اثر گلدان اتروسکی — تصویر نجومی روز

۸۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۷ دی ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
اثر گلدان اتروسکی — تصویر نجومی روز

تاکنون طلوع خورشید را به صورتی که در این تصویر وجود دارد، مشاهده کرده‌اید؟ در این تصویر، خورشید در پس یک آسمان ابری و در هنگام وقوع یک خورشید گرفتگی جزئی که از نوع حلقه‌ای است، به صورت دو تکه شروع به طلوع کرده است. به تصویر کشیدن چنین لحظه بی‌نظیری موجب شده است تا عکاس این صحنه، از آن به عنوان خیره‌کننده‌ترین طلوعی یاد کند که در زندگی خود دیده است.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

دایره تاریک قرار گرفته در بالای خورشید قرمز رنگ (و در واقع قرار گرفته در مقابل خورشید)، ماه است. البته، یک قله تاریک نیز در زیر خورشید قرار دارد. جو زمین دارای یک لایه وارونگی از هوای گرم است که همچون لنزهای غول پیکری عمل کرده و تصویر دومی را خلق می‌کنند. برای طلوع یا غروب طبیعی، این پدیده نادر اپتیک جوی که در هنگام طلوع یا غروب خورشید به وقوع می‌پیوندد، با عنوان «اثر گلدان اتروسکی» (Etruscan Vase Effect) شناخته شده است.

تصویری که در اینجا قرار دارد، دو روز پیش در شهر «الوکره» (Al Wakrah) قطر و در هنگام کسوف حلقه‌ای گرفته شده است. برخی از ناظران در پهنه باریکی از زمین، می‌توانستند این خورشید گرفتگی را به صورت «خورشید گرفتگی حلقه‌ای» (Annular Solar Eclipse) کامل مشاهده کنند. در این نوع از خورشید گرفتگی، ماه روی خورشید را به طور کامل می‌پوشاند و تنها یک حلقه آتشین از خورشید به صورت قابل دید باقی می‌ماند. خورشید گرفتگی بعدی نیز یک خورشید گرفتگی حلقه‌ای است که در یکم تیر سال ۱۳۹۹ (۲۱ ژوئن سال ۲۰۲۰) رخ خواهد داد. برای مطالعه بیشتر پیرامون خورشید گرفتگی حلقه‌ای، مطالعه این مطلب [+] توصیه می‌شود.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *