تنهایی، یک مزیت رقابتی فوق‌العاده

۴۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۲ مرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
تنهایی، یک مزیت رقابتی فوق‌العاده

تنهایی ، یک مزیت رقابتی فوق‌العاده در دنیای آشفته امروز!

 

تکنولوژی، پیشرفت و پس‌رفت

بدون شک تکنولوژی از راه‌های مختلفی پیشرفت می‌کند. اما همین پیشرفت، محیط‌های کاری را به طوفان بی‌رحمی از ایمیل‌ها، قرارهای ملاقات و حواس‌پرتی تبدیل کرده‌است که افراد را در خودش غرق می‌کند. در سال 2010، اریک اشمیت «Eric Schmidt»، مدیرعامل شرکت گوگل، طی یک پیام عمومی، نگرانی خودش را دراین‌مورد، این‌چنین بیان کرد:

« درحال‌حاضر، میزان اطلاعاتی ما هر دو روزتولید می‌کنیم، نسبت به آنچه که از آغاز تمدن بشری تا سال 2003 تولید کرده بودیم، بیشتر است. و من بیشتر وقتم را به این فکر می‌کنم که: دنیا، هنوز آماده انقلاب تکنولوژی ایی که به‌زودی اتفاق خواهد افتاد، نیست.»

آیا ما قادر به پردازش این حجم از اطلاعات، انگیزه و حواس‌پرتی‌هایی که هرروز به سراغمان می‌آیند، هستیم؟

مستندات علمی

تحقیقات علمی زیادی هستند که به تشخیص مشکلات ناشی از «هجوم اطلاعات» پرداخته‌اند:

تحقیقات انجام‌شده توسط «دانشگاه لندن» نشان می‌دهد:

«وقتی کسی چند فعالیت را به‌طور همزمان انجام می‌دهد، سطح آی‌کیوی (IQ) او، بین پنج الی 15 درجه، کاهش می‌یابد.»

دیوید راک (David Rock)، نویسنده کتاب «مغز شما در محل کار» (Your Brain at Work)، در کتاب خود توضیح می‌دهد:

«وقتی کسی همزمان روی دو فعالیت ذهنی تمرکز می‌کند، کارایی‌اش تا 50% کاهش می‌یابد.»

همچنین استاد مشهور دانشگاه استنفورد، «کلیفورد ناس» (Clifford Nass)، طی تحقیقات خودش به این نتیجه رسید که:

«حواس‌پرتی‌ها، توانایی مغز برای فیلتر کردن چیزهای بی‌ربط به حافظه فعال افراد را کاهش می‌دهند.»

تنهایی ، یک مزیت رقابتی فوق‌العاده، در دنیای آشفته امروز!

هیچ راه‌حل جامعی برای حل مشکلات پیچیده عصر ارتباطات وجود ندارد. اما روش‌ها یا بهتر است بگوییم «موقعیت» های مناسبی وجود دارند، که قرار گرفتن در آن‌ها تا حد زیادی، این مشکل را حل می‌کند. یکی از این موقعیت‌ها، که چندان هم جذاب و معمول نیست، «تنهایی» است. یکی از موارد لازم و ضروری در «تمرکز»، داشتن یک برنامه منظم برای دوری از سروصدای جهان است. این موضوع، به‌ویژه در یک جامعه سیاسی که دائماً احساسات ما را برمی‌انگیزد و باعث حواس‌پرتی ما توسط اثرات شناختی می‌شود هم، بسیار مهم است.

مایکل اس آروین (Michael S. Erwin) و ریمند کثلدج (Raymond M. Kethledge)، در کتاب «اول خودت را مدیریت کن» (Lead Yourself First)، تنهایی را این‌گونه تعریف کرده‌اند:

یک حالت ذهنی یا فضایی که در آن، هرکسی می‌تواند بدون حواس‌پرتی، روی افکارش تمرکز کند. جایی که ذهن می‌تواند به‌تنهایی روی یک مشکل کار کند. در دنیای امروز، توانایی تمرکز، یک مزیت رقابتی به‌حساب می‌آید.

تعیین دوره‌های تنهایی

در برنامه‌تان، سیکل‌هایی از زمان را، به‌تنهایی اختصاص دهید و آن‌ها را به‌عنوان یک جلسه یا قرار ملاقات در نظر بگیرید. مطمئن باشید که اگر برای تنهایی برنامه‌ریزی نکنید و زمانی را به آن اختصاص ندهید، چیزهای دیگری جای آن را می‌گیرند. استفاده از قانون «15 دقیقه»، (خالی کردن تنها 15 دقیقه در هر روز برای انجام یک کار) کمک زیادی به شما می‌کند. اگر تمام روز کاری‌مان را به نشستن در قرارهای ملاقات و پاسخ دادن به ایمیل‌ها بگذرانیم، فضای بسیارکمی برای فکر کردن به ضروریات و داشتن تصمیم‌گیری و مدیریت خوب، در ذهن‌مان باقی خواهدماند.

تحلیل زمان مصرفی

با تجزیه‌و‌تحلیل زمان و شرایطی که دارید، بهترین حالت ممکن را برای سپری کردن وقتتان، پیدا کنید. اغلب اوقات، در برنامه همه ما، ملاقات‌های غیرضروری زیادی هستند که می‌توانیم از آن‌ها چشم‌پوشی کنیم و انرژی‌مان را کمتر به‌هدر بدهیم. اختصاص زمانی به تمرکز و فکر کردن، منجر به اولویت‌بندی صحیح کارها و قرارهای ملاقات روزانه می‌شود.

حواس پرتی‌تان را به کلی از دست بدهید.

تنهایی ، یک مزیت رقابتی فوق‌العاده در دنیای آشفته امروز!

شبکه‌های اجتماعی، و امکانات بی‌حدومرز اینترنت، به طرز اعتیادآوری، ما را شیفته خود کرده‌اند. این رسانه‌ها، مدام  افراد را برای بازکردن لینک‌ها، تصاویر و متن‌های مختلف وسوسه می‌کنند که درنهایت باعث می‌شود وقت زیادی را با سرگرم‌شدن در اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، ازدست بدهند. حتی اگر هرکدام، تنها پنج دقیقه زمان بگیرند.

پس حضورتان در شبکه‌های اجتماعی‌ را به‌طور معقولانه‌ایی مدیریت کنید و خودتان را برای استفاده از بعضی سایت‌ها، در طول ساعات کاری، منع کنید. مخصوصاً مواردی که خیلی زود حواس‌تان را پرت می‌کنند و باعث می‌شوند به‌راحتی زمان‌تان را ازدست بدهید.

سرعت کار، چندان هم مهم نیست!

یکی از بزرگ‌ترین دلایل ما، برای اصرار بر تمرکز کردن، این است که اغلب افراد برنامه‌های‌شان را با مشغله‌های زیاد از حد پر می‌کنند و همیشه بین کارهای فوری و کارهای مهم، اولویت را به کارهای فوری می‌دهند. برای این‌که یاد بگیرید خودتان را بهتر بشناسید و بتوانید با تمرکز و فکر کردن پیشرفت کنید، موقعیت‌های زیادی وجود دارند، اما باید حواستان باشد که سرعت کار، فرصت‌های خوب را از چشم شما پنهان نکند!

چه کارهایی را نباید انجام بدهیم؟

یادتان باشد که در هر روز، تنها چندساعت برای کارکردن وقت دارید. پسبرای انجام کارهای‌تان محدودیت زمانی دارید. این یعنی، نمی‌توانید یک طومار از کارهای روزانه‌تان درست کنید و مدام کارهای بیشتری را به آن اضافه کنید. تنهایی به شما کمک می‌کند، بهترین حالت را برای گذراندن زمان‌تان تعیین کنید و بعد به راحتی، برای انتخاب قرار ملاقات‌های مهم و ضروری، یک تصمیم درست بگیرید.

با تمرکز کردن، به‌درستی تشخیص می‌دهید که کدام دعوت‌نامه را نپذیرید، کدام قرار ملاقات را کنسل و از چه مشغله‌ایی چشم‌پوشی کنید. و این همان چیزی است که جیم کالینز (Jim Collins) در کتاب «از خوب به عالی» (of Good to Great)، انجام طولانی‌مدت آن را، به افراد توصیه می‌کند. حجم گسترده ارتباطات و دسترسی بی‌حدومرز ما به اطلاعات و دیگران، تمرکز کردن را بیش از هر زمان دیگری، دشوار کرده است.

با این وجود، حقیقت دیگری هم وجود دارد که:

«هنوز فرصت هایی برای تمرکز، در اطراف ما وجود دارند.»

و تشخیص این فرصت‌ها، برعهده خودتان است! اما تنها چیزی که ارزش تمرکز را برای شما آَشکار می‌کند: فواید آن بر خودتان و کسانی است که آن‌ها را مدیریت می‌کنید. به‌عبارت‌دیگر، برای اینکه بتوانید دیگران را مدیریت کنید، اول باید خودتان را مدیریت کنید.

اگر این مطلب مورد توجه شما واقع شده است، آموزش های زیر برای شما مفید خواهند بود:

#

بر اساس رای ۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
hbr
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *