

به‌روزرسانی اهداف در سرمایه گذاری مستقیم

یکی از مواردی که سرمایه‌گذاران باید به آن توجه کنند، اعمال تغییرات در اهداف سرمایه گذاری مستقیم است. برای مثال ممکن است اهداف فردی بعد از ازدواج از اهداف قبلی او برای سرمایه گذاری مستقیم در بازارهای مالی متفاوت باشد.

در این حالت ممکن است بعد از ازدواج اهداف جدیدی همانند سرمایه‌گذاری جهت تامین مالی هزینه آتی فرزندان نیز به اهداف قبلی اضافه شود. بنابراین با توجه به تغییراتی که در طول زندگی روی می‌دهد، افراد می‌توانند اهداف موردنظر را تغییر دهند.

یادگیری سرمایه گذاری با فرادرس

برای اینکه افراد بتوانند سرمایه‌گذاری مناسبی در بازارهای مالی داشته باشند، در ابتدا نیاز دارند تا با انواع بازارهای مالی و ریسک‌ها و پتانسیل‌های موجود در آن‌ها آشنا شوند. از سویی دیگر لازم است تا سرمایه‌گذاران درک درستی از میزان توانایی‌های خود در زمینه تحلیل بازارهای مالی و تحمل ریسک برای سرمایه‌گذاری در این بازارها داشته باشند.

برای این منظور می‌توانند با ابزارهای مالی متنوعی همانند قراردادهای آتی، اختیار معامله، صندوق‌های قابل معامله در بورس و اوراق با درآمد ثابت و میزان ریسک موجود در آن‌ها آشنا شوند. سپس با توجه به مقدار ریسک‌های موجود در هر کدام از این بازارها و اهداف معاملاتی خود ابزارهای مناسبی را برای ترید و سرمایه‌گذاری انتخاب کنند.

صفحه نخست آموزش‌های سرمایه‌گذاری
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش سرمایه‌گذاری فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

از سویی دیگر تریدرها برای سرمایه گذاری مستقیم در این بازارها نیاز دارند تا به‌طور مستقل نسبت به خرید و فروش سهام و دارایی‌های بورسی اقدام کنند. برای این منظور نیاز دارند تا توانایی تحلیل قیمت سهام و دارایی‌های موجود در بازارهای موردنظر را داشته باشند. برای یادگیری انواع تحلیل‌های موجود در بازارهای مالی می‌توانید از فیلم‌های آموزشی فرادرس در حوزه بورس و تحلیل تکنیکال استفاده کنید. در فهرست زیر لینک برخی از آموزش‌های فرادرس در این حوزه را مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

افراد مناسب برای سرمایه‌گذاری مستقیم

برای اینکه بدانیم چه افرادی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس مناسب هستند لازم‌ است شرایطی که برای این کار موردنیاز است را برررسی کنیم. در ادامه این شرایط را در دو حوزه زمان و مهارت لازم برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس بررسی می‌کنیم.

فردی در حال ترید - سرمایه گذاری مستقیم

زمان لازم برای سرمایه گذاری مستقیم

افرادی که قصد سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس را دارند در ابتدا می‌بایست زمان کافی برای تحلیل بازارهای مالی داشته باشند. افرادی که قصد دارند با سرمایه خود به‌طور مستقیم سهام شرکت‌ها را خرید و فروش کنند، لازم است تا عوامل تاثیرگذار بر میزان رشد و سقوط دارایی مربوطه را بررسی کنند.

این موضوع به صرف زمان کافی نیاز دارد. توجه به اخبار پیرامون سهام و گزارشات اقتصادی منتشر شده درباره سهام موردنظر همگی موضوعاتی زمان‌بر هستند که برای خرید و فروش مستقیم سهام و دارایی‌ها باید زمان کافی را برای آن‌ها اختصاص داد.

مهارت لازم برای سرمایه‌گذاری مستقیم

برای اینکه افراد بتوانند از طریق سرمایه‌گذاری مستقیم در بازارهای مالی کسب سود کنند، می‌بایست مهارت‌های لازم مربوط به تحلیل بازار موردنظر را پیدا کنند. برخی از این مهارت‌ها در تمامی بازارها مشترک است. برای مثال افرادی که در حوزه تحلیل تکنیکال فعالیت می‌کنند، از مهارت خود می‌توانند در تمامی بازارهای مالی استفاده کنند.

اما برخی دیگر از مهارت‌های تحلیل بازار که بیشتر در حوزه تحلیل بنیادی مطرح می‌شود، با توجه به نوع بازار انتخابی متفاوت است. بنابراین افراد با توجه به نوع بازار و ابزار مالی انتخابی باید مهارت‌های لازم را در تحلیل قیمت و نحوه انجام معاملات در بازار مربوطه به‌دست آورند.

میزان توانایی مالی برای سرمایه گذاری مستقیم

برای اینکه افراد بتوانند میزان توانایی خود را برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس تعیین کنند، لازمست منابع درآمدی خود را به‌طور واضح مشخص کنند. در ادامه مراحلی را شرح می‌دهیم که با استفاده از آن می‌توانید بدون احساس فشار مالی برای انجام سرمایه‌گذاری اقدام کنید.

مشخص کردن میزان درآمد از منابع مختلف

برای اینکه افراد بتوانند میزان توانایی خود را برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس و دیگر بازارهای مالی مشخص کنند، در گام نخست نیاز دارند تا درآمد خود را از منابع مختلف به‌طور دقیق محاسبه کنند. این موضوع به آن‌ها کمک می‌کند تا پس از تخصیص منابع لازم برای مخارج ضروری زندگی در نهایت بتوانند بودجه‌بندی مناسبی برای سرمایه‌گذاری داشته باشند.

تخصیص سرمایه برای مواقع اضطراری

یکی از مواردی که بعد از مشخص کردن میزان درآمد باید به آن توجه کرد، تخصیص مقداری سرمایه برای مواقع اضطراری است. این اندوخته باید به اندازه‌ای باشد تا بتواند برای مثال مخارج مربوط به کرایه منزل و هزینه‌های زندگی را تامین کند. بنابراین برای اینکه افراد بتوانند توانایی خود را برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازارهای مالی مشخص کنند، قبل از سرمایه‌گذاری لازمست تا مقداری اندوخته برای مواقع ضروری داشته باشند تا در صورت از دست دادن سرمایه در بازارهای مالی بتوانند ثبات مالی خود را حفظ کنند.

پرداخت بدهی‌های با بهره بالا

زمانی که افراد قصد دارند تا در بازارهای مالی سرمایه‌گذاری کنند، می‌توانند با اعمال مدیریت سرمایه در امور مالی خود شرایط مساعدتری را برای انجام این کار فراهم کنند. یکی از این موارد پرداخت بدهی‌‌های با بهره بالا است. این بدهی‌ها با توجه به اینکه بهره بالایی دارند باعث می‌شوند تا در بلندمدت هزینه‌های زیادی به افراد تحمیل شود. بنابراین قبل از سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی بهتر است این بدهی‌ها را پرداخت کنیم.

هیجان سرمایه‌گذاران در بازار مالی

بودجه‌بندی برای سرمایه‌گذاری

بعد از مشخص کردن مقدار درآمد و کنار گذاشتن مقداری پس انداز برای مواقع اضطراری، در ادامه افراد می‌توانند برای تخصیص سرمایه‌ لازم برای ورود به بازارهای مالی اقدام کنند. برای این منظور می‌توانند همانند دیگر اقدامات مالی از بودجه‌بندی استفاده کنند. بودجه‌بندی این امکان را برای سرمایه‌گذار ایجاد می‌کند تا علاوه بر اختصاص هزینه‌های لازم برای زندگی روزانه، بتواند مقدار مشخصی از درآمد خود را سرمایه‌گذاری کند. برای این منظور افراد می‌بایست به دو نکته زیر همواره توجه کنند.

  • تنها مقداری از سرمایه خود را وارد بازارهای مالی کنید که در صورت از دست دادن آن، بتوانید زیان وارده را تحمل کنید.
  • برای سرمایه‌گذاری مستقیم هرگز خود را در فشار مالی قرار ندهید.

مشخص کردن میزان ریسک پذیری

مشخص کردن میزان تحمل ریسک در بازارهای مالی یکی از مهم‌ترین مواردی است که برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس می‌بایست به آن توجه شود. با توجه به اینکه در سرمایه‌گذاری مستقیم افراد باید با توجه به مهارت‌ها و توانایی‌های خود سهام یا دارایی موردنظر را انتخاب کنند، بنابراین در ابتدا باید از میزان ریسک‌پذیری خود آگاه باشند.

این موضوع به این دلیل است که سرمایه‌گذاری در سهام و دارایی‌های متفاوت یا ترید با استفاده از ابزارهای مالی همانند قراددادهای آتی، سرمایه‌گذاران را با ریسک‌های متفاوتی در این بازار مواجه می‌کند. در ادامه نکاتی را برای ارزیابی بهتر میزان تحمل ریسک در بازارهای مالی بیان می‌کنیم.

ارزیابی شخصی

افرادی که تمایل به سرمایه گذاری مستقیم در بازارهای مالی دارند با توجه به وجود تنوع در ابزارهای مالی موجود برای سرمایه‌گذاری ممکن است با ریسک‌های متفاوتی مواجه شوند. بنابراین برای اینکه افراد بتوانند با توجه به میزان تحمل ریسک خود در بازار مناسبی سرمایه‌گذاری کنند، در ابتدا باید میزان تحمل ریسک خود را ارزیابی کنند.

برای این منظور می‌توانند به این سوال پاسخ دهند که ‌آیا برای کسب سود بیشتر از سرمایه‌گذاری مایل هستند که ریسک بیشتری را بپذیرند یا ترجیح می‌دهند میزان سود کمتری کسب کنند اما در عوض میزان کمتری از ریسک را تحمل کنند.

اهمیت بازه زمانی برای تحمل ریسک

میزان تحمل ریسک معمولا به بازه زمانی مربوط به سرمایه‌گذاری بستگی دارد. بازه‌های زمانی طولانی‌تر برای سرمایه‌گذاری، قابلیت تحمل ریسک بیشتری را به سرمایه‌گذاران می‌دهد. این موضوع به این دلیل است که در بازه زمانی طولانی‌تر احتمال جبران زیان‌های وارده بیشتر می‌شود.

اما این موضوع در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت وجود ندارد. بنابراین در بازه‌های زمانی کوتاه‌مدت که افراد منتظر بازگشت سریع‌تر سرمایه‌ خود هستند، نیاز دارند تا ریسک کمتری را تحمل کنند. در این حالت زمانی که سرمایه‌گذاری با زیان همراه شود، سرمایه‌ گذاران فرصت جبران ندارند. بنابراین برای سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت نمی‌توانند ریسک زیادی را تحمل کنند. برای آشنایی بیشتر درباره مدیریت ریسک در بازار سرمایه می‌توانید مطلب مدیریت ریسک را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

مقدار اندوخته مالی

زمانی که تریدرها بودجه‌بندی مناسبی را برای اختصاص هزینه به مخارج مختلف زندگی انجام دهند، می‌توانند با خیال آسوده‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری اقدام کنند. زمانی که افراد اندوخته مشخصی را برای مواقع اضطراری اختصاص می‌دهند، می‌توانند مقدار ریسک بیشتری را در بازارهای مالی تحمل کنند.

تصویری نمادین از نمودار قیمت

سرمایه‌ گذاری مستقیم با توجه به مقدار ریسک

زمانی که افراد مقدار ریسک قابل‌ تحمل را در بازارهای مالی با توجه به روحیات خود و بازه زمانی سرمایه‌گذاری موردنظر تعیین می‌کنند، در ادامه می‌توانند با توجه به مقدار تحمل ریسک ارزیابی شده، در ابزارهای مالی مختلفی سرمایه‌گذاری کنند. در ادامه میزان ریسک موجود در سرمایه‌گذاری و ترید در ابزارهای مالی را در سه دسته زیر مشاهده می‌کنید.

  • سرمایه گذاری مستقیم با ریسک کم: همانند سرمایه‌گذاری مستقیم در اوراق با درآمد ثابت
  • سرمایه‌ گذاری مستقیم با ریسک متوسط: همانند خرید و فروش سهام‌های با مارکت کپ بالا
  • سرمایه گذاری مستقیم با ریسک زیاد: همانند سرمایه‌گذاری مستقیم در سهام با مارکت کپ کم در بورس

به‌روزرسانی میزان ریسک‌پذیری

منابع مالی برای سرمایه‌گذاری و اهداف مربوطه در گذر زمان ممکن است تغییر کنند. این موضوع باعث می‌شود تا میزان تحمل ریسک افراد نیز همراه با آن‌ها تغییر کند. بنابراین تریدرها نیاز دارند تا همواره میزان ریسک قابل تحمل در بازارهای مالی را ارزیابی کنند و استراتژی‌های معاملاتی را با توجه به این تغییرات تنظیم کنند.

تریدرها با بررسی مداوم میزان ریسک‌پذیری خود می‌توانند علاوه بر پایبندی به اهداف سرمایه‌گذاری، با خیال راحت‌تری در محدوده ریسک قابل تحمل خود از بازارهای مالی کسب سود کنند.

تعیین سبک برای سرمایه گذاری مستقیم

تریدرها می‌توانند برای سرمایه‌ گذاری مستقیم در بازارهای مالی از سبک‌های متفاوتی استفاده کنند. برخی از تریدرها تمایل دارند در طول روز تعداد زیادی معامله انجام دهند. در این حالت این معماله‌گران با اختصاص سرمایه‌ای اولیه نسبت به خرید و فروش اوراق بهادار و دیگر دارایی‌ها برای کسب سود و افزایش سرمایه‌ اقدام می‌کنند.

این تریدرها با انتخاب سبک ترید روزانه ممکن است در طور روز تعداد زیادی معامله انجام دهند. از سویی دیگر دسته دیگری از تریدرها تمایل دارند تا معاملات کمتری انجام دهند. این افراد نیز می‌توانند با اختصاص سرمایه‌ای اولیه نسبت به کسب سود و افزایش سرمایه با توجه به نوسانات قیمت در بازار مربوطه اقدام کنند.

بنابراین این افراد ممکن است با شناسایی احتمال حرکت قیمت در موج‌های صعودی و نزولی پوزیشن‌های معاملاتی را در بازه‌های زمانی طولانی‌تری باز نگه دارند. برای مثال فردی ممکن است زمان لازم برای انجام معاملات مداوم و رصد همیشگی نمودار قیمت را نداشته باشد.

این فرد می‌تواند سهام یا دارایی موردنظر را در قیمتی مناسب خریداری کند و پس از چند روز آن را در قیمتی بالاتر بفروشد و از این طریق کسب سود کند. بنابراین افراد می‌توانند با توجه به زمان اختصاصی برای ترید و استراتژی‌ معاملاتی از سبک‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بازارهای مالی استفاده کنند.

تصویری نمادین از سکه‌هایی برای سرمایه گذاری

انتخاب کارگزاری مناسب

با توجه به اینکه در سرمایه‌‌گذاری مستقیم تریدرها به‌طور مستقیم سهام یا دارایی‌های موردنظر را در بازارهای مالی خرید و فروش می‌کنند، بنابراین لازم است تا کارگزاری یا صرافی مناسبی را برای این کار انتخاب کنند. کارگزاری همانند نوعی واسط بین سرمایه‌گذاران و بازار مربوطه عمل می‌‌کند و خریداران را به فروشندگان مرتبط می‌کند.

برای این منظور کارگزاری‌ها از پلتفرم‌های معاملاتی استفاده می‌کنند که افراد با ثبت‌نام در آن‌ها می‌توانند نسبت به خرید و فروش و سرمایه‌گذاری مستقیم در دارایی موردنظر اقدام کنند. برای انتخاب کارگزاری‌های مناسب بورسی، علاوه بر توجه به میزان اعتبار این کارگزاری‌‌ها تریدرها می‌توانند به تنوع خدمات و امکانات ارائه‌شده در پلتفرم‌های معاملاتی مربوطه و کیفیت پشتیبانی مشتریان در این کارگزاری‌ها نیز توجه کنند.

در انتخاب کارگزاری‌ها همواره به پیشینه و نحوه عملکرد گذشته آن توجه کنید و از مورد تایید بودن کارگزاری‌ها از طرف سازمان بورس و اوراق بهادار اطمینان حاصل کنید. در ادامه نکاتی مهم درباره کارمزد کارگزاری‌ها و شرایط حداقل موجودی در کارگزاری‌ها را بیان می‌کنیم.

  • توجه به کارمزد معاملات: کارگزاری‌ها کارمزدی را برای انجام معاملات دریافت می‌کنند. در انتخاب کارگزاری‌ها تریدرها می‌توانند کارمزدهای آن‌ها را بررسی کنند تا بتوانند در زمان انجام معاملات اطلاعات کامل‌تری درباره کارگزاری مربوطه داشته باشند.
  • توجه به کارمزد نگهداری حساب: برخی از کارگزاری‌های خارجی ممکن است برای نگهداری موجودی در حساب افراد کارمزد دریافت کنند. بنابراین تریدرها می‌بایست اطلاعات کاملی از شرایط باز کردن حساب در کارگزاری مربوطه کسب کنند.
  • کارمزد عدم فعالیت: برخی از کارگزاری‌ها ممکن است برای عدم کارکرد حساب کاربران برای بازه‌ زمانی مشخص از آن‌ها کارمزد دریافت کنند.
  • شرایط حداقل موجودی: برخی از کارگزاری‌ها شرایطی برای حداقل موجودی اولیه برای باز کردن حساب و انجام معاملات دارند که تریدرها در ابتدا می‌بایست این شرایط را بررسی کنند.

تسهیلات استفاده از کارگزاری

برخی از کارگزاری‌ها شرایط مناسبی را برای کاربران فراهم می‌کنند تا افراد بیشتری تمایل به فعالیت در کارگزاری مربوطه داشته باشند. برای مثال برخی از کارگزاری‌ها به موجودی مانده در حساب کارگزاری کاربران سود پرداخت می‌کنند.

در برخی دیگر از کارگزاری‌ها امکان استفاده از مشاوره افراد مجرب وجود دارد و کاربران می‌توانند از منابع آموزشی متنوعی در این کارگزاری‌ها استفاده کنند. در ادامه برخی از این امکانات را در کارگزاری‌ها شرح می‌دهیم.

  • ابزار تحلیل بازار: در انتخاب کارگزاری‌ها به این موضوع دقت کنید که پلتفرم معاملاتی آن‌ها از ابزارهای تحلیل قیمت و منابع آموزشی مناسبی برخوردار باشد.
  • پلتفرم معاملاتی مناسب: با توجه به اینکه تریدرها با استفاده از پلتفرم‌های معاملاتی کارگزاری‌ها اقدام به خرید و فروش می‌کنند، بنابراین در انتخاب کارگزاری‌ها باید به میزان راحتی در استفاده از پلتفرم معاملاتی آن‌ها نیز توجه کنند.
  • پشتیبانی مناسب: در انتخاب کارگزاری‌ها لازم است تا افراد به کیفیت و انواع پشتیبانی در پلتفرم مربوطه توجه کنند. برخی از پلتفرم‌های معاملاتی انواع مختلفی از پشتیبانی تلفنی، ایمیلی و آنلاین را در اختیار کاربران قرار می‌دهند.
تصویری نمادین از نمودار قیمت - سرمایه گذاری مستقیم

انتخاب سهام مناسب برای سرمایه گذاری مستقیم

انتخاب سهام مناسب برای سرمایه‌گذاری یکی از دشوارترین کارهایی است که حتی تریدرهای قدیمی نیز ممکن است به سختی آن را انجام دهند. بنابراین افرادی که در بازارهای مالی تازه‌کار هستند لازم است تا در انتخاب سهام‌ها به پیشینه آن‌ها توجه کنند و سهام‌هایی را انتخاب کنند که از ثبات و پیشینه رشد مناسبی برخوردار باشند.

سرمایه‌گذاران نیاز دارند تا در برابر وسوسه برای خرید سهام‌های پرریسک اجتناب کنند. تریدرها همواره باید به این موضوع دقت کنند که برای سرمایه‌گذاری مطمئن همواره نیاز دارند تا قدم‌های کوچک ولی مداومی بردارند.

  • سهام‌ شرکت‌های معتبر: برخی از سهام‌ها متعلق به شرکت‌های بزرگی هستند که از پیشینه و اعتبار بالایی برخوردارند. برای مثال سهام شرکت‌هایی که در فهرست داو جونز یا S&P 500 هستند، سهام معتبری هستند که تریدرها می‌توانند بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.
  • سهام سودده: برخی از شرکت‌ها مقدار سود مداومی را به سهام‌داران می‌دهند. سرمایه‌گذاری در سهام این شرکت‌ها به دلیل توزیع سود سهام می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد تازه‌کار باشد. سرمایه‌گذاران می‌توانند سود حاصل از سهام این شرکت‌ها را برای خرید سهام بیشتر استفاده کنند.
  • سهام پربازده: در انتخاب سهامی که احتمال رشد زیادی دارند توجه به این نکته ضروری است که سرمایه‌گذاری در این سهام‌ها ریسک بالاتری دارد. افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در سهام پربازده را دارند لازم است تا سهام شرکت‌هایی با پتانسیل رشد بلندمدت مناسب همانند سهام شرکت‌های مرتبط با تکنولوژی و حوزه سلامت را انتخاب کنند.
  • سهام باثبات: برخی از سهام‌ها در بازارهای مالی وجود دارند که در زمان نوسانات قیمتی در سهام شرکت‌های دیگر نیز مقاوم هستند و ثبات خود را حفظ می‌کنند. سهام این شرکت‌ها همانند سهام مربوط به شرکت‌های مرتبط با محصولات مصرفی می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در اوضاع سخت اقتصادی در نظر گرفته شود.

سرمایه گذاری مستقیم در بازار کریپتو

افراد می‌توانند در بازار ارزهای دیجیتال نیز به‌طور مستقیم سرمایه‌گذاری کنند. برای سرمایه گذاری مستقیم در بازار کریپتو افراد می‌توانند از روش‌های مختلفی استفاده کنند. برخی از این روش‌ها مربوط به خرید و فروش ارزهای دیجیتال در بازه‌های زمانی کوتاه مدت است و برخی دیگر از این روش‌ها مربوطه به بازه‌های طولانی‌تری در سرمایه‌گذاری در این بازار می‌شود.

از سویی دیگر با توجه به تکنولوژی‌محور بودن رمزارزها این امکان در برخی از پلتفرم‌های رمزارزی وجود دارد تا افراد بتوانند با سپرده‌گذاری‌های رمزارزی در آن‌ها سود دریافت کنند. بنابراین همانند سرمایه گذاری مستقیم در سایر بازارهای مالی، در بازار ارزهای دیجیتال نیز افراد می‌توانند بدون واسطه اقدام به معامله و سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.

صرافی‌های ارز دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یکی از انواع بازارهای مالی است که تریدرها می‌توانند رمزارزهای گوناگون را در آن معامله کنند. برای این منظور تریدرها نیاز دارند تا مقداری سرمایه اولیه برای شروع معاملات به صرافی مربوطه واریز کنند. این سرمایه اولیه می‌تواند به‌صورت رمزارزهایی همانند بیت کوین یا تتر به این صرافی‌ها واریز شود.

بنابراین در ابتدا سرمایه‌گذاران باید از اعتبار این صرافی‌های رمزارزی اطمینان پیدا کنند. از سویی دیگر برای سرمایه‌ گذاری مستقیم در بازار ارزهای دیجیتال افراد نیاز دارند تا عوامل تاثیرگذار بر روی نوسانات قمیتی را در این بازار شناسایی کنند. این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند توکن‌های مستعد رشد را در این بازار شناسایی کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره توکن‌های پرپتانسیل و نحوه شناسایی آن‌ها فیلم آموزش شناسایی توکن های ارز دیجیتال با رشد بالا در سرمایه گذاری فرادرس تهیه شده است که علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند از آن استفاده کنند.

سرمایه گذاری مستقیم در بیت کوین

یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها در بازار ارزهای دیجیتال، مربوطه به خرید و نگهداری بیت کوین است. در این حالت سرمایه‌گذاران با توجه به چرخه بازار بیت کوین سعی می‌کنند در انتهای بازار خرسی و در کف‌های قیمتی نسبت به خرید بیت کوین اقدام کنند.

تریدرها پس از افزایش قیمت در انتهای بازارهای گاوی می‌توانند بیت‌کوین‌های خریداری شده را بفروشند و از این راه کسب سود کنند. در این حالت تریدرها می‌بایست بیت کوین را برای مدتی در کیف پول‌های خود نگه دارند تا بتوانند آن را در زمان افزایش قیمت بفروشند.

تصویری نمادین از نتیجه سرمایه‌گذاری

علاوه بر این افراد می‌توانند با انجام معاملات کوتاه مدت بیت کوین نیز از این بازار کسب سود کنند. در این حالت تریدرها سرمایه اولیه را برای انجام معاملات به پلتفرم‌های معاملاتی صرافی‌های ارز دیجیتال واریز می‌کنند. سپس با انجام معاملات کوتاه‌مدت یا میان‌مدت سعی می‌کنند سرمایه اولیه خود را رشد دهند.

مثالی برای سرمایه‌گذاری مستقیم در بیت کوین

سرمایه‌گذاری مستقیم در بیت کوین به این معنی است که فردی بدون واسطه از صرافی ارز دیجیتال بیت کوین بخرد و با فروش آن در قیمت‌های بالاتر کسب سود کند. برای مثال فرض کنید فردی با توجه به نوسانات قیمت بیت کوین متوجه احتمال افزایش قیمت بعد از هاوینگ بیت کوین شود.

بنابراین قبل از این رویداد می‌تواند مقداری از سرمایه خود را به خرید بیت کوین اختصاص دهد. در نهایت در صورت افزایش قیمت بعد از هاوینگ این فرد می‌تواند بیت‌کوین‌های خریداری شده را بفروشد و از این راه کسب درآمد کند. البته لازم به ذکر است یکی از سخت‌ترین بازارهای مالی جهت پیش‌بینی قیمت، بازار ارزهای دیجیتال است.

این موضوع به دلیل ارزش بازار کم آن نسبت به بازارهای مالی دیگر است که باعث ایجاد نوسانات قمیتی توسط نهنگ‌های این بازار می‌شود. لازم به ذکر است که بالا رفتن قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ تنها یک احتمال است که با توجه به تاریخچه قیمتی بیت کوین تایید شده است. بنابراین افراد در این نوع سرمایه‌گذاری نیز لازم است موارد مربوط به مدیریت ریسک و سرمایه را رعایت کنند.

تصویری نمادین از فراگیر شدن استفاده از بیت کوین

ترید ارزهای دیجیتال

یکی دیگر از روش‌های سرمایه‌گذاری در بازار ارزهای دیجیتال نوسان‌گیری در بازار رمزارزها است. برای این منظور تریدرها می‌توانند با بررسی عوامل تاثیرگذاری بر روی نوسانات قیمتی در ارزهای دیجیتال نسبت به انجام معامله اقدام کنند. همانند انجام ترید در دیگر بازارهای مالی تریدرها نیاز دارند تا با توجه به تحلیل تکنیکال نسبت به شناسایی موقعیت‌های مناسب معاملاتی برای ورود به پوزیشن معاملاتی اقدام کنند.

مثالی برای ترید ارزهای دیجیتال

افراد می‌توانند از طریق ترید ارزهای دیجیتال نیز در این بازار سرمایه‌گذاری مستقیم انجام دهند. برای مثال فردی مقداری سرمایه اولیه مثلا صد دلار را برای ترید به این بازار اختصاص می‌دهد. با توجه به اهداف مالی موردنظر، این فرد قصد دارد با نوسان‌گیری در بازه‌های میان‌مدت در بازار اسپات نسبت به افزایش سرمایه‌ خود اقدام کند.

بنابراین در ابتدا لازم است تا توکن‌های مستعد رشدی که در موقعیت قیمتی مناسبی برای خرید هستند را شناسایی کند. در این حالت این فرد برای کاهش ریسک می‌تواند صد دلار را برای خرید بیش از یک توکن اختصاص دهد. یا در حالتی دیگر این فرد می‌تواند با توجه به استراتژی معاملاتی خود در چند مرحله توکن موردنظر را خریداری کند.

این موضوع نیز همانند خرید بیش از یک توکن با سرمایه اولیه، مقدار ریسک در انجام معاملات را کاهش می‌دهد. در نهایت تریدر می‌تواند با توجه به تحلیل تکنیکال قیمت‌های مناسبی را برای فروش ارز دیجیتال مربوطه پیدا کند و از این نوسان‌گیری کسب سود کند.

استیک ارزهای دیجیتال

یکی از اقداماتی که افراد برای کسب سود از بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند انجام دهند، سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال در پلتفرم‌های استیکینگ است. برخی از رمزارزها این امکان را دارند تا با استیک بتوان از آن‌ها سود دریافت کرد. بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند با شناسایی رمزارزهایی که دارای قابلیت استیکینگ هستند، نسبت به کسب سود از این روش اقدام کنند. لازم به ذکر است قبل از انجام استیکینگ سرمایه‌گذاران می‌بایست نسبت به معتبر بودن رمزارز و پلتفرم‌های مربوطه اطمینان حاصل کنند.

مثال استیک ارزهای دیجتال

برای مثال فرض کنید فردی تعدادی ارز دیجیتال مستعد رشد را انتخاب می‌کند و با توجه به شرایط بازار احتمال می‌دهد که در آینده‌ای نزدیک این ارزها رشد خوبی را تجربه می‌کنند. در این حالت می‌تواند با توجه به قابلیت‌هایی که برخی از کیف پول‌های رمزارزی دارند، آن‌ها را در قسمت استیکینگ کیف پول مربوطه برای مدتی مشخص سپرده‌گذاری کند و مقداری پاداش جهت این سپرده‌گذاری دریافت کند.

بنابراین با توجه به اینکه فرد موردنظر احتمال می‌دهد توکن‌های مربوطه رشد کنند، علاوه بر سرمایه‌گذاری مستقیم از طریق خرید و نگهداری آن‌ها، می‌تواند همزمان از طریق کسب درآمد از استیکینگ نیز از آن‌ها کسب سود کند.

تصویری نمادین از کیف پول ارز دیجیتال

خرید توکن‌های مستعد رشد

از دیگر روش‌های سرمایه‌ گذاری مستقیم در بازار ارزهای دیجیتال پیدا کردن و خرید توکن‌های مستعد رشد در این بازار است. برخی از توکن‌ها با توجه به تیم پروژه قوی، توکنومیک مناسب و کاربردهای آن‌ها در بسترهای غیرمتمرکز احتمال رشد بالایی دارند. بنابراین افراد می‌توانند آن‌ها را در کف‌های قیمتی خریداری کنند و پس از افزایش قیمت آن‌ها را بفروشند.

مثالی برای خرید توکن مستعد رشد

برای مثال می‌توان استفاده از توکن در پلتفرم‌های مختلف و تعریف کاربری‌های گوناگون برای توکن را به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در رشد توکن در نظر گرفت. بنابراین افراد می‌توانند با درنظر گرفتن این موضوع توکن‌هایی که در حال گسترش اکوسیستم خود هستند را در نظر بگیرند. در این حالت نیاز دارند تا علاوه بر بررسی‌های فاندامنتال پروژه مربوطه، قیمت‌های گذشته توکن را نیز بررسی کنند تا بتوانند در قیمت‌های مناسبی نسبت به خرید توکن موردنظر اقدام کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای شناسایی ارزهای دیجیتال پرپتانسیل و ترید در بازار کریپتو فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از این آموزش‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که سرمایه‌گذاری مستقیم چیست و درباره زمان و مهارت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری مستقیم توضیحاتی ارائه کردیم. سپس تعیین اهداف برای سرمایه‌گذاری مستقیم را بیان کردیم و نکات لازم برای تعیین اهداف در سرمایه‌گذاری را شرح دادیم. در ادامه میزان توانایی مالی برای سرمایه‌گذاری مستقیم را توضیح دادیم.

برای این منظور درباره مشخص کردن میزان درآمد از منابع مختلف، تخصیص سرمایه برای مواقع اضطراری، پرداخت بدهی‌های با بهره بالا و بودجه‌بندی برای سرمایه‌گذاری توضیحاتی ارائه کردیم. مشخص کردن میزان ریسک‌پذیری در افراد موضوع مهمی است که برای سرمایه‌گذاری مستقیم می‌بایست به آن توجه شود. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع پرداختیم و مواردی از قبیل ارزیابی شخصی، اهمیت بازه زمانی برای تحمل ریسک، مقدار اندوخته مالی و به‌روزرسانی میزان ریسک‌پذیری را شرح دادیم.

تعیین سبک برای سرمایه‌گذاری مستقیم را توضیح دادیم و انتخاب کارگزاری مناسب را بیان کردیم. برای این منظور درباره تسهیلات استفاده از کارگزاری‌ها و صرافی‌های ارز دیجیتال توضیحاتی را ارائه کردیم. سپس انتخاب سهام مناسب برای سرمایه‌گذاری مستقیم را بیان کردیم و در پایان سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار کریپتو را شرح دادیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Investopedia
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *