کهکشان های بزرگ گروه محلی — تصویر نجومی روز

۵۴۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۱ مهر ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
کهکشان های بزرگ گروه محلی — تصویر نجومی روز

«صورت فلکی سه‌سو» (Triangulum Constellation) یک صورت فلکی کوچک است که در نیم‌کره شمالی قرار دارد. «کهکشان سه‌سو» (کهکشان سه‌گوش و یا کهکشان مثلث | Triangulum Galaxy) یا «مسیه ۳۳» (Messier 33 یا M33) یا «ان‌جی‌سی ۵۹۸» (NGC 598) یک «کهکشان مارپیچی» (Spiral Galaxy) است که در صورت فلکی سه‌سو قرار دارد.

برای مشاهده تصویر در اندازه واقعی، کلیک کنید.

ام۳۳، با قُطری بالغ بر ۵۰,۰۰۰ سال نوری، سومین کهکشان بزرگ در «خوشه کهکشانی محلی» (Local Group | گروه محلی) محسوب می‌شود. «کهکشان زنِ برزنجیر» (کهکشان آندرومدا | امرأه المسلسله | Andromeda Galaxy) یا «مسیه ۳۱» (Messier 31 | M31)، بزرگ‌ترین کهکشان و «کهکشان راه شیری» (Milky Way Galaxy) دومین کهکشان بزرگ در در خوشه کهکشانی محلی محسوب می‌شوند.

کهکشان سه‌سو حدوداً ۳ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارد؛ اما در آسمان زمین، با فاصله نزدیکی از کهکشان آندرومدا قابل مشاهده است. همین امر موجب شده بود تا ستاره‌شناسان بر این باور باشند که سه‌سو، خود یکی از قمرهای کهکشان آندرومدا است. ستاره‌شناسان، با بررسی این کهکشان‌ها همواره شاهد مناظر بسیار دیدنی از سیستم‌های ستاره‌ای مارپیچی و بزرگ هستند.

تصویر که از دید ناظر زمینی گرفته شده است، خوشه ستارگان آبی و نواحی ستاره‌زای مایل به صورتی رنگ را در ام۳۳ به تصویر کشیده است. در حقیقت، «سحابی گسیلشی» (Emission Nebula) «ان‌جی‌سی ۶۰۴» (NGC 604) روشن‌ترین منطقه ستاره‌زا است که در این تصویر، نسبت به مرکز تصویر در قسمت ساعت ۷ قرار دارد.

همچون کهکشان آندرومدا، اندازه‌گیری تعداد ستارگان متغیر ام۳۳ نیز به ساخت یک معیار کیهانی برای این کهکشان مارپیچی به منظور تعیین مقیاس جهان، کمک شایان توجهی کرده است.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *