واژه بست چیست؟ – توضیح به زبان ساده با مثال و تمرین

۸۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۷ تیر ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
واژه بست چیست؟ – توضیح به زبان ساده با مثال و تمرین

واژه‌بست‌ها یکی از عناصر زبانی هستند که به صورت مستقل به کار نمی‌روند، بلکه به کلمه‌های قبل یا بعد از خود متصل می‌شوند، مانند ضمیر متصل «ـَ م» در «چشمَم». واژه‌بست‌ها به سه دسته «پی‌بست»، «پیش‌بست» و «میان‌بست» تقسیم می‌شوند. در این مطلب از مجله فرادرس، به این سؤال پاسخ می‌دهیم که واژه بست چیست و چه انواعی دارد. در بخش‌های بعدی مطلب حاضر، واژه‌بست‌های موجود در زبان فارسی را با مثال بررسی می‌کنیم. در پایان و برای یادگیری بهتر این مبحث، تمرین‌هایی را به صورت چهارگزینه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهیم.

997696

واژه بست چیست؟

«واژه‌بست‌» (clitic) نوعی تکواژ است که نه در دسته واژگان قرار می‌گیرد و نه به گروه وندها تعلق دارد. این نوع از سازه‌ها به کلمه قبل یا بعد از خود متصل می‌شوند. واژه‌بست‌ها اگرچه مانند وندها به کلمه‌های دیگر می‌چسبند اما برخلاف وندها، جزئی از ساختار کلمه‌های دیگر به شمار نمی‌آیند.

این نوع از مفاهیم پایه‌ای را می‌توانید با مشاهده فیلم آموزش مقدماتی زبان‌شناسی فرادرس به‌راحتی بیاموزید. برای دسترسی به این فیلم آموزشی، روی لینک زیر کلیک کنید.

برای آشنایی بیشتر با واژه‌بست‌ها و کاربرد آن‌ها به مثال زیر توجه کنید. در مثال زیر، ضمیر متصل «ـَ ت» به انتهای فعل «می‌بیندَت» چسبیده است. این ضمیر کاربرد مستقل ندارد، وند نیست و واژه هم به حساب نمی‌آید. به همین خاطر نتیجه می‌گیریم که ضمیر «ـَ ت» نوعی واژه‌بست است.

اگر پشت پنجره بایستی، پدر می‌بیندَت.

برای اینکه بدانید واژه بست چیست و چگونه به کار می‌رود، به نکته‌های زیر توجه داشته باشید:

  • واژه‌بست‌ها برخلاف واژه‌ها، فاقد تکیه هستند. یعنی بدون تکیه تلفظ می‌‌شوند.
  • به کلمه‌ای که واژه‌بست‌ها به آن متصل می‌شوند، «میزبان» (host) گفته می‌شود.
  • میزبان می‌تواند مقوله‌های دستوری مختلفی داشته باشد، مانند انواع اسم‌ها، فعل، صفت‌ها و... .
  • واژه‌بست‌ها هم در گونه گفتاری فارسی و هم در گونه نوشتاری آن به کار می‌روند.
طرح درخت و گل و پرنده روی کاشی های سنتی ایرانی - واژه بست چیست

انواع واژه بست

در بخش قبل، با واژه‌بست‌ها آشنا شدید. در این بخش می‌آموزید که انواع واژه بست چیست و واژه‌بست‌ها به چند دسته تقسیم می‌شوند. واژه‌بست‌ها به سه دسته زیر تقسیم می‌شوند:

  • «پیش‌بست» (proclitic): به کلمه بعد از خود متصل می‌شود. مانند واژه‌بست «مَ» در «مرا».
  • «پی‌بست» (enclitic): به کلمه قبل از خود متصل می‌شود. مانند واژه‌بست فعلی «ـَ ند» در خوابند.
  • «میان‌بست» (Endoclitic): در میان سایر کلمه‌ها قرار می‌گیرد. در فارسی میان‌بست وجود ندارد.

واژه‌بست‌های فارسی معاصر معمولاً از نوع پی‌بستی‌اند.

مثال واژه بست

در بخش قبلی به‌طور کلی توضیح دادیم که واژه بست چیست و چه انواعی دارد. در این بخش، مثال‌هایی از واژه‌بست‌های رایج در زبان فارسی را بررسی می‌کنیم. در این مورد، مشاهده فیلم آموزش مقدماتی زبان‌شناسی فرادرس نیز می‌تواند برایتان سودمند باشد. لینک این فیلم آموزشی را در ادامه مشاهده می‌کنید.

مثال اول برای واژه بست

در جمله زیر که به صورت فارسی گفتاری بیان شده است، واژه‌بست پی‌بستی «ـُ» به کار رفته است. این واژه‌بست نشانه مفعول است و در گونه گفتاری به شکل نقش‌نمای «را» به کار می‌رود.

کتابُ روی میز بذار.

مثال دوم برای واژه بست

همان‌طور که در کادر زیر مشاهده می‌کنید، بعد از فعل «گفتم»، ضمیر متصل «ـِ ش» آمده است. این ضمیر نوعی واژه‌بست پی‌بستی است که به انتهای فعل چسبیده و نقش مفعول جمله را به عهده دارد.

گفتمَش در عین وصل‌، این ناله و فریاد چیست؟

(حافظ)

مثال سوم برای واژه بست

در مثال زیر، بعد از صفت «خسته»، واژه‌بست ربطی «ام» قرار گرفته است. این واژه‌بست در حکم فعل اسنادی و ربطی است اما کاربرد مستقل ندارد و به انتهای کلمه قبل از خود متصل می‌شود.

خسته‌ام از این کویر، این کویر کور و پیر

(قیصر امین‌پور)

مثال چهارم برای واژه بست

ضمیر متصل «ـَ م» که بعد از اسم «زبان» آمده و نقش مضاف‌الیه آن را به عهده دارد، نوعی واژه‌بست پی‌بستی به شمار می‌آید. این واژه‌بست مانند سایر واژه‌بست‌های فارسی کاربرد مستقل ندارد و با چسبیدن به میزبان خود (مضاف) در جمله به کار رفته است.

یک حرف و دو حرف بر زبانَم

الفاظ نهاد و گفتن آموخت

(ایرج میرزا)

کاشی سنتی ایرانی با طرح درخت و گل و پرنده

مثال پنجم برای واژه بست

حافظ در بیت زیر از سه واژه‌بست پی‌بستی استفاده کرده است. واژه‌بست‌های «ـُ» که روی «و» قرار گرفته‌اند، واژه‌بست‌های همپایگی هستند که کلمه‌های قبل و بعد از خود را به هم پیوند زده‌اند.

از سوی دیگر، ضمیر متصل «ـَ م» نیز نقش واژه‌بست پی‌بستی را به عهده دارد و به کلمه قبل از خود (جهان) متصل شده است.

گل در بَر وُ می در کف وُ معشوق به کام است

سلطانِ جهانم به چنین روز غلام است 

(حافظ)

مثال ششم برای واژه بست

در مثال زیر، «ـَ ش» در «گفتمَش» و «ـَ م» در «دلم» هر دو از نوع واژه‌بست‌های پی‌بستی هستند. با این تفاوت که اولی نقش مفعول جمله را به عهده گرفته است و دومی، نقش مضاف‌الیه را به عهده دارد.

چو گفتمَش که دلم را نگاه دار چه گفت؟

ز دستِ بنده چه خیزد؟ خدا نگه دارد 

(حافظ)

مثال هفتم برای واژه بست

در جمله زیر، «ها» برای تأکید آمده است. در واقع، گوینده این جمله قصد داشته بر پیام و نکته مورد نظر خود تأکید کند. «ها» از نوع واژه‌بست‌های پی‌بستی است و به انتهای فعل جمله متصل شده است.

یک‌وقت فراموش نکنی به گل‌ها آب بدهی‌ها!

مثال هشتم برای واژه بست

جمله زیر از نوع جمله‌هایی است که در فارسی گفتاری به کار می‌روند. در این مثال، «م» واژه‌بست پی‌بستی است و به‌عنوان قید افزایش آمده است. در فارسی نوشتاری، به‌جای این واژه‌بست از کلمه «هم» استفاده می‌کنیم.

از طرف دیگر، «مون» هم نوعی واژه‌بست پی‌بستی است که به‌عنوان مضاف‌الیه آمده و به مضاف (خونه) متصل شده است.

لطفاً شمام به خونه‌مون بیاید.

مثال نهم برای واژه بست

ضمیر متصل «ت» که در انتهای فعل «می‌بینم» قرار گرفته است، نمونه‌ای از واژه‌بست‌های پی‌بستی فارسی است. این واژه‌بست به‌عنوان مفعول جمله به کار رفته است.

صبر کن! از همین‌جا دارم می‌بینمت.

مثال دهم برای واژه بست

«ست» یکی از واژه‌بست‌های رایج فارسی است که در متون ادبی نیز کاربرد فراوانی دارد. صورت کامل این واژه‌بست، به صورت فعل ربطی یا فعل کمکی «است» در زبان فارسی به کار می‌رود. این فعل در جمله زیر نقش فعل کمکی را به عهده دارد و به کلمه قبل از خود متصل شده است.

کسی در مسابقه شرکت کرده‌ست؟

رایج ترین واژه بست های زبان فارسی

در زبان فارسی نیز مانند بسیاری از زبان‌ها، واژه‌بست‌های مختلفی به کار می‌روند. واژه‌بست‌های رایج در زبان فارسی معاصر عبارتند از:

  • ضمایر پی‌بستی اضافی
  • ضمایر پی‌بستی مفعولی
  • «ی» نکره
  • واژه‌بست ربطی
  • واژه‌بست کمکی
  • واژه‌بست نشانه همپایگی
  • واژه‌بست نشانه مفعولی
  • واژه‌بست قید افزایش
  • واژه‌بست نشانه تأکید

هر کدام از این موارد را در ادامه به‌طور دقیق‌تر و با مثال توضیح می‌دهیم. برای اینکه دقیقاً بدانید واژه بست چیست، لازم است تمامی واژه‌بست‌های فهرست بالا را به‌خوبی بشناسید.

ضمایر پی‌ بستی اضافی

ضمایر متصلی که به‌عنوان مضاف‌الیه به مضاف خود متصل می‌‌شوند نوعی واژه‌بست به شمار می‌آیند. این نوع از واژه‌بست‌ها به کلمه قبل از خود می‌چسبند. به همین خاطر، در دسته واژه‌بست‌های پی‌بستی قرار می‌گیرند. انواع ضمایر پی‌بستی را همراه با شخص و شمار آن‌ها در جدول زیر مشاهده می‌‌کنید.

شخص و شمارضمایر پی‌بستی اضافیمثال
اول شخص مفردـَ مکتابَم
دوم شخص مفردـَ تکتابَت
سوم شخص مفردـَ شکتابَش
اول شخص جمعمانکتابمان
دوم شخص جمعتانکتابتان
سوم شخص جمعشانکتابشان

در مطلب زیر از مجله فرادرس، انواع مضاف و مضاف‌الیه‌ها را در زبان فارسی بررسی کرده‌ایم.

ضمایر پی‌ بستی مفعولی

مفعول آن بخش از جمله است که فعل بر آن واقع می‌‌شود. مفعول‌ها هم می‌توانند به‌ صورت کلمه مستقل و هم به شکل واژه‌بست به کار بروند. مفعول‌ها و انواع آن‌ها را می‌توانید با مشاهده فیلم آموزش رایگان مفعول در فارسی فرادرس به‌طور کامل بیاموزید.

چنانچه مفعول‌ها به صورت واژه‌بست بیاند، به انتهای فعل متصل می‌‌شوند. به همین خاطر، این واژه‌بست‌ها در دسته واژه‌بست‌های پی‌بستی قرار می‌گیرند.

انواع ضمایر پی‌بستی مفعولی را همراه با شخص و شمار آن‌ها در جدول زیر مشاهده می‌کنید.

شخص و شمارضمایر پی‌بستی مفعولیمثال
اول شخص مفردـَ مدیدَم (مرا دید)
دوم شخص مفردـَ تدیدَت (تو را دید)
سوم شخص مفردـَ شدیدش (او را دید)
اول شخص جمعماندیدمان (ما را دید)
دوم شخص جمعتاندیدتان (شما را دید)
سوم شخص جمعشاندیدشان (آن‌ها را دید)

نکته: همان‌طور که مشاهده می‌کنید، ضمایر پی‌بستی اضافی و مفعولی در ظاهر کاملاً با یکدیگر یکسان‌اند. تنها تفاوت این واژه‌بست‌ها، محل قرار گرفتن آن‌هاست. ضمایر پی‌بستی اضافی بعد از اسم (مضاف) می‌آیند اما ضمایر پی‌بستی مفعولی بعد از فعل قرار می‌گیرند.

«ی» نکره

در برخی از کتاب‌های زبان‌شناختی، «ی» نشانه نکره نیز به‌عنوان یکی از واژه‌بست‌های پی‌بستی فارسی معرفی شده است. این واژه‌بست به انتهای اسم‌ها یا صفت‌های جانشین اسم متصل می‌شود و بر ناشناس یا نکره بودن میزبان خود دلالت دارد. نمونه‌ای از کاربرد «ی» نکره را در کادر زیر مشاهده می‌کنید.

در مثال زیر، واژه‌بست «ی» نکره بعد از اسم «دفتر» آمده و ناشناس بودن آن را نشان می‌دهد.

دیرور دفتری از مغازه خریدم.

کاشی سنتی ایرانی با طرح نقوش سنتی و پرنده و درخت و گل ایرانی

واژه‌ بست ربطی

در زبان فارسی، فعل‌های متنوعی به کار می‌روند که می‌توان آن‌ها را در دسته‌بندی‌های مختلفی قرار داد. در این میان، فعل‌های ربطی یا اسنادی یکی از رایج‌ترین فعل‌های فارسی هستند که در جمله‌های اسنادی به کار می‌‌روند. چه در گفتار و چه در نوشتار می‌توان این فعل‌ها را به صورت واژه‌بستی نیز به کار برد.

این واژه‌بست‌ها مانند سایر واژه‌بست‌های فارسی از نوع پی‌بستی‌اند. این نوع از واژه‌بست‌ها را در جدول زیر نشان داده‌ایم.

شخص و شمارواژه‌بست ربطیمثال
اول شخص مفردامبلندم (بلند هستم)
دوم شخص مفردایبلندی (بلند هستی)
سوم شخص مفرده / ‍ـهبلنده (بلند است)
اول شخص جمعایمبلندیم (بلند هستیم)
دوم شخص جمعایدبلندید (بلند هستید)
سوم شخص جمعاندبلندند (بلند هستند)

واژه‌بست‌های ربطی در واقع همان فعل‌های ربطی هستند که برعکس فعل‌ها، کاربرد مستقل ندارد و به کلمه قبل از خود می‌چسبند. انواع فعل‌ها، به‌ویژه فعل‌های ربطی و اسنادی، در فیلم آموزش رایگان فعل در فارسی فرادرس آموزش داده شده‌اند.

واژه‌ بست کمکی

فعل‌های کمکی یا معین آن دسته از فعل‌هایی هستند که در ساختار سایر فعل‌ها به کار می‌روند و به صرف آن‌ها کمک می‌کنند. فعل‌های کمکی در ساختار فعل‌های ماضی نقلی، ماضی بعید، فعل‌ آینده و... به کار می‌‌روند.

آن دسته از فعل‌های کمکی که در ساختار فعل‌های ماضی نقلی حضور دارند، می‌توانند به صورت واژه‌بست پی‌بستی نیز به کار بروند و به فعل اصلی جمله متصل شوند. در جدول زیر این نوع از واژه‌بست‌ها را با مثال نشان داده‌ایم. توجه داشته باشید که «رفته» صفت مفعولی فعل اصلی جمله به شمار می‌آید.

شخص و شمارواژه‌بست کمکیمثال
اول شخص مفردامرفته‌ام
دوم شخص مفردایرفته‌ای
سوم شخص مفردسترفته‌ست
اول شخص جمعایمرفته‌ایم
دوم شخص جمعایدرفته‌اید
سوم شخص جمعاندرفته‌اند

واژه‌بست‌های جدول بالا در حقیقت صورت‌های صرف‌شده زمان حال از مصدر «بودن» هستند.

واژه‌ بست نشانه همپایگی

در زبان فارسی برای پیوند دادن سازه‌های هم‌پایه از حروف ربط هم‌پایه‌ساز استفاده می‌شود، مانند: «و»، «یا»، «خواه» و... . حروف ربط هم‌پایه‌ساز در حالت عادی به صورت مستقل و جداگانه به کار می‌‌روند. با وجود این، یک مورد از حروف ربط هم‌پایه‌ساز، یعنی «و» را می‌توان به صورت واژه‌بست «ـُ» نیز به کار برد.

این واژه‌بست به انتهای کلمه قبل از خود متصل می‌شود و در دسته واژه‌بست‌های پی‌بستی قرار می‌گیرد. واژه‌بست «ـُ» معمولاً در گونه گفتاری زبان فارسی به کار می‌رود. برای آشنایی بیشتر با کاربرد این واژه‌بست به مثال زیر توجه کنید.

در مثال زیر، «دفتر» و «مداد» با استفاده از واژه‌بست همپایگی «ـُ» به یکدیگر متصل شده‌اند.

می‌خواستم از مغازه دفترُ مداد بخرم.

چنانچه تشخیص انواع حروف ربط و کاربرد آن‌ها برایتان دشوار است، پیشنهاد می‌کنیم فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه دوازدهم فرادرس را مشاهده کنید.

واژه‌ بست نشانه مفعولی

می‌دانیم که نشانه مفعول در فارسی نوشتاری، نقش‌نمای «را» است که بعد از مفعول قرار می‌گیرد. در گونه گفتاری زبان فارسی، گاهی «را» به صورت واژه‌بست پی‌بستی «ـُ» درمی‌آید و به کلمه پیش از خود، یعنی مفعول متصل می‌شود.

مثالی از کاربرد این واژه‌بست را در جمله زیر مشاهده می‌کنید. در مثال زیر، «دستات» نقش مفعول را به عهده دارد. در انتهای این اسم، واژه‌بست مفعولی «ـُ» قرار گرفته است.

دستاتُ ببر بالا!

واژه‌ بست قید افزایش

این نوع از واژه‌بست‌ها از نوع پی‌بستی هستند و به کلمه قبل از خود متصل می‌‌شوند. واژه‌بست قید افزایش غالباً در فارسی گفتاری به کار می‌رود. برای آشنایی بیشتر با این واژه‌بست به مثال زیر توجه کنید.

در جمله زیر، «م» در نقش واژه‌بست قید افزایش آمده و به انتهای کلمه «فردا» متصل شده است. اگر بخواهیم جمله زیر را به صورت فارسی نوشتاری دربیاوریم، چنین حالتی پیدا می‌کند: بیا فردا هم به دانشگاه برویم. «هم» نوعی قید افزایش است که صورت واژه‌بستی آن را در کادر زیر مشاهده می‌کنید.

بیا فردام بریم دانشگاه.

یک باغ گل و پرنده هایی که روی شاخه درخت نشسته اند - واژه بست چیست

واژه‌ بست نشانه تأکید

در فارسی گفتاری برای تأکید بر معنای جمله از واژه‌بست پی‌بستی «ها» یا «ا» استفاده می‌شود. این واژه‌بست معمولاً به انتهای فعل متصل می‌شود. در کادر زیر مثالی از کاربرد این واژه‌بست نشان داده شده است.

گوینده این جمله برای تأکید بر پیام مورد نظر خود از واژه‌بست تأکید «ها» استفاده کرده است. همان‌طور که می‌بینید این واژه‌بست به انتهای فعل متصل شده و کاربرد مستقل ندارد.

یک ساعت بیشتر وقت نداری‌ها!

یادگیری زبان شناسی با آموزش های فرادرس

زبان‌شناسی دانشی است که گسترده وسیعی دارد و موضوعات متنوعی را دربر می‌گیرد. در میان شاخه‌های مختلف این علم، بخش‌های مجزایی به صرف و نحو زبان اختصاص پیدا کرده است. صرف به ساخت واژگان و فرایند شکل‌گیری آن‌ها مربوط می‌شود اما نحو به ساختار جمله و تشکیل آن‌ها ارتباط دارد.

جالب اینجاست که برخی از اجزای زبان، مانند واژه‌بست‌ها، هم به ساختار صرفی و هم به ساختار نحوی زبان مربوط‌اند. علاوه‌بر صرف و نحو، معناشناسی، تحلیل گفتمان، آواشناسی و... نیز بخش‌های دیگری از علم زبان‌شناسی به شمار می‌آیند که همگی با هم ارتباط تنگاتنگ دارند.

در صورتی که بخواهید اطلاعات خود را در مورد شاخه‌های مختلف زبان‌شناسی گسترش بدهید، مشاهده فیلم‌های آموزشی زیر در فرادرس حتماً برایتان مفید خواهد بود.

البته در مجموعه فیلم‌های آموزشی زیر نیز نکته‌های مفیدی در زمینه زبان‌شناسی و گرایش‌های مختلف آن مطرح شده است.

مجموعه آموزش اصول و ابزارهای یادگیری زبان - واژه بست چیست
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش اصول و ابزارهای یادگیری زبان، روی عکس کلیک کنید.

روش تشخیص واژه‌ بست

تا اینجا توضیح دادیم که واژه‌ بست چیست و انواع آن را نیز معرفی کردیم. با وجود این، ممکن است بپرسید که روش تشخیص واژه‌بست‌ها چیست و چطور آن‌ها را از سایر بخش‌های جمله تشخیص بدهیم. در این بخش، به این سؤال پاسخ می‌دهیم.

برای اینکه بتوانید واژه‌بست‌ها را به‌راحتی از سایر عناصر زبانی تشخیص بدهید، لازم است به نکته‌های زیر توجه داشته باشید:

  • واژه‌بست‌ها به‌ صورت مستقل به کار نمی‌روند. بنابراین، هیچ‌کدام از کلمه‌هایی که به صورت جداگانه استفاده می‌شوند، در دسته واژه‌بست‌ها قرار نمی‌گیرند.
  • از آنجایی که واژه‌بست‌های فارسی معمولاً از نوع پی‌بستی هستند، آنچه قبل از انواع کلمه‌ها می‌آید و به ابتدای آن‌ها متصل می‌شود، واژه‌بست به شمار نمی‌آید.
  • به یاد داشته باشید که انواع ضمیرهای متصل، چه به اسم و صفت بچسبند و چه به انتهای فعل‌ها متصل بشوند، همگی واژه‌بست هستند.

تفاوت وند با واژه بست چیست؟

واژه‌بست‌ها و وندها از این جهت که هر دو کاربرد مستقل ندارند و به کلمه دیگری می‌چسبند، به یکدیگر شبیه‌اند. با این حال، تفاوت‌های مهمی نیز با یکدیگر دارند. در این بخش، به مهم‌ترین تفاوت‌های وندها و واژه‌بست‌ها اشاره می‌کنیم تا هم کاربرد این دو سازه را بهتر درک کنید و هم بتوانید آن‌ها را به‌راحتی از یکدیگر تشخیص بدهید.

برای آشنایی بیشتر با این مبحث توصیه می‌کنیم از فیلم آموزش مقدماتی زبان‌شناسی فرادرس کمک بگیرید. لینک این فیلم آموزشی را در کادر زیر قرار داده‌ایم.

تفاوت‌های اصلی وندها و واژه‌بست‌ها شامل این موارد هستند:

  • میزبان: واژه‌بست‌ها معمولاً به هر میزبانی متصل می‌شوند اما وندها از این نظر محدودیت دارند و با هر میزبانی به کار نمی‌روند.
  • صورت نامتعارف: گاهی با اتصال برخی از وندها به کلمه‌ها ممکن است صورت‌های نامتعارفی تولید شود اما معمولاً با اتصال واژه‌بست‌ها به کلمه‌ها چنین صورت‌های نامتعارفی ساخته نمی‌شود.
  • معنای نامتعارف: در نتیجه اتصال وندها به کلمه‌ها ممکن است معنای نامتعارفی ساخته شود اما معمولاً با اتصال وندها به کلمه‌ها، معنای نامتعارفی به دست نمی‌آید.
  • ترتیب و توالی: واژه‌بست‌ها می‌توانند به کلمه‌ای متصل شوند که خود دارای یک واژه‌بست دیگر است اما معمولاً وندها بعد از واژه‌بست‌ها قرار نمی‌گیرند.

واژه بست ها در گذر زمان

در بخش‌های قبل به این سؤال پاسخ دادیم که واژه بست چیست و چه انواعی دارد. در تعریف واژه‌بست‌ها به این نکته اشاره کردیم که این عناصر زبانی از جنس کلمه نیستند و کاربرد مستقل ندارند. با وجود این، جالب است بدانید که واژه‌بست‌ها در گذشته، کلمه‌های مستقلی بوده‌اند و به صورت جداگانه به کار می‌رفته‌اند.

از سوی دیگر، برخی از واژه‌بست‌هایی که امروزه به کار می‌روند، صورت واژه‌بستی کلمه‌های دیگر هستند. به‌طور مثال، «ی» نکره نوعی واژه‌بست است که دیگر کاربرد مستقل ندارد اما واژه‌بست‌های ربطی، صورت واژه‌بستی فعل‌هایی هستند که هنوز هم در زبان فارسی به‌عنوان فعل‌های ربطی و به‌طور مستقل به کار می‌روند.

«را» نیز چنین حالتی دارد. این نقش‌نمای مفعولی در فارسی نوشتاری به‌صورت کامل و مستقل به کار می‌رود اما در فارسی گفتاری، صورت واژه‌بستی آن، یعنی «ـُ» به‌جای آن می‌آید.

با توجه به نکته‌هایی که گفتیم، بعید نیست کلمه‌هایی که امروزه به‌ صورت مستقل به کار می‌بریم، در آینده به واژه‌بست‌ تبدیل شوند و دیگر کاربرد مستقل نداشته باشند.

سؤالات متداول

در بخش‌های پیشین به این موضوع پرداختیم که واژه بست چیست و چه مصادیقی در زبان فارسی دارد. در این بخش، به برخی از سؤالات مرتبط یا واژه‌بست‌ها اشاره می‌کنیم و به آن‌ها پاسخ می‌دهیم.

آیا ضمایر منفصل هم مانند ضمایر متصل واژه‌بست هستند؟

خیر، ضمایر منفصل همان‌طور که از نام آن‌ها نیز مشخص است، به صورت جداگانه به کار می‌روند. بنابراین، در دسته واژه‌بست‌ها قرار نمی‌گیرند.

واژه‌بست‌ها به چه کلمه‌هایی متصل می‌شوند؟

واژه‌بست‌ها می‌توانند به کلمه‌هایی با مقوله‌های مختلف متصل شوند. به عبارت دیگر، میزبان واژه‌بست‌ها می‌تواند از جنس اسم، فعل، صفت، قید و... باشد.

آیا در زبان فارسی واژه‌بست پیش‌بستی وجود ندارد؟

در فارسی امروز چنین واژه‌بست‌هایی به کار نمی‌روند اما در گذشته، واژه‌بست‌های پیش‌بستی نیز در فارسی وجود داشته‌اند.

تمرین واژه بست

اینکه واژه بست چیست و چه انواعی دارد را در بخش‌های قبلی این مطلب بررسی کردیم. برای اینکه نکته‌های مربوط به مبحث واژه‌بست‌ها را بهتر بیاموزید، آزمونی را با ۱۰ سؤال چهارگزینه‌ای در اختیارتان قرار می‌دهیم.

برای پاسخگویی به این آزمون، ابتدا صورت هر سؤال را بادقت بخوانید و سپس گزینه درست را علامت بزنید. در صورتی که بخواهید از درستی پاسخ‌های خود مطمئن شوید، تنها لازم است روی گزینه «مشاهده جواب» که زیر هر سؤال قرار دارد، کلیک کنید.

البته با کلیک روی گزینه «شرح پاسخ» نیز می‌توانید پاسخ تشریحی هر سؤال را مشاهده کنید. بعد از اینکه به همه سؤال‌ها پاسخ دادید، گزینه «دریافت نتیجه آزمون» نشان داده می‌شود. با کلیک روی آن می‌توانید تعداد امتیازهای خود را در این آزمون مشاهده کنید.

۱- کدام گزینه در مورد واژه‌بست‌ها درست است؟

صرفاً قبل یا بعد از سایر کلمه‌ها به کار می‌روند.

بخشی از ساختار سایر کلمه‌ها را تشکیل می‌دهند.

هجای آخر آن‌ها همیشه تکیه‌دار است.

در گونه‌های گفتاری و نوشتاری زبان فارسی کاربرد دارند.

شرح پاسخ

واژه‌بست‌ها در ابتدا، انتها یا میان سایر کلمه‌ها قرار می‌گیرند. این عناصر به بخشی از ساختار کلمه‌ها تبدیل نمی‌شوند و همیشه فاقد تکیه هستند. با توجه به این نکته‌ها، تنها گزینه چهارم درست است.

۲- در کدام گزینه از واژه‌بست استفاده شده است؟

کاش شما هم می‌آمدید.

آمدن شما موجب خوشحالی ما می‌‌شود.

آمدنتان ما را بسیار خوشحال کرد.

کاش با آمدن به مهمانی ما را خوشحال می‌کردید.

شرح پاسخ

در گزینه سوم از واژه‌بست پی‌بستی «تان» (آمدنتان) استفاده شده است.

۳- کدام مورد از انواع واژه‌بست‌های فارسی نیست؟

ضمایر متصل

حروف ربط وابسته‌ساز

نشانه تأکید «ها»

«ی» نکره

شرح پاسخ

حروف ربط وابسته‌ساز (که، تا، اگر و...) در حالت عادی، واژه‌بست به شمار نمی‌آیند.

۴- واژه‌بست‌های متن زیر را مشخص کنید.

مهاجرت پرستوها به‌خوبی در ذهنم مانده‌ست. پرستوهایی که دسته‌دسته پرواز می‌کردند و روانه سرزمین‌های ناشناخته می‌شدند.

ـَ م - ست - ی

ها - به - که

ست - می - و

ها - نا - می

شرح پاسخ

واژه‌بست‌های این متن عبارتند از:

  • ـَ م (ذهنم) ← ضمیر پی‌بستی اضافی
  • ست (مانده‌ست) ← واژه‌بست کمکی
  • ی (پرستوهایی) ← نشانه نکره

۵- واژه‌بست‌های همه گزینه‌ها از نوع ضمیر پی‌بستی مفعولی هستند، به‌جز...

خواندمش

شنیدیم

دیده بودمشان

می‌خریدش

شرح پاسخ

در گزینه دوم تنها از شناسه «یم» استفاده شده است. شناسه‌ها از نوع وندهای تصریفی هستند و واژه‌بست به شمار نمی‌آیند.

۶- در کدام گزینه، واژه‌بست همپایگی به کار رفته است؟

نگاهشُ به من دوخته بود.

شکوفه‌ها رو روی زمین ریختم.

به مطالعه ادامه بِدی‌ها!

هوای بهار وُ تابستونُ خیلی دوست دارم.

شرح پاسخ

در ادامه، همه گزینه‌ها را از نظر داشتن یا نداشتن واژه‌بست بررسی کرده‌ایم.

  • گزینه اول: ـُ (نگاهشُ) واژه‌بست نشانه مفعولی است.
  • گزینه دوم: وازه‌بست ندارد.
  • گزینه سوم: ها (بِدی‌ها) واژه‌بست قید تأکید است.
  • گزینه چهارم: ـُ در «وُ» واژه‌بست همپایگی است اما ـُ در «تابستونُ» واژه‌بست نشانه مفعولی به شمار می‌آید.

۷- در جمله زیر، کدام واژه‌بست نقش قید افزایش را به عهده دارد؟

اینم باید به لیست خریدهات اضافه کنی.

ها

ت

ـَ م

به

شرح پاسخ

نوع واژه‌بست‌ها در سایر گزینه‌ها عبارتند از:

  • گزینه اول ← واژه‌بست قید تأکید
  • گزینه دوم ← ضمیر پی‌بستی اضافی
  • گزینه چهارم ← واژه‌بست نیست، بلکه حرف اضافه است.

۸- نوع واژه‌بست در کدام گزینه به‌درستی مشخص شده است؟

نشسته‌اند ← واژه‌بست ربطی

شادَم ← واژه‌بست کمکی

کتابُ بده من. ← واژه‌بست نشانه همپایگی

سپردمش ← ضمیر پی‌بستی مفعولی

شرح پاسخ

در ادامه، نوع واژه‌بست در سایر گزینه‌ها را مشخص کرده‌ایم.

  • گزینه اول: واژه‌بست کمکی
  • گزینه دوم: واژه‌بست ربطی
  • گزینه سوم: واژه‌بست نشانه مفعولی

۹- کدام گزینه در مورد تفاوت وندها و واژه‌بست‌ها درست است؟

وندها همیشه به انتهای کلمه‌ها می‌چسبند اما واژه‌بست‌ها می‌توانند به ابتدا و انتهای کلمه‌ها متصل شوند.

وندها به‌خودی‌خود معنا دارند اما واژه‌بست‌ها فاقد معنا هستند.

از اتصال وندها به کلمه‌ها ممکن است معنای نامتعارف به وجود بیاید اما این حالت معمولاً در مورد واژه‌بست‌ها رخ نمی‌دهد.

هر کلمه تنها می‌تواند یک وند داشته باشد اما ممکن است چندین واژه‌بست بگیرد.

شرح پاسخ

هم وندها و هم واژه‌بست‌ها می‌توانند به ابتدا، انتها و میان کلمه‌ها متصل شوند. نه وندها و نه واژه‌بست‌ها به‌خودی‌خود معنا ندارد. هر کلمه می‌تواند چند وند و واژه‌بست را به‌طور همزمان داشته باشد. با توجه به این نکته‌ها تنها گزینه سوم درست است.

۱۰- واژه‌بست نشانه تأکید را در جمله زیر مشخص کنید.

امروز حتماً باید نامه‌ها را ارسال کنیم‌ها!

باید

حتماً

ها

امروز

شرح پاسخ

گزینه‌های اول، دوم و سوم هیچ‌کدام واژه‌بست نیستند، بلکه واژه‌هایی هستند که به‌طور جداگانه و مستقل به کار می‌روند.

جمع بندی

واژه‌بست‌ها یکی از عناصر پرکاربرد در زبان فارسی هستند. در این مطلب از مجله فرادرس، به‌طور کامل توضیح داده‌ایم که واژه بست چیست و چه انواعی دارد. همچنین نمونه‌های آن را در زبان فارسی معرفی کردیم. در ادامه، تفاوت اصلی واژه‌بست‌ها را با وندها نشان دادیم. در بخش پایانی این مطلب نیز آزمونی را برای یادگیری هر چه بهتر واژه‌بست‌ها ارائه کردیم.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
صرف در نحوساخت اشتقاقی واژه در فارسی امروز
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *