اندیکاتور باند بولینگر چیست؟ – کاربرد در تحلیل تکنیکال به زبان ساده

۵۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۷ مرداد ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۲۵ دقیقه
اندیکاتور باند بولینگر چیست؟ – کاربرد در تحلیل تکنیکال به زبان ساده

اندیکاتور باند بولینگر یکی از ابزارهای کاربردی در تحلیل تکنیکال است که با استفاده از میانگین متحرک‌ و انحراف معیار به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند نواحی اشباع خرید و اشباع فروش در نمودار قیمت را شناسایی کنند. برای این منظور این اندیکاتور با استفاده از دو خط که در بالا و پایین میانگین متحرک قرار دارند، می‌تواند نواحی قیمتی مهم در نمودار را به تریدرها نشان دهد. این موضوع باعث می‌شود تا با توجه به نحوه واکنش قیمت به این اندیکاتور تریدرها بتوانند استراتژی‌های مناسبی را برای انجام معاملات در بازار مربوطه پیدا کنند. در این مطلب از مجله فرادرس پس از آشنایی با این اندیکاتور، کاربردهای آن را شرح می‌دهیم و استراتژی‌های معاملاتی مرتبط با آن را توضیح می‌دهیم. در ادامه نیز نکاتی مهم برای ترید موفق با استفاده از این اندیکاتور را بیان می‌کنیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

اندیکاتور باند بولینگر چیست؟

اندیکاتور «باند بولینگر» (Bollinger Bands) از سه خط تشکیل شده است که بر روی نمودار قیمت قرار می‌گیرد و همراه با قیمت حرکت می‌کند. خط میانی در این اندیکاتور میانگین متحرک ساده است و دو خط بالا و پایین آن میزان نوسان قیمت را نشان می‌دهد.

این اندیکاتور به‌گونه‌ای طراحی شده است که موقعیت‌های مناسب معاملاتی را با توجه به مشخص کردن دوره‌های پرنوسان قیمت به تریدرها نشان می‌دهد. از سویی دیگر این اندیکاتور موقعیت‌های اشباع خرید و اشباع فروش در نمودار قیمت را نیز نشان می‌دهد.

اندیکاتور باند بولینگر (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

خط بالایی در اندیکاتور باند بولینگر

خط بالایی در اندیکاتور باند بولینگر با اضافه کردن مضربی از انحراف معیار به خط میانی محاسبه می‌شود. انحراف معیار برای سنجش میزان نوسان قیمت استفاده می‌شود. در اندیکاتور باند بولینگر معمولا از میانگین متحرک ساده ۲۰ در محاسبات استفاده می‌شود.

از سویی دیگر خط بالایی نیز معمولا از حاصل جمع میانگین متحرک با دو برابر انحراف معیار به‌دست می‌آید. در تصویر بالا اندیکاتور میانگین متحرک را مشاهده می‌کنید که از سه خط تشکیل شده است. در ادامه خط میانی و خط پایینی در این اندیکاتور را نیز شرح می‌دهیم.

خط میانی در اندیکاتور باند بولینگر

خط میانی در اندیکاتور باند بولینگر، میانگین متحرک ساده است. مقدار دوره‌ای که به‌عنوان پیش‌فرض برای میانگین متحرک اندیکاتور باند بولینگر در نظر گرفته شده است، بیست روزه است. البته تریدرها با توجه به استراتژی‌های معاملاتی خود می‌توانند از این اندیکاتور در تایم‌فریم‌های مختلف استفاده کنند.

خط پایینی در اندیکاتور باند بولینگر

خط پایینی در اندیکاتور باند بولینگر با کم کردن مضربی از انحراف معیار از خط میانی محاسبه می‌شود. برای محاسبه خط پایینی در این اندیکاتور نیز معمولا عدد دو را در انحراف معیار ضرب می‌کنند و آن را از میانگین متحرک کم می‌کنند.

تنظیمات اندیکاتور باند بولینگر

تریدرها می‌توانند با توجه به استراتژی‌های معاملاتی خود تنظیمات پیش‌فرض را در اندیکاتور باند بولینگر تغییر دهند. برای این منظور تریدرها می‌توانند مقدار دوره را در میانگین متحرک که به‌عنوان خط میانی در این اندیکاتور محسوب می‌شود، با توجه به شرایط ترید تغییر دهند. از سویی دیگر مقدار ضریب ۲ که به‌صورت پیش‌فرض در انحراف معیار ضرب می‌شود را نیز می‌توانند اعداد دیگری قرار دهند.

برای مثال هراندازه مقدار دوره‌ای که میانگین متحرک در آن تنظیم شود بزرگتر باشد، میانگین متحرک هموارتر تغییر می‌کند و واکنش کمتری به تغییرات و نوسانات سریع قیمت انجام می‌دهد. این موضوع به این دلیل است که زمانی که میانگین متحرک در اعداد بزرگتری تنظیم می‌شود، در واقع تعداد بیشتری از قیمت را در میانگین‌گیری استفاده می‌کند.

از سویی دیگر زمانی که برای میانگین متحرک از دوره‌های کوتاه‌تری استفاده شود، میانگین متحرک در محاسبات خود تعداد قیمت‌های کمتری را در میانگین‌گیری لحاظ می‌کند. این موضوع باعث می‌شود تا میانگین متحرک واکنش بیشتری به نوسانات اخیر قیمت در نمودار داشته باشد.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید در قسمت تنظیمات اندیکاتور باند بولینگر می‌توانید مواردی همانند طول بازه محاسباتی برای میانگین متحرک و ضریب انحراف معیار را در اندیکاتور تغییر دهید.

تنظیمات اندیکاتور باند بولینگر
تنظیمات اندیکاتور باند بولینگر

علاوه بر ایجاد تغییراتی که در دوره استفاده شده در میانگین متحرک می‌توان اعمال کرد، تریدرها می‌توانند عددی که در انحراف معیار ضرب می‌شود را نیز تغییر دهند.

برای این منظور زمانی که تریدرها عدد انحراف معیار را بیشتر می‌کنند، این موضوع باعث می‌شود تا خطوط بالایی و پایینی در این اندیکاتور با فاصله بیشتری از خط میانی قرار بگیرند. زمانی که تریدرها از این حالت استفاده می‌کنند، این اندیکاتور خطای کمتری در سیگنال‌دهی دارد.

از سوی دیگر زمانی که ضریب انحراف معیار را کاهش دهیم، خطوط بالایی و پایینی این اندیکاتور به هم نزدیکتر می‌شوند. در این حالت این اندیکاتور سیگنال‌های بیشتری به تریدرها می‌دهد ولی احتمال خطای آن نیز بالاتر می‌رود.

استفاده از انواع میانگین متحرک

با وجود این که اندیکاتور باند بولینگر معمولا از میانگین متحرک ساده برای خط میانی در این اندیکاتور استفاده می‌کند، اما تریدرها می‌توانند از انواع دیگر میانگین متحرک همانند میانگین متحرک وزن‌دار و میانگین متحرک نمایی نیز برای خط میانی در این اندیکاتور استفاده کنند. این میانگین‌متحرک‌ها وزن بیشتری به قیمت‌های اخیر در نمودار قیمت می‌دهند و بنابراین به تغییرات مربوط به رفتار قیمت واکنش بیشتری نشان می‌دهند.

یادگیری اندیکاتورها با فرادرس

اندیکاتورهای فراوانی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که تریدرها می‌توانند با توجه به استراتژی معاملاتی موردنظر از آن‌ها استفاده کنند. برخی از اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال همانند اندیکاتور میانگین متحرک و اندیکاتور باند بولینگر را می‌توان برای شناسایی روندهای موجود در نمودار قیمت استفاده کرد.

اما دسته‌ای دیگر از اندیکاتورها همانند اندیکاتور شاخص قدرت نسبی با نشان دادن نواحی اشباع خرید و اشباع فروش به تریدرها در شناسایی احتمال برگشت قیمت در نمودار کمک می‌کنند و به آن‌ها اندیکاتور مومنتوم می‌گویند. تریدرها با استفاده از اندیکاتورهایی همانند RSI می‌توانند با شناسایی واگرایی‌ها احتمال برگشت قیمت را پیش‌بینی کنند.

اما دسته دیگری از اندیکاتورها با توجه به اطلاعات مربوط به حجم معاملات به تریدرها در شناسایی روندهای آتی و پیدا کردن نواحی برگشتی در نمودار قیمت کمک می‌کنند. برای مثال اندیکاتور OBV نمونه‌ای از اندیکاتور حجم در تحلیل تکنیکال است که با توجه به اطلاعات مربوط به حجم معاملات عمل می‌کند.

صفحه نخست مجموعه فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده صفحه اصلی فیلم‌های آموزشی بر روی تصویر کلیک کنید.

تریدرها می‌توانند در کنار تحلیل پرایس اکشن و بررسی رفتار کندل‌های قیمتی در نمودار قیمت و برای دریافت تاییدهای بیشتر برای شناسایی روندهای قیمتی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال استفاده کنند. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی درباره انواع اندیکاتورها در تحلیل تکنیکال تهیه شده است که برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

کاربردهای اندیکاتور باند بولینگر

اندیکاتور باند بولینگر در تحلیل تکنیکال می‌تواند کاربردهای متنوعی برای تحلیل قیمت و ترید در بازارهای مالی داشته باشد. این اندیکاتور علاوه بر کمک به تریدرها برای شناسایی نوسانات قیمت، آن‌ها را در پیدا کردن روندهای قیمتی در بازار نیز یاری می‌کند.

این موضوع در نهایت به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند در نواحی مهمی که قیمت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد، وارد معاملات لانگ یا شورت شوند. مهم‌ترین کاربردهای اندیکاتور باند بولینگر را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید که در ادامه هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • اندازه گیری نوسانات قیمت
  • شناسایی روندهای بازار
  • شناسایی نواحی برگشت قیمت

اندازه گیری نوسانات قیمت

اندیکاتور باند بولینگر ابزاری موثر در اندازه‌گیری میزان نوسانات قیمت دارایی‌ها یا سهام است. در این حالت زمانی که خطوط بالایی و پایینی از هم فاصله بیشتری بگیرند، بیان‌گر وجود نوسان قیمتی بیشتر در بازار مربوطه است.

از سویی دیگر زمانی که این خطوط به هم نزدیکتر شوند، این موضوع را نشان می‌‌دهد که نوسانات قیمت در بازار مربوطه کاهش پیدا کرده است. این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند حرکات قیمتی را بهتر پیش‌بینی کنند و موقعیت‌های ورود و خروج مناسبی را در نمودار قیمت شناسایی کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید خطوط بالایی و پایینی که در این اندیکاتور مشاهده می‌شوند را می‌توان برای اندازه‌گیری مقدار نوسانات قیمت نیز استفاده کرد.

اندازه‌گیری نوسانات قیمت (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

شناسایی روندهای بازار

اندیکاتور باند بولینگر برای شناسایی روندهای موجود در بازارهای مالی نیز استفاده می‌شود. در این حالت تریدرها برای شناسایی روندهای موجود در بازار می‌توانند موقعیت قرارگیری نمودار قیمت را نسبت به میانگین متحرک بررسی کنند. برای این منظور زمانی که قیمت در بالای خط وسط این اندیکاتور حرکت کند، نشان‌دهنده روند صعودی در بازار است.

از سویی دیگر زمانی که قیمت در پایین خط وسط اندیکاتور حرکت می‌کند، بیان‌گر وجود روندهای نزولی در بازار مربوطه است. شناسایی روندهای قیمتی در نمودار برای تریدرها از اهمیت بالایی برخوردار است. تریدرها با شناسایی روندها صعودی و نزولی در بازار می‌توانند پوزیشن‌های معاملاتی مناسبی را باز کنند.

برای این منظور زمانی که روند قیمت را در بازار مربوطه صعودی ارزیابی کنند، می‌توانند در موقعیت‌های مناسبی وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند. از سویی دیگر زمانی که روندهای موجود در بازار را نزولی ارزیابی کنند، با باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در موقعیت‌های مناسب می‌توانند از روندهای کاهشی بازار مربوطه کسب سود کنند.

شناسایی نواحی برگشت قیمت

یکی از کاربردهایی که اندیکاتور باند بولینگر در ترید دارد، شناسایی نواحی در نمودار قیمت است که احتمال برگشت قیمت از آن‌ها وجود دارد. این موضوع در این اندیکاتور با بررسی رفتار قیمت در نزدیکی خطوط بالایی و پایینی در اندیکاتور بررسی می‌شود. برای مثال زمانی که قیمت به خط بالایی در این اندیکاتور نزدیک می‌‌شود یا از آن عبور می‌کند، این موضوع بیان‌گر وجود حالت اشباع خرید در بازار مربوطه است و احتمال برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر وجود دارد.

از سویی دیگر زمانی که قیمت به خط پایینی در اندیکاتور نزدیک می‌شود یا از آن عبور می‌کند، این موضوع را بیان می‌کند که بازار مربوطه در حالت اشباع فروش است. زمانی که بازار در حالت اشباع فروش قرار دارد، احتمال برگشت قیمت به سطوح بالاتر قیمتی بیشتر می‌شود. بنابراین تریدرها از این اندیکاتور و خطوط بالایی و پایینی آن برای مشخص کردن نواحی اشباع خرید و اشباع فروش در نمودار قیمت و پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی استفاده می‌کنند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، خطوط بالایی، میانی و پایینی در مثال همانند حمایت و مقاومت برای نمودار قیمت هستند. در این حالت با توجه به موقعیت قرارگیری قیمت نسبت به هر کدام از این خطوط، آن‌ها می‌توانند همانند خطوط حمایت و مقاومت برای قیمت عمل کنند.

برای درک بهتر این موضوع نحوه واکنش قیمت به این اندیکاتور را شرح می‌دهیم. در ابتدا همان‌طور که در قسمت سمت چپ تصویر مشاهده می‌کنید، قیمت در پایین خط میانی قرار داد و این خط همانند مقاومت برای قیمت عمل کرده است. در ادامه قیمت به خط پایینی که همانند حمایت عمل می‌کند واکنش نشان داده است و به سمت بالا حرکت می‌‌کند.

در این حالت پس از عبور از خط میانی به خط بالایی واکنش نشان می‌دهد و به سمت پایین برگشت می‌کند. در ادامه نیز قیمت در برخورد به این خطوط واکنش نشان می‌دهد. این واکنش قیمت به‌صورت برگشت قیمت از این خطوط است که با توجه به موقعیت قیمت نسبت به آن‌ها، این خطوط عملکردی همانند خطوط حمایت و مقاومتی دارند.

شناسایی نواحی برگشت قیمت
شناسایی نواحی برگشت قیمت

استراتژی‌های معاملاتی در باند بولینگر

استراتژی‌های معاملاتی در باند بولینگر با توجه به نحوه شکل‌گیری این اندیکاتور و موقعیت قرارگیری قیمت نسبت به آن روش‌های متنوعی را برای انجام ترید در اختیار تحلیل‌گران قرار می‌دهد که در ادامه به سه استراتژی متداول در استفاده از این اندیکاتور اشاره می‌کنیم و هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

  • استراتژی فشردگی در باند بولینگر
  • استراتژی شکست در اندیکاتور باند بولینگر
  • استراتژی گام به گام باند بولینگر

فشردگی در باند بولینگر

یکی از استراتژی‌های معاملاتی که با استفاده از اندیکاتور باند بولینگر می‌توان از آن استفاده کرد، استراتژی فشردگی در این اندیکاتور است. مطابق با این استراتژی زمانی که نوسانات قیمتی در نمودار قیمت کاهش پیدا می‌کند، در این حالت دو خط بالایی و پایینی در این اندیکاتور به هم نزدیک می‌شوند.

نزدیکی این دو خط این احتمال را تقویت می‌کند که قیمت ممکن است با خروج از این خطوط روندی کاهشی یا افزایشی را شروع کند. زمانی که قیمت حرکات صعودی یا نزولی خود را در ادامه شروع می‌کند، تریدرها می‌توانند با توجه به جهت حرکت قیمت وارد پوزیشن‌های معاملاتی لانگ یا شورت شوند.

بنابراین زمانی که این اندیکاتور در فشردگی قرار دارد به تریدرها این موضوع را نشان می‌دهد که احتمال انبساط خطوط از هم با توجه به شکست قیمت از آن‌ها و افزایش نوسان قیمت در بازار مربوطه وجود دارد.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، پس از روند کاهشی در نمودار، قیمت وارد مرحله تثبیت می‌شود و بین محدوده‌های قیمتی بالا و پایین برای مدتی نوسان می‌کند.

این محدوده‌های قیمتی را با استفاده از اندیکاتور باند بولینگر می‌توانیم با خطوط بالایی و پایینی در این اندیکاتور بررسی کنیم که همانند خطوط مقاومتی و حمایتی برای قیمت عمل می‌کنند. در این حالت فاصله بین خطوط بالا و پایین در اندیکاتور کاهش پیدا می‌کند و قیمت بین آن‌ها فشرده می‌شود. در تصویر زیر در ناحیه فشردگی در باند بولینگر نوسانات قیمت کمتر شده است.

فشردگی در باند بولینگر (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

استراتژی شکست در اندیکاتور باند بولینگر

زمانی که قیمت خط بالایی یا پایینی در این اندیکاتور را به سمت بالا یا پایین می‌شکند و از آن عبور می‌کند، تریدرها می‌توانند با استفاده از استراتژی شکست باند بولینگر در جهت روند در نمودار مربوطه وارد پوزیشن‌های معاملاتی لانگ یا شورت شوند. در این حالت زمانی که نمودار قیمت خط بالایی در این اندیکاتور را به سمت بالا می‌شکند، تریدرها می‌توانند در موقعیت مناسبی وارد پوزیشن معالاتی لانگ شوند.

از سویی دیگر زمانی که نمودار قیمت خط پایینی در این اندیکاتور را به سمت پایین می‌شکند و از آن عبور می‌کند، تریدرها می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند. برای محدود کردن ضررهای احتمالی از پیش‌بینی نادرست روند قیمت در زمان استفاده از این استراتژی تریدرها می‌توانند سفارش حد ضرر را در بالا یا پایین نقطه شکست خطوط اندیکاتور قرار دهند.

برای این منظور زمانی که روند قیمت به سمت بالا حرکت می‌کند و قیمت توانسته خط بالایی این اندیکاتور را به سمت بالا بشکند، تریدرها می‌توانند حد ضرر را در پایین نقطه شکست قرار دهند. از سویی دیگر زمانی که روند قیمتی نزولی است و قیمت توانسته است خط پایینی در این اندیکاتور را به سمت پایین بشکند، تریدرها می‌توانند حد ضرر را کمی بالاتر از نقطه شکست این خط قرار دهند.

استراتژی شکست در اندیکاتور باند بولینگر
استراتژی شکست در اندیکاتور باند بولینگر

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در ابتدا روند نزولی قیمت خط پایینی اندیکاتور را می‌شکند و کندل قیمتی مربوطه در پایین این خط بسته می‌شود. در ادامه نیز شاهد روند کاهشی قیمت پس از شکست خط پایینی در اندیکاتور هستیم. در ادامه قیمت وارد مرحله تثبیت می‌شود و برای مدتی در ناحیه‌ای محدود نوسان می‌کند. اما پس از مدتی با شکست خط بالایی در اندیکاتور باند بولینگر وارد روند صعودی می‌شود.

استراتژی گام به گام باند بولینگر

استراتژی گام به گام در باند بولینگر به این موضوع اشاره می‌کند که در روندهای صعودی یا نزولی شدید، قیمت از میانگین متحرک که خط وسط در این اندیکاتور است به سمت خط بالا یا پایین به‌طور مستمر پرش می‌کند. در این حالت در روندهای صعودی شدید قیمت در بالای خط میانی قرار دارد و به‌طور مداوم به سمت خط بالایی حرکت می‌کند و در این روند صعودی به خط میانی پولبک می‌زند و فرصت‌هایی را برای ورود به معامله لانگ در اختیار تریدرها قرار می‌دهد.

در این حالت تا زمانی که قیمت در بالای خط میانی قرار دارد تریدرها می‌توانند در موقعیت‌های مناسب وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند. از سویی دیگر در روندهای نزولی شدید نیز که قیمت در پایین خط میانی حرکت می‌کند، تریدرها می‌توانند به‌طور مداوم از فرصت‌های معاملاتی برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در نمودار قیمت استفاده کنند.

در این استراتژی قیمت در بازگشت به سمت میانگین متحرک فرصت مناسبی را برای ورود به معامله شورت در اختیار تریدرها قرار می‌دهد. بنابراین تریدرها تا زمانی که قیمت در پایین میانگین متحرک قرار دارد می‌توانند از روند نزولی بازار مربوطه کسب سود کنند.

استراتژی گام به گام باند بولینگر
استراتژی گام به گام باند بولینگر

همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، قیمت در روندی صعودی و در بالای میانگین متحرک قرار دارد. در این حالت خط میانی به‌عنوان خط حمایتی برای قیمت عمل می‌کند. در مثالی که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، خط بالایی اندیکاتور نیز همانند خط مقاومت برای قیمت عمل کرده است و قیمت در هر بار برخورد به آن به سمت پایین حرکت می‌کند.

در استراتژی گام به گام باند بولینگر که نمونه صعودی آن را در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، در هر بار برگشت قیمت به سمت پایین و پولبک به خط میانی تریدرها می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند و از ادامه روند صعودی در نمودار قیمت کسب سود کنند.

استفاده از اندیکاتورهای مکمل

تریدرها می‌توانند در کنار استفاده از اندیکاتور باند بولینگر در نمودار قیمت، از اندیکاتورهای دیگری همانند اندیکاتور «شاخص قدرت نسبی» (Relative Strength Index | RSI)، «اندیکاتور مکدی» (Moving Average Convergence Divergence | MACD) و «اندیکاتور استوکاستیک» (Stochastic Indicator) نیز استفاده کنند.

این اندیکاتورها می‌‌توانند سیگنال‌‌های دریافتی از اندیکاتور باند بولینگر را تایید کنند که این موضوع باعث کاهش سیگنال‌های اشتباه در زمان ترید می‌شود و در مجموع تعداد معاملات موفق در ترید را افزایش می‌دهد.

در تصویر زیر که نمودار قیمت را در میان خطوط بالایی و پایینی در اندیکاتور باند بولینگر نشان می‌دهد، همان‌طور که مشاهده می‌کنید سیگنال‌های خرید و فروش با توجه به واکنش قیمت به این خطوط در اندیکاتور مشخص شده‌اند. در این حالت تریدرها می‌توانند همزمان از اندیکاتور دیگری نیز استفاده کنند و سیگنال مربوطه را نیز با سیگنال‌های مربوط به اندیکاتور باند بولینگر مقایسه کنند.

سیگنال‌های ترید
سیگنال‌های ترید

تقویت سیگنال‌های ترید

تریدرها با استفاده و ترکیب اندیکاتورهای دیگر با اندیکاتور باند بولینگر می‌توانند سیگنال‌های معتبرتری دریافت کنند. برای مثال تریدرها می‌توانند از اندیکاتور شاخص قدرت نسبی برای پیدا کردن نواحی اشباع خرید و اشباع فروش در نمودار قیمت استفاده کنند.

برای این منظور زمانی که نمودار قیمت نزدیک به خط بالایی در اندیکاتور باند بولینگر است، همان‌طور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید، این موضوع اشباع خرید را در بازار مربوطه نشان می‌دهد، تریدرها می‌توانند از اندیکاتور شاخص قدرت نسبی نیز این موضوع را بررسی کنند. در این حالت اگر این اندیکاتور نیز اشباع خرید را نشان دهد، با اطمینان بیشتری می‌‌‌توان احتمال برگشت قیمت به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی را پیش‌بینی کرد.

به عنوان مثالی دیگر همان‌طور که در تصویر بالا نیز مشاهده می‌کنید، زمانی که قیمت در نزدیکی خط پایینی اندیکاتور باند بولینگر قرار دارد، این موضوع اشباع فروش در بازار مربوطه را نشان می‌دهد که در این شرایط احتمال برگشت قیمت به سمت سطوح بالاتر قیمتی بیشتر می‌شود. در این حالت در صورتی که اندیکاتور مکدی نیز سیگنال صعودی را نشان دهد، در این حالت احتمال برگشت قیمت به سمت بالا بیشتر می‌شود.

باند بولینگر در تایم‌فریم‌های مختلف

تریدرها می‌توانند از اندیکاتور باند بولینگر در تایم‌فریم‌های متنوعی همانند روزانه، ساعتی و دقیقه‌ای استفاده کنند. برای مثال زمانی که تریدرها از تایم‌فریم‌ روزانه در نمودار شمعی استفاده می‌کنند، هر کندل در این نمودار بیان‌گر نوسانات قیمت در بازه زمانی روزانه است. در این حالت تریدرها می‌توانند از باند بولینگر با طول دوره‌های متفاوتی برای بهره‌گیری موثرتر از این اندیکاتور استفاده کنند.

برای این منظور زمانی که این اندیکاتور در تایم‌فریم‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود، معمولا از اندیکاتور با طول دوره کوتاه‌تر برای میانگین متحرک مربوطه استفاده می‌شود. از سویی دیگر زمانی که از این اندیکاتور در تایم‌فریم‌های بزرگتر استفاده می‌شود، از اندیکاتور با طول دوره بزرگتر برای میانگین متحرک مربوطه استفاده می‌شود.

موضوع دیگری که در انتخاب تایم‌فریم اهمیت دارد توجه به این نکته است که در تایم‌فریم‌های کوتاه‌تر فرصت‌های معاملاتی بیشتری قابل شناسایی است اما احتمال وجود سیگنال‌های اشتباه نیز بیشتر است. از سویی دیگر زمانی که تریدرها از تایم‌فریم‌های بالاتر استفاده می‌کنند، فرصت‌های معاملاتی کمتری را شناسایی می‌کنند ولی این فرصت‌های معاملاتی از اعتبار بیشتری برخوردار هستند.

در تصویر زیر نحوه انتخاب تایم‌فریم معاملاتی را در وب‌سایت تریدینگ ویو مشاهده می‌کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این وب‌سایت می‌توانید مطلب تریدینگ ویو چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

انتخاب تایم فریم در نمودار جهانی طلا
انتخاب تایم فریم در نمودار جهانی طلا

نکاتی مهم برای ترید موفق

برخی از نکاتی که در زمان ترید با استفاده از اندیکاتور باند بولینگر می‌بایست به آن‌ها توجه شود را در ادامه شرح می‌دهیم.

  • اجرای مدیریت ریسک مناسب: برای اینکه تریدرها بتوانند در مجموع معاملات سودآوری داشته باشند، می‌بایست از استراتژی‌های مدیریت ریسک مناسبی استفاده کنند. برای مثال تریدرها می‌بایست از حد ضرر و نسبت ریسک به ریوارد مناسبی در انجام معاملات خود استفاده کنند.
  • بررسی تنظیمات مختلف برای اندیکاتور: تریدرها می‌بایست تنظیمات مختلفی از اندیکاتور باند بولینگر را در انجام معاملات خود آزمایش کنند تا بتوانند با توجه به استراتژی‌های معاملاتی خود تنظیمات بهینه‌ای را از این اندیکاتور در معاملات خود استفاده کنند.
  • استفاده از اندیکاتورهای دیگر در کنار باند بولینگر: برای اینکه تریدرها بتوانند سیگنال‌های اشتباه کمتری از اندیکاتور باند بولینگر دریافت کنند، بهتر است از اندیکاتورهای دیگر نیز در کنار این اندیکاتور استفاده کنند. این موضوع باعث کاهش پیش‌بینی‌های نادرست و افزایش معاملات موفق می‌شود.
  • پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی معتبر: تریدرها می‌بایست استراتژی معاملاتی خود را به‌گونه‌ای طرح‌ریزی کنند که بتوانند موقعیت‌های مناسب‌تری را برای ترید پیدا کنند. برای این منظور می‌توانند بجای تریدهای مداوم که احتمال عدم موفقیت در معاملات را بالا می‌برد، تریدهای کمتر ولی مطمئن‌تری در بازار مربوطه انجام دهند.
  • لزوم بررسی و بهینه‌سازی مداوم: برای اینکه تریدها بتوانند معاملات موفق‌تری را تجربه کنند، همواره به این موضوع نیاز دارند که استراتژی‌های قبلی را بررسی و بازبینی کنند و کاستی‌های آن‌ها را برطرف کنند تا بتوانند معاملات بهتری در بازار موردنظر انجام دهند.

بررسی نمونه‌های واقعی ترید

یکی از اقدامات مهمی که تریدرها برای کسب مهارت بیشتر در استفاده از اندیکاتور باند بولینگر می‌توانند انجام دهند، بررسی نمونه‌های واقعی از تریدهایی است که با استفاده از این اندیکاتور در بازارهای مالی انجام شده است. بررسی معاملات واقعی که با استفاده از اندیکاتور باند بولینگر انجام شده است، به تریدرها نحوه کاربرد این اندیکاتور را در شرایط گوناگون بازار و انجام معاملات سودآور نشان می‌دهد.

بررسی شرایط بازار

زمانی که تریدرها نمونه‌های واقعی از استفاده اندیکاتور باند بولینگر در بازارهای مالی را بررسی می‌کنند، می‌بایست شرایط بازار مربوطه را به‌طور دقیق بررسی کنند. برای این منظور تریدرها می‌بایست روند اصلی در بازار موردنظر، میزان نوسان در بازار مربوطه و رویدادهای سیاسی و اقتصادی را بررسی کنند.

بررسی شرایط مختلف بازار در زمان استفاده از این اندیکاتور به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند نحوه واکنش اندیکاتور را به این موارد تحلیل کنند. این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند استراتژی‌های معاملاتی خود را بر اساس این بازخوردها تنظیم و بهینه کنند.

محدودیت‌ اندیکاتور باند بولینگر

با وجود اینکه اندیکاتور باند بولینگر یکی از ابزارهای قدرتمند در تحلیل تکنیکال است، اما همانند دیگر اندیکاتورها محدودیت‌هایی دارد. این موضوع به این دلیل است که با توجه به اینکه این اندیکاتور از اطلاعات مربوط به پیشینه قیمت در بازار موردنظر در انجام محاسبات خود استفاده می‌کند، بنابراین ممکن است نتواند به‌درستی روندهای آتی قیمت در بازارهای مالی را پیش‌بینی کند.

علاوه بر این همواره این امکان وجود دارد که این اندیکاتور سیگنال‌های اشتباه دهد. این موضوع مخصوصا در بازارهای رنج بیشتر مشاهده می‌شود. در این حالت قیمت در محدوده‌ای قیمتی درجا می‌زند و احتمال دریافت سیگنال‌های اشتباه با استفاده از این اندیکاتور بیشتر است.

بنابراین برای اینکه تریدرها بتوانند استفاده بهتری از این اندیکاتور داشته باشند، بهتر است از اندیکاتورهای دیگری نیز در کنار این اندیکاتور استفاده کنند و با استفاده از استراتژی‌های مدیریت ریسک مناسب میزان سودآوری معاملات خود را افزایش دهند.

سوئینگ تریدینگ با اندیکاتور باند بولینگر

یکی از روش‌هایی که تریدرها برای کسب سود از نوسانات قیمت در بازارهای مالی انجام می‌دهند استفاده از روش «سوئینگ تریدینگ» (Swing Trading) با کمک اندیکاتور باند بولینگر است. سوئینگ تریدرها از تغییرات کوتاه و میان‌مدت قیمت در بازارهای مالی برای نوسان‌گیری در بازار موردنظر استفاده می‌کنند.

بنابراین این روش در بازارهای رونددار استفاده می‌شود. از سویی دیگر یکی از اندیکاتورهایی که می‌تواند در شناسایی روندهای احتمالی قیمت به تریدرها کمک کند، اندیکاتور باند بولینگر است.

بهترین موقعیت‌ها برای سوئینگ تریدینگ با استفاده از اندیکاتور باند بولینگر زمانی ایجاد می‌شود که خط بالایی و پایینی در این اندیکاتور به هم نزدیک شوند. در این حالت بازار در حالت رنج قرار دارد. محدود شدن نوسان قیمت بین دو خط بالایی و پایینی در این اندیکاتور به این معنی است که نوسان قیمت در این بازار کاهش پیدا کرده است.

از سویی دیگر یکی از اصول پایه‌ای در پرایس اکشن نیز این موضوع را بیان می‌کند که در ادامه کاهش نوسانات قیمت احتمال بیشتر شدن دامنه نوسان افزایش می‌یابد.

این اصل در پرایس اکشن در زمان استفاده از اندیکاتور باند بولینگر این موضوع را بیان می‌کند که زمانی که قیمت بین دو خط بالا و پایین این اندیکاتور فشرده می‌شود، احتمال حرکت قیمت به بالا یا پایین محدوده فشردگی افزایش می‌یابد. در این حالت هراندازه زمان فشردگی بیشتر شود، احتمال خروج قیمت از یکی از خطوط بالایی یا پایینی در این اندیکاتور افزایش پیدا می‌کند.

در تصویر زیر مرحله فشرده شدن قیمت را بین خطوط بالایی و پایین این اندیکاتور مشاهده می‌کنید. در این حال قیمت پس از مدتی نوسان، به سمت سطوح پایین‌تر قیمتی حرکت می‌کند. در این حالت به این نکته توجه کنید که هر دو خط بالایی و پایینی می‌بایست به طرفین باز شوند تا تریدرها بتوانند از این استراتژی استفاده کنند.

سوئینگ تریدینگ با اندیکاتور باند بولینگر (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ترید روزانه با باند بولینگر

معامله‌گرانی که از استراتژی ترید روزانه برای انجام معاملات در بازارهای مالی استفاده می‌‌‌کنند نیز می‌توانند از اندیکاتور باند بولینگر برای شناسایی نواحی مهم معاملاتی در نمودار قیمت استفاده کنند. در ترید روزانه معامله‌گران سعی می‌کنند از نوسانات کوتاه‌تر در بازار مربوطه برای ترید استفاده کنند.

در ترید روزانه معامله‌گران پوزیشن معاملاتی خود را در همان روز به نتیجه می‌رسانند. بنابراین به آن ترید روزانه می‌گویند. یکی از روش‌های استفاده از باند بولینگر در ترید روزانه استفاده از دو اندیکاتور باند بولینگر است که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

دریافت سیگنال با دو اندیکاتور باند بولینگر

در این روش معاملاتی تریدرها از دو اندیکاتور باند بولینگر برای پیدا کردن موقعیت‌های ورود و خروج به معامله استفاده می‌کنند. استفاده از دو اندیکاتور در تحلیل تکنیکال باعث می‌شود تا سیگنال‌های خرید و فروش پرقدرت‌تری را از نوسانات قیمت به‌دست آورد.

برای اینکه تریدرها بتوانند از این استراتژی معاملاتی استفاده کنند نیاز دارند تا از دو اندیکاتور باند بولینگر که دارای دوره یکسانی هستند استفاده کنند. در این حالت تفاوت این دو اندیکاتور در عدد مربوط به انحراف معیار آن است. در این حالت یکی از این اندیکاتورها می‌بایست بر روی انحراف معیار ۲ و دیگری می‌بایست بر روی انحراف معیار ۱ تنظیم شود.

بنابراین همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، زمانی که از دو اندیکاتور باند بولینگر استفاده می‌کنیم، در بالا و پایین خط میانی دو خط دیگر نیز اضافه می‌شود. این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند سیگنال‌های خرید و فروش بیشتری را رصد کنند. برای درک بهتر این موضوع در ادامه نحوه ترید با استفاده از دو اندیکاتور باند بولینگر را شرح می‌دهیم.

دریافت سیگنال با دو اندیکاتور باند بولینگر (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ترید با استفاده از دو اندیکاتور باند بولینگر

با استفاده از اندیکاتور باند بولینگر می‌توان در راستای روندهای صعودی و نزولی و هم در حالت برگشت روند ترید کرد. در این حالت در صورتی که تریدرها بخواهند با استفاده از دو اندیکاتور باند بولینگر در نواحی برگشتی ترید کنند می‌توانند از قاعده زیر پیروی کنند.

  • خرید در حالتی که قیمت بین دو خط انحراف معیار یک و دو پایینی قرار دارد.
  • فروش در زمانی که قیمت بین دو خط انحراف معیار یک و دو بالایی قرار دارد.

البته توجه داشته باشید این قواعد برای زمانی است که خطوط بالا و پایین بدون روند باشند، در این حالت با توجه به نوسان قیمت بین خطوط بالا و پایین در این اندیکاتور تریدرها می‌توانند از این درجا زدن قیمت بین این نواحی برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی در ترید استفاده کنند.

اما در مواردی نیز تریدرها می‌توانند در جهت روند اصلی صعودی یا نزولی به معامله ورود کنند و از نوسان قیمت استفاده کنند. در این حالت در زمانی که قیمت بین دو خط انحراف معیار یک و دو قرار می‌گیرد و در جهت روند اصلی روزانه حرکت می‌کند، تریدرها می‌توانند در جهت روند اصلی روزانه به معامله ورود کنند.

برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، در ابتدا روند قیمت صعودی است و پس عبور از ناحیه‌‌ای رنج دوباره به سمت بالا حرکت می‌کند. در این حالت تریدرها می‌توانند با حرکت قیمت به سمت بالا و در زمان عبور قیمت از انحراف معیار یک به معامله ورود کنند.

ترید با استفاده از دو اندیکاتور باند بولینگر (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

خرید در کف با اندیکاتور باند بولینگر

خرید در کف به معنی ورود به معامله یا باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ برای کسب سود از احتمال روند افزایشی قیمت در نمودار است. این موضوع در ترید با استفاده از اندیکاتور باند بولینگر زمانی روی می‌دهد که قیمت در خط پایینی این اندیکاتور قرار دارد.

در این حالت با توجه به این که میزان تقاضا برای خرید دارایی افزایش پیدا می‌کند این خط همانند خط حمایتی برای قیمت عمل می‌کند. در این حالت با توجه به این که بین ۹۰ الی ۹۵ درصد از نوسان قیمت بین دو خط بالا و پایین این اندیکاتور روی می‌دهد، بنابراین تریدرها می‌توانند خطوط انحراف معیار در بالا و پایین در این اندیکاتور را همانند نواحی حمایت و مقاومتی در نظر بگیرند.

بنابراین علاوه بر امکان خرید در کف با استفاده از این اندیکاتور تریدرها می‌توانند با استفاده از این اندیکاتور در سقف‌های قیمتی نیز فروش کنند که در ادامه آن را شرح می‌دهیم.

فروش در سقف با اندیکاتور باند بولینگر

زمانی که قیمت به سمت خط بالایی در اندیکاتور باند بولینگر حرکت می‌کند این موضوع را نشان می‌دهد که فشار خرید افزایش پیدا کرده است، اما زمانی که قیمت به خط بالایی نزدیک می‌شود، معمولا از فشار خرید کاسته می‌شود و قیمت خود را برای اصلاح آماده می‌کند.

این موضوع به این دلیل است که خط بالایی در این اندیکاتور همانند نوعی خط مقاومتی عمل می‌کند و با جلوگیری از ادامه صعود قیمت، موقعیت‌های مناسبی را برای برگشت قیمت برای تریدرها فراهم می‌کند. بنابراین تریدرها می‌توانند با شناسایی کندل‌های بازگشتی در این نواحی در موقعیتی مناسب وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند.

مراحل ترید اندیکاتور باند بولینگر

مراحل ترید اندیکاتور باند بولینگر به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند با توجه به روند اصلی در نمودار قیمت از این اندیکاتور برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب برای ترید استفاده کنند. برای درک بهتر این مراحل در ادامه آن‌ها را برای موقعیت معاملاتی خرید در نمودار قیمت شرح می‌دهیم. موقعیت خرید زمانی است که تریدرها روند قیمت در نمودار را صعودی ارزیابی می‌کنند.

در این حالت تریدرها می‌توانند وارد پوزیشن معالاتی لانگ شوند یا دارایی مربوطه را خریداری کنند. برای موقعیت فروش نیز همین مراحل به‌صورت برعکس وجود دارد. با وجود اینکه با استفاده از اندیکاتور باند بولینگر می‌توان در نزدیکی خطوط پایینی و بالایی وارد پوزیشن‌های لانگ و شورت شد، اما برای اینکه درصد موفقیت معاملات افزایش پیدا کند تریدرها می‌بایست در جهت روند اصلی قیمت ترید کنند.

برای مثال زمانی که روند اصلی قیمت صعودی است تریدرها با شناسایی روند افزایشی می‌توانند در موقعیت‌های مناسبی وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند. این موضوع در روندهای نزولی نیز صادق است. بنابراین زمانی که روند اصلی بازار مربوطه نزولی است تریدرها برای افزایش موفقیت در معاملات خود بهتر است در موقعیت‌های مناسب معاملاتی وارد پوزیشن معاملاتی شورت شوند. در ادامه مراحل ترید اندیکاتور باند بولینگر را شرح می‌دهیم.

شناسایی بازار روند دار (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

شناسایی بازار روند دار

اولین گام برای ترید در جهت روند بازار با استفاده از اندیکاتور باند بولینگر پیدا کردن بازارهای روند دار است. برای این منظور تریدرها می‌توانند از خطور روند یا از ابزارهای دیگر در تحلیل تکنیکال همانند کانال‌های قیمتی استفاده کنند.

زمانی که بیشینه‌ها و کمینه‌های قیمتی در بازار مربوطه به‌تدریج به سطوح بالاتری می‌رسند، نشان‌دهنده بازار صعودی و زمانی که بیشینه‌ها و کمینه‌ها به‌تدریج کاهش پیدا کنند، بیان‌گر بازاری نزولی است. بنابراین اولین قانون برای انجام ترید در جهت روندهای اصلی بازار شناسایی روند صعودی یا نزولی در بازار مربوطه است.

شناسایی پولبک‌های قیمتی

پولبک به معنی بازگشت قیمت به عقب است. برای مثال زمانی که روندهای صعودی در بازار وجود دارد پولبک به معنی برگشت قیمت به سطوح پایین‌تر قیمتی است. در این حالت قیمت برای مدتی به عقب برمی‌گردد و فرصت ورود به معامله را به تریدرها می‌دهد و دوباره به سمت سطوح بالاتر حرکت می‌کند.

این موضوع به این دلیل است که قیمت همواره تمایل دارد در جهت روند اصلی حرکت کند. از سویی دیگر زمانی که از اندیکاتور باند بولینگر استفاده می‌شود، در زمان پولبک قیمت تقریبا نزدیک به خط پایینی در این اندیکاتور می‌شود. این موضوع در روندهای نزولی نیز وجود دارد بنابراین در روندهای نزولی این امکان وجود دارد که قیمت در روند کاهشی خود در بازه‌ زمانی کوتاهی به سمت بالا حرکت کند و تا نزدیکی خط بالایی اندیکاتور برسد، سپس به سمت پایین برگردد و روند کاهشی قبلی را ادامه دهد.

در این حالت زمانی که قیمت به خط بالا یا پایین اندیکاتور می‌رسد، تریدرها می‌بایست از اندیکاتور دیگری همانند RSI برای دریافت تاییدیه استفاده کنند که در مرحله بعدی آن را شرح می‌دهیم.

شناسایی پولبک‌های قیمتی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

تایید اندیکاتور RSI در ترید باند بولینگر

برای اینکه تریدرها بتوانند احتمال موفقیت در معاملات خود را افزایش دهند علاوه بر انجام معاملات در جهت روند اصلی بازار مربوطه، سعی می‌کنند از اندیکاتورهای دیگری همانند اندیکاتور RSI نیز برای دریافت تاییدهای بیشتر استفاده کنند. در این حالت زمانی که قیمت به خط پایینی اندیکاتور باند بولینگر می‌رسد، تریدرها می‌بایست اندیکاتور RSI را بررسی کنند.

در این حالت درصورتی که روند این اندیکاتور صعودی باشد و بین ۳۰ تا ۵۰ حرکت کند، در این حالت می‌توان به معامله ورود کرد. اما اگر اندیکاتور RSI در بین این اعداد نباشد و برای مثال عدد ۸۰ را نشان دهد، در این حالت تریدرها بهتر است به معامله ورود نکنند.

در حالتی برعکس یعنی زمانی که قیمت به خطوط بالایی اندیکاتور باند بولینگر رسیده است و تریدرها خود را برای پوزیشن معاملاتی شورت آماده می‌کنند، در ابتدا نیاز است تا اندیکاتور RSI بررسی شود. در این حالت این اندیکاتور می‌بایست روند نزولی داشته باشد و بین اعداد ۵۰ تا ۷۰ باشد.

تایید اندیکاتور RSI در ترید باند بولینگر (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

تایید کندل‌های برگشتی در ترید باند بولینگر

علاوه بر اینکه تریدرها می‌بایست تاییدهای اندیکاتورهای دیگری همانند RSI را برای انجام معاملات خود بررسی کنند، برای پیدا کردن موقعیت مناسب برای ورود به معامله می‌بایست رفتار کندل‌های قیمتی و الگوهای تشکیل شده را نیز بررسی کنند. در این حالت در صورتی که روند اصلی صعودی باشد در این حالت تریدرها می‌توانند با دیدن کندل‌های برگشتی صعودی وارد معامله لانگ شوند.

برای مثال زمانی که قیمت به سمت خط پایینی اندیکاتور باند بولینگر حرکت می‌کند و اندیکاتور RSI نیز در روندی صعودی قرار دارد و بین ۳۰ تا ۵۰ باشد، در این حالت در صورت تشکیل الگوهای کندل برگشتی همانند الگوی دوجی سنجاقک یا کندل اینگالف صعودی، تریدرها می‌توانند وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

تایید کندل‌های برگشتی در ترید باند بولینگر (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

قرار دادن حد ضرر و تارگت

در نهایت پس از پیدا کردن موقعیت مناسب برای ورود به معامله تریدرها می‌بایست با توجه به استراتژی مدیریت ریسک در معاملات مربوطه نسبت به قرار دادن حد ضرر و تارگت در معامله مربوطه اقدام کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند در صورت باز کردن پوزیشن معالاتی لانگ حد ضرر خود را کمی پایین‌تر از ناحیه حمایتی مربوطه قرار دهند. تارگت را نیز می‌توانند با توجه به نسبت ریسک به ریوارد مربوطه یا با توجه به نزدیک‌ترین ناحیه مقاومتی در نمودار مربوطه قرار دهند.

با توجه به اینکه در اندیکاتور باند بولینگر خط بالایی این اندیکاتور همانند نوعی مقاومت عمل می‌کند، بنابراین تریدرها می‌توانند با توجه به رفتار قیمت در ناحیه مربوطه، در پوزیشن‌های لانگ تارگت را در خط بالایی این اندیکاتور قرار دهند.

از سویی دیگر در صورتی که تریدرها پوزیشن معاملاتی شورت باز می‌کنند، حد ضرر خود را می‌توانند کمی بالاتر از ناحیه مقاومتی مربوطه قرار دهند. برای تیک پروفیت نیز می‌توانند تارگت را با توجه به استراتژی مدیریت ریسک مربوطه در نزدیکی ناحیه حمایتی بعدی قرار دهند. علاوه بر این در پوزیشن‌های شورت تریدرها می‌توانند با توجه به رفتار قیمت در نمودار مربوطه تارگت را در خط پایینی این اندیکاتور قرار دهند.

قرار دادن حد ضرر و تارگت

باند بولینگر در بازار ارزهای دیجیتال

از باند بولینگر برای بررسی قیمت در بازار ارزهای دیجیتال نیز می‌توان استفاده کرد. در بازار ارزهای دیجیتال تریدرها می‌توانند از اندیکاتور باند بولینگر بر روی نمودار قیمت رمزارز موردنظر استفاده کنند. در این حالت می‌توانند علاوه بر شناسایی مقدار نوسانات ارز دیجیتال مربوطه، روندهای قیمتی مربوط به بازار رمزارز موردنظر را نیز رصد کنند.

این موضوع به تریدرها کمک می‌کند تا بتوانند از استراتژی‌های مربوط به ترید ارزهای دیجیتال با استفاده از اندیکاتور باند بولینگر استفاده کنند و موقعیت‌‌های مناسبی را برای ورود به معامله و کسب سود از روندهای افزایشی و کاهشی در نمودار مربوطه پیدا کنند. علاوه بر این با توجه به تکنولوژی محور بودن بازار ارزهای دیجیتال، تریدرها می‌بایست مهارت تحلیل بنیادی برای پیدا کردن توکن‌های مستعد رشد را نیز در خود تقویت کنند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در ابتدای این مطلب اندیکاتور باند بولینگر را شرح دادیم و توضیحاتی درباره تنظیمات این اندیکاتور بیان کردیم. سپس کاربردهای این اندیکاتور را شرح دادیم. برای این منظور کاربردهای این اندیکاتور را در اندازه‌گیری نوسانات قیمت، شناسایی روندهای بازار و شناسایی نواحی برگشت قیمت بیان کردیم.

در ادامه استراتژی‌های معاملاتی با استفاده از باند بولینگر را شرح دادیم. برای این منظور فشردگی، استراتژی شکست و استراتژی گام به گام را در باند بولینگر بیان کردیم. استفاده از اندیکاتورهای مکمل را توضیح دادیم و باند بولینگر در تایم‌فریم‌های مختلف را شرح دادیم. در ادامه نکات مهم برای ترید موفق با این اندیکاتور را بیان کردیم. محدودیت‌های اندیکاتور را شرح دادیم.

سوئینگ تریدینگ و ترید روزانه با باند بولینگر را بیان کردیم. مراحل ترید با باند بولینگر را شرح دادیم. برای این منظور مراحلی نظیر شناسایی بازار روند دار، شناسایی پولبک‌های قیمتی، تایید اندیکاتورها و کندل‌های برگشتی در ترید باند بولینگر را توضیح دادیم. در پایان نیز باند بولینگر در بازار ارزهای دیجیتال را شرح دادیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
TrendspiderCommodityTrading Strategy Guides
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *