سرعت فرار — به زبان ساده

۲۰۲۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
سرعت فرار — به زبان ساده

پیش‌تر در وبلاگ فرادرس مفاهیم انرژی جنبشی و هم‌چنین قضیه کار و انرژی را توضیح دادیم. این مفاهیم به منظور ارائه سرعت فرار کافی هستند. از این رو در این مطلب قصد داریم تا سرعت فرار یا سرعت گریز را توضیح دهیم.

مقدمه

بر خلاف تصور عموم، ماه نیز دارای جو است. به این ناحیه جوی بسیار نازک، «اگزوسفر» (Exosphere) گفته می‌شود.

دلیل نازک بودن اگزوسفر این است که برخلاف زمین، میدان گرانشی ماه بسیار اندک بوده بنابراین در طول زمان نتوانسته جو خودش را نگه دارد.

اگزوسفر

سرعت فرار

احتمالا تجربه بازی فوتبال را داشته‌اید. وقتی توپ را شوت می‌کنید پس از گذشت زمانی به زمین باز می‌گردد. تاکنون به این فکر کرده‌اید که توپ را به نحوی شوت کنید که دیگر هیچوقت به زمین بر نگردد. بدین منظور باید توپ را با سرعت فرار در خلاف جهت گرانش زمین شوت کنید. بنابراین به حداقل سرعتی که برای فرار از میدان گرانشی نیاز است، سرعت فرار یا سرعت گریز گفته می‌شود. البته این مفهوم را می‌توان برای هر سیاره یا هر جرمی تعریف کرد. در ادامه این مطلب، نحوه بدست آوردن این سرعت را توضیح خواهیم داد.

سرعت گریز از زمین حدود ۱۱٫۱۸۶ کیلومتر بر ثانیه است. بنابراین اگر جت یا موشکی بخواهد از میدان گرانشی زمین عبور کند، باید سرعتش بیشتر از این مقدار باشد (در صورتی که هیچ‌ نیروی رانشی به آن وارد نشود). معمولا از این مفهوم در طراحی ماهواره‌بر‌ها و راکت‌ها استفاده می‌شود. البته امروزه هواپیماهایی نیز ساخته شده که می‌توانند از میدان گرانشی زمین خارج شوند.

سرعت فرار
لونا ۱ (Luna 1) که در سال ۱۹۵۹ به فضا پرتاب شد، اولین جسم ساخته بشر است که توانسته از میدان گرانشی زمین فرار کند.

ارتباط جرم و سرعت فرار

از آنجایی که اندازه نیروی گرانشی وابسته به جرم ماده است؛ بنابراین اندازه سرعت فرار نیز برای سیاره‌ها و ستاره‌ها وابسته به جرم آن‌ها است. از این رو سرعت فرار از زمین بیشتر از ماه و کمتر از مشتری است. به طور دقیق‌تر مشتری بیشترین سرعت فرار را بین سیاره‌های منظومه شمسی دارد.

escape-velocity

نکته جالب توجه در مورد وابستگی سرعت فرار به جرم این است که اگر بخواهیم کاوشگری را به سیاره‌ای سنگین‌تر از زمین بفرستیم، باید سوخت زیادی را با آن همراه کنیم. دلیل این امر این است که میزان سوخت مورد نیاز به منظور فرار از سیاره جدید بیشتر از میزان سوختی است که برای فرار از گرانش زمین نیاز است. از طرفی با حمل سوخت بیشتر وزن حمل‌کننده کاوشگر بیشتر شده و خارج شدن آن از میدان گرانشی زمین نیز سخت‌تر می‌شود.

فرمول سرعت فرار

یک جسم زمانی می‌تواند از میدان گرانشی جرم M فرار کند که انرژی جنبشی آن از انرژی پتانسیل گرانشیش بیشتر باشد. انرژی جنبشی جسمی به جرم m و سرعت v برابر با $$ \large \frac { 1 } { 2 } m v ^ 2 $$ است. از طرفی انرژی پتانسیل گرانشی ذخیره شده در جسم، وابسته به فاصله آن از مرکز جرم M است. این انرژی برابر با $$ \large U = \frac { G M m } { r } $$ است. در این رابطه G ثابت جهانی گرانش بوده و مقدار آن برابر است با:

$$ \large 6 . 6 7 3 \times 1 0 ^ { - 1 1 } \ N m ^ 2 K g ^ { - 2 } $$

با برابر قرار دادن انرژی جنبشی و انرژی پتانسیل به صورت زیر داریم:

$$ \Large \frac { 1 } { 2 } m v ^ 2 = \frac { G M m } { r } $$

در نتیجه رابطه فوق، سرعت فرار به صورت زیر بدست می‌آید:

$$ \Large v ( e s c ) = \sqrt { \frac { 2 G M } { r } } $$

با توجه به رابطه فوق می‌توان دید که سرعت فرار از اجرام سنگین‌تر بیشتر است. همان‌طور که می‌بینید اندازه سرعت فرار، با افزایش شعاع نیز کاهش می‌یابد. در حقیقت اندازه این سرعت در ارتفاعات مختلف متفاوت است. در صورت علاقه‌‌مندی به مباحث مرتبط در زمینه فیزیک، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شود:

بر اساس رای ۳۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Scienceabc.com
۱۴ دیدگاه برای «سرعت فرار — به زبان ساده»

با سلام
ثابت جهانی گرانش همانطور که از نامش پیداست ربطی به زمین ندارد که در مقاله مقدار آن برای زمین ذکر شده است.
نوشتن جرم اجسام با چندین صفر در جلوي آنها و عدم استفاده از نماد علمی یا مهندسی زیبنده یک مقاله علمی نیست.

با سلام،
متن بازبینی و اصلاح شد،
با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

با عرض سلاو و ادب خدمت تیم فرادرس؛

میخواستم بدونم که در فورمولی که ذکر شد، r به چه معناست؟

و اینکه سرعت گریز یک جسم ١٠ کیلو گرمی با زاویه قاعم چقده؟

سلام .ممنون از مطالب خوبتون من به دنبال فورمولي براي محاسبه انرژي يك شهاب سنگ هنگام فرار از جو زمين هستم .يعني ميخوام محاسبه كنم كه جسم با چه جرم و با چه سرعتي بايد از بالاي جو زمين عبور كند به طوريكه گرفتار جاذبه زمين نشود و به حركت عمودي خود ادامه دهد.

سپاس از شما .ممنونم

سپاس از شما

سلام و روز شما به خیر؛

همانطور که می‌بینید طبق رابطه سرعت فرار، این رابطه با جرم و فاصله رابطه دارد. پس برای محاسبه سرعت فرار باید جرم و فاصله را بدانید تا بتوانید مقدار سرعت را محاسبه کنید.

از اینکه با فرادرس همراه هستید خرسندیم.

سلام خسته نباشید مطلب مفیدی بود.
سوال: طبق قانون جاذبه دو جسم هر چقدر جرم کمی داشته باشند و هر چقدر فاصله زیادی داشته باشند باز هم نسبت به یکدیگر گرانش دارند، پس بنابر این اگر با هر سرعتی از جاذبه فرار کنیم در نهایت باید از سرعت ما کم شود و دوباره به همانجا سقوط کنیم هر چند میلیون ها سال طول بکشد پس عملا سرعت فرار نباید معنایی داشته باشد، لطفاً برایم توضیح دهید.
سوال ۲: سرعتی که گفتید برای چند درجه است؟ ۹۰ درجه قائم یا ۴۵ درجه یا..؟

سلام و روز شما به خیر؛

بحثی که در اینجا مطرح شده این است که انرژی جنبشی برای غلبه بر نیروی گرانشی چه قدر باید باشد تا بتوان از جاذبه فرار کرد. پس نیروی جنبشی شما و رابطه‌ای که برای سرعت فرار به دست آمده بر جاذبه غلبه می‌کند و هر میزان سرعتی بیشتر از سرعتی که در رابطه به دست آورده‌اید سبب شتابدار شدن حرکت می‌شود. در مورد قسمت دوم سوال چون نیروی گرانشی عمود بر جسم وارد می‌شود پس رابطه برای زاویه ۹۰ درجه نسبت به افق نوشته شده است.

از اینکه با فرادرس همراه هستید خرسندیم.

من یک سوال دارم اگر موشکی داشته باشیم موتوری داشته باشد که با سرعت ۱ کیلومتر بر ثانیه ولی نا محدود یعنی هیچوقت این شتاب کم و زیاد نشود به صورت یک نواخت موشک را به بالا ببرد آیا این موشک می تواند از نیروی گرانشی زمین فرار کند؟

همانطور ک میدانید شعاع سرعت بر مبنای ثقل جاذبه درونی تغییر می‌کند، بنابراین سرعت فرار از یک جرم فضایی فقط در راستای میدان مغناطیسی آن بخش از فضا قابل تعریف است.
بزبان ساده نیروی گریز از یک جرم با نسبت شعاع حداقل 13 mf برابر است با مجذور نسبت جرم واحد به تعداد پالس های میدان مغناطیسی آن.
موید باشید.

سلام و روز شما به خیر؛

وزن راکت (موشک برای کاربردهای نظامی) شما نیز مهم خواهد بود. ولی براساس داده‌های موجود در پرتاب راکت‌ها آن‌ها فقط وقتی به سرعتی معادل 28٬000 کیلومتر در ساعت می‌رسند می‌توانند وارد مدار شوند. به شما توصیه می‌کنیم مطلب راکت چیست و چگونه کار می کند؟ — آموزش ساختار راکت | علمی و به زبان ساده را مطالعه کنید.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید خرسندیم.

سلام
در فرمول سرعت فرار .فاصله r هم موثر است
پس این سرعت فرار که برای سیارات مختلف آورده‌است برای چه فاصله ای است

سلام، وقت شما بخیر؛

منظور از $$r$$ فاصله جسم تا مرکز سیاره‌ است و در جدول این فاصله شعاع سیارات در نظر گرفته شده است، یعنی سرعت فرار برای اجسام روی سطح سیاره محاسبه شده است.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید از شما بسیار سپاسگزاریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *