همه‌چیز درمورد فرایندهای توسعه محصول جدید — بخش اول

۲۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
همه‌چیز درمورد فرایندهای توسعه محصول جدید — بخش اول

در دنیای رقابتی امروز، که در آن هیاهوی زیادی برای توسعه یک محصول تجاری بین شرکت‌های مختلف وجود دارد؛ رعایت سرعت و انعطاف‌پذیری بسیار ضروری است. شرکت‌ها دریافته‌اند، که روش قدیمی و متوالی توسعه محصول دیگر، به‌سادگی کاری را از پیش نمی‌برد. شرکت‌های ژاپنی و آمریکایی از روش جامعی برای توسعه محصول‌ خود استفاده می‌کنند.

این رویکرد جامع، شامل شش ویژگی؛ تولید در بی‌ثباتی، تیم‌های پروژه‌ای خودسازماندهی کننده، همپوشانی مراحل توسعه، یادگیری چندگانه، کنترل دقیق، انتقال سازمانی یادگیری می‌باشد. این شش ویژگی مانند قطعه‌های پازل به‌هم متصل می‌شوند و یک فرایند انعطاف‌پذیر سریع را برای توسعه محصول، تشکیل می‌دهند. در تمام این ویژگی‌ها به کیفیت محصول توجه ویژه می‌شود، برای آشنایی با کیفیت محصول و خدمات می‌توانید به لینک(+) مراجعه نمایید.

تولید در بی‌ثباتی، به معنی رخ دادن تقریبی و توام  با هم  هرج و مرج و خلاقیت است. در‌ حقیقت تولید در بی‌ثباتی هنگامی رخ می‌دهد، که مدیر شرکت، یک هدف گسترده اما بسیار چالش‌ برانگیز را ایجاد می‌کند، اما تعریف محصول یا ساختار شکست‌ کاری را ارائه نمی‌دهد و تیم پروژه‌ را برای آزمون‌ و‌ خطا آزاد می‌گذارد. این فرایند، باعث ایجاد یک بی‌ثباتی می‌شود. درواقع مدیران شرکت‌ها محیطی سازنده از هرج‌و‌مرج ایجاد می‌کنند، تا به‌عنوان یک کاتالیزور (Catalyst) برای تولید خلاق، عمل کنند. برنامه ریزی برای تولید یک محصول امری پیچیده است،

ساختار شکست کار چیست؟

ساختار شکست کار (Work Breakdown Structure, WBS) یک پروژه کلیدی است، که کار تیم را به بخش‌های مدیریتی مختلف، تقسیم می‌کند. به معنای دیگر، شکست کار، یک ساختار شبکه‌ای یا درختی به‌صورت گرافیکی است، که از آن برای نشان دادن روش تولید محصول یا خدمت استفاده می‌شود.


این ساختار شامل بخش‌های سخت‌افزار، نرم‌افزار، خدمات و سایر وظایفی است، که یک سازمان یا شرکت انجام می‌دهد. تدوین ساختار شکست کار به‌عنوان یک نظام کاری، برای اطمینان مجریان پروژه مانند کارفرما، پیمانکار و فروشندگان است، تا همگی بدانند چه عملیاتی برای تکمیل پروژه، موردنیاز است.

رویکرد جدید و ظهور ایده‌های خلاقانه

رویکرد جدید می‌تواند، به‌ عنوان یک عامل تغییر عمل کند؛ درواقع، وسیله‌ای برای معرفی ایده‌های خلاقانه مبتنی بر بازار و فرآیندی سازماندهی‌ شده در قلب یک سیستم قدیمی و سخت‌گیر است.

تغییر قوانین بازی

قوانین بازی در توسعه محصول جدید در‌حال‌ تغییر است. بسیاری از شرکت‌ها دریافته‌اند، که فرایند جدید، بیش از اصول پذیرفته‌شده‌ای مانند کیفیت بالا، هزینه پایین و تمایز به برتری در بازار رقابتی امروز طول خواهد کشید، اما این فرایند کم‌کم سرعت می‌گیرد و افزون بر این، انعطاف‌پذیر است. این تکاپو برای توسعه محصول جدید به دلیل اینکه شرکت‌ها به محصول جدید به‌عنوان یک منبع فروش و سود تازه نگاه می‌کنند، ایجاد‌شده است. به‌عنوان‌ مثال، در شرکت تری‌ام (3M) که یک سازمان تولیدی و معدن ‌کاری در مینه‌سوتا (Minnesota) است، محصول‌هایی که عمر تولیدشان کمتر از پنج سال است، درمجموع 25 درصد از حجم فروش شرکت را تشکیل می‌دهند.

دو امدادی در مقابل راگبی

یک نظرسنجی در سال 1981 از 700 شرکت آمریکایی نشان می‌دهد، که محصول‌های جدید، یک سوم از کل سود در دهه 1980 را تشکیل می‌دادند. این تاکید جدید بر سرعت و انعطاف‌پذیری، نیاز به روشی متفاوت برای مدیریت محصول جدید دارد. رویکرد سنتی متوالی یا «دوی امدادی» به توسعه محصول جدید، ممکن است، در مقابل هدف جدیدی مانند افزایش سرعت همراه با انعطاف‌پذیری قرار بگیرد. در عوض یک رویکرد جامع یا «راگبی» ممکن است، پاسخ بهتری برای شرایط رقابتی امروز باشد.

دو امدادی (Relay race) شاخه‌ای از ورزش دو و میدانی است، که در آن اعضای یک تیم، هرکدام بخشی از مسیر را طی می‌کنند. در این مسابقه، یک چوب امدادی در دست ورزشکاران است، که پس از پایان نوبت خود آن چوب را به هم‌تیمی خود انتقال می‌دهند و به‌این‌ترتیب سریع‌ترین تیم زودتر به خط پایان می‌رسد و برنده می‌شود.

راگبی (Rugby) از نوعی فوتبال که در مدرسه راگبی انگلستان بازی می‌شد، ریشه‌ گرفته است. در فوتبال راگبی، بازیکن‌ها از دست خود برای گرفتن توپ فوتبال استفاده می‌کنند و اعضای تیم حریف می‌توانند، با وارد‌کردن ضربه به بازیکنی که توپ را در دست دارد، او را مغلوب کنند و توپ او را بربایند. هدف هر دو تیم وارد‌کردن توپ به دروازه تیم مقابل است.


در رویکرد قدیمی، فرآیند توسعه محصول مانند مسابقه دو امدادی اجرا می‌شد. در این فرایند یک گروه از متخصص‌های عملیاتی، چوب امدادی خود را به گروه بعدی منتقل و به‌ طور متوالی، از یک مرحله به مرحله بعد حرکت می‌کردند. این فرایند شامل مراحلی مانند توسعه مفهوم، آزمایش امکان‌سنجی، طراحی محصول، فرایند توسعه، تولید آزمایشی و تولید نهایی بود.

در این روش، کارها تخصصی و تقسیم می‌شدند. بازاریابان، نیازهای مشتری و قوه ‌ادراک را در طراحی مفاهیم محصول، مورد بررسی قرار می‌دادند. مهندسین تحقیق و توسعه طرحی مناسب را انتخاب می‌کردند و مهندسین تولید، آن را شکل می‌دادند و به همین ترتیب چوب امدادی به‌دست دیگر متخصص‌های عملیاتی قرار می‌گرفت.

در روش راگبی، فرآیند توسعه محصول از تعامل‌های دائمی یک تیم دست‌چین شده و چند رشته‌ای تشکیل می‌شود، که اعضای آن از ابتدا تا انتهای مرحله توسعه محصول، باهم همکاری می‌کنند.


به‌جای حرکت در مراحل تعریف‌ شده و بسیار ساختاریافته، این فرایند از بین تعامل‌های اعضای تیم متولد می‌شود. برای مثال، ممکن است، گروهی از مهندس‌ها قبل از اینکه نتیجه تمام آزمایش‌های امکان‌سنجی (فاز دو) مشخص شود، شروع به طراحی محصول (فاز سه) کنند. یا حتی ممکن است تیم توسعه، نتیجه‌ای را به‌عنوان یک تصمیم نهایی در نظر بگیرد، اما تا آخرین مرحله توسعه محصول به آزمایش‌های خود ادامه ‌دهد، تا بهترین روش را به‌ عنوان جایگزین نتیجه اعلام‌شده معرفی کند.

شکل بالا، تفاوت بین رویکرد سنتی، رویکرد خطی به توسعه محصول و رویکرد راگبی را نشان می‌دهد. رویکرد متوالی (نوع A)، سیستمی است، که از روند خطی پیروی می‌کند. رویکرد همپوشانی به‌وسیله نوع (B) نشان داده می‌شود، جایی که هم‌پوشانی تنها در مرزهای مراحل مجاور رخ می‌دهد و نوع (C)، که در آن هم‌پوشانی در چند مرحله گسترش می‌یابد.

نمونه هم‌پوشانی نوع (B) در شرکت فوجی زیراکس (Fuji-Xerox) و هم‌پوشانی نوع (C) در شرکت‌های هوندا (Honda) و کانن (Canon) قابل‌ مشاهده است. این رویکرد برای شرکت‌هایی که به دنبال توسعه سریع و انعطاف‌پذیری محصول‌های جدید هستند، ضروری است. تغییر از رویکرد خطی به رویکرد یکپارچه، با آزمون‌ و خطا همراه است، وضعیت موجود شرکت را به چالش می‌کشد و نوع جدیدی از یادگیری و تفکر درون سازمان را در سطوح و بخش‌های مختلف ایجاد می‌کند. تغییر استراتژی (Strategy) توسعه محصول، می‌تواند باعث ایجاد تغییر بزرگی در یک سازمان شود.

انرژی و انگیزه‌ای که این روش توسعه محصول در سازمان ایجاد می‌کند، باعث شکستن قوانین سخت‌گیرانه و غیر منعطفی می‌شود، که در طول زمان وبه آرامی به قلب سازمان نفوذ پیدا‌ کرده‌اند.

در قسمت دوم در رابطه با شش ویژگی ذکر شده در این بخش مطلب ارائه خواهد شد.

در صورتی که تمایل دارید به سایر بخش‌های این مطلب مراجعه کنید، می‌توانید از لینک‌های زیر استفاده نمایید:

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در این موضوع داشته باشید، شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

::.

منبع

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *