بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر – معرفی ۱۱ ابزار مک و ویندوز

۲۸۱۷۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۹ دقیقه
بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر – معرفی ۱۱ ابزار مک و ویندوز

بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر می‌تواند کاری کند که با کمترین هزینه و تلاش، قادر به ویرایش حرفه‌ای ویدیوهای خود در مرحله پساتولید باشید و در واقع کیفیت آن‌ها را به سطوحی بالاتر از قبل برسانید. طی سال‌های اخیر، تولید محتوا به شکلی انفجاری رشد کرده و این یعنی حالا افراد بیشتر و بیشتری سعی به دنبال بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر می‌گردند و می‌خواهند مهارت‌های تدوینگری خود را افزایش دهند. اما نکته مهم اینست که اکثریت افراد نیازی به نرم‌افزارهای استاندارد صنعتی مانند ادوبی پریمیر پرو ندارند.

این روزها انبوهی جایگزین رایگان یا بسیار ارزان‌قیمت برای امثال پریمیر پیدا می‌شود که هم تازه‌کاران و هم تدوینگران حرفه‌ای را راضی خواهند کرد. این ابزارها عملکرد سطح بالا را بدون هیچ‌گونه اشتراک ماهانه یا قیمت‌گذاری‌های فضایی در اختیار شما می‌گذارند و برخی حتی یک واترمارک ساده هم روی ویدیوهای شما نمی‌زنند. بنابراین داریم راجع به گزینه‌ای ایده‌آل برای آن‌ها که در یوتیوب یا اینستاگرام تولید محتوا می‌کنند حرف می‌زنیم.

در این مقاله قصد داریم دقیقا شما را به چنین ابزارهایی آشنا کنیم. برخی گزینه‌های موجود در فهرست بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر ما تک‌تک قابلیت‌های سطح حرفه‌ای را در خود جای نمی‌دهند، اما می‌گذارند روند تدوین را به ساده‌ترین و کم‌دردسرترین شکل ممکن پشت سر بگذارید. تمام آنچه نیاز دارید یک کامپیوتر یا لپ‌تاپی مجهز به سخت‌افزاری قابل قبول است تا از توان پردازشی لازم برای پیاده‌سازی ایده‌های خلاقانه خود در ویدیوها برخوردار باشید.

البته که با وجود این همه برنامه رایگان و پولی مختلف، پیدا کردن آن‌چیزی که دقیقا با نیازهایتان سازگار است خود چالشی دیگر به حساب می‌آید. برخی به دنبال بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر برای تازه‌کاران می‌گردند، برخی دیگر هم نرم‌افزاری سبک برای کامپیوترهای اقتصادی‌تر می‌خواهند. به صورت مشابه پیدا کردن برنامه‌ای که رابط کاربری آسان و کاربرپسند داشته باشد هم آسان نیست. در غایی‌ترین حالت، چنین برنامه‌ای چه رایگان باشد و چه پولی، باید همه‌چیز را به شکلی دسترس‌پذیر مقابل چشم قرار دهد و جریان خلاقیت را به کار بیندازد. به مطالعه ادامه دهید تا با بهترین برنامه‌های ادیت فیلم روی ویندوز و سیستم‌های مک آشنا شوید.

پیش از ادامه این مبحث لازم است یادآور شویم که می‌توانید تدوین فیلم و ادیت عکس را با استفاده از مجموعه آموزش تدوین فیلم و ادیت عکس، مقدماتی تا پیشرفته فرادرس یاد بگیرید.

ناگفته نماند که اگر به دنبال برنامه ادیت فیلم در اندروید یا برنامه ادیت فیلم در آیفون هستید ما پیش از این مطلب جداگانه‌ای را نیز در این رابطه در مجله فرادرس منتشر کرده‌ایم.

 

۱. برنامه DaVinci Resolve

بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر

سیستم‌های عامل: ویندوز، مک، لینوکس

دلایل استفاده:

  • رایگان و پر از قابلیت‌های مختلف
  • ادغام‌شدگی با ابزار جلوه‌های ویژه Fusion
  • دسترس‌پذیری روی پلتفرم‌های مختلف
  • ابزاری که از آن در فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی حرفه‌ای استفاده می‌شود

دلایل اجتناب:

  • می‌تواند برای تازه‌کاران بیش از حد پیچیده باشد

به عنوان بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر و اولین موردی که به سراغ آن می‌رویم، به سختی می‌توان ابزاری برتر از DaVinci Resolve شرکت Blackmagic پیدا کرد. این برنامه نه‌تنها انبوهی قابلیت مختلف را با خود به همراه می‌آورد (از قابلیت‌های تدوین سطح حرفه‌ای و سیستمی برای پیاده‌سازی جلوه‌های ویژه گرفته تا ابزارهای حرفه‌ای ویرایش صوت و قابلیت اصلاح رنگی بسیار توانمند)، بلکه به صورت کاملا رایگان در دسترس قرار دارد. بله، درست خواندید. برای استفاده از DaVinci Resolve لازم نیست حتی یک قران بپردازید. در واقع می‌توانید آن را روی سه پلتفرم مک، لینوکس و ویندوز دانلود کنید و به هیچ‌ وجه به شرکت Blackmagic بدهکار نخواهید بود.

با مطالعه نقدهای گوناگون برنامه متوجه می‌شوید که این بهترین گزینه برای آن‌هایی است که تدوین ویدیو را واقعا جدی می‌گیرند و به دنبال ابزاری حرفه‌ای و رایگان با به‌روزرسانی‌های مداوم می‌گردند. البته تنها نقطه ضعف این است که ارائه چنین حدی از قابلیت‌ها و ویژگی‌های گوناگون، ساختاری پیچیده به رابط کاربری بخشیده است. اما اگر پیش‌تر تجربه کار با ابزارهای مشابه را داشته باشید، بسیار بعید است که در کار با DaVinci Resolve با چالش خاصی روبه‌رو شوید.

ناگفته نماند که علاوه بر این ابزار، می‌توانید به سراغ ابزار قدرتمندتر Resolve Studio نیز بروید که ۲۹۵ دلار قیمت‌گذاری شده، اما به محض خرید آن، تمام ویژگی‌ها و به‌روزرسانی‌های آتی را به صورت کاملا رایگان دریافت خواهید کرد. این نرم‌افزار حتی از یک نرم‌افزار جداگانه دیگر به نام Fusion برخوردار شده که در پیاده‌سازی جلوه‌های ویژه به کمک شما می‌آید و یکی از بهترین گزینه‌های جایگزین برای Adobe After Effects است.

با تمام این اوصاف چرا همه از DaVinci Resolve استفاده نمی‌کنند؟ مهم‌ترین مسئله پیچیدگی قابل توجه نرم‌افزار است که تازه‌کاران را به وحشت خواهد انداخت. اما اگر سوابقی در دنیای تدوین ویدیو دارید و کار خود را جدی می‌گیرید، بدون هیچ تردید باید نرم‌افزاری بی‌نظیر Blackmagic را امتحان کنید. به احتمال فراوان از کرده خود پشیمان نخواهید شد.

۲. برنامه Lightworks

برنامه Lightworks

سیستم‌های عامل: ویندوز، macOS و لینوکس

دلایل استفاده:

  • قابلیت‌ها و افکت‌های قدرتمند
  • رابط کاربری شدیدا قابل شخصی‌سازی
  • امکان تدوین چند ترک به صورت همزمان

دلایل اجتناب:

  • روند آموزش کار با نرم‌افزار برای برخی طولانی و چالش‌برانگیز خواهد بود
  • فیلم‌ها فقط در فرمت MPEG خروجی گرفته می‌شوند

Lightworks هم ابزار دیگری است که به راحتی در فهرست بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر ما جای می‌گیرد و شجره‌نامه طویلی هم دارد. کافی‌ست به وب‌سایت این برنامه سر بزنید و خواهید دید سازندگان آن به خاطر انبوه فیلم‌هایی که با Lightworks تدوین شده‌اند حسابی به خود می‌بالند. اما این فیلم‌ها با نسخه Pro ساخته شده‌اند. نسخه رایگان این برنامه همان رابط کاربری را مقابل چشم قرار می‌دهد، اما مجموعه‌ای محدودتر از ابزارها دارد. بنابراین Lightworks یک ابزار ویرایش فیلم رایگان معرکه است که با ابزارهای خود اکثر تدوینگرهای تفننی ویدیو را راضی می‌کنید، اما برای دستیابی به ویژگی‌های حرفه‌ای‌تر، دیر یا زود باید دست به جیب شوید.

اما اجازه ندهید این موضوع نظرتان را تغییر دهد: اکثر قابلیت‌های نسخه Pro حقیقتا برای افراد واقعا حرفه‌ای طراحی شده‌اند. بنابراین اگر تازه‌کار هستید یا آنقدرها فرایند تدوین ویدیو را جدی نمی‌گیرید، با سرک کشیدن به گوشه و کنارهای Lightworks، چیزهای زیادی برای آموختن پیدا خواهید کرد. همه‌چیز در این برنامه نوآورانه از آب درآمده و بی‌شمار پنجره کمکی نیز درون آن داریم که شما را در برداشتن نخستین گام‌ها همراهی می‌کنند. در نهایت باید گفت تنها نقطه ضعف حقیقی نسخه رایگان Lightworks این است که نمی‌توان نتیجه کار را با رزولوشنی بالاتر از 720p خروجی گرفت.

مطالب پیشنهادی برای مطالعه:

۳. برنامه HitFilm

بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر

سیستم‌های عامل: ویندوز و macOS

دلایل استفاده:

  • ابزارهای سطح حرفه‌ای
  • توسعه‌پذیر (به صورت رایگان)
  • آموزش‌های آنلاین معرکه

دلایل اجتناب:

  • نیازمند مشخصات سخت‌افزاری قدرتمند
  • فرایند فراگیری نسبتا دشوار

HitFilm یک ابزار قدرتمند و حرفه‌ای است که روی هر دو سیستم عامل اصلی کامپیوترهای شخصی، یعنی ویندوز و macOS در دسترس قرار گرفته. این برنامه چندین اشتراک مختلف دارد که دسترسی به سطوح مختلفی از ابزارهای گوناگون را امکان‌پذیر می‌کنند و یک کتابخانه رسانه‌ای بسیار غنی را نیز در اختیار شما می‌گذارند. با این حال می‌توانید اعلان‌هایی که خواستار پرداخت پول در رابط کاربری می‌شوند را نادیده گرفته و کاملا بر ساخت ویدیوهای خود تمرکز کنید.

اگر در دنیای برنامه‌های ادیت فیلم تازه‌کار باشید، از ویدیوهای آموزشی و رسمی تهیه شده در محیط HitFilm لذت فراوان خواهید برد. کاربران نیمه‌حرفه‌ای تمام ابزارهایی که به آن‌ها عادت کرده‌اند را در این برنامه نیز خواهند یافت، اما در عین حال باید منتظر رابط کاربری خرق عادتی باشند که محل قرارگیری برخی ویژگی‌ها را دچار تغییر کرده است.

احتمالا بزرگ‌ترین نقطه ضعف HitFilm این باشد که در آخرین نسخه آن خبری از قابلیت‌های چندان جدیدی نیست، یا حداقل نمی‌توان قابلیت‌های جدیدی را یافت که با هدف ترغیب کاربران به پرداخت پول در ازای اشتراک‌های آن طراحی نشده باشند. با این حال نباید مزیت‌ها و ویژگی‌های ارزشمندی که همین حالا در دسترس هستند را از یاد برد و با HitFilm، می‌توانید به صورت کاملا رایگان، فیلم‌هایی ساده یا ویدیوهایی بسیار پیچیده و تحسین‌برانگیز بسازید. فقط این را در ذهن داشته باشید که HitFilm نیازمند کامپیوتری مجهز به سخت‌افزار نسبتا قدرتمند و همینطور آخرین نسخه‌های سیستم‌های عامل ویندوز و مک است.

پیش از ادامه این مطلب لازم است یادآور شویم که ما قبلاً در مجله فرادرس مجموعه مطالبی را در مورد بهترین برنامه ادیت عکس در کامپیوتر، بهترین برنامه ادیت عکس در اندروید و بهترین برنامه ادیت عکس در آیفون نیز منتشر کرده‌ایم که خواندن آن‌ها در صورتیکه به چنین ابزارهایی نیاز دارید خالی از لطف نیست.

 

۴. برنامه Shotcut

برنامه ShotCut

سیستم‌های عامل: ویندوز، macOS و لینوکس

دلایل استفاده:

  • مجموعه‌ای غنی از قابلیت‌ها، فیلترها و افکت‌ها
  • پشتیبانی از استریم به صورت مستقیم
  • وارد کردن رسانه‌ها به برنامه آسان شده است

دلایل اجتناب:

  • رابط کاربری بیش از حد ساده
  • ابزار Voiceover دائما دچار crash می‌شود

Shotcut را می‌توان به راحتی در فهرست بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر قرار داد، زیرا به صورت کاملا متن‌باز و روی پلتفرم‌های گوناگون عرضه شده است. بسیاری از اپلیکیشن‌های رایگان تدوین فیلم خلأهای زیادی دارند و در واقع یادآوری می‌کنند که «هرچقدر پول بدهی همان‌قدر آش می‌خوری». اما Shotcut این رویه را تغییر داده است. بله، اپلیکیشن مشکلاتی کوچک دارد و تصمیماتی که در طراحی آن اتخاذ شده هم لزوما درست نبوده‌اند، اما چنین چیزی را می‌توان راجع به هر نرم‌افزاری گفت، چه رایگان و چه پولی.

وقتی اندکی به کار با برنامه مشغول می‌شوید، به این پی خواهید برد که Shotcut واقعا یک نرم‌افزار قدر در دنیای تدوین ویدیو به حساب می‌آید که شاید با رابط کاربری بیش از حد ساده‌اش آنقدرها معرکه ظاهر نشود، اما در عوض هرآنچه برای ساخت یک ویدیوی ساده نیاز دارید را به راحتی در دسترس می‌گذارد. بدین ترتیب با برنامه‌ای قدرتمند و باثبات برای ویرایش فیلم روبه‌رو هستیم که چندین قابلیت مختلف مانند «مارکرها»، «نقشه‌برداری زمانی» و مجموعه‌ای سخاوتمندانه از ویژگی‌های مربوط به «کی‌فریمینگ» (Keyframing) را در اختیارتان می‌گذارد.

در نهایت یک نکته مهم را باید راجع به رابط کاربری دانست و آن اینکه بسیار انعطاف‌پذیر از آب درآمده. این یعنی می‌توانید بخش‌های مختلف رابط کاربری را جابه‌جا و یا اصلا آن‌ها را به پنجره‌هایی شناور تبدیل کنید. اساسا سازندگان می‌خواسته کاری کنند که بتوانید امور را هرطور که خود صلاح می‌دانید پیش ببرید. پس اگر به دنبال یک ابزار تدوین فیلم رایگان و کاربری می‌گردید، حتما باید نیم‌نگاهی به این برنامه داشته باشید.

۵. برنامه Apple iMovie

بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر

سیستم‌های عامل: مک و iOS

دلایل استفاده:

  • یادگیری آسان کار با برنامه
  • گزینه‌ای عالی برای تازه‌کاران و آن‌هایی که تجربه اندک دارند
  • در صورت دسترسی به کامپیوترهای مک، iMovie رایگان است

دلایل اجتناب:

  • فضای داخلی زیادی در کامپیوتر اشغال می‌شود
  • هنگام کار کردن روی فایل‌های بزرگ، عملکرد برنامه اندکی کند می‌شود
  • این ابزاری بسیار ساده است و اگر به دنبال چیزی پیچیده‌تر می‌گردید باید سایر موارد فهرست را بیازمایید

برنامه iMovie شرکت اپل در گذشته‌ای نه‌چندان دور بهترین ابزار رایگان تدوین ویدیو برای آن دسته از کاربرانی به حساب می‌آمد که هیچ دانشی راجع به این کار نداشتند. اما فهرست قابلیت‌هایی که باعث می‌شد iMovie چنین ابزار ارزشمندی باشد برای سالیان سال دست‌نخورده باقی ماند و در اصل تبدیل به بزرگ‌ترین نقطه ضعف آن شد: اکنون از آخرین به‌روزرسانی بزرگ iMovie زمان بسیار زیادی می‌گذرد.

البته که هنوز هم می‌توان با برنامه اپل به ادیت ویدیوهای مشغول شد. این برنامه رابط کاربری ساده و سرراست دارد، با iMovie برای پلتفرم iOS و موبایل‌های آیفون سازگار است و حتی به لطف Final Cut Pro می‌توانید روند ویرایش را روی موبایل شروع کنید و روی کامپیوتر مک ادامه دهید. چنین چیزی یک قابلیت بسیار هیجان‌انگیز به حساب می‌آید، اما آیا برای ترغیب کاربران به استفاده از iMovie کافی است؟

در نهایت باید گفت که iMovie به صورت کاملا رایگان در دسترس خریداران کامپیوترهای مک قرار گرفته و اگر چنین کامپیوتری دارید، شاید بد نباشد نیم‌نگاهی به آن بیندازید. اما در هر صورت باید در جریان باشید که گزینه‌هایی بهتر از این هم در بازار کنونی یافت می‌شود.

۶. برنامه Adobe Premiere Rush

Adobe Premiere Rush

سیستم‌های عامل: ویندوز، مک و اندروید

دلایل استفاده:

  • سهولت واقعا بالا در استفاده
  • دسترس‌پذیری روی چندین پلفترم
  • سازگاری با دیگر اپلیکیشن‌های شرکت ادوبی

دلایل اجتناب:

  • برای دسترسی به قابلیت‌های پریمیوم باید دست به جیب شوید

Adobe Premiere Rush یک ابزار بسیار سرگرم‌کننده و کاربردی برای آن‌هایی است که به دنبال یک برنامه تدوین فیلم روی پلتفرم‌های اندروید، iOS، ویندوز و مک می‌گردند. در نسخه رایگان این برنامه می‌توانید هر تعداد ویدیویی که می‌خواهید را ساخته و با دیگران به اشتراک بگذارید، اما در عین حال به قابلیت‌های رایگان محدود می‌شوید. بدین شکل، قابلیت‌های پریمیوم پشت دیوار اشتراک پولی Creative Cloud قرار گرفته‌اند و برای دسترسی به آن‌ها لازم است اندکی دست به جیب شوید.

همانطور که از شرکت ادوبی انتظار می‌رود (همان شرکتی که با ابزار استاندارد صنعتی Premiere Pro، دنیای تدوینگرهای ویدیو را دگرگون کرد)، رابط کاربری Premiere Rush بسیار سرراست از آب درآمده و تجربه‌ای ساده در اختیارتان می‌گذارد. منتقدین به شکلی متفق‌القول در نقدهای خود به تمجید از رابط کاربری شسته‌رفته برنامه پرداخته‌اند که باعث می‌شود رسیدگی به اکثر امور بسیار آسان باشد. در واقع همین ویژگی‌ها باعث می‌شود Premiere Rush بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر برای ساخت ویدیوهای کوتاه مخصوص به شبکه‌های اجتماعی باشد.

در واقع استفاده از عبارت «Rush» (به معنی عجله) در نام‌گذاری برنامه هم به همین شسته‌رفتگی و سهولت استفاده از آن اشاره دارد. این ابزار تدوین ویدیو به‌گونه‌ای ساخته شده که روی چندین پلتفرم به صورت موازی کار می‌کند: این یعنی می‌توانید تدوین را روی آیفون کلید بزنید، کار را روی کامپیوتر ویندوزی ادامه دهید و آخرین تغییرات را هم روی اندروید یا مک به وجود آورید. همه‌چیز به دستگاه‌های در دسترس و همینطور نیازهایتان بستگی دارد. با توجه به اینکه تمام فرایند تدوین به صورت آنلاین ذخیره‌سازی می‌شود، مادامی که دستگاه‌های مختلف خود را به یک اکانت Creative Cloud واحد متصل کرده باشید، می‌توانید از یک پلتفرم به پلتفرم دیگر بجهید. این یعنی سطحی دیده نشده از بهره‌وری و انعطاف‌پذیری را تجربه خواهید کرد.

اگر حاضر به پرداخت پول در ازای نسخه کامل برنامه شوید، به مجموعه‌ای قابل توجه از ابزارهای مختلف برای اصلاح رنگی، ساخت لایه‌های رویی، ساخت ترنزیشن و حتی نقشه‌برداری مجدد زمانی دسترسی خواهید یافت. در واقع می‌توانید به این برنامه به چشم پاسخ ادوبی به برنامه iMovie اپل نگاه کنید. در نهایت باید این را اضافه کرد که دوست داریم در گذر زمان قابلیت‌های بیشتری در اختیار کاربران رایگان قرار بگیرد، اما در حین حال نمی‌توان زیاد هم شکایت کرد.

Premiere Rush ادوبی به آسانی مورد استفاده قرار می‌گیرد، رابط کاربری ساده دارد و قیمت‌گذاری‌ها و قابلیت‌هایی که هر یک به همراه می‌آورند هم کاملا واضح هستند. فقط باید به شکلی گاه و بیگاه منتظر اختلالات کوچک و بزرگ در عملکرد باشید، هرچند که اکثر مشکلات با یک بار بستن و باز کردن مجدد برنامه حل می‌شوند و جای نگرانی زیادی نیست.

۷. برنامه Canva Video

بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر

سیستم‌های عامل: تحت وب، ویندوز، مک، iOS، اندروید

دلایل استفاده:
  • سهولت فراوان در رسیدن به سطح استادی
  • مجموعه‌ای قابل قبول از تصاویر و عناصر استاک
  • گزینه‌ای معرکه برای اینفلوئنسرها، مدیران شبکه‌های اجتماعی و بازاریابان محتوا

دلایل اجتناب:

  • این یک برنامه ادیت ویدیوی تمام و کمال نیست
  • افکت‌ها و فرمت‌های خروجی محدود
  • کندی در عملکرد هنگام رسیدگی به پروژه‌های بزرگ‌تر

Canva Video یکی از ساده‌ترین و بهترین موارد در فهرست بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر ما به حساب می‌آید که گزینه‌ای مناسب برای تیم‌های بازاریابی، کسب‌وکارهای کوچک و اینفلوئنسرهایی است که می‌خواهند برش‌های ویدیویی خود را در مدت‌زمانی کوتاه بسازند. این یک ابزار همه‌فن حریف مانند DaVinci Resolve یا Lightworks نیست و بنابراین نباید منتظر ابزارهای تدوین، ویژگی‌ها و افکت‌هایی در سطح هالیوود باشید. از سوی دیگر فیلم‌ها را فقط می‌توان در فرمت‌های MP4 و GIF خروجی گرفت.

اما آنچه Canva Video را به ابزاری متمایز تبدیل می‌کند این است که به تازه‌کاران (و آن‌هایی که واقعا عجله دارند) اجازه می‌دهد ویدیوهای کوتاه و بسیار با کیفیت بسازند و در جاهای مختلف، مانند شبکه‌های اجتماعی، به اشتراک بگذارند. رابط کاربری تقریبا همان چیزی است که پیش‌تر در برنامه طراحی گرافیکی Canva نیز دیده‌ایم و عمده کارها با کشیدن و انداختن فایل‌ها، تغییر ابعاد فایل‌های از پیش آماده و شخصی‌سازی عناصر موجود در بوم انجام می‌شوند. بنابراین حتی اگر آخرین بار بیست سال پیش هم با ابزارهای ویرایش و تدوین کار کرده باشید هم به خوبی با ساختار و عملکرد Canva Video آشنا خواهید بود.

در نهایت باید گفت این اپلیکیشن تدوین ویدیو قرار نیست رضایت تدوینگرهای حرفه‌ای یا آن‌هایی که ابزارهای سطح صنعتی مانند Premiere Pro یا Final Cut را طلب می‌کنند را به دست آورد. این ابزاری بسیار ساده‌تر است، حتی اگر اشتراک‌های Pro و Enterprise آن را بخرید. اما در دنیای ابزارهای سریع و خوش‌دست که برای ساخت محتوای بصری و انیمیشن‌های مخصوص به شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌شوند، Canva Video از بهترین موارد ممکن است.

۸. برنامه Adobe Express Video Editor

برنامه Adobe Express

سیستم عامل: تحت وب

دلایل استفاده:

  • سهولت در استفاده
  • حاوی متعلقات رایگان برای افزودن به ویدیوهای شما

دلایل اجتناب:

  • برخی متعلقات پشت دیوار اشتراک پولی CC Express قرار گرفته‌اند
  • گزینه‌ای نه‌چندان مناسب یا قدرتمند برای پروژه‌های بزرگ‌تر

Adobe Express یک ابزار تدوین ویدیوی آنلاین و رایگان است که شباهت‌های بسیار زیادی به Canva Video دارد و اگرچه از لحاظ کارکرد به این رقیب خود بسیار نزدیک شده، اما دقیقا به اندازه آن سرراست نیست. در واقع نباید فریب نام Adobe را بخورید، زیرا این ابزار به هیچ وجه جایگزینی برای Premiere Pro یا Premiere Elements یا حتی اپلیکیشن موبایل Premiere Rush به حساب نمی‌آید. درست مانند اپلیکیشن تدوین ویدیوی Canva، این هم گزینه‌ای مناسب برای ساخت کلیپ‌های کوتاه و ساده برای شبکه‌های اجتماعی یا ساخت ارائه‌های اسلایدشو به حساب می‌آید.

هنگام کار با این ابزار متوجه خواهید شد که گزینه‌ای ایده‌آل برای تازه‌کاران و آن دسته از افراد حرفه‌ای است که وقت کمی در اختیار دارند و می‌خواهند محتوای بصری را بالاترین سرعت ممکن بسازند. با رابط کاربری بسیار ساده‌اش، تجربه کاربری بهبودیافته ادوبی و اتکا بر فضای ذخیره‌سازی ابری که ادیت فیلم، افزودن عنوان، موزیک و حتی نریشن را آسان می‌کند، Adobe Express می‌تواند بهترین انتخاب برای برخی کاربران باشد.

البته که در تناقض با همین سادگی و سرراستی، گاهی از اوقات با مشکلات کوچک و بزرگ روبه‌رو خواهید شد و فرایند آپلود و پردازش ویدیوها هم گاهی کندتر از آن چیزی‌ست که باید باشد.

در نسخه رایگان این ابزار مجموعه قابل توجهی از تصاویر استاک، نمونه‌های صوتی و عناصر بصری را پیدا خواهید کرد که ویدیوی شما را پر زرق و برق‌تر می‌کنند. اگر هم حاضر به پرداخت پول در ازای اشتراک Adobe Creative Cloud Express شوید، به کتابخانه‌ای عمیق‌تر و کامل‌تر از متعلقات Adobe Stock دسترسی خواهید یافت.

۹. برنامه OpenShot

بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر

سیستم‌های عامل: ویندوز، مک، لینوکس

دلایل استفاده:

  • رایگان و متن‌باز
  • سازگاری با چندین پلتفرم مختلف
  • به‌روزرسانی‌ها و بهبودهای جدید

دلایل اجتناب:

  • نسخه رسمی برای پلتفرم مک مشکلات متعدد دارد
  • حتی برخی از ساده‌ترین ابزارها هم شکلی گیج‌کننده دارند

OpenShot یک برنامه متن‌باز و رایگان برای تدوین ویدیو است که روی ویندوز، لینوکس و سیستم‌های مک در دسترس قرار گرفته. این ابزار با هر به‌روزرسانی تازه شکلی بهتر و قدرتمندتر به خود می‌گیرد، اما در عین حال برخی از عناصر آن آنقدرها سرراست از آب درنیامده‌اند و رسیدگی به بعضی امور مثل حل کردن یک پازل می‌ماند.

رابط کاربری برنامه کاملا اصیل است و بسیار انعطاف‌پذیر و قابل شخصی‌سازی از آب درآمده است. از سوی دیگر شمار افکت‌های موجود در برنامه با گذر زمان بیشتر و بیشتر می‌شود و انیمیشن‌ها و بسیاری از پارامترهای دیگر از قابلیت کی‌فریم پشتیبانی می‌کنند. آخرین نسخه از برنامه نیز اجازه می‌دهد که اموجی‌های مختلف را روی ویدیوهای خود بگذارید و بدین ترتیب، OpenShot احتمالا بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر برای اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی به حساب آید، چرا که اجازه می‌دهد به ویدیوهای خود کاراکتر و هویت ببخشید.

البته که به ازای تمام مزایای OpenShot، باید منتظر یک ایراد نیز بود. برای مثال بزرگ‌ترین مشکل برنامه را می‌توان هنگام اعمال ترنزیشن‌ها یافت که در عمده موارد به خوبی کار نمی‌کنند. از سوی دیگر، ساز و کار پیاده‌سازی آن‌ها هم بسیار پیچیده است و عملا باعث سردرد می‌شود. با این حال OpenShot با اکثر فرمت‌های ویدیویی سازگار دارد و در نسخه‌های اخیر آن نیز بهبودهایی در تایم‌لاین به وجود آمده که فرایند تدوین را سریع‌تر و لذت‌بخش‌تر از همیشه می‌کنند. در مجموع همه‌چیز به این بستگی دارد که دقیقا به دنبال چه ابزاری می‌گردید و تا چه حد می‌خواهید در همان ابزارها عمیق شوید.

۱۰. برنامه Microsoft Video Editor 2020

برنامه Microsoft Video Editor

سیستم عامل: ویندوز

دلایل استفاده:

  • نصب شده به صورت پیش‌فرض در کامپیوترهای ویندوزی
  • رابط کاربری بسیار ساده
  • افکت‌های سه‌بعدی جذاب

دلایل اجتناب:

  • بیش از حد ساده
  • فرایند نه‌چندان خوش‌دست تدوین

Microsoft Video Editor ابزاری برای تدوین فیلم است که به صورت پیش‌فرض روی کامپیوتر ویندوزی شما نصب شده و در واقع بخشی از اپلیکیشن Photos به حساب می‌آید. ممکن است با خود فکر کنید که تعبیه یک ابزار تدوین فیلم رایگان درون اپلیکیشنی که به صورت خاص به دسته‌بندی و اصلاح رنگی تصاویر اختصاص یافته کاری عجیب است و ما هم می‌خواهیم به شما بگوییم که حق دارید. اما در هر صورت این کاری است که مایکروسافت انجام داده.

جایگزین مایکروسافت برای Apple iMovie در سیستم‌های مک، بسیار ساده از آب درآمده است. می‌توانید به ایمپورت کردن کلیپ‌های ویدیویی (اما نه در فرمت‌های مدرنی مانند HEVC) مشغول شوید و سپس آن‌ها را برش بزنید، اصلاح کنید، به افزودن افکت‌ها بپردازید، یک عنوان بنویسید و کارهایی از این دست.

رابط کاربری اپلیکیشن در بهترین حالت تاریخ انقضا گذشته است و در بدترین حالت، سردردآور. اما همچنان می‌توان ویدیوهایی قابل قبول و با کیفیت تولید کرد. حتی می‌توانید به سراغ پروژه‌های عمودی (مثلا با نسبت ابعاد ۹:۱۶ به جای ۱۶:۹) بروید. اما اگر منصف باشیم، بازار کنونی میزبان انبوهی اپلیکیشن بهتر و قدرتمندتر است که آن‌ها هم به صورت رایگان عرضه شده‌اند و برخلاف Microsoft Video Editor، برای پشتیبانی از فرمت‌های مدرن خواستار پول از شما نمی‌شوند.

در غایی‌ترین حالت اما اگر خواسته‌هایی کوچک داشته باشید، ابزار مایکروسافت به خوبی به آن‌ها رسیدگی می‌کند و احتمالا بتوان آن را بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوترهای اقتصادی با سخت‌افزار ضعیف نیز به حساب آورد.

۱۱. برنامه Movie Maker Online

بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر

سیستم‌های عامل: ویندوز، macOS و لینوکس (در مرورگر)

دلایل استفاده:

  • سازگاری با هر کامپیوتری
  • شامل محتوای رایگان و بدون لایسنس
  • عدم نیاز به ثبت نام

دلایل اجتناب:

  • نمایش بیش از اندازه تبلیغات
  • چیدمان گیج‌کننده عناصر روی صفحه

Movie Maker Online یک برنامه ادیت ویدیو آنلاین و رایگان است که اجازه می‌دهد کلیپ‌ها را درست در مرورگر وب خود برش بزنید. امتحان کردن این ابزار هیچ‌گونه ریسک مالی ندارد و در بدترین حالت، اندکی از وقت خود را از دست خواهید داد. این سرویس یک رابط کاربری ساده و متفاوت دارد و مجموعه‌ای از افکت‌ها و ترنزیشن‌ها در اختیارتان می‌گذارد که هم می‌توانید آن‌ها را در هر کلیپ به صورت مجزا قرار دهید و هم در «ستون» ویدیوها (که همان ساختار لایه‌ را در ابزارهای تدوین سنتی‌تر دارد). تمام این‌ها عالی به نظر می‌رسند. اما مشکل اینجاست که نمی‌توانید پیش‌نمایش ویدیوهایی که اضافه یا دستخوش تغییر کرده‌اید را ببینید.

بدین ترتیب نمی‌توانید در همان لحظه از نتایج کار خود باخبر باشید و باید تا دریافت نسخه نهایی منتظر بمانید. بنابراین اگر با اندکی آزمون و خطا و حدس و گمان هنگام ساخت ویدیو مشکلی ندارید، می‌توانید نیم‌نگاهی به این مورد نیز بیندازید. اما هر کس دیگری باید اندکی صبر کند تا برخی از بزرگ‌ترین مشکلات Movie Maker Online رفع و رجوع شوند تا تازه شکلی قابل استفاده به خود بگیرد.

چطور بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر را انتخاب کنیم؟

هنگام انتخاب چنین برنامه‌ای باید به چندین فاکتور کلیدی توجه نشان داد. مهم‌ترین پرسش این است که می‌خواهید چه جور ویدیویی بسازید و آن را در کجا منتشر خواهید کرد؟ طبیعتا نیازی به اشاره نیست که تفاوت‌هایی بزرگ میان آنچه در شبکه‌های اجتماعی می‌بینید با آنچه روی پرده سینماها اکران می‌شود وجود دارد. از سوی دیگر باید بدانید که می‌خواهید نرم افزار مورد نظر پذیرای کدام فرمت‌های ویدیویی باشد، خروجی را در کدام سطوح کیفیت (مثلا HD یا 4K) تحویل دهد و اینکه آیا نیازمند هرگونه جلوه‌های ویژه و افکت‌های اضافه نیز هستید یا خیر. اگر هم قرار است پروژه‌ای گروهی را پیش ببرید، اپلیکیشن مورد نظر باید با اپلیکیشن‌های دیگر اعضای تیم سازگار باشد.

خود شما هم فاکتوری دیگر در این معادله هستید. آیا پیش‌تر در تدوین ویدیو تجربه داشته‌اید؟ یا اپلیکیشنی ساده‌تر را ترجیح می‌دهید که با راهنمای گام به گام، تمام فرایند را آسان‌تر می‌کند؟ آیا می‌خواهید کنترلی کامل بر تک‌تک پیکسل‌های روی تصویر داشته باشید؟ یا ترجیح می‌دهید خود کامپیوتر اکثر کارها را انجام دهد؟

در نظر داشته باشید که تقریبا تمام اپلیکیشن‌های تدوین ویدیوی رایگان محدودیت‌های خاص خود را دارند، اما تمام برنامه‌های حرفه‌ای و پولی قرار نیست با هزینه‌های وحشتناک به دست شما برسند. بنابراین به این هم فکر کنید که آیا یک ابزار رایگان و محدود برای برطرف‌سازی نیازتان کفایت می‌کند یا حاضرید با اندکی دست به جیب شدن، کارکردهای در دسترس خود را گسترش دهید. هرچه قادر به انجام کارهای بیشتری باشید، مایل به انجام کارهای بیشتری خواهید بود. بنابراین اپلیکیشنی را انتخاب کنید که خلاقیت‌تان را بسط دهد.

پاسخ به چند پرسش راجع به بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر

یک خانم پشت سیستم کامپیوتری در حال کار با نرم افزار تدوین فیلم (تصویر تزئینی مطلب بهترین برنامه ادیت فیلم در کامپیوتر)

در ادامه به برخی از سوالات متداولی پاسخ می‌دهیم که هنگام انتخاب بهترین برنامه ویرایش فیلم، ذهن کاربران را به خود درگیر می‌کنند.

آیا نرم‌افزارهای تدوین ویدیوی رایگان عملکرد خوبی دارند؟

بله، چنین چیزی کاملا محتمل است. برای مثال تا به امروز چندین فیلم در ابزار رایگان Apple iMovie ساخته شده که در فستیوال‌های مهم به نمایش درآمده و مخاطبان را شگفت‌زده کرده‌اند. چند فیلم دیگر هم به صورت کامل با موبایل‌های آیفون فیلم‌برداری و تدوین شده‌اند. بنابراین می‌توان ابزارهای رایگان و قدرتمندی برای تدوین فیلم پیدا کرد، اما در عین حال باید به چند نکته توجه داشت. پیش از هر چیز عملکرد کلی این برنامه‌ها - خصوصا هنگام خروجی گرفتن - به خوبی اپلیکیشن‌های بزرگ و گران‌قیمت نیست و از سوی دیگر، برخی قابلیت‌ها معمولا زمانی در دسترس قرار می‌گیرند که به سراغ خریدهای درون برنامه‌ای بروید.

برخی برنامه‌ها واترمارک‌هایی غول‌آسا روی ویدیوهای خروجی شما می‌زنند و برخی پشتیبانی فنی آنقدرها خوبی ندارند. قابلیت‌های سطح حرفه‌ای به ندرت در چنین برنامه‌هایی یافت می‌شوند، چرا که به صورت خاص برای تدوینگران حرفه‌ای طراحی نشده‌اند. علاوه بر این موارد باید از فرق میان نرم‌افزار تجاری رایگان و نرم‌افزار متن‌باز رایگان نیز باخبر بود. نرم‌افزارهای تجاری رایگان معمولا نسخه‌ای محدودتر از یک محصول کامل هستند که بدون هیچ هزینه‌ای در دسترس شما قرار می‌گیرند تا شاید در آینده حاضر به پرداخت پول در ازای نسخه کامل شوید. نرم‌افزارهای متن‌باز اما محصولاتی کامل هستند که توسط افراد یا تیم‌های داوطلب ساخته شده‌اند و انتظار هیچ‌گونه بازگشت مالی نیز وجود نداشته. بنابراین برنامه‌های متن‌باز شاید گاهی به اندازه محصولات تجاری شسته‌رفته یا کاربرپسند نباشند، اما می‌توانند بخش اعظمی از نیازهای شما را برطرف سازند.

آیا لازم است برای ابزارهای ادیت فیلم پریمیوم پول بدهیم؟

بدیهی است که ابزارهای تدوین فیلم پریمیوم قابلیت‌هایی را در اختیار شما می‌گذارند که در نرم‌افزارهای رایگان پیدا نمی‌کنید. این برتری معمولا به خاطر مزیتی است که شرکت‌های بزرگ نرم‌افزاری در اختیار دارند: برای مثال دسترسی به منابع لازم برای توسعه اپلیکیشن‌هایی که بیشترین عملکرد را از سخت‌افزار کامپیوتر بیرون می‌کشند، شمار کمتر باگ‌ها، حصول اطمینان‌ از اجرا شدن اپلیکیشن روی آخرین و جدیدترین سخت‌افزارها و همینطور ساخت رابطی کاربری که بسیار شسته‌رفته ظاهر می‌شود. اگر تدوینگری حرفه‌ای هستید، زمان شما ارزشی هم‌اندازه با پول دارد و بنابراین باید اندکی دست به جیب شوید تا در زمان خود صرفه‌جویی کنید. برای مثال یکی از مثال‌های صرفه‌جویی در زمان، نیاز به صبوری کمتر برای خروجی گرفتن از ویدیوها و طی شدن این روند بدون هیچ مشکلی خواهد بود.

برنامه‌های رایگان برای کاربرانی ساخته شده‌اند که انتظارات کمتری دارند و با آسودگی خاطر بیشتری چشمان خود را بر مشکلات گاه و بیگاه می‌بندند. البته نمی‌گوییم نمی‌توان با این ابزارها ویدیوهای معرکه ساخت. اما معمولا باید صبوری زیادی به خرج داد و روی موارد بنیادین متمرکز بود. از سوی دیگر افکت‌های موجود در این ابزارها هم به احتمال فراوان ساده‌تر از آن‌چیزی هستند که در نرم‌افزارهای پولی و گران‌قیمت پیدا می‌کنید.

در ابزارهای تدوین فیلم به دنبال چه قابلیت‌هایی بگردیم؟

همه‌چیز بستگی به این دارد که هنگام تدوین فیلم می‌خواهید چه کارهایی انجام دهید. برای مثال اگر بخواهید کلیپی کوتاه برای تولید یکی از دوستان بسازید نیاز چندانی به جلوه‌های ویژه نخواهید داشت. اما در مجموع باید به یک سری نکات توجه کرد. پیش از هر چیز اپلیکیشن مورد نظر از چه فرمت‌ها و رزولوشن‌هایی پشتیبانی می‌کند؟ آیا می‌تواند ویدیوی ضبط شده با دوربین موبایل را بدون هیچ‌گونه تبدیلی به کار بگیرد؟ آیا می‌توان ویدیو را با تنظیمات دلخواه خروجی گرفت؟ آیا نیازمند ویژگی‌هایی مانند پشتیبانی از پرده سبز یا حالت «تصویر در تصویر» هستید؟ آیا امکان اشتراک‌گذاری مستقیم ویدیوها در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد؟ آیا می‌توان برش‌های مختلف را از فایل‌های صوتی و تصویری مختلف بیرون کشید و به یکدیگر پیوند زد یا لازم است فایل‌ها را از پیش آماده کنید؟ تمام این سوالات را از خودتان بپرسید و سپس قادر به یافتن بهترین برنامه ممکن برای خود خواهید بود.

تدوینگران حرفه‌ای از چه برنامه‌هایی استفاده می‌کنند؟

همه‌چیز بستگی به این دارد که راجع به کدام صنعت صحبت می‌کنیم. در دنیای هالیوود و سریال‌های تلویزیونی بزرگ، بخش اعظمی از فرایند تدوین در برنامه Avid Media Composer Ultimate انجام می‌شود. آژانس‌های تبلیغاتی، استودیوهای فیلم‌سازی مستقل و کسب‌وکارهایی که برای یوتیوب محتوا می‌سازند نیز به سراغ ابزارهایی مانند Adobe Premiere Pro CC یا Apple Final Cut Pro X و یا دیگر اپلیکیشن‌های ادوبی برای موشن گرافیک و جلوه‌های بصری می‌روند. این‌ها ابزارهایی بسیار بسیار قدرتمند هستند که روی کامپیوترهای بسیار بسیار قدرتمند به اجرا در می‌آیند.

اکثر یوتیوبرها از چه برنامه‌ای برای تدوین فیلم استفاده می‌کنند؟

به صورت کلی تدوینگران ویدیوهای یوتیوبی به سراغ اپلیکیشن‌های ساده، موثر و مقرون به صرفه می‌روند. یکی از بهترین اپلیکیشن‌ها Lightworks است که می‌توان آن را روی ویندوز، مک و لینوکس دریافت کرد. این برنامه از خروجی گرفتن برای یوتیوب پشتیبانی می‌کند و مجموعه‌ای از افکت‌های جذاب را نیز در خود جای داده. البته گزینه‌های دیگری هم داریم. برای مثال HitFilm Pro از یک نسخه رایگان قابل قبول برخوردار شده و یک نسخه پولی و حرفه‌ای‌تر نیز دارد. اپلیکیشن رایگان DaVinci Resolve را هم نباید دست‌کم گرفت که در اصلاح رنگی، یکی از بهترین نمونه‌ها به حساب می‌آید.

بر اساس رای ۳۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Tech Radar
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *