الگوی کندلی پوشا چیست؟ – توضیح به زبان ساده

۱۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۶ شهریور ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۱۷ دقیقه
الگوی کندلی پوشا چیست؟ – توضیح به زبان ساده

الگوی کندلی پوشا زمانی در نمودار قیمت تشکیل می‌شود که کندل دوم بتواند به‌طور کامل کندل اولی را بپوشاند. این موضوع باعث شده تا این الگوی شمعی را الگوی کندلی پوشا بنامیم. الگوی کندلی پوشا از دو کندل تشکیل شده است که می‌تواند با توجه به نوع کندل‌ها و نحوه قرارگیری آن‌ها نسبت به هم در انواع صعودی یا نزولی دسته‌بندی شود. برای ترید با استفاده از این الگو لازم است تا به موقعیت تشکیل این الگو در نمودار قیمت نیز توجه کنیم تا بتوانیم با توجه به نوع صعودی یا نزولی این الگوی برگشتی موقعیت‌های مناسبی را برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی پیدا کنیم. در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع می‌پردازیم که الگوی کندلی پوشا چیست و پس از معرفی انواع صعودی و نزولی این الگوی شمعی، نحوه ترید با استفاده از این الگو را شرح می‌‌دهیم و درباره الگوی پوشش ابر سیاه و الگوی نفوذی در تحلیل تکنیکال نیز توضیحاتی را ارائه می‌کنیم.

997696

الگوی کندلی پوشا چیست؟

«الگوی کندلی پوشا» (Engulfing Patterns) از دو کندل در نمودار شمعی تشکیل شده است که نشان‌گر برگشت قیمت در بازار مربوطه است. کندل دوم در الگوی کندلی پوشا بزرگتر از کندل اولی است و به‌طور کامل آن را می‌پوشاند. در تحلیل تکنیکال دو نوع الگوی کندلی پوشا داریم که در ادامه هر کدام را شرح می‌دهیم.

  • الگوی کندلی پوشای صعودی
  • الگوی کندلی پوشای نزولی
الگوهای کندلی پوشای صعودی و نزولی
الگوهای کندلی پوشای صعودی و نزولی

الگوی کندلی پوشا نشانه چیست؟

الگوی کندلی پوشا در نمودار قیمت نشانه‌ای از احتمال برگشت قیمت از روند قبلی در بازار مربوطه است. در این حالت با توجه به نوع کندل پوشای صعودی یا نزولی که تشکیل می‌شود، این الگوی شمعی بیان‌گر برگشت روند به سمت قیمت‌های بالاتر یا پایین‌تر در بازار موردنظر است. بنابراین با توجه به ترتیب قرار گرفتن دو کندل و موقعیت تشکیل آن‌ها در نمودار قیمت، تریدرها می‌توانند انواع سیگنال‌های صعودی یا نزولی را از آن‌ها دریافت کنند.

در این قسمت یاد گرفتیم که الگوی کندلی پوشا چیست و به این موضوع پرداختیم که الگوی کندلی پوشا نشانه چیست. در ادامه تحلیل روند قیمتی در الگوی کندلی پوشا را شرح می‌دهیم.

تحلیل روند قیمتی در الگوی کندلی پوشا

با توجه به کندل‌های تشکیل دهنده الگوی کندلی پوشا می‌توان روند قیمت را در بازار مربوطه تحلیل کرد. با توجه به تایم‌فریم انتخابی بدنه هر کندل در این الگو همانند دیگر الگوهای موجود در تحلیل تکنیکال بیان‌گر فاصله بین باز شدن و بسته شدن قیمت در بازه زمانی موردنظر است.

بنابراین با مقایسه دو کندل موجود در الگوی اینگالف تریدرها می‌توانند تغییرات قیمت در بازار مربوطه را رصد کنند. علاوه بر این تریدرها با توجه به رنگ هر کندل متوجه می‌شوند که روند بازار در بازه زمانی مربوطه صعودی یا نزولی است.

تحلیل روند قیمتی در الگوی کندلی پوشا (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

نحوه پوشش کندل اول در الگوی اینگالف

در الگوی کندلی پوشا همان‌طور که از نام آن متوجه می‌شویم، کندل دومی به‌طور کامل کندل اولی را می‌پوشاند. برای این منظور لازم است تا هیچ قسمتی از اجزای کندل اول بیرون از کندل دوم نباشد و کندل دوم به‌طور کامل کندل قبل از خود را پوشش دهد.

به عبارت دیگر بیشینه‌ و کمینه کندل دوم می‌بایست کل کندل اول را در بر بگیرد. بنابراین در شناسایی الگوی کندلی پوشا لازم است تا به نحوه پوشش کندل اول توسط بدنه کندل دوم توجه بیشتری شود. الگوی کندلی پوشا یکی از محبوب‌ترین الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال است که جهت‌گیری احتمالی قیمت را در بازار موردنظر نشان می‌دهد.

یادگیری الگوهای شمعی با فرادرس

یکی از ابزارهای مهم و پایه‌ای در تحلیل تکنیکال نمودارهای شمعی هستند که به تریدرها کمک می‌کنند تا بتوانند تغییرات قیمت مربوط به بازه‌های زمانی مختلف را برای بازار موردنظر بررسی کند. نمودارهای شمعی از کندل‌های قیمت تشکیل شده‌اند.

هر کندل قیمتی می‌تواند در بازه‌های زمانی مختلفی که به آن تایم‌فریم می‌گویند، تغییرات قیمت را نشان دهد. تریدرها با بررسی هر کندل قیمت می‌توانند به‌راحتی قیمت باز شدن، بسته شدن، بیشینه و کمینه‌های قیمتی را برای تایم‌فریم مربوطه مشاهده کنند. از سویی دیگر با بررسی نمودارهای شمعی تریدرها می‌توانند انواع الگوهای شمعی تکرار شونده را در نمودار قیمت شناسایی کنند.

این الگوهای شمعی می‌توانند از یک کندل همانند کندل چکش یا دو کندل همانند الگوی کندلی پوشا در تحلیل تکنیکال تشکیل شوند. برخی از الگوهای شمعی نیز از سه کندل تشکیل شده‌اند. برای مثال الگوی کندلی ستاره عصرگاهی در تحلیل تکنیکال از سه کندل تشکیل شده است.

تریدرها با بررسی الگوهای شمعی در نمودار مربوطه می‌توانند روندهای آتی قیمت را پیش‌بینی کنند. برای این منظور علاوه بر توجه به شکل ظاهری الگوهای شمعی در نمودار قیمت، تریدرها نیاز دارند تا موقعیت قرارگیری این الگوهای شمعی در نمودار قیمت را نیز بررسی کنند.

این موضوع از آن جهت دارای اهمیت است که الگوهای شمعی ممکن است در قسمت‌های مختلفی از نمودار قیمت تشکیل شوند. از سویی دیگر این الگوها برای اینکه بتوانند از اعتبار کافی برای ترید برخوردار شوند، نیاز است تا در موقعیت‌های مناسبی از نمودار قیمت همانند نواحی حمایتی و مقاومتی در نمودار تشکیل شوند.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش بورس و تحلیل تکنیکال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

با توجه به این موضوع نیاز است تا تریدرها علاوه بر توجه به الگوهای شمعی در نمودار قیمت، به مفاهیم پایه‌ای در تحلیل تکنیکال همانند شناسایی نواحی حمایتی و مقاومتی و استفاده از ابزارهایی همانند خطوط روند در تحلیل تکنیکال آشنا شوند. با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در حوزه بورس و تحلیل تکنیکال می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

الگوی کندلی پوشای صعودی

الگوی کندلی پوشای صعودی یکی از انواع الگوی پوشا در تحلیل تکنیکال است که در روندهای نزولی در نمودار قیمت مشاهده می‌شود. در الگوی کندلی پوشای صعودی کندل دومی بدنه‌ای بزرگتر از کندل اولی دارد و به‌طور کامل آن را پوشش می‌دهد. علاوه بر این کندل اولی نزولی و کندل دومی صعودی است.

کندل اولی در الگوی کندلی پوشای صعودی بیان‌گر این موضوع است که قدرت فروشندگان باعث کاهش قیمت به سطوح پایین‌تر شده است. اما کندل دوم در این الگو با وجود اینکه در سطحی پایین‌تر از کندل اول باز می‌شود ولی روند صعودی قیمت را نشان می‌دهد. روند صعودی قیمت در کندل دوم به‌گونه‌ای است که اندازه این کندل اغلب تا دوبرابر کندل اولی می‌رسد و فشار خریداران در بازه زمانی مربوطه را نشان می‌دهد که توانسته قیمت را تا سطوحی بالاتر از سطوح قیمتی مربوط به کندل اول بالا ببرد.

الگوی کندلی پوشای صعودی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر،‌ روی آن کلیک کنید.)

الگوی پوشای صعودی نشانه چیست؟

الگوی کندلی پوشای صعودی در نمودار قیمت این موضوع را بیان می‌کند که در بازه زمانی مربوطه خریداران کنترل اصلی بازار را در دست دارند و توانسته‌اند قیمت را تا سطوح بالاتری افزایش دهند. بنابراین تشکیل این الگو در نمودار قیمت معمولا به‌عنوان نوعی سیگنال خرید برای تریدرها محسوب می‌شود که آن‌ها می‌توانند در صورت دریافت تاییدهای مربوطه وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

از سویی دیگر تشکیل الگوی پوشای صعودی در نمودار قیمت با توجه به اینکه بیان‌گر احتمال برگشت روند نزولی به سمت سطوح بالاتر در نمودار قیمت است، باعث می‌شود تا افرادی که پوزشن‌های معاملاتی شورت دارند، با توجه به شرایط بازار مربوطه پوزشن‌های خود را ببندند تا از ضررهای احتمالی مربوط به برگشت روند نزولی به صعودی اجتناب کنند.

با وجود اینکه سایه‌های کندل‌ها در الگوی کندلی پوشا به اندازه بدنه کندل‌ها اهمیت ندارند ولی تریدرها با توجه به سایه‌ پایینی کندل دوم در الگوی کندلی پوشای صعودی می‌توانند سطوح قیمتی مناسبی برای قرار دادن حد ضرر در معامله موردنظر پیدا کنند.

سایه پایینی کندل دوم در این الگو بیان‌گر حداقل قیمتی است که تریدرها در بازه زمانی مربوطه معامله کرده‌اند. بنابراین زمانی که تریدرها حد ضرر را پایین‌تر از سایه پایینی کندل دوم در این الگو قرار دهند با برگشت روند به سمت سطوح پایین‌تر، حد ضرر فعال شده و از زیان بیشتر جلوگیری می‌شود.

پوشش کامل کندل اول توسط کندل صعودی دوم
پوشش کامل کندل اول توسط کندل صعودی دوم

موقعیت تشکیل الگو در نمودار

زمانی که تریدرها انواع الگوی کندلی پوشا همانند الگوی اینگالف صعودی در نمودار قیمت را بررسی می‌کنند، لازم است تا به رفتار کندل‌های قبلی در نمودار مربوطه نیز توجه کنند. این موضوع برای باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی با توجه به الگوی اینگالف صعودی از اهمیت بالایی برخوردار است.

بنابراین تریدرها برای بررسی میزان اعتبار الگوی کندلی پوشا در تحلیل تکنیکال نیاز است تا علاوه بر شناسایی این الگو موقعیت تشکیل این الگو را در نمودار قیمت بررسی کنند. علاوه بر این تریدرها برای انجام معاملات موفق لازم است تا تاییدهای مربوط به پیش‌بینی روندهای آتی قیمت را با استفاده از ابزارها موجود در تحلیل تکنیکال همانند انواع اندیکاتورها بررسی کنند.

مثالی از الگوی کندلی پوشای صعودی

در تصویر زیر نمودار پوند به دلار را در بازار فارکس مشاهده می‌کنید. در داخل نقطه‌چین در تصویر زیر الگوی کندلی پوشا را از نوع صعودی مشاهده می‌کنید که در آن کندل صعودی دوم توانسته است کندل اولی را پوشش دهد. با وجود اینکه در این مثال سایه پایینی کندل اول از سایه پایینی کندل دوم پایین‌تر است اما بدنه کندل دومی تقریبا دو برابر کندل اولی است. در این مثال پس از تشکیل الگوی کندلی پوشا همان‌طور که مشاهده می‌کنید، روند صعودی قیمت شروع شده است.

تشکیل کندل پوشای صعودی در نمودار پوند به دلار در بازار فارکس (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی کندلی پوشای نزولی

الگوی کندلی پوشای نزولی عکس الگوی کندلی پوشای صعودی است. این الگو نیز از دو کندل تشکیل شده است که در آن کندل دومی نزولی است و به‌طور کامل توانسته کندل صعودی اولی را بپوشاند. کندل اولی در الگوی کندلی پوشای نزولی بیان‌گر این است که خریداران قدرت در بازار مربوطه را به‌دست دارند و توانسته‌اند هم‌جهت با روند صعودی قبلی باعث افزایش قیمت به سطوح بالاتر شوند.

اما با تشکیل کندل دوم در این الگو تریدرها مشاهده می‌کنند که قدرت فروشندگان افزایش پیدا می‌کند و فشار فروش قیمت را به سطوحی پایین‌تر از قیمت‌های موجود در کندل اولی می‌رساند. در این الگو کندل دومی در سطحی بالاتر از کندل اولی باز می‌شود ولی در قیمت‌هایی پایین‌تر از کندل اولی بسته می‌شود.

الگوی کندلی پوشای نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

مفهوم الگوی کندلی پوشای نزولی چیست؟

الگوی کندلی پوشای نزولی این موضوع را به تریدرها می‌گوید که بازار بعد از روند صعودی خود را برای شروع روندی نزولی در بازار مربوطه آماده می‌کند. این الگوی برگشتی در تحلیل تکنیکال سیگنالی برای افزایش قدرت فروشندگان بازار است و این موضوع را بیان می‌کند که احتمال ریزش قیمت به سطوح پایین‌تر نیز وجود دارد.

تریدرها با مشاهده این الگوی شمعی با درنظر گرفتن دیگر شرایط موجود در بازار مربوطه می‌توانند خود را برای باز کردن پوزشن‌های معاملاتی شورت در بازار مربوطه آماده کنند. از سویی دیگر افرادی که دارای پوزشن‌های معاملاتی لانگ هستند با مشاهده این الگوی کندلی ممکن است برای جلوگیری از زیان‌های احتمالی پوزشن معاملاتی خود را ببندند.

افرادی که با استفاده از الگوی کندلی پوشای نزولی قصد ترید دارند می‌توانند با توجه به سایه بالایی در کندل دوم این الگو قیمت‌های مناسبی را برای قرار دادن حد ضرر در معاملات به‌دست آورند. در این حالت تریدرها می‌توانند با توجه به محدوده قیمتی مربوط به تشکیل سایه بالایی کندل دوم، سطوح مناسبی را برای قرار دادن حد ضرر در معامله مربوطه پیدا کنند.

مثالی از الگوی کندلی پوشای نزولی

در تصویر زیر نمونه‌ای از تشکیل الگوی کندلی پوشا از نوع نزولی را مشاهده می‌کنید. این نمودار که مربوط به جفت ارز معاملاتی دلار آمریکا به ین ژاپن در بازار فارکس است، تشکیل کندل صعودی با بدنه‌ای کوچک در ادامه روند صعودی بازار در الگوی اینگالف نزولی را نشان می‌دهد.

در ادامه کندل نزولی دوم در این الگو تشکیل می‌شود که نشانه‌ای از جهت‌گیری بازار به سمت قیمت‌های پایین‌تر در بازار مربوطه است. در این مثال با وجود اینکه کندل دوم در محدوده قیمتی مشابه با کندل اول در نمودار مربوطه باز شده است، اما در بازه زمانی مربوطه ریزش زیادی را تجربه کرده است.

تشکیل الگوی کندلی پوشای نزولی در نمودار جفت ارز معاملاتی دلار آمریکا به ین ژاپن (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

نحوه استفاده از الگوی کندلی پوشا

کاربرد الگوی کندلی پوشا در پیدا کردن نواحی برگشت روند در نمودار قیمت است. برای مثال در بازارهای پرنوسانی همانند بازار فارکس از این الگو برای پیدا کردن سریع نواحی احتمالی برگشتی برای قیمت در نمودار جفت ارز موردنظر استفاده می‌شود.

لازم به ذکر است الگوی کندلی پوشا یکی از انواع الگوهای شمعی در تحلیل تکنیکال است که تریدرها می‌‌توانند از آن برای دریافت تاییدهای بیشتر برای انجام معامله در کنار ابزارهای دیگری نظیر اندیکاتورهای حجم و اندیکاتور RSI نیز استفاده کنند.

برای اینکه تریدرها بتوانند مهارت‌های لازم را در انجام معاملات با توجه به الگوی کندلی پوشا در بازار موردنظر به‌دست آورند، می‌توانند در ابتدا با باز کردن حساب آزمایشی در کارگزاری یا صرافی مربوطه، استراتژی‌های معاملاتی خود را بررسی کنند و پس از اطمینان از عملکرد درست استراتژی مربوطه، از آن برای ترید در حساب اصلی خود استفاده کنند.

برای انجام ترید با توجه به الگوی کندلی پوشا در ابتدا نیاز داریم تا این الگو را در نمودار قیمت شناسایی کنیم. بنابراین در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که نحوه شناسایی الگوی کندلی پوشا چیست و درباره نحوه پیدا کردن الگوی کندلی پوشا در نمودار قیمت توضیحاتی می‌دهیم.

نحوه شناسایی الگوی کندلی پوشا (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

نحوه شناسایی الگوی کندلی پوشا

شناسایی الگوی کندلی پوشا در نمودار قیمت مهارتی است که به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند نواحی مهم قیمتی که در آن‌ها احتمال برگشت قیمت در نمودار وجود دارد را برای انجام معاملات موفق شناسایی کنند. برای شناسایی این الگوی برگشتی در نمودار قیمت می‌توانیم مراحل زیر را انجام دهیم.

  • انتخاب بازار موردنظر: الگوی کندلی پوشا را می‌توانیم برای شناسایی نواحی احتمالی برگشت قیمت در بازارهای متنوعی استفاده کنیم. بنابراین برای استفاده از این الگو در ابتدا نیاز است تا بازار موردنظر خود را برای بررسی نمودار قیمت مربوطه انتخاب کنیم. از سویی دیگر لازم است تا تایم فریم موردنظر خود را نیز برای تحلیل نمودار قیمت در بازه مربوطه انتخاب کنیم.
  • انتخاب نوع اگوی کندلی پوشا: لازم به ذکر است که دو نوع الگوی کندلی پوشا را می‌توان در نمودار قیمت شناسایی کرد. یکی از این الگوها صعودی و دیگری نزولی است که با توجه به روندهای قبلی در نمودار مربوطه می‌توانیم یکی از آن‌ها را در نمودار قیمت شناسایی کنیم.
  • بررسی روند قیمت: برای اینکه بتوانیم یکی از انواع الگوهای پوشای صعودی و نزولی را در نمودا قیمت پیدا کنیم، نیاز است تا در ابتدا روند بازار مربوطه را شناسایی کنیم. برای این منظور در زمانی که روندهای صعودی در بازار موردنظر وجود داشته باشد تریدرها می‌توانند در انتهای روند مربوطه، الگوی کندلی پوشای نزولی را شناسایی کنند. از سویی دیگر در روندهای نزولی قیمت تریدرها می‌توانند به‌دنبال پیدا کردن الگوی کندلی پوشای صعودی در نمودار مربوطه باشند.
  • توجه به ساختار الگوی کندلی پوشا: پس از شناسایی روند قیمتی در بازار مربوطه تریدرها می‌توانند الگوی کندلی پوشای موردنظر را در آن‌ها شناسایی کنند. برای این منظور نیاز است تا به ساختار کندل‌های مربوطه توجه کنند. کندل اولی در این الگو بدنه‌ای کوچک دارد که بیان‌گر ضعیف شدن روند قبلی در نمودار است. در این حالت تریدرها می‌بایست به اندازه بدنه کندل دوم توجه کنند. کندل دوم لازم است به‌طور کامل کندل قبلی را بپوشاند.
  • توجه به موقعیت تشکیل الگوی شمعی: برای اینکه تریدرها با سهولت بیشتری الگوی کندلی پوشا را در نمودار قیمت شناسایی کنند، می‌توانند نواحی مهم قیمتی همانند نواحی حمایت و مقاومتی را در ابتدا در نمودار قیمت شناسایی کنند. در این حالت با توجه به احتمال بیشتر برای برگشت روند در نواحی حمایت و مقاومتی، احتمال تشکیل یکی از انواع الگوهای شمعی برگشتی مانند الگوی کندلی پوشا در این نواحی بیشتر است.

در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که ترید الگوی کندلی پوشا چیست و درباره آن توضیحاتی ارائه می‌کنیم.

ترید الگوی کندلی پوشا چیست؟

ترید الگوی کندلی پوشا به معنی استفاده از این الگوی شمعی برای پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی در بازار موردنظر است. برای اینکه افراد بتوانند با استفاده از این الگوی شمعی ترید کنند نیاز دارند تا با کمک این الگو و رفتار قیمت نواحی مهم قیمتی برای انجام معاملات را شناسایی کنند. در ادامه سطوح مهم قیمتی برای ترید را بیان می‌کنیم و هر کدام را به‌طور جداگانه شرح می‌دهیم.

قیمت ورود به معامله

برای اینکه تریدرها بتوانند قیمت ورود به معامله را با توجه به الگوی کندلی پوشا در نمودار قیمت پیدا کنند، در ابتدا نیاز دارند تا نوع صعودی یا نزولی این الگوی کندلی را مشخص کنند تا در ادامه بتوانند با توجه به ساختار الگوی مربوطه سطح قیمتی مناسبی را برای ورود به معامله پیدا کنند. بنابراین می‌توانیم دو حالت زیر را برای پیدا کردن قیمت ورود به معامله با الگوی کندلی پوشا در نمودار مربوطه در نظر بگیریم.

  • ورود به معامله در الگوی پوشای نزولی: در الگوی پوشای نزولی با توجه به اینکه کندل دوم، کندل صعودی قبل از خود را به‌طور کامل می‌پوشاند، بنابراین تریدرها پس از تکمیل این الگو با توجه به شرایط نمودار مربوطه به‌دنبال پیدا کردن موقعیت مناسبی برای باز کردن پوزیشن معاملاتی شورت و استفاده از روندهای احتمالی نزولی در نمودار مربوطه هستند.
  • ورود به معامله در الگوی پوشای صعودی: در الگوی پوشای صعودی کندل دومی به‌طور کامل کندل نزولی قبلی را می‌پوشاند. این موضوع احتمال حرکت قیمت در جهت سطوح بالاتر قیمتی در نمودار مربوطه را افزایش می‌دهد. بنابراین تریدرها می‌توانند با توجه به بررسی تاییدهای دیگر در نمودار موردنظر وارد پوزیشن معاملاتی لانگ شوند.

برای ورود به معامله با استفاده از الگوی کندلی پوشا لازم است تا تریدرها تاییدهای لازم را برای باز کردن پوزشن‌های معاملاتی مربوطه از ابزارهای دیگر موجود در تحلیل تکنیکال یا از رفتار قیمت در کندل‌ بعدی قیمت دریافت کنند. در این قسمت آموختیم که قیمت ورود به معامله در الگوی کندل پوشا چیست و درباره پوزیشن‌های معاملاتی مرتبط با الگوی کندلی پوشا برای ورود به معامله توضیحاتی ارائه کردیم. در ادامه به این موضوع می‌پردازیم که قیمت تیک پروفیت در ترید الگوی کندلی پوشا چیست و توضیحاتی درباره آن بیان می‌کنیم.

قیمت تیک پروفیت

بعد از اینکه تریدرها به معامله ورود کردند، می‌توانند اهداف قیمتی را برای کسب سود از معامله مربوطه تعیین کنند که به آن سطح قیمتی برای تیک پروفیت می‌گویند. برای این منظور تریدرها می‌توانند با توجه به شرایط قیمت در نمودار مربوطه از نزدیک‌ترین سطوح حمایتی یا مقاومتی در نمودار قیمت با توجه به پوزیشن معاملاتی مربوطه برای قرار دادن تارگت معاملاتی استفاده کنند. برای یادگیری بررسی قیمت با استفاده از تحلیل تکنیکال می‌توانید فیلم آموزش مقدماتی پرایس اکشن در بورس و بازارهای مالی فرادرس را مشاهده کنید.

قیمت حد ضرر

همزمان با ورود به معامله و قرار دادن تارگت معاملاتی تریدرها لازم است تا برای انجام مدیریت ریسک بهینه در انجام معاملات، سطح قیمتی مناسبی را برای قرار دادن حد ضرر برای معامله مربوطه انتخاب کنند. برای قرار دادن حد ضرر در الگوی کندلی پوشا تریدرها می‌توانند از بیشینه و کمینه کندل دوم در این الگو برای پیدا کردن سطح قیمتی مناسب برای حد ضرر استفاده کنند.

برای این منظور در الگوی کندلی پوشای صعودی حد ضرر را پایین‌تر از کمینه کندل دوم قرار می‌دهند و در الگوی کندلی پوشای نزولی نیز می‌توانند حد ضرر را در بالای بیشینه کندل دوم قرار دهند.

قرار دادن حد ضرر زیان‌های احتمالی از نوسانات قیمت را کاهش می‌دهد و با استفاده از حد ضرر تریدرها می‌توانند نسبت ریسک به ریوارد مناسبی را با توجه به قیمت تارگت در معامله مربوطه انتخاب کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره نسبت ریسک به ریوارد در انجام معاملات می‌توانید مطلب ریسک به ریوارد چیست را از مجله فرادرس مطالعه کنید.

ترید الگوی کندلی پوشا در روند نزولی چیست؟

ترید الگوی کندلی پوشا در روندهای نزولی به معنی پیدا کردن موقعیت‌های مناسب معاملاتی برای باز کردن پوزیشن معاملاتی لانگ با توجه به تشکیل الگوی کندلی پوشای صعودی در نواحی حمایتی در نمودار مربوطه است. برای مثال همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید نمودار پوند به دلار در روند نزولی خود با رسیدن به ناحیه حمایتی، الگوی کندلی پوشای صعودی را تشکیل داده است.

در این الگو همان‌طور که مشاهده می‌کنید تشکیل کندل اول با بدنه‌ای کوچک بیان‌گر روند نزولی بازار در بازه زمانی مربوطه است. اما در ادامه کندل سبز صعودی دوم در این الگو توانسته است کندل اولی را بپوشاند. بنابراین کندل دوم توانسته الگوی پوشای صعودی در نمودار را کامل کند و نشان‌دهنده احتمال برگشت روند از حالت نزولی به صعودی است.

این الگو بیان‌گر ضعیف شدن قدرت فروشندگان و افزایش قدرت خریداران در بازار مربوطه است. در این مثال تریدرها می‌توانند تارگت‌های قیمتی خود را در نزدیک‌ترین ناحیه مقاومتی در نمودار مربوطه قرار دهند. همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید تریدرها می‌توانند حد ضرر را با توجه به کندل صعودی دومی و سایه پایینی آن در محل مناسبی قرار دهند.

ترید الگوی کندلی پوشا در روند نزولی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

ترید الگوی کندلی پوشا در روند صعودی چیست؟

ترید الگوی کندلی پوشا در روند صعودی به معنی پیدا کردن موقعیت‌های معاملاتی برای باز کردن پوزیشن‌ معاملاتی شورت با توجه به تشکیل الگوی کندلی پوشای نزولی در نواحی مقاومتی در نمودار مربوطه است. برای مثال همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید، روند صعودی با رسیدن به ناحیه‌ای مقاومتی الگوی کندلی پوشا را تشکیل داده است.

در این مثال کندل اولی صعودی است اما توسط کندل نزولی بعدی به‌طور کامل پوشیده شده است. بنابراین کندل دوم باعث تکمیل الگوی پوشای نزولی در نمودار مربوطه می‌شود و بیان‌‌گر احتمال برگشت روند به سطوح پایین‌تر قیمتی در بازار مربوطه است.

تشکیل الگوی کندلی پوشا در این مثال نشان‌دهنده قدرت گرفتن فروشندگان در بازار است. تریدرها با دیدن این الگوی کندلی احتمال ریزش بیشتری را انتظار دارند. پس از ورود به معامله تریدرها می‌توانند تارگت‌ قیمتی برای معامله موردنظر را در نزدیک‌ترین ناحیه حمایتی در نمودار مربوطه قرار دهند. با توجه به استفاده از پوزیشن معاملاتی شورت برای کسب سود در این معامله تریدرها می‌توانند حد ضرر خود را در بالای کندل دوم در این الگو قرار دهند.

ترید الگوی کندلی پوشا در روند صعودی (برای مشاهده تصویر در ابعاد بزرگتر، روی آن کلیک کنید.)

الگوی کندلی پوشا در بازار ارزهای دیجیتال

تریدرها از الگوهای شمعی متنوعی همانند الگوی کندلی پوشا در تحلیل تکنیکال می‌توانند برای بررسی رفتار قیمت در نمودارهای ارزهای دیجیتال نیز استفاده کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند از ابزارهای موجود در تحلیل تکنیکال برای پیدا کردن روندهای آتی قیمت در بازار کریپتو کمک بگیرند.

یکی از ابزارهای مهم تحلیلی در بازار کریپتو الگوهای شمعی هستند که تریدرها می‌توانند از انواع آن‌ها همانند الگوی کندلی پوشا برای پیدا کردن نواحی مهم قیمتی برای انجام معامله استفاده کنند. برای این منظور تریدرها می‌توانند با توجه به روندهای صعودی یا نزولی در بازار رمزارز موردنظر از یکی از انواع صعودی یا نزولی الگوی کندلی پوشا برای ترید استفاده کنند.

استفاده از الگوی کندلی پوشا در بازار ارزهای دیجیتال نیز مشابه با استفاده از این الگوی در بازارهای دیگر مالی همانند بازار فارکس است. برای مثال زمانی که در روندهای صعودی، قیمت به نواحی مقاومتی در نمودار نزدیک می‌شود، تریدرها می‌توانند با مشاهده یکی از انواع الگوهای برگشتی همانند الگوی کندلی پوشای نزولی نسبت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی شورت در نمودار مربوطه اقدام کنند.

در حالتی برعکس نیز در روندهای نزولی این امکان وجود دارد که تریدرها با مشاهده نزدیک شدن روند نزولی قیمت به نواحی حمایتی در نمودار مربوطه با پیدا کردن الگوی کندلی پوشای صعودی وارد پوزیشن‌ معاملاتی لانگ شوند تا بتوانند از روندهای احتمالی صعودی در بازار مربوطه استفاده کنند. اما بازار ارزهای دیجیتال علاوه بر تحلیل تکنیکال همانند بازارهای دیگر مالی نیاز دارد تا از جنبه‌های دیگری نیز بررسی شود.

صفحه نخست فیلم‌های آموزشی ارز های دیجیتال فرادرس
برای مشاهده مجموعه فیلم‌های آموزش ارزهای دیجیتال فرادرس، روی تصویر کلیک کنید.

برای این منظور تریدرها نیاز دارند تا عوامل تاثیرگذار بنیادی بر روی نوسانات قیمتی در بازار ارزهای دیجیتال را نیز بررسی کنند. عواملی مانند میزان کاربرد توکن پروژه رمزارزی و میزان سرمایه‌گذاری شرکت‌ها در پروژه مربوطه از عواملی هستند که در میزان رشد توکن مربوطه تاثیرگذارند و برای انجام معاملات موفق لازم است به آن‌ها توجه شود.

با توجه به اهمیت این موضوع فیلم‌های آموزشی متنوعی در فرادرس درباره نحوه سرمایه‌گذاری و ترید در بازار ارزهای دیجیتال تهیه شده است که لینک برخی از آن‌ها را در فهرست زیر مشاهده می‌کنید.

برای مشاهده فیلم‌های آموزشی بیشتر در این حوزه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

جمع‌بندی

در این مطلب از مجله فرادرس به این موضوع پرداختیم که الگوی کندلی پوشا چیست و درباره تحلیل روند قیمتی در الگوی کندلی پوشا توضیحاتی را بیان کردیم. الگوی کندلی پوشای صعودی را شرح دادیم. برای این منظور پس از ارائه توضیحاتی درباره این نوع از الگوی پوشا آن را با مثالی بیان کردیم.

سپس الگوی کندلی پوشای نزولی را شرح دادیم. بنابراین مفهوم الگوی کندلی پوشای نزولی را توضیح دادیم و این نوع از الگوی پوشا را با مثالی شرح دادیم. در ادامه نحوه استفاده از الگوی کندلی پوشا را بیان کردیم و درباره نحوه شناسایی این الگو در نمودار قیمت توضیحاتی دادیم. ترید الگوی کندلی پوشا را شرح دادیم و درباره قیمت ورود به معامله، تیک پروفیت و حد ضرر در انجام معاملات توضیحاتی ارائه کردیم.

سپس الگوی پوشش ابر سیاه که یکی از انواع الگوهای نزولی در تحلیل تکنیکال است را شرح دادیم و به این نکته اشاره کردیم که این الگو را می‌توان نوعی الگوی پوشای نزولی ناقص فرض کرد. در ادامه نیز الگوی نفوذی در تحلیل تکنیکال را بیان کردیم و درباره صعودی بودن این الگو و نحوه ترید با استفاده از آن توضیحاتی را ارائه کردیم. در پایان نیز الگوی کندلی پوشا در بازار ارزهای دیجیتال را شرح دادیم.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IGFXOpen
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *