شروع برنامه نویسی اندروید از صفر – هر آنچه باید بدانید

۴۳۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ تیر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
شروع برنامه نویسی اندروید از صفر – هر آنچه باید بدانید

بدون شک این روزها برنامه نویسی اندروید یکی از پرتقاضاترین و پرطرفدارترین حوزه‌های برنامه نویسی و مسیر شغلی به حساب می‌آید. از اصلی‌ترین دلایل محبوبیت این حوزه می‌توان به وجود فرصت‌های شغلی متنوع و جذاب بودن فرایند ساخت اپلیکیشن موبایل اشاره کرد. در این بین، باید توجه داشت که برای شروع برنامه نویسی اندروید همانند هر مهارت دیگری نیاز به آشنایی با مفاهیم و اصول اولیه این حوزه وجود دارد. در این مطلب از مجله فرادرس ضمن آشنایی با برنامه نویسی اندروید و مزایای آن به بررسی مهم‌ترین گام‌ها برای شروع برنامه نویسی اندروید پرداخته شده است. علاوه بر این، با مطالعه این مطلب می‌توان با ساختار پروژه‌های اندرویدی، زبان‌های برنامه نویسی اندروید، ابزارهای مورد نیاز برای توسعه و سایر موارد آشنا شد. همچنین در این نوشتار به بسیاری از پرسش‌ها در خصوص برنامه نویسی اندروید و بازار کار این حوزه پاسخ داده شده است.

فهرست مطالب این نوشته
997696

برنامه نویسی اندروید

برنامه نویسی اندروید شامل مجموعه فعالیت‌هایی است که در نهایت به ساخت اپلیکیشنی قابل اجرا بر روی سیستم عامل اندروید ختم می‌شود. امروزه دستگاه‌های مختلفی از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها گرفته تا تلویزیون‌ها و خودروها از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند.

در نتیجه، این گستردگی استفاده از اندروید فرصت‌های شغلی بسیار خوبی را در حوزه برنامه نویسی و توسعه اندروید فراهم کرده است. شروع برنامه نویسی اندروید می‌تواند زمینه بهره‌مندی از این فرصت‌های فوق‌العاده را فراهم کند. بر همین اساس در این نوشتار گام‌های اساسی برای شروع برنامه نویسی اندروید عنوان شده است.

مزایای شروع برنامه نویسی اندروید چیست؟

فرصت‌های متعددی در بازار توسعه اپلیکیشن اندروید وجود دارد، به این دلیل که اندروید محبوب‌ترین سیستم عامل مورد استفاده در بین کاربران گوشی‌های هوشمند محسوب می‌شود. از مهم‌ترین دلایل محبوبیت و بازار گسترده اندروید می‌توان به حمایت گوگل و شرکت‌های فعال در حوزه موبایل از این سیستم عامل اشاره کرد.

با توجه به فرصت‌های متعدد شغلی موجود در این حوزه، شروع برنامه نویسی اندروید به عنوان مسیر شغلی اصلی، مزایای زیادی را به همراه دارد. در ادامه مهم‌ترین مزایای شروع به کار در این حوزه شرح داده شده است.

برنامه نویسی اندروید

دستمزد بالا در برنامه نویسی اندروید

حوزه برنامه نویسی اندروید برای افرادی مناسب است که به دنبال دستمزد بالا هستند. بر اساس گزارش سایت معتبر Payscale در کشور آمریکا، یک برنامه‌نویس اندروید در سطح پایه به طور میانگین ۹۸ هزار دلار در سال درآمد دارد. با مقایسه این عدد با درآمد برنامه‌نویسان در سایر حوزه‌ها، می‌توان به این نتیجه رسید که شروع برنامه نویسی اندروید فرصت خوبی برای برخوردار شدن از درآمد بالا را فراهم می‌کند.

حقوق برنامه نویسی اندروید

درآمد از طریق فروش

با شروع برنامه نویسی اندروید و قدم گذاشتن در مسیر توسعه اپلیکیشن امکان برخورداری از درآمد غیرفعال نیز برای برنامه‌نویسان فراهم می‌شود. این درآمد غیرفعال از طریق فروش اپلیکیشن و تبلیغات درون برنامه‌ای به دست می‌آید.

توسعه‌دهندگان برای کسب درآمد از طریق فروش و تبلیغات می‌توانند از بستر‌های فراهم شده در فروشگاه‌های اپلیکیشن استفاده کنند. بر اساس آخرین آمار، درآمد حاصل از اپلیکیشن‌ها در فروشگاه گوگل پلی و اپل استور به ترتیب، ۵۱ و ۸۴ میلیون دلار بوده است.

کار کردن به صورت مستقل

یکی از بزرگترین مزایای شروع برنامه نویسی اندروید امکان کار کردن به صورت کاملاً مستقل و آزاد است. منظور از کار کردن به صورت مستقل این است که می‌توان بر اساس نیاز شخصی، ساعات کاری را مدیریت کرد. علاوه بر این، در حوزه برنامه نویسی اندروید و توسعه اپلیکیشن امکان فعالیت به صورت دورکاری بدون نیاز به رفتن به محل کار نیز وجود دارد.

برنامه نویسی اندروید

نرخ بالای بازگشت سرمایه

با توجه به شیوه‌های مختلف کسب درآمد از توسعه اپلیکیشن‌، بسیاری از افراد به سرمایه‌گذاری در این حوزه ترغیب شده‌اند. علاوه بر این، سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه اپلیکیشن بازدهی بسیار خوبی را نصیب سرمایه‌گذاران کرده است. بر اساس مطالعات انجام شده توسط شرکت فیسبوک و AppsFlyer، «نرخ بازگشت سرمایه» (Return on Investment | ROI) اپلیکیشن‌ها در حوزه بازی برابر ۱.۷ دلار و در حوزه برنامه‌های فروشگاهی برابر با ۱۳.۹ دلار برای هر کاربر بوده است.

فرصت‌های شغلی خوب

در این مقطعِ زمانی، تقاضای بسیار زیادی برای توسعه اپلیکیشن وجود دارد. در نتیجه، بسیاری از شرکت‌ها و کسب و کارها به دنبال جذب و استخدام برنامه‌نویسان در این حوزه هستند. بنابراین، با توجه به فرصت‌های شغلی خوب در این حیطه، می‌توان گفت که هیچ دوره‌ای به اندازه الان برای شروع برنامه نویسی اندروید عالی نبوده است و می‌توان با یادگیری این مهارت از فرصت‌های شغلی بسیار خوبی برخوردار شد.

ساعات کاری منعطف

یکی دیگر از مزایای شروع برنامه نویسی اندروید و فعالیت به عنوان توسعه‌دهنده اپلیکیشن این است که نیازی به کار کردن بر اساس برنامه زمانی ثابت نیست. برنامه‌نویسان این حوزه از ساعات کاری منعطفی برخوردار هستند و می‌توانند با توجه به شرایط در هر روز ساعات مشخصی را به این فعالیت اختصاص دهند.

پیش نیازهای شروع برنامه نویسی اندروید

هر ساختار مستحکمی به پایه‌هایی قوی نیاز دارد. این مسئله در بحث یادگیری مهارت‌های جدید، نظیر برنامه نویسی اندروید نیز دیده می‌شود. درک عمیق مفاهیم پایه‌ای در توسعه اندروید باعث می‌شود تا در ادامه مسیر یادگیری، مباحث جدید سریع‌تر و راحت‌تر آموخته شوند. علاوه بر این، درک بهتر مفاهیم اولیه، علاقه بیشتری را نیز برای ادامه مسیر در افراد ایجاد می‌کند.

بی‌توجهی نسبت به یادگیری و درک عمیق مفاهیم اولیه در شروع برنامه نویسی اندروید منجر به ناتوانی در حل مسائل پیچیده توسعه در آینده می‌شود. در نتیجه، یکی از عوامل بی‌انگیزگی و رها کردن یادگیری در این حوزه، عدم درک صحیح مفاهیم پایه‌ای است. برای همین منظور در این بخش به شرح پیش‌نیازهای شروع برنامه نویسی اندروید پرداخته‌ایم.

دانش اولیه برنامه نویسی

برای یادگیری هر حوزه جدیدی در دنیای تکنولوژی باید دانش اولیه برنامه نویسی را کسب کرد. داشتن دانش اولیه برنامه نویسی بدین معنا است که فرد باید توانایی درک مفاهیم پایه‌ای نظیر توابع و متدها، متغیرها و انواع‌ آن‌ها را داشته باشد. همچنین، داشتن اطلاعاتی در خصوص انواع ساختارهای داده‌ نظیر آرایه‌ها و لیست‌های پیوندی نیز ضروری است. علاوه بر این، فرد باید بتواند ساختارهای پرکاربرد در دنیای برنامه نویسی نظیر ساختارهای شرطی، تکرار و سایر موارد را درک کند و نحوه استفاده از آن‌ها را بداند.

یادگیری جاوا یا کاتلین در شروع برنامه نویسی اندروید

برای برنامه نویسی اندروید ۲ زبان رسمی جاوا (Java) و کاتلین (Kotlin) توسط گوگل معرفی شده‌اند. هر چند امکان ساخت اپلیکیشن اندروید با سایر زبان‌های برنامه نویسی نظیر پایتون، ++C و سی شارپ (#C) نیز وجود دارد، اما این ۲ زبان بهترین گزینه برای شروع برنامه نویسی و توسعه اندروید هستند.

برای ساخت اپلیکیشن اندروید با محیط توسعه «اندروید استودیو» (Android Studio) باید نسبت به فراگیری یکی از این ۲ زبان اقدام کرد. این ۲ زبان از مفاهیم شی‌گرایی نیز پشتیبانی می‌کنند.

برای برنامه نویسی اندروید جاوا یا کاتلین

مفاهیم برنامه نویسی شی‌گرا

یکی دیگر از پیش‌نیازهای شروع برنامه نویسی اندروید، آشنایی با مفاهیم «برنامه نویسی شی‌گرا» (Object Oriented Programming | OOP) است. آشنایی با مفاهیم برنامه نویسی شی‌گرا به این دلیل ضروری است که هر ۲ زبان کاتلین و جاوا مورد استفاده در برنامه نویسی اندروید از شی‌گرایی پشتیبانی می‌کنند. علاوه بر این، برای یادگیری و درک عمیقِ اصول اولیه برنامه نویسی اندروید باید بتوان مفاهیم شی‌گرایی را به خوبی پیاده‌سازی کرد.

در ادامه، ۴ اصل مهم در شی‌گرایی مورد بررسی قرار گرفته است.

  • کپسوله‌سازی (Encapsulation): روشی برای انتخاب رفتارها و خصوصیت‌های مورد نظر و محدود کردن دسترسی به آن‌ها از بیرون است.
  • تجرید (Abstraction): انتزاع یا تجرید روشی برای پنهان‌سازی اطلاعات غیرضروری و تمرکز بر ویژگی‌های اصلی است.
  • وراثت (Inheritance): روشی برای به ارث بردن ویژگی‌های کلاس‌های دیگر است. به کمک وراثت می‌توان تمام ویژگی‌های یک کلاس را برای ساخت کلاسی دیگر استفاده کرد.
  • چند ریختی (Polymorphism): این ویژگی به معنای داشتن شکل‌های مختلف است، یعنی می‌توان از یک کلاس به روش‌های مختلف استفاده کرد.

در مطلب زیر از مجله فرادرس پیش‌تر به مبحث شی‌گرایی و مفاهیم آن پرداخته شده است.

سیستم مورد نیاز برنامه نویسی اندروید

پیش از شروع برنامه نویسی اندروید باید از فراهم بودن امکانات سخت‌افزاری به منظور قابلیت نصب ابزارهای مورد نیاز برای توسعه اطمینان حاصل کرد.

سیستم مورد نیاز برنامه نویسی اندروید

اندروید استودیو به عنوان محیط توسعه، مهم‌ترین ابزار برای برنامه نویسی اندروید به حساب می‌آید. در ادامه ملزومات مورد نیاز برای نصب اندروید استودیو ارائه شده است.

  • حداقل نسخه ویندوز ۷ یا بالاتر‌ (۳۲ بیتی یا ۶۴ بیتی)
  • کمینه حافظه رم ۳ گیگابایت، رم پیشنهادی ۸ گیگابایت یا بیشتر
  • حداقل ۲ گیگابایت فضای خالی در هارد دیسک، فضای خالی پیشنهادی ۴ گیگابایت (همچنین ۲ گیگابایت برای نصب اندروید SDK)
  • داشتن حافظه SSD نیز برای بهبود سرعت و عملکرد اندروید استودیو توصیه می‌شود.

شروع برنامه نویسی اندروید از صفر با چند گام ساده

انگیزه داشتن شرط بسیار مهمی برای شروع یادگیری مهارتی جدید به حساب می‌آید. شروع یادگیری برنامه نویسی اندروید نیز مانند هر مهارت دیگری در ابتدا ممکن است کمی چالش برانگیز باشد، اما در صورت داشتن انگیزه کافی می‌توان مسیر یادگیری را کاملاً هموار کرد.

یکی از روش‌های ایجاد انگیزه برای یادگیری مهارت‌های جدید، در نظر گرفتن مجموعه کارهایی است که بعد از طی کردن فرایند یادگیری می‌توان انجام داد. به عنوان مثال، با شروع برنامه نویسی اندروید می‌توان اپلیکیشنی ایجاد کرد که نحوه تعاملات بین مردم را تغییر دهد. همچنین، می‌توان با توجه به نیاز شخصی خود، برنامه‌ای را برای بهبود عملکرد ایجاد کرد.

علاوه بر این، شروع برنامه نویسی اندروید، به یادگیری مهارتی ختم می‌شود که خود شغلی عالی با درآمد مناسب است. برای شروع یادگیری این مهارت جذاب، نیاز است تا با گام‌های مورد نیاز برای یادگیری کاملاً آشنا باشید. در این بخش از این مطلب در مجله فرادرس، گام‌های اساسی برای شروع برنامه نویسی اندروید مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

دانلود ابزارهای مورد نیاز اولین گام برای شروع برنامه نویسی اندروید

برای شروع برنامه نویسی اندروید در گام نخست باید ابزارهای مورد نیاز برای توسعه را دانلود کرد. اندروید استودیو به عنوان «محیط یکپارچه توسعه» (Integrated development Enviroment | IDE)، کیت توسعه اندروید یا همان Android SDK و «کیت توسعه جاوا» (Java Development Kit | JDK) ابزارهای اصلی برای شروع برنامه نویسی اندروید هستند.

اندروید استودیو به عنوان محیط یکپارچه توسعه، امکان نوشتن کدها به زبان جاوا یا کاتلین را فراهم می‌کند و تمام ابزارهای مورد نیاز برای توسعه را در دسترس قرار می‌دهد. این ابزار امکان دسترسی به کتابخانه‌ها و API‌های موجود در Android SDK را فراهم می‌کند و از طریق آن می‌توان به عملکردهای بومی سیستم عامل نیز دسترسی داشت. علاوه بر این، امکان گرفتن خروجی APK برنامه با استفاده از Gradle و اجرای آن از طریق شبیه‌ساز اندرویدی نیز وجود دارد.

دانلود ابزارهای لازم برای شروع توسعه اندروید

چه ابزارهای دیگری برای برنامه نویسی اندروید وجود دارد؟

خوشبختانه امروزه ابزارها و نرم‌افزارهای کاربردی مختلفی برای برنامه نویسی اندروید در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد. توسعه‌دهندگان اندروید با توجه به نوع پروژه و نیازمندی‌های توسعه، نسبت به انتخاب بهترین نرم‌افزار برنامه نویسی اندروید اقدام می‌کنند.

به عنوان مثال، یونیتی (Unity) ابزاری بسیار قدرتمند برای ساخت بازی‌های «چند پلتفرمی» (Cross-Platform) است که از اندروید نیز پشتیبانی می‌کند. همچنین، محیط توسعه ویژوال استودیو و فریمورک زامارین برای ساخت اپلیکیشن اندروید با زبان سی شارپ کاربرد دارند. علاوه بر این، نرم‌افزارهای کاربردی دیگری نیز برای برنامه نویسی اندروید وجود دارند که در مطلب زیر از مجله فرادرس مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

آشنایی با متریال دیزاین دومین گام برای شروع برنامه نویسی اندروید

متریال دیزاین (Material Design) یک زبان طراحی است که توسط گوگل در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۲ شمسی) معرفی شد. از آن زمان تا کنون، توسعه‌دهندگان اندروید از این سبک و شیوه به طور گسترده در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن‌های اندرویدی استفاده می‌کنند.

به مانند اکثر سیستم‌های طراحی، هدف اصلی از شکل‌گیری متریال دیزاین، ایجاد «تجربه کاربری» (User Experience | UX) یکپارچه در دستگاه‌ها و پلتفرم‌های مختلف بوده است. گوگل از متریال دیزاین استفاده کرد تا استفاده‌کنندگان از خدمات این شرکت فارغ از نحوه دسترسی به محصولات از تجربه کاربری یکسانی برخوردار شوند. در نتیجه، دومین گام برای شروع برنامه نویسی اندروید باید به بررسی ساختارها، مفاهیم و ایده‌های متریال دیزاین در طراحی رابط کاربری اپلیکیشن‌های اندرویدی اختصاص داشته باشد.

ایجاد پروژه جدید گام بعدی برای شروع برنامه نویسی اندروید

بعد از نصب و اجرای اندروید استودیو، ایجاد پروژه جدید اندرویدی گام بعدی در مسیر توسعه است. با وجود این که ایجاد پروژه جدید در اندروید استودیو فرایندی نسبتاً آسان است، اما باید با گزینه‌های موجود در این فرایند آشنایی داشت.

مراحل ایجاد پروژه جدید در اندروید استودیو چیست؟

با اجرای اندروید استودیو، صفحه‌ای با عنوان «Welcome to Android Studio» نمایش داده می‌شود. برای ایجاد پروژه جدید در اندروید استودیو باید بر روی گزینه «Start a new Android Studio project» کلیک کرد. این گزینه در تصویر زیر نشان داده شده است.

صفحه خوش آمدگویی در اندروید استودیو

با توجه به پشتیبانی دستگاه‌های مختلف همچون گوشی‌های هوشمند، تبلت‌ها، تلویزیون‌ها و ساعت‌های هوشمند از سیستم عامل اندروید، باید نوع دستگاه اندرویدی را نیز مشخص کرد. در گام بعدی، گزینه Phone and Tablet را انتخاب کنید تا پروژه اندرویدی قابل اجرا در گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها ایجاد شود.

برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

سپس برای ایجاد یک اکتیویتی جدید در اندروید، گزینه Empty Activity را انتخاب می‌کنیم. در ادامه، صفحه‌ای تحت عنوان Configure your project برای تعیین مشخصات اصلی پروژه اندرویدی نمایش داده می‌شود.

برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

در تصویر بالا باید مشخصات اصلی پروژه همچون نام پروژه، نام بسته، محل ذخیره‌سازی، زبان مورد استفاده برای توسعه و حداقل نسخه اندروید را مشخص کرد.

منظور از اکتیویتی در اندروید چیست؟

«اکتیویتی» (Activity) یکی از مولفه‌های اصلی اپلیکیشن‌های اندرویدی است. در واقع، اکتیویتی‌‌ها صفحه‌ای را برای ترسیم «رابط کاربری» (User Interface | UI) اپلیکیشن فراهم می‌کنند. هر اکتیویتی ترکیبی از فایل‌های جاوا و XML است که فایل‌های XML برای طراحی رابط کاربری و فایل‌های جاوا برای کد نویسی مولفه‌های رابط کاربری کاربرد دارند.

انتخاب زبان کاتلین یا جاوا برای برنامه نویسی اندروید

انتخاب زبان کاتلین یا جاوا یکی از مهم‌ترین گام‌ها در مسیر شروع برنامه نویسی اندروید است. هر دوی این زبان‌ها به عنوان زبان رسمی برنامه نویسی اندروید توسط گوگل معرفی شده‌اند، اما تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند.

کاتلین یا جاوا کدامیک برای برنامه نویسی اندروید بهتر است؟

زبان جاوا اولین زبان رسمی برای برنامه نویسی اندروید بوده است و توسعه‌دهندگان سال‌ها از این زبان برای ساخت اپلیکیشن اندروید استفاده می‌کنند. علاوه بر این، جاوا یکی از محبوب‌ترین و پرتقاضاترین زبان‌های برنامه نویسی در سطح جهان به حساب می‌آید و گزینه‌ای مناسب برای علاقه‌مندان ورود به دنیای برنامه نویسی محسوب می‌شود. همچنین، به دلیل قدمت بیشتر نسبت به کاتلین در دنیای برنامه نویسی اندروید از پشتیبانی بیشتری نسبت به این زبان برنامه نویسی برخوردار است.

از سوی دیگر، کاتلین به نسبت جاوا زبان جدیدی برای برنامه نویسی اندروید به حساب می‌آید و همچنین به زبان ترجیحی گوگل برای برنامه نویسی اندروید تبدیل شده است. این نکته در زمان ایجاد پروژه جدید اندرویدی و در بخش انتخاب زبان برنامه نویسی مشهود است، زیرا به صورت پیش‌فرض کاتلین برای ساخت پروژه در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر این، برای افراد تازه کار یادگیری زبان کاتلین آسان‌تر است. با توجه به این موارد انتخاب زبان کاتلین برای شروع برنامه نویسی اندروید گزینه‌ منطقی‌تری محسوب می‌شود.

آشنایی با ساختار پروژه گام بعدی برای شروع برنامه نویسی اندروید

بعد از ایجاد پروژه اندرویدی و باز شدن اندروید استودیو در نگاه اول فایل‌های زیاد، کدها و پوشه‌های مختلف ممکن است کمی گیج‌کننده به نظر برسند. بنابراین، آشنایی با ساختار پروژه اندرویدی و فایل‌های موجود در آن یکی از گام‌هایی اساسی برای شروع برنامه نویسی اندروید به حساب می‌آید.

برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

اندروید استودیو در شروع پروژه یک فایل با پسوند .Java  برای اکتیویتی اصلی برنامه و یک فایل با پسوند .xml  برای فایل طرح‌بندی برنامه ایجاد می‌کند. فایل MainActivity.Java در تصویر بالا مشخص شده است و در صورت انتخاب زبان کاتلین برای پروژه این فایل به صورت MainActivity.kt خواهد بود.

بررسی فایل MainActivity در اندروید

مهم‌ترین فایل در پروژه اندرویدی MainActivity.java  یا MainActivity.kt  است که به ترتیب برای پروژه‌های مبتنی بر جاوا و کاتلین ایجاد می‌شود. این فایل منطق اصلی برنامه و نحوه عملکرد آن را مشخص می‌کند. این فایل در نوار سمت چپ اندروید استودیو و در پوشه Java قرار گرفته است. در تصویر، زیر مکان قرارگیری این فایل در پروژه اندرویدی نشان داده شده است.

برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

بررسی فایل XML در اندروید

رابط کاربری اکتیویتی و مولفه‌های موجود در آن توسط این فایل مشخص می‌شوند. با نگاهی به نوار سمت چپ اندروید استودیو می‌توان این فایل را در پوشه layout پیدا کرد که زیر مجموعه پوشه res است.

برای مشاهده در ابعاد بزرگ‌تر روی تصویر کلیک کنید.

علاوه بر این، پوشه‌های drawable ،mipmap و values نیز درون پوشه res قرار دارند که برای نگهداری فایل‌های گرافیکی و منابع رشته‌ای به کار می‌روند.

بررسی چند فایل مهم در پروژه اندرویدی

فایل‌ها و پوشه‌های زیادی در ساختار پروژه اندرویدی به چشم می‌خورد، ولی نیازی به شناخت همه این فایل‌ها نیست.

برای همین منظور در ادامه مهم‌ترین فایل‌ها و پوشه‌های موجود در پروژه اندرویدی مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

  • فایل AndroidManifest.xml: این فایل با پسوند .xml  در پوشه res قرار دارد و اصلی‌ترین ویژگی‌های پروژه اندرویدی را تعیین می‌کند. در واقع، این فایل در حکم شناسنامه اپلیکیشن است و همه مشخصات برنامه از جمله اکتیویتی‌ها، مجوزهای دسترسی، نسخه برنامه و سایر موارد را در برمی‌گیرد.
  • پوشه Drawable: این پوشه به عنوان محلی برای نگهداری تصاویر شناخته می‌شود و از زیر مجموعه‌های پوشه res است.
  • پوشه Values: در این پوشه می‌توان متغیرهای سراسری برنامه را تعریف کرد. به عنوان مثال، رنگ‌ها و متن‌های پرکاربرد موجود در اپلیکیشن در این فایل تعریف می‌شوند و به راحتی با تغییر این مقادیر، ظاهر اپلیکیشن تغییر پیدا می‌کند. این مقادیر درون فایل‌هایی با پسوند .xml  نگهداری می‌شوند.
  • فایل Gradle: گریدل ابزاری است که تمام فایل‌های مورد استفاده در پروژه را به صورت یکپارچه به فایل APK قابل اجرا تبدیل می‌کند. علاوه بر این، تمام وابستگی‌های خارجی پروژه، نظیر کتابخانه‌های کاربردی نیز درون این فایل تعیین می‌شود.

ادامه مسیر یادگیری برنامه نویسی اندروید با تست اپلیکیشن

یکی از گام‌های اساسی در مسیر یادگیری برنامه نویسی اندروید، تست و اجرای اپلیکیشن ساخته شده است، زیرا در حین فرایند تست می‌توان اشکالات و خطاهای موجود در پروژه را شناسایی و رفع کرد.

برای تست اپلیکیشن می‌توان از شبیه‌ساز اندرویدی موجود در اندروید استودیو استفاده کرد. شبیه‌ساز اندروید استودیو از مسیر Tools و بعدDevice Manger قابل دسترسی است و می‌توان با توجه به نیاز پروژه، شبیه‌ساز اندرویدی مد نظر خود را ایجاد کرد. علاوه بر این، امکان اجرای اپلیکیشن اندرویدی بر روی دستگاه فیزیکی نیز وجود دارد که باید نسبت به فعال بودن قابلیت USB Debugging از بخش Developer Options در دستگاه اطمینان حاصل کرد.

ساخت اپلیکیشن آخرین گام شروع برنامه نویسی اندروید

ساخت اپلیکیشن‌های گوناگون بهترین راه برای یادگیری مهارت برنامه نویسی اندروید است. استفاده از شیوه آزمون و خطا به یادگیری و تثبیت هر چه بهتر آموخته‌های قبلی کمک می‌کند. به عنوان مثال، می‌توان تغییراتی را در بخش کد و رابط کاربری اعمال و نتیجه را مشاهده کرد. همچنین، ایجاد چالش‌های جدید از طریق ساخت اپلیکیشن‌ها به صورت پروژه محور نیز می‌تواند در این زمینه بسیار مفید واقع شود.

برنامه نویسی اندروید

سوالات متداول پیرامون شروع برنامه نویسی اندروید

بعد از بررسی مهم‌ترین گام‌های مورد نیاز برای شروع برنامه نویسی اندروید در این بخش از نوشته سعی شده است تا به متداول‌ترین سوالات موجود در حوزه برنامه نویسی اندروید پاسخ داده شود.

بهترین محیط توسعه برای شروع برنامه نویسی اندروید چیست؟

اولین برنامه‌های اندرویدی در محیط Eclipse توسعه داده می‌شدند. امروزه محیط‌های توسعه بسیاری برای برنامه نویسی اندروید در دسترس توسعه‌دهندگان قرار دارد و از این جهت دست برنامه‌نویس برای انتخاب محیط توسعه کاملاً باز است. علی رغم وجود ابزارهای مختلف اما این محیط توسعه اندروید استودیو است که به دلیل امکانات، ابزارها و پشتیبانی رسمی گوگل به انتخاب شماره یک برنامه‌نویسان اندروید در سطح جهان تبدیل شده است.

بازار کار برنامه نویسی اندروید چگونه است؟

امروزه اپلیکیشن‌های اندرویدی به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی شخصی و کاری مردم در سراسر جهان تبدیل شده‌اند. در نتیجه، به دلیل جامعه مخاطبان وسیع سیستم عامل اندروید کسب‌وکارهای بسیاری که به دنبال ورود به این حوزه هستند. بر اساس همین عامل، تقاضای بسیار زیادی برای توسعه اپلیکیشن اندروید وجود دارد و برنامه‌نویسان این حوزه از فرصت‌های شغلی بسیار خوبی برخوردار هستند. علاوه بر این، شیوه‌های مختلفی برای کسب درآمد از ساخت اپلیکیشن نظیر تبلیغات درون برنامه‌ای، فروش و پرداخت درون برنامه‌ای وجود دارد.

چگونه می‌توان برنامه‌نویس اندروید شد؟

برنامه نویسی اندروید یکی از پرطرفدارترین مسیر‌های شغلی است. بعد از شروع برنامه نویسی اندروید با استفاده از گام‌های ابتدایی باید اطلاعات کاملی را در خصوص این حوزه به دست آورد. این حوزه نیز مانند سایر حوزه‌های شغلی به مجموعه‌ای از مهارت‌های نرم و تخصصی نیاز دارد و با یادگیری، تمرین و مطالعه هر چه بیشتر در خصوص این مهارت‌ها می‌توان به برنامه‌نویس اندروید موفقی تبدیل شد.

آیا برنامه نویسی اندروید با زبان ++C امکان پذیر است؟

بله، امکان ساخت اپلیکیشن اندروید با زبان ++C وجود دارد. برنامه‌نویسان اندروید به کمک «کیت توسعه بومی» (Native Development Kit | NDK) اندروید می‌توانند با زبان C و ++C اپلیکیشن اندروید توسعه دهند. این کیت بومی، امکان دسترسی به کتابخانه‌های مختلف برای کنترل فعالیت‌های بومی در سیستم عامل اندروید را فراهم می‌کند.

کدام زبان برای شروع برنامه نویسی اندروید بهتر است؟

«جاوا» (Java) و «کاتلین» (Kotlin) دو زبان‌ رسمی برای برنامه نویسی اندروید هستند که توسط گوگل به عنوان ارائه‌دهنده این سیستم عامل معرفی شده‌اند. البته توسعه‌دهندگان قدیمی این حوزه شروع برنامه نویسی اندروید را با زبان جاوا تجربه کرده‌اند، زیرا جاوا اولین زبان رسمی برای برنامه نویسی اندروید بود و تنها چند سالی است که گوگل، کاتلین را نیز به عنوان دومین زبان رسمی برنامه نویسی اندروید معرفی کرده است.

یکی از سوالات پرتکرار در شروع برنامه نویسی اندروید به انتخاب زبان مناسب اختصاص دارد. برای پاسخ به این سوال باید به فاکتورهای مختلفی توجه کرد که مهم‌ترین فاکتور، میزان تجربه و آشنایی فرد با زبان‌های برنامه نویسی است. علاوه بر این، در کنار ۲ زبان رسمی جاوا و کاتلین، امکان ساخت اپلیکیشن اندروید با زبان‌های برنامه نویسی دیگری همچون «سی شارپ» (#C)، ++C و پایتون نیز وجود دارد. در نتیجه، برای فردی با تسلط در حوزه پایتون، شروع برنامه نویسی اندروید با این زبان گزینه بسیار خوبی است. البته برای ساخت اپلیکیشن‌های حرفه‌ای اندروید و حضور قدرتمند در این حوزه باید یکی از ۲ زبان کاتلین یا جاوا را برای شروع برنامه نویسی اندروید انتخاب کرد.

جمع‌بندی

این روزها برنامه نویسی اندروید به گزینه‌ای جذاب و البته بسیار پردرآمد برای مسیر شغلی تبدیل شده است. فرصت‌های شغلی زیادی برای توسعه‌دهندگان این حوزه در شرکت‌های مختلف وجود دارد. بنابراین، کاملاً قابل درک است که افراد زیادی به دنبال یادگیری این مهارت باشند. برای شروع برنامه نویسی اندروید، همانند هر مهارت دیگری باید ضمن آشنایی با مفاهیم این حوزه با اصول و گام‌های اساسی مورد نیاز برای شروع یادگیری نیز آشنا بود.

بر همین اساس در این نوشته از مجله فرادرس به بررسی مهم‌ترین گام‌ها برای شروع برنامه نویسی اندروید پرداخته شد. علاوه بر این، در حین بررسی گام‌های مختلف یادگیری به بسیاری از سوالات مرتبط با برنامه نویسی اندروید پاسخ داده شد و دوره‌های آموزشی مرتبط را نیز در طول این نوشتار به علاقه‌مندان معرفی کردیم.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Droids On RoidsCODERSERAANDROID AUTHORITYGeeksforGeeks
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *