رشته بیوفیزیک | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار

۴۹۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۰ دقیقه
رشته بیوفیزیک | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار

بیوفیزیک شاخه‌ای از علوم پایه است که از روش‌‌های فیزیک برای مطالعه فرآیند‌‌های بیولوژیکی استفاده می‌کند. فیزیک از قوانین ریاضی برای تبیین جهان طبیعی استفاده می‌کند، در واقع فیزیک می‌تواند برای دست‌یابی به چگونگی عملکرد موجودات زنده و موجودات بیولوژیکی مورد استفاده قرار بگیرد. تحقیقات در زمینه بیوفیزیک به جلوگیری از بروز بیماری‌‌ها و همچنین درمان آن‌‌ها، ساخت دارو‌های پیشرفته و گسترش فناوری زیستی کمک کرده است تا انسان بتواند با کیفیت بهتری زندگی کند.

بیوفیزیک چیست؟

«بیوفیزیک» (Biophysics) رشته‌ای است که تئوری‌‌ها و روش‌‌های فیزیک را برای درک چگونگی عملکرد سیستم‌‌های بیولوژیکی به کار می‌برد. بیوفیزیک برای درک مکانیک نحوه ساخت مولکول‌‌های زیستی، نحوه حرکت و عملکرد بخش‌‌های مختلف سلول و عملکرد سیستم‌‌های پیچیده در بدن مانند مغز،‌ گردش خون،‌ سیستم ایمنی بدن و سایر موارد بسیار مهم است. بیوفیزیک یک حوزه علمی ‌پر جنب و جوش است که دانشمندان بسیاری از زمینه‌‌های مختلف از جمله ریاضی،‌ شیمی‌، فیزیک،‌ مهندسی،‌ فارماکولوژی و علوم مواد، از مهارت‌‌های خود برای کشف و توسعه ابزار‌های جدید برای درک چگونگی زیست ‌شناسی استفاده می‌کنند.

بیوفیزیک پلی بین دو رشته

دانشمندان فیزیک از ریاضیات برای توضیح آن چه در طبیعت اتفاق می‌افتد، استفاده می‌کنند. از طرفی دیگر دانشمندان زیست شناسی در پی کشف نحوه عملکرد سیستم‌‌های بیولوژیکی هستند. این سیستم‌‌ها شامل مولکول‌‌ها،‌ سلول‌‌ها،‌ ارگانیسم‌‌ها و اکوسیستم‌‌هایی هستند که بسیار پیچیده رفتار می‌کنند. تحقیقات بیولوژیکی در قرن بیست و یکم شامل آزمایشاتی است که داده‌‌های فیزیکی و محاسباتی زیادی تولید می‌کنند. زیست شناسان به تنهایی نمی‌توانند این داده‌‌ها را درک کنند و یا پیش بینی کنند که چگونه این سیستم‌‌های بیولوژیکی بر طبق قوانین فیزیک کار می‌کنند.

بیوفیزیک
تصویر ۱: بیوفیزیک پلی بین رشته‌های فیزیک و زیست شناسی

این جایی است که بیوفیزیکدان‌‌ها وارد می‌شوند. بیوفیزیکدان‌‌ها در علوم کمی ‌فیزیک، ریاضیات و شیمی ‌آموزش دیده‌اند و قادرند طیف گسترده‌ای از مباحث را بررسی کنند که این مباحث شامل بررسی چگونگی ارتباط سلول‌‌های عصبی،‌ چگونگی جذب نور توسط سلول‌‌های گیاهی و تبدیل آن به انرژی، چگونگی تغییر در DNA سلول‌های سالم و تبدیل آن‌ها به سلول‌های سرطانی و بسیاری از مشکلات بیولوژیکی دیگر هستند.

تاریخچه بیوفیزیک

بیوفیزیک شاخه‌ای نسبتاً جوان از علم است. در اوایل تا اواسط قرن بیستم بیوفیزیک به عنوان یک زیر شاخه از علوم پایه ایجاد شد. با این حال، پایه‌‌های مطالعه بیوفیزیک خیلی قبل‌تر، در قرن نوزدهم، توسط گروهی از فیزیولوژیست‌‌ها در برلین گذاشته شد. فیزیولوژیست‌‌های دانشکده فیزیولوژی در برلین شامل افرادی مانند «هرمان فون هلمهولتز» (Hermann von Helmholtz)، «امیل دوبوسی-ریموند» (Emil DuBois-Reymond)، «ارنست فون براک» (Ernst von Brücke) و «کارل لودویگ» (Carl Ludwig) بودند که همگی بر روی علم بیوفیزیک مطالعه می‌کردند.

در سال 1856، «آدولف فیک» (Adolf Fick)، یکی از دانشجویان لودویگ، توانست اولین کتاب درسی با عنوان بیوفیزیک را منتشر کند. اما در آن زمان فناوری و سطح علم فیزیک به اندازه کافی پیشرفت نکرده بود تا بتواند سیستم‌های بیولوژیک را به شکلی گسترده، مانند سطح مولکولی مورد مطالعه قرار دهد.

در نیمه اول قرن بیستم، دانشمندان آلمانی در شناخت بیوفیزیک از سایر دانشمندان جهان پیشی گرفتند. آن‌‌ها زمینه‌‌های الکترومغناطیسی و نور را مورد مطالعه قرار دادند و عمدتاً این تحقیقات را برای مطالعه تأثیر تشعشعات روی موجودات زنده انجام دادند.

محبوبیت بیوفیزیک زمانی افزایش یافت که فیزیکدان اتریشی «اروین شرودینگر» (Erwin Schrödinger) کتاب «زندگی چیست؟» را در سال 1944 به چاپ رساند. این کتاب بر اساس یک سری سخنرانی‌‌های عمومی ‌نوشته شده بود که شرودینگر در توضیح روند زندگی موجودات از طریق فیزیک و شیمی ‌‌ارائه کرده بود. در این کتاب، او این ایده را مطرح كرد كه در موجودات زنده یک مولكول وجود دارد كه دارای اطلاعات ژنتیکی در پیوند‌‌های كووالانسی خود است.

اروین شرودینگر
تصویر ۲: اروین شرودینگر

این ایده برای دانشمندانی همچون «جیمز واتسون» (James Watson) و «فرانسیس کریک» (Francis Crick) جهت جستجوی و توصیف مولکول ژنتیکی الهام بخش بود و با کمک تحقیقات کریستالوگرافی با اشعه ایکس «روزالین فرانکلین» (Rosalind Franklin)، ساختار مارپیچ مضاعف DNA را در سال 1953 کشف کردند.

مدل سه بعدی DNA
تصویر ۳: مدل واتسون و کریک سه بعدی DNA

تا اواسط قرن بیستم، برنامه‌‌های بیوفیزیک در سایر کشور‌‌ها نیز گسترش پیدا کرد و به محبوبیت زیادی رسیده بود و از سال 1950 تا ۱۹۷۰ تحقیقات بیوفیزیک با سرعتی بیشتر از گذشته انجام شد. علاوه بر کشف DNA و ساختار آن، از تکنیک‌‌های بیوفیزیک نیز برای ایجاد واکسن، توسعه تکنیک‌‌های تصویربرداری مانند اسکن MRI و CAT برای کمک به پزشکان در تشخیص بیماری‌‌ها و ایجاد روش‌‌های جدید درمانی مانند دیالیز، پرتودرمانی و ضربان ساز استفاده شده است.

در حال حاضر، مطالعات بیوفیزیک به سمت موضوعات مربوط به تغییر آب و هوای زمین متمرکز شده است. به عنوان مثال، برخی از دانشمندان بیوفیزیک در حال تولید سوخت‌‌های زیستی از میکروارگانیسم‌‌های زنده هستند که می‌توانند به عنوان سوخت جایگزین بنزین مورد استفاده قرار گیرند.

انواع بیوفیزیک

بیوفیزیک در بسیاری از شاخه‌‌های متنوع زیست شناسی گنجانده شده است. برخی از مباحث تحقیقاتی در زمینه بیوفیزیک یا زیست شناسی شامل موارد زیر هستند:

  • بیوفیزیک غشا (Membrane ‌iophysics): مطالعه ساختار و عملکرد غشاهای سلولی، از جمله کانال‌های یونی، پروتئین‌ها و گیرنده‌های تعبیه شده در آن‌ها در حوزه بیوفیزیک غشا جای می‌گیرند.
  • بیوفیزیک محاسباتی / نظری (Computational/theoretical biophysic): استفاده از مدل سازی ریاضی برای مطالعه سیستم‌‌های بیولوژیکی در حوزه بیوفیزیک محاسباتی و نظری قرار می‌گیرد. در این شاخه فیزیک و عملکرد پروتئین‌‌ها، کمپلکس‌‌های مولکولی و ساختار‌های بیومولکولی در سطح اتمی‌ مورد مطالعه قرار می‌گیرد.
  • مهندسی پروتئین (Protein engineering): به منظور ایجاد و اصلاح پروتئین‌‌ها برای توسعه زیست شناسی مصنوعی، از مهندسی پروتئین استفاده می‌شود. مهندسی پروتئین اغلب برای پیشبرد سلامت انسان در قالب درمان‌‌های جدید بیماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
مهندسی پروتئین
تصویر ۴: مهندسی پروتئین
  • ساختار‌‌های مولکولی (Molecular Structures): بیوفیزیک ساختار‌‌های مولکولی، بر روی ساختمان مولکول‌‌های بیولوژیکی شامل پروتئین‌‌ها، اسید‌‌های نوکلئیک و لیپید‌‌ها مطالعه می‌کند.
  • مکانیسم‌‌ها: استفاده از مکانیسم‌‌های فیزیکی برای توضیح وقایع فرآیند‌‌های بیولوژیکی در شاخه بیوفیزیک مکانیسم‌‌ها جای می‌گیرد. برخی از مکانیسم‌‌های فیزیکی شامل انتقال انرژی در غشا‌‌ها، تا خوردگی یا فولدینگ پروتئین (که موجب تشکیل ساختار منجر به عملکرد‌‌های خاص می‌شود)، حرکت سلولی و رفتار‌های الکتریکی سلول‌‌ها هستند.

شاخه‌های مختلف بیوفیزیک

بیوفیزیک به دلیل این که تلفیقی از دو رشته فیزیک و علوم زیستی است در شاخه‌های مختلفی طبقه‌بندی می‌شود:

  • بیوفیزیک مولکولی (Molecular Biophysics): این شاخه از بیوفیزیک مانند رشته‌های بیوشیمی و زیست شناسی مولکولی به دنبال یافتن ساختارهای فیزیکی، برهمکنش‌ها، تنظیمات بیومولکول‌های سلولی و پدیده‌های مولکولی است.

بیوفیزیک مولکولی
تصویر ۵: بیوفیزیک انتقال پیام‌های عصبی
  • بیوفیزیک سلولی (Cellular Biophysics): بیوفیزیک سلولی یکی از شاخه‌های رشته بیوفیزیک است که بر اصول فیزیکی عملکرد سلول متمرکز است.
  • بیوفیزیک فیزیولوژیک (Physiological Biophysics): این شاخه به بررسی مکانیسم‌ها و عملکردهای اندام‌های مختلف بدن مانند مغز می‌پردازد.
  • بیوفیزیک پرتوها (Radiation Biophysics): این شاخه از بیوفیزیک به اثرات ناشی از پرتوها بر سیستم‌های زنده می‌پردازد.
  • بیوفیزیک نظری (theoretical Biophysics): به مطالعه و بررسی مدل‌سازی سامانه‌های زیستی بیوفیزیک نظری می‌گویند.
  • بیوفیزیک جمعیت‌های سلولی (Biophysics of Cell Populations): این بخش از بیوفیزیک به بررسی تقسیم و رشد سلول‌ها و مطالعه سلول‌های سرطانی می‌پردازد.

بیوفیزیکدان‌ها چه کاری انجام می‌دهند؟

بیوفیزیکدانان در تلاش هستند تا روش‌هایی برای غلبه بر بیماری‌ها، ریشه کن کردن گرسنگی جهانی، تولید منابع انرژی تجدید پذیر و حل اسرار علمی بی‌شمار دیگر پیدا کنند. به طور خلاصه، بیوفیزیکدان‌ها با ایجاد پلی بین دو رشته زیست شناسی و فیزیک راهی برای شناخت بهتر سیستم‌های زنده و بهبود شرایط زندگی فراهم می‌کنند.

محققان بیوفیزیک
تصویر ۶: محققان بیوفیزیک

تجزیه و تحلیل داده‌ها و ساختار

معمای ساختار DNA در سال 1953 با استفاده از بیوفیزیک حل شد و این کشف نشان داد که چگونه DNA مانند یک برنامه برای زندگی اهمیت دارد. اکنون می‌توانیم توالی‌های DNA را از هزاران انسان و انواع موجودات زنده مورد مطالعه قرار دهیم. تکنیک‌های بیوفیزیکی برای تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از مطالعات DNA مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مدل‌سازی رایانه (Computer Modelling)

بیوفیزیکدانان روش‌های مدل‌سازی رایانه‌‌ای را برای دیدن و دست‌کاری شکل‌ها و ساختار پروتئین‌ها، ویروس‌ها و سایر مولکول‌های پیچیده توسعه داده‌اند و از آن‌ها برای کشف اطلاعات مهم مورد نیاز برای ایجاد اهداف دارویی جدید یا درک چگونگی جهش پروتئین‌ها و رشد تومورها استفاده می‌کنند.

تهیه مدل سه بعدی پروتئین
تصویر ۷: تهیه مدل سه بعدی پروتئین

حرکت مولکول‌ها

یکی دیگر از زمینه‌هایی که دانشمندان بیوفیزیک مطالعه می کنند، این است که در اطراف سلول‌های بدن هورمون‌ها چگونه حرکت می‌کنند و همچین سلول‌ها چگونه با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند. با به کارگیری برچسب‌های فلورسنت، محققان بیوفیزیک توانسته‌اند با استفاده از میکروسکوپ‌های فلورسانس، حرکت مولکول‌ها درون سلول را ردیابی کنند.

علوم اعصاب (Neuroscience)

محققان بیوفیزیک در حال ساخت مدل‌های رایانه‌ای به نام شبکه‌های عصبی هستند تا بتوانند نحوه عملکرد مغز و سیستم عصبی را شناسایی کنند و به درک جدیدی از نحوه پردازش اطلاعات بینایی و شنوایی دست یابند.

مهندسی زیستی، فناوری نانو، بیومتریال

بیوفیزیک همچنین در درک بیومکانیک و استفاده از این اطلاعات در طراحی اندام‌های مصنوعی و پروتز‌های بهتر و همچنین ساخت نانومواد موثر برای دارورسانی هوشمند نقش مهمی دارد.

 تصویربرداری

بیوفیزیکدانان تکنیک‌های پیشرفته تصویربرداری تشخیصی از جمله MRI، سی تی اسکن و اسکن PET را توسعه داده‌اند. محققان بیوفیزیک همچنان برای توسعه فناوری ایمن‌تر، سریع‌تر و دقیق‌تر برای بهبود تصویربرداری پزشکی تلاش می‌کنند تا پزشکان بتوانند با شناخت بهتر بدن به تشخیص سریع و آسان بیماری‌ها دست یابند.

برنامه‌های پزشکی

استفاده از بیوفیزیک برای توسعه بسیاری از درمان‌ها و دستگاه‌های حیاتی پزشکی از جمله دیالیز کلیه، پرتودرمانی، دستگاه‌های کنترل قلبی مانند ضربان سازها و دریچه‌های مصنوعی قلب ضروری است.

دستگاه دیالیز
تصویر ۷: دستگاه دیالیز

اکوسیستم

بیوفیزیک زیست محیطی یا بیوفیزیک اکوسیستم، تمام بخش‌های محیط را از استراتوسفر تا دریچه‌های عمیق اقیانوس بررسی و اندازه‌گیری می‌کند و به طراحی مدل‌‌های آن‌ها می‌پردازد. محققان بیوفیزیک در زمینه محیط زیست در حال تحقیق در مورد جوامع میکروبی متنوع هستند که در هر نقطه از کره زمین وجود دارند و آلاینده های موجود در جو را ردیابی می‌کنند؛ آن‌ها در حال یافتن راه‌هایی برای تبدیل جلبک‌ها به سوخت‌های زیستی هستند.

تهیه سوخت زیستی از جلبک
تصویر ۸: تهیه سوخت زیستی از جلبک

متخصصان بیوفیزیک کجا کار می‌کنند؟

بیوفیزیکدانان معلمان و محققان زیست شناسی، فیزیک، مهندسی و بسیاری از زمینه‌‌های دیگر هستند. آن‌ها در دانشگاه‌‌ها، بیمارستان‌ها، استارتاپ‌‌های فنی و شرکت‌‌های مهندسی زیستی که در حال توسعه آزمایش‌‌های نوین تشخیصی، سیستم‌های انتقال دارو یا سوخت‌‌های زیستی بالقوه هستند، می‌توانند مشغول به کار شوند.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

بیوفیزیکدانان مدل‌های رایانه‌ای را توسعه می‌دهند تا دریابند که به عنوان مثال، چرا یک گونه ویروس آنفولانزای جدید سیستم ایمنی بدن را از بین می‌برد یا آن‌ها مدل‌های سه بعدی ساختار‌های جدید پروتئین را برای درک بهتر نحوه عملکرد آن‌ها تهیه می‌کنند. کسانی که در زمینه بیوفیزیک آموزش دیده‌ند، فرصت‌‌های نامحدود شغلی دارند.

مشاغل بیوفیزیک
تصویر ۹: مشاغل بیوفیزیک

رایج ترین گزینه‌‌‌های شغلی برای بیوفیزیکدانان شامل تحقیق، تدریس یا ترکیبی از هر دو است. تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد به طور کلی برای تبدیل شدن به یک معلم بیوفیزیک، مدیر آزمایشگاه یا همکار تحقیقاتی لازم است. محققان اصلی که آزمایش‌ها را طراحی می‌كنند و بر تمام تحقیقات انجام شده در آزمایشگاه نظارت می‌كنند، اغلب دارای مدرک دکتری بیوفیزیک هستند. افرادی که دارای مدرک کارشناسی در رشته بیوفیزیک هستند، می‌توانند به عنوان تکنسین‌‌‌های تحقیقاتی در آزمایشگاه‌های بیوفیزیک مشغول به کار شوند.

به طور کلی دانش آموختگان رشته بیوفیزیک می‌توانند در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، در مراکز تحقیقاتی مهندسی زیستی و پزشکی فعالیت کنند.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند.

رشته بیوفیزیک

برخی دانشگاه‌‌‌ها کارشناسی یا کارشناسی ارشد علوم بیوفیزیک را ارائه می‌دهند، در حالی که برخی دیگر فقط مدرک بیوفیزیک را از سطح کارشناسی ارشد ارائه می‌دهند (یعنی مدرک کارشناسی ارشد و یا دکتری). دروس مقاطع مختلف بیوفیزیک بر روی رشته‌‌‌های فیزیک و زیست شناسی متمرکز شده است و معمولاً افرادی که در رشته‌‌‌های بیوفیزیک مشغول به تحصیل هستند، می‌بایست در کلاس‌‌‌های ریاضی و شیمی ‌و زیست‌شناسی زیادی شرکت کنند.

در مقطع کارشناسی، می‌توان انتظار داشت که دانشجویان بیوفیزیک دوره‌‌‌های مربوط به شیمی ‌عمومی ‌‌و آلی، ریاضیات، مکانیک، جبر خطی و بیوشیمی ‌را طی کنند. سایر دوره‌‌‌های مورد نیاز برای این مقطع شامل زیست شناسی سلولی، ژنتیک، زیست شناسی مولکولی، آمار و زیست شناسی محاسباتی هستند. یکی دیگر از مؤلفه‌‌‌های مهم بسیاری از مقاطع رشته بیوفیزیک، تحقیق است. برخی از موضوعات درسی در این رشته نیاز به تحقیقات آزمایشگاهی در تعدادی از ترم‌های دانشگاهی دارد و نتیجه آن به یک پروژه تحقیقاتی کارشناسی ارشد ختم می‌شود.

ادامه تحصیل در رشته بیوفیزیک داخل ایران

اگر علاقه‌مند به ادامه تحصیل در رشته بیوفیزیک در مقطع کارشناسی ارشد هستید، باید به این نکته توجه داشته باشید که در آزمون ورودی مقطع ارشد باید در رشته زیست شناسی سلولی و مولکولی شرکت کنید. برای موفقیت در آزمون ارشد و ادامه تحصیل در این رشته، تسط بر دروس زیر الزامی است:

  • زبان تخصصی رشته زیست شناسی
  • زبان عمومی
  • مجموعه زیست شناسی ( گیاهی، جانوری، میکروبی، سلولی و مولکولی، ژنتیک، بیوشیمی، بیوفیزیک، اکولوژی و تکامل)
  • ژنتیک

  • زیست شناسی سلولی و مولکولی
  • میکروبیولوژی
  • مجموعه ویروس شناسی، قارچ شناسی و ایمنی شناسی
  • بیوفیزیک
  • مجموعه زیست شناسی دریا (پلانکتون شناسی، کفزیان، بوم شناسی، فیزیولوژی آبزیان)

دانشگاه‌هایی که در مقطع ارشد در رشته بیوفیزیک دانشجو می‌پذیرند عبارت هستند از:

  • دانشگاه الزهرا - ویژه خواهران
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه خوارزمی - تهران
  • دانشگاه تربیت مدرس
  • دانشگاه پیام نور استان فارس
  • دانشگاه پیام نور استان یزد

اگر فردی پس از فارغ‌التحصیلی در مقطع کارشناسی‌ارشد، علاقه‌مند به ادامه تحصیل و انجام پژوهش در رشته بیوفیزیک باشد، با شرکت در آزمون ورودی دکتری در اسفند ماه هرسال می‌تواند به خواسته خود برسد. اما توجه به این نکته مهم است که تسط به دروس عنوان شده در زیر و آشنایی کافی با زبان انگلیسی و استعداد تحصیلی لازمه موفقیت در این آزمون خواهد بود:

پس از موفقیت در مرحله اول آزمون دکتری، شرکت در مصاحبه علمی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. برای موفقیت در مصاحبه علمی که به صورت حضوری و با حضور اساتید رشته بیوفیزیک برگزار می‌شود، باید داوطلب باید از اعتمادبه‌نفس بالایی برخوردار باشد. در این راستا، مجموعه آموزشی فرادرس اقدام به تهیه و تولید دوره‌هایی برای تقویت سخنوری و موفقیت در مصاحبه آزمون دکتری کرده است:

داوطلب پس از موفقیت در مصاحبه علمی، به تحصیل در رشته بیوفیزیک در مقطع دکتری در دانشگاه موردنظر خود خواهد پرداخت. باید به این نکته توجه داشته باشید که پژوهش و آشنایی با روش‌های جستجوی مقالات علمی یکی از پایه‌های اصلی شروع پژوهش در این دوره است. در نتیجه، تماشای دوره‌های آموزشی زیر کمک شایانی برای موفقیت در این مسیر طولانی و چالش‌برانگیز خواهد بود:

بر اساس رای ۵۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
BiophysicsBiology Dictionary
۱۰ دیدگاه برای «رشته بیوفیزیک | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار»

سلام من تجربی خوندم و کارشناسی زیست سلولی و مولکولی وارشد بیوفیزیک

سلام. وقتتون بخیر. آیا از رشته فیزیک میشه در مقطع ارشد بیوفیزیک خوند؟ اگه آره چه کورس هایی رو باید بگذرونیم که در زمینه بیولوژی هم اطلاعاتی داشته باشیم؟

سلام، وقت شما بخیر؛

برای بررسی اینکه امکان شرکت در کنکور ارشد بیوفیزیک را دارید یا خیر بهتر است هر سال به دفترچه ثبت نام کنکور وزارت علوم مربوط به همان سال مراجعه کنید، چون قوانین ممکن است تغییر کنند. اما به عنوان کسی که پایه فیزیک قوی دارد دروس مربوط به زیست شناسی و سلولی – مولکولی و همچنین میکروبیولوژی لازم است مطالعه شود. می‌توانید به کورس‌های زیر در فرادرس مراجعه کنید.

​آموزش زیست شناسی سلولی و مولکولی – مبانی و مفاهیم مقدماتی

آموزش ژنتیک مولکولی

آموزش زیست شناسی سلولی Cell Biology

آموزش مبانی علم ژنتیک

آموزش میکروبیولوژی پزشکی – میکروب شناسی

آموزش بیوشیمی عمومی – پروتئین ها و آمینواسیدها

آموزش زبان تخصصی زیست شناسی

آموزش بیوفیزیک Biophysics

آموزش میکروبیولوژی ۱ – مرور و حل تست کنکور ارشد

آموزش بیوشیمی عمومی

آموزش میکروبیولوژی ۲ – متابولیسم میکروارگانیسم ها

آموزش روش های بیوشیمی و بیوفیزیک

از همراهی شما با فرادرس خرسندیم.

سلام.می خواستم بدونم از رشته تجربی به بیوفیزیک می رسیم یا ریاضی فیزیک؟
ممنون میشم اگه کامل توضیح بدید.

سلام
بیوفیزیک رشته ای هست که برا فوق لیسانس هست
و یکسری رشته از لیسانس میتونن امتحانش رو بدن
من خودم میخوام مثلا زیست شناسی سلولی مولکولی بخونم تو لیسانس و بعد فوق رو بیوفیزیک بخونم…بنظرم تجربی بری بهتره

درود و وقت بخیر
درامد بیوفیزیکدان ها حدودی چه مقدار هستش؟ ایا بازار کار خوبی داره این رشته؟

واقعا ممنونم از سایت خوب شما.
فقط یه سوال، بچه های تجربی میتونند بیوفیزیک بخونند؟؟!
ممنون میشم اگه راهنماییم بکنید…..

سلام بله از طریق ورود به رشته زیست شناسی سلولی ملکولی و سپس از طریق ازمون ارشد به این رشته جذاب وارد شوید

درود… از سركار خانم دلخواهي براي مطالب ارزشمندشان بسيار سپاسگزارم.

سلام.من کارشناسی سلولی و مولکولی دارم.و میخوام ارشد بیوفیزیک دانشگاه آزاد قبول شم کنکور امسال یعنی ۱۴۰۰.میخواستم ببینم درس ها رو باید چن درصد بزنم؟ و حدود رتبه قبولی چقدر هس؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *