تضاد چیست؟ – آموزش به زبان ساده با مثال و تمرین

۴۶۵۴۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۷ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۲ دقیقه
تضاد چیست؟ – آموزش به زبان ساده با مثال و تمرین

تضاد یا طباق یا مطابقه یا تطبیق یا تکافو، یکی از آرایه‌های معنوی زبان فارسی است و در جایی وجود دارد که دو یا چند واژه از نظر معنایی، برعکس هم هستند. برای مثال، در مصرع «زشت و زیبا و گل و خار نمی‌دانم چیست» از «صائب تبریزی»، بین واژه‌های «زشت و زیبا» و واژه‌های «گل و خار» آرایه تضاد برقرار است. آرایه تضاد انواع مختلفی دارد و همه آن‌ها از طریق ایجاد تداعی معنایی، ذهن ما را برای درک معنای شعر و متن ادبی به چالش می‌کشند. در این مطلب از مجله فرادرس یاد می‌گیریم تضاد چیست و انواع تضاد را با مثال بررسی می‌کنیم. همچنین تفاوت تضاد و مقابله و تضاد و پارادوکس را توضیح می‌دهیم و در انتهای مطلب با پرسش‌های چهارگزینه‌ای تمرین می‌کنیم.

997696

تضاد چیست؟

تضاد آوردن واژه‌های با معنای متضاد در یک بیت یا جمله ادبی است. آرایه تضاد باعث ایجاد تداعی معنایی در ذهن مخاطب و بالا رفتن ارزش هنری سخن می‌شود. مطابقه، طباق، تطبیق و تکاپو، نام‌های دیگر آرایه تضاد هستند. آرایه تضاد انواع مختلفی مانند تضاد معنایی، تضاد دوسویه، تضاد واژگانی، تضاد مکانی و... دارد که همه آن‌ها را در همین مطلب و با مثال یاد می‌گیریم.

در ادامه، ابتدا چند مثال از آرایه تضاد را بررسی می‌کنیم سپس انواع تضاد را به‌طور کامل و با مثال‌های جداگانه توضیح می‌دهیم. پیش از آن، پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری آرایه تضاد از فیلم آموزش رایگان آرایه‌های ادبی فارسی در فرادرس استفاده کنید. لینک این آموزش را در کادر زیر آورده‌ایم.

جدول مثال تضاد

در جدول زیر، چند نمونه از جمله‌های دارای آرایه تضاد را آورده‌ایم و واژه‌های سازنده تضاد در آن‌ها را مشخص کرده‌ایم.

مثالواژه‌های متضاد
برخیز و مخور غم جهان گذران
بنشین و دمی به شادمانی گذران
(خیام)
برخیز و بنشین / غم و شادمانی
دریغ مدت عمرم که بر امید وصال
به سر رسید و نیامد به سر زمان فراق
(حافظ)
وصال و فراق
این کهنه رباط را که عالم نام است
آرامگه ابلقِ صبح و شام است
(خیام)
صبح و شام
طبایع تر و خشک و گرم است و سرد
مرکب از این چار طبع است مرد
(سعدی)
تر و خشک / گرم و سرد
به قندِ لطف تو کاین لطف‌ها غلام وِیَند
که زهر از او چو شکر، خوب و خوب‌خو گردد
(مولانا)
زهر و شکر
ای زبردستِ زیردست‌آزار
گرم تا کی بماند این بازار؟
(سعدی)
زبردست و زیردست

یادگیری تضاد در فارسی نهم با فرادرس

تضاد یکی از انواع آرایه‌های معنوی زبان فارسی است و ادبیات فارسی پر از آرایه‌های لفظی و معنوی است که هرکدام از آن‌ها با روشی متفاوت باعث بالا رفتن ارزش ادبی و هنری سخن می‌شوند و هرکدام، قواعد خاص خود را دارند. پس برای یادگیری درست هرکدام از آرایه‌های ادبی و شناسایی درست آن‌ها از یکدیگر، باید از آموزش‌های ساده اما کامل و کاربردی استفاده کنیم. به همین دلیل در این بخش، برخی از فیلم‌های آموزشی فرادرس را اورده‌ایم که در یادگیری آرایه ها و به خصوص آرایه تضاد، مفید هستند.

مجموعه آموزش ادبیات فارسی متوسطه
برای تماشای مجموعه فیلم‌های آموزش ادبیات فارسی و نگارش دوره متوسطه فرادرس، روی عکس کلیک کنید.

همچنین برای یادگیری کامل مباحث ادبی، فکری و زبانی درس ادبیات فارسی دوره متوسطه می‌توانید از مجموعه آموزش زیر استفاده کنید.

انواع تضاد

تا اینجا یاد گرفتیم آرایه تضاد چیست و نمونه‌هایی از آن را بررسی کردیم. در این بخش با انواع تضاد آشنا می‌شویم. آرایه تضاد به انواع معنایی، واژگانی، مکانی، فعلی، ضمنی، مدرج، دوسویه، نمادین، ترکیبی و مجازی و کنایی تقسیم می‌شود. در ادامه، تمام انواع تضاد را با مثال و به‌طور جداگانه معرفی می‌کنیم.

  • تضاد معنایی
  • تضاد واژگانی
  • تضاد مکانی
  • تضاد فعلی
  • تضاد ضمنی
  • تضاد مدرج
  • تضاد دوسویه
  • تضاد نمادین
  • تضاد ترکیبی
  • تضاد مجازی و کنایی

در ادامه همه انواع آرایه تضاد را با مثال بررسی می‌کنیم پیش از آن می‌توانید با تماشای فیلم آموزش ادبیات فارسی پایه نهم فرادرس، آرایه تضاد را به‌خوبی یاد بگیرید. لینک این آموزش را در کادر بالا آورده‌ایم.

یک مرد جوان و یک مرد پیر در کنار هم

تضاد معنایی چیست؟

در تضاد معنایی، واژه‌های متضاد از نظر معنایی کاملاً برعکس هم هستند. طوری‌که از نظر عقلی فقط بودن یکی از آن‌ها ممکن باشد. برای مثال، انسان یا «زنده» است یا «مرده» و هیچ انسان یا موجودی نمی‌تواند همزمان زنده و مرده باشد. پس بین این دو واژه، تضاد معنایی وجود دارد. برای یادگیری بهتر این نوع تضاد، مثال‌های زیر را مشاهده کنید.

مثال ۱

بین واژه‌های «پیر» و «برنا (جوان)» در بیت زیر، تضاد معنایی برقرار است زیرا جمع حالت پیری و جوانی در یک انسان و در یک لحظه، از لحاظ عقلی ممکن نیست.

مثالواژه‌های متضاد
همه پیر و برناش فرمان بریم
یکایک ز گفتار او نگذریم
(فردوسی)
پیر و بُرنا

مثال ۲

شاعر در بیت زیر، یکبار در مصرع اول و دوبارِ دیگر در مصرع دوم، با آوردن واژه‌های «شب» و «روز»، آرایه تضاد معنایی ایجاد کرده است.

مثالواژه‌های متضاد
روز و شب بود با دلی پرسوز
نه شبش شب بُد و نه روزش روز
روز و شب / شبش و روزش /شب و روز

نکته: در بیت بالا، علاوه بر آرایه تضاد، آرایه «تکرار» نیز وجود دارد. زیرا هرکدام از واژه‌های «شب» و «روز»، دوبار تکرار شده‌اند.

تضاد واژگانی چیست؟

تضاد واژگانی از همراهی دو حالت مثبت و منفی یک واژه ساخته می‌شود. در واقع، تضاد واژگانی زمانی رخ می‌دهد که یکی از دو واژه متضاد، تکرار واژه دیگر باشد که پیشوند منفی‌ساز گرفته است. برای مثال، بین واژه‌های «بافرهنگ» و «بی‌فرهنگ» تضاد واژگانی برقرار است. در ادامه، مثالی از تضاد واژگانی در شعر را بررسی کرده‌ایم.

مثال

صفت «نادان» در بیت زیر، حالت منفی صفت «دانا» است. پس نوع تضاد موجود در این بیت، تضاد واژگانی است.

مثالواژه‌های متضاد
چو دانا و نادان شدند از تو شادان
ز نادان نگیری، ز دانا نرنجی
(مولانا)
دانا و نادان / نادان و دانا
پنجره های ایرانی با شیشه های هفت رنگ

تضاد مکانی چیست؟

در تضاد مکانی، دو واژه متضاد از لحاظ مکانی و جغرافیایی با هم تقابل دارند. برای مثال، بین واژه‌های «شرق» و «غرب» تضاد مکانی وجود دارد. مثال‌ زیر را مشاهده کنید.

مثال

در بیت زیر، تضاد بین واژه‌های «مشرق» و «مغرب»، تضاد مکانی را ایجاد کرده است.

مثالواژه‌های متضاد
او به مغرب، کار سلطان را به مشرق ساخته
نیک بنگر چون بدو باشد کفایت را گذر
(فرخی سیستانی)
مغرب و مشرق

تضاد فعلی چیست؟

اگر فعل جمله‌های متن یا شعری از نظر معنا با یکدیگر تضاد داشته باشند، تضاد فعلی ایجاد می‌شود. علاوه بر این، وجود تضاد بین مصدرهای فعل‌ها نیز از نوع تضاد فعلی محسوب می‌شود. مانند دو مصدر «ماندن» و «رفتن» که از نظر معنایی مخالف هم هستند. برای درک بهتر این نوع تضاد، به مثال‌های زیر توجه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری فعل فارسی و انواع و قواعد آن‌ها، فیلم آموزش رایگان فعل فارسی فرادرس را تماشا کنید. لینک این آموزش را در کادر زیر آورده‌ایم.

مثال ۱

در بیت زیر، دو فعل «بداد» و «بستاند» از لحاظ معنایی مخالف هم هستند زیرا از دو مصدر متضاد «دادن» و «ستاندن (گرفتن)» ساخته شده‌اند. پس در بیت زیر، تضاد فعلی وجود دارد.

مثالواژه‌های متضاد
تا هرچه بداد مر تو را خوش خوش
از تو به دروغ و مکر بستاند
(ناصرخسرو)
بداد و بستاند

مثال ۲

دو فعل «بفروشم» از مصدر «فروختن» و «خری (بخری)» از مصدر «خریدن» با یکدیگر تضاد دارند. پس در جمله زیر، آرایه تضاد فعلی وجود دارد.

مثالواژه متضاد
«گفت بنشین تا چون بفروشم چیزی از این به تو دهم تا جیزی خری.» (عثمانی)بفروشم و خری (بخری)

تصویری از یک فیل و یک فنجان در کنار هم-تضاد چیست

تضاد ضمنی چیست؟

تضاد ضمنی را واژه‌هایی نمی‌سازند که به‌طور ذاتی با هم مخالفت معنایی داشته باشند بلکه دو یا چند واژه که اگر بعد از مرتبط شدن به هم، معنای متضاد پیدا کنند، تضاد ضمنی را می‌سازند. برای مثال، واژه‌های «فیل» و «فنجان» به‌طور کلی با هم متضاد نیستند و اصلاٌ ارتباطی بین آن‌ها برقرار نیست اما وقتی در کنار هم قرار می‌گیرند و به هم معطوف می‌شوند، ترکیب متضاد «فیل و فنجان» را می‌سازند. مثال زیر را مشاهده کنید.

مثال

کلمه‌های «راه» و «چاه» از نظر معنایی با هم متضاد نیستند اما ترکیب شدن آن‌ها با یکدیگر در بیت زیر، آرایه تضاد ضمنی را ساخته است. «راه» در این بیت به معنای مسیر درست و سالم و «چاه» به معنای مسیر سخت است.

مثالواژه‌های متضاد
شخص نابینا نبیند راه و چاه
هرچه داند خویش را چست و زرنگ
(حاجب شیرازی)
راه و چاه

تضاد مدرج چیست؟

واژه مدرّج به معنای درجه‌بندی‌شده است و تضاد مدرج از درجه‌بندی صفت‌های مختلف ایجاد می‌شود. برای مثال، صفت‌های «بزرگ» و «کوچک» درجه‌بندی‌های اندازه هستند پس می‌توانند تضاد مدرج بسازند. به مثال زیر توجه کنید.

مثال

صفت‌های «بزرگ» و «خُرد» در بیت زیر، درجه‌هایی از اندازه هستند. پس در این بیت، آرایه تضاد مدرج وجود دارد.

مثالواژه‌های متضاد
سه فرزند بودت خردمند و گُرد
بزرگ آمدت تیره بیدار خُرد
(فردوسی)
بزرگ و خُرد
کاشی با طرح گل و مرغ ایرانی

تضاد دوسویه چیست؟

منظور از تضاد دوسویه، آوردن دو واژه در یک متن یا شعر است که علاوه بر داشتن تضاد معنایی، رابطه میان آن‌ها به هم وابسته و دو سویه باشد. برای مثال، بین «خرید» و «فروش»، تضاد دوسویه برقرار است زیرا هرگاه چیزی خریده شود، یعنی از سوی دیگر، چیزی فروخته شده است. مثال زیر را مشاهده کنید.

مثال

تضاد بین واژه‌های «زن» و «شوی» در بیت زیر، از نوع دوسویه است زیرا تنها درصورتی کسی «شوی (شوهر)» است که کس دیگری «زن» او باشد. همین ارتباط دوسویه برای «زن» نیز وجود دارد.

مثالواژه‌های متضاد
یکی مرد بُد نام او شهرگیر
به دستش زن و شوی گشته اسیر
(فردوسی)
زن و شوی

تضاد نمادین چیست؟

نماد در ادبیات فارسی آرایه ای ادبی است که در آن، یک واژه علاوه بر معنای ظاهری خود به معنایی دیگر نیز دلالت می‌کند. برای مثال، درخت «سرو» در ادبیات فارسی نماد «آزادگی» است زیرا این درخت همیشه استوار و سبز است و حتی سرمای سخت زمستان، او را از پا در نمی‌آورد. حال اگر شاعر یا نویسنده‌ای، دو واژه نمادین را در یک بیت یا متن بیاورد که معنای نمادهای آن‌ها با هم متضاد باشد، آرایه تضاد نمادین ساخته است. به مثال زیر توجه کنید تا این نوع تضاد را بهتر یاد بگیرید.

مثال

در ادبیات فارسی، «هما» نماد سعادت و «بوم (جغد)» نماد شومی و بدبختی است. پس شاعر در بیت زیر، با ایجاد تضاد بین معنای نمادین این دو واژه، تضاد نمادین ساخته است.

مثالواژه‌های متضاد
هرگز به هما، بوم برابر نشود
با بلبل باغ، زاغ همسر نشود
(فرخی یزدی)
هما و بوم
شاخه سبز و شاخه خشک

تضاد ترکیبی چیست؟

در تضاد ترکیبی، واژه‌های متضاد، اجزای ترکیب‌های وصفی یا اضافی هستند. برای مثال بین ترکیب‌های وصفی «پولدار افسرده» و «فقیر خوشحال»، تضاد ترکیبی برقرار است. یا بین دو  ترکیب اضافی «خوبی خدا» و «بدی شیطان» نیز تضاد ترکیبی وجود دارد.

مثال

در بیت زیر، دو ترکیب وصفی «یک دانا» و «نادان هزار (هزار نادان)» کاملاً متضاد هستند و آرایه تضاد ترکیبی را ساخته‌اند.

مثالواژه‌های متضاد
همچنان کز صدهزاران خار، یک خرما بِه است
نیز یک دانا به از نادان هزار ای ناصبی
(ناصرخسرو)
یک دانا و نادان هزار (هزار نادان)

نکته: ترکیب وصفی «نادان هزار» در بیت بالا، از نوع مقلوب است. یعنی جای صفت و موصوف در این ترکیب وصفی عوض شده و به‌جای عبارت «هزار (صفت شمارشی) + نادان (صفتی جانشین اسم)»، ترکیب «نادان هزار» آمده است.

تضاد مجازی و کنایی چیست؟

مجاز و کنایه هرکدام، یکی از آرایه‌های معنوی زبان فارسی هستند. در مجاز، یک واژه به معنایی نزدیک به معنای ظاهری خود، دلالت می‌کند و ارتباطی میان معنای ظاهری و معنای مجازی آن برقرار است. برای مثال در جمله «انگشتر را در دستم کردم.»، واژه «دستم» مجاز از «انگشت دست» است.

کنایه‌ها نیز در جایی پیش می‌آیند که جمله یا عبارت یا ترکیب‌هایی وجود داشته باشند، که دارای دو معنای دور و نزدیک باشند و فقط معنای دور آن‌ها درست باشد. برای مثال، جمله «دست شستن از چیزی» کنایه از «رها کردن چیزی» است. تضاد مجازی و کنایی هم در جایی وجود دارد که عبارت‌های متضاد از نظر معنای مجازی یا کنایی خود با یکدیگر تضاد داشته باشند. برای درک بیشتر این نوع تضاد، مثال‌های زیر را مشاهده کنید.

مثال ۱

در بیت زیر، واژه «سپاهی» مجاز از افراد موجود در سپاه (افراد جنگی) و واژه «شهری» مجاز از افراد موجود در شهر (مردم معمولی و غیرنظامی) هستند. پس بین معنای مجازی این دو واژه، تضاد برقرار است.

مثالواژه‌های متضاد
سپاهی و شهری به کردار کوه
سراسر به شهر اندر آمد گروه
(فردوسی)
سپاهی و شهری

مثال ۲

مصرع اول بیت زیر، کنایه از «خوشبخت شدن» و مصرع دوم آن، کنایه از «بدبخت شدن» است پس بین معنای کنایی این دو مصرع، تضاد برقرار است.

مثالعبارات متضاد
یکی را ز دریا برآرد به ماه
یکی را نگون اندر آرد به چاه
ز دریا برآرد به ماه / نگون اندر آرد به چاه

کاشی با طرح گل و مرغ-تضاد چیست

مقابله چیست؟

مقابله نوعی از تضاد است که به‌جای آنکه بین دو واژه یا دو ترکیب، رابطه معنایی متضاد وجود داشته باشد، بین بیشتر اجزای یک مصرع با مصرع دیگر یا یک جمله با جمله دیگر، رابطه تضاد وجود دارد. به چنین حالتی، آرایه مقابله می‌گوییم. به‌عنوان یک مثال ساده از مقابله، می‌توانیم بگوییم در این عبارت مقابله وجود دارد: «خوشی، نیامده رفت و غم آمد و ماند.» در ادامه، نمونه‌های دیگری از این نوع تضاد را برررسی می‌کنیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری همه آرایه‌های ادبی فارسی از فیلم آموزش رایگان آرایه‌های ادبی زبان فارسی فرادرس استفاده کنید. لینک این آموزش را در کادر زیر آورده‌ایم.

مثال ۱

در بیت زیر، معنای کل مصرع اول با معنای کل مصرع دوم، متضاد است پس دو مصرع این بیت، در حال مقابله (رویارویی) با هم هستند و آرایه مقابله را ساخته‌اند.

یکی را دهد تاج و تخت بلند
یکی را کُنَد بنده و مستمند
(فردوسی)

مثال ۲

دو مصرع بیت زیر نیز هم از لحاظ معنایی و هم از نظر کلمه‌ها، با هم متضاد هستند و آرایه مقابله را ایجاد کرده‌اند.

چو دانا تو را دشمن جان بود
به از دوست‌مردی که نادان بود
(فردوسی)

تفاوت تضاد و مقابله چیست؟

مقابله نوعی از تضاد است. در آرایه تضاد، کلمه‌ها، گروه‌ها و ترکیب‌ها با هم متضاد هستند اما در مقابله، دو مصرع یک بیت با یکدیگر و کل یک جمله با کل جمله‌ای دیگر تضاد دارند. برای درک بهتر این موضوع کافی است جدول زیر را مشاهده کنید.

مثالتضاد در سطح کلمه یا جملهتضاد و مقابله
ما را لب خشک و دیده تر بی توست
گر با تر و خشک ما بسازی چه شود
(مولانا)
خشک و تر / تر و خشکتضاد
یکی را کِشت دارد تازه و تَر
یکی را برزند آتش به خرمن
(ایرج میرزا)
کل مصرع اول و کل مصرع دوممقابله
تصویری از یک سیب بزرگ و یک سیب کوچک-تضاد چیست

تفاوت تضاد و پارادوکس چیست؟

پارادوکس یا متناقض نما یکی از آرایه‌های ادبی است که در آن، دو حالت متضاد، با هم جمع شده‌اند. برای مثال، در عبارت «غم شاد‌ی‌آور» پارادوکس وجود دارد زیرا دو واژه «غم» و «شادی»، متضاد هستند اما در این عبارت با یکدیگر جمع شده‌اند. پس هر نوع تضادی، پارادوکس نیست اما می‌توانیم بگوییم در هر پارادوکسی، تضاد نیز وجود دارد. در این بخش نمونه‌‌هایی از آرایه پارادوکس را بررسی می‌کنیم تا بهتر درک کنید تفاوت پارادوکس و تضاد چیست و چگونه آن‌ها را تشخیص بدهیم.

پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری بهتر آرایه پاردوکس و مقایسه تضاد و پارادوکس، فیلم آموزش علوم و فنون ادبی ۳ پایه دوازدهم فرادرس را تماشا کنید. لینک این آموزش را در کادر زیر آورده‌ایم.

مثال ۱

گروه اسمی «حاضر غائب» در بیت زیر، آرایه پاردوکس است زیرا دو واژه «حاضر» و «غائب» از نظ معنایی کاملاً مخالف هستند و از نظر منطقی ممکن نیست که یک چیز یا انسان درآن واحد، هم حاضر و هم غائب باشد.

هرگز وجود حاضر غائب شنیده‌ای؟
من در میان جمع و دلم جای دیگر است
(سعدی)

مثال ۲

در بیت زیر، انفاس عیسوی (نفس عیسی)، شاعر را کشته است. درصورتیکه دم مسیحایی انسان‌های مرده را زنده می‌کند. پس «کشتن» و «انفاس عیسوی» با هم متضاد هستند و اینکه شاعر، دم مسیحایی را باعث کشته شدن خود می‌داند، پارادوکسی زیبا را ساخته است.

این قصه‌ی عجب شنو از بخت واژگون
ما را بکشت یار، به انفاس عیسوی
(حافظ)

در مطلب زیر از مجله فرادرس، آرایه پاردوکس را به‌طور مفصل توضیح داده‌ایم و مثال‌های زیادی از آن را برررسی کرده‌ایم.

کاشی سبز و آبی ایرانی-تضاد چیست

نمونه سؤال آرایه تضاد

حالا که یاد گرفتیم تضاد چیست و انواع آن را نیز با مثال بررسی کردیم، می‌توانید تمرین زیر را انجام دهید. برای شرکت در این تمرین، باید در هر سؤال، گزینه درست مورد نظر خود را انتخاب کنید سپس گزینه «مشاهده جواب» را بزنید تا پاسخ درست را مشاهده کنید. با هر پاسخ درست، یک امتیاز خواهید گرفت و در پایان تمرین یعنی بعد از پاسخ دادن به همه پرسش‌ها می‌توانید امتیار نهایی خود را با کلیک بر روی گزینه «دریافت جواب آزمون»، مشاهده کنید. هرچه این امتیاز به عدد ده نزدیک‌تر باشد، نشان‌دهنده یادگیری بهتر شما است.

۱. در چه صورتی آرایه تضاد وجود دارد؟

اگر در یک شعر، معنای کل یک بیت با کل یک بیت دیگر متضاد باشد، آرایه تضاد شکل می‌گیرد.

آوردن دو واژه متضاد در یک جمله یا یک بیت برای ایجاد آرایه تضاد کافی است.

برای ایجاد آرایه تضاد، باید تضاد معنایی در سطحی بزرگ‌تر از کلمه وجود داشته باشد. 

برای ساخت آرایه تضاد، نیاز به آوردن حداقل چهار واژه متضاد با یکدیگر در یک جمله یا بیت است.

۲. در کدام گزینه تضاد وجود دارد؟

زلفت دیدم سر از چمان پیچیده
وندر گل سرخ ارغوان پیچیده
(رودکی)

سعدی نگفتمت که مرو در کمند عشق
تیر نظر بیفکند افراسیاب را
(سعدی)

به دست آورد جایی گرم و دلگیر
کز او طفلی شدی در هفته‌ای پیر
(نظامی)

چو بشنوی سخن اهل دل مگو که خطاست
سخن‌شناس نه‌ای جان من! خطا اینجاست
(حافظ)

۳. در کدام گزینه تضاد وجود ندارد؟

باقی همه رایگان نیرزد، هشدار
تا عمر گران‌بها بدان نفروشی
(خیام)

تا چند ز تنگنای زندان وجود
ای کاش سوی عدم دری یافتمی
(خیام)

شاگردی روزگار کردم بسیار
در کار جهان هنوز استاد نیَم
(خیام)

برخیزم و عزم باده ناب کنم
رنگ رخ خود به رنگ عنّاب کنم
(خیام)

پاسخ تشریحی

تضاد موجود در گزینه‌های اول تا سوم این سؤال را در فهرست زیر آورده‌ایم.

  • گزینه اول: رایگان و گران‌بها
  • گزینه دوم: وجود و عدم
  • گزینه سوم: شاگرد و استاد

۴. کدام گزینه نادرست است؟

واژه‌های «دست» و «صورت» نمی‌توانند آرایه تضاد بسازند.

در بیشتر انواع تضاد، بین معنای ظاهری یا مجازی و کنایی واژه‌ها، تضاد وجود دارد.

نمی‌توانیم بین معنای نمادین دو واژه، آرایه تضاد ایجاد کنیم.

بین واژه‌های «خرید» و «فروش»، نوعی تضاد برقرار است.

۵. منظور از تضاد دوسویه چیست؟

یعنی دو واژه متضاد با یکدیگر، با واژه‌های دیگر نیز متضاد باشند.

یعنی چهار واژه متضاد در جمله یا بیت وجود داشته باشد.

یعنی واژه‌های متضاد با یکدیگر، در ابتدا یا انتهای جمله و بیت قرار بگیرند.

یعنی ارتباط بین دو واژه متضاد، دوطرفه باشد و فقط در صورتِ وجود یکی، دیگری نیز وجود داشته باشد.

۶. در بیت زیر، چه نوع تضادی وجود دارد؟

نه کاریست کز دل همی بگذرد
خردمند باشم به از بی‌خرد
(فردوسی)

تضاد دوسویه

تضاد واژگانی

تضاد مقابله

تضاد نمادین

پاسخ تشریحی
مشاهده پاسخ تشریحی برخی از سوالات، نیاز به عضویت در مجله فرادرس و ورود به آن دارد.

۷. تأثیر آرایه تضاد بر سخن چیست؟

تضاد باعث ایجاد زیبایی لفظی در سخن می‌شود.

تضاد باعث پیچیده شدن درک معنای سخن می‌شود.

تضاد باعث ایجاد زیبایی معنایی در سخن می‌شود.

تضاد با ایجاد ارتباط معنایی بین واژه‌ها، ارزش ادبی سخن را پایین می‌آرود.

۸. در کدام گزینه تضاد وجود ندارد؟

ای غم آخر علف دود تو کم نیست، برو
عاشقانیم که ما را سر غم نیست، برو
(مولانا)

سرم به دنیی و عقبی فرو نمی‌آید
تبارک‌الله از این فتنه‌ها که در سر ماست
(حافظ)

از دی که گذشت هیچ از او یاد مکن
فردا که نیامدست فریاد مکن
(خیام)

جهان سر به سر چون فسانست و بس
نماند بد و نیک بر هیچکس
(فردوسی)

پاسخ تشریحی
مشاهده پاسخ تشریحی برخی از سوالات، نیاز به عضویت در مجله فرادرس و ورود به آن دارد.

۹. در کدام گزینه مقابله وجود دارد؟

در اندرون من خسته‌دل ندانم کیست
که من خموشم و او در فغان و در غوغاست
(حافظ)

دعوی درست نیست گر از دست نازنین
چون شربت شکر نخوری زهر ناب را
(سعدی)

سیم و زر خود از درمی تا به جوی
با دوست بخور گرنه به دشمن ماند
(خیام)

یکی را همه زفتی و ابلهیست
یکی با خردمندی و فرّهیست
(فردوسی)

۱۰. در کدام گزینه آرایه پارادوکس وجود دارد؟

در عشق، چو رودکی شدم سیر از جان
از گریه خونین مژه‌ام شد مرجان
(رودکی)

کنار نام تو لنگر گرفت کشتی عشق
بیا که یاد تو آرامشی است طوفانی
(قیصر امین‌پور)

شمس تبریز، تو جانی و همه خلق، تن‌اند
پیش جان و تن تو، صورت تنها چه تنند
(مولانا)

از بس که بیازُرد دل دشمن و دوست
گویی به گناه مسخ، کردندش پوست
(سعدی)

پاسخ تشریحی
مشاهده پاسخ تشریحی برخی از سوالات، نیاز به عضویت در مجله فرادرس و ورود به آن دارد.

جدول خلاصه نکات تضاد در ادبیات فارسی

در این مطلب از مجله فرادرس یاد گرفتیم تضاد چیست و همه انواع آن مانند تضاد معنایی، تضاد واژگانی، تضاد دوسویه، تضاد نمادین، تضاد کنایی و مجازی و... را با مثال معرفی کردیم. همچنین آرایه مقابله و تفاوت مقابله و تضاد را توضیح دادیم. سپس تفاوت آرایه تضاد و آرایه پاردوکس را با مثال بررسی کردیم. در انتهای مطلب نیز، پرسش‌هایی چهارگزینه‌ای قرار دادیم که با پاسخ دادن به آن‌ها، تمرین کنید و میزان یادگیری خود را نیز بسنجید. در جدول زیر، خلاصه‌ای از مهم‌ترین نکات بیان‌شده در این مطلب را آورده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای یادگیری کامل مبحث آرایه تضاد، کل مطلب را مطالعه کنید.

۱. تضادآوردن واژه‌های متضاد در یک جمله یا یک بیت برای ایجاد تداعی معنایی و افزایش ارزش ادبی
۲. تضاد معناییتضاد بین واژه‌ها طوری باشد که از نظر منطقی امکان بودن یکی از آن‌ها وجود داشته باشد. / شب و صبح
۳. تضاد واژگانیتضاد بین حالت مثبت و منفی یک واژه / فهمیده و نفهم
۴. تضاد مکانیوجود تضاد در موقعیت مکانی و جغرافیایی / شمال و جنوب
۵. تضاد فعلیوجود تضاد بین معنای دو فعل یا مصدر فعل / آمدن و رفتن
۶. تضاد ضمنیایجاد تضاد از طریق معطوف کردن دو واژه نامتضاد به یکدیگر / فیل و فنجان
۷. تضاد مدرجآوردن درجه‌های مختلفی از صفت‌های مختلف / روشن و تیره
۸. تضاد دوسویهتضاد موجود بین واژه‌هایی که وجود هرکدام از آن‌ها به وجود دیگری وابسته است. / خریدار و فروشنده
۹. تضاد نمادینآوردن دو واژه با معنای نمادینِ برعکس هم / جغد و هما
۱۰. تضاد ترکیبیتضاد معنایی بین کل یک ترکیب اضافی یا وصفی با کل یک ترکیب اضفی یا وصفی دیگر / شادی کم و غم بسیار
۱۱. تضاد مجازی و کناییوجود تضاد بین معنای مجازی یا کنایی واژه‌ها / تاج و تخت دادن و روی خاک انداختن
۱۲. مقابلهوجود تضاد معنایی میان کل یک جمله یا مصرع با کل یک جمله یا مصرع دیگر
۱۳. تفاوت تضاد و مقابلهتضاد: در سطح کلمه و ترکیب / مقابله: در سطح کل جمله یا مصرع
۱۴. تفاوت تضاد و پارادوکسپارادوکس، جمع شدن بین دو واژه یا عبارت متضاد در یک فرد یا یک چیز در آن واحد است.
بر اساس رای ۵۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
نگاهی تازه به بدیع، سیروس شمیسا
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *