۱۷ نکته برای ساخت فونت‌های دلخواه

۲۶۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۴ آذر ۱۴۰۰
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
۱۷ نکته برای ساخت فونت‌های دلخواه

آیا می‌خواهید فونت خاصی برای خود طراحی کنید؟ در این مقاله به ارائه راهکاری جهت ساخت فونت‌ها می‌پردازیم.

1. با یک متن خاص شروع کنید

طراحی یک فونت ممکن است فرآیندی بسیار طولانی باشد. لذا لازم است که یک دید کلی و واضح از اهداف خود داشته باشید. شما ممکن است با متن کاملاً واضحی شروع کنید. با این‌حال، تمرین رایج این است که یک فونت را برای پاسخ به یک هدف است.

توسعه هدف شما نیازمند پژوهش است. این فونت چگونه استفاده می‌شود؟ آیا برای یک پروژه خاص است یا برای استفاده شخصی؟ آیا مسئله‌ای هست که شما باید حل کنید؟

گزینه‌های انتخابی گسترده هستند. فونت‌ها برای کاربردهای متنوعی مثلاً مختص متن‌های دانشگاهی، جهت ارائه بهتر سیستم‌های عددی برای اسناد مهندسی ایجاد شده‌اند. هنگامی‌که از طراحی نوع فونت را پیدا کردید، می‌توانید طراحی را شروع کنید.

2. تصمیم های اولیه را اتخاذ کنید

در اوایل شروع کار باید در مورد برخی مسائل تصمیم‌گیری کنید. آیا فونت از نوع Serif است یا نوع Sans-Serif؟ آیا سبک فونت از نوع geometric است یا Writing؟ آیا فونت شما از نوع متن (text) و مناسب برای سندهای طولانی و اندازه قلم کوچک است یا از نوع نمایشی (display) با سبک خلاقانه مناسب برای اندازه قلم بزرگ است؟

نکته: طراحی یک فونت Sans-Serif برای تازه‌کارها مشکل‌تر است زیرا این فونت‌ها دارای حاشیه‌های ظریف‌تری هستند.

3. با یک طراحی ساده شروع کنید

شما ممکن است تصمیم بگیرید که دست خط خودتان را دیجیتالی کنید. این تمرین می‌تواند مفید باشد اما چون دست خط منحصربه‌فرد است، فونت طراحی‌شده ممکن است به استفاده شخصی شما محدود شود. همچنین شما نباید طراحی خود را بر مبنای طرح‌های موجود قرار دهید. اضافه کردن کمی حاشیه به فونت Helvetica نمی‌تواند باعث افزایش مهارت‌های شما در طراحی فونت شود. چنین طرح‌هایی به طرح‌های ریخته‌گری (ناموفق) معروف هستند.

4. از دستهایتان استفاده کنید

حتی اگر شما یک طراح حرفه‌ای باشید، من پیشنهاد می‌کنم که اولین نمونۀ خود را با دست طراحی کنید. طراحی اشکال خاص با کمک رایانه وقت‌گیر بوده و ظرافت طراح را کاهش می‌دهد. ابتدا سعی کنید شکل حروف ابتدایی را بر روی کاغذ طراحی کرده و سپس آنها را در رایانه پیاده‌سازی کنید. سپس، حروف دیگر را می‌توان با تطبیق ویژگی‌های اصلی همانند پایه‌ها و گوشه‌های حروف قبلی طراحی کرد.

نکته: طراحی با دست ظریف‌تر است، قوس منحنی‌ها با دست معمولاً دقیق‌تر هستند. برای داشتن طراحی دقیق با کمک دست، به‌جای چرخاندن صفحه کاغذ، موقعیت خود را تنظیم کرده یا طراحی را حول یک نقطۀ محوری انجام دهید.

5. با کاراکترهای کنترلی شروع کنید

شروع طراحی با کاراکترهای خاصی کمک می‌کند تا سبک فونت خود را تنظیم کرده و حروف دیگر را هماهنگ کنید. به این حروف اغلب «کاراکتر کنترلی» گفته می‌شود. این کاراکترها در بین حروف انگلیسی کوچک می‌توانند حروف "o" و "n" باشند و از بین حروف انگلیسی بزرگ می‌توانند حروف “H” و "O" باشند.

6. طرح‌ها را به رایانه انتقال دهید

داده‌های مختلفی برای انتقال طراحی‌های دستی شما به رایانه وجود دارد. برخی از افراد استفاده از برنامه‌های ترسیم را می‌پسندند، اما من ترسیم دستی را ترجیح می‌دهم زیرا می‌خواهم بر روی منحنی‌های ترسیم ‌شده کنترل کاملی داشته باشم.

اکثر نرم‌افزارها برای عملکرد خوب نیازمند طراحی خوب هستند، پس ابتدا کاراکتر موردنظر را با یک قلم با نوک خوب طراحی کنید، سپس درون شکل را با ماژیک پر کنید.

نکته: سپس می‌توانید با دوربین گوشی از طرح عکس گرفته و به رایانه منتقل کنید.

7. نرم‌افزار طراحی گرافیکی خود را انتخاب کنید

اکثر طراحان دارای پیش‌زمینه طراحی گرافیکی اغلب برای این نوع طراحی برنامه adobe illustrator را انتخاب می‌کنند. این برنامه برای ترسیم منحصربه‌فرد شکل‌های حروف مناسب است.

بااین‌حال خیلی زود مشخص خواهد شد که ابزار این برنامه برای ساخت یک فونت مناسب نمی‌باشد. از ابتدا می‌توانید از کار در محیطی که شما را به تفکر درباره‌ی فاصله‌ی حروف و ساخت کلمه سوق می‌دهد، بهره‌مند می‌شوید.

در حال حاضر به نظر می‌رسد که FontLab Studio (ویندوز و مکینتاش) استاندارد صنعتی باشد اما نرم‌افزارهای جدید مانند Glyphs و RoboFont علاقه طراحان فونت را به خود جلب کرده‌اند.

این برنامه‌ها ارزان نیستند اما برنامه Glyphs یک نسخه کوچک در فروشگاه اپلیکیشن اپل دارد که ویژگی‌هایی که احتمالاً توسط تازه‌کاران استفاده نخواهند شد، حذف‌شده‌اند. این برنامه‌ها نسخه 30 روزه رایگان نیز دارند. یکی دیگر از مزیت‌های این برنامه‌ها این است که می‌توانید فونت را به‌عنوان خروجی برنامه بگیرید.

8. حروف را ترسیم کنید

اگر از برنامه Glyphs استفاده کنید، این برنامه دارای رابط کاربری خوبی است و فیلم‌های آموزشی بر روی اینترنت موجود است اما مانند هر نرم‌افزار دیگری، برای آشنا شدن با برنامه به کمی زمان نیاز است.

نکته: در صورت امکان برای کنترل بیشتر نقاطی کنترلی در گوشه‌های (بالا، پایین، چپ، راست) قرار دهید.

9. طرح را در حالت نمایش متنی (text view) قرار دهید

پس از ترسیم چند حرف می‌توانید کلمات را در حالت نمایش متنی بنویسید. یکی از مزیت‌های برنامه Glyphs این است که برای هماهنگی کاراکترها در کلمات شما می‌توانید شکل‌ها را در حالت متنی مشابهی ویرایش کنید.

سپس می‌توانید تنظیمات مربوط به فاصله حروف و اصلاحات کلی مانند ارتفاع، عرض و ضخامت را انجام دهید.

10. برای آزمایش با حروف طراحی‌شده متن بنویسید

همانطور که متی کارتر گفته است: "یک متن گروه زیبایی از حروف است نه گروهی از حروف زیبا". برای حصول این هدف، در صورت امکان، طراحی را از سطح خط و پاراگراف شروع کنید.

یک سند InDesign ساده با فریم‌های متنی طراحی کنید و تعدادی کلمه درون آنها قرار دهید. برای مقایسه می‌توانید اندازه قلم متفاوتی برای هر فریم انتخاب کنید (اندازه قلم به فونت مورداستفاده شما بستگی دارد). در نهایت، از نوع فونت خود خروجی گرفته و برای دیدن نتیجه، در یک سند متنی از این فونت استفاده کنید.

نکته: زمانی که در مراحل اولیه طراحی خود هستید، قبل از تنظیم فاصله‌ها می‌توانید از ابزار تنظیم فاصله داخلی InDesign برای تنظیم فاصله استفاده کنید. سپس از انجام درست این کار، راهنمایی‌های متخصصان را نیز مطالعه کنید.

11. اندازه قلم‌های گوناگون را برای فونت امتحان کنید

بررسی فونت طراحی‌شده با اندازه قلم‌های متفاوت در سند متنی بسیار مهم است. با توجه به نوع متن ممکن است اندازه قلم‌های کوچک‌تر خوانایی متن را افزایش دهد یا ممکن است شما نگران چگونگی نمایش متن از فاصله دور باشید.

تغییر اندازه ممکن است مشکل باشد. بررسی کنید که اشکال در اندازه‌های مختلف چگونه نمایش داده می‌شوند و درباره‌ی تأثیر طراحی‌ها بر روی آنها مطالعه و تمرین داشته باشید.

12. متن نوشته‌شده با فونت طراحی‌شده را بر روی کاغذ چاپ کنید

بررسی فونت طراحی‌شده با اندازه قلم‌های متفاوت در سند متنی بسیار مهم است. با توجه به نوع متن ممکن است اندازه قلم‌های کوچک‌تر خوانایی متن را افزایش دهد یا ممکن است شما نگران چگونگی نمایش متن از فاصله دور باشید.

تغییر اندازه ممکن است مشکل باشد، بررسی کنید که اشکال در اندازه‌های مختلف چگونه نمایش داده می‌شوند و درباره‌ی تأثیر طراحی‌ها بر روی آنها مطالعه و تمرین داشته باشید.

13. متن نوشته‌شده با فونت طراحی‌شده را بر روی کاغذ چاپ کنید

چاپ متن نوشته ‌شده با فونت طراحی‌شده بر روی کاغذ و بدون حضور پیکسل‌ها و نور پس‌زمینه به شما کمک می‌کند تا فونت موردنظر را از دیدگاه متفاوتی بررسی کنید. بررسی اشکالات کاراکترها بر روی کاغذ بسیار آسان‌تر است.

تنظیم یادداشت‌ها و طرح‌ها نیز راحت‌تر است. یکی دیگر از مزایای چاپ بر روی کاغذ این است که هنگامی‌که هزاران تنظیم کوچک را در طی یک دوره طولانی انجام دادید، به‌راحتی می‌توانید فرایند انجام‌شده را بر روی کاغذ مشاهده کنید.

14. افزودن کاراکترهای خاص

فونت شما ممکن است مجموعه محدودی از کاراکترها را شامل شود؛ زیرا برای یک پروژه خاص یا استفاده شخصی طراحی‌شده است یا یک طرح بسیار تزئینی است. بااین‌حال، اگر هدف شما این است که این فونت توسط طراحان دیگر یا برای پروژه‌های مختلف مورداستفاده قرار گیرد، باید فونت انعطاف‌پذیری باشد و مجموعه گسترده‌ای از کاراکترها را شامل شود. مجموعه کاراکترها می‌توانند حروف کوچک، علائم، اعداد، خط پیوندها و غیره باشند.

15. سبک‌ها، اندازه عرض و ضخامت‌های مختلف برای فونت را بررسی کنید

هنگامی‌که طراح یک نوع خاص را انتخاب می‌کند، احتمالاً به پالت‌هایی برای طراحی نیاز دارند. آیا فونت شما واقعاً مورب (Italic) است یا مانند حروف رومی کمی مورب است؟ آیا فونت شما برای متن‌های متراکم مناسب است؟ این موارد به متن شما و موارد کاربرد نوع فونت بستگی دارد.

16. دیدگاه جهانی داشته باشید

حال شما یک فونت بسیار خوب از دیدگاه خودتان طراحی کرده‌اید. آیا با یک فونت لاتین شروع کردید؟ آیا 250 میلیون افرادی که در اروپای شرقی و آسیای مرکزی که از الفبای سیریلیک استفاده می‌کنند را در نظر گرفتید؟ یا 220 میلیون افرادی که در هند و نپال از الفبای پنجابی استفاده می‌کنند؟

یک بازار رو به رشد برای فونت‌های غیر لاتین وجود دارد و برخی از اسکریپت‌ها به طرز شگفت‌آوری استفاده می‌شوند. سؤالی که من معمولاً از خودم می‌پرسم این است که آیا طراحی که نمی‌تواند یک‌زبان را بخواند، می‌تواند اسکریپت خوبی برای آن زبان طراحی کند؟ پاسخ این سؤال قطعاً بله است.

پژوهش‌های بسیاری درباره‌ی تاریخ و فرهنگ اسکریپت‌ها انجام‌شده و ارتباط بین نمونه‌های تاریخی فونت‌های طراحی‌شده و زبان مادری افراد کشف شده است. اما تعدادی از انواع فونت‌های فوق‌العاده در طول تاریخ توسط افرادی که توانایی خواندن یک‌زبان را نداشتند، طراحی‌شده‌اند.

17. فونت طراحی‌شده را در پروژه‌های مختلف استفاده کنید

هنگامی‌که شما طراحی مناسبی انجام دهید، می‌خواهید که کارکرد این طراحی را در متن اصلی ببینید. فونت طراحی‌شده را در پروژه‌های طراحی موجود به‌جای فونت اصلی قرار دهید. یک کار هنری خاص را ایجاد کنید یا از یکی از دوستان طراح بخواهید تا فونت شما را استفاده کرده و به شما بازخورد بدهد.

حال، پیشنهاد ما رجوع به لینک‌های زیر می‌باشد:

 

منبع

بر اساس رای ۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *