۷ خودآموز زبان فرانسه برای یادگیری سریع و آسان

۱۲۱۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۶ مهر ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۵ دقیقه
۷ خودآموز زبان فرانسه برای یادگیری سریع و آسان

یادگیری خودآموز زبان فرانسه همیشه یکی از گزینه‌های خوب و کم‌هزینه برای یادگیری است. ما این مطلب از مجله فرادرس مسیر یادگیری شما را در خانه ترسیم خواهید کرد. زبان فرانسه بعد از زبان انگلیسی، از محبوب‌ترین زبان‌ها برای یادگیری زبان‌آموزان است. تقریبا ۲۲۰ میلیون نفر در جهان قادر به صحبت کردن به زبان فرانسه‌اند. این زبان بعد از انگلیسی، دومین زبانی است که در بیشتر کشورها آموزش داده می‌شود. شهروندان و ساکنان بسیاری از کشورها مانند بلژیک، کانادا، سوئیس و... به زبان فرانسه صحبت می‌کنند، همچنین زبان فرانسه به‌ عنوان زبان مد، هنر و ادبیات هم شناخته می‌شود.

یادگیری زبان فرانسه در خانه

راه‌های زیادی برای یادگیری زبان فرانسه وجود دارد. می‌توانید در آموزشگاه زبان ثبت‌نام کنید یا مدتی به کشوری فرانسه‌زبان سفر کنید. اما به هر دلیلی ممکن است انتخاب شما این باشد که در خانه و به‌صورت خودآموز زبان فرانسه را یاد بگیرید. ابتدا لازم است قدم‌های اولیه را بشناسید. در ادامه چند پیشنهاد برای خودآموز زبان فرانسه به شما ارائه خواهیم کرد.

به دنبال انگیزه قوی باشید

شاید این موضوع بدیهی به نظر برسد، اما یک انگیزه خوب به شما کمک می‌کند که در مسیر یادگیری بمانید. «انگیزه» (motivation) شما می‌تواند ارتباط برقرار کردن با فرانسوی‌زبانان باشد،‌ می‌تواند توریستی باشد، برقراری ارتباط دوستانه بهتر با یک فرد فرانسوی زبان باشد و... . همه این‌ها دلایل خوبی برای یادگیری زبان‌اند. مشخص کردن انگیزه به شما کمک می‌کند تا نظم و انضباط داشته باشید و خود را به‌طور منظم وقف یادگیری کنید. مخصوصاً اگر تصمیم دارید به‌صورت خودآموز زبان فرانسه یاد بگیرید.

خود را در زبان فرانسه غرق کنید

تصور کنید زبان فرانسه یک دریاست و برای یادگیری باید مدام در این دریا شنا کنید. سعی کنید فرانسوی فکر کنید، با خودتان فرانسوی حرف بزنید، به زبان فرانسه به خودتان یا دوستی که فرانسوی می‌داند ایمیل بزنید،‌ آهنگ فرانسوی گوش کنید و... . خیلی مهم است که با فرهنگ فرانسوی خودتان را درگیر کنید، هر روز فرانسه گوش بدهید یا بخوانید و روزانه با زبان در ارتباط باشید تا زبان را در خانه یاد بگیرید.

خودآموز برای زبان فرانسه

ابزارهای خودآموز زبان فرانسه را پیدا کنید

یکی از ابزارهای خوب یادگیری خودآموز زبان فرانسه، آموزش‌های ویدئویی است که اساتید زبان فرانسه برای شما ضبط کرده‌اند و می‌توانید به‌راحتی به آن‌ها دست پیدا کنید. ما در فرادرس آموزش‌هایی بر مبنای چهار مهارت اصلی زبان، یعنی «خواندن»، «نوشتن»، «شنیدن» و «صحبت کردن» برای زبان‌آموزها فراهم کرده‌ایم که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی خواهیم کرد.

  •  آموزش زبان فرانسه – مکالمه و عبارات روزانه – سطح A1: هدف این فرادرس آموزش جملات و اصطلاحات پرکاربرد و مهم فرانسوی و بررسی ساختار جملات جدید به صورت موضوعی است. با کمک این فرادرس، خودتان جمله‌بندی‌های جدید‌تری خلق خواهید کرد. در این آموزش از ترکیب اصطلاحات و جملات عامیانه و رسمی این زبان استفاده شده است تا بتوانید به فرانسوی به خوبی حرف بزنید.

  • آموزش زبان فرانسه سطح B1 – گرامر: در این آموزش دستور زبان‌های ضروری و پایه زبان فرانسه در سطح بالاتر از متوسط به‌طور مفصل و با کمک مثال‌های متعدد بررسی شده است. همچنین در برخی موارد مباحث گرامری پایه نیز در قالب مرور شرح داده شده است. مباحث این فرادرس نیز بر پایه کتاب‌های اصلی و رایج گرامر فرانسه تعیین شده است، اما هدف این آموزش در واقع استفاده کاربردی از گرامر سطح B1 در مکالمه روزمره است.

  • آموزش گرامر زبان فرانسه – بخش یکم: این فرادرس می‌تواند برای زبان‌آموزانی که آشنایی با زبان فرانسه ندارند و نیاز به یادگیری آن دارند، بسیار مفید باشد. چراکه مباحثی مانند الفبای زبان فرانسه، معرفی خود، نکات گرامری اولیه زبان فرانسه و صرف و کاربرد چند فعل مهم را در خود دارد.

  • آموزش زبان فرانسه – تلفظ و آواشناسی Phonetics: یکی از چالش‌هایی که در مطالعه خودآموز با آن مواجه خواهید شد، نحوه صحیح خواندن کلمات (تلفظ) و صحیح نوشتن آن‌ها (املا) است. بنابراین خوب است از همان ابتدا به منبعی مجهز باشید که به شما در صحیح خواندن و نوشتن کمک کند. در این فرادرس تلفظ و فونتیک زبان فرانسوی با تکیه بر درست‌خوانی و املا از پایه تدریس می‌شود.

  • آموزش زبان فرانسه – نگارش و مهارت نوشتن – سطح پایه A1: نگارش و مهارت نوشتن هم از مواردی است که در مطالعه خودآموز زبان فرانسه ممکن است برای شما چالش‌برانگیز باشد. در این فرادرس ابتدا با ساختار جمله و جمله‌سازی آشنا می‌شوید و سپس نگارش متن را خواهید آموخت. در بخش پایانی این آموزش رزومه‌نویسی به زبان فرانسه را نیز خواهید آموخت.

  • آموزش زبان فرانسه – اصطلاحات و ضرب‌المثل‌های رایج: یادگیری اصطلاحات یک زبان نه تنها در یادگیری آن زبان نقش موثری دارد، بلکه کمک می‌کند تا زبان را مانند یک زبان مادری بیاموزید. بنابراین خوب است از همان ابتدا برنامه‌ای برای یادگیری اصطلاحات رایج زبان فرانسه داشته باشید. این فرادرس مباحث شیرینی مانند اصطلاحات پرکاربرد در مکالمات روزانه،‌ اصطلاحات مفید برای ارتقای کیفیت مکالمه و اصطلاحات دارای مابه‌ازا در زبان فارسی را در خود دارد.

  • آموزش زبان فرانسوی – خواندن و ترجمه متون مطبوعاتی فرانسه: گوش دادن به رادیو، خواندن روزنامه، تلویزیون دیدن و کارهایی از این دست یکی از بهترین راه‌های یادگیری خوآموز زبان فرانسه‌اند. این آموزش ﺑﺎ‎ ﺑﻬﺮهﮔﯿﺮی از منابع دانشگاهی و چند منبع فرانسوی‌زبان و بیانی ساده متون مطبوعاتی و رسانه‌ای را به شما آموزش خواهد داد. با کمک این فرادرس می‌توانید به‌صورت خودآموز مهارت کافی برای فهمیدن زبان رسانه‌های کاغذی یا غیر آن را کسب کنید. اگر هم هدف شما از یادگیری زبان خارجی کسب مهارت شغلی باشد، تسلط بر مطبوعات فرانسوی بسیار به شما کمک خواهد کرد.

  • آموزش مکالمه زبان فرانسه – ویژه کودکان: اگر قصد شما از یادگیری خودآموز زبان فرانسه، مهاجرت با خانواده است و در خانواده شما فرزند خردسالی هست یا قصد دارید در زمینه تدریس و علی‌الخصوص تدریس کودکان مهارت کسب کنید، این آموزش برای شما بسیار مفید خواهد بود. محتوای این فرادرس مکالمه‌ها، لغات و جمله‌های مناسب زبان فرانسه برای کودکان است.

  • آموزش مکالمه زبان فرانسه در سفر: اگر قصد دارید زبان فرانسه را یاد بگیرید تا به کشور فرانسوی زبانی سفر کنید، به پرکاربردترین جملات فرانسه در مکالمات روزمره با تلفظ صحیح و معانی آن‌ها در فضاهای عمومی و رایج نظیر فروشگاه، هتل، رستوران و خیابان احتیاج پیدا خواهید کرد. بنابراین خوب است این آموزش را که تلفظ سریع و بومی برخی جملات را هم داراست، از دست ندهید.

کتاب‌های گرامر مناسب تهیه کنید

برای یادگیری دستور زبان فرانسه به کتاب گرامر زبان فرانسه مطمئن و به‌روز احتیاج دارید. قبلاً در مطلب «۱۱ کتاب گرامر فرانسه که باید بخوانید – معرفی بهترین عناوین» از مجله فرادرس تعدادی از منابع محبوب و به‌روز یادگیری زبان فرانسه را به شما معرفی کردیم. به‌روز بودن کتاب گرامر مهم است تا با تغییرات جدید زبان فرانسه آشنا باشید و در مواجه با این تغییرات به اشتباه نیفتید. خواندن به زبان فرانسوی به شما این امکان را می‌دهد که گرامر و صرف را بهتر درک کنید و لغات بیشتری یاد بگیرید.

به دنبال یک همراه باشید

توصیه ما این است که به دنبال همراهی باشید که بتوانید با او به زبان فرانسوی صحبت کنید، این همراه می‌تواند کسی مانند خودتان باشد که در حال یادگیری است، یا می‌تواند دوستی باشد که از طریق شبکه‌های اجتماعی پیدا کرده‌اید. شما می‌توانید با آن‌ها فرانسوی یاد بگیرید در حالی که سرگرم می‌شوید و دوستان جدیدی پیدا می‌کنید.

منطقه امن خود را رها کنید و از آموختن زبان لذت ببرید

یادگیری زبان فرانسه در خانه نیاز به انگیزه و نظم و انضباط قوی دارد. برای اینکه ناامید نشوید، مهم است که یادگیری برای شما لذت‌بخش باشد. پس لذت ببرید، آواز بخوانید، بنویسید، فیلم‌های خوب ببینید، هنرمندان فرانسوی را کشف کنید، چیزهای خنده‌دار بخوانید، از اشتباه کردن نترسید، صحبت کردن به یک زبان جدید در ابتدا ترسناک است، تعامل کنید، این تنها راه پیشرفت است.

خودآموز زبان فرانسه یاد بگیریم

برنامه‌های تلفن همراه برای یادگیری زبان فرانسه

به‌طور مشابه، می‌توانید از برنامه‌های تلفن‌همراه بسیاری در اوقات فراغت خود استفاده کنید. مثلاً وقتی در مترو هستید، وقتی منتظرید سفارش غذای‌تان حاضر شود و... . در ادامه چند برنامه محبوب و معتبر را مشاهده می‌کنید.

اپلیکیشن TV5 Monde

این برنامه که از اکتبر ۲۰۱۹ در دسترس است، ۳۰۰۰ تمرین برای یادگیری زبان فرانسه از طریق ویدئوها یا پخش اخبار به شما ارائه می‌کند. تمرین‌ها بر اساس سطوح مختلف زبان، از A1 (مبتدی) تا B2 (پیشرفته) طبقه بندی می‌شوند. اپلیکیشن TV5 Monde همچنین محتوایی را برای بهبود تلفظ، واژگان و گرامر ارائه می‌دهد. کاربر برنامه در مورد فرهنگ فرانسه، سنت‌ها یا رویدادهای جاری بیشتر خواهد آموخت.

  • لینک دانلود اپلیکیشن «TV5 Monde» از گوگل پلی: «+»

اپلیکیشن Mondly

اپلیکیشن Mondly برای یادگیری زبان فرانسه از یک روش جالب استفاده می‌کند و آن انجام تمرینات سرگرم‌کننده برای یادگیری گرامر، واژگان و بیان یا درک نوشتاری و یا شفاهی است.

  • لینک دانلود اپلیکیشن «Mondly» از گوگل پلی: «+»

اپلیکیشن Memrise

تمرکز اپلیکیشن Memrise بر یادگیری سرگرم‌کننده واژگان است. برنامه به گسترش دایره لغات شما از طریق کارت‌های واژگان کمک می‌کند. تکرار کردن واژگان در برنامه از فراموشی کلمات آموخته شده در دروس قبلی جلوگیری می‌کند.

  • لینک دانلود اپلیکیشن «Memrise» از گوگل پلی: «+»

اپلیکیشن Duolingo

کمتر کسی است که اپلیکیشن Duolingo را نشناسد. شما در این برنامه مهارت‌های نوشتاری و املا را به‌ خوبی فرا می‌گیرید و با لهجه‌ی زبان فرانسه هم آشنا می‌شوید. گرامر و واژگان هم به خوبی در این برنامه آموزش داده می‌شود.

آزمون‌های مختلفی برای تعیین سطح زبان طراحی شده که هریک ویژگی‌های منحصربه‌‌فردی دارند. آزمون دولینگو هم از تست‌های معتبر تعیین سطح زبان است که بعضی از ادارات، دانشگاه‌ها و سازمان‌ها در کشورهای مختلف آن را می‌پذیرند.

  • لینک دانلود اپلیکیشن «Duolingo» از گوگل پلی: «+»

اپلیکیشن Bravolol

اگر می‌خواهید قبل از ورود به کشور فرانسه زبان فرانسه را یاد بگیرید، این یک برنامه کاربردی است که باید در اولویت بگذارید. چراکه داده‌های برنامه بسیار غنی است و شامل بیش از ۶۰۰۰ کلمه است. کلمات بر اساس موضوع و ماهیت فهرست شده‌اند.

  • لینک دانلود اپلیکیشن «Bravolol» از گوگل پلی: «+»

اپلیکیشن Busuu

اپلیکیشن Busuu از شناخته‌ شده‌ترین برنامه‌های تلفن‌همراه است که امکان مکالمه با سایر کاربران برنامه‌ را فراهم می‌کند، همه سطوح یادگیری از مبتدی (A1) تا پیشرفته (B2) را شامل می‌شود و بر تلفظ، نوشتن، خواندن،‌ گرامر و املای شما تمرکز می‌کند.

  • لینک دانلود اپلیکیشن «Busuu» از گوگل پلی: «+»

پادکست‌ها برای خودآموز زبان فرانسه

حتماً رادیو فرانسه «+» را می‌شناسید. خوب است رادیو فرانسه را گوش بدهید، اهمیتی ندارد چقدر متوجه می‌شوید، همان‌طور که گفتیم تمرکزتان را بر تماس با صداهای زبان فرانسه بگذارید. اما بیایید با چند پادکست خوب فرانسوی هم آشنا شویم.

پادکست PodcastFrançaisFacile

ویژگی‌های خوب این پادکست، نکات آموزشی فوق‌العاده برای مبتدیان، لیست واژگان، یادگیری فونتیک و سوالات در پایان پادکست است. همچنین مکالمه‌های کوتاه داستانی، آزمون و درس‌های دستور زبان همه نیازهای زبانی شما را جواب می‌دهد.

  • لینک دانلود پادکست PodcastFrançaisFacile «+»

پادکست francaisavecpierre

«پیر» یک فرد بومی فرانسوی و اصالتاً اهل «بوردو» است و معلم «FLE» (فرانسوی به عنوان یک زبان خارجی) در «مادرید» است. در سایت او مجموعه‌ای از پادکست‌های ویدئویی ۱۰ تا ۱۵ دقیقه‌ای در قالب گفتگو با همسرش «نومی»، داستان‌های شخصی به صورت اول‌شخص و همچنین درس‌های گرامر، دیکته‌های تصحیح شده و... را پیدا می‌کنید.

  • لینک دانلود پادکست francaisavecpierre «+»

پادکست Balades

هر دو هفته یک بار، «ایزابل»، فرد فرانسوی-سوئیسی که بین «زوریخ» و جنوب فرانسه زندگی می‌کند، ماجراهای خود را بازگو می‌کند، قصه‌های خنده‌دار تعریف می‌کند و... . پادکست‌های ده دقیقه‌ای او با «transcription» (نسخه نوشتاری) و واژگان تکمیل می‌شود.

  • لینک دانلود پادکست Balades «+»

پادکست Français authentique

«یوان» می‌خواهد شنوندگانش را از حالت درک (فرانسوی فهمیدن) به حالت بیان (فرانسوی صحبت کردن) برساند. برای این پادکست سطح پیشرفته بهتر است.

  • لینک دانلود پادکست Français authentique «+»

سایت‌های یادگیری زبان فرانسه

می‌توانید سایت‌های یادگیری فرانسوی زیادی را در اینترنت پیدا کنید که تمرین‌های مختلف را هم ارائه می‌دهند. در ادامه چند سایت محبوب را مشاهده می‌کنید.

  • سایت lingolia «+»
  • سایت L'Etudiant «+»
  • سایت Francaisfacile «+»
  • سایت Cle «+»
  • سایت Enseigna «+»
  • سایت Cotetalents «+»

سینما برای یادگیری زبان فرانسه

تماشای فیلم های فرانسوی، در نسخه اصلی، غوطه‌وری کامل در دریای زبان است. فیلم دیدن به شما امکان می‌دهد که کلمات جدید را به خاطر بسپارید؛ چراکه فیلم‌ها به شما این فرصت را می‌دهند که واژگان مورد استفاده در زبان گفتاری را یاد بگیرید. درک شفاهی خود را بهبود ببخشید؛ زیرا بهترین راه برای یادگیری درک زبان فرانسه، گوش دادن به یک فرانسوی زبان بومی است. به لطف فیلم‌ها، شما مستقیماً با زبان بومی فرانسه مواجه می‌شوید. فرهنگ فرانسه را کشف کنید؛ چون فیلم‌های فرانسوی فرهنگ فرانسه را منعکس می‌کنند. با تماشای یک فیلم، کمی بیشتر با سبک زندگی و فرهنگ فرانسه آشنا خواهید شد.

یادگیری زبان فرانسه

نکات زیر را برای استفاده بهتر از فیلم‌ها به‌خاطر داشته باشید.

  • یادداشت بردارید: هر زمان که فیلمی را به زبان فرانسوی تماشا می‌کنید، یک دفترچه یادداشت و یک مداد بردارید. به محض شنیدن یک عبارت یا کلمه جدید، آن را در دفترچه یادداشت خود بنویسید. این به شما امکان می‌دهد که کلمات را به راحتی حفظ کنید و سپس از آنها در مکالمات خود به زبان فرانسوی استفاده کنید. این یک راه عالی برای ایجاد دایره لغات گسترده شماست.
  • یک صحنه را چندین بار تماشا کنید: درک کامل گفتگوها در فیلم همیشه آسان نیست. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که به طور خاص روی چند صحنه تمرکز کنید، صحنه‌ای که دوست دارید، صحنه‌ای که درک آن دشوار است یا لحظه‌ای کلیدی در فیلم. فیلم را متوقف کنید و صحنه را چندین بار پخش کنید. وقتی صحنه را فهمیدید، جملات بازیگران را تکرار کنید، سعی کنید به تلفظ و لحن آن‌ها نزدیک شوید. این بهترین راه برای بهبود بیان شماست.
  • زیرنویس فرانسوی را فعال کنید: در هر سطحی که باشید، تماشای یک فیلم به زبان فرانسوی با زیرنویس (البته به زبان فرانسوی) همیشه جالب است. بنابراین می‌توانید املای کلمات یا عباراتی را که نمی‌دانید را هم یاد بگیرید. همچنین می‌توانید آنها را راحت‌تر به‌خاطر بسپارید.
  • فیلم‌هایی را متناسب با سطح خود انتخاب کنید: همه فیلم‌ها برای سطح شما مناسب نیستند. اگر سطح پایینی در زبان فرانسه دارید، یک فیلم کوتاه، با دیالوگ‌های کم، در مورد موضوعی که می‌شناسید، انتخاب کنید. بنابراین مبتدیان بهتر است روی فیلم‌های کوتاه تمرکز کنند.

برای سطوح متوسط، فیلم‌هایی را انتخاب کنید که طرحی آسان برای درک داشته باشند و وقت خود را صرف آن‌ها کنید. در صورت لزوم، چندین بار فیلم را تماشا کنید و یادداشت‌برداری را فراموش نکنید.
برای سطوح پیشرفته، انتخاب گسترده‌تر است، اما سه نکته قبلی نیز برای شما مفید خواهد بود.

روش یادگیری خودآموز فرانسه در یک ماه

اگر برای یادگیری سریع زبان فرانسه انگیزه دارید، به شما توصیه می‌کنیم جدول یادگیری زیر را دنبال کنید.

روش یادگیری زبان فرانسه در ۱ ماه
روزچه چیزی را یاد بگیریم؟
روز اولالفبای زبان فرانسه و حروف صدادار در زبان فرانسه
روز دوماحوالپرسی اولیه و عبارات مودبانه
روز سوماعداد 1 تا 10
روز چهارمحروف تعریف معین و نامعین در زبان فرانسه
روز پنجمصفات ملکی
روز ششم صرف فعل‌ کمکی être و avoir در زمان حال
روز هفتمصرف افعال گروه اول (مختوم به er) در زمان حال
روز هشتمصرف افعال گروه دوم (مختوم به ir) در زمان حال
روز نهمصرف افعال گروه سوم (مختوم به re) در زمان حال
روز دهمصرف افعال معروف بی‌قاعده در زمان حال
روز یازدهمضمایر شخصی
روز دوازدهمضمایر ملکی در فرانسه
روز سیزدهمضمایر اشاره
روز چهاردهمضمایر پرسشی
روز پانزدهمقید مکان
روز شانزدهمقید زمان
روز هفدهمقید حالت
روز هجدهمحروف ربط هم‌پایه‌ساز
روز نوزدهمحروف ربط وابسته‌ساز
روز بیستمحروف اضافه مکان
روز بیست‌ویکمحروف اضافه زمان
روز بیست‌ودومحروف اضافه وسایل
روز بیست‌وسوم صورت پرسشی و صورت منفی فعل در فرانسه
روز بیست‌وچهارمصورت‌های ساده زمان گذشته در زبان فرانسه
روز بیست‌وپنجمصورت گذشته نقلی
روز بیست‌وششمصورت‌های ساده زمان آینده در فرانسه
روز بیست‌وهفتمصورت شرطی
روز بیست‌وهشتمبا یک فرد بومی یا با کاربران برنامه‌های زبان فرانسه تلفن‌همراه مکالمه کنید.
روز بیست‌ونهمهرچیزی را که تا الان آموخته‌اید مرور کنید.
روز سی‌امتمرین انجام دهید و باز هم مرور کنید.

لازم به یادآوری است بعد از روز سی‌امِ تمرین، مرور منظم و حفظ نظم روزانه برای یادگیری ضروری است.

نقش دایره لغات در یادگیری خودآموز فرانسه

صرف نظر از هر روش یادگیری که انتخاب می‌کنید، کوتاه مدت یا بلند مدت،‌ خودآموز زبان فرانسه و یا غیر از آن، هرگز از کلمات غافل نشوید. هرچه سریع‌تر یادگیری واژگان جدید را شروع کنید، با کتاب‌های واژگان، سایت‌ها یا برنامه‌های تلفن‌همراه. اگر می‌خواهید خیلی زود زبان فرانسه را یاد بگیرید یک برنامه منظم و ممکن برای حفظ کردن و مرور کلمات بگذارید مثلاً از ۳۰ کلمه در روز می‌توانید شروع کنید. با یادگیری ۳۰ کلمه در روز، ۷۰ درصد از واژگان کاربردی زبان فرانسه را در سه ماه یاد خواهید گرفت.

خوب است نکات زیر را هم در یادگیری واژگان رعایت کنید.

  • رویکرد موضوعی را دنبال کنید: تعداد زیادی کتاب واژگان وجود دارد که از طبقه‌بندی موضوعی پیروی می‌کنند. این نظم برای یادگیری شما بسیار مفید خواهد بود.
  • مرتب مرور کنید: یادگیری لغات یک چیز است، به خاطر سپردن آن‌ها برای دراز مدت چیز دیگر. برای اینکه کلمات را در حافظه خود به‌شکلی موفقیت‌آمیز حفظ کنید، باید کلمات را چندین بار مرور کنید. از تکرار و تکرار و تکرار دست برندارید. حافظه به صورت چرخه‌ای کار می‌کند؛ مغز شما باید چندین بار چیزی را ثبت کند تا به خوبی به خاطر سپرده شود. مرتباً مرورهای کلی انجام دهید و کارت‌ها یا کلماتی را که قبلاً آموخته‌اید، دوباره مرور کنید. این کار تضمین می‌کند که وقتی زمان هم بگذرد، کلمات را از خاطر نمی‌برید.

نکته: برای یادگیری واژگان یک حرکت جالب و سرگرم‌کننده وجود دارد. می‌توانید بر روی تمام اشیاء موجود در آپارتمان یا خانه خود، یک برچسب با نام آن چیز به زبان فرانسوی بچسبانید. بسته به روش یادگیری خودتان، به دنبال نکات کوچکی مانند این باشید.

برای شروع یادگیری واژگان می‌توانیم با موارد زیر شروع کنیم:

  1. یاد بگیرید که خودتان را به زبان فرانسه معرفی کنید.
  2. واژگان مربوط به مسیریابی را یاد بگیرید.
  3. واژگان مربوط به مسائل روزمره را یاد بگیرید.
  4. یاد بگیرید با چه واژگانی ابراز احساسات کنید، نظر بدهید و سلیقه خودتان را بیان کنید.
  5. درباره شغل و مهارت‌های حرفه‌ای واژه یاد بگیرید.

برای اینکه با این واژگان اولیه بتوانید جمله بسازید، به گرامر مبتدی هم احتیاج پیدا خواهید کرد. در جدول زیر بخشی از گرامر اولیه زبان فرانسه وجود دارد که برای سطح مبتدی در زبان فرانسه باید بدانید.

گرامر اولیه زبان فرانسه برای سطح مبتدی
مقولهچیزی که باید به خاطر بسپارید
حروف تعریفle, la, les, un, une
ضمایر شخصیje, tu, il/elle, nous, vous, ils/elles
فعل‌هاêtre, avoir, faire, aller, dire, vouloir
اعداد1-100
زمان‌هاprésent, passé composé, futur simple
صفت‌ها در فرانسهpetit, grand, bon, mauvais, nouveau, vieux
قیدهاbien, mal, très, peu, plus, moins
حروف اضافهà, de, en, dans, sur, sous
حروف ربطet, ou, mais, donc, car, parce que
ضمائر موصولی در فرانسهqui, que, où, dont
عطفet, ou, mais, donc, car, parce que
حروف نداoh, ah, oui, non, bonjour, au revoir

بعد از پیشرفت نسبی در زبان فرانسه، پس از چند هفته، خواندن به زبان فرانسوی را شروع کنید؛‌ مقاله‌های مطبوعاتی، روزنامه، خبرگزاری‌های فرانسوی، کتاب‌های قابل دسترس (مثلاً کتاب‌های کودکان) و غیره. هر رسانه‌ای که باشد، هر چه به دستتان می‌رسد یا هر چیزی که به آن علاقه دارید را بردارید و بخوانید.

خواندن به شما این امکان را می‌دهد که کاربرد کلمات یا گرامری که یاد گرفته‌اید را ببینید و در عین حال باعث تقویت حافظه می‌شود. همچنین یادتان باشد که به زبان فرانسوی بنویسید. نوشتن یک ابزار به‌خاطرسپاری بسیار مؤثر است. آنچه می‌نویسید راحت‌تر در حافظه می‌ماند.

شما چند گزینه برای یادگیری بهتر پیش رو دارید که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • به موسیقی با اشعار فرانسوی گوش دهید.
  • فیلم‌ها را به زبان فرانسوی تماشا کنید (اول با زیرنویس فرانسوی، سپس بدون زیرنویس).
  • تلویزیون را با کانال‌های فرانسوی تماشا کنید.
  • به رادیو به زبان فرانسوی گوش دهید.
  • اگر در یک کشور فرانسوی زبان هستید، به مردمی که در خیابان فرانسوی صحبت می‌کنند گوش دهید.

سطوح مختلف زبان فرانسه چیست؟

سطوح یادگیری زبان فرانسه از سطح مبتدی «A1» تا سطح فوق‌پیشرفته «C2» طبقه‌بندی می‌شوند. به‌طور دقیق‌تر سطوح زبان فرانسه مبتدی «A1»، نیمه مبتدی «A2»، متوسط «B1»، متوسط رو به بالا «B2»، پیشرفته «C1» و تسلط کامل یا فوق‌پیشرفته «C2» است. در ادامه میزان تسلط زبان‌آموز در هر سطح را شرح خواهیم داد.

  • در سطح مبتدی «A1» زبان‌اموز نیازهای اولیه برای برقراری ارتباط را می‌تواند برآورده کند و کلمات آسان و جملات ابتدایی مثل سلام‌ و احوال‌پرسی، معرفی خود، آب‌و‌هوا، محل زندگی و... را بلد است.
  • در سطح نیمه مبتدی «A2» علاوه بر اینکه می‌تواند بهتر و طولانی‌تر مکالمه کند، جمله‌ها و عبارت‌های رایج در موضوعات پیچیده‌تری مثل مشخصات فردی جزئی‌تر، اطلاعات خانوادگی، خرید‌ کردن، جغرافیای محیط و محل کار را درک و استفاده می‌کند.
  • در سطح متوسط «B1» در مورد مسائل روزمره و آشنا، رویاها و آرزوهایشان، تجربه‌ها و چیزهایی که برایشان رخ داده حرف می‌زنند و می‌توانند نظرات دیگران را هم متوجه شوند. این افراد در سفر به کشور فرانسوی زبان می‌توانند از پس کارهای هتل، خرید و مکالمه بربیایند.
  • در سطح متوسط رو به بالا «B2» زبان‌آموز توانایی گفت‌وگو و درک درباره موضوعات پیچیده و انتزاعی را هم دارد. این سطح برای پذیرش و تدریس در دانشگاه مطلوب است. فرد می‌تواند بدون وقفه و مکث بحث کند و از نظر خود دفاع کند.
  • در سطح پیشرفته «C1»، فرد کاملاً روان حرف می‌زند، بدون فکر کردن ارتباط می‌گیرد، در جستجوی واژه مکث نمی‌کند، متون طولانی را می‌فهمد، او دایره لغات گسترده دارد و می‌تواند جمله‌ها پیچیده و زیبا خلق کند و حتی می‌تواند صریح سخنرانی کند.
  • در سطح فوق‌پیشرفته «C2» زبان‌آموز تسلط کامل بر زبان دارد، هر چیزی می‌شنوند، می‌خواند یا می‌بیند، می‌فهمد. این افراد تقریباً با افراد بومی فرقی ندارند.

در جدول زیر میزان زمانی که به طور تقریبی برای یادگیری هر کدام از این سطوح لازم دارید، مشاهده خواهید کرد.

مدت زمان لازم برای رسیدن به هر سطح زبان فرانسه
سطحزمان
سطح A1۱۰۰ ساعت
سطح A2۲۰۰ ساعت
سطح B1۳۵۰ تا ۴۰۰ ساعت
سطح B2۵۵۰ تا ۶۰۰ ساعت
سطح C1۱۰۰۰ ساعت
سطح C2۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ ساعت

توجه داشته باشید که این اعداد ممکن است با توجه به فرد یا شیوه یادگیری متفاوت از آب دربیایند. بنابراین بهترین روش این است که تمرکزتان را بر روی خلق یک روش شخصی بر اساس انگیزه و سخت‌کوشی خودتان بگذارید.

خودآموز برای فرانسه

سوالات رایج درباره خودآموز زبان فرانسه

برای درک بهتر مطلب خود آموز زبان فرانسه در ادامه مطلب به تعدادی از پرسش‌های رایج در این زمینه پاسخ داده‌ایم.

چگونه به زبان فرانسوی حرف بزنیم؟

صحبت کردن سخت ترین بخش یادگیری یک زبان به خصوص زبان فرانسه است. به تنهایی یا با کمک یک همراه، سعی کنید فرانسوی صحبت کنید یا حتی افکار خود را ترجمه کنید. این تمرین نیز بسیار موثر است. در تمام موقعیت‌های روزمره، حتی وقتی در خانه تنها هستید، عادت کنید این سوال را از خود بپرسید:‌ «چگونه می‌توانم آن را به فرانسوی بگویم؟»

بعد از مدتی تمرین کردن سعی خواهید کرد کلماتی را به زبان فرانسه بیان کنید تا افکار خود را شرح دهید، اعمال روزانه خود را توصیف کنید و... . به تدریج، وقتی در موقعیتی قرار می‌گیرید که باید با کس دیگری هم فرانسوی حرف بزنید، در یافتن کلمات مناسب راحت‌تر خواهید بود. همچنین راه خوبی برای آگاهی از واژگانی است که به خوبی یاد گرفته‌اید یا برعکس، موضوعاتی که واژگان کمی درباره‌شان بلدید را شناسایی می‌کنید و می‌توانید نقص خود را جبران کنید.

چگونه با موسیقی زبان فرانسه یاد بگیریم؟

تمرین روزانه گوش دادن به موسیقی فرانسوی پیش از همه گوش شما را به صداهای فرانسوی، لحن ادا کردن و شیوه درست تلفظ عادت می‌دهد. یک روش بسیار مفید این است که مانند طوطی هر آنچه را که می‌شنوید تکرار کنید و لحن‌ ادای واژگان را شبیه به خواننده در بیاورید. خوب است به متن ترانه هم دسترسی داشته باشید تا بدانید دقیقاً چه چیزی را تکرار می‌کنید.

برای بهبود تلفظ فرانسوی وقتی به‌صورت خودآموز زبان فرانسه یاد می‌گیرید، به افرادی که فرانسوی صحبت می‌کنند گوش دهید، خواه خواننده موسیقی موردعلاقه‌تان باشد، خواه فردی در تلویزیون، رادیو، اینترنت، در خیابان و غیره.

جمع‌بندی

به طور خلاصه، یادگیری خودآموز زبان فرانسه یا به طور کلی یک زبان خارجی بسیار به منظم بودن و کار روزانه بستگی دارد. بهترین راه برای حفظ کردن این نظم این است که فعالیت‌ها و روش‌های یادگیری متفاوت را تجربه کنید. این با چسبیدن به یک روش قدیمی، از بر کردن کتاب‌ها و دستور زبان ممکن نیست. بنابراین با اینکه هیچ‌چیز جایگزین سفر به فرانسه نمی‌شود، جایی که شما کاملاً به لحاظ زبانی درگیر و فعال خواهید شد، فراموش نکنید که در خانه خودتان، با رعایت نکاتی که در مطلب از مجله فرادرس اشاره کردیم، می‌توانید اولین گام‌ها را برای یادگیری زبان فرانسه بردارید و بهترین نتیجه را هم کسب کنید.

برای یادگیری زبان فرانسه در خانه، از گوش دادن به رادیو، پادکست، تماشای کانال‌های تلویزیونی فرانسوی و فیلم‌ها، ترجیحاً بدون زیرنویس، بسته به سطح زبانتان تردید نکنید. حتی اگر همه چیز را نمی‌فهمید، فقط به آن گوش کنید. هر چه بیشتر زبان را بشنوید، بیشتر با صداها آشنا می‌شوید و حرف زدن برای‌ شما آسان‌تر می‌شود.

بر اساس رای ۵ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
IlaSuperprof
۲ دیدگاه برای «۷ خودآموز زبان فرانسه برای یادگیری سریع و آسان»

واقعا خیلی خوبه که این مطالب رو رایگان در اختیار همه قرار میدید.ممنون از شما

با سلام؛
از اینکه مجله فرادرس را همراهی می‌کنید سپاسگزاریم.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *