صنعت مواد غذایی، مشکلات و راه‌حل آنها

۲۰۷ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
صنعت مواد غذایی، مشکلات و راه‌حل آنها

مواد غذایی

رفتار مشتریان هم مانند خیلی از چیزهای دیگر، رفته‌رفته و باگذشت زمان دچار تغییر و تحول می‌شود. ازاین‌رو احتمالاً مشاغل مربوط به مواد غذایی و سوپرمارکت‌ها هم در آینده مخالفت‌ها و سختی‌های زیادی را متحمل خواهند شد. باوجوداینکه هنوز افراد زیادی هستند که این مسئله را درک نمی‌کنند، اما در آینده دور، میزان خرید مواد غذایی و پختنی کم خواهد شد. بخش خیلی زیادی از مردم دیگر علاقه‌ای به آشپزی کردن نخواهند داشت، و این کار از یک فعالیت روزمره به‌کاری طاقت‌فرسا تبدیل خواهد شد، که تعداد کمی به انجامش تن می‌دهند.

تحقیقات اولیه و کشف مشکل صنعت مواد غذایی

طبق تحقیقات انجام شده افراد به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • دسته اول کسانی هستند که عاشق آشپزی هستند و بیشتر اوقات آشپزی می‌کنند.
  • دسته دوم کسانی هستند که از آشپزی متنفرند، و برای اینکه این کار را انجام ندهند بیشتر از غذاهای آماده که فقط به گرم کردن نیاز دارند استفاده می‌کنند، یا غذایشان را از بیرون تهیه می‌کنند، یا اینکه برای خوردن غذا به رستوران و غذاخوری می‌روند.
  • دسته سوم کسانی هستند که بسته به شرایط و موقعیتی که در آن قرار گرفته‌اند، گاهی آشپزی می‌کنند، و گاهی هم غذایشان را از بیرون تهیه می‌کنند.

مواد غذایی

نتیجه مقایسه

ما به خاطر علاقه‌مان به برنامه‌های تلویزیونی آشپزی بیشتر این برنامه‌ها را می‌بینیم، و بیشتر به خوردن ترغیب می‌شویم. اما میلمان به آشپزی افزایش نخواهد یافت. برنامه‌های تلویزیونی آشپزی در این مورد استانداردهای ما را تا حد زیادی افزایش خواهد داد:چند نفر از ما بعد از تماشای برنامه‌های آشپزی احساس کرده‌ایم که در آشپزی ماهر و نابغه‌ایم؟  این شاید یکی از دلایلی باشد که باعث می‌شود بیشتر مصرف‌کنندگان بجای خرید مواد غذایی از بقالی‌ها، غذایشان را در رستوران‌ها بخورند.

پخت‌وپز شخصی افراد با یک کاهش پایدار، آرام و طولانی مواجه است. ۲۵ شرکت برتر نوشیدنی و مواد غذایی از سال ۲۰۰۹ تاکنون ۱۸ میلیارد دلار از سهم بازار را از دست داده‌اند. بقالی‌ها با مشتریان کمتری مواجه‌اند، و بسیاری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای با جنگ طولانی‌مدتی درگیر شده‌اند که میزان فروششان را کاهش داده است.

آشپزی هم، راه خیاطی را ادامه می‌دهد؟

مواد غذایی

در اینجا قصد داریم آشپزی را به خیاطی و دوختنی تشبیه کنیم. اوایل قرن بیستم میلادی بیشتر مردم خودشان لباس‌هایشان را می‌دوختند. اما الآن اکثر مردم لباس‌هایی را می‌خرند که اشخاص دیگری دوخته‌اند. در این میان تعداد کمی از افراد هم هستند که به خاطر علاقه‌شان به خیاطی، یا برای سرگرمی پارچه و مواد اولیه خیاطی را می‌خرند. اگر همین نوع تغییر در صنعت غذایی هم اتفاق بیفتد، مدیران و استراتژی‌های شرکت‌های بزرگ هم تغییر خواهند کرد.

راه‌حل اول

خطری که گریبان گیر بقالی‌های سنتی شده است، تنها کاهش سهم آن‌ها از بازار نیست، مهم‌تر از آن خطر انقراض و منسوخ شدن این نوع کسب‌وکارها می‌باشد. برای پیشگیری از این خطر بزرگ، صنعت باید تحت یک عملیات بزرگ، استفاده از فست‌فودها را متوقف کند و در عوض تصمیمی برای این استراتژی قاطعانه بگیرد. تولیدکنندگان مواد غذایی باید دسته‌هایی را شناسایی کنند که خیلی دیر منسوخ می‌شوند و از چرخه خارج می‌شوند، و با فروششان می‌توانند از این وضعیت خارج بشوند. کار دیگری که باید انجام بدهند؛ پیدا کردن و خارج کردن دسته‌هایی که ضریب سرگرم‌کنندگی‌شان در میان کارهای روزمره کاهش یافته است، و جایی که نمایندگی پخش و توزیع غذا درآمد بهتری خواهد داشت می‌باشد.

اگر مردم همچنان برای صبحانه Dunkin، Donut و Starbuck یا حتی Taco Bell بخرند، حتی دسته‌هایی که غذا پختن را کار سختی می‌دانند، (مثل غذاهای سرد، یا غذاها و حبوبات آماده خوردن) هم فروششان را از دست خواهند داد. این در حالی است که صبحانه تنها ۷% از فروش را به خود اختصاص می‌دهد. همزمان بااینکه مردم ترجیح می‌دهند از غذاهای آماده استفاده کنند، بقالی‌ها باید به پر کردن قفسه‌هایشان با چیزهای جدید فکر کنند و تولیدکنندگان هم از تمامی دسته‌ها خارج شوند.

 

راه حل دوم

مواد غذایی

تطبیق نهایی از طریق یک تغییر تکنولوژیکی است، که باید Big Food آن را پیدا و استفاده کند. (غذای منجمد و کنسرو بزرگ‌ترین نقاط پیشرفت صنعت هستند.) نوآوری امیدوارکننده امروز؛ تکنولوژی MATS یا ماکروویو است که به استریلیزاسیون حرارتی کمک می‌کند، و در دانشگاه ایالتی واشنگتن ساخته شده است.

تکنولوژی تأیید شده FDA مزایای خیلی زیادی دارد. اولین مزیت این تکنولوژی این است که؛ با حداقل حرارت، فشار و زمان، غذا را به نحوی استریل می‌کند، که طعم و کیفیت آن در حد غذای رستوران باقی می‌ماند. مزیت دوم این است که؛ به لطف حداقل کاهش کیفیتی که دارند، دارای یک برچسب فوق‌العاده تمیز هم می‌باشند. (به این معنا که محصول دارای کمترین میزان مواد شیمایی و مواد مضر است.) که این برای اضافه کردن محصولات باکیفیت دیگر هم ایجاد انگیزه می‌کند. سوم اینکه غذای بسته‌بندی‌شده می‌تواند ماه‌ها در دمای اتاق سالم بماند، و قابل‌خوردن باشد.

احتمالاً مزیت آخر دلیل محکمی برای فروش بهتر به مصرف‌کنندگان خواهد بود. اما نشان‌دهنده یک نقطه عطف برای پیشرفتی بزرگ در عمر مفید است، که می‌تواند تأثیر زیادی بر مدیریت موجودی کالا، توزیع و زنجیره بزرگ تدارکات و تأمین داشته باشد.

صحبت نهایی

مواد غذایی
کاهش فساد می‌تواند میزان ضایعات غذایی را کاهش دهد، و پاسخی باشد برای گرسنگی جهانی؛ نزدیک ۱ میلیارد نفر از مردم سراسر دنیا از ناامنی غذایی رنج می‌برند. ما خواروبارفروشی، بقالی و مشاغل مربوط به غذا را دوست داریم. اما صنعت نباید درگذشته زندگی کند، آن‌هم وقتی‌که بیشتر خانواده‌ها از غذاهای آماده یا نیمه آماده استفاده می‌کنند.

در آخر برای صاحبان مشاغل مواد غذایی پیشنهاد ساده‌ای داریم: روحیه پیشرو خودتان را دوباره پیدا کنید، و علم و تکنولوژی جدید را بپذیرید و با آن خود را وفق دهید. دوباره محصولات جدید بسازید، و از آینده استقبال کنید. شما می‌توانید دنیا را تغییر بدهید.

اگر این مطلب مورد توجه شما واقع شده است، احتمالا آموزش های زیر برای شما مفید خواهند بود:

#

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
hbr
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *