ووکامرس چیست؟ – از راه اندازی تا ساخت فروشگاه با WooCommerce

۱۶۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۴ دقیقه
ووکامرس چیست؟ – از راه اندازی تا ساخت فروشگاه با WooCommerce

در صورتی‌که قصد راه‌اندازی کسب و کار و فروشگاه اینترنتی خود را دارید، می‌توانید از ووکامرس برای این منظور کمک بگیرید. «ووکامِرس» (WooCommerce) افزونه‌ای است که روی وردپرس نصب می‌شود. به‌کمک این پلتفرم می‌توانید فروشگاه آنلاین خود را راه‌اندازی کنید و با بهره‌مندی از قابلیت‌های فراوان آن، اجناس فیزیکی و دیجیتالی خود، از کالاهای معمولی گرفته تا فایل‌های قابل دانلود و مجازی نظیر کتب الکترونیکی، نرم‌افزارها، حق اشتراک و سایر خدمات را برای فروش، عرضه کنید. با این تفاسیر، اگر به‌دنبال آموزشی جامع هستید تا به زبانی ساده شما را در راه‌اندازی و کار با ابزار ووکامرس راهنمایی کند، در جای درستی قرار دارید و مطالعه این راهنمای متنی می‌تواند برای شما سودمند باشد. پس، با ما همراه باشید تا در این مطلب از مجله فرادرس، به زبانی ساده و تا حد ممکن به‌طور کامل به شما بگوییم که ووکامرس چیست و چه کاربردی دارد. ضمن اینکه نحوه راه‌اندازی، ساخت فروشگاه با آن و به‌طور کلی، هر آنچه که در مورد ووکامرس نیاز است بدانید را نیز برای شما شرح می‌دهیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

وردپرس یکی از شناخته شده‌ترین سیستم‌های مدیریت محتوایی است که بیشتر ما برای یک‌بار هم که شده نام آن را شنیده‌ایم و حتی ممکن است وب‌سایتی را نیز با آن ساخته باشیم. به‌کمک این CMS شما می‌توانید طیف وسیعی از وب‌سایت‌ها از جمله فروشگاه‌های اینترنتی را با کمترین زحمت ایجاد کنید. در این مطلب، یکی از رایج‌ترین افزونه‌های وردپرس برای ساخت فروشگاه اینترنتی، یعنی WooCommerce را مورد بحث قرار داده‌ایم که شهرتی جهانی دارد. سپس، از مزیت‌ها و معایب ووکامرس گفته‌ایم و پس از آن نیز، مراحل راه‌اندازی فروشگاه آنلاین با WooCommerce را به‌صورت مرحله به مرحله از ابتدا و با بیان مباحثی چون نحوه نصب، تنظیمات اولیه، افزودن و تنظیم محصول، حمل و نقل، پرداخت و غیره ادامه داده‌ایم. این پلتفرم، به لحاط هزینه، مقرون به صرفه است و بیشتر انتظاراتی که از یک فروشگاه اینترنتی موفق دارید را با افزونه‌های موجود، برایتان رفع می‌کند.

مردی خوشحال از خرید اینترنتی در فروشگاه ساخته شده با ووکامرس

ووکامرس چیست؟

ووکامرس، افزونه رایگان و اپن سورسی ‌است که روی وردپرس نصب می‌شود و به‌وسیله آن می‌توانید فروشگاه اینترنتی خود را بسازید یا اینکه قابلیت‌های خرید آنلاین را به سایت کنونی خود اضافه کنید. راه‌اندازی و استفاده از این پلتفرم، بسیار آسان است. به‌طوری‌که افراد گوناگون می‌توانند آن را ایجاد کرده و به راحتی مدیریت کنند.

ووکامرس به‌عنوان ابزار قدرتمند خرید و فروش اینترنتی، شهرت جهانی دارد و میلیون‌ها فروشنده از سراسر دنیا آن را به‌کار گرفته‌اند. جالب است بدانید که برای بهره‌‌مندی از ووکامرس و راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی خود نیازی نیست تا دانش برنامه‌نویسی داشته باشید و بدون حتی یک خط کدنویسی هم می‌توانید آن را طبق سلیقه و نیازهای خود، شخصی‌سازی کنید.

اگر آشنایی یا تجربه قبلی در مورد وردپرس داشته باشید احتمالا می‌دانید که پس از راه‌اندازی وردپرس می‌توانیم برنامه‌های کوچکی که به افزونه یا پلاگین معروف هستند را روی آن نصب کنیم تا از این طریق امکانات بسیار بیشتری را به وب‌سایت وردپرسی خود اضافه کنیم. WooCommerce یکی از همین افزونه‌ها است که به شما کمک می‌کند تا فروشگاه آنلاین خود را به‌طور رایگان راه‌اندازی کرده و سپس، خدمات و محصولات گوناگون خود را برای فروش، روی آن عرضه کنید.

اشاره کرده‌ایم که ووکامرس رایگان است و شما بدون پرداخت هیچ‌گونه هزینه‌ای می‌توانید از قابلیت‌های آن به هر نحو که صلاح می‌دانید بهره‌مند شود. با این حال، برای راه‌اندازی وب‌سایت فروشگاهی خود، به هاست و دامین هم نیاز پیدا می‌کنید که این موارد در قبال پرداخت هزینه تعیین شده توسط شرکت‌های هاستینگ و ثبت دامنه قابل تهیه هستند.

وب‌سایت ووکامرس - ووکامرس چیست
«وب‌سایت ووکامرس» - برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید.

مزایا و معایب ساخت فروشگاه با ووکامرس چیست؟‌

برخی از مزیت‌های ووکامرس را در ادامه آورده‌ایم.

محبوبیت گسترده

ووکامرس، قابلیت‌ها و امکانات بسیار مفیدی را در اختیار کاربر خود قرار می‌دهد. این ویژگی در کنار ساده بودن استفاده از آن برای افراد تازه‌کار، باعث شده تا ووکامرس یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین پلتفرم‌هایی باشد که برای کسب و کارهای اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به‌طوری‌که طبق برخی آمار، میلیون‌ها کاربر از این افزونه استفاده می‌کنند.

رایگان و اپن سورس

WooCommerce را می‌توانید به‌طور رایگان، نصب و استفاده کنید. یعنی، برخلاف محصولات پولی مشابه، برای تهیه و بهره‌مندی از امکانات آن، نیازی نیست تا هزینه‌های زیادی را برای ساخت فروشگاه اینترنتی جدید خود متحمل شوید. این ویژگی باعث شده تا گزینه ایده‌آلی برای استارت‌آپ‌ها و افرادی باشد که بودجه محدودی دارند و به‌دلایل گوناگون نمی‌خواهند برای خرید لایسنس پلتفرم فروشگاه اینترنتی خود هزینه زیادی بپردازند. افزون بر این، اپن‌سورس بودن ووکامرس این امکان را برای کاربر خود فراهم تا به هر شکلی که مایل است از این پلتفرم استفاده کرده و در سفارشی‌سازی آن آزادی عمل داشته باشد. به‌طور مثال، شما به‌عنوان کاربر ووکامرس می‌توانید قابلیت‌های متنوعی را به این محصول اضافه کنید و ظاهر و عملکرد این پلتفرم را طبق نظر خود تغییر دهید.

وابستگی به وردپرس

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد،‌ ووکامرس یک «افزونه فروشگاهی وردپرسی» برای خرید و فروش آنلاین محسوب می‌شود. خصوصیت وابسته بودن ووکامرس به سیستم مدیریت محتوای محبوب وردپرس را می‌توان نکته مثبتی برای این پلتفرم دانست و این‌گونه تفسیر کرد که کاربر ووکامرس می‌تواند به قابلیت‌ها و مزیت‌هایی که سایت‌های ساخته شده با وردپرس از آن بهره‌مند هستند و به‌طور کلی، نقاط قوت وردپرس هم دسترسی داشته باشد.

قالب های آماده و متنوع

کاربر ووکامرس می‌تواند به مجموعه‌ای از هزاران تم برای استفاده در فروشگاه خود دسترسی داشته باشد که خیلی از آن‌‌ها رایگان هستند. این تم‌های زیبا که به‌طور معمول با دستگاه‌های موبایلی نیز سازگارند را می‌توانید با امکانات فراهم شده و به‌سادگی طبق سلیقه خود شخصی‌سازی کنید.

پسری در حال کار با لپتاپ - ووکامرس چیست

افزونه های فراوان

یکی از خصوصیات جالب ووکامرس را می‌توان توانایی افزودن قابلیت‌‌ها و امکانات بیشتر به آن دانست که این کار توسط افزونه‌ها یا همان پلاگین‌ها صورت می‌گیرد. این ویژگی که انعطاف ووکامرس را نشان می‌دهد، بر محبوبیت این پلتفرم فروشگاه اینترنتی افزوده است. یک مثال ساده از این افزونه‌‌ها، درگاه‌های پرداخت گوناگون است که کاربر می‌تواند پس از تهیه، آن را روی ووکامرس خود نصب کند و هزاران مورد دیگر که می‌توان از آن‌ها بهره‌مند شد. البته، دسترسی شما تنها به استفاده از افزونه‌‌هایی که به‌طور خاص برای ووکامرس طراحی شده‌اند محدود نمی‌شود و می‌توانید از مزیت افزونه‌‌های گوناگون وردپرسی نیز بهره‌مند شوید که در موضوعات گوناگون مانند انواع افزونه‌های امنیتی، فرم‌های تماس، بکاپ داده‌ها، گالری‌ها و غیره وجود دارند. در ادامه و در بخش مربوطه به تعدادی از این افزونه‌ها اشاره کرده‌ایم.

محدودیت کم

ووکامرس در خیلی از موارد، به فروشنده آزادی عمل می‌دهد. یعنی کاربر این پلتفرم، محدودیتی در اضافه کردن محصول به فروشگاه خود، تعداد فروش اقلام، وارد کردن یا خروجی گرفتن از داده‌های مرتبط با محصولات، تعداد تصاویر، ویدیوها و دسته‌بندی‌‌هایی که برای محصولات درج می‌کند و سایر موارد این‌چنینی ایجاد نمی‌کند.

یکی از بزرگترین چالش‌هایی که پیشِ روی فروشندگان قرار دارد مسائل مربوط به پرداخت‌ صورت‌حساب‌ها به‌صورت آنلاین است. ووکامرس این‌گونه مشکلات را با پشتیبانی از افزونه‌ها و ادغام با سرویس‌‌ها و درگاه‌های پرداخت رفع می‌کند. درگاه‌های پرداخت نظیر پی‌پال در حالت عادی در ووکامرس وجود دارد. با این‌حال شما می‌توانید از طریق افزونه، به سایر درگاه‌ها و سیستم‌های این‌چنینی دسترسی داشته باشید. به‌طور مثال، برای افزودن درگاه‌‌های پرداخت ایرانی می‌بایست افزونه آن را دانلود و روی ووکامرس نصب کنید.

خریدارانی در مقابل لپتاپ و فروشگاه اینترنتی - ووکامرس چیست

یادگیری وردپرس با فرادرس چگونه است؟

WordPress یکی از معروف‌ترین سایت‌سازهای کنونی است که آموختن آن مزایای بسیار زیادی را می‌تواند برای شما به‌همراه داشته باشد. یعنی، افزون بر اینکه می‌توانید سایت‌های مورد نیاز خود را با آن طراحی کنید، امکان انتخاب شغل طراح سایت با وردپرس نیز برایتان امکان‌پذیر می‌شود. هنگامی‌که قصد یادگیری مهارت جدیدی مانند وردپرس را برای طراحی سایت داشته باشید، انتخاب منبع آموزشی، عامل بسیار مهمی تلقی می‌شود. در حال حاضر، منابع بسیار و همچنین شیوه‌های متعددی برای آموختن وردپرس وجود دارد که گزینه‌هایی همچون شرکت در کلاس‌‌های حضوری یا دوره‌های آنلاینی که توسط موسسات مرتبط برگزار می‌شوند، مشاهده ویدیو‌های آموزشی از پلتفرم‌های معروفی نظیر یوتیوب، مطالعه مقالات و آموزش‌های متنی از وب‌سایت‌های گوناگون و غیره برای این منظور پیشِ روی شما قرار دارند. در این میان، مشاهده فیلم‌های آموزشی یکی از جدیدترین و بهترین روش‌ها در به‌دست آوردن مهارت جدید به‌شمار می‌روند که با رفع محدودیت‌‌هایی مانند موقعیت مکانی شما، زمانی از شبانه‌روز که می‌خواهید از آموزش‌ها استفاده کنید و همچنین با صرفه‌جویی در هزینه‌های رفت و آمد به کلاس و سایر موارد این‌چنینی، آن دانش را به شما منتقل می‌کنند.

فرادرس، به‌عنوان یکی از بزرگترین پلتفرم‌های آموزشی کشور، تاکنون آموزش‌های با کیفیت بالا و ارزشمندی را در موضوعات گوناگون نظیر طراحی سایت با WordPress منتشر کرده است که شما را از ابتدای مسیر تا مرحله متخصص شدن همراهی می‌کنند. یکی از این موارد، مجموعه فیلم‌های آموزش مقدماتی تا پیشرفته وردپرس برای طراحی سایت از فرادرس است که در ادامه مشاهده می‌کنید.

مجموعه فیلم‌های آموزش وردپرس برای طراحی سایت مقدماتی تا پیشرفته از فرادرس
برای مشاهده فیلم‌های آموزش پایگاه داده، مقدماتی تا پیشرفته از فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برخی از مهم‌ترین فیلم‌‌های آموزش موجود در این مجموعه را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

پیش نیازهای ساخت فروشگاه با ووکامرس چیست؟

برای اینکه فروشگاه اینترنتی خود را با ووکامرس راه‌اندازی کنید، لازم است تا مواردی که در ادامه فهرست شده را به‌صورت آماده در اختیار داشته باشید.

  • تهیه میزبان وب یا «هاستینگ» مناسب وردپرس. فایل‌های مربوط به وب‌سایت شما از جمله صفحات وب، پایگاه داده، تصاویر و غیره در این فضا نگهداری می‌شوند.
  • ثبت «نام دامنه» یا دامین دلخواه خود. نام دامنه، آدرس وب‌سایت شما را مشخص می‌کند که کاربران با وارد کردن آن در نوار آدرس مرورگر خود می‌تواننداز طریق اینترنت به فروشگاه شما دسترسی داشته باشند. این نام‌ها منحصر به فرد هستند و به‌نحوی انتخاب می‌شوند که به‌خاطرسپاری آن‌ها راحت باشد.
  • گواهینامه SSL: برای افزایش امنیت پرداخت‌های اینترنتی به این مورد نیاز پیدا می‌کنید. در واقع به‌کمک این پروتکل، ارتباطات بین مرورگر کاربر و وب‌سایت شما رمزنگاری می‌شود. در نتیجه از بروز مشکلات امنیتی در مواقعی نظیر پرداخت اینترنتی و غیره پیشگیری می‌شود.

علی‌رغم رایگان بودن ووکامرس، برای تهیه مواردی که در بالا نام برده‌ایم لازم است تا هزینه مربوطه را بپردازید. البته که این هزینه‌‌ها بسته به نوع سرویس دریافتی، متغیر هستند. به‌طور مثال، برای خرید دامنه‌ای با پسوند ‎.‎ir ‎‎نسبت‌به دامین بین‌المللی نظیر .com‎ هزینه کمتری لازم است بپردازید. همچنین هاستینگ با فضا و امکانات حرفه‌ای‌تر نیز مشمول پرداخت هزینه بیشتری است. بنابراین، با درک نیازهای خود می‌توانید هزینه‌‌ها را نیز مدیریت کنید. با گذر زمان و هنگامی‌که کسب و کار شما رشد کرد می‌توانید مواردی نظیر وب‌هاستینگ را نیز ارتقا دهید.
در صورتی‌که فردی تازه‌کار هستید و با این‌گونه موارد آشنایی ندارید، باید بگوییم که، نه تنها برای ووکامرس بلکه برای راه‌اندازی هر وب‌سایتی مجبور هستید این موارد را آماده کنید تا وب‌سایت خود را روی اینترنت و در دسترس عموم افراد و سایرین قرار دهید.

کاربری در حال نصب ووکامرس روی لپتاپ خود - ووکامرس چیست

اکنون، با دانستن اینکه پیش‌نیاز‌های راه‌اندازی فروشگاه با ووکامرس چیست و آماده‌سازی آن، به‌سراغ نصب این سیستم می‌رویم و مراحل آن را به‌صورت گام به گام شرح می‌دهیم.

گام نخست: شروع کار با فروشگاه ساز ووکامرس

همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، در ابتدای کار می‌بایست دامین و هاست خود را تهیه کنیم تا امکان انتشار عمومی سایت ووکامرسی فراهم شود. برای بررسی این که آیا نام دامنه دلخواه شما در حال حاضر موجود است یا خیر و همچنین خرید آن، می‌توانید با جست و جو در گوگل، وب‌سایت‌هایی را بیابید که این کار را برایتان انجام دهند.

به منظور خرید هاست از بین پلن‌های هاستینگ موجود نیز می‌توانید به همین روش اقدام کنید. توجه داشته باشید که برخی میزبانی‌‌های وب به لحاظ منابع، زیرساخت‌‌ها و قابلیت‌های امنیتی برای ووکامرس بهینه‌سازی شده‌اند. این‌گونه موارد با اینکه نسبت به هاست‌های معمولی کمی گران‌تر هستند اما باعث می‌شوند تا آنلاین‌شاپ ووکامرسی شما بیشترین بازده را به لحاظ سرعت و کارایی ارائه دهد.

پس از یافتن وب‌سایت‌های مرتبط، با طرح‌ها یا پلن‌های مختلفی از هاست‌ها رو به رو می‌شوید. پلن‌های میزبانی به‌طور معمول در مواردی مانند آنچه در ادامه آورده‌ شده، متغیر هستند که همین مورد باعث می‌شود تا با قیمت‌های گوناگونی نیز عرضه شوند.

  • میزان فضای ذخیره‌سازی که در اختیار شما قرار می‌دهند تا فایل‌های وب‌سایت را روی آن ذخیره کنید.
  • میزان RAM موجود که برای نگه‌داری از داده‌های موقت شما روی سرور ارائه می‌شود.
  • قدرت پردازنده‌ای که وظیفه پردازش عملیات سمت سرور را بر عهده دارد.
  • قابلیت بکا‌پ‌گیری
  • و غیره

گام دوم: نصب و تنظیم وردپرس

به‌دلیل اینکه ووکامرس به‌صورت یک افزونه روی WordPress نصب می‌شود. بنابراین، لازم است تا ابتدا، وردپرس را روی هاست خود نصب و راه‌اندازی کنید. برخی از هاست‌ها به‌طور پیش‌فرض امکان نصب سریع وردپرس را فراهم کرده‌اند که با کمترین زحمت و با کلیک، این سیستم مدیریت محتوا را روی هاست شما راه‌اندازی خواهند کرد. در هر حال، اگر هاست خریداری شده فاقد این قابلیت بود می‌توانید به‌صورت دستی از طریق کنترل پنل یا داشبورد هاست، وردپرس را نصب کنید.

برای دانلود وردپرس و دانلود ووکامرس هم می‌توانید از لینک‌هایی استفاده کنید که در ادامه آورده‌ایم.

  • لینک دانلود وردپرس: «+»
  • لینک دانلود افزونه رایگان ووکامرس فارسی: «+»

همچنین، در صورتی‌که هدف شما از نصب وردپرس یا ووکامرس، تنها بررسی قابلیت‌ها و ویژگی‌های آن‌ها است و نمی‌خواهید یک سایت واقعی بسازید از که از طریق اینترنت قابل دسترسی باشد، می‌توانید آن را به‌صورت محلی و به کمک برنامه‌هایی مانند XAMP یا WAMP، روی کامپیوتر خود راه‌اندازی کنید.

    • لینک دانلود XAMP: «+»
کاربری به دنبال اینکه ووکامرس چیست در لپتاپ خود

در نهایت، پس از راه‌اندازی و ورود به وردپرس، با تصویری مشابه آنچه در ادامه آورده شده روبه رو خواهید شد که از طریق نوار کناری آن می‌توانید به بخش‌های مختلف، دسترسی داشته باشید.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

اکنون قبل از اینکه بخواهیم افزونه فروشگاهی ووکامرس را نصب و راه‌اندازی کنیم، لازم است تا برخی تنظیمات را روی وردپرس انجام دهیم. پس به‌صورت زیر عمل می‌کنیم.

  • به بخش Settings یا همان تنظیمات وردپرس می‌رویم. این گزینه در بخش ادمین و داشبورد وردپرس وجود دارد. اکنون می‌توانید فیلد Site Title را تغییر دهید. مقدار این فیلد، بیان‌گر عنوان آنلاین‌شاپ شما است.
  • همچنین، این امکان وجود دارد تا یک توصیف کوتاه یا Tagline را در فیلد پایین آن وارد کنید. تگ‌لاین در واقع شعار تبلیغاتی است که یادآور برند یا فروشگاه شما برای کاربران است.
«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

یکی دیگر از موارد مهمی که می‌بایست فروشگاه اینترنتی شما از آن بهره‌مند باشد، گواهینامه SSL است. دارا بودن این خصوصیت باعث می‌شود تا ارتباط بین مرورگر و سرور به‌صورت امن انجام شود. با رمزنگاری داده‌های حساس - مانند اطلاعات کارت بانکی، پروفایل کابر و غیره - که بین کاربر و سرور منتقل می‌شود ضمن اینکه خیال مشتریان را راحت می‌کنیم، از نفوذ و بروز مشکلات امنیتی در این‌گونه موارد نیز پیشگیری می‌شود.

  • برخی از شرکت‌های ارائه خدمات دامین، این قابلیت را به‌صورت پیش‌فرض روی دامنه شما نصب می‌کنند. بدین‌ترتیب ابتدای URL آنلاین‌شاپ شما به‌جای http ، پروتکل https نمایش داده می‌شود. این مورد را در فیلد «Site Address» می‌توانید مشاهده کنید. در صورتی‌که این قابلیت فعال نباشد می‌بایست به‌صورت دستی آن را نصب کنید.

گواهینامه SSL هم به‌صورت رایگان و هم پولی، قابل دسترس است.

  • مورد بعدی، آدرس ایمیل مدیریت یا همان ادمین وب‌سایت است که در فیلد «Administration Email Address» می‌توانید آن را مشخص کنید. دلیل اهمین این آدرس ایمیل، ارسال مواردی مانند نوتیفیکیشن‌های مربوط به ووکامرس و درخواست‌های مربوط به ریست پسورد به آن است.
  • در همین صفحه از تنظیمات و کمی پایین‌تر، می‌توانید به تنظیمات «Timezone» یا منطقه زمانی وب‌سایت نیز دسترسی پیدا کنید.

همین مقدار تنظمیات کفایت می‌کند. در صورت لزوم می‌توانید یک مرتبه دیگر، آن‌ها را چک کرده و در نهایت روی دکمه «ذخیره تغییرات» (Saved Changes) کلیک کنید. در ادامه به سراغ نصب افزونه ووکامرس خواهیم رفت.

گام سوم: نصب و تنظیم ووکامرس

تا این قسمت از مطلب، علاوه بر اینکه دانستیم که ووکامرس چیست، وردپرس را نصب کردیم و همچنین، برخی تنظیمات اولیه آن را انجام دادیم.

همان‌طور که در ابتدای مطلب هم اشاره شد، ووکامرس یک پلاگین یا افزونه وردپرسی است و شما می‌توانید آن را مانند سایر افزونه‌های وردپرس دریافت کرده و نصب کنید. برای این منظور، به داشبورد یا همان پیش‌خوان وردپرس خود رفته و کارهایی را انجام دهید که در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • از گزینه‌های موجود در پنل کناری، ابتدا روی «افزونه‌ها» (Plugins) و سپس روی گزینه Add New کلیک کنید.
  • نام افزونه مورد نظر خود که در اینجا «ووکامرس» یا «WooCommerce» است را در کادر جست و جوی بالای صفحه وارد کرده و کلید Enter را فشار دهید.
جست و جوی پلاگین یا افزونه
  • افزونه‌های متعددی با این نام پیدا می‌شوند که موارد ابتدایی این لیست به ووکامرس اشاره دارند.
  • اکنون، برای نصب پلاگین ووکامرس، کافی است تا روی دکمه Install Now در کنار توضیحات آن، کلیک کنید.
«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».
  •  با انجام این کار، افزونه ووکامرس دانلود شده و روی وردپرس شما نصب می‌شود. نام دکمه نصب نیز به Activate تغییر خواهد کرد.
  • حالا روی Activate کلیک می‌کنیم تا افزونه ووکامرس قابل استفاده باشد.
«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

در ادامه و پس از Activate کردن افزونه ووکامرس، با یک ویزارد برای راه‌اندازی ووکامرس رو به رو خواهید. به کمک این ویزارد، تنظیمات مختلفی را در قالب چندین مرحله انجام می‌دهید. برخی گام‌های این ویزارد را در ادامه فهرست کرده‌ایم.

  • ارائه جزئیات فروشگاه
  • انتخاب حوزه کاری فروشگاه
  • مشخص کردن نوع محصولات
  • ارائه اطلاعاتی در مورد کسب و کار
  • انتخاب تم‌ها

ارائه اطلاعات کلی فروشگاه در ووکامرس چیست؟

نخستین موردی که از شما خواسته می‌شود، این است که لوکیشن یا همان مکان فروشگاه خود را مشخص کنید. این اطلاعات در قالب درج آدرس متنی، انتخاب کشور، شهر، کدپستی، آدرس ایمیل و غیره دریافت می‌شود. همچنین گزینه‌ای وجود دارد که با علامت زدن آن، ایمیل‌هایی مانند به‌ٰروزرسانی محصول، نکات مفید و غیره به‌صورت دوره‌ای به شما ارسال خواهد شد. پس از تکمیل فیلد‌ها می‌توانید روی Continue کلیک کنید و به گام بعدی بروید.

در این هنگام، ممکن است پیغامی به شما نشان داده شود و نظر شما را در مورد به اشتراک گذاشتن برخی اطلاعات معمولی بپرسد. این اطلاعات با هدف بهبود محصول ووکامرس جمع‌آوری می‌شوند که شما می‌توانید رضایت و عدم رضایت خود را با گزینه‌های موجود اعلام کنید.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

نحوه تنظیم حوزه کاری فروشگاه ووکامرس چیست؟

در این مرحله، لازم است تا اطلاعاتی در مورد کسب و کار خود از جمله صنعت و حوزه‌کاری فروشگاه ارائه دهید. به‌طور مثال، مواردی مانند «حوزه بهداشت و درمان»، «خوراکی و نوشیدنی»، «آموزش» و غیره را می‌توانید انتخاب کنید.

نحوه مشخص کردن نوع محصولات در ووکامرس چیست؟

در این مرحله از ویزارد راه‌اندازی ووکامرس، می‌بایست نوع محصولات قابل عرضه در فروشگاه را انتخاب کنید. همان‌طور که پیش‌تر نیز گفته شد، انواع محصولات فیزیکی و مجازی نظیر فایل‌های قابل دانلود، حق اشتراک و سایر خدمات خود را می‌توانید در ووکامرس بفروشید.

ارائه اطلاعاتی در مورد کسب و کار

مورد دیگری که در این ویزارد با آن رو به رو می‌شوید، درخواست نصب برخی امکانات پیشنهادی است. در صورتی که این مورد را تیک بزنید، آنگاه برخی قابلیت‌ها و افزونه‌های رایگان به آنلاین‌شاپ شما اضافه می‌شود.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

پس از عبور از این قسمت، به آخرین مرحله از ویزارد نصب ووکامرس خواهید رسید. در این مرحله می‌توانید تم مورد نظر خود را انتخاب کرده یا اینکه تم فعلی را حفظ کنید. با توجه به اینکه تنظیماتی مانند انتخاب تم، در آینده نیز قابل انجام است، می‌توانید با تم فعلی ادامه دهید.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

اکنون کافی است تا روی دکمه آبی‌رنگ «Continue with my active theme» کلیک کنید تا ویزارد نصب ووکامرس به پایان برسد و تنظیمات انجام شده ذخیره شود. با انجام این کار، به‌طور خودکار به داشبود ووکامرس هدایت می‌شوید و می‌توانید نصب آنلاین‌شاپ ووکامرسی خود را کامل کنید.

گام چهارم: آماده سازی فروشگاه ووکامرس

در گام پیشین، دانستیم که مؤلفه‌‌های موجود در ویزارد راه‌اندازی ووکامرس چیست و چه اطلاعاتی را در بر می‌گیرد. اکنون، آماده‌سازی ووکامرس را از داشبورد آن ادامه می‌دهیم. در این قسمت، با فهرستی رو به رو خواهید شد که مانند یک چک‌لیست مراحل آماده‌سازی و سفارسی‌سازی ووکامرس را بیان می‌کند.

همان‌طور که در تصویر زیر، مشاهده می‌شود، با گزینه «افزودن محصولات» (Add my products) شروع می‌کنیم.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

نحوه اضافه کردن محصول در فروشگاه ووکامرس چیست؟

شما به‌سادگی می‌توانید محصولات مورد نظر خود را به فروشگاه ساخته شده با ووکامرس اضافه کنید. برای این منظور، می‌توانید از شیوه‌های گوناگونی نظیر آنچه در ادامه فهرست شده استفاده کنید.

  • افزودن محصول به صورت دستی
  • افزودن محصول بر مبنای تمپلیت‌های موجود
  • وارد کردن محصولات از فایل‌های دسته‌ای CSV
  • وارد کردن محصولات از سرویس فروشگاهی دیگر به فروشگاه ووکامرس

در ادامه، روش اضافه کردن محصول با استفاده از تمپلیت را با هم مرور خواهیم کرد.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

با انتخاب گزینه «Start with a template»، کادر جدیدی باز می‌شود که شامل گزینه‌های فهرست شده در زیر است.

  • کالاهای فیزیکی
  • محصولات دیجیتال
  • اجناس متغیر

در این مرحله، لازم است تا قالبی را برای یکی از انواع محصولات زیر انتخاب کرده و روی دکمه Go کلیک کنیم.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

با انجام این کار، همان‌طور که در تصویر آورده شده در ادامه مشاهده می‌شود، صفحه ویرایشگر محصول پیش روی شما قرار می‌گیرد. شما همچنین می‌توانید از طریق گزینه AddNew واقع در منوی Products وردپرس نیز به قابلیت افزودن محصول جدید دسترسی داشته باشید.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

در این صفحه لازم است تا موارد ذکر شده در زیر را برای محصول جدید تکمیل کنیم.

  • نخست، عنوان محصول جدیدی را وارد می‌کنیم که قرار است به فروشگاه اضافه می‌شود.
  • سپس، توضیحات محصول را می‌نویسیم که اطلاعات بیشتری را در مورد کالا به مشتری می‌دهد.

دسته‌بندی کالاها در فروشگاه یکی از کارهایی است که می‌بایست انجام دهید. جای‌دادن اجناس در دسته‌بندی‌های مشخص باعث می‌شود تا مخاطبین فروشگاه شما، کالاهای مورد نظرشان را خیلی راحت‌تر پیدا کنند و به‌طور کلی با انجام این کار، بررسی محصولات، ساده‌تر انجام می‌شود.

اکنون به سراغ انتخاب دسته‌بندی برای کالای جدید می‌رویم. شما می‌توانید برای هر کالایی که قرار است اضافه شود یک دسته جدید داشته باشید. برای این منظور از ابزار‌های موجود در ستون سمت راست ادیتور، همان‌طور که در تصویر زیر هم مشخص است، روی لینک «افزودن دسته تازه» (Add new category) کلیک می‌کنیم.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

مورد دیگری که می‌بایست تنظیم کنیم اطلاعات مربوط به محصول است که مواردی مانند انتخاب نوع کالا، تعیین قیمت محصول، هزینه ارسال و سایر موارد این‌چنینی را در بر می‌گیرد. پس، ادیتور را کمی اسکرول می‌کنیم تا به بخش Product Data برسیم. تصویر زیر این ناحیه را نشان می‌دهد.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

پس از آن، با ناحیه Product short description رو به رو خواهید شد که در واقع شامل توضیحی است که برای محصول جدید بیان می‌کنیم. این اطلاعات جذاب که می‌بایست کوتاه و مفید باشند، در صحات مختلف کالا در فروشگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر چه این توصیف‌ها خواند‌تری باشند، شانس کلیک بازدیدکنندگان روی آن و در نتیجه، فروش آن محصول، بیشتر خواهد شد.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

بسیاری از کاربران، هنگام خرید یک محصول در فروشگاه اینترنتی، به‌سراغ عکس‌های آن می‌روند تا با ظاهر آن آشنا شوند و کالایی که عکس ندارد، برایشان جذاب کمتری ممکن است داشته باشد. بنابراین، مورد دیگری که لازم است برای محصول جدید در نظر داشته باشیم، عکس‌های مرتبط با محصول جدید است. کالای فاقد عکس اثربخشی کم‌تری دارد و مشتریان کمتری را جذب می‌کند. در ووکامرس، خیلی راحت می‌توانید عکس‌ و گالری تصاویر را برای هر محصول جدید اضافه کنید.

برای افزودن عکس اصلی محصول جدید که در مکان‌های مختلف فروشگاه ممکن است نمایش داده شود، لازم است تا از طریق ناحیه «Product image» اقدام کنید. این کادر، به‌طور معمول در سمت راست ادیتور قرار دارد.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

کمی پایین‌تر و در ناحیه «Product gallery» نیز می‌توانید تصاویر بیشتری را در قالب گالری تصاویر به این محصول اضافه کنید. این تصاویر می‌توانند محصول را در موقعیت‌های گوناگون، یا از زوایایی دیگر نشان دهند و به‌طور کلی، کالا را برای مخاطب، ملموس‌تر کنند.

تا این قسمت از مطلب، دانستیم که نحوه ورود اطلاعات برای درج کالای جدید در ووکامرس چیست. حال، لازم است تا تمامی موارد اضافه شده را مجدد بررسی کنیم که همه‌چیز به‌طور صحیحی وارد شده باشد. پس از آن می‌توانید با «انتشار» (Publish) کردن این محصول، آن را روی فروشگاه عرضه کنید. این مورد در کادری با عنوان Publish در ناحیه کناری ادیتور قرار دارد و در تصویر زیر به‌خوبی نشان داده شده است.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

بدین‌ترتیب توانستیم محصول جدیدی را به فروشگاه خود اضافه کنیم. برای افزودن سایر محصولات نیز می‌توان به همین شیوه عمل کرد.

روش فعال سازی قابلیت پرداخت در ووکامرس چیست؟

پیش از این یاد گرفتید که راه افزودن کالای جدید در ووکامرس چیست، اکنون می‌بایست شیوه‌‌های پرداخت را نیز فعال کنید تا مشتری بتواند کالای مورد نظر خود را خریدای کرده و هزینه آن را بپردازد. برای این منظور، مانند آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، مجدد به صفحه اصلی ووکامرس یعنی گزینه Home و چک‌لیست آماده‌سازی ووکامرس می‌رویم. سپس، روی گزینه «Set up payments» کلیک می‌کنیم.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

با انتخاب این گزینه از چک‌لیست، به گزینه‌های متعددی برای پرداخت هزینه سفارش‌ها توسط مشتری، دسترسی خواهید داشت. مواردی مانند درگاه‌های پرداخت پی‌پال، سرویس پرداخت در محل، انتقال بانکی و غیره جزو گزینه‌هایی هستند که در این صفحه پیش روی شما قرار می‌گیرند. شما می توانید موارد دلخواه را با توجه به شرایط خود و به‌سادگی فعال یا راه‌اندازی کنید.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

لازم به ذکر است که شما از منوی اصلی ووکامرس که در نوار کناری داشبورد وردپرس قرار دارد و رفتن به بخش «پیکربندی» (Setting) و زبانه Payments نیز می‌توانید به شیوه‌‌های گوناگون پرداخت، دسترسی داشته باشید و مواردی را فعال یا راه‌اندازی کنید. شما می‌توانید از درگاه‌های پرداخت گوناگون و ایرانی نیز استفاده کنید که برای این منظور نخست می‌بایست افزونه آن‌‌ها را دریافت و نصب کنید. با انجام این کار، نام آن‌ها در این فهرست نمایش داده می‌شود.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

در ادامه، توضیحاتی را نیز در مورد مالیات ارائه می‌دهیم.

نحوه پیکربندی مالیات در ووکامرس چیست؟

مورد بعدی که در چک‌لیست راه‌اندازی ووکامرس مشاهده می‌شود، «Set up tax» یا تنظیمات مربوط به مالیات است. با ورود به این بخش، علاوه بر دسترسی به برخی ابزارها می‌توانید مالیات را به‌صورت دستی نیز تنظیم کنید. علاوه بر این، گزینه‌ای با عنوان «i don’t charge sales tax» وجود دارد که اگر قصد دریافت مالیات را ندارید می‌تواند آن را انتخاب کنید. در ادامه، نحوه افزودن مالیات به‌صورت دستی را آورده‌ایم.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

برای این کار روی لینک «Set up taxes manually» کلیک می‌کنیم که ما را به زبانه Tax از بخش Setting ووکامرس منتقل می‌کند.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

در این قسمت می‌توان رکوردهایی اضافه کرد که فیلدهایی مانند کشور، استان، شهر، کدپستی، میزان مالیات، نوع مالیات و غیره را شامل می‌شوند. پس از وارد کردن موارد خواسته شده می‌توانید با کلیک روی دکمه آبی‌رنگ Save Changes تغییرات را ذخیره کنید.

شیوه پیکربندی حمل و نقل در ووکامرس چیست؟

اگر مجدد به چک‌لیست راه‌اندازی ووکامرس برگردیم، «Set up shipping» عنوان گزینه بعدی است که مشاهده می‌شود و به‌‌کمک آن می‌توانیم شیوه‌های حمل و نقل و ارسال کالا را پیکربندی کنیم.

همان‌طور که در عکس زیر مشاهده می‌شود،‌ در این قسمت می‌توان هزینه ارسال و تحویل سفارش‌ها به مشتری را تعیین کرد. اگر هم ارسال رایگان دارید، می‌توانید فیلد نرخ و هزینه ارسال را با صفر مقداردهی کنید. این امکان نیز وجود دارد که دسته‌های گوناگونی برای ارسال داشته باشید و نرخ آن‌ها بسته به نوع محصولات ارسالی متفاوت باشد.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

ممکن است بخواهید کالاهای خود را به دیگر نقاط دنیا ارسال کنید. در این‌صورت با فعال‌سازی گزینه «Rest of the world» می‌توانید نرخ‌های ارسال به سایر مناطق را نیز تعیین کنید. در نهایت، لازم است تا روی دکمه آبی‌رنگ Proceed کلیک کنید.

در ادامه گزینه‌ای با عنوان «Enable shipping label printing» وجود دارد که می‌توانید با انتخاب No thanks از آن عبور کنید. این تنظیم به چاپ لیبل‌های ارسالی مربوط می‌شود.

«برای مشاهده تصویر در اندازه اصلی، روی آن کلیک کنید».

تا این قسمت، توانستیم فروشگاه ووکامرس خود را پیکربندی کنیم. در ادامه نیز توضیح می‌دهیم که نحوه سفارشی کردن ووکامرس چیست.

نحوه انتخاب قالب آماده برای ووکامرس چیست؟

یکی از جنبه‌های بسیار مهم و تأثیرگذار فروشگاه‌های اینترنتی، ظاهر و طراحی آن‌ها است. با توجه به اینکه بیشتر فروشگاه‌های آنلاین محصولات مشابهی را عرضه می‌کنند و رقابت شدیدی در این مورد وجود دارد، یک طراحی حرفه‌ای و مناسب که رابط کاربری و تجربه کاربری خوبی را نیز فراهم آورده، می‌تواند فروشگاه شما را از سایرین متمایز کند.

با کمی جست و جو، تمپلیت‌ها و تم‌های متعددی را می‌توانید برای فروشگاه ووکامرس خود پیدا کنید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که تم‌های وردپرس هم می‌توانید استفاده کنید اما بهتر است مواردی که برای ووکامرس بهینه شده‌اند‌ را به‌کار ببرید. به این دلیل که قالب‌های این‌چنینی با توجه به ماهیت فروشگاهی ووکامرس طراحی شده‌اند و کاربرپسند بودن آن‌ها سودآوری بیشتری برای شما به‌همراه خواهد داشت.

همان‌طور که گفته شد، کاربران ووکامرس می‌توانند به تم‌های متعددی دسترسی داشته باشند که خیلی از آن‌ها نیز رایگان هستند. این مورد ممکن است زمینه سردرگمی آن‌ها را در انتخاب قالبی با ویژگی‌های مناسب فراهم کند به‌خصوص اگر که فردی تازه‌کار باشند. به همین منظور در ادامه،َ گزیده‌ای از بهترین تم‌های ووکامرس که سئو و کارایی خوبی دارند و با دستگاه‌های موبایلی نیز سازگازند را فهرست کرده‌ایم.

  • «آسترا» (Astra): این تم علاوه بر اینکه به‌خوبی از ووکامرس پشتیبانی می‌کند، دارای تمپلیت‌های پیش‌فرض برای صفحات محصول و سایر امکانات ارزشمند است. به‌طور خلاصه، آسترا را می‌توان یکی از بهترین تم‌ها و گزینه‌های موجود برای ووکامرس دانست که می‌توانید از آن استفاده کنید.

فیلم آموزش پروژه‌محور وردپرس و طراحی سایت فروشگاهی با قالب آسترا از فرادرس نحوه طراحی یک آنلاین‌شاپ را برای فروش محصولات ارگانیک و با استفاده از وردپرس و ووکامرس به شما یاد می‌دهد. به‌طوری‌که پس از مشاهده آن می‌توانید برای هر نوع محصولی که در نظر دارید فروشگاه اینترنتی بسازید. لینک این فیلم آموزشی را در ادامه آورده‌ایم.

  • Ocean WP: در مورد این تم ووکامرس می‌توان گفت که قابلیت شخصی‌سازی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. به‌نحوی که می‌توانند آن را به‌سادگی بر اساس نیاز خود تغییر دهند.
  • Shoppe: این تم، ظاهری مدرن دارد و می‌توانید آن را بر حسب نیازهای خود تغییر دهید. همچنین دارای «صفحه‌ساز» است که به‌کمک آن می‌توان انواع صفحه فرود را برای کمپین‌ها و محصولات ایجاد کنید.
فروشگاه با تابلوی WOO - ووکامرس چیست
  • Outfitter Pro: این تم ووکامرس، ظاهری جذاب و مدرن دارد و یکی از بهترین تم‌ها برای فروشگاه‌ها و برندهای البسه محسوب می‌شود و طراحی آن با همین هدف انجام شده است.

نکات قابل توجه در انتخاب تم ووکامرس ووکامرس چیست؟

تا اینجا، با چندین تم معروف ووکامرس آشنا شدید و در ادامه به شما می‌گوییم که در انتخاب تم ووکامرس مناسب برای برند خود به چه مواردی می‌بایست توجه کنید.

  • حفظ سادگی در طراحی: در حال حاضر، تم‌هایی که سادگی را در طراحی خود حفظ کرده‌اند بازده و سودآوری بیشتری می‌توانند داشته باشند. به این دلیل که توجه بازدید کننده آنلاین‌شاپ شما روی موارد مهم‌تری معطوف می‌شود و این مورد احتمال فروش محصول را بالا می‌برد.
  • سازگاری با گوشی موبایل: با همه‌گیر شدن استفاده از دستگاه‌های موبایلی در وب‌گردی، احتمال زیادی وجود دارد که مشتریان شما نیز از این نوع دستگاه‌ها که نمایشگر‌های کوچک‌تری دارند برای بازدید از فروشگاه شما استفاده کنند. بنابراین توصیه می‌شود تم انتخابی خود را به لحاظ سازگاری با موبایل بررسی کنید.
  • توجه به مسایل امنیتی: توصیه می‌شود که تم‌ها را تا حد ممکن از بخش تم‌های سایت وردپرس یا سایر منابع قابل اعتماد مانند فروشگاه‌‌های شناخته شده دریافت کنید. به این دلیل که تم‌های دریافت شده از برخی منابع، ممکن است شامل بدافزار باشد و به برند شما صدمه بزند.
  • بهتر است تا نظرات کاربران و امتیازی که به تم مدنظر داده‌اند را نیز بررسی کنید.

با جست و جویی ساده به‌راحتی می‌توانید تم مناسب با محتوای فارسی در موضوعات مختلف که راست‌چین و بومی‌سازی شده‌اند را نیز پیدا کرده و نصب کنید.

گام پنجم: نصب افزونه روی ووکامرس

ووکامرس هم مانند وردپرس قابلیت نصب افزونه را فراهم کرده که به‌کمک آن می‌توانیم امکانات بیشتری را در این افرونه فروشگاهی شاهد باشیم.

نمایی از یک فروشگاه - ووکامرس چیست

این افزونه‌ها که تعداد آن‌ها نیز بسیار زیاد است، می‌توانند امکانات گوناگونی از جمله مواردی که در ادامه آورده شده را به فروشگاه ما اضافه کنند.

  • سرویس‌‌ها و درگاه‌‌های پرداخت گوناگون
  • ایجاد لندینگ‌پیج‌ها
  • ساخت فرم‌‌های تماس
  • شیوه‌‌های حمل و نقل و ارسال سفارشات
  • امکان‌پذیر ساختن انواع تخفیف
  • سیستم مدیریت موجودی
  • ایجاد انواع فاکتور
  • ساخت گیفت‌کارت
  • ارسال ایمیل به خریداران
  • گزارش‌گیری
  • نمایش برند محصولات
  • چندزبانه‌سازی
  • و بی‌شمار افزونه فارسی و غیرفارسی دیگر که به‌کمک آن‌ها تجربه بهتری از فروشگاه ووکامرس برای مشتریان خود ایجاد می‌کنید.

برای نصب این افزونه‌ها نیز می‌توانید مانند نصب افزونه‌های وردپرس عمل کنید.

روش های پیشرفت و بهبود فروشگاه ووکامرس چیست؟

تا این قسمت، یاد گرفتیم که نحوه راه‌اندازی یک فروشگاه با ووکامرس چیست. اکنون می‌بایست با تبلیغ فروشگاه خود، زمینه رشد آن و برند خود را فراهم کنیم. در ادامه، منابعی را معرفی کرده‌ایم که شما را در یادگیری ووکامرس و بهبود فروشگاه آنلاین به بهترین شیوه، همراهی می‌کنند.

بنابراین اهمیت زیادی دارد که فهرستی از ایمیل‌ها و شماره‌ تلفن‌‌ها را در اختیار داشته باشید. این کار باعث می‌شود تا با ارائه برخی پیشنهادها مانند تخفیف‌ها، اطلاع موجود شدن کالا و و غیره به آن‌ها، مشتریان را به سمت خرید کالا از فروشگاهتان سوق دهید. ابزارها و افزونه‌های مختلفی برای این منظور وجود دارند که می‌توانید از آن‌ها بهره‌مند شود.

بازاریابی ایمیلی و پیامکی به عنوان راهی برای بهبود فروشگاه ووکامرس چیست؟

تنها درصد کمی از بازدیدکنندگان فروشگاه ووکارمس شما به‌عنوان مشتری، کالایی را خریداری می‌کنند و بسیاری از آن‌‌ها بدون این‌کار سایت را ترک می‌کنند. توصیه می‌شود که از روش‌هایی نظیر بازاریابی ایمیلی یا پیامکی استفاده کنید و رابطه خود را با این تعداد از افراد که پتانسیل تبدیل شدن به خریدار را دارند، حفظ کنید.

کاربری در حال نصب ووکامرس - ووکامرس چیست

نقش افزایش ترافیک در بهبود فروشگاه ووکامرس چیست؟

برای اینکه بتوانید تصمیم‌های استراتژیک و تأثیرگذار مرتبط با فروشگاه ووکامرس خود را اتخاذ کنید، نیاز است که به داده‌هایی مشخص که به‌نام داده‌های بازاریابی شناخته می‌شوند، دسترسی داشته باشید. این داده‌ها شامل مواردی مانند آنچه که در ادامه فهرست شده هستند.

  • اینکه کاربران وب‌سایت، از چه طریقی به سمت فروشگاه شما جذب شد‌‌ه‌اند. به‌طور مثال کاربری از طریق جست و جوی گوگل، فروشگاه را پیدا کرده است. کاربری به‌طور مستقیم و با ورود URL فروشگاه، وارد سایت شده است. کاربری با مشاهده بنر تبلیغ، وارد فروشگاه شما شده است و بسیاری موارد دیگر.
  • شناختن محصولات محبوب و پرفروش: آگاهی از اینکه کدام کالاها فروش بالایی دارند می‌تواند بیان‌گر این نکته باشد که می‌توانید کالاهای مشابه آن را بیشتر عرضه کنید و غیره.
  • و بسیاری موارد دیگر که به شما کمک می‌کنند تا تصمیم‌های بهتری را در راستای افزایش سودآوری خود اتخاذ کنید.

شما می‌توانید با کمی جست و جو، ابزارهای تحلیلی مرتبط با ووکامرس را پیدا کنید.

اهمیت سئو در ووکامرس

موتورهای جست و جو یکی از راه‌هایی محسوب می‌شوند که مشتریان احتمالی را به سمت فروشگاه شما هدایت می‌کنند. بنابراین بهینه‌سازی وب‌سایت برای این منظور بسیار حائز اهمیت است. علی‌رغم اینکه ووکامرس بهینه‌سازی مناسبی دارد اما می‌توانید، نکات بیشتری را در این مورد رعایت کنید یا اینکه از ابزارهای گوناگونی بهرمند شوید.

ادامه مسیر یادگیری وردپرس با فرادرس چگونه است؟

مهارت طراحی سایت با وردپرس، دامنه گسترده‌ای دارد و مؤلفه‌های گوناگونی را در بر می‌گیرد. در صورتی‌که مایل هستید تا دانش خود را در مورد سیستم مدیریت محتوای وردپرس و مؤلفه‌‌های گوناگون آن افزایش دهید می‌توانید از فیلم‌های آموزش فرادرس استفاده کنید که لینک آن‌ها را در ادامه آورده‌ایم. این فیلم‌های آموزش به‌طور معمول پروژه‌محور هستند و نحوه پیاده‌سازی سایت را به‌صورت عملی و در قالب پروژه به شما آموزش می‌دهند.

مردی در حال خرید اینترنتی با لپتاپ خود - ووکامرس چیست

جمع‌بندی

این مطلب از مجله فرادرس، یکی از شیوه‌های ساخت فروشگاه اینترنتی، یعنی استفاده از افزونه ووکامرس را مورد بررسی قرار داده و در آن شرح دادیم که ووکامرس چیست. با پیشرفت‌های صورت گرفته در فناوری و الکترونیکی شدن بخش زیادی از کارهایی که به‌صورت روزمره انجام می‌دهیم، ترجیح بسیاری از ما این است که خریدهایمان را تا حد ممکن به‌صورت اینترنتی انجام دهیم. این شیوه، امکانات زیادی نظیر مقایسه اجناس و غیره را برایمان فراهم می‌کند. همچنین، استفاده از آن باعث می‌شود تا در زمان صرف شده برای خرید خود نیز صرفه‌جویی کنیم و بسیاری مزیت دیگر که همگی بیان‌گر اهمیت بالای فروشگاه‌های اینترنتی هستند. افزونه ووکامرس که روی وردپرس نصب می‌شود، امکانات و قابلیت‌های فراوانی را برای فروشندگان و کسب و کارها به‌همراه دارد. در عین حال نیز امکان ساخت و مدیریت فروشگاه‌های اینترنتی را برای افراد گوناگون، حتی بدون داشتن مهارت‌های برنامه‌نویسی و طراحی سایت، تسهیل می‌کند.

ووکامرس یکی از ابزارهای بسیار توانمند و پیشرو برای توسعه آنلاین‌شاپ‌ها محسوب می‌شود. ضمن اینکه کاربران متعدد و همچنین سهم زیادی از بازار را در این حوزه را در اختیار دارد. از دلایلی که کاربران را ترغیب می‌کند تا ووکامرس را برای ساخت فروشگاه آنلاین خود انتخاب کنند می‌توان به مقرون به صرفه بودن، ساختار ماژولار، همراه بودن با وردپرس، عدم محدودیت در نوع محصول، کامیونیتی فعال، ارائه تحلیل‌های قدرتمند، توسعه‌پذیری، سرعت بالا، مدیریت محتوای عالی، رفع انواع نیازهای فروشگاهی و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
wpbeginnerdokan
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *