راه شیری از سحابی مرداب تا سحابی پیپ — تصویر نجومی

۹۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۱ مهر ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
راه شیری از سحابی مرداب تا سحابی پیپ — تصویر نجومی

در این چشم‌‌انداز پرستاره، رگه‌‌های تاریک و ابرهای رنگارنگی به‌‌چشم می‌‌خورد. این نمای گسترده و ژرف با پوشش‌‌دهی بیش از ۳۰ قرص کامل ماه، میدان‌‌های پرستاره در نزدیکی مرکز کهکشان راه شیری را دربرمی‌‌گیرد. ابرهای گردوغبار میان‌‌ستاره‌‌ای تیره‌‌وتاری که در سمت راست دیده می‌‌شوند، در اوایل قرن بیستم توسط یک اخترشناس به‌‌نام «ادوارد امرسون برنارد» (E. E. Barnard) فهرست‌‌بندی شدند و عبارت‌‌اند از B77، B72، B59 و B78. این ابرها بخشی از مجموعه ابر مولکولی «مارافسای» (Ophiuchus) هستند و ۴۵۰ سال نوری از زمین فاصله دارند.

راه شیری از سحابی مرداب تا سحابی پیپ

ازآنجا که شکل ترکیبی این ابرها شبیه به دسته و کاسه یک پیپ است، این سحابی تاریک را «سحابی پیپ» (Pipe Nebula) می‌‌نامند. سه سحابی درخشانی که در سمت چپ دیده می‌‌شوند، پرورشگاه‌‌های ستاره‌‌ای هستند که نزدیک به صورت فلکی «کمان» (Sagittarius) واقع شده‌‌اند و تقریباً ۵,۰۰۰ سال نوری از زمین فاصله دارند. در قرن هجدهم، «شارل مسیه» (Charles Messier) دو تا از این سحابی‌‌ها را در فهرست سحابی‌‌ها و خوشه‌‌های درخشانش قرار داد؛ M8 (سحابی بزرگ‌‌تر) و M20 (در بالا). نام مشهور M8، «سحابی مرداب» (Lagoon Nebula) است. M20 نیز که خودش توسط رگه‌‌های گردوغبار تیره‌‌وتار به سه بخش تقسیم شده است، با نام «سه‌‌تکه» (Trifid) شناخته می‌‌شود. منطقه گسیلشی سوم در سمت چپ، NGC 6559 نام دارد.

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
۱ دیدگاه برای «راه شیری از سحابی مرداب تا سحابی پیپ — تصویر نجومی»

باسلام آیا گستره عالم ماده محدود است ؟یعنی جهان فیزیکی که شامل کیهان یا کهکشانها نیز می شود انتها و مرزی دارد یا در بی نهایت قرار گرفته است؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *