رشته فیزیک | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزش رایگان

۴۴۱۷۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۰ دقیقه
رشته فیزیک | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزش رایگان

در این مطلب از مجموعه مطالب معرفی رشته‌های دانشگاهی مجله فرادرس، به رشته فیزیک پرداخته‌ایم و سعی کرده‌ایم تناسب آن با روحیات افراد، دروسی که برای موفقیت در این رشته باید در آن‌ها پایه‌ای قوی‌تر داشت، گرایش‌های آن، بازار کار و سایر موارد مرتبط را مورد بررسی قرار دهیم.

فیلم آموزشی معرفی رشته فیزیک

دانلود ویدیو

رشته فیزیک مناسب چه کسانی است؟

معلم فیزی در کلاس درس فیزیک که روی تخته کلمه Physics را نوشته است

علوم به صورت کلی به دو قسمت تقسیم می‌شوند:

علوم پایه: این قسمت از علوم شامل مواردی مانند ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست‌شناسی است و نقش مادر را برای علوم غیرپایه بازی می‌کنند و هر کشوریبا سرمایه‌گذاری بر روی این موارد و رشته‌ها می‌تواند پس از چند سال ادعا کند که علوم در آن کشور از پایه خوبی برخوردار هستند.

بگذارید مثالی بزنیم تا مطلب بهتر جا بیافتد. درختی را در نظر بگیرید. هر چقدر تنه این درخت قوی‌تر و ریشه آن محکم‌تر باشد در مقابل باد و طوفان مقاوم‌تر است و در فصل برداشت میوه‌های خوبی را به بار می‌نشاند. اما اگر تنه و ریشه مناسبی نداشته باشد نمی‌توان از آن انتظار داشت که مقاوم باشد و میوه‌های خوبی را بدهد. علوم پایه نیز به مثابه همین تنه درخت هستند و علوم غیرپایه که در بند بعدی توضیح داده می‌شوند نیز میوه‌های همین درخت شمرده می‌شوند.

اگر کشوری دارای زمینه قوی در علوم پایه باشد، آن کشور از نظر علمی پیشرفته می‌شود و میوه‌های خوبی به بار می‌نشاند. رشته فیزیک نیز یکی از این علوم پایه است که در میان سایر علوم از اهمیت خاصی در طول تاریخ برخوردار بوده است. این علم، دانشی است که با مفاهیم طبیعت سر و کار دارد و به چرایی پدیده‌های طبیعت در قالب معادلات ریاضی می‌پردازد و پاسخ می‌دهد. بالطبع این رشته سختی‌ها و لذت‌های خاص خود را دارد و بیشتر مناسب کسانی است که مشتاق مطالب اصولی و منطقی هستند و از حس کنجکاوی خوب، هوش و پشتکار مناسب برخوردارند و به محاسبات ریاضی علاقه مضاعفی دارند.

علوم غیر پایه: تمامی رشته‌های مهندسی مرتبط با علوم پایه، به عنوان مثال از مهندسی معماری تا مهدسی معدن و یا از مهندسی کامپیوتر تا مهندسی پزشکی را در بر می‌گیرد. همان طور که در بخش مرتبط به علوم پایه گفته شد، این‌ رشته‌های مهندسی همان میوه‌های علوم پایه هستند و اگر کشوری بخواهد دارای مهندسین توانا باشد، باید علوم پایه را به خوبی گسترش دهد و آن‌ها را از طریق رشته‌های مهندسی کاربردی کند.

کدام دروس دوره دبیرستان در رشته فیزیک بیشتر کاربرد دارند؟

دانشجویی در حال مطالعه درس فیزیک برای ورود به دانشگاه

همان طور که در پاسخ به پرسش قبلی توضیح داده شد، رشته فیزیک به محاسبات ریاضی وابسته است، از همین رو داشتن پایه قوی در دروسی که در ادامه آمده‌اند می‌تواند به موفقیت در این رشته کمک قابل‌توجهی کند.

  •  تمامی مباحث مربوط به ریاضی، جبر، حسابان و ... مانند: انتگرال، مشتق، معادلات، انواع نمودارهای ریاضی، هندسه، تمامی روابط مثلثاتی.
  •  تمامی مباحث مربوط به فیزیک مانند: الکتریسیته، مغناطیس، مکانیک تحلیلی، اپتیک و نور و عدسی‌ها و آیینه‌ها، امواج مکانیکی و صوتی
  • مباحث مربوط به دروس عمومی مانند فارسی، دینی، زبان که در دوره کارشناسی دوباره در سطح بالاتر تدریس می‌شوند.
  •  اما در این میان زبان انگلیسی از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا اگر کسی بخواهد که از فرصت‌های پژوهشی به وسیله اینترنت استفاده کند و یا اینکه در مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهد باید از تسلط خوبی در این زمینه برخوردار باشد. آشنایی با روش‌های جستجوی نوین و یافتن مقاله‌های مرتبط با زمینه پژوهشی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین، آشنایی با زبان انگلیسی و توانایی یافتن موضوع‌های نو و جدید برای پژوهش، لازمه موفقیت در این رشته در مقاطع بالاتر تحصیلی است.

گرایش‌های رشته فیزیک برای ادامه تحصیل چه هستند؟

دانشجوی فیزیک به فرمول های فیزیک فکر می کند. این فرمول ها به صورت تار در عکس نمایش داده شده اند.

این رشته در دوره کارشناسی دارای گرایش خاصی نیست و فقط تحت عنوان نام فیزیک ارائه می‌شود. البته یک گرایش بنام دبیری فیزیک نیز وجود دارد و مخصوص کسانی است که علاقه به دبیر شدن در این رشته در دبیرستان‌ها دارند که فقط در دانشگاه فرهنگیان یا شهید رجائی ارائه می‌شود. اما گرایش‌های مختلفی که در دوره کارشناسی ارشد و دکتری ارائه می‌شوند، عبارتند از:

  • فیزیک ماده چگال: این گرایش دارای کاربردهای زیادی در صنعت است و در آن درباره خواص اتمی برخی اجسام مانند رسانا، نیمه‌رسانا، ابررسانا و نارسانا بحث می‌شود. در بیشتر دانشگاه‌های کشور این گرایش به دو دسته «فیزیک ماده چگال سخت» و «فیزیک ماده چگال نرم» تقسیم می‌شوند. به طور کلی، در ماده چگال سخت، مواد با ساختار سخت مانند جامدهای کریستالی، مورد بررسی قرار می‌گیرند. در این گرایش پژوهش‌های مختلفی در زمینه‌های نظری و تجربی انجام می‌شوند. در مقابل، در ماده چگال نرم، رفتار سیستم‌هایی مورد بررسی قرار می‌گیرند که تحت تاثیر تنش‌های مکانیکی یا گرمایی، به راحتی تغییر حالت می‌دهند. در این شاخه از فیزیک، با استفاده از مکانیک کلاسیک و مکانیک آماری، رفتار مواد نرم مانند کریستال‌های مایع، به دقت بررسی می‌شوند.
  • اپتیک و لیزر: این گرایش درباره خواص نور، عدسی‌ها، آیینه‌ها و همچنین انواع لیزر و کاربرد آن‌ها بحث می‌کند. گرایش اپتیک و لیزر کاربرد زیادی نیز در صنعت دارد.
  • ذرات بنیادی و نظریه میدان‌ها: این گرایش بیشتر نظری است و درباره ذرات بنیادی مانند الکترون، پروتون و نوترون و حتی عناصر تشکیل دهنده آنها و روابط ریاضی حاکم بر واکنش‌های آن‌ها بحث می‌کند.
  • فیزیک آماری و سامانه‌های پیچیده: این گرایش بیشتر جنبه آماری دارد و بر روابط ریاضی حاکم بر فیزیک بصورت آماری بحث می‌کند.

در گرایش‌های ذکر شده برای رشته فیزیک، دانشجو می‌تواند در دو زمینه تجربی و نظری کار  کند. با توجه به کمبود امکانات آزمایشگاهی در بسیاری از دانشگاه‌های ایران، بیشتر دانشجویان پژوهش بر روی موضوع‌های نظری را انتخاب می‌کنند. برای کار بر روی موضوع‌های نظری، از نرم‌افزارهای مختلفی استفاده می‌شود، در نتیجه آشنایی اولیه با این نرم‌افزارها بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

مهم‌ ترین دروس دانشگاهی رشته فیزیک چه هستند؟

مهم‌ترین دروس دانشگاهی رشته فیزیک عبارت هستند از:

اگر علاقه‌مند به ادامه تحصیل در این رشته باشید، با توجه به گرایش انتخابی از بین گرایش‌های مطرح‌ شده در رشته فیزیک، مهم‌ترین دروس مقطع کارشناسی ارشد و دکتری عبارت هستند از:

فارغ التحصیل رشته فیزیک در چه کارها و صنایعی می‌تواند شاغل شود؟

فارغ التحصیل رشته فیزیک در آزمایشگاه مشغول کار است

برخی از کلیدی‌ترین مشاغلی که یک فارغ التحصیل رشته فیزیک می‌تواند در آن‌ها مشغول به کار شود عبارت هستند از:

  • آموزش و پرورش در مقطع کارشناسی و بالاتر (تدریس در مدارس)
  • سازمان فضایی در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر
  • کارخانجات جهت کنترل کیفیت محصول در مقطع کارشناسی و بالاتر
  • سازمان اتمی در مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر
  • دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در مقطع دکتری

بازار کار رشته فیزیک به چه صورت است؟

فیزیک یکی از رشته‌های مهم به حساب می‌آید و پیدا کردن کار، بستگی به هدف فرد کارجو و فارغ التحصیل این رشته دارد. اگر هدف دبیری باشد بعد از فارغ التحصیلی می‌توانید در آموزش و پرورش استخدام شوید، اما اگر دوست دارید که در صنعت وارد شوید، این مساله بستگی زیادی به دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید خواهد داشت، زیرا معمولا کارفرمایان بیشتر به دانشگاه‌های خوب و دارای سطح علمی بالا اهمیت می‌دهند.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

امکان ادامه تحصیل در رشته فیزیک در داخل ایران چگونه است؟

فیزیک از دو شاخه کلی نظری و عملی تشکیل شده است. در شاخه نظری، بیشتر توصیه می‌شود که تا مقطع کارشناسی ارشد و حتی دکتری ادامه تحصیل داده شود زیرا دانشگاه‌های ایران از جهت نظری در وضعیت خوبی به سر می‌برند؛ ضمناً گرایش‌های این شاخه نیز در پاسخ به پرسش‌های قبلی این مطلب شرح داده شدند. برای ادامه تحصیل نیز می‌توان به پژوهشگاه دانش‌های بنیادی (IPM)، دانشگاه شریف، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه تبریز، دانشگاه فردوسی و... اشاره کرد. البته ناگفته نماند در سوی دیگر در شاخه عملی به دلیل وجود تحریم‌ها و پرخرج بودن وسایل آزمایشگاهی، توصیه به ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر از کارشناسی نمی‌شود.

اگر تمایل به ادامه تحصیل، چه در مقطه کارشناسی ارشد یا دکتری، داخل ایران داشته باشید، باید در آزمون کارشناسی ارشد در اردیبهشت‌ماه یا آزمون دکتری در اسفندماه شرکت کنید. این آزمون‌ها به صورت چهار گزینه‌ای و در مدت زمان محدودی برگزار می‌شوند. بنابراین، آمادگی در حل سوالات مختلف، سرعت عمل و دقت بسیار مهم هستند. برخی از داوطلبان با صرف هزینه سنگین در کلاس‌های آمادگی کارشناسی ارشد یا دکتری شرکت می‌کنند. اما نیازی به صرف هزینه زیاد و رفت‌وآمد برای شرکت در این کلاس‌ها نیست. مجموعه آموزشی «فرادرس» با بهره‌گیری از اساتید مجرب در رشته فیزیک، اقدام به تهیه و تولید فیلم‌های آموزشی حل تمرین و تست برای درس‌های مختلف این رشته کرده است:

امکان ادامه تحصیل در رشته فیزیک در خارج از کشور به چه صورت است؟

دختری در مورد ادامه تحصیل در خارج رویابافی می کند

توصیه کلی بر این است که در مقطع دکتری جهت ادامه تحصیل در خارج از کشور اقدام شود، هر چند می‌توان برای دوره کارشناسی ارشد نیز در این رابطه اقدام کرد.

اگر قصد دارید در مقطع دکتری، در خارج از کشور ادامه تحصیل دهید، جهت اخذ پذیرش از دانشگاه‌های خوب لازم است که از نمرات مطلوب و سابقه پژوهشی مناسبی برخوردار باشید. یعنی اینکه شما باید دارای پایان‌نامه قوی در مقطع کارشناسی ارشد و همچنین حداقل یک مقاله خروجی از پایان‌نامه نیز دارا باشید. علاوه بر این‌ها باید حتما به یک یا دو نرم افزار کاربردی مانند متلب، پایتون، متمتیکا و یا میپل مسلط باشید.

کشورهای آمریکا، کانادا و برزیل در قاره آمریکا و کشورهای انگلستان، آلمان، فرانسه، اسپانیا و ایتالیا در قاره اروپا و کشورهای چین، سنگاپور، کره جنوبی، تایوان و ژاپن در قاره آسیا و کشورهای استرالیا و نیوزلند در قاره اقیانوسیه دارای دانشگاها و مراکز پژوهشی خوبی در این زمینه هستند. البته توصیه می‌شود برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های تراز اول این کشور‌ها اقدام کنید، زیرا تمامی آن‌ها دارای دانشگاه‌های ضعیف با سطح علمی پائین نیز هستند؛ بدیهی است که بهترین راه برای پیدا کردن لیست دانشگاه‌های تراز اول کشور‌های خارجی در زمینه فیزیک نیز لیست درج شده در سایت وزارت علوم است.

لازم است در پایان یادآور شویم، افرادی که قصد تحصیل در خارج از کشور را دارند باید دارای مدرک زبان آیلتس یا تافل باشند.

برای ورود به بازار کار، علاوه بر آشنایی با مهارت‌های تخصصی رشته مورد نظر باید با سایر مهارت‌های فردی هم آشنایی داشته باشید. در حقیقت، این مهارت‌های فردی هستند که یک شخص را از میان رقبا متمایز می‌کنند و سبب موفقیت او در زمینه‌ها و موقعیت‌های شغلی می‌شوند. چنین مهارت‌هایی سبب تعامل بهتر فرد در سازمان و محیط‌های کاری خواهد شد و به طور معمول با نام «مهارت‌های نرم» از آن نام می‌برند. به همین دلیل، برای یادگیری مهارت‌های فردی، مشاهده مجموعه فیلم‌‌های آموزش توسعه مهارت فردی فرادرس پیشنهاد می‌شود که لینک آن در زیر آورده شده است.

دروس دانشگاهی رشته فیزیک تا چه میزان نیازهای بازار کار را پاسخگو هستند؟

اصلی ترین ویژگی رشته فیزیک، این است که مغز انسان را منطقی تربیت می‌کند. از همین رو فارغ از اینکه در چه زمینه‌ای شاغل خواهید شد، تحصیل در  رشته فیزیک، سبب خواهد شد در ادامه راه زندگی و برای مراحل مختلف آن، تصمیم‌هایی بسیار منطقی و حساب شده بگیرید؛ فاکتوری که به جرات می‌توان گفت بسیار حائز اهمیت است.

برای آشنایی بیشتر و بهتر با سایر رشته‌های دانشگاهی روی این لینک کلیک کنید.

رشته فیزیک یکی از مهم‌ترین نیازهای بازار کار آزاد در ایران در زمینه تدریس خصوصی و گروهی جهت کلاس‌های تقویتی و خصوصی است، که فرد مدرس باید از پایه خوبی در درس فیزیک و ریاضی برخوردار باشد. اما در کارخانجات صنعتی نیز جهت کنترل کیفیت محصول از فارغ التحصیلان رشته فیزیک استفاده می‌شود و توصیه می‌شود که چنین افرادی کمی آشنایی با کارهای عملی و مخصوصا آزمایشگاهی داشته باشند؛ در این راستا، تعداد پنج درس آزمایشگاهی در دوره کارشناسی ارائه می‌شود که می‌توانند تا حدی شخص را با کارهای عملی آشنا کنند و او را برای بازار کار آماده سازند.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌هایی زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۱۸۹ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
۲۷ دیدگاه برای «رشته فیزیک | معرفی گرایش ها، حقوق و درآمد و بازار کار + فیلم آموزش رایگان»

مرسی عالی بود

شما برو شیمی بخون، بعدش برو شیمی فیزیک اینشکلی به علاقه میرسی

سلام میشه بگید کدوم دانشگاه تو رشته فیزیک بهتره و اینکه مثلا تویه یه دانشگاه بهتر درس خودن چه مزیتی داره؟

سلام من میخوام رشته تجربی رو انتخاب کنم در دبیرستان ولی به فیزیک هم خیلی علاقه دارم
در رشته تجربی، گرایش های مرتبط با فیزیک وجود داره؟

سلام من به فیزیک علاقه مند هستم بازارکار رشته فیزیک چطور هست در داخل کشور؟؟

سلام کاش در کنار معرفی رشته ها راهنمایی هم کنید که خود فرد در این رشته ها در چه زمینه هایی می تونه کارآفرینی کنه. ممنون از توجهتون

سلام ، در داخل کشور کار مرتبطی با رشته فیزیک وجود ندارد ، من به عنوان دانشجوی دکتری فیزیک گرایش ماده چگال از دانشگاه اصفهان و با یه رزومه خوب بیکارم و ممکنه به علت فشار مالی و عدم تمرکز روی درس های سنگین این رشته ترک تحصیل کنم!
اگر پشتوانه مالی دارید بیاید توی این رشته وگرنه جذابیتی براتون نخواهد داشت!

سلام یه سوال دارم. من علاقه زیادی به ریاضی و فیزیک و شیمی دارم
آیا رشته ای هست که ریاضی و فیزیک و شیمی رو تا سطح عالی یادمون بدن؟
یا باید از بینشون یکی رو انتخاب کرد و ادامه داد؟

سلام،. میتونید رشته شیمی رو در کارشناسی انتخاب کنید، و برای کارشناسی ارشد و دکتری هم گرایش شیمی فیزیک، رو انتخاب کنید. که به نظر من نزدیک ترین رشته به علایق شماست. به طور کلی شیمی فیزیک بر مبنای استفاده از قوانین فیزیکی برای توجیه پدیدهای شیمیای است. که شما در این رشته واحد های زیادی از دروس شیمی، فیزیک و ریاضیات پیشرفته رو میگذرونید.

ببخشید الان رشته فیزیک فقط فیزیک محض هست یا کاربردی هم هست ؟

سلام من در دوره ی دبیرستان تحصیل میکنم در پایه دوازدهم ریاضی
و به فیزیک کوآنتوم علاقه مندم
میخواستم ببینم برای ادامه تحصیل باید رشته ی دانشگاهیمو فیزیک بزنم؟

سلام حسین جان. بله کوانتوم مکانیک از دروس الزامی رشته فیزیک هست در مقطع کارشناسی. گرایشها رو هم ببین خودت کدوم رو دوست داری اما در مقطع کارشناسی آنقدرها هم فرق نمی‌کنه کدوم گرایش باشی. تقریبا اکثر درسها مشترکه.
موفق باشی ??

باسلام خیلی از مطالب خوبتون استفاده کردم

یکسری دانشگاه ها هستن که در مقطع کارشناسی رشته ی فیزیک مهندسی رو دارن که تفاوت ش با فیزیک(فیزیک محض) در یکسری واحد هاست. اما امروزه توی مقطع کارشناسی ما چیزی به اسم گرایش نداریم گرچه در گذشته اینطور بوده، اما الان دانشگاه ها اگر بخوان دانشجو بگیرن، عنوان رشته شون فیزیکه‌. در نهایت گرایش رو شما توی مقطع ارشد انتخاب میکنی.

سلام میشه بگید دقیقا اختر فیزیک به چه چیزی می پردازد؟؟

با سلام،
بنده دانش آموز دبیرستانی هستم، مطلب بسیار مفید بود ولی به من برای انتخاب رشته مناسبم در دانشگاه کمکی نکرد.
اگر ممکن است، اطلاعات بیشتری در ایمیل برای من ارسال نمایید.
با تشکر

سلام وقت تون بخیر!من میخوام در کنکور ۴۰۲,
انتخاب رشته کنم؛ولی یکی از این رشته ها میتوانم انتخاب کنم(ریاضیات و کاربرد ها،فیزیک،فیزیک مهندسی،شیمی محض،شیمی کاربری،مهندسی معدن،کدوم یک ازین رشته ها بازارکار داره و کدوم یک آینده خوبی داره،و میتونید درمورد حجم درسی دانشگاهی برامون توضیح بدین؛و اینکه کدوم گرایش دانشگاهی این رشته ها درچه زمینه ای درامد داره!

با سلام؛

پیشنهاد می‌کنیم برای این موضوع، مجموعه مطالب «معرفی رشته های دانشگاهی» را مطالعه کنید چراکه به تمامی این سؤالات پاسخ داده شده است.

با تشکر از همراهی شما با مجله فرادرس

سلام
مطالب خیلی خوبی بود
یسوال برام پیش اومد…
من به هوافضا و فیزیک علاقه دارم
آیا امکان این هست که من در مقطع کارشناسی فیزیک بخونم و برای کارشناسی ارشد هوافضا؟
یا باید از اول هوافضا رو انتخاب کنم

سلام اطلاعات خوبی بود فقط یه سوال ازتون داشتم اگه میشه راهنمایی کنید:من دانشجوی دندان پزشکی هستم ولی به فیزیک نظری(نه رشته های مهندسی) خیلی علاقه دارم امکانش هست که همزمان در رشته ی فیزیک هم تحصیل کنم یا باید اول از دندان پزشکی فارغ التحصیل بشم بعد دوباره کنکور ریاضی شرکت کنم و در یه دانشگاه قبول شم؟

در صورتی که عضو بنیاد نخبگان باشید می تونید دوتا رشته رو همزمان با هم بخونید در غیر اینصورت باید اول یک رشته رو تموم کنید و بعد رشته بعدی رو انتخاب کنید. در ضمن در صورتی که سربازی نرفته باشید و اینکه عضو بنیاد نخبگان نباشید نمی تونید دو مدرک در یک مقطع داشته باشید

سلام و عرض ادب. خیلی سپاس گزارم از این مطلب. بسیار مفید واقع شد.

ی نفر همینجا گفت دکترای فیزیک داره بیکاره. رشته ای ک قبول شدیو سفت بچسب کنارشم 4 تا کتاب فیزیک یا فیلم آموزشی ببین اگ انقد علاقه داری ب رشته فیزیک

سلام من در دانشگاه دولتی رشته شیمی کاربردی می خونم اما علاقه به فیزیک دارم من از چه طریقی میتوانم دانشکاه دولتی رشته فیزیک بروم اکنون ترم یک شیمی کاربردی هستم

خیلی ممنون از مطلب کاملتون. جامع و مفید بود

خیلی ممنون.
اطلاعات بدرد بخوری‌ بود.
برای اطلاعات بیشتر میتونیم با ایمیل در ارتباط باشیم؟من دبیرستانی هستم و به اطلاعات بیشتر در رابطه با کیهانشناسی و نجوم نیاز دارم.

من رشته دبیرستانی‌م تجربه هست و قصد دارم برای رشته فیزیک کنکور ریاضی بدم. سوالم اینجاست تفاوت ریاضیاتی که من در رشته تجربی میخونم با رشته ریاضی اونقدری محسوس هست که توی این رشته به مشکل بر بخورم؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *