پیش نیاز یادگیری سئو | راهنمای شروع به کار

۴۵۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ خرداد ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
پیش نیاز یادگیری سئو | راهنمای شروع به کار

«سئو» (SEO) اختصاری برای عبارت «بهینه‌سازی برای موتور جستجو» (Search Engine Optimization) است. در عمل سئو به مجموعه‌ای رویه‌ها گفته می‌شود که به منظور افزایش کمیت و کیفیت ترافیک وب‌سایت و همچنین نمایش برند از طریق نتایج غیر پولی موتور جستجو (ترافیک ارگانیک نامیده می‌شود) انجام می‌یابند. در این مطلب با موارد پیش نیاز یادگیری سئو آشنا خواهیم شد.

برخلاف آنچه از عنوان سئو یعنی «بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو» برمی‌آید، در عمل بیشتر به بررسی کاربران می‌پردازد تا موتورهای جستجو. رویه‌های سئو با درک جستجو‌های آنلاین افراد، پاسخ‌هایی که به دنبالش هستند، کلماتی که استفاده می‌کنند و نوع محتوایی که استفاده می‌کند مرتبط هستند. دانستن پاسخ این سؤال‌ها به ما امکان می‌دهد که با افرادی که جستجوی آنلاین انجام می‌دهند ارتباط بگیرید و راهکارهای خود را به آن‌ها عرضه نمایید.

اگر دانستن نیت مخاطبان یک روی سکه سئو باشد، روی دیگر این سکه نیز عرضه این نیازها به روبات‌های خزنده موتورهای جستجو است. در این راهنما با هر دو روی این سکه آشنا خواهیم شد.

اصول مقدماتی موتور جستجو

موتورهای جستجو در واقع موتورهای پاسخ‌دهی هستند. آن‌ها میلیاردها قطعه محتوا را زیرورو می‌کنند و هزاران عامل را در نظر می‌گیرند تا بفهمند که کدام محتوا برای پاسخ به کدام کوئری مناسب است.

موتورهای جستجو همه این کارها را با کشف و دسته‌بندی محتواهای موجود روی اینترنت اعم از صفحه‌های وب، فایل‌های PDF، ویدئوها و غیره و از طریق فرایندی به نام «خزش و اندیس‌گذاری» انجام می‌دهد و سپس آن‌ها را روی مرتب‌سازی می‌کنند که در طی فرایندی که رتبه‌بندی می‌نامیم، موارد مرتبط‌تر اولویت بالاتری داشته باشند.

کدام نتایج جستجو ارگانیک هستند؟

چنان که پیش‌تر اشاره کردیم، نتایج جستجوی ارگانیک به مواردی گفته می‌شود که از طریق سئوی کارآمد و نه از طریق پرداخت هزینه (یعنی تبلیغات) به دست آمده باشد. این موارد سابقاً به راحتی قابل تشخیص بودند، زیرا آگهی‌ها معمولاً در ابتدا و با برچسب ad مشخص می‌شوند و در ادامه نتایج ارگانیک با لینک‌های آبی رنگ ظاهر می‌شوند. اما امروزه که شیوه جستجو کردن متفاوت شده است، چطور می‌توان نتایج ارگانیک را تشخیص داد؟

امروزه صفحه‌های نتایج موتور جستجو (که آن را به اختصار SERP می‌نامیم) انباشته از نتایج تبلیغی و ارگانیک دینامیک بیشتری نسبت به گذشته هستند که قابلیت‌های SERP نامیده می‌شوند. برخی نمونه‌های قابلیت‌های SERP اسنیپست یا کادرهای پاسخ هستند، همچنین جستجوهای مشابه و نتایج جستجوی تصویری نیز از این دست موارد محسوب می‌شوند. قابلیت‌های جدید SERP به طور مداوم معرفی می‌شوند که به طور عمده ناشی از شیوه جستجوی افراد است.

برای نمونه اگر به دنبال عبارت «هوای تهران» بگردید، پیش‌بینی آب‌وهوای تهران را مستقیماً در نتایج جستجو مشاهده می‌کنید و لازم نیست روی لینکی که پیدا شده است بزنید. همچنین اگر به دنبال عبارت «پیتزا در تهران» بگردید، نتیجه پیتزافروشی‌های محلی تهران را مستقیماً در میان نتایج جستجو مشاهده می‌کنید.

باید به خاطر داشته باشید که موتورهای جستجو از آگهی‌ها کسب درآمد می‌کنند. هدف آن‌ها این است که کوئری‌های جستجو را بهتر پاسخ دهند تا جستجوکنندگان همچنان از آن‌ها استفاده کنند. برخی قابلیت‌های SERP روی گوگل ارگانیک هستند و می‌توان از طریق سئو روی آن‌ها تأثیر گذاشت. این موارد شامل اسنیپست‌ها یعنی یک نتیجه کوتاه ارگانیک که درون یک کادر پاسخ نمایش می‌یابد و کادر جستجوهای مشابه است.

لازم به ذکر است که قابلیت‌های زیاد دیگری وجود دارند که گرچه آگهی پولی نیستند، اما معمولاً تأثیری از سئو نمی‌پذیرند. این قابلیت‌ها غالباً مربوط به داده‌های گردآوری‌شده از منابع داده‌ای اختصاصی مانند ویکی‌پدیا، WebMD و IMDb هستند.

چرا سئو مهم است؟

با این که آگهی‌های پولی، رسانه‌های اجتماعی و دیگر پلتفرم‌های آنلاین می‌توانند ترافیک برای وب‌سایت به ارمغان بیاورند، اما عمده ترافیک آنلاین از موتورهای جستجو به دست می‌آید.

نتایج ارگانیک جستجو در واقع دارایی‌های دیجیتالی هستند که در نظر جستجوکنندگان موثق به نظر می‌رسند و به نوعی کلیک‌های بیشتری از آگهی‌های پولی به دست می‌آورند. برای نمونه از میان همه جستجوها در ایالات متحده تنها 2.8% از افراد روی آگهی‌های پولی کلیک کرده‌اند.

به طور خلاصه سئو فرصت کلیکی به اندازه 20 برابر بیشتر از تبلیغات کلیکی روی پلتفرم‌های موبایل و دسکتاپ ایجاد می‌کند.

همچنین سئو جزء معدود کانال‌های بازاریابی آنلاین است که اگر به درستی تنظیم شده باشد، می‌تواند در بلندمدت نیز بهره مالی ایجاد کند. اگر شما قطعه محتوای ارزشمندی ارائه کرده باشید که شایسته رتبه‌بندی برای کلیدواژه‌های مورد نظر باشد، ترافیک این صفحه در طی زمان به مرور بیشتر و بیشتر می‌شود، اما آگهی‌ها باید به طور مرتب تأمین مالی شوند تا ترافیک ورودی به سایت تداوم یابد.

موتورهای جستجو رفته‌رفته هوشمندتر می‌شوند، اما آن‌ها همچنان به کمک ما نیاز دارند. بهینه‌سازی سایت به ارائه اطلاعات بهتر به موتورهای جستجو کمک می‌کند و به این ترتیب محتوا می‌تواند به طرز مناسب‌تری اندیس گذاری شده و در میان نتایج جستجو ظاهر شود.

آیا باید از متخصصان، مشاوران یا آژانس‌های سئو بهره بگیریم؟

بسته به پهنای باند، تمایل به یادگیری و پیچیدگی وب‌سایت، وبمسترها خود قابلیت اجرای برخی موارد سئوی مقدماتی را دارند. در برخی موارد نیز ممکن است ترجیح بدهید که از کمک یک کارشناس بهره بگیرید. هر دو مسیر پیش روی شما قرار دارند و انتخاب هر کدام به ترجیح‌ها و توانایی‌های فرد وابسته است.

اگر در نهایت به این نتیجه رسیدید که باید از کمک یک کارشناس بهره بگیرید، باید بدانید که آژانس‌ها و مشاوران زیادی هستند که سرویس‌های سئو را ارائه می‌کنند، اما کیفیت آن‌ها تفاوت بسیار زیادی دارد. دانستن شیوه صحیح انتخاب یک آژانس سئو موجب صرفه‌جویی زیادی در هزینه و زمان شما می‌شود، چون تکنیک‌های نادرست سئو در عمل می‌توانند به جای کمک به سایت، به آن آسیب وارد کنند.

سئوی کلاه سفید و کلاه سیاه

منظور از سئوی کلاه سفید، تکنیک‌ها، رویه‌های بهینه و راهبردهایی هستند که از قواعد موتورهای جستجو پیروی می‌کنند و هدفشان ارائه ارزش بیشتر به کاربران است.

در مقابل سئوی کلاه سیاه به تکنیک‌ها و راهبردهایی گفته می‌شود که تلاش می‌کنند تا موتورهای جستجو را گمراه کرده و فریب بدهند. با این که سئوی کلاه سیاه نیز در برخی موارد ممکن است نتیجه‌بخش باشد، اما وب‌سایت‌هایی که از این روش‌ها استفاده می‌کنند، در معرض ریسک دائمی جریمه شدن و یا حذف اندیس یعنی عدم نمایش در میان نتایج جستجو هستند و تبعات اخلاقی دارد. وب‌سایت‌های جریمه شده مانند کسب‌وکارهای ورشکسته هستند. بنابراین باید در زمان انتخاب کارشناس یا آژانس سئو نهایت دقت را به خرج بدهید.

موتورهای جستجو اهداف مشترکی با صنعت سئو دارند

موتورهای جستجو می‌خواهند که شما موفق باشید. در واقع گوگل یک راهنمای مقدماتی بهینه‌سازی موتور جستجو (+) دارد که برای مبتدیان عرضه شده است و از جامعه سئو کاملاً حمایت می‌کند. همایش‌های بازاریابی دیجیتال مانند Unbounce، MNsearch و SearchLove همواره نمایندگانی از موتورهای جستجو را جذب می‌کنند.

گوگل به وبمسترها و متخصصان سئو از طریق فوروم کمک مرکزی وبمستر (+) کمک می‌کند. با این که راهنمای وبمسترها در هر موتور جستجو متفاوت است، اما اصول اولیه آن‌ها یکسان است: شما نباید تلاش کنید تا موتورهای جستجو را فریب بدهید. به جای آن باید تلاش خود را معطوف به ارائه تجربه آنلاین عالی به کاربرانتان بکنید. به این منظور باید از راهنمایی‌های موتور جستجو برای تأمین رضایت کاربران بهره بگیرید.

راهنمایی‌های وبمستر گوگل

اصول اساسی این راهنمایی‌ها به صورت زیر هستند:

  • صفحه‌ها را برای کاربران و نه موتورهای جستجو طراحی کنید.
  • کاربرانتان را گمراه نکنید.
  • از ترفندهایی که موجب بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو می‌شود دوری کنید. قاعده سرانگشتی این است که آیا می‌توانید کاری که روی صفحه وب انجام داده‌اید را به راحتی به یکی از کارمندان گوگل توضیح دهید؟ همچنین از خود بپرسید آیا این کار به کاربران من کمک می‌کند؟ اگر موتور جستجو نبود هم من این کار را انجام می‌دادم؟
  • در مورد چیزهایی که وب‌سایت شما را منحصر به فرد‌، ارزشمند و جذاب می‌کند فکر کنید.

چه کارهایی نباید بکنید؟

  • محتوای تولید شده خودکار
  • مشارکت در تبادل لینک
  • ایجاد صفحه‌ها یا محتوای ارجینال کم یا بدون محتوای ارجینال (یعنی محتوای کپی شده)
  • فریب دادن موتور جستجو یعنی نمایش دو محتوای متفاوت به خزنده‌های موتور جستجو و کاربران معمولی
  • متن‌ها و لینک‌های پنهان
  • صفحه‌های پنهان یعنی برخی صفحه‌های خاص که برای کسب رتبه در برخی جستجوهای خاص طراحی شده‌اند تا ترافیک را به سمت وب‌سایت شما هدایت کنند.

راهنمایی‌های وبمستر موتور جستجوی بینگ (Bing)

اصول کلی این موتور جستجو به صورت زیر است:

  • ارائه محتوای روشن، عمیق، جذاب و آسان‌یاب روی سایت.
  • روشن و مرتبط نگه داشتن عناوین.
  • لینک‌ها به عنوان یک نشانه محبوبیت در نظر گرفته می‌شوند و بینگ به لینک‌هایی که به صورت ارگانیک رشد کرده‌اند پاداش می‌دهد.
  • تأثیرگذاری اجتماعی و اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، نشانه‌های مثبتی هستند و می‌توانند روی شیوه رتبه‌بندی ارگانیک در بلندمدت تأثیر بگذارند.
  • سرعت صفحه مهم است و همراه با تجربه کاربری مثبت و مفید بر بهبود رتبه تأثیر می‌گذارد.
  • استفاده از خصوصیت‌های alt برای توصیف تصاویر نکته مهمی است که بینگ را به درک بهتر محتوا کمک می‌کند.

کارهایی که نباید انجام داد:

  • محتوای ضعیف، صفحه‌هایی که غالباً آگهی و یا لینک‌های پولی نمایش می‌دهند یا این که کاربران را به سایت‌های دیگر هدایت می‌کنند، رتبه خوبی دریافت نخواهند کرد.
  • تاکتیک‌های سوءاستفاده از لینک که با هدف افزایش ماهیت لینک‌های ورودی انجام می‌یابند از قبیل خرید لینک، و مشارکت در تبادل لینک ممکن است موجب حذف از اندیس شود.
  • مطمئن شوید که ساختارهای URL شامل کلیدواژه‌ها، منسجم و تمیز هستند. پارامترهای دینامیک می‌توانند URL-ها را آلوده سازند و منجر به مشکلات محتوای تکراری شوند.
  • مطمئن شوید که URL ها به طور روشن، کوتاه و در حد امکان با استفاده از کلیدواژه‌ها تهیه شده‌اند و از کاراکترهای غیر حرفی اجتناب کنید.
  • خرید لینک در جاوا اسکریپت، فلش و سیلورلایت کار مناسبی محسوب نمی‌شود.
  • محتوای تکراری نمره منفی می‌گیرد.
  • ساخت محتوا برای عرضه کلیدواژه نمره منفی دارد.
  • فریب موتور جستجو و نمایش محتواهای متفاوت برای دو دسته خزنده‌های موتور جستجو و کاربران رویه نامناسبی محسوب می‌شود.

راهنمایی‌های نمایش کسب ‌و کار محلی روی گوگل

اگر کسب‌وکاری که کار سئو را برای آن انجام می‌دهید به طور محلی کار می‌کند، چه از یک محل ثابت باشد و چه برای ارائه سرویس به محل مشتری برود، حائز شرایط برای قرار گرفتن در فهرست‌بندی کسب‌وکارهای گوگل است. گوگل برای کسب‌وکارهای محلی از این دست، یک سری اصول راهنما ارائه کرده که بایدها و نبایدهای ایجاد و مدیریت این فهرست‌بندی‌ها را مشخص می‌سازد.

اصول کلی

مطمئن شوید که اجازه قرارگیری در اندیس Google My Business را دارید. به این منظور باید یک نشانی فیزیکی داشته باشید، هر چند نشانی منزلتان باشد و باید مواجهه چهره به چهره در محل کار خود (مانند فروشگاه خرده‌فروشی) یا در محل مشتریان (مانند لوله‌کشی) با مشتریان خود داشته باشید.

همه جنبه‌های داده‌های کسب‌وکار محلی خود را صادقانه و دقیق نمایش دهید و نام، نشانی، شماره تلفن، نشانی وب‌سایت، دسته‌بندی کسب‌وکار، ساعت‌های فعالیت و دیگر موارد را به دقت وارد نمایید.

کارهایی که نباید بکنید

  • ایجاد فهرست‌بندی Google My Business برای نهادهایی که این قابلیت را ندارند.
  • بازنمایی نادرست از هر نوع اطلاعات اساسی کسب‌وکار، برای نمونه ساخت نام کسب‌وکار بر اساس کلیدواژه‌های جغرافیایی یا سرویس و یا ایجاد فهرست‌بندی برای نشانی‌های جعلی.
  • استفاده از کد‌های پستی نادرست و یا دفاتر مجازی به جای نشانی‌های معتبر.
  • سوءاستفاده از بخش review فهرست‌بندی Google My Business از طریق ریویوهای دروغین مثبت برای کسب‌وکار خود و یا ریویوهای دروغ منفی برای رقبا.
  • همچنین از انجام اشتباهات پرهزینه و مبتدیانه که از عدم مطالعه دقیق جزییات راهنمایی‌های وبمستر گوگل ناشی می‌شود اجتناب کنید.

تأمین رضایت کاربران

توجه کنید که همواره بهتر است به جای تلاش برای نقض راهنمایی‌های سئوی موتورهای جستجو و فریب دادن آن‌ها برای کسب رتبه‌های بالاتر، روی درک نیازهای کاربر و تأمین رضایت وی تمرکز کنید. زمانی که شخصی به دنبال چیزی می‌گردد، یک خروجی مطلوب در نظر دارد. این خروجی می‌تواند یک پاسخ، بلیت کنسرت یا یک عکس از گربه باشد که محتوای مطلوب مورد نظر کاربر است.

برای مثال اگر شخصی به دنبال کلمه شیر بگردد، آیا منظور وی شیر خوراکی یا شیر جنگل و یا شیر حمام و یا حتی چیز دیگر است؟ وظیفه شما به عنوان یک متخصص سئو این است که محتوای مورد نظر کاربران را با سرعت و در قالبی که مناسب کاربران باشد در اختیار آن‌ها قرار دهید. نیت‌های رایج کاربران معمولاً به صورت زیر است:

  • آگاهی‌بخشی: کاربر به دنبال اطلاعات می‌گردد. برای نمونه بهترین نوع لپ‌تاپ برای عکاسی کدام است؟
  • ناوبری: کاربر به دنبال یک وب‌سایت خاص می‌گردد. برای نمونه apple
  • تراکنشی: کاربر به دنبال خرید چیزی است. برای نمونه: ارزان‌ترین مک‌بوک‌ پرو.

شما با گوگل کردن کلیدواژه‌های مورد نظر خود و ارزیابی SERP کنونی می‌توانید نیت‌های کاربران را بررسی کنید. برای نمونه اگر در میان نتایج، تصاویری نیز ارائه شد، به احتمال بالا کاربران در زمان جستجوی این کلیدواژه به تصاویر نیز سر می‌زنند.

همچنین باید بررسی کنید که رقبای با رتبه بالای شما چه چیزی را اکنون ارائه می‌کنند که شما عرضه نکرده‌اید. چطور می‌توانید ارزش وب‌سایت خود را ده برابر کنید؟

ارائه محتوای مرتبط و با کیفیت بالا روی وب‌سایت به کسب رتبه‌های بالاتر در میان نتایج جستجو کمک می‌کند و نکته مهم‌تر این است که موجب تثبیت اعتبار منبع ما و کسب اعتماد مخاطبان آنلاین می‌شود. اما پیش از آن که هر گونه گامی در این مسیر بردارید، باید ابتدا اهدافی که وب‌سایت باید اجرا کند را به عنوان یک استراتژیست سئو برنامه‌ریزی کرده باشید.

اهداف وب‌سایت/مشتری خود را بشناسید

هر وب‌سایتی منحصر به فرد است و از این رو باید زمانی را صرف درک اهداف بیزنسی یک سایت خاص بکنید. این که نه تنها به تعیین نواحی تمرکز سئو کمک می‌کند، بلکه به این ترتیب می‌توانید متوجه شوید که کدام مکالمه‌ها باید ردگیری شوند و بنچمارک‌ها چطور تنظیم می‌شوند. از سوی دیگر می‌توانید محورهای گفتگو را برای مذاکرات پروژه‌های سئو با مشتریان، رئیسان و غیره تعیین کنید.

KPI اختصاری برای عبارت «شاخص کلیدی عملکرد» (Key Performance Indicator) است. شما باید بررسی کنید که KPI-تان برای اندازه‌گیری بازدهی سرمایه‌گذاری روی سئو چیست. به بیان ساده‌تر نتیجه تلاش‌های خود برای افزایش جستجوی ارگانیک را با چه متری اندازه‌گیری می‌کنید؟ حتی اگر این موضوع ساده‌ای باشد، باید آن را به صورت زیر مستندسازی کنید:

  • برای وب‌سایت ——— از KPI سئوی اصلی ——— استفاده می‌کنم.

برای نمونه برخی از KPI-های رایج که می‌توان برای شروع از آن‌ها استفاده کرد به شرح زیر هستند:

  • فروش
  • دانلود
  • ثبت‌نام ایمیلی
  • تحویل فرم تماس
  • تماس‌های تلفنی

اگر کسب‌وکار شما مؤلفه‌های محلی دارد، باید KPI-ها را برای فهرست‌بندی‌های Google My Business نیز تعریف کنید. این موارد می‌توانند شامل آیتم‌های فهرست زیر باشند:

  • کلیک برای تماس
  • کلیک برای رفتن به وب‌سایت
  • کلیک برای به دست آوردن دایرکشن رانندگی

ممکن است متوجه شده باشید که چیزهایی مانند ترافیک یا رتبه در میان شاخص‌های کلیدی عملکرد حضور ندارند و این موضوع بر اثر سهو نبوده است. اگر فکر می‌کنید یادگیری سئو به درد افزایش رتبه و دریافت ترافیک می‌خورد، پس باید اهداف خود را بر مبنای این موارد تنظیم کنیم، باید بگوییم که در اشتباه هستید!

البته سئو می‌تواند به افزاش رتبه وب‌سایت در میان نتایج جستجو کمک کند و در نتیجه ترافیک بیشتری به سمت وب‌سایت هدایت کند، اما این به آن معنی است که ترافیک و رتبه صرفاً ابزاری برای رسیدن به هدف هستند. اگر رتبه شما در میان نتایج جستجو ارتقا یابد، اما هیچ کس روی لینک وب‌سایتتان کلیک نکند، این کار چه فایده‌ای خواهد داشت؟ همچنین اگر ترافیک وب‌سایت بالا برود، اما این افزایش ترافیک منجر به افزایش درآمد کسب‌وکار شما نشود، چه فایده‌ای برای شما خواهد داشت؟

برای نمونه اگر یک سایت «تولید لید» (lead generation) دارید کدام یک از گزینه‌های زیر را ترجیح می‌دهید:

  • 1000 بازدیدکننده ماهانه که 3 نفر فرم تماس را پر می‌کند یا...
  • 300 بازدیدکننده ماهانه که 40 نفر فرم تماس را پر می‌کنند؟

اگر از سئو برای جذب ترافیک بیشتر به سایتتان و آغاز گفتگو با مشتریان استفاده می‌کنید، امیدواریم که گزینه دوم فوق را انتخاب کرده باشید. بنابراین پیش از آن که دست به کار سئو شوید، باید مطمئن شوید که اهداف کسب‌وکار خود را به خوبی متوجه شده‌اید و سپس از سئو برای کمک به کسب آن‌ها استفاده کنید، چون روش‌های دیگر چندان موفق نخواهند بود.

توجه کنید که دستاوردهای سئو بسیار فراتر از معیارهای سطحی می‌روند. زمانی که سئو به درستی اجرا شود، به کسب‌وکارهای واقعی کمک می‌کند که به اهداف مورد نظر خود برای موفقیت برسند.

در این بخش برای یادگیری روش آنالیز و بهینه‌سازی سایت پیشنهاد می‌کنیم از آموزش زیر بهره بگیرید:

در این فرادرس یک سایت با استفاده از ابزار آنلاین GTmetrix آنالیز شده و مشکلات آن برطرف می‌شود. همچنین سایر پارامترها بررسی شده، قطعه کدها و همین طور ابزارهای مورد نیاز جهت بهبود سیستم مورد بررسی قرار گرفته‌اند. همچنین در این آموزش، افزونه‌های مورد نیاز جهت استفاده در سایت‌های وردپرسی نیز بررسی شده‌اند.

اکنون که با مفهوم، اهمیت و راهبردهای سئو آشنا شدیم، در بخش بعدی با مبانی عملی یادگیری سئو آشنا می‌شویم.

موارد پیش نیاز یادگیری سئو

با این که یادگیری سئو کاری سرگرم‌کننده و جذاب است، اما همزمان می‌تواند چالش‌برانگیز نیز باشد. یک شکاف مهارتی بزرگ در این حوزه وجود دارد. برخی افراد هستند که همین دیروز یک کتاب سئو را به دست گرفته‌اند و عملاً هیچ چیز در مورد آن نمی‌دانند و از سوی دیگر برخی دکترهای سئو وجود دارند که در اوقات فراغت خود پژوهش‌های عمیقی در زمینه الگوریتم‌های گوگل انجام داده‌اند.

اگر شما به یادگیری سئو علاقه‌مند هستید، اما نمی‌دانید از کجا باید شروع کنید، در ادامه این راهنما با ما همراه باشید تا با پیش‌نیاز یادگیری سئو آشنا شوید. توجه کنید که یادگیری همه مواردی که در ادامه این مقاله فهرست شده‌اند، لزومی ندارد، اما دست کم باید درکی مقدماتی از آن‌ها داشته باشید.

دانش رایانه

این موضوعی بدیهی است، اما شاید از این که بدانید چه تعداد زیادی از افراد همین دانش مقدماتی از رایانه را ندارند، متعجب شوید. منظور ما از دانش رایانه مواردی از این دست است:

  • ایجاد یک پوشه جدید
  • انتقال یک فایل از یک پوشه به پوشه دیگر
  • تغییر نام یک پوشه
  • مشاهده مشخصه‌های یک اپلیکیشن
  • لغو نصب یک برنامه
  • کار با ادیتورهای متن

همچنین آشنایی با یک کلاینت FTP ابتدایی از قبیل Filezilla برای ارسال فایل‌ها به وب‌سرور کمک شایان توجهی می‌کند.

پیش نیاز یادگیری سئو

اهمیت این موضوع بسیار بالا است. برخی متخصصان سئو وجود دارند که سه تا پنج سال سابقه کار دارند، اما از آپلود کردن یک فایل از رایانه روی سرور عاجز هستند و این نقص بزرگی محسوب می‌شود

دانش مرورگرهای وب

داشتن یک دانش عمیق کار مرورگرهای وب یک ضرورت بدیهی برای متخصصان سئو محسوب می‌شود. منظور ما از این دانش موارد فهرست زیر هستند:

  • مدیریت زبانه‌های مرورگر
  • پنجره مرور خصوصی/ناشناس
  • تفاوت بین فایرفاکس/کروم/ سافاری و دیگر مرورگرها
  • اکستنشن‌ها و افزونه‌ها

آشنایی با برخی افزونه‌ها مانند uBlock origin، Wappalyzer و غیره نیز مفید هستند.

دستگاه‌های موبایل

شما باید دست کم با مقدمات کار با گوشی‌های هوشمند اندرویدی و آیفون آشنا باشید. دلیل اهمیت این موضوع آن است که بیش از نصف ترافیک وب، این روزها از گوشی‌های هوشمند ناشی می‌شود و از این رو روش کار افراد با یک وب‌سایت روی گوشی‌های موبایل حائز اهمیت است.

  • رزولوشن‌های متفاوت روی دستگاه‌های مختلف
  • مرورگرهای وب موبایل
  • اپلیکیشن Google Now
  • دستیارهای صوتی Siri / Google Voice
  • شیوه گرفتن عکس و اشتراک‌گذاری آن روی رسانه‌های اجتماعی
  • تفاوت وب و اپلیکیشن

پیش نیاز یادگیری سئو

دانش مقدماتی HTML

شما دست کم باید بتوانید کد HTML را بخوانید، اما بهتر است که مهارت خواندن HTML، نوشتن این کد از صفر و ویرایش کدهای موجود HTML را داشته باشید.

  • تگ‌های بولد، ایتالیک و زیرخط.
  • تگ‌های h1 تا h6.
  • تگ‌های title و meta یکی از مهم‌ترین موارد سئوی داخل صفحه هستند.
  • تگ a
  • تگ div
  • تگ p و br

در نهایت شما باید بتوانید قطعه کدهای HTML را بنویسید و کدهای دیگران را بخوانید. در کمترین حالت باید با روش بررسی و گشتن در کدهای HTML آشنا باشید.

پیش نیاز یادگیری سئو

برای یادگیری HTML می‌توانید از وب‌سایت‌هایی مانند فرادرس و به خصوص مجله فرادرس شروع کنید. همچنین می‌توانید یک ادیتور متنی را باز کرده و مقداری کد HTML در آن بنویسید و سپس این فایل را به صورت HTML ذخیره کرده و در کروم باز کنید.

تجربه CSS و جاوا اسکریپت

CSS چیزی است که موجب می‌شود HTML زیبا شود. CSS تگ‌های HTML را استایل‌بندی می‌کند. شما به عنوان یک متخصص سئو لازم نیست در زمینه CSS مهارت کامل داشته باشید، اما باید موارد زیر را بشناسید:

  • کلاس‌ها
  • ID-ها
  • و ساختار ابتدایی CSS

زمانی که کلاس‌ها، ID-ها و ساختار ابتدایی CSS را شناختید می‌توانید هر کد CSS را مورد بررسی قرار دهید. در مورد جاوا اسکریپت پیشنهاد می‌شود دست کم بتوانید زمانی که یک قطعه کد جاوا اسکریپت درون یک سند استفاده شده را بدانید و با ساختار ابتدایی آن آشنا باشید.

دانش لینوکس

ربات خزنده گوگل به طور مداوم در حال کراول کردن از طریق سرورهای لینوکس است، بنابراین بد نیست که در مورد لینوکس اندک اطلاعاتی از قبیل آیتم‌های فهرست زیر را داشته باشید.

  • شیوه خواندن لاگ یک سرور
  • شیوه مشاهده فایل‌ها در لینوکس
  • شیوه ویرایش فایل‌ها در لینوکس
  • شیوه لاگین کردن در سرور از طریق SSH
  • شیوه انتقال فایل‌ها به نقاط مختلف لینوکس

پیش نیاز یادگیری سئو

گاهی اوقات داشتن اطلاعاتی هر چند اندک موجب می‌شود که بتوانید کارهای زیادی را انجام بدهید. در صورتی که این دانش اندک لینوکسی را داشته باشید، می‌توانید دست کم کار آپلود و دانلود فایل‌ها به سرور را به سادگی انجام دهید.

وردپرس و شاپیفای

این دو فریمورک به طور خاص برای کارهای سئو مهم هستند. بخش مهمی از وب بر شانه‌های این دو فریمورک بنا شده است و شاید حدود 40% وب را تشکیل می‌دهند. یادگیری وردپرس بسیار آسان است، اما کسب مهارت در آن شاید به سال‌ها زمان نیاز داشته باشد. دست کم باید آیتم‌های زیر را بدانید:

  • ساخت یک نوشته یا برگه جدید در بلاگ
  • ادیت و کار با ویجت‌ها
  • ساخت کاربران جدید
  • مدیریت دیدگاه‌ها
  • افزودن و ویرایش تصاویر

بهترین روش برای یادگیری وردپرس و شاپیفای این است که این دو فریمورک را نصب کرده و شروع به کار با آن‌ها بکنید.

اگر می‌خواهید پا را از این هم فراتر بگذارید، می‌توانید در مورد فریمورک‌های دیگر وب مانند Godaddy Site builder، Wix، Weebly و Magento نیز مطالبی بیاموزید.

پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری سئو در وردپرس از آموزش زیر بهره بگیرید:

در این دوره آموزشی، با افزونه‌های All In One SEO Pack و Wordpress SEO By Yost برای سئوی یک سایت وردپرسی آشنا می‌شوید. در این آموزش، عملکرد هر دو افزونه بررسی شده و در انتها این دو افزونه با یکدیگر مقایسه شده‌اند.

ویرایش ابتدایی تصاویر

شاید برخی تصور کنند که این مورد ارتباط چندانی با سئو ندارد، اما دانستن روش ادیت ابتدایی یک عکس در فتوشاپ برای این کار یک امر ضروری محسوب می‌شود. اگر مشغول کار با وب‌سایت‌های ادیت عکس هستید و لازم می‌شود که یک تصویر یا اثر را تغییر اندازه دهید، این دانش اندک فتوشاپ به کمک شما خواهد آمد. موارد مختصری که باید حتماً بیاموزید شامل موارد زیر هستند:

  • ادیت کردن یک لوگو
  • تغییر رنگ پس‌زمینه یک تصویر
  • ادیت‌های سریع فتوشاپ
  • ساخت یک تصویر شاخص برای یک نوشته
  • و موارد دیگر

اگر هر روز تنها یک تکنیک جدید ادیت عکس در فتوشاپ را بیاموزید، در مدت بسیار کوتاهی برای هر نوع ادیت روی تصاویر، دیگر لازم نخواهد بود که دست به دامن بخش طراحی گرافیک باشید.

دانش cPanel

داشتن دانش cPanel و دیگر اینترفیس‌های هاستینگ رایج کاملاً مفید است. cPanel اجرای وظایف روزانه را تسهیل می‌کند. این کارها شامل موارد زیر هستند:

  • تغییر رمز عبور در وردپرس
  • ساخت ایمیل‌های مختلف روی دامنه شخصی
  • تغییر زون‌های DNS
  • بررسی لاگ‌های وب سرور
  • گرفتن پشتیبان از سایت
  • افزودن زیردامنه

این دانش بخش بسیار مهمی از سئو محسوب می‌شود. شاید این مهارت‌ها هر روز به کارتان نیاید، اما زمانی که لازم باشد یکی از این وظایف را انجام دهید، آشنایی با این ابزارها بسیار به کارتان می‌آید. کنترل پنل‌های وب دیگری هم به جز cPanel وجود دارند، اما cPanel رایج‌ترین مورد است.

اگر به cPanel دسترسی ندارید، می‌توانید یک پلن هاستینگ اشتراکی ارزان قیمت بخرید و با ساخت یک سایت وردپرسی شروع به کار با آن بکنید.

دانش DNS

زمانی که همه چیز شروع به هم ریختن می‌کند، داشتن دانش DNS به حل بسیاری از مسائل کمک می‌کند. زمانی که یک نام دامنه را ثبت می‌کنید، این نام دامنه باید به یک جایی اشاره بکند. برای این کار باید nameserver-ها را تغییر دهید. این کار با عوض کردن سرورهای نام ممکن است و یا این که می‌توانید رکورد A را در مدخل‌های زون DNS ادیت کنید. به این ترتیب ثبت کننده دامنه متوجه می‌شود که این دامنه باید به کدام هاستینگ اشاره کند.

آسان‌ترین بروش برای کسب دانش در مورد مبانی DNS این است که یک دامنه جدید ثبت کرده و با شیوه اشاره به هاستینگ آشنا شوید. به این منظور از هر دو روش سرور نام و یا رکورد A استفاده کنید.

سخن پایانی

در این راهنما کوشیدیم تا شما را با موارد پیش نیاز یادگیری سئو آشنا کنیم. زمانی که همه این موارد را یاد گرفتید، باید مطمئن شوید که در زمینه موارد زیر نیز مهارت دارید:

  • آشنایی با دستور زبان و واژگان هر زبانی که می‌خواهید محتوای به آن زبان را سئو کنید.
  • آشنایی با مبانی ریاضیات؛ دست کم در سطح ریاضی دبیرستانی.
  • مهارت خوب تایپ کردن.
  • مهارت‌های مناسب برقراری ارتباط با افراد
  • آشنایی با یک ادیتور متنی یا نرم‌افزار واژه‌پرداز مانند Word
  • آشنایی با یک نرم‌افزار صفحه گسترده مانند اکسل یا گوگل شیت.

در نهایت باید اشاره کنیم که بهترین روش برای یادگیری سئو مانند اغلب موضوعا‌ت دیگر این است که به طور عملی آن را انجام دهید. دامنه‌ای بخرید، یک هاستینگ بگیرید، وب‌سایتی بسازید و تلاش کنید رتبه آن را ارتقا ببخشید و یا حتی تلاش کنید گوگل آن را جریمه کند تا با همه جوانب کار آشنا شوید.

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
mozraventools
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *