آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای مبتدی تا حرفه ای

۴۳۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
زمان مطالعه: ۳۱ دقیقه
آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای مبتدی تا حرفه ای

GPT یکی از دستاوردهای مهم در حوزه «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence | AI) است و با قابلیت‌های مختلفی که دارد، تحولات چشمگیری را انجام برخی امور ایجاد کرده است. یادگیری مهارت کار با این ابزار (یا سایر ابزارهای مشابه) می‌تواند به افراد کمک کند تا وظایف خود را راحت‌تر و سریع‌تر پیش ببرند و به همین خاطر،‌ به تعداد کاربران این ابزارها روزانه اضافه می‌شود. در مطلب حاضر از مجله فرادرس، قصد داریم به مخاطب یک دید اولیه در مورد کارهایی ارائه دهیم که می‌تواند با «چت جی پی تی» (ChatGPT) انجام دهد و به آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT در امور مختلف می‌پردازیم.

فهرست مطالب این نوشته
997696

در ابتدای این مطلب، یک توضیح کلی از هوش مصنوعی GPT ارائه می‌دهیم و ویژگی‌ها و قابلیت‌های آن را شرح خواهیم داد تا مخاطبان این مقاله یک دید کلی از این ابزار به دست آورند. سپس، به آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT در چند امور پرکاربرد می‌پردازیم و برای هر یک از آن‌ها مثالی کاربردی ارائه خواهیم داد.

هوش مصنوعی GPT چیست؟

چت‌ جی پی تی یک ربات چت هوش مصنوعی است که توسط شرکت OpenAI طراحی شد و از آن می‌توان به عنوان یک دوست مجازی برای برقراری مکالمه و پرسیدن سوالات مختلف استفاده کرد. این ابزار می‌تواند در قالب زبان انسان راه‌حل‌هایی را درباره مشکلات و سوالات شما ارائه دهد. به عبارتی، مدل هوش مصنوعی GPT بر پایه روش‌های پیشرفته «پردازش زبان طبیعی» (Natural Language Processing | NLP) می‌تواند درخواست کاربر را درک کند و متناسب با نیاز او، راهنمایی لازم را ارائه دهد.

نسخه‌های اولیه هوش مصنوعی GPT دارای ایراداتی بود که بر اساس بازخورد کاربران شناسایی و رفع شد. با این حال، کاربرانی که از این ابزار استفاده می‌کنند، باید بدانند که ممکن است پاسخ‌های نادرستی را نیز از چت جی پی تی دریافت کنند. بنابراین، در هنگام استفاده از این سیستم هوشمند باید میزان صحت پاسخ‌ها را نیز بسنجید.

در حال حاضر، OpenAI دو نسخه  ChatGPT 3.5 و GPT 4 را در اختیار کاربران قرار داده است که این دو نسخه چند تفاوت کلیدی با هم دارند. نسخه GPT-4 جدیدترین نسخه‌ «مدل زبانی» (Language Model) است و نسبت به مدل GPT-3.5 (که هم‌اکنون ChatGPT را پشتیبانی می‌کند) پیشرفت‌های قابل توجهی را به همراه دارد. این نسخه جدیدتر توانایی پردازش متن و تصویر را دارد و می‌تواند در ورودی خود، داده‌های متنی و تصویری دریافت کند. این قابلیت برای تحلیل و درک موارد مانند جداول، نمودارها یا چارت‌ها مفید است.

مردی در حال کار کردن با چت بات GPT است - آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT

باید خاطرنشان کرد قابلیت پردازش تصویر در نسخه GPT-4 برای عموم مردم در دسترس نیست و اگر قصد دارید از این ویژگی استفاده کنید، باید با عضویت در ChatGPT Plus مبلغ ۲۰ دلار در ماه را پرداخت کنید. البته، شما می‌توانید از هوش مصنوعی مایکروسافت بینگ به طور رایگان استفاده کنید که توسط مایکروسافت بر پایه مدل GPT-4 توسعه یافته است. این مطلب به آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT نسخه 3.5 را شامل می‌شود که این نسخه از زبان فارسی نیز پشتیبانی می‌کنند. افرادی که قصد دارند شروع کار با این ابزار را یاد بگیرند، می‌توانند از این مطلب به خوبی بهره‌مند شوند. در ادامه مطلب، به نحوه استفاده از ابزار هوش مصنوعی GPT می‌پردازیم.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT

در این بخش از مطلب حاضر، به نحوه شروع کار با ابزار هوش مصنوعی GPT می‌پردازیم و با ارائه مثال‌های کاربردی آموزش می‌دهیم چطور با این ابزار ارتباط برقرار کنید. باید به این نکته اشاره کنیم که کاربران از طریق پرامپت نویسی با این ابزار به مکالمه می‌پردازند. پیش از آن که آموزش گام به گام را برای نحوه کار با این ابزار شروع کنیم، به توضیحی پیرامون پرامپت نویسی خواهیم پرداخت تا مخاطبان با این اصطلاح آشنا شوند.

پرامپت نویسی برای استفاده از ChatGPT

همان‌طور که انسان از طریق زبان خود با سایر انسان‌ها تعامل می‌کند، برای برقراری ارتباط با هوش مصنوعی نیز به زبانی خاص نیاز داریم. شیوه ارتباطی با هوش مصنوعی، پرامپت نویسی نام دارد و پرامپت دستوری (یا خواسته‌ای) است که به سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی می‌دهیم تا بر اساس آن، وظایف مختلفی را برای ما انجام دهند.

پرامپت می‌تواند به صورت نوشتاری یا گفتاری باشد. برای مثال، فرض کنید قصد داریم از هوش مصنوعی بخواهیم عکسی از منظره‌ای خاص را برایمان نقاشی کند. برای این کار، باید منظره مورد نظرمان را با جزئیات برای هوش مصنوعی شرح دهیم. گویی که داریم آن را برای یک نقاش واقعی توصیف می‌کنیم. هوش مصنوعی نیز با استفاده از این اطلاعات، نقاشی مورد نظر شما را خلق می‌کند. پرامپت نویسی، مهارتی است که با تمرین و ممارست ارتقا می‌یابد. هر چه پرامپت‌ها دقیق‌تر و واضح‌تر باشند، هوش مصنوعی وظایف را بهتر انجام می‌دهد. در ادامه مطلب حاضر، با ارائه مثال‌های کاربردی، به نحوه نوشتن پرامپت می‌پردازیم تا خوانندگان این مقاله با مطالعه مثال‌ها بتوانند به راحتی از هوش مصنوعی GPT استفاده کنند.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT و ساخت اکانت

برای آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT باید در ابتدا به نحوه ساخت حساب کاربری در سایت OpenAI بپردازیم. اگر از قبل در سایت OpenAI حساب کاربری ایجاد کرده‌اید، می‌توانید این بخش را به طور کامل نادیده بگیرید. در غیر این صورت، در مطالعه ادامه این مطلب، همراه ما باشید. برای ساخت حساب کاربری، به وب سایت OpenAI [+] مراجعه کنید:

برای بزرگ‌نمایی تصویر، بر روی آن کلیک کنید.

سپس، از منوی بالای صفحه، گزینه Try ChatGPT را انتخاب کنید:

برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

در مرحله بعد، بر روی گزینه Sign Up کلیک کنید. چنانچه از قبل حساب کاربری برای خود ایجاد کرده‌اید، می‌توانید گزینه Sign In را انتخاب کنید.

برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

در مرحله بعد، برای اطمینان از این که ربات نیستید، باید هویتتان مشخص شود:

برای ملاحظه تصویر با مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

در مرحله بعد می‌توانید با وارد کردن ایمیل و رمز عبور، به ساخت حساب کاربری خود اقدام کنید:

برای بزرگ‌نمایی، بر روی تصویر کلیک کنید.

در گام بعدی، برای حساب کاربری خود نامی را انتخاب و تاریخ تولد خود را وارد می‌کنید:

برای بزرگ‌نمایی، بر روی تصویر کلیک کنید.

در نهایت، وارد صفحه‌ای می‌شوید که می‌توانید از هوش مصنوعی GPT استفاده کنید:

برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

حال که با نحوه ساخت حساب کاربردی در OpenAI‌ آشنا شدید، قصد داریم به آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT در امور مختلفی بپردازیم که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • آموزش و یادگیری دانش‌آموزان
  • برنامه نویسی
  • یافتن فرصت شغلی
  • تولید محتوا
  • ترجمه
  • یادگیری زبان دوم

پیش از آن که به نحوه استفاده از GPT برای هر یک از امور ذکر شده در فهرست بالا بپردازیم، در بخش بعدی مطلب حاضر، به معرفی فیلم‌های آموزشی فرادرس خواهیم پرداخت که مرتبط با موضوع این مطلب هستند و افراد می‌توانند از آن‌ها برای یادگیری بیشتر خود بهره ببرند.

فیلم های آموزشی چت جی پی تی

فیلم های آموزشی ChatGPT فرادرس

به آن دسته از افرادی که قصد دارند مهارت کار با ابزار ChatGPT را به طور مفصل یاد بگیرند، سایت آموزشی فرادرس را پیشنهاد می‌دهیم که در این خصوص، آموزش‌های مختلف و متنوع و جامعی را فراهم کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند با شرکت در دوره‌های زیر، به یک شناخت کلی از این ابزار هوش مصنوعی دست پیدا کنند:

همچنین، فرادرس فیلم‌های آموزشی مختلفی را برای مخاطبان فراهم کرده است که در یادگیری مهارت استفاده از هوش مصنوعی GPT در امور مختلف به آن‌ها کمک به‌سزایی می‌کنند و افراد مبتدی یا حتی حرفه‌ای می‌توانند از نکات آموزشی این دوره‌ها بهره‌مند شوند. به عنوان مثال، اگر در امر آموزش فعالیت دارید یا به انجام پژوهش علاقه‌مند هستید و می‌خواهید از ChatGPT در این امور استفاده کنید، فیلم‌های آموزشی زیر می‌توانند به شما کمک کنند:

به علاوه، اگر شما جزو آن دسته از افرادی هستید که به برنامه نویسی و حیطه‌های مرتبط با آن علاقه دارید و می‌خواهید از هوش مصنوعی GPT در توسعه پروژه‌های مختلف برنامه نویسی کمک بگیرید، فیلم‌های آموزشی زیر می‌توانند به شما نکات مهمی را آموزش دهند:

یکی از قابلیت‌های مهم GPT، کاربرد آن در حیطه آموزش و یادگیری زبان دوم است. اگر قصد یادگیری زبان خارجی را دارید و می‌خواهید مهارت‌های زبانی خود را تقویت کنید، ChatGPT می‌تواند به شما کمک کند. سایت فرادرس دوره‌های آموزشی زیر را برای زبان‌آموزان فراهم کرده است تا بتوانند به راحتی از امکانات ابزار هوش مصنوعی GPT در امر یادگیری زبان بهره‌مند شوند:

فیلم‌های آموزشی ذکر شده در فهرست بالا، تنها بخشی از دوره‌های آموزشی فرادرس بود. پلتفرم فرادرس مجموعه فیلم‌های آموزشی مختلفی را برای یادگیری ChatGPT برای انجام امور مختلف فراهم کرده است و افراد با سطوح دانش و مهارت متفاوت می‌توانند در این دوره‌ها شرکت کنند. لینک آموزش جامع ChatGPT را در ادامه ملاحظه می‌کنید:

آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای یادگیری دانش آموزان

از زمان راه‌اندازی هوش مصنوعی GPT توسط OpenAI، این ابزار میان همگان محبوب شده است و دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و متخصصان نیز به جمع کاربران آن پیوسته‌اند و در زمینه یادگیری دانش و مهارت جدید، از این ابزار استفاده می‌کنند. در این بخش از مطلب حاضر، به آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای دانش‌آموزان و دانشجویان می‌پردازیم و با ارائه مثال‌های کاربردی از شیوه پرامپت نویسی و نحوه برقراری ارتباط مستقیم با چت‌ جی‌ پی‌ تی را آموزش می‌دهیم تا دانشجویان با استفاده از این آموزش بتوانند مفاهیم درسی خود را به سرعت و به راحتی یاد بگیرند.

دانش آموزان می‌توانند در انجام امور مختلف از هوش مصنوعی GPT بهره ببرند. در ادامه، به برخی از رایج‌ترین پرامپت‌هایی اشاره شده است که می‌توانند مورد استفاده افراد محصل قرار بگیرند:

  • نوشتن انشاء
  • ایده گرفتن برای انجام پروژه علمی
  • درک مفاهیم ریاضی
  • یادگیری مفاهیم علمی

در ادامه مطلب، با ارائه مثال‌های کاربردی برای هر یک از امور ذکر شده در فهرست بالا به شیوه پرامپت نویسی نیز می‌پردازیم.

نوشتن مقاله با ChatGPT

اگر می‌خواهید از ربات چت‌ جی‌ پی‌ تی برای نوشتن یک مطلب علمی کوتاه استفاده کنید، می‌توانید در پرامپت خود موضوع و تعداد کلمات را مشخص کنید تا این ربات مطابق خواست شما، متنی را تولید کند. در ادامه، مثالی از یک پرامپت را ملاحظه می‌کنید که از هوش مصنوعی ChatGPT خواسته شده است انشای هزار کلمه‌ای درباره محیط زیست تولید کند:

Write an essay on "the environment" in 1000 words

در ادامه، متن خروجی تولید شده توسط چت جی پی تی را ملاحظه می‌کنید:

برای بزرگنمایی، بر روی تصویر کلیک کنید

در تصویر زیر، مثال دیگری را برای تولید متن ملاحظه می‌کنید که به زبان فارسی است:

برای بزرگنمایی، بر روی تصویر کلیک کنید

ایده پردازی با هوش مصنوعی GPT

اگر به دنبال پیدا کردن ایده‌ای برای پروژه‌ علمی هستید، می‌توانید از چت‌ جی‌ پی‌ تی کمک بگیرید. کافیست در پرامپتی که می‌نویسید، نام درس مورد نظر خود را برای هوش مصنوعی مشخص کنید و از آن بخواهید که موضوعاتی را برای تحقیق و پژوهش پیشنهاد دهد. برای این کار می‌توانید از پرامپت زیر استفاده کنید:

Suggest some project topics to high school students for physics class

همچنین، می‌توانید از پرامپت فارسی برای گرفتن ایده از هوش مصنوعی استفاده کنید که نمونه‌ای از آن در تصویر زیر ارائه شده است:

آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای ایده پردازی
برای ملاحظه تصویر با مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید

حل مسائل ریاضی با ChatGPT

اگر در مباحث ریاضی چندان قوی نیستید و به دنبال یادگیری مفاهیم این حوزه هستید، می‌توانید از هوش مصنوعی GPT کمک بگیرید. کافی است مبحثی را که برای شما دشوار است، برای این ابزار هوشمند مشخص کنید و از آن بخواهید با ذکر مثال آن مفهوم را توضیح دهد. بدین منظور، می‌توانید از پرامپتی استفاده کنید که در ادامه ملاحظه می‌کنید:

Explain the concept of "Integration" in math with a simple example

در تصویر زیر نیز، یک پرامپت فارسی را ملاحظه می‌کنید که از هوش مصنوعی خواسته است مفهوم انتگرال را با مثال توضیح دهد:

حل مسائل ریاضی با ChatGPT
برای ملاحظه تصویر با مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید

آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای درک مفاهیم علمی

دانش‌آموزان از هوش مصنوعی GPT می‌توانند برای یادگیری مفاهیم و اصطلاحات علمی استفاده کنند و بدین منظور کافی است موضوعی را که در درک آن مشکل دارید، به هوش مصنوعی بدهید تا آن را به زبان ساده توضیح دهد. به عنوان مثال، از پرامپت زیر می‌توان استفاده کرد تا GPT درباره فتوسنتز توضیحاتی را ارائه دهد:

Explain me the concept of Photosynthesis

در تصویر زیر نیز مثالی از یک پرامپت فارسی را ملاحظه می‌کنید که برای توضیح اصطلاح علمی فتوسنتز به کار رفته است:

آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای درک مفاهیم علمی
برای ملاحظه تصویر با مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید

کاربرد هوش مصنوعی GPT در برنامه نویسی

هوش مصنوعی GPT بر روی قطعه کدهای برنامه نویسی نیز آموزش داده شده است و برنامه نویسان و توسعه دهندگان پروژه‌های کامپیوتری می‌توانند از این ابزار در پیشبرد پروژه‌های خود استفاده کنند. با این حال، مهم است به خاطر داشته باشید که چت‌ جی‌ پی‌ تی جایگزینی برای یادگیری و کسب مهارت‌های برنامه‌نویسی نیست. با این که این ابزار هوش مصنوعی می‌تواند در نوشتن بخش‌هایی از کد به شما کمک کند، همچنان به دانش اولیه و درک اساسی از برنامه‌ نویسی نیاز خواهید داشت. برخی از مهم‌ترین کاربردهای ChatGPT در برنامه نویسی عبارت‌اند از:

  • یادگیری «سینتکس» (Syntax) زبان برنامه نویسی
  • توسعه وب و پروژه‌های برنامه نویسی
  • تشخیص خطای برنامه و ارائه پیشنهاد برای رفع آن
  • بهینه کردن قطعه کدهای برنامه نویسی
  • تبدیل قطعه کدهای زبان برنامه نویسی به زبان دیگر
  • ارائه پیشنهاد درباره بهترین ابزار و پلتفرم برای توسعه پروژه برنامه نویسی
  • درج «توضیحات» (Comments) برای قطعه کدهای برنامه نویسی
  • آموزش پیاده‌سازی ویژگی‌های مختلف در پروژه برنامه نویسی

در ادامه مطلب حاضر، به آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT در هر یک از موارد ذکر شده در فهرست بالا می‌پردازیم و برای هر یک از آن‌ها مثال کاربردی ارائه خواهیم داد.

کاربرد چت جی پی تی در یادگیری نحو زبان برنامه نویسی

توسعه‌ دهندگان نرم‌افزار با مجموعه متنوعی از فناوری‌ها کار می‌کنند. این موضوع باعث می‌شود به خاطر سپردن نحو یا سینتکس تک‌تک زبان‌های برنامه نویسی دشوار شود. اینجاست که چت‌ جی‌ پی‌ تی می‌تواند به کمک شما بیاید. با استفاده از این ابزار می‌توانید سینتکس صحیحی برای اجزای مختلف زبان‌های برنامه‌ نویسی به همراه مثال‌های مناسب دریافت کنید و به جای جستجوی طولانی در وب، پروژه خود را به سرعت توسعه دهید. از پرامپت زیر می‌توان برای کمک گرفتن از GPT استفاده کرد:

What is the correct syntax for a {statement or function} in a {programming language}?

از پرامپت فارسی زیر می‌توان برای یادگیری سینتکس تابع «لامبدا» (Lamda) در زبان پایتون استفاده کرد:

آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT در برنامه نویسی
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

استفاده از هوش مصنوعی GPT در توسعه وب

اگر در زمینه‌ توسعه‌ وب تازه‌کار هستید و نمی‌دانید چگونه یک برنامه‌ وب ایجاد کنید، می‌توانید از چت‌ جی‌ پی‌ تی برای دریافت راهنمایی و کمک استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید پرامپت زیر را برای این ابزار هوشمند بنویسید:

create a simple web application using JavaScript

همچنین، از پرامپت فارسی زیر نیز می‌توانید برای نوشتن یک برنامه ساده وب استفاده کنید:

نحوه استفاده از چت جی پی تی در توسعه وب
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

در ادامه، قطعه کدی را ملاحظه می‌کنید که چت جی پی تی بر اساس درخواست کاربر تولید کرده است:

1<!DOCTYPE html>
2<html lang="en">
3<head>
4    <meta charset="UTF-8">
5    <meta name="viewport" content="width=device-width, initial-scale=1.0">
6    <title>سلام دنیا!</title>
7</head>
8<body>
9
10<h1 id="hello">سلام دنیا!</h1>
11
12<script>
13    // انتخاب المان h1 با استفاده از شناسه
14    var helloElement = document.getElementById('hello');
15
16    // تغییر متن المان h1
17    helloElement.textContent = 'سلام دنیا! این یک برنامه وب ساده است.';
18</script>
19
20</body>
21</html>

آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT در رفع خطای برنامه

اگر به دنبال رفع باگ (خطای) برنامه خود هستید، چت‌ جی‌ پی‌ تی می‌تواند به شما کمک کند. با این حال، مهم است به چند نکته‌ کلیدی توجه داشته باشید:

  • تشخیص باگ با یک نگاه دشوار است: در بسیاری از موارد، پیدا کردن باگ در کدهای برنامه نویسی به بررسی دقیق، آزمایش و تجزیه و تحلیل نیاز دارد. ChatGPT ممکن است همیشه نتواند با یک نگاه ساده باگ را شناسایی کند.
  • ارائه راه‌حل جامع برای رفع خطا بعید است: در حالی که ابزار هوشمند GPT ممکن است بتواند به شما در شناسایی باگ کمک کند، ارائه راه‌حل جامع برای رفع آن به درک عمیق‌تری از قطعه کد و دانش تخصصی برای رفع اشکال نیاز دارد.
  • نیاز به دانش اولیه‌ برنامه‌ نویسی: برای درک پاسخ‌های چت‌ جی‌ پی‌ تی و استفاده‌ موثر از آن‌ها، داشتن دانش اولیه‌ برنامه‌ نویسی ضروری است.

بنابراین، توصیه می‌شود از ابزار هوش مصنوعی GPT به عنوان ابزاری کمکی در کنار روش‌های سنتی رفع اشکال مانند بررسی خط به خط کد‌ها، اجرای تست‌های مختلف بر روی آن‌ها و استفاده از ابزارهای اشکال‌زدایی استفاده کنید. در ادامه، پرامپتی را ملاحظه می‌کنید که از آن برای کمک گرفتن از GPT برای رفع خطای یک قطعه کد استفاده می‌شود:

How can I fix the following code in {programming language} that {explains how it works}? {code snippet}

همچنین، از پرامپت فارسی زیر نیز می‌توانید برای رفع خطای قطعه کد پایتون استفاده کنید:

استفاده از هوش مصنوعی GPT در رفع خطای برنامه
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

چت جی پی تی قطعه کد کاربر را بررسی می‌کند و خطای آن را تشخیص می‌دهد. سپس، راهنمایی لازم را درباره تصحیح کردن خطا به کاربر ارائه می‌دهد و قطعه کد صحیح را برای او تولید می‌کند.

برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای بهینه سازی کدنویسی

یکی از اهداف اصلی برنامه نویسان، نوشتن قطعه کدهای برنامه نویسی به شکل بهینه است. این امر در بهبود عملکرد برنامه و صرفه‌جویی در منابع تاثیر به‌سزایی دارد. بهینه‌سازی برنامه را می‌توان از لحاظ تعداد خطوط کدهای برنامه یا از نظر پیچیدگی زمانی و پیچیدگی فضایی انجام داد. ابزار هوش مصنوعی GPT می‌تواند در این امر به شما کمک کند و راهنمایی‌های مختلفی را در جهت بهبود دستورات نوشته شده ارائه دهد. اما در مورد استفاده از این ابزار برای بهینه‌سازی دستورات، باید به چند نکته‌ مهم توجه کرد:

  • ChatGPT تضمینی برای بهینه‌سازی کامل برنامه ارائه نمی‌هد. این ابزار ممکن است بتواند پیشنهادهایی را برای بهبود کدهای برنامه ارائه دهد، اما لزوماً نکات پیشنهادی آن همیشه بهینه‌ترین حالت ممکن را برای دستورات شامل نمی‌شود.
  • برای این که بتونید از پیشنهادات چت‌ جی‌ پی‌ تی به طور موثر استفاده کنید، لازم است که شما هم درک درستی از مفاهیم بهینه‌سازی کدها و الگوریتم‌ها داشته باشید.
  • بررسی و تحلیل نهایی قطعه کدها با شماست. به عبارتی، شما هستید که باید تصمیم بگیرید که پیشنهادات GPT را در برنامه اعمال کنید.

در ادامه، ساختار پرامپتی را ملاحظه می‌کنید که از آن می‌توان برای بهینه‌سازی دستورات برنامه نویسی استفاده کرد:

Optimize the following {programming language} code that {explains how it works}: {code snippet}

در تصویر زیر نیز پرامپت فارسی را ملاحظه می‌کنید که می‌توان از آن برای بهینه‌سازی قطعه کدهای برنامه نویسی استفاده کرد:

کاربرد هوش مصنوعی GPT برای بهینه سازی کدنویسی
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

در تصویر زیر، ملاحظه می‌کنید که چت جی پی تی نکاتی را در راستای بهینه کردن قطعه کد به کاربر ارائه داده است و قطعه کد بهینه را برای او تولید می‌کند:

برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

استفاده از ChatGPT برای تبدیل کدهای برنامه نویسی

در فرایند توسعه‌ نرم‌افزار، گاهی نیاز است قطعه کدهای یک زبان برنامه‌نویسی را به زبان دیگری تبدیل کنیم. این امر می‌تواند به دلایل مختلفی نظیر تغییر تکنولوژی در سازمان یا استفاده از ابزارها و کتابخانه‌های زبان برنامه نویسی جدید باشد. در این شرایط برنامه نویس باید با تسلط به هر دو زبان برنامه نویسی، بازنویسی قطعه کدها را به صورت دستی انجام دهد. برای تسریع در انجام این کار، می‌توان از ابزار هوش مصنوعی GPT استفاده کرد. پرامپت زیر می‌تواند برای انجام این اقدام مورد استفاده قرار گیرد:

Convert the following {programming language 1} code to {programming language 2}: {code snippet}

در ادامه، پرامپت فارسی را ملاحظه می‌کنید که برای تبدیل قطعه کد پایتون به جاوا اسکریپت استفاده شده است:

برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

در تصویر زیر، قطعه کد تولید شده توسط ChatGPT را به زبان جاوااسکریپت ملاحظه می‌کنید:

برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

استفاده از هوش مصنوعی GPT برای انتخاب ابزار برنامه نویسی

انتخاب فریم‌ورک یا کتابخانه‌ مناسب قبل از شروع یک پروژه برنامه نویسی بسیار مهم است زیرا این انتخاب تأثیر به‌سزایی بر عملکرد، مقیاس‌پذیری و پیچیدگی پروژه خواهد داشت. با این حال، گاهی اوقات تصمیم‌گیری در مورد فریم‌ورک مناسب دشوار است. اینجاست که چت‌ جی‌ پی‌ تی می‌تواند به عنوان ابزاری برای ایده‌پردازی و دریافت پیشنهادات اولیه کمک‌کننده باشد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • بررسی گزینه‌های مختلف: با مطرح کردن نیازمندی‌های پروژه خود برای ChatGPT، می‌توانید فریم‌ورک‌های بالقوه‌ مناسب را شناسایی کنید.
  • درک نقاط قوت و ضعف: چت‌ جی‌ پی‌ تی می‌تواند خلاصه‌ای از نقاط قوت و ضعف فریم‌ورک‌های مختلف را به شما ارائه دهد.
  • ایجاد زمینه‌ اولیه برای تحقیق: پیشنهادات هوش مصنوعی GPT می‌تواند به عنوان نقطه‌ شروعی برای تحقیق و بررسی بیشتر در مورد فریم‌ورک‌های مناسب برای پروژه‌ شما عمل کند.

به منظور دریافت پیشنهادات GPT برای انتخاب ابزار مناسب برای توسعه پروژه خود می‌توانید از پرامپتی نظیر مثال زیر استفاده کنید که در آن نوع برنامه نویسی و هدف پروژه مشخص شده است:

Can you recommend a suitable front-end framework/library for my website? ? I'm creating {website type}.

در ادامه، مثالی از یک پرامپت فارسی ارائه شده است که بر اساس آن، GPT بهترین فریم‌ورک‌ها را برای توسعه وب پیشنهاد می‌کند:

استفاده از GPT در توسعه پروژه
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

کاربرد هوش مصنوعی GPT در نوشتن توضیحات برای دستورات برنامه نویسی

در این بخش به آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای درج توضیحات قطعه کدهای برنامه نویسی می‌پردازیم. نوشتن کامنت (توضیح) در هنگام توسعه‌ برنامه بسیار مهم است زیرا این توضیحات به درک بهتر عملکرد بخش‌های مختلف کد کمک می‌کنند. چت‌ جی‌ پی‌ تی می‌تواند ابزاری مناسب برای تولید توضیحات برای قطعه کدهای پروژه باشد زیرا:

  • این ابزار می‌تواند با بررسی کدهای برنامه، به شما در پیدا کردن بخش‌هایی کمک کند که نیاز به توضیحات دارند و همچنین پیشنهاداتی برای متن توضیحات ارائه دهد.
  • این ابزار هوشمند می‌تواند به شما در نوشتن سریع‌تر توضیحات دستورات کمک کند.

البته در هنگام استفاده از GPT برای درج توضیحات در پروژه باید به این نکات توجه داشته باشید:

  • ChatGPT روش جایگزین برای تفکر انتقادی نیست. بهتر است از این ابزار برای صرفه‌جویی در وقت و ایده‌پردازی اولیه استفاده کنید و همچنان خودتان به طور کامل هدف و منطق کدها را درک کنید و توضیحات مناسب و دقیق برای آن‌ها بنویسید.
  • مسئولیت نهایی توسعه پروژه با شماست. توضیحات نادرست یا گمراه‌کننده در پروژه می‌توانند باعث سردرگمی شوند. بنابراین، در هنگام استفاده از چت جی پی تی برای درج توضیحات، باید از صحت و مفید بودن آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

اگر قصد دارید از GPT برای درج توضیحات در پروژه برنامه نویسی خود استفاده کنید، پرامپت زیر می‌تواند به شما کمک کند:

Regenerate the code snippet below, but please include comments on each line of code {enter code}

در تصویر زیر، مثالی از یک پرامپت فارسی را ملاحظه می‌کنیم که با استفاده از آن، برای یک قطعه کد پایتون، توضیحات اضافه کردیم:

کاربرد هوش مصنوعی GPT در نوشتن توضیحات برای دستورات برنامه نویسی
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

در تصویر زیر، ملاحظه می‌کنید که چت جی پی تی بر اساس درخواست کار، توضیحاتی را برای قطعه کدهای برنامه نویسی درج کرده است:

برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

کاربرد ChatGPT برای پیاده سازی ویژگی در برنامه نویسی

اگر در حال توسعه‌ یک پروژه برنامه نویسی هستید و می‌خواهید ویژگی جدیدی مانند دکمه، آیکون و مواردی از این قبیل را به آن اضافه کنید، به جای جستجو در وب‌سایت‌های مختلف برای یافتن راه‌حل، می‌توانید از هوش مصنوعی ChatGPT برای دریافت ایده‌ اولیه‌ استفاده کنید. پرامپت زیر می‌تواند مثالی برای این کاربرد باشد:

Implement a button using JavaScript

همان‌طور که در پرامپت بالا ملاحظه می‌کنید، صراحتاً به ویژگی و زبان برنامه نویسی اشاره شده است تا ابزار هوش مصنوعی بداند به دنبال چه چیزی هستید. به علاوه، از پرامپت فارسی زیر نیز می‌توانید استفاده کنید تا GPT برای شما شرح دهد در زبان جاوااسکریپت چگونه یک دکمه بسازید:

کاربرد ChatGPT برای پیاده سازی ویژگی در برنامه نویسی
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

کاربرد ChatGPT در یافتن شغل

در این بخش قصد داریم به آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای یافتن فرصت شغلی بپردازیم. افرادی که در پی یافتن شغل هستند، می‌توانند از هوش مصنوعی برای رسیدن به هدف خود استفاده کنند. در این راستا از این ابزار می‌توان در موارد زیر استفاده کرد:

  • ساخت رزومه
  • راهنمایی برای حضور در جلسه مصاحبه شغلی
  • راهنمایی درباره مسیر شغلی

در ادامه، به آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT در هر یک از موارد ذکر شده در فهرست بالا می‌پردازیم.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای ساخت رزومه

اگر به دنبال ساخت رزومه هستید و تجربه‌ای در انجام این کار ندارید، GPT می‌تواند ابزار کمکی مناسبی برای شما باشد. البته باید خاطرنشان کرد که هوش مصنوعی GPT صرفاً می‌تواند برای ایده‌پردازی و نوشتن بخش‌هایی از رزومه‌ شما مفید باشد و به تنهایی نمی‌تواند یک رزومه‌ عالی برای شما ایجاد کند که منجر به دریافت یک شغل شود زیرا GPT به اطلاعات و تجربیات شخصی شما دسترسی ندارد.

به علاوه، چت‌ جی‌ پی‌ تی ممکن است از قالب‌های کلیشه‌ای و عمومی برای رزومه استفاده کند که برای موقعیت شغلی خاص مناسب نیستند. یک رزومه‌ تاثیرگذار نیازمند ویرایش دقیق، سفارشی‌سازی بر اساس موقعیت شغلی و برجسته‌سازی نقاط قوت شما است. بنابراین، اگر قصد دارید از این ابزار برای ساخت رزومه استفاده کنید، باید یک بازنگری اساسی بر روی محتوای تولید شده داشته باشید.

به منظور ساخت رزومه با کمک هوش مصنوعی GPT می‌توانید در پرامپت، به موقعیت شغلی اشاره کنید تا ابزار هوشمند بر اساس شغل مشخص شده، رزومه مرتبطی بسازد. به عنوان مثال، از پرامپت زیر می‌توانید برای ساخت رزومه برای موقعیت شغلی برنامه نویس پایتون استفاده کنید:

Create a wonderful resume to get a job opportunity in the field of Python programming

همچنین، از پرامپت فارسی زیر نیز می‌توانید برای ساخت رزومه با چت جی پی تی استفاده کنید:

یک رزومه برای برنامه نویس پایتون درست کن

خروجی پرامپت بالا را در ادامه ملاحظه می‌کنید که ChatGPT آن را تولید کرده است:

برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

کاربرد ChatGPT در آمادگی برای جلسه مصاحبه شغلی

افرادی که در جلسه مصاحبه شغلی شرکت کرده‌اند، تجربه مواجه شدن با انواع مختلفی از سوالات کارفرما را دارند. بنابراین، به اشخاصی که جویای فرصت شغلی هستند، توصیه می‌شود پیش از حاضر شدن در چنین جلساتی به مطالعه سوالات رایج مصاحبه بپردازند تا با آمادگی خوبی در مصاحبه حاضر شوند. در این راستا، می‌توان از هوش مصنوعی ChatGPT استفاده کرد تا برای شما سوالات مرتبط با فرصت‌های شغلی مختلف را تولید کند. در ادامه نمونه‌ای از یک پرامپت را ملاحظه می‌کنید که برای تولید سوالات تخصصی مربوط به شغل توسعه دهنده وب استفاده می‌شود:

Web Developer Interview Questions

در تصویر زیر نیز پرامپت فارسی را ملاحظه می‌کنید که بر اساس آن از هوش مصنوعی GPT خواسته شده است که سوالات مصاحبه شغلی را برای توسعه دهنده وب ارائه دهد:

کاربرد ChatGPT در آمادگی برای جلسه مصاحبه شغلی
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

مراحل رسیدن به فرصت شغلی با ChatGPT

این بخش از مطلب حاضر از مجله فرادرس، به آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای دستیابی به فرصت شغلی اختصاص دارد. فرض کنید به حوزه «یادگیری ماشین» (Machine Learning) و «یادگیری عمیق» (Deep Learning) علاقه‌مند هستید و قصد دارید در آینده در این حیطه مشغول به کار شوید اما نمی‌دانید چه مراحلی برای رسیدن به این هدف لازم است. مطلب قبلی مجله فرادرس به نقشه راه هوش مصنوعی اختصاص دارد و با مطالعه آن می‌توانید مسیر پیشرفت در این حوزه را طی کنید. همچنین، در این راستا می‌توانید از ChatGPT راهنمایی بگیرید تا راه مناسب را مطابق با مهارت‌هایی که دارید، به شما نشان دهد. پرامپت زیر می‌تواند نمونه خوبی برای کمک گرفتن از این ابزار باشد:

Steps required to become a machine learning engineer

هوش مصنوعی GPT در پاسخ به پرامپت بالا، فهرستی از مراحل مختلف را برای رسیدن به شغل ذکر شده در اختیار شما قرار می‌دهد. این مراحل ممکن است شامل مواردی نظیر مدارک تحصیلی، مهارت‌های فنی و نرم و تجربه‌های عملی مورد نیاز برای فرصت شغلی باشند. در ادامه، مثالی از یک پرامپت فارسی را ملاحظه می‌کنید که برای گرفتن راهنمایی در راستای رسیدن به شغل مهندس یادگیری ماشین استفاده شده است:

استفاده از ChatGPT برای پیدا کردن شغل
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

با این که چت‌ جی‌ پی‌ تی یک دید کلی از مراحل رسیدن به شغل مورد نظر را ارائه می‌دهد، بهتر است درباره اطلاعات ارائه‌ شده توسط این ابزار تحقیق بیشتری کنید و از افراد شاغل در این حوزه مشورت بگیرید.

کاربرد GPT برای تولید محتوا

اینترنت و فضای مجازی بستر خوبی برای کسب درآمد هستند و افراد فعال در این محیط‌ها سعی دارند با تولید محتوای خوب، توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند. برای دستیابی به چنین هدفی، باید روزانه فعالیت‌های مختلفی را انجام داد. به عنوان مثال، افرادی که در فضای یوتیوب فعالیت دارند و ویدیوهای مختلفی برای آن می‌سازند، باید کارهای مختلفی را انجام دهند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره شده است:

  • تولید محتوای منظم: لازمه‌ موفقیت در یوتیوب و سایر پلتفرم‌های فضای مجازی، تولید محتوای جدید و باکیفیت به صورت منظم است.
  • بررسی تحلیل‌ها: بررسی آمار و تحلیل‌های بینندگان، به یوتیوبرها در درک علایق مخاطبان و بهبود محتوای آینده کمک می‌کند.
  • ایجاد کلمات کلیدی مرتبط: استفاده از کلمات کلیدی مناسب در عنوان و توضیحات ویدیو، به دیده شدن بهتر آن در نتایج جستجو یاری می‌رساند.
  • ایجاد ویدیوهای جذاب: تولید ویدیوهای باکیفیت و بصری که بتواند توجه بینندگان را جلب کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  • بهینه‌سازی ویدیو برای سئو: بهینه‌سازی ویدیوها برای موتورهای جستجو، باعث افزایش احتمال دیده شدن آن‌ها در نتایج جستجوی یوتیوب می‌شود.
  • رصد رقبا: بررسی عملکرد رقبا در یوتیوب، می‌تواند به یوتیوبرها در شناسایی فرصت‌ها و بهبود استراتژی خود کمک کند.
  • تعامل روزانه با مخاطبان: برقراری ارتباط و تعامل با بینندگان و مشترکین، برای حفظ وفاداری آن‌ها و ایجاد یک جامعه‌ی پویا، ضروری است.
  • اشتراک‌گذاری ویدیوها برای افزایش تعامل و بازدید: به اشتراک گذاشتن ویدیوها در پلتفرم‌های مختلف به افزایش بازدید و تعامل با مخاطبان کمک می‌کند.

با توجه به حجم بالای این وظایف، مدیریت آن‌ها برای بسیاری از یوتیوبرها کار دشواری است. در اینجا، هوش مصنوعی چت‌ جی‌ پی‌ تی به کمک یوتیوبرها می‌آید تا بتوانند با خلاقیت، محتوای نوآورانه تولید کنند. به عنوان مثال، از این ابزار هوشمند در امور زیر می‌توان استفاده کرد:

  • ایده‌پردازی برای تولید محتوا
  • تولید متن محتوا
  • ارائه پیشنهاد درباره جذاب‌تر شدن محتوا نظیر انتخاب نوع موسیقی زمینه فایل‌های ویدیویی
  • خلاصه‌سازی محتوا

در ادامه مطلب حاضر، به آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای هر یک از امور ذکر شده در فهرست بالا می‌پردازیم و مثال‌های کاربردی برای آن‌ها ارائه می‌کنیم تا افراد از آن‌ها برای بهبود کارشان استفاده کنند.

ایده پردازی برای تولید محتوا با ChatGPT

همانطور که می‌دانید، یکی از چالش‌های مهم فعالان فضای مجازی، ایده‌پردازی و تولید محتوای منظم است. در شرایطی که پیدا کردن ایده‌های جدید برای ساخت محتوا دشوار می‌شود، هوش مصنوعی GPT می‌تواند به عنوان ابزاری برای کمک به این فرآیند عمل کند. استفاده از این ابزار برای ایده‌پردازی می‌تواند از جهات مختلف مثمرثمر باشد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • ارائه ایده‌های خلاقانه و جذاب: هوش مصنوعی ChatGPT با بررسی داده‌های موجود و جذاب روز، می‌تواند ایده‌های خلاقانه و جالبی برای تولید محتوا پیشنهاد دهد.
  • توجه به سلایق مخاطبان: با مشخص کردن حوزه‌ فعالیت خود در فضای مجازی، چت‌ جی‌ پی‌ تی می‌تواند ایده‌هایی را متناسب با علایق مخاطبان هدف شما ارائه دهد.
  • ایجاد تنوع در محتوا: چت‌ جی‌ پی‌ تی می‌تواند به شما در شکستن الگوهای تکراری و ایجاد تنوع در محتوای تولیدی کمک کند.

در ادامه پرامپتی را ملاحظه می‌کنید که از آن می‌توانید برای کمک گرفتن از GPT استفاده کنید:

Suggest me some interesting ideas about cosmetics products to create videos

همچنین، پرامپت فارسی زیر برای ایده‌پردازی درباره یک محصول آرایشی استفاده شده است:

تولید محتوا با ChatGPT
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

البته باید خاطرنشان کرد که ChatGPT صرفاً ابزاری برای شروع فعالیت شما است. در نهایت، ارزیابی و انتخاب ایده‌های مناسب و همچنین نحوه‌ اجرای آن‌ها بر عهده‌ خود شماست. داشتن ایده‌ خلاقانه به تنهایی کافی نیست. توجه به کیفیت محتوا، فیلم‌برداری، تدوین و سایر جنبه‌های حرفه‌ای، همچنان برای موفقیت ضروری است.

تولید متن محتوا با هوش مصنوعی GPT

چت‌ جی‌ پی‌ تی علاوه بر این که می‌تواند در ایده‌پردازی برای تولید محتوا کمک کند، می‌توان از آن برای تولید اسکریپت (متن) محتوا نیز استفاده کرد. اسکریپت، محتوای اصلی ویدیوها است و هر چقدر جذاب‌تر باشد، توجه بیشتری رو از طرف بینندگان جلب می‌کند. برای بهره‌مندی از GPT در تولید اسکریپت، می‌توان از پرامپتی استفاده کرد که موضوع مورد نظر شما را شامل می‌شود. در ادامه، نمونه‌ای از این پرامپت را ملاحظه می‌کنید:

Suggest me an interesting idea about a cosmetics product to create videos and generate its video script

در تصویر زیر، نحوه نوشتن پرامپت برای تولید محتوا نشان داده شده است. همان‌طور که ملاحظه می‌کنید، GPT علاوه بر ایده، محتوای اصلی موضوع را نیز برای شما تولید می‌کند.

تولید متن با هوش مصنوعی GPT
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

تنظیمات صدا با هوش مصنوعی GPT

بسیاری از افرادی که به تولید محتوای ویدیویی مشغول هستند، با مشکلات مربوط به افکت‌های صدا مواجه می‌شوند و به راحتی نمی‌توانند صدای مناسب و مطابق با موضوع ویدیو، برای پس زمینه ویدیو پیدا کنند. چت‌ جی‌ پی‌ تی می‌تواند افکت‌های صوتی مرتبطی را به شما پیشنهاد دهد. البته در هنگام استفاده از پیشنهادات این ابزار هوشمند باید به کیفیت و قوانین حق نشر (کپی‌رایت) افکت‌های صوتی توجه کنید. در ادامه، نمونه‌ای از کاربرد ChatGPT را برای ارائه پیشنهاد درباره موسیقی مناسب با موضوع یک محتوای ویدیویی را ملاحظه می‌کنید:

تنظیمات صدا با هوش مصنوعی GPT
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

خلاصه سازی محتوا با GPT

افرادی که به تولید محتواهای متنی و ویدیویی می‌پردازند، برای جذب مخاطب بیشتر می‌توانند خلاصه‌ای از محتوای خود را تهیه کنند تا مخاطبان با مطالعه آن‌ها به یک دید کلی از محتوا برسند و با مطالعه نکات مهم و کلیدی مطلب، ترغیب شوند به سراغ محتوای کامل شما بروند. اگر محتوای شما متنی است، می‌توانید متن را به چت جی پی تی بدهید و از آن بخواهید خلاصه‌ای از آن تولید کند. در صورتی که محتوای شما ویدیویی است و رونوشتی از محتوای ویدیو را در اختیار ندارید، می‌توانید از ابزارهای مختلفی برای استخراج آن استفاده کنید.

خلاصه سازی متن با هوش مصنوعی GPT
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

در تصویر بالا، نحوه استفاده از یک پرامپت فارسی را ملاحظه می‌کنید که بر اساس آن از هوش مصنوعی GPT خواسته شده است محتوای موجود در یک وب سایت را خلاصه کند و مهم‌ترین موضوعات مطرح شده در آن محتوا را در قالب فهرست در خروجی ارائه دهد. البته، باید به این نکته اشاره کرد که برای خلاصه کردن مطالب، بهتر است محتوا را مستقیماً در اختیار چت جی پی تی قرار دهیم و از لینک‌دهی بپرهیزیم چون ممکن است این ابزار هوش مصنوعی به درستی نتواند درخواست شما را انجام دهد.

آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT در ترجمه

با توجه به گستردگی زبان‌ها در دنیا، ترجمه‌ متون یکی از حوزه‌های پردرآمد برای کسب درآمد آنلاین به شمار می‌رود. چت‌ جی‌ پی‌ تی می‌تواند با درجات مختلفی از دقت گرامر، بسته به سطح دانش خود در آن زبان خاص، به ترجمه‌ زبان‌های مختلف بپردازد. با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود تا انواع کتاب‌ها، رمان‌ها، اسناد و حتی پست‌های شبکه‌های اجتماعی را به زبان مورد نظر ترجمه کنید. البته زمانی که از این ابزار هوشمند برای ترجمه استفاده می‌کنید، باید نکاتی را مد نظر قرار دهید که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • دقت و کیفیت ترجمه: ترجمه‌های انجام شده توسط هوش مصنوعی GPT در حال حاضر ممکن است به طور کامل صحیح نباشند و نیاز باشد برای ویرایش و اصلاح از مترجم حرفه‌ای کمک بگیریم.
  • درک زمینه متن: برای ترجمه‌ دقیق‌تر، بهتر است زمینه‌ متن (علمی، ادبی، خبری و سایر موارد) را برای ChatGPT مشخص کنید.
  • بازبینی ترجمه: دقت و کیفیت نهایی ترجمه بر عهده‌ شماست. به عبارتی، باید از هوش مصنوعی GPT به عنوان یک ابزار کمکی استفاده کنید و همواره متن ترجمه شده را بازبینی و ویرایش کنید.

با وجود این نکات، چت‌ جی‌ پی تی می‌تواند ابزاری مفید برای افزایش سرعت و بهره‌وری در حوزه‌ ترجمه‌ متون باشد. اما به خاطر داشته باشید که برای ارائه‌ ترجمه‌های حرفه‌ای و باکیفیت، استفاده از دانش زبان‌شناسی، تسلط بر زبان مبدا و مقصد و ویرایش نهایی توسط مترجم انسانی همچنان ضروری است. به منظور استفاده از این ابزار هوش مصنوعی برای ترجمه متون می‌توانید از پرامپتی با ساختار زیر کمک بگیرید:

Translate the following text to [The name of language] :  {Text}

در ادامه، تصویری را ملاحظه می‌کنید که نحوه استفاده از یک پرامپت فارسی را برای ترجمه متون نشان می‌دهد:

آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT در ترجمه
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

کاربرد ChatGPT در یادگیری زبان

اگر قصد یادگیری زبان جدید دارید، این بخش از مطلب آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT می‌تواند به شما کمک کند. به عبارتی، ابزار هوشمند چت‌ جی‌ پی‌ تی می‌تواند به عنوان یک ابزار مفید برای تقویت مهارت‌های زبانی محسوب شود و از آن می‌توان در مواردی استفاده کرد که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • یادگیری لغات
  • یادگیری دستور زبان
  • تقویت مهارت درک مطلب
  • تقویت نوشتار

در ادامه، به نحوه استفاده از هوش مصنوعی GPT برای انجام امور ذکر شده در فهرست بالا می‌پردازیم.

یادگیری لغات با ChatGPT

موثرترین روش برای گسترش دایره‌ واژگان، مطالعه‌ آن‌ها در بستر متن است. درک نحوه‌ استفاده‌ کلمات در جمله یا متن، به درک عمیق‌تر معنای آن‌ها و کاربردشان کمک می‌کند. برای رسیدن به این هدف، می‌توانید از GPT بخواهید کلمات جدید را در قالب جمله، پاراگراف و حتی گفتگو بگنجاند. در تصویر زیر، نمونه‌ای از کاربرد یک پرامپت را ملاحظه می‌کنید که برای یادگیری زبان با هوش مصنوعی GPT نوشته شده است:

یادگیری لغت با ChatGPT
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

یادگیری گرامر با ChatGPT

چت‌ جی‌ پی‌ تی با حجم عظیمی از داده‌های زبانی آموزش داده شده است و تا حد خوبی درباره ساختار زبان دانش دارد. بدین ترتیب، از این ابزار می‌توان برای یادگیری دستور زبان نیز استفاده کرد. شما می‌توانید از این ابزار بخواهید نحوه‌ ساختار جمله یا زمان‌های خاص را در زبان مورد نظرتان توضیح دهد. در ادامه، نحوه نوشتن پرامپتی را ملاحظه می‌کنید که از آن برای توضیح یک ساختار گرامر استفاده شده است:

یادگیری گرامر با ChatGPT
برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

خاطرنشان می‌شود در هنگام کار با هوش مصنوعی GPT برای یادگیری زبان باید بدانید که عملکرد این ابزار کاملا بدون خطا نیست، به خصوص زمانی که صحبت از قواعد گرامر در زبان‌های خاص به میان می‌آید. اگر در حال یادگیری زبان با GPT هستید و نسبت به صحت گرامر نگرانی دارید، همیشه بهتر است خروجی‌های این ابزار را با منابع معتبر گرامر مقایسه یا برای اطمینان از درستی، با مدرسان زبان یا افراد بومی مشورت کنید.

تقویت مهارت درک مطلب با هوش مصنوعی GPT

هوش مصنوعی ChatGPT می‌تواند به شما در تقویت درک مطلب کمک کند. این ابزار می‌تواند بر اساس متنی که مشغول به مطالعه آن هستید، سوالات مختلفی استخراج کند تا شما به آن‌ها پاسخ دهید و جواب‌های خود را با پاسخ‌های این ابزار مقایسه کنید. برای این کار کافی است متن مورد نظر خود را به GPT بدهید یا آدرس اینترنتی آن را برای این ابزار مشخص کنید تا بر اساس متن، سوالاتی برای شما تولید کند. در تصویر زیر، سوالات تولید شده توسط ChatGPT را ملاحظه می‌کنید که از یک داستان کوتاه انگلیسی استخراج کرده است:

برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

تقویت رایتینگ با GPT

در این بخش به آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT برای تقویت مهارت نوشتار یا رایتینگ می‌پردازیم. این ابزار می‌تواند با دریافت متن شما،  بازخوردی سریع روی آن‌ها ارائه دهد و اشتباهات گرامری را شناسایی و اصلاح کند. همچنین ChatGPT می‌تواند پیشنهاداتی را برای جایگزین کردن عبارات به منظور بهبود سبک نوشتار ارائه دهد. با این حال، دقت این بازخورد ممکن است بسته به زبان‌های مختلف، متغیر باشد. در ادامه، مثالی از یک پرامپت را ملاحظه می‌کنید که برای تصحیح رایتینگ مورد استفاده قرار گرفته است:

برای ملاحظه تصویر در مقیاس بزرگ‌تر، بر روی آن کلیک کنید.

نکات مهم برای نوشتن پرامپت

همان‌طور که در بخش‌های قبلی مطلب حاضر اشاره کردیم، کاربرانی که از ابزارهای هوش مصنوعی نظیر GPT برای پیشبرد امور خود استفاده می‌کنند، از طریق نوشتن پرامپت می‌توانند با این سیستم‌های هوشمند ارتباط برقرار کنند. هر چقدر پرامپت خود را بهتر بنویسید، خروجی دقیق‌تر و مناسب‌تری از هوش مصنوعی دریافت می‌کنید. برای نوشتن پرامپت خوب، باید چندین نکته مهم را به یاد داشته باشید که در ادامه به آن‌ها اشاره شده است:

  • پرامپت خود را شفاف و دقیق بنویسید و از جملات کوتاه و ساده استفاده کنید. به کار بردن عبارات مبهم و پیچیده تاثیر منفی بر درک هوش مصنوعی خواهد گذاشت و خروجی مناسبی را ارائه نخواهد داد. به عنوان مثال، اگر از هوش مصنوعی می‌خواهید برای شما یک شعر بگوید، به جای نوشتن «یک شعر بنویس»، از پرامپت دقیق‌تری نظیر «یک شعر عاشقانه ۵ بیتی با لحن غمگین بنویس» استفاده کنید.
  • پرامپت باشد شامل جزئیات کافی باشد. به عبارتی، هرچه اطلاعات بیشتری به هوش مصنوعی بدهید، نتیجه‌ کار بهتر خواهد بود. به عنوان مثال، اگر قصد دارید با استفاده از ابزار هوش مصنوعی یک ایمیل برای دوستانتان تولید کنید، پرامپت «یک ایمیل دوستانه به دوستتان بنویسید و در آن از او برای شام امشب دعوت کنید. لحن ایمیل صمیمی و شاد باشد.» می‌تواند خواسته شما را به خوبی بیان کند زیرا مخاطب ایمیل، لحن نوشتار و موضوع متن را به خوبی مشخص کرده است.
  • برای نوشتن پرامپت مناسب می‌توانید از مثال استفاده کنید. این کار به هوش مصنوعی کمک می‌کند تا منظور شما را بهتر درک کند.
  • اگر با پرامپتی که نوشتید، خروجی مورد انتظار خود را از هوش مصنوعی دریافت نکردید، درخواست خود را با تغییر پرامپت مجدد بیان کنید. تغییر پرامپت و بررسی خروجی ارائه شده می‌تواند برای شما تجربه خوبی به همراه داشته باشد تا به خوبی از قابلیت‌های هوش مصنوعی بهره‌مند شوید.

ویژگی های هوش مصنوعی GPT

هوش مصنوعی GPT به دلیل ویژگی‌های برجسته‌ای که دارد، مورد توجه بسیاری از کاربران قرار گرفته و آن را به یک مدل زبانی قدرتمند برای برقراری مکالمات تعاملی تبدیل کرده است. در ادامه به برخی از ویژگی‌های کلیدی این ابزار هوش مصنوعی اشاره می‌کنیم:

  • مکالمه‌ پویا و جذاب با کاربر: هوش مصنوعی GPT برای داشتن مکالماتی پویا و جذاب با کاربر طراحی شده است. شما می‌توانید این ابزار را به عنوان دوست مجازی خود در نظر بگیرید و با آن پیام رد و بدل کنید.
  • درک و تولید زبان طبیعی: چت‌ جی‌ پی‌ تی بر روی حجم وسیعی از متون مختلف آموزش دیده است. بنابراین قادر است زبان انسان را درک کند و به سوالات کاربران پاسخ دهد.
  • درک بافت مکالمه: این مدل توانایی درک بافت مکالمه را دارد. این ویژگی به این معنا است که این ابزار می‌تواند پیام‌های قبلی کاربر را در نظر بگیرد و از آن اطلاعات برای ارائه پاسخ‌های مرتبط و منسجم استفاده کند.
  • دسترسی به حجم عظیمی از اطلاعات: ابزار هوشمند چت‌ جی‌ پی‌ تی بر روی حجم انبوهی از داده‌ها با موضوعات مختلف آموزش داده شده است. شما می‌توانید پیرامون حوزه‌های متفاوت که به آن‌ها علاقه‌مند هستید، از این ابزار سوال بپرسید و اطلاعات دریافت کنید.
  • درک دستور زبان و ساختار جمله: هوش مصنوعی GPT درک خوبی از ساختار زبان انسان دارد و می‌تواند معنای پیام‌های شما را درک کند. این امر به او کمک می‌کند تا در ازای پرسش‌های کاربران،‌ پاسخ‌های منطقی تولید کند.
  • ارائه راه‌حل، پیشنهاد و توصیه در موضوعات مختلف: چت‌ جی‌ پی‌ تی با استفاده از دانش خود، می‌تواند در زمینه‌های مختلف به شما کمک و راه‌حل‌های مختلفی را برای مشکل شما ارائه دهد.
  • ترجمه زبان: از ChatGPT می‌توان برای ترجمه متن استفاده کرد.
  • تولید متن خلاقانه و تخیلی: اگر به داستان‌سرایی یا داستان‌های تخیلی علاقه‌مند هستید، می‌توانید از هوش مصنوعی GPT درخواست کنید تا محتوای جذابی را برای شما تولید کند.
  • بهبود مستمر: تیم OpenAI به طور مداوم بازخورد کاربران را جمع‌آوری می‌کنند تا چت‌ جی‌ پی‌ تی را به طور مداوم بهبود بخشند. این فرآیند مداوم به رفع محدودیت‌ها و کارآمدتر و مفیدتر شدن مدل کمک می‌کند.

محدودیت های ChatGPT

با این که روزانه به تعداد کاربران سیستم‌های هوش مصنوعی نظیر GPT اضافه می‌شود و این ابزار انجام امور مختلف را برای کاربران ساده‌تر کرده است، چت‌ جی‌ پی‌ تی، همانند هر مدل زبانی دیگری، دارای محدودیت‌هایی است که در ادامه این مطلب از مجله فرادرس به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. عدم دسترسی به اطلاعات لحظه‌ای: هوش مصنوعی ChatGPT به اطلاعات لحظه‌ای دسترسی ندارد. این مدل با استفاده از یک مجموعه داده‌‌ای آموزش داده شده که تا سپتامبر ۲۰۲۱ از اینترنت جمع‌آوری شده است. بنابراین، ممکن است درباره اخبار، رویدادها یا تحولات جدید اطلاعاتی را در اختیار شما نگذارد.
  2. حساسیت به نحوه‌ بیان درخواست‌ها: چت‌ جی‌ پی‌ تی به نحوه‌ی بیان درخواست‌های شما حساس است. حتی بازگویی یک سوال با عبارتی کمی متفاوت، می‌تواند منجر به پاسخ‌های متفاوتی شود. این بدان معناست که پاسخ‌های مدل ممکن است بسته به نحوه‌ بیان سوال، متفاوت باشند که این امر گاهی اوقات می‌تواند منجر به پاسخ‌های متناقض یا غیرمنتظره شود.
  3. مستعد خطا و اشتباه: ابزار هوشمند GPT ممکن است پاسخ‌هایی تولید کند که به نظر منطقی به نظر برسند اما در واقعیت نادرست یا پوچ باشند. بنابراین، کاربران این سیستم باید از صحت اطلاعات ارائه شده مطمئن شوند.
  4. عدم درک کامل متن و بافت مکالمه: با وجود تلاش‌های تیم OpenAI در راستای بهبود عملکرد ChtGPT در درک متن و بافت مکالمه، همچنان ممکن است این ابزار در به خاطر سپردن یک بافت منسجم در طول مجموعه‌ای از پیام‌ها، دچار مشکل شود. به عبارتی، این چت بات ممکن است گاهی اوقات پاسخ‌هایی ارائه دهد که ارتباط مستقیمی با پیام قبلی نداشته باشد یا جزئیات گفتگو را درک نکند.
    مردی در حال کار کردن با هوش مصنوعی موبایل است
  5. سوگیری و ارائه پاسخ‌های نامناسب: چت‌ جی‌ پی‌ تی ممکن است به صورت ناخواسته سوگیری‌های موجود در داده‌های آموزشی را در زمان ارائه پاسخ‌‌های خود به کاربران منتقل کند. این امر می‌تواند منجر به تولید پاسخ‌هایی شود که بازتاب‌دهنده‌ تعصبات اجتماعی، دیدگاه‌های جنجالی یا محتوای توهین‌آمیز باشند. تیم OpenAI تلاش کرده است تا میزان سوگیری را کاهش دهد اما ممکن است این مسئله به طور کامل از بین نرفته باشد.
  6. وابستگی بیش از حد به پرامپت‌های پیشنهادی: ابزار هوشمند ChatGPT برای پیشبرد مکالمه، پیشنهاداتی را در قالب پرامپت به کاربر ارائه می‌دهد. اگرچه این پیشنهادات در راستای کمک کردن به کاربر داده می‌شوند، اما ممکن است کاربران را تحت فشار قرار دهند تا به اجبار از میان پرامپت‌های پیشنهادی، یکی را انتخاب کنند. این امر می‌تواند شخصی‌سازی کردن مکالمه و تعامل با کاربر را کاهش دهد.
  7. ملاحظات اخلاقی: استفاده از هوش مصنوعی چت‌ جی‌ پی‌ تی نگرانی‌های اخلاقی را نیز به همراه دارد. اطمینان از استفاده مسئولانه، احترام به حریم خصوصی کاربران و مبارزه با سوءاستفاده‌های بالقوه، مانند تولید محتوای مخرب یا انتشار اطلاعات نادرست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما ممکن است افرادی سواستفاده‌گر از این ابزار در راستای اهداف منفی خود استفاده کنند.

آموزش های مرتبط با ChatGPT

توسعه دهندگان هوش مصنوعی GPT و رقبای این ابزار به دنبال رفع محدودیت‌ها و کاهش معایب سیستم‌های خود هستند تا بتوانند کاربران بیشتری را جذب کنند. اگر علاقه‌مند هستید با سایر ابزارهای هوش مصنوعی آشنا شوید و تجربه کار با آن‌ها را نیز یاد بگیرید و از امکانات آن‌ها بهره‌مند شوید، دوره‌های آموزشی ذکر شده در فهرست زیر می‌تواند به شما کمک کند:

سوالات متداول درباره هوش مصنوعی GPT

در این بخش قصد داریم به پرتکرارترین سوالات مربوط به هوش مصنوعی GPT بپردازیم و با توجه به نکات ارائه شده در مطلب حاضر، به آن‌ها پاسخ خواهیم داد تا خوانندگان مروری بر مهم‌ترین مفاهیم این مقاله داشته باشند.

چگونه از ChatGPT استفاده کنم؟

مطلب حاضر، یک راهنمای آموزشی برای افرادی است که قصد دارند کار با این ابزار هوشمند را شروع کنند. به طور خلاصه می‌توان گفت برای استفاده از GPT باید در ابتدا در سایت OpenAI یک حساب کاربری بسازید و سپس با نوشتن پرامپت، از این ابزار بهره ببرید.

آیا برای استفاده از GPT باید برنامه ای را نصب کرد؟

برای استفاده از ChatGPT نیازی به نصب هیچ برنامه‌ای ندارید. ChatGPT یک چت‌بات مبتنی بر هوش مصنوعی است که می‌توانید از طریق مرورگر خود به آن دسترسی داشته باشید.

آیا پیش‌ نیازی برای استفاده از هوش مصنوعی GPT وجود دارد؟

در حالی که داشتن درک ابتدایی از هوش مصنوعی و یادگیری ماشین می‌تواند مفید باشد، اما برای استفاده از ChatGPT داشتن پیش‌نیاز ضروری نیست.

آیا ChatGPT جایگزین برنامه‌ نویسان می‌شود؟

خیر، ChatGPT یا هر ابزار هوش مصنوعی دیگری جایگزین برنامه‌ نویسان نخواهد شد بلکه این نوع سیستم‌های هوشمند می‌توانند به طور قابل توجهی در توسعه پروژه به برنامه نویسان کمک کنند.

آیا استفاده از هوش مصنوعی GPT رایگان است؟

هوش مصنوعی GPT دو نسخه ۳.۵ و ۴ را در حال حاضر در دسترس عموم قرار داده که نسخه ۳.۵ آن رایگان است و برای استفاده از نسخه ۴ این ابزار باید ماهیانه مبلغی را پرداخت کنید.

پرامپت در GPT چیست؟

پرامپت به دستورالعمل‌ها یا پرسش‌هایی گفته می‌شود که کاربران برای GPT می‌نویسند تا پاسخ آن‌ها را از این ابزار دریافت کنند.

حداکثر طول پرامپت در ChatGPT چقدر است؟

حداکثر طول یک پرامپت در چت جی پی تی، ۴۰۹۶ توکن یا کلمه است.

آیا هوش مصنوعی GPT از داده‌های تصویری پشتیبانی می کند؟

نسخه ۳.۵ هوش مصنوعی GPT صرفاً از داده‌های متنی پشتیبانی می‌کند اما نسخه ۴ این ابزار می‌تواند داده‌های تصویری را نیز درک کند.

جمع‌بندی

افرادی که به حوزه هوش مصنوعی علاقه دارند و اخبار این حیطه را دنبال می‌کنند، قطعا با مدل‌های زبانی و کاربردشان آشنا شده‌اند و از تحولات عظیمی که در زندگی انسان به وجود آورده‌اند، باخبر هستند. GPT به عنوان یکی از ابزارهای پرکاربرد هوشمند محسوب می‌شود که از آن می‌توان در امور مختلف نظیر آموزش، یادگیری، ترجمه، تولید محتوا، مقاله نویسی و برنامه نویسی استفاده کرد. ما در این مطلب از مجله فرادرس سعی داشتیم با استفاده از مثال‌های کاربردی به آموزش استفاده از هوش مصنوعی GPT بپردازیم تا علاقه‌مندان بتوانند با نکات ارائه شده، از این ابزار بهره‌مند شوند.

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
ICLSgeeksforgeeksW3schools
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *