فایل WebP چیست و چطور آن را باز کنیم؟ — به زبان ساده

۲۳۹۵ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
فایل WebP چیست و چطور آن را باز کنیم؟ — به زبان ساده

یک فایل با پسوند WebP، فایلی است که از سوی گوگل برای کاهش اندازه تصاویر بدون کاهش کیفیت جهت صرفه‌جویی در فضای ذخیره‌سازی ارائه شده است. تصاویر WebP طوری طراحی شده‌اند که وب سریع‌تر شود و توسعه‌دهندگان وب بتوانند از عکس‌های کوچک‌تر و زیباتر استفاده کنند. در این مقاله به توضیح خصوصیات فایل WebP و روش باز کردن آن خواهیم پرداخت.

فایل WebP چیست؟

WebP که به صورت «وِپی» (Weppy) تلفظ می‌شود، یک پروژه جانبی قالب کانتینر ویدئوی WebM است که بر مبنای کدک ویدئویی VP8 از سوی شرکت On2 Technologies توسعه یافته و به وسیله گوگل انتشار یافته است. گوگل شرکت On2 Technologies را در تاریخ 19 فوریه 2010 خریداری کرده و قالب WebP را در سپتامبر همان سال منتشر ساخته است.

با توجه به این که 60 تا 65 درصد حجم بایتی صفحه‌های وب را تصاویر تشکیل می‌دهند، گوگل تصمیم گرفت یک قالب فایل متن-باز و رایگان ارائه کند که هر دو فرمت بااتلاف و بی‌اتلاف را داشته باشد، صفحه‌ها سریع‌تر بارگذاری شوند و از پهنای باند کمتری استفاده شود. بدین ترتیب در زمان استفاده از تصاویر WebP، در مصرف توان، به خصوص روی دستگاه‌های موبایل شاهد کاهش زیادی هستیم.

WebP از یک فشرده‌سازی مبتنی بر پیش‌بینی برای انکود کردن یک تصویر استفاده می‌کند که از مقادیر در بلوک‌های مجاور یک پیکسل برای پیش‌بینی مقادیر آن بلوک استفاده می‌کند و سپس تنها تفاوت بین آن‌ها را انکود می‌کند. به این ترتیب امکان کپی کردن پیکسل‌ها در سراسر فایل پدید می‌آید و داده‌های تکراری از هر بلوک حذف می‌شوند. با ذخیره‌سازی صرف داده‌هایی که بین هر بلوک تفاوت دارند، میزان فضای مورد نیاز به برای ذخیره فایل در قیاس با قالب‌های PNG یا JPEG به میزان چشمگیری کاهش پیدا می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این قالب ذخیره‌سازی تصویر پیشنهاد می‌کنیم، سری به صفحه مرجع آن (+) بزنید.

تصاویر بدن اتلاف WebP نسبت به انواع PNG تا 26% و نسبت به فایل‌های JPEG با اتلاف تا 34% حجم کمتری در «شاخص کیفیت ساختار مشابه» (SSIM) دارند.

فایل WebP را چگونه باز کنیم؟

از آنجا که فایل‌های WebP از سوی گوگل توسعه یافته‌اند و فاقد هزینه استفاده هستند، هم‌اینک در بسیاری از اپلیکیشن‌ها و نرم‌افزارها که ممکن است روی رایانه خود داشته باشید، گنجانده شده‌اند. اغلب توسعه‌دهندگان وب از یک پلاگین مورد نیاز برای مدیریت این قالب استفاده می‌کنند.

تصاویر WebP برای وب طراحی شده‌اند و تقریباً قابل تمیز از تصاویر JPEG و PNG نیستند، بنابراین ممکن است حتی متوجه نشده باشید که مشغول تماشای چنین تصاویری هستید. یک تصویر WebP را می‌توانید به همان روش تصاویر دیگر روی رایانه خود ذخیره کنید، یعنی کافی است روی تصویر راست-کلیک کرده و گزینه Save Image As را انتخاب کنید.

WebP

سپس یک مکان روی رایانه تعیین کنید که می‌خواهید تصویر در آنجا ذخیره شود و روی Save کلیک کنید.

WebP

اگر از مرورگر کروم، فایرفاکس، اِج یا اپرا استفاده می‌کنید، تنها کاری که باید بکنید این است که روی تصویر دابل-کلیک کنید تا در مرورگر پیش‌فرض برای تماشا باز شود.

WebP

امکان تماشای فایل‌های WebP با استفاده از نرم‌افزارهای گرافیکی از قبیل GIMP ،ImageMagick یا Microsoft Paint وجود دارد که به صورت پیش‌فرض این تصاویر را به صورت نیتیو باز می‌کنند. روی ویندوز باید روی تصویر راست-کلیک کرده و گزینه Open With را کلیک کرده و سپس برنامه‌ای که می‌خواهید تصویر با آن باز شود را انتخاب کنید.

WebP

اما نرم‌افزارهای IrfanView ،Windows Photo Viewer و Photoshop برای باز کردن تصاویر WebP به افزونه‌هایی نیاز دارند. توجه کنید که همواره امکان تعویض اپلیکیشن پیش‌فرض برای باز کردن یک فایل روی سیستم‌های ویندوز و مک وجود دارد.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
howtogeek
۱ دیدگاه برای «فایل WebP چیست و چطور آن را باز کنیم؟ — به زبان ساده»

درود بر فرادرس و جناب لطفی

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *