نکاتی برای افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل — راهنمای کاربردی

۱۱۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
نکاتی برای افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل — راهنمای کاربردی

همواره توصیه‌های زیادی برای افزایش طول عمر باتری در تلفن‌های همراه، تبلت‌ها و لپ‌تاپ‌ها می‌شنویم. یکی از این توصیه‌ها این است که باید شارژ باتری خود را به طور منظم به %0 برسانیم و همیشه باید تا %100 شارژ کنیم. همچنین ممکن است شنیده باشید که باتری‌ها حافظه دارند و هیچگاه نباید آن‌ها را نصفه شارژ نمایید.

997696

تمامی این توصیه‌ها اشتباه بوده و بر اساس تکنولوژی‌های باتری‌های قدیمی هستند که دیگر در بیشتر دستگاه‌های هوشمند مورد استفاده قرار نمی‌گیرند. در ادامه‌ی این مطلب حقایقی راجع به مدیریت بهتر باتری در تلفن‌های همراه آورده شده است که شما را به مطالعه‌ی آن‌ها دعوت می‌کنیم.

طول عمر باتری به دوره‌های شارژ آن بستگی دارد

مدیریت بهتر باتری

طبیعی است که هر کسی می‌خواهد از دستگاه خود تا حد ممکن استفاده کند. همچنین اگر تغییری در سخت‌افزار دستگاه ایجاد شود گارانتی آن از بین خواهد رفت که این مساله باعث می‌شود بسیاری از کاربران راضی به تغییر باتری اصلی گوشی نباشند.

تمامی باتری‌هایی که امکان شارژ مجدد دارند در طول زمان مقداری از ظرفیت خود را از دست می‌دهند و حتی اگر از آن دستگاه استفاده هم نکنید این مساله اتفاق می‌افتد. زمانی که به طور منظم از دستگاه خود استفاده می‌کنید، متوجه خواهید شد که در طول یک سال اول استفاده از ظرفیت آن کم خواهد شد. در بسیاری اوقات زمانی که دستگاه شما به دو سالگی خود نزدیک می‌شود دیگر به سختی می‌توان با یکبار شارژ یک روز را گذراند.

شرکت‌های تولید کننده، طول عمر باتری را بر اساس «دوره‌های شارژ باتری» مشخص می‌کنند. هر دوره شارژ عبارت است از شارژ باتری از %0 تا %100 و خالی کردن آن. تعداد دوره‌های شارژ انتظار رفته از هر باتری مشخص می‌کند که پس از چند دفعه شارژ کامل باتری، ظرفیت آن به طور قابل توجهی کاهش پیدا می‌کند.

امروزه در بیشتر دستگاه‌های قابل شارژ از باتری‌های لیتیوم-یون یا لی-یون استفاده می‌شود. انواع این باتری‌ها را می‌توانید در تلفن‌های همراه، لپ‌تاپ‌ها، اتومبیل‌های تسلا و حتی اره‌های برقی مشاهده کنید. پر طرفدارترین باتری لیتیوم-یون، باتری «18650» است. این باتری می‌تواند بین 300 تا 500 دوره شارژ کامل را دریافت کرده و سپس به حدود 75 تا 80 در صد دچار افت ظرفیت شود.

آشنایی با بهترین باتری قابل شارژ: لیتیوم-یون

مدیریت بهتر باتری

تلفن‌های همراه و تبلت‌ها از نوعی از باتری‌های لیتیوم-یون با عنوان لیتیوم-یون پُلیمر (لی-پُلی) استفاده می‌کنند. این نسخه از باتری‌های لیتیوم-یون مطمئن‌تر و کوچکتر بوده و سریعتر شارژ می‌شوند، ولی در سایر مسائل و طول عمر با باتری‌های لیتیوم-یون یکسان هستند.

یکی از دلایلی که سرعت افت باتری‌های لیتیوم-یون را افزایش می‌دهد، شارژ آن بیش از %80 و کمتر از %20 است. هر چه به %100 نزدیکتر شوید، واکنش شیمیایی که باعث افت باتری می‌شود زودتر رخ می‌دهد.

از آنجایی که می‌دانیم این باتری‌ها بین 300 تا 500 دوره شارژ را به خوبی پاسخگو هستند و می‌دانیم که نباید آن‌ها را کمتر از %20 و بیشتر از %80 شارژ کنیم، می‌توانیم به سادگی طول عمر آن‌ها را افزایش دهیم. شارژ‌های نصفه و ناکامل که مجموع آن‌ها به %100 برسد به عنوان یک دوره شناخته می‌شود. با توجه به این نکته اگر باتری خود را همواره بین اعداد %20 تا %80 شارژ کرده و نگه دارید، می‌توانید تا 1000 دوره شارژ کامل (حدود 3 سال) پیش از افت باتری از آن استفاده کنید.

با گوشی در حال شارژ بازی نکنید

دمای زیر 0 درجه سلسیوس و بالای 70 درجه باعث افت سریعتر باتری‌های لی-یون می‌شود، در نتیجه نباید باتری خود را در روزهای گرم در ماشین گذاشته و نباید در هوای سرد نیز رها کنید.

انجام کارهای سنگین (نظیر مشاهده ویدیو یا بازی کردن) به هنگام شارژ گوشی کاری کاملا اشتباه است. ترکیب ولتاژ بالا و دمای بالا بدترین وضعیتی است که می‌توانید باتری خود را در آن قرار دهید.

همچنین دوره‌های شارژ کوچک نیز می‌توانند تاثیری منفی بر روی باتری داشته باشند. با این کار بخشی از باتری دوره‌ی شارژ بیشتری را نسبت به بخش‌های دیگر سپری می‌کند که باعث کاهش عمر باتری می‌شود. این کار می‌تواند به سلول‌های باتری آسیب برساند که در این صورت ممکن است در حالی که درصد شارژ بالایی را مشاهده می‌کنید گوشی شما خاموش شود.

در کنار این موارد، سعی کنید از تکنولوژی‌های شارژ سریع یا «Fast-charging» در طول شب استفاده نکنید، چراکه این کار نیز می‌تواند وضعیت دمای بالا را به وجود بیاورد. این تکنولوژی برای شارژ صفر تا صد باتری به وجود نیامده است و بیشتر برای استفاده در دوره‌های 20 تا 30 دقیقه‌ای در نظر گرفته شده است. همچنین گفته شد که باتری‌های لی-یون زمانی که در حالت %100 باشند زودتر عمر خود را از دست می‌دهند، در نتیجه هر چه کمتر شارژ باتری خود را پر نگه دارید، بهتر است.

در گوشی‌های سامسونگ امکان غیر فعال کردن «Fast-charging» در تنظیمات قرار گرفته است تا بتوانید با غیر فعال کردن این ویژگی طول عمر باتری خود را افزایش دهید.

شارژ باتری خود را با نرم‌افزار مدیریت کنید

یکی از راه‌های بهره بردن از شارژ‌های جزئی این است که به هنگام شارژ دستگاه در کنار آن باشید. علاوه بر این می‌توانید هشداری برای قطع شارژر نیز تنظیم کنید.

در اندروید نرم‌افزار «Accubattery» ترفندهایی را برای افزایش عمر باتری به شما نمایش می‌دهد. هنچنین این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید برای درصدهای خاصی از باتری خود هشدار تنظیم کنید. متاسفانه در iOS گزینه‌های زیادی برای این کار وجود ندارد، ولی اپلیکیشن «FruitJuice» امکانات زیادی را در اختیارتان می‌گذارد که به قیمت 10 دلار می‌توانید آن را تهیه کنید.

برخی از لپ‌تاپ‌ها تنظیماتی در «BIOS» خود دارند که با استفاده از آن‌ها می‌توانید حداکثر مقدار شارژ باتری را مشخص کنید. شرکت لنوو این کار را ساده‌تر کرده و نرم‌افزار «Lenovo Energy Management» را برای ویندوز عرضه کرده است. با نصب این نرم‌افزار و انتخاب گزینه‌ی «Optimize for Battery Lifespan»، باتری شما بیشتر از %80 شارژ نخواهد شد.

گوشی خود را شبانه شارژ نکنید

به طور کلی نباید گوشی خود را شبانه شارژ کنید و به جای آن باید همیشه پیش از خواب آن را از پریز بکشید و زمانی که بیدار شدید آن را شارژ نمایید. همچنین گوشی موبایل خود را در زمان شارژ شدن در زیر بالشت خود قرار ندهید. جدا از احتمال آتش‌سوزی این کار، کمبود جریان هوا نیز می‌تواند باعث افزایش دما و در نتیجه کاهش طول عمر باتری شود.

البته نیازی نیست که گوشی خود را همیشه در صبح شارژ کنید. زمانی که بخواهید با شارژ جزئی پیش بروید، در طول ظهر نیز گوشی خود را شارژ خواهید کرد. با این حال همواره سعی کنید که شارژ آن از %80 بیشتر نشود.

با این که باتری‌های لی-یون چیزی به نام حافظه‌ی ظرفیت شارژ ندارند، ولی برخی تحقیقات حاکی از این هستند که باید حداقل پس از هر 30 بار شارژ کامل، آن را یکبار خالی کنید. اگر شارژ باتری هیچگاه خالی نشود ممکن است سخت‌افزار شما یک نوع حافظه‌ی دیجیتال شکل دهند که باعث می‌شود مقدار شارژ نمایش داده شده اشتباه و غیر دقیق باشد.

اگر گوشی شما به طور اتفاقی در حالی که به نظر می‌رسد شارژ دارد خاموش می‌شود، ممکن است به خاطر کالیبره نبودن یا خراب بودن باتری باشد. اگر کالیبره کردن گوشی مشکل را بر طرف نکرد، احتمال خراب بودن باتری بیشتر خواهد بود.

کاهش مصرف باتری در گوشی

مدیریت بهتر باتری

علاوه بر کنترل دما و درصد شارژ دستگاه، با کاهش مصرف آن می‌توانید طول عمر باتری را فراتر نیز ببرید. زمانی که کمتر گوشی خود را شارژ کنید، دوره‌های شارژ کمتری نیز صرف شارژ آن می‌شود و در نتیجه طول عمر باتری نیز افزایش پیدا می‌کند.

کاهش مدت زمان خاموش شدن صفحه و کم کردن نور آن بیشترین تاثیر را در کاهش مصرف باتری دارند. بی دلیل نیست که نرم‌افزارهای تست باتری همیشه تاثیر وضعیت صفحه نمایش بر روی باتری را بررسی می‌کنند.

همچنین بسیاری از تلفن‌های همراه و سیستم‌عامل‌های لپ‌تاپ‌ها یک گزینه‌ی «Battery Saver» یا «محافظ باتری» نیز دارند. هر زمانی که امکانش را دارید این ویژگی را روشن کنید. برای استفاده از این ویژگی در ویندوز می‌توانید از این مطلب استفاده نمایید.

خیلی کم پیش می‌آید که ویژگی محافظ باتری تاثیر منفی بر روی تجربه‌ی کاربر از دستگاه داشته باشد. اگر کار سنیگن و خاصی با دستگاه خود انجام نمی‌دهید، تقریبا این تاثیر صفر خواهد رود.

خاموش کردن سیگنال‌هایی نظیر بلوتوث، GPS، ‏Wi-Fi و اینترنت همراه از مرسوم‌ترین راه‌های افزایش طول عمر باتری هستند. البته امروزه بلوتوث و وای فای تاثیر زیادی بر روی باتری ندارند، ولی غیر فعال کردن GPS و اینترنت همراه می‌تواند به طرز قابل توجهی مصرف باتری در تلفن‌های همراه را کاهش دهد.

نکاتی برای افزایش طول عمر باتری

شاید در مدت زمان کوتاه یا متوسط متوجه تغییرات خاصی نشوید، ولی با رعایت این نکات خوشحال خواهید شد که ببینید پس از گذشت یک سال هنوز هم می‌توانید با یک شارژ یک روز کامل را سپری نمایید. با استفاده از این ترفندها، باتری شما تا بیش از 2 سال را با ظرفیت بالای %80 عمر خواهد کرد.

  1. از شارژ جزئی برای نگه داشتن باتری بین %20 تا %80 استفاده کنید. می‌توانید از نرم‌افزارها برای دریافت هشدار به هنگام رسیدن به %80 استفاده نمایید.
  2. با عدم شارژ شبانه، مدت زمانی که باتری خود را در حالت %100 نگه می‌دارید را کاهش دهید. در این حالت باتری سریعتر از همیشه ظرفیت خود را از دست می‌دهد.
  3. از تکنولوژی «Fast-charge» برای مدت طولانی استفاده نکنید.
  4. دستگاه خود را در دمای معتدل نگه دارید و از گرما و سرمای زیاد دوری کنید.
  5. اگر امکانش را دارید، حداکثر ظرفیت شارژ دستگاه خود را بر روی %80 قرار دهید.
  6. با خاموش کردن خدمات اضافی و غیر ضروری، مصرف باتری خود را کاهش دهید. از ویژگی «battery saver» برای افزایش مانایی باتری استفاده نمایید.
  7. اگر مدت زیادی از یک باتری استفاده نمی‌کنید، مقدار شارژ آن را به %70 کاهش داده و در جایی با دمای معتدل قرار دهید. نگه‌داری باتری با شارژ کامل باعث کاهش طول عمر آن می‌شود.

اگر این مطلب برایتان مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeUseOf
۱ دیدگاه برای «نکاتی برای افزایش طول عمر باتری گوشی موبایل — راهنمای کاربردی»

سلام
خیلی عالی و جالب بود
ای کاش می‌گفتین اگه چندبار تو طول روز گوشی و شارژ کنیم (که زیر ۲۰ درصد نره) خوبه یا نه؟
????

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *