ارز دیجیتال چگونه تولید می شود؟ – توضیح به زبان ساده

۲۳۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه
ارز دیجیتال چگونه تولید می شود؟ – توضیح به زبان ساده

ارزهای دیجیتال با توجه به بلاک چین مربوطه و قوانین حاکم بر شبکه آن‌ها می‌توانند به روش‌های متنوعی تولید شوند. برخی از آن‌ها مانند بیت کوین از طریق ماینرهای شبکه طی فرآیند استخراج تولید می‌شوند. برخی دیگر از ارزهای دیجیتال را با روش‌های ساده‌تری می‌توان تولید کرد. در مواردی دیگر کاربران می‌توانند با تامین نقدینگی برای استخرهای نقدینگی، توکن‌هایی را به‌عنوان پاداش دریافت کنند. در این موارد نیز نوعی تولید رمزارز در پلتفرم برای پاداش‌دهی به کاربران انجام می‌شود. بنابراین شناسایی روش‌های تولید ارز دیجیتال برای علاقه‌مندان به بازار کریپتو از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که ارز دیجیتال چگونه تولید می شود و نحوه تولید بیت کوین و رمزارزهای حوزه دیفای را شرح می‌دهیم. در ادامه نیز نقش استیکینگ و استخرهای نقدینگی را در تولید رمزارزها بیان می‌کنیم.

ارز دیجیتال چگونه تولید می شود؟

با توجه به نوع ارز دیجیتال و قابل استخراج بودن یا نبودن آن‌ها روش‌های متفاوتی برای تولید رمزارزها وجود دارد. بیت کوین به‌عنوان اولین رمزارز که امکان پرداخت‌های همتا به همتا را برای کاربران ایجاد می‌کند، طی فرآیند «استخراج» (Mining) یا همان ماینینگ تولید می‌شود. با توجه به اینکه بیت کوین سهم بزرگی از بازار کریپتو را به خود اختصاص داده است، در ادامه نحوه تولید بیت کوین را شرح می‌دهیم و برای درک بهتر آن در ابتدا مفهوم بلاک چین را توضیح می‌دهیم.

آشنایی با مفهوم بلاک چین

بلاک چین نوعی تکنولوژی است که امکان ذخیره اطلاعات را به‌طور غیرمتمرکز ایجاد می‌کند. در واقع بلاک‌ چین نوعی پایگاه داده است که اطلاعات آن در بلاک‌هایی ذخیره می‌شوند. با توجه به اینکه بخشی از اطلاعات هر بلاک در بلاک بعدی نیز وجود دارد، بنابراین این بلاک‌ها همانند زنجیر به‌هم متصل هستند. با استفاده از تکنولوژی بلاک‌ چین این امکان وجود دارد که اطلاعات بدون نظارت نهادی مرکزی و در محیطی غیرمتمرکز ذخیره شود. تکنولوژی بلاک چین کاربردهای متفاوتی دارد که یکی از این کاربردها در حوزه ارزهای دیجیتال است.

کاربرد بلاک چین در حوزه ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال در بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک چین توسعه پیدا می‌کنند. در این حالت اطلاعات تراکنش‌ها به‌صورت رمزنگاری شده در داخل بلاک‌هایی ذخیره می‌شود. ذخیره اطلاعات در بلاک چین توسط نودهای شبکه انجام می‌شود. نودهای شبکه کامپیوترهایی هستند که اعتبارسنجی و ذخیره اطلاعات را در شبکه بلاک چین انجام می‌دهند.

تصویری نمادین از بیت کوین- ارز دیجیتال چگونه تولید می شود

از سویی دیگر نسخه‌ای از آخرین تغییرات شبکه بلاک چین در اختیار تمامی نودهای شبکه قرار می‌گیرد تا آن‌ها بتوانند با توجه به آخرین تراکنش‌های انجام شده در شبکه، تغییرات جدید را اعتبارسنجی کنند. برای این منظور زمانی که اطلاعات تراکنش‌ها به‌صورت رمزنگاری شده در بلاک‌ها ذخیره می‌شود، تمامی نودهای شبکه می‌بایست به اجماعی برای تایید تراکنش‌های بلاک مربوطه برسند.

نودهای شبکه برای تایید تراکنش‌ها از اصولی پیروی می‌کنند که به آن مکانیزم اجماع در بلاک چین می‌گویند. شبکه بیت کوین از «الگوریتم اجماع اثبات کار» (Proof of Work | PoW) پیروی می‌کند. برای درک بهتر این مکانیزم اجماع در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که ارز دیجیتال در الگوریتم اجماع اثبات کار چگونه تولید می‌شود و درباره نحوه کارکرد این الگوریتم اجماع توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

ارز دیجیتال در الگوریتم PoW چگونه تولید می‌شود؟

در بلاک‌چین‌هایی همانند شبکه بیت کوین که از مکانیزم اثبات کار استفاده می‌کنند، رمزارزها استخراج می‌شوند. نودهای شبکه که ارز دیجیتال مربوطه را استخراج می‌کنند را ماینر شبکه می‌گویند. ماینرها برای تولید بلاک جدید می‌بایست علاوه بر اعتبارسنجی و تایید تراکنش‌ها، مسئله پیچیده ریاضی طرح شده توسط شبکه را حل کنند.

این فعالیت نیاز به انرژی و قدرت محاسباتی بالایی دارد و باعث افزایش امنیت در شبکه می‌شود. با توجه به اینکه ماینرها برای تولید بلاک جدید و دریافت پاداش نیاز دارند تا از قدرت محاسباتی خود استفاده کنند، بنابراین به این مکانیزم اجماع، الگوریتم اثبات کار می‌گویند. تولید رمزارزها در الگوریتم‌های اثبات کار در قالب پاداش‌های دریافتی ماینرها است. ماینرهای شبکه پس از دریافت پاداش می‌توانند آن‌ها را در بازار کریپتو برای فروش عرضه کنند.

ارز دیجیتال بیت کوین چگونه تولید می‌شود؟

زمانی که ماینرهای شبکه بیت کوین بتوانند بلاک جدیدی را به شبکه اضافه کنند، از طرف شبکه به آن‌ها بیت کوین داده می‌شود. با دریافت بیت کوین توسط ماینرها در واقع بیت کوین‌های جدید تولید می‌شوند. برای روشن‌تر شدن نحوه تولید بیت کوین در ابتدا می‌بایست نحوه کارکرد بلاک‌چین بیت کوین را شرح دهیم.

با توجه به اینکه ارز دیجیتال بیت کوین در بلاک چین بیت کوین تولید می‌شود، بنابراین در ادامه این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که هش ارز دیجیتال بیت کوین چگونه در بلاک چین تولید می‌شود و علاوه بر توضیح مفهوم هش در شبکه، تاثیر سختی شبکه در تولید بیت کوین را شرح می‌دهیم.

هش در بلاک چین ارز دیجیتال چگونه تولید می شود؟

هش در بلاک چین در واقع نوعی رمزنگاری است که نودهای شبکه با استفاده از آن تراکنش‌ها را در بلاک‌ها ذخیره می‌کنند. تابعی که این رمزنگاری را انجام می‌دهد به‌نام تابع هش معروف است. تابع هش الگوریتمی برای رمزنگاری است که خروجی با طول ثابتی را به‌ ازای هر ورودی تولید می‌کند.

در این حالت در صورتی که کوچکترین تغییری در اطلاعات ورودی به تابع هش ایجاد شود، مقدار خروجی به طور کامل تغییر می‌کند. از دیگر خصوصیات تابع هش یک‌طرفه بودن آن است. با توجه به این ویژگی از خروجی حاصل نمی‌توان به ورودی مربوطه رسید.

تمامی این خصوصیات تابع هش این امکان را برای بلاک چین ایجاد می‌کنند تا بتواند تراکنش‌ها را در بستری ایمن ذخیره‌سازی کند. اما برای اینکه بدانیم ارز دیجیتال چگونه در بلاک چین تولید می‌شود نیاز داریم تا با مفهومی به‌نام سختی شبکه آشنا شویم که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

سختی در بلاک چین بیت کوین چیست؟

سختی در شبکه بیت کوین که از طرف بلاک‌ چین تعیین می‌شود میزان سختی در تولید بلاک جدید را در شبکه مشخص می‌کند. بنابراین هراندازه میزان سختی شبکه بیشتر باشد، تولید بلاک جدید دشوارتر می‌شود. برای درک بهتر این موضوع به این نکته توجه کنید که هر بلاک در فرآیند ذخیره‌سازی اطلاعات در بستر بلاک چین در نهایت به هش واحدی می‌رسد. در صورتی که این هش از هش تعیین شده از طرف شبکه کوچکتر یا برابر با آن باشد، بلاک جدید به شبکه اضافه می‌شود.

نمادی از بیت کوین - ارز دیجیتال چگونه تولید می شود

هش تعیین شده از طرف شبکه را «هش هدف» (Target Hash) می‌گویند که مقداری عددی است و شبکه برای تعیین سختی شبکه آن را تولید می‌کنند. ماینری که بتواند زودتر از ماینرهای دیگر به هش هدف برسد، پاداش بیت کوین را از شبکه دریافت می‌کند. برای رسیدن به هش هدف ماینرها نیاز دارند تا محاسبات دشواری را انجام دهند. این محاسبات استفاده از ازمون و خطا برای رسیدن به هش هدف است.

برای این منظور ماینرها می‌بایست اعدادی تصادفی را با هش قبلی دوباره هش کنند و این کار را ادامه دهند تا بتوانند به هش موردنظر شبکه برسند. برای درک بهتر این مطلب در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نانس در بلاک چین ارز دیجیتال چگونه تولید می شود و ارتباط آن را با الگوریتم اجماع اثبات کار توضیح می‌دهیم.

نانس در بلاک چین ارز دیجیتال چگونه تولید می شود؟

نانس در بلاک چین به‌طور کاملا تصادفی تولید می‌شود. ماینرها برای اینکه بتوانند پاداش بیت کوین را دریافت کنند نیاز دارند تا اطلاعات هش‌شده در بلاک‌ها را با نانس تولیدی دوباره هش کنند. ماینرها برای رسیدن به مقدار هش هدف مجبورند تا نانس‌های زیادی را با هش بلاک دوباره هش کنند تا بتوانند در نهایت به هش موردنظر برسند.

این کار به توان پردازش بالایی نیاز دارد و انرژی زیادی را مصرف می‌کند. ماینرها برای تولید بلاک جدید و دریافت بیت کوین، با انجام آزمون و خطا با دیگر ماینرها برای رسیدن به هش هدف رقابت می‌کنند. لازم به ذکر است رقابت برای پیدا کردن هش بلاک با تولید نانس تنها در بلاک‌چین‌هایی مطرح می‌شود که از «الگوریتم اجماع اثبات کار» (Proof of Work | PoW) استفاده می‌کنند. این الگوریتم اجماع اولین الگوریتم اجماع برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ساخت‌ بلاک‌های جدید در بلاک چین است که شبکه بیت کوین نیز از آن استفاده می‌کند.

ارز دیجیتال در حوزه دیفای چگونه تولید می شود؟

ارز دیجیتال در حوزه دیفای معمولا زمانی تولید می‌شود که کاربران ارزهای دیجیتال برای کسب سود نوعی از سپرده‌گذاری را در پلتفرم‌های دیفای انجام دهند. «امور مالی غیرمتمرکز» (Decentralized Finance | DeFi) به تمامی امور مالی اشاره می‌کند که در بسترهای غیرمتمرکز انجام می‌شوند. پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های حوزه دیفای سعی دارند این امکان را در اختیار کاربران قرار دهد تا بتوانند فعالیت‌های مالی خود را با استفاده از بسترهای غیرمتمرکزی همانند بلاک چین انجام دهند.

این موضوع باعث می‌شود تا علاوه بر عدم نیاز به وجود نهادهایی واسط برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها، فعالیت‌های انجام شده توسط کاربران در بسترهای بلاک‌چینی ثبت شود. در این حالت تمامی اعتبارسنجی‌های لازم برای تایید تراکنش‌ها توسط نودهای شبکه و بدون نظارت نهادی واسط همانند بانک انجام می‌شود. با استفاده از خدماتی که در حوزه دیفای ارائه می‌شود، کاربران می‌توانند از سپرده‌گذاری‌های خود در امور متفاوتی در حوزه دیفای استفاده کنند.

برای مثال سپرده‌گذاری برای تامین نقدینگی برای استخرهای رمزارزی یا سپرده‌گذاری در قالب استیکینگ ارز دیجیتال مواردی هستند که کاربران برای کسب سود از حوزه دیفای معمولا انجام می‌دهند. برای درک بهتر این موضوع و آشنایی با نحوه کارکرد حوزه دیفای در ادامه «قرارداد هوشمند» (Smart Contract) را تعریف می‌کنیم و نقش آن را در حوزه دیفای بیان می‌کنیم.

تصویری نمادین از شبکه بلاک چین

نقش قراردادهای هوشمند در حوزه دیفای

تمامی فعالیت‌هایی که کاربران در حوزه دیفای انجام می‌دهند، با استفاده از قراردادهای هوشمند امکان‌پذیر می‌شوند. قراردادهای هوشمند برنامه‌هایی هستند که در بستر بلاک چین نوشته شده‌اند و در شرایطی خاص اجرا می‌شوند. بلاک چین اتریوم برای اولین بار این امکان را برای توسعه‌دهندگان ایجاد کرد تا بتوانند با استفاده از قراردادهای هوشمند، اپلیکیشن‌های متنوعی را در حوزه دیفای ایجاد کنند.

بنابراین با استفاده از این کدهای کامپیوتری توسعه‌دهندگان می‌توانند پلتفرم‌هایی ایجاد کنند که برای تبادل توکن‌ها استفاده می‌شود. این پلتفرم‌ها با استفاده از استخرهای نقدینگی و جمع‌آوری توکن‌های سپرده‌گذاری‌شده در آن‌ها فعالیت می‌کند. از سویی دیگر با استفاده از قراردادهای هوشمند می‌توان پلتفرم‌هایی برای وام‌دهی راه‌اندازی کرد. در این پلتفرم‌های وام‌دهی افراد می‌توانند با استفاده از وثیقه‌های رمزارزی وام دریافت کنند.

از سویی دیگر کاربران با سپرده‌گذاری در این پلتفرم‌ها می‌توانند ارز دیجیتال خود را به‌صورت وام در اختیار افراد دیگر قرار دهند و سود این سپرده‌گذاری را در قالب ارز دیجیتال دریافت کنند. بنابراین با استفاده از قراردادهای هوشمند این امکان برای توسعه‌دهندگان ایجاد شده تا با طراحی پلتفرم‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف مالی در حوزه دیفای انجام بسیاری از امور مالی را در بسترهای غیرمتمرکز امکان‌پذیر کنند.

از سویی دیگر نیز کاربران می‌توانند با انجام فعالیت‌های مالی متنوع در این پلتفرم‌ها از حوزه دیفای کسب سود کنند. حوزه دیفای طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها را شامل می‌شود. کاربران با انجام این فعالیت‌ها می‌توانند با روش‌های متنوعی ارز دیجیتال را به‌عنوان پاداش دریافت کنند.

از سویی دیگر دریافت ارز دیجیتال توسط کاربران از این پلتفرم‌ها به معنای تولید توکن‌های جدید و عرضه آن‌ها در بازار کریپتو است. یکی از الگوریتم‌های اجماع مهمی که در حوزه دیفای استفاده می‌شود، «الگوریتم اثبات سهام» (Proof of Stake | PoS) است. بنابراین در ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که ارز دیجیتال با PoS چگونه تولید می شود و با نحوه کارکرد الگوریتم اثبات سهام آشنا می‌شویم.

ارز دیجیتال با الگوریتم PoS چگونه تولید می شود؟

«الگوریتم اثبات سهام» (Proof of Stake | PoS) یکی از الگوریتم‌های اجماع در بلاک چین است. نودهای شبکه برای اینکه بتوانند تراکنش‌ها را با استفاده از این مکانیزم اجماع اعتبارسنجی کنند نیاز دارند تا مقداری رمزارز را به‌عنوان وثیقه طی فرآیند استیکینگ در شبکه قفل کنند.

به نودهای شبکه در الگوریتم اجماع اثبات سهام، «اعتبارسنج» (Validator) می‌گویند. با توجه به این الگوریتم اجماع هراندازه مقدار توکن‌های استیک‌شده توسط نودها بیشتر باشد، احتمال انتخاب آن‌ها برای تایید تراکنش‌ها و دریافت پاداش بیشتر می‌شود. بنابراین تولید ارز دیجیتال در الگوریتم اثبات سهام نیز در قالب پاداش‌های ارائه شده به ولیدیتورهای این شبکه انجام می‌‌شود.

کارکرد استیکینگ در تولید ارز دیجیتال

الگوریتم اثبات سهام با استفاده از قابلیت استیکینگ امکان تولید بلاک جدید را با صرف انرژی کمتری نسبت به الگوریتم اثبات کار فراهم می‌کند. در الگوریتم اثبات سهام افراد می‌توانند با استیک کردن ارز دیجیتال شبکه، به‌عنوان ولیدیتور در شبکه فعالیت کنند و اعتبارسنجی تراکنش‌ها را در بلاک چین انجام دهند.

با توجه به الگوریتم اثبات سهام ولیدیتورهایی که مقدار بیشتری رمزارز استیک کنند، احتمال بیشتری برای انتخاب شدن برای افزودن بلاک جدید به شبکه دارند. به عبارتی دیگر استیکینگ این امکان را فراهم می‌کند تا کاربران بتوانند با سپرده‌گذاری توکن‌ها در شبکه، رمزارزهایی را به‌عنوان پاداش دریافت کنند.

پاداش‌های دریافتی توسط ولیدیتورها می‌تواند در بازار کریپتو برای فروش عرضه و به‌عنوان ارزهای دیجیتال جدید به بازار مربوطه اضافه شوند. برای روشن‌تر شدن این مطلب در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که ارز دیجیتال با استیکینگ چگونه تولید می شود و استفاده از استیکینگ را به‌عنوان یکی از روش‌های کسب درآمد از ارزهای دیجیتال شرح می‌دهیم.

تصویری ساده که دستگاه ماینینگ را در میان کدهای مختلف و رمز ارز نشان می‌دهد و از رنگ‌های گرم نیز استفاده شده است.

ارز دیجیتال با استیکینگ چگونه تولید می شود؟

برخی از ارزهای دیجیتال همانند اتریوم این امکان را دارند تا در پلتفرم‌هایی «استیک» (Stake) شوند. استیک نوعی سپرده‌گذاری محسوب می‌شود که کاربران می‌توانند ارزهای دیجیتال را در پلتفرم‌های مربوطه سپرده‌گذاری کنند و در ازای استیکینگ از شبکه پاداش دریافت کنند.

بنابراین شبکه مربوطه با تولید ارز دیجیتال موردنظر به ولیدیتورهای شبکه پاداش می‌دهد. کاربران با استیک ارزهای دیجیتال، در واقع رمزارزهای خود را برای مدتی معین در شبکه قفل می‌کنند. با استیک ارزهای دیجیتال کاربران می‌توانند بلاک چین موردنظر را تقویت کنند. در ازای این حمایت کاربران از شبکه پاداش دریافت می‌کنند.

در این حالت کاربران می‌‌توانند استیکینگ را به‌طور مستقیم و با تهیه سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای مربوطه و به‌عنوان ولیدیتور شبکه بلاک‌چینی مربوطه انجام دهند. از سویی دیگر برخی از افراد نیز می‌توانند به‌طور غیرمستقیم و از طریق پلتفرم‌هایی که به‌عنوان ولیدیتور فعالیت می‌کنند، نسبت به استیکینگ ارز دیجیتال موردنظر اقدام کنند. برای درک بهتر استیک غیرمستقیم در ادامه مطلب به این موضوع می‌پردازیم که ارز دیجیتال با استیک غیرمستقیم چگونه تولید می شود و نقش پلتفرم‌های استیکینگ را در تولید ارز دیجیتال بررسی می‌کنیم.

ارز دیجیتال با استیک غیرمستقیم چگونه تولید می شود؟

صرافی‌های ارز دیجیتال و کیف پول‌های رمزارزی بسیاری وجود دارند که علاوه بر انجام فعالیت‌های اصلی خود، امکان استیکینگ را نیز برای کاربران ایجاد کرده‌اند. نحوه کارکرد آن‌ها به این ترتیب است که پلتفرم‌هایی همانند کیف پول‌های رمزارزی یا صرافی‌های ارز دیجیتال از ارزهای دیجیتال سپرده‌گذاری شده برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و تولید بلاک جدید استفاده می‌کنند.

این پلتفرم‌ها تایید تراکنش‌ها را به‌عنوان ولیدیتورهای شبکه بلاک‌چینی انجام می‌دهند. از سویی دیگر ولیدیتورها در ازای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و تولید بلاک جدید از شبکه پاداش دریافت می‌کنند. بنابراین پلتفرم‌های استیکینگ به سپرده‌گذاری‌هایی که در قالب استیکینگ از کاربران دریافت می‌کنند، با توجه به مقدار آن‌ها پاداش می‌دهند. با سپرده‌گذاری ارزهای دیجیتال از طریق این پلتفرم‌ها، کاربران می‌توانند به افزایش امنیت شبکه مربوطه کمک کنند و با توجه به میزان سپرده رمزارزی از پلتفرم موردنظر سود دریافت کنند.

استخرهای نقدینگی در ارز دیجیتال

استخرهای نقدینگی قراردادهای هوشمندی هستند که این امکان را به کاربران می‌دهند تا بتوانند ارزهای دیجیتال موردنظر را در صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال ترید کنند. بنابراین همان‌طور که از نام آن‌ها می‌توان متوجه شد، استخرهای نقدینگی حاوی توکن‌هایی هستند که برای انجام ترید و جابجایی توکن‌ها با هم توسط کاربران استفاده می‌شود.

صرافی‌های غیرمتمرکز ارز دیجیتال این امکان را برای کاربران ایجاد می‌کنند تا ارزهای دیجیتال را در کیف پول‌های شخصی خود نگهداری کنند و تنها زمان ترید و مبادله توکن با ارزهای دیجیتال دیگر آن‌ها را به صرافی منتقل کنند. این موضوع باعث افزایش امنیت به دلیل نگهداری رمزارزها در کیف پول شخصی می‌شود. بنابراین صرافی‌های غیرمتمرکز با استفاده از قراردادهای هوشمند، به نهاد واسطی برای انجام تراکنش‌ها نیازی ندارند.

ارز دیجیتال با استخرهای نقدینگی چگونه تولید می‌شود؟

زمانی که کاربران از صرافی‌های غیرمتمرکز برای خرید یا ترید ارزهای دیجیتال استفاده می‌کنند، در واقع با قراردادهای هوشمند نوشته شده در قالب استخرهای نقدینگی تعامل می‌کنند. از سویی دیگر کاربران دیگری برای کسب سود، توکن‌های موردنیاز استخرهای نقدینگی را تامین می‌کنند.

نحوه کار به این ترتیب است که کاربران می‌توانند توکن‌های موردنیاز این استخرهای نقدینگی را با استیک مقادیر متفاوتی از رمزارز موردنظر تامین کنند. در این حالت استخر مربوطه رمزارزی را به‌عنوان پاداش به تامین‌کنندگان می‌دهد. صرافی‌های غیرمتمرکز با توجه به کارمزدی که برای خدمات خود از تریدرها دریافت می‌کنند، این امکان را دارند تا این کارمزد را در اختیار تامین‌کنندگان توکن‌های استخر مربوطه قرار دهند.

تصویری نمادین از قرار گرفته شبکه در دست

در این حالت استخرهای نقدینگی معمولا این پاداش را از طریق تولید توکن جدید مربوط به صرافی در اختیار تامین‌کنندگان نقدینگی قرار می‌دهند. بنابراین در این صورت این توکن‌های جدید که به‌عنوان پاداش در اختیار تامین‌کنندگان نقدینگی قرار داده می‌شوند، وارد بازار کریپتو می‌شوند. البته این امکان نیز وجود دارد تا پاداش داده شده به تامین‌کنندگان نقدینگی بدون تولید توکن‌های جدید و از همان توکن‌های موجود دریافت شده بابت کارمزد، به افراد تامین‌کننده داده شود.

ارز دیجیتال با ییلد فارمینگ چگونه تولید می شود؟

از دیگر کاربردهایی که استخرهای نقدینگی دارند، استفاده از آن‌ها در پلتفرم‌های «کشت سود» (Yield Farming) است. کاربران با سپرده‌گذاری رمزارزهای خود در این پلتفرم‌ها می‌توانند از سود حاصل از این سپرده‌گذاری استفاده کنند. پلتفرم‌های کشت سود به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که امکان دستیابی به بالاترین سود را برای کاربران امکان‌پذیر می‌کنند. در این حالت این پلتفرم‌ها ممکن است از توکن‌های تولیدشده در پلتفرم کشت سود برای پرداخت پاداش به کاربران استفاده کنند. در این حالت با برداشت سود توسط کاربران در واقع توکن‌های جدید به بازار کریپتو اضافه می‌شود.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب از مجله فرادرس مفهوم بلاک چین را شرح دادیم و کاربرد آن را در حوزه ارزهای دیجیتال توضیح دادیم. یکی از الگوریتم‌های اجماع در بلاک چین که شبکه بیت کوین نیز از آن استفاده می‌‌کند، اگوریتم اجماع اثبات کار است که پس از توضیح آن، نحوه تولید رمزارزها در این نوع الگوریتم اجماع را بیان کردیم. در ادامه به این موضوع پرداختیم که ارز دیجیتال بیت کوین چگونه تولید می‌شود.

برای این منظور هش در بلاک چین، سختی شبکه بیت کوین و نانس در بلاک چین را شرح دادیم و ارتباط هر کدام از این مفاهیم را با تولید ارز دیجیتال بیان کردیم. سپس به این موضوع پرداختیم که ارز دیجیتال در حوزه دیفای چگونه تولید می‌شود. بنابراین نقش قراردادهای هوشمند در حوزه دیفای را بیان کردیم و تولید ارز دیجیتال را در بسترهای بلاک‌چینی که از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کنند را در ادامه این مطلب شرح دادیم.

کارکرد استیکینگ در تولید ارز دیجیتال را بیان کردیم و به این موضوع پرداختیم که ارز دیجیتال با استیکینگ چگونه تولید می‌شود. سپس استیک غیرمستقیم ارز دیجیتال را توضیح دادیم و نقش آن را در تولید ارزهای دیجیتال بیان کردیم. در ادامه استخرهای نقدینگی در ارزهای دیجیتال را توضیح دادیم و به این موضوع پرداختیم که ارز دیجیتال با استفاده از استخرهای نقدینگی چگونه تولید می‌شوند. در پایان این مطلب نیز نقش کشت سود را در تولید رمزارزها بیان کردیم.

مطلبی که در بالا مطالعه کردید بخشی از مجموعه مطالب «آموزش ارزهای دیجیتال — راهنمای مفاهیم و اصطلاحات رمزارزها» است. در ادامه، می‌توانید فهرست این مطالب را ببینید:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NerdWalletKasperskyCoinbaseForbesCoinDesk
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *