چگونه وارد متاورس شویم؟ — راهنمای صفر تا صد

۵۴۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
چگونه وارد متاورس شویم؟ — راهنمای صفر تا صد

این روزها متاورس به واژه‌ای آشنا برای تمام افراد به خصوص افراد فعال در زمینه ارزهای دیجیتال تبدیل شده است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ مانند متا (فیسبوک سابق)، مایکروسافت و اپل این تکنولوژی را آینده دنیا می‌دانند و سرمایه‌گذاری‌های زیادی بر روی آن انجام داده‌اند. پروژه‌های بلاک چینی نیز در این حوزه ورود کرده‌اند و امروزه شاهد رشد و گسترش پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس هستیم. اگرچه هنوز دنیای متاورس به حد کمال خود نرسیده است اما کاربران زیادی به دنبال فعالیت در متاورس‌های موجود هستند. در این مقاله به سوالاتی مانند چگونه وارد متاورس شویم و چگونه در متاورس فعالیت کنیم پاسخ می‌دهیم و نحوه ثبت نام در پروژه‌های متاورس مهم را بررسی می‌کنیم.

چگونه وارد متاورس شویم ؟

«متاورس» (Mtaverse) یکی از اصطلاحات مهم رمزارزها است و به دنیای مجازی ساخته شده با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف مانند «هوش مصنوعی»، «واقعیت مجازی»، «واقعیت افزوده» و «بلاک چین» گفته می‌شود که به دنبال ایجاد دنیای مجازی مشابه با دنیای واقعی است که کاربران در آن می‌توانند فعالیت‌های مشابه دنیای واقعی را انجام دهند. هدف متاورس این است که با استفاده از تجهیزات سخت‌افزاری مثل عینک‌ها و هدست‌های سه‌بعدی، حس کامل بودن در یک دنیای جدید را برای کاربران ایجاد کند.

سوال چگونه وارد متاورس شویم را می‌توان از دو جنبه متفاوت مورد بررسی قرار داد. برخی از کاربران به دنبال شروع فعالیت در پروژه‌های متاورس و تجربه دنیای مجازی آن‌ها هستند. در مقابل، منظور برخی دیگر از کاربران سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متاورسی موجود و کسب درآمد از رشد آن‌ها است. در این مقاله به بررسی هر دو مورد می‌پردازیم. توجه به این نکته مهم است که تعداد پروژه‌های متاورسی موجود بسیار زیاد است به همین دلیل در این مقاله نحوه ورود به متاورس برای دو پروژه متاورسی معروف بررسی می‌شود. ورود به متاورس در سایر پروژه‌ها نیز روند مشابهی دارد و می‌توانید از الگوهای آموزش داده شده استفاده کنید.

چگونه وارد پروژه متاورس شویم

چگونه وارد متاورس سندباکس شویم ؟

«سندباکس» (Sandbox) یکی از متاورس‌های مطرح بازار کریپتو است و بسیاری از گیمرها علاقمند به فعالیت در این متاورس هستند. سندباکس شامل مجموعه‌ای از زمین‌ها به صورت NFT است که بر بستر شبکه اتریوم ساخته شده است و هر کدام دارای اندازه و موقعیت خاص خود هستند. کاربران می‌توانند بازی‌های مختلفی در زمین‌های خود ایجاد کنند تا کاربران بتوانند با بازی کردن در آن‌‌ها به کسب درآمد بپردازند. امکان اجاره دادن زمین‌ها و استفاده از آن‌ها برای تبلیغات نیز وجود دارد و قرار است کاربران در آینده با استیک رمزارز‌های دیجیتال خود در زمین بازی، به کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بپردازند.

پروژه سندباکس یک بازی قدیمی است که از سال 2012 در اپلیکیشن‌های موبایل فعال است. با این حال، نسخه متاورس و بلاک چین این بازی در سال 2018 و بر شبکه بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شده است که وارد شدن به این نسخه بازی، تنها از طریق مرورگر قابل انجام است. برای فعالیت در متاورس سندباکس نیازی به داشتن زمین نیست و کاربران می‌توانند با داشتن حساب کاربری به فضای این بازی وارد شوند و از زمین‌های عمومی و فضاهایی که برای بازدید عموم رایگان است دیدن کنند. کاربران در این زمین‌ها می‌توانند به انجام بازی، معاشرت با دیگران و کشف زمین‌های مختلف بپردازند. در ادامه، به صورت مرحله به مرحله به سوالات چگونه وارد متاورس شویم و چگونه در متاورس فعالیت کنیم پاسخ می‌دهیم.

چگونه در متاورس سندباکس ثبت نام کنیم ؟

برای فعالیت در متاورس سندباکس نیاز است که در پلتفرم بازی آن حساب کاربری داشته باشید. ساخت حساب کاربری در این پلتفرم با استفاده از کیف پول ارز دیجیتال، حساب کاربری توئیتر، گوگل و فیسبوک قابل انجام است. برای فراهم آوردن امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال بهتر است از کیف پول دیجیتال استفاده کنید. از کیف پول‌های «متامسک» (Metamask) و «کوین‌بیس» (Coinbase) می‌توان برای این کار استفاده کرد که انتخاب ما کیف پول متامسک است.

کیف پول متامسک به عنوان یک افزونه به مرورگر اضافه می‌شود. با مراجعه به سایت این کیف پول و طی کردن چند مرحله و دریافت عبارت بازیابی می‌توانید کیف پول خود را بسازید. فرآیند کامل ساخت این کیف پول را می‌توانید در مطلب «ساخت NFT — آموزش کامل و به زبان ساده» مطالعه کنید. توجه داشته باشید که عبارت بازیابی معادل کلید خصوصی کیف پول شما است و نباید در اختیار شخص دیگری قرار گیرد.

پس از ساخت کیف پول متامسک، ابتدا وارد سایت بازی سندباکس «+» شوید و گزینه «Sign-in» را از قسمت بالا سمت راست انتخاب کنید. با انتخاب این گزینه، پنجره مربوط به نحوه اتصال به متاورس نمایش داده می‌شود که گزینه کیف پول متامسک را انتخاب کنید. با انجام این کار، پنجره کیف پول متامسک در مرورگر باز می‌شود تا شما اتصال کیف پول به متاورس سندباکس را تایید کنید. پس از این مرحله پنجره مربوط به وارد کردن ایمیل و انتخاب نام کاربری باز می‌شود که برای تمامی کاربران اجباری است. پس از وارد کردن و تایید این اطلاعات دوباره باید در کیف پول تایید نهایی را انجام دهید تا وارد مرحله تعیین رمز و ورود به متاورس شوید.

ثبت نام در متاورس سندباکس

پس از تعیین رمز عبور، مرحله ثبت نام در این متاورس به اتمام می‌رسد و شما وارد صفحه اصلی آن می‌شوید. در صفحه اصلی سندباکس، گزینه‌های مختلفی برای کاربران وجود دارد. گوشه بالا سمت راست نشان‌دهنده پروفایل کاربر است که دارای گزینه‌های مختلفی برای کاربران است. در ادامه هر یک از بخش‌های موجود در این قسمت را توضیح می‌دهیم.

  • Profile: در این قسمت می‌توانید اطلاعات ایمیل، کیف پول، دارایی‌های مختلف مانند زمین و میزان و سود دریافتی از استیکینگ توکن‌های ارز دیجیتال «SAND» را مشاهده کنید.
  • Staking: در این بخش شما می‌توانید توکن‌‌های «SAND» را در شبکه اتریوم و توکن‌های معادل «mSAND» را در شبکه پلیگون استیک کنید و از آن کسب درآمد داشته باشید.
  • Referral: لینک مخصوص هر کاربر است که برای معرفی دیگران به فعالیت در متاورس سندباکس استفاده می‌شود. در هر خرید و فروش دارایی توسط افراد معرفی شده، به میزان ده درصد دارایی‌های معامله شده به معرف پاداش داده می‌شود.
  • Inventory: در این بخش فهرست دارایی‌های شما در متاورس سندباکس نمایش داده می‌شود.
  • Claims: برای درخواست جایزه از سیستم در زمان‌های خاص از این قسمت استفاده می‌شود. فهرست درخواست‌های قبلی نیز در این بخش قابل مشاهده است.
  • Avatar: در این بخش آواتارهای سه‌بعدی کاربران نمایش داده می‌شود. امکان ساخت آواتار از طرح‌های طراحی شده قبلی نیز در این بخش وجود دارد.
  • Setting: اطلاعات کاربری در این بخش قرار دارد و کاربران می‌توانند اطلاعات حساب خود را از این بخش تغییر دهند.
ساخت آواتار در متاورس سندباکس

ستون سمت چپ صفحه اول متاورس سندباکس نیز دارای بخش‌های مهمی است. بخش اول به نام «Home» همان صفحه اصلی است که در آن در مورد پروژه و برنامه‌های پیش روی آن اطلاع‌رسانی می‌شود. با مراجعه به پایین این صفحه می‌توانید اطلاعات متنوع دیگری در مورد پروژه به دست آورید. بخش دوم «Alpha» است که مربوط به رویداد برگزاری بازی میان دارندگان زمین در متاورس سندباکس و کسانی است که می‌توانند به روش‌های مختلف بلیط حضور در این رویداد را به دست آورند. کاربران با فعالیت در این رویداد توکن‌های جدید به دست می‌آورند.

بخش «Market» بازار خرید و فروش سندباکس است. با ورود به این بخش، می‌توانید به خرید زمین در متاورس یا سایر دارایی‌های سه‌بعدی موجود بپردازید. عرضه اولیه زمین‌های سندباکس نیز از طریق این بازار انجام می‌شود. بخش چهارم این ستون که با نام «Create» مشخص شده است، ابزارهای مختلف موجود در متاورس سندباکس را نشان می‌‌دهد. نرم‌افزار «Game Maker» برای ساخت بازی بدون نیاز به برنامه‌نویسی، نرم‌افزار «VoxEdit» برای ایجاد طرح‌ها و مدل‌های سه بعدی و بخش «Avatar» برای ایجاد آواتار به صورت منحصر به فرد وجود دارد. تمامی دارایی‌های ساخته شده در این بخش قابل فروش در بازار هستند.

بخش «MAP»، نقشه زمین‌های موجود در متاورس سندباکس را نشان می‌دهد که در آن شرکای بزرگ و معروف مشخص شده است. با استفاده از بخش فیلتر در سمت چپ تصویر، می‌توان زمین‌های با اندازه و قیمت مشخص را فیلتر کرد. لینک مستقیم برای خرید و فروش زمین در پلتفرم «Opensea» نیز در این قسمت وجود دارد. بخش آخر با نام «About» مربوط به اطلاعات مربوط به ابزارها و دارایی‌های مختلف متاورس سندباکس و نقش آن‌ها در فعالیت‌ها است. در بخش بعد به بررسی نحوه ورود به متاورس سندباکس برای انجام بازی خواهیم پرداخت.

نقشه متاورس سندباکس

چگونه در متاورس سندباکس فعالیت کنیم ؟

نحوه ثبت نام در متاورس سندباکس و بخش‌های مختلف موجود در آن در بخش قبل آموزش داده شد. در این بخش می‌خواهیم به سوال چگونه در متاورس سندباکس بازی کنیم پاسخ دهیم. برخی از بازی‌های سندباکس توسط تیم حرفه‌ای بازی‌سازی این پروژه ساخته شده است و عموم کاربران می‌توانند در آن‌ها مشارکت کنند. برخی دیگر از انواع بازی‌ها، توسط کاربران عادی و با استفاده از ابزار بازی‌ساز ایجاد شده است. در این بخش می‌خواهیم به بررسی نحوه دسترسی به این بازی‌ها و شرکت در آن‌ها بپردازیم.

مرحله اول برای شروع بازی در متاورس سندباکس دانلود نرم‌افزار بازی‌ساز «Game Maker» آن است. برای دانلود این ابزار می‌توانید به بخش «Create» در صفحه اول سایت مراجعه کنید. پس از نصب و باز کردن نرم‌افزار، شما باید اطلاعات کاربری خود را در سایت سندباکس که شامل نام کاربری و رمزعبور است در نرم‌افزار وارد کنید تا بتوانید از آن استفاده کنید.

پس از این مرحله، پنجره مربوط به ساخت بازی نمایش داده می‌شود که در تصویر زیر می‌توانید این پنجره را مشاهده کنید. بخش «My Drafts» نشان‌دهنده بازی‌هایی است که شما از قبل ساخته‌اید و همچنین امکان ساخت بازی جدید نیز در این قسمت قرار دارد. اگر قصد ساخت بازی برای زمین‌های خود یا فروش دارید می‌توانید از این قسمت استفاده کنید. قسمت دوم به نام «Templates» شامل نمونه‌هایی از بازی‌های ساخته شده است که می‌تواند به عنوان راهنما برای بازی‌سازی استفاده شود. بخش سوم به نام «Draft Galleries» بخش بازی‌های ساخته شده است که هدف ما استفاده از این قسمت است.

چگونه وارد متاورس سندباکس شویم

با انتخاب این گزینه، لیستی از بازی‌های مختلف ایجاد شده در متاورس سندباکس نمایش داده می‌شود. با انتخاب هر کدام از آن‌ها و زدن گزینه «Play» وارد محیط بازی خواهید شد. بسته به این که چه بازی انتخاب کرده‌اید می‌توانید فعالیت‌های مختلفی درون بازی انجام دهید و حتی به کسب درآمد از بازی‌ بپردازید. در حال حاضر کیفیت بازی‌ها از نظر گرافیکی خیلی بالا نیست اما در آینده شاهد بهتر شدن این وضعیت خواهیم بود. معمولا بازی با استفاده از کیبورد و ماوس به صورت همزمان انجام می‌شود و انواع بازی‌های جنگی و استراتژیک در آن وجود دارد. تصویر زیر محیط یکی از بازی‌‌های سندباکس است که کاربران در آن با شمشیر خود زامبی‌ها را می‌کشند.

انجام بازی در متاورس سندباکس

چگونه وارد متاورس دیسنترالند شویم ؟

پروژه «دیسنترالند» (Decentraland) را می‌توان رهبر پروژه‌های ارز دیجیتال متاورس دانست. این پروژه همانند سندباکس، شامل مجموعه‌ای از زمین‌های مجازی است که به صورت NFT ساخته شده‌اند. کاربران می‌توانند با داشتن این زمین‌ها انواع بازی‌ها و رویدادها را در زمین خود اجرا کنند. کاربرانی که زمین ندارند نیز امکان بازدید از زمین‌ها و فعالیت در زمین‌های آن‌ها را دارند و می‌توانند از این طریق به کسب درآمد بپردازند.

متاورس دیسنترالند بر روی شبکه اتریوم ساخته شده است. توکن مثلی این پروژه با نام «MANA» برای خرید زمین و سایر دارایی‌ها از بازار خرید و فروش NFT این متاورس استفاده می‌شود. مدیریت پروژه دیسنترالند از طریق DAO انجام می‌شود و کاربران می‌توانند با قفل کردن توکن‌های خود در شبکه، امکان ارائه پروپوزال یا رای‌دهی به پروپوزال‌های ارائه شده را به دست آورند. در ادامه به بررسی نحوه ثبت نام و فعالیت در متاورس دیسنترالند می‌پردازیم.

چگونه در متاورس سندباکس ثبت نام کنیم ؟

برای فعالیت در متاورس دیسنترالند باید یک حساب کاربری در آن داشته باشید. ثبت حساب کاربری در دیسنترالند با استفاده از کیف پول مرورگر مناسب انجام می‌شود. همانند متاورس سندباکس در این متاورس نیز از کیف پول متامسک برای این کار استفاده می‌کنیم. نحوه دانلود و ساخت این کیف پول در بخش قبل توضیح داده شد.

با ورود به سایت متاورس دیسنترالند «+» و انتخاب گزینه «Get Started» به شما دو گزینه برای فعالیت در این متاورس پیشنهاد می‌شود. گزینه اول دانلود برنامه این بازی و روش دوم بازی به صورت آنلاین و با استفاده از مرورگر است. استفاده از نسخه نرم‌افزاری می‌تواند قابلیت بیشتری داشته باشد اما بازی در مرورگر به مراتب راحت‌تر است. ما گزینه دوم را برای بازی در مرورگر انتخاب می‌کنیم و وارد تب جدید باز شده می شویم.

در پنجره باز شده دو روش برای ادامه معرفی شده است. اگر قصد فعالیت به عنوان مهمان را دارید و نمی‌خواهید ثبت نام خود را نهایی کنید از گزینه «Play as a guest» استفاده کنید در غیر اینصورت، گزینه «Play using your wallet» گزینه مناسب خواهد بود. با انتخاب گزینه دوم، کیف پول‌های قابل استفاده برای ثبت نام نمایش داده می شود. کیف پول متامسک را انتخاب می‌کنیم و از افزونه متامسک دسترسی به دیسنترالنتد را تایید می‌‌کنیم. با انجام این مرحله، ثبت نام تمام می‌شود و می‌توانید وارد محیط بازی شوید.

چگونه در متاورس دیسنترالند ثبت نام کنیم

چگونه در متاورس دیسنترالند فعالیت کنیم ؟

پس از ثبت نام شما وارد محیط بازی دیسنترالند می‌شوید. قدم اول برای فعالیت در این متاورس ساخت آواتار است که به طور خودکار پس از ثبت نام به این صفحه انتقال داده می‌شوید. در این صفحه می‌توانید با استفاده از گزینه‌های موجود، آواتار مورد نظر خود را ایجاد کنید. با انتخاب گزینه «Done» پنجره جدید برای نام‌گذاری آواتار ایجاد می شود که انجام آن اجباری است. در این پنجره گزینه‌ای برای وارد کردن ایمیل نیز وجود دارد که اختیاری است و برای دریافت اخبار مربوط به پلتفرم استفاده می‌شود. بهتر است در داخل ایران از وارد کردن ایمیل پرهیز شود.

پس از انتخاب اسم مناسب، گزینه «Next» را انتخاب می‌‌کنیم. در پنجره جدید باز شده قوانین فعالیت در متاورس سندباکس نوشته شده است که باید آن را تایید کنید. پس از تایید، شما وارد متاورس می‌شوید و می‌توانید فعالیت خود را آغاز کنید. بازی از میدان اصلی شهر به نام «Genesis Plaza» شروع می‌شود و در ابتدای ورود به طور دائم راهنمایی‌هایی انجام می‌شود تا شما با نحوه فعالیت در بازی آشنا شوید.

چگونه وارد متاورس دیسنترالند شویم

همانند بسیاری از بازی‌‌های رایانه‌ای، کلیک چپ ماوس برای انتخاب صفحه بازی، کلیک راست ماوس برای غیرفعال کردن صفحه بازی، اسکرول ماوس برای مشاهده آواتار، کلید «W» برای حرکت روبه جلو، کلید «S» حرکت رو به عقب، کلید «D» حرکت به سمت راست و کلید «A» برای حرکت به سمت چپ استفاده می‌شود.

در میدان اصلی بازی، چندین تابلو بزرگ وجود دارد که بر روی هر کدام از آن‌ها بخشی از فعالیت‌هایی که در زمان حال یا آینده نزدیک می‌توان انجام داد نمایش داده شده است. با انتخاب هر کدام از آن‌ها می‌توانید به محل برگزاری بازی مراجعه و در آن شرکت کنید. توجه داشته باشید که سیستم شما باید کارت گرافیک مناسبی داشته باشد تا بتوانید بدون مشکل از بازی‌های موجود در متاورس دیسنترالند بهره ببرید. اگر به دنبال گشت و گذار در زمین‌های متاورس هستید می‌توانید با استفاده از کلید «Space» به حوض وسط میدان بپرید و وارد بخش زمین‌ها شوید.

ورود به محوطه بازی دیسنترالند

کاربران همچنین می‌توانند با انتخاب پروفایل خود که در گوشه سمت راست صفحه بازی قرار دارد، به بخش تنظیمات حساب کاربری و مشاهده اطلاعات زمین‌ها و سایر دارایی‌ها دسترسی پیدا کنند. در بخش «Explore» موجود در پروفایل نیز بازی‌ها و رویدادهای پرطرفدار متاورس نمایش داده می‌شود که می‌توانید با انتخاب هر کدام از آن‌ها وارد زمین بازی شوید.

چگونه در متاورس سرمایه‌گذاری کنیم ؟

همانطور که در بخش چگونه وارد متاورس شویم گفته شد، منظور برخی از کاربران از ورود به دنیای متاورس، سرمایه‌گذاری در آن است. برای سرمایه‌گذاری در متاورس نیاز است که ابتدا ذهنیت مناسبی از متاورس و دنیای مجازی آینده داشته باشیم. هر پروژه‌ای که به ایده‌های این ذهنیت نزدیک باشد، می‌تواند گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد. در ادامه به چند نکته کلیدی در این مورد اشاره می‌کنیم.

متمرکز بودن یا غیرمتمرکز بودن

یکی از مهم‌ترین نکاتی که باید برای سرمایه‌گذاری در پروژه‌های متاورس در نظر گرفت، متمرکز بودن یا غیرمتمرکز بودن آن‌ها است. غیرمتمرکز بودن فعالیت‌ها در متاورس با استفاده از تکنولوژی بلاک چین تامین می‌شود که البته خود پروژه ارز دیجیتال مورد استفاده نیز می‌تواند درصد بالا یا پایینی در غیرمتمرکز بودن داشته باشد.

مزیت اصلی سیستم غیرمتمرکز این است که در آن، کاربران مالک زمین‌ها، آواتارها و تمامی آیتم‌های درون دنیای مجازی هستند و امکان حذف یا از بین بردن آن‌ها توسط تیم پروژه وجود ندارد. علاوه بر این، مدیریت پروژه‌های غیرمتمرکز نیز برعهده «سازمان‌های غیرمتمرکز خودگردان» (DAO) است و کاربران بر اساس دارایی‌های خود در شبکه می‌توانند در مدیریت پروژه نقش داشته باشند.

غیرمتمرکز بودن شبکه باعث می‌شود که شخص یا تیمی قادر به دستکاری اطلاعات کاربران نباشد و حریم خصوصی کاربران در ازای دریافت مبالغی به فروش نرسد. همچنین این فضا به کاربران اجازه می‌دهد که با انجام فعالیت‌های گوناگون همانند دنیای واقعی به کسب درآمد از ارزهای دیجیتال بپردازند.

در حال حاضر، پروژ‌های متاورسی «سندباکس» و «دیسنترالند» کلیه دارایی‌های خود را به صورت غیرمتمرکز در شبکه اتریوم ایجاد کرده‌اند و مالکیت آیتم‌ها از این طریق به دست کاربران افتاده است. مرحله بعدی غیرمتمرکز شدنِ دنیای متاورس می‌تواند با انجام پردازش‌های شبکه به صورت غیرمتمرکز و نگهداری اطلاعات آن‌ها در فضای ذخیره‌سازی غیرمتمرکز انجام شود.

متمرکز بودن پروژه‌های متاورسی قدرت دخل و تصرف در این فضا را به شرکت‌های بزرگ و دولت‌‌ها می‌دهد. فروش اطلاعات کاربران که امروزه به وفور در شرکت‌های بزرگ مانند گوگل و فیسبوک اتفاق می‌افتد می‌تواند در متاورسِ متمرکز به شکل گسترده‌تری انجام شود. مدیران این شرکت‌ها می‌توانند بخشی از کاربران را به هر دلیل از دسترسی به متاورس محروم کنند و همه این موارد نشان می‌دهد که متاورس ایجاد شده توسط شرکت‌های متمرکز در صورتی که مبتنی بر بلاک چین نباشد احتمالا با استقبال جامعه مواجه نخواهد شد.

البته متاورس متمرکز می‌تواند مزیت‌هایی برای ایجاد اقتصاد قانونی داشته باشد و در کنار آن امکانات بیشتری را به دلیل متمرکز بودن به کاربران ارائه دهد. سخت‌افزارهای مورد نیاز متاورس مانند هدست‌ها و عینک‌های چند بعدی نیز می‌تواند به عنوان عاملی برای تمایل افراد به شرکت در متاورس متمرکز باشد.

جزئیات فنی پروژه

پروژه‌ای برای سرمایه‌گذاری خوب است که از نظر فنی برای کاربران مناسب باشد. در حال حاضر بازی‌های موجود در متاورس‌های بلاک چینی چندان جذاب نیستند و گرافیک محیط بازی آن‌ها از وضعیت خوبی برخوردار نیست. انجام بسیاری از فعالیت‌ها مانند خرید و فروش و ثبت نام در این فضا همچنان نیاز به تخصص و مهارت دارد و رابط کاربری خوبی برای کاربران وجود ندارد. همه این موارد باعث شده است که بسیاری از سرمایه‌گذارن همچنان با تردید به این پروژه‌ها نگاه کنند.

مساله دیگر، استفاده از سخت‌افزارها و تجهیزات فیزیکی در متاورس است. در حال حاضر فعالیت در متاورس‌های مبتنی بر بلاک چین بدون استفاده از عینک‌های سه‌بعدی و سایر سنسورها انجام می‌شود. استفاده از این سنسورها می‌تواند در القای حس واقعیِ بودن در یک مکان و در کنار سایر افراد بسیار کمک کننده باشد. این در حالی است که پروژه‌های متاورسی متمرکز که بر فعالیت خاصی مانند برگزاری جلسات کاری تمرکز دارند، استفاده از این سنسورها را برای کاربران راه‌اندازی کرده‌اند. آینده متاورس بدون استفاده از سنسو‌رها چندان جذاب نمی‌رسد و باید منتظر استفاده از این ابزارها برای فعالیت در متاورس بود.

چگونه برای سرمایه‌گذاری وارد متاورس شویم ؟

در صورتی که یک پروژه مناسب متاورسی با توجه به دیدگاه خود پیدا کرید، نوبت به ترید و سرمایه‌گذاری در پروژه می‌رسد. روش‌های مختلفی برای سرمایه‌گذاری بر روی پروژه‌های متاورسی وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین روش‌ها خرید زمین در متاورس است. در بسیاری از متاورس‌های معروف، زمین اصلی‌ترین منبع موجود است و از آن می‌توان برای انجام فعالیت‌های مختلف مانند ارائه بازی، برگزاری جلسه کاری، برگزاری کنسرت و برگزاری نمایشگاه استفاده کرد. داشتن زمین به شما امکان کسب درآمد از فعالیت‌های کاربران را می‌دهد. شما می‌توانید از زمین خود برای انجام تبلیغات استفاده کنید یا اینکه زمین خود را برای مدت زمان مشخصی به دیگران اجاره دهید.

روش دوم فعالیت در متاورس، ساخت بازی‌ و مدل‌های سه بعدی و فروش آن‌ها به کاربران است. بسیاری از متاورس‌ها ابزارهایی برای کاربران ایجاد کرده‌اند که کاربران با استفاده از آن‌ها می‌توانند به ایجاد بازی‌های متاورسی و مدل‌های سه بعدی قابل استفاده در بازی‌ها بپردازند. این طرح‌ها و بازی‌های در بازار فروش nft مربوط به متاورس قابل خرید و فروش است و با استفاده از آن‌ها می‌توان به کسب درآمد پرداخت.

روش سوم فعالیت، سرمایه‌گذاری بر روی پروژه اصلی است. در پروژه‌های بلاک چینی می‌توان با خرید توکن‌های قابل معاوضه اصلی بازار روی پیشرفت پروژه متاورسی سرمایه‌گذاری کرد. به عنوان مثال خرید توکن‌های «SAND» و «MANA» می‌تواند به نوعی سرمایه‌گذاری شما بر روی پیشرفت پروژه‌های سندباکس و دیسنترالند باشد. در صورتی که علاقمند به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های متمرکز فعال در این حوزه مانند «متا» هستید می‌توانید با خرید سهام این شرکت‌ها این کار را انجام دهید که البته خرید این سهام به صورت اسپات برای ایرانی‌ها پیچیده است.

چگونه برای سرمایه گذاری وارد متاورس سویم

چگونه پروژه‌های جدید متاورس را پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن پروژه‌های جدید متاورس می‌توانید به سایت‌های عمومی ارائه‌دهنده اطلاعات بازار ارزهای دیجیتال مانند «Coinmarketcap» و «Coingecko» مراجعه کنید و از میان انواع ارزهای دیجیتال دسته «Metaverse» را انتخاب کنید. در لیست ایجاد شده می‌توانید بر روی هر کدام از ارزها کلیک کنید و اطلاعات مربوط به آن‌ها را مطالعه کنید.

جمع‌بندی چگونه وارد متاورس شویم

وقتی سوال چگونه  وارد متاورس شویم مطرح می‌شود، کاربران به طور عمده به دو دسته تقسیم می‌شوند. دسته اول، کاربرانی هستند که به دنبال وارد شدن به محیط بازی متاورس و انجام فعالیت در آن هستند اما منظور دسته دوم سرمایه‌گذاری در پروژه‌های ارز دیجیتال است. در این مقاله برای دسته اول کاربران، در دو بخشِ چگونه وارد متاورس سندباکس شویم و چگونه وارد متاورس دیسنترالند شویم، نحوه ورود به این دو متاورس آموزش داده شد. فرآیند ورود به محوطه سایر متاورس‌ها نیز به همین شکل است. برای دسته دوم کاربران با ذکر ویژگی‌های مهم پروژه‌های متاورسی، یاد گرفتیم که چگونه برای سرمایه‌گذاری وارد متاورس شویم و نحوه ورود را بررسی کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

سلب مسئولیت مطالب اقتصاد: این مطلب صرفاً‌ با هدف افزایش آگاهی عمومی در حوزه اقتصاد نوشته شده است. برای سرمایه‌گذاری،‌ تجارت و آگاهی دقیق از قوانین مربوط به آن‌ها، لازم است حتماً از دانش و مشاوره افراد متخصص کمک گرفته شود. دقت داشته باشید که قوانین بازار سرمایه و قوانین تجاری و اقتصادی کشور، همواره در حال تغییر هستند و بر همین اساس، ممکن است برخی موارد ذکر شده در این مطلب، دیگر صحت نداشته باشند. مسئولیت هر گونه بهره‌برداری از این نوشتار با هدف سرمایه‌گذاری، تجارت، کسب درآمد و غیره، بر عهده خود افراد بوده و مجله فرادرس هیچ مسئولیتی در این رابطه ندارد. برای اطلاعات بیشتر + اینجا کلیک کنید.
بر اساس رای ۱۳ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
DecentralandSandboxgame
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *