خورشید گرفتگی حلقه ای — تصویر نجومی روز

۱۶۱ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۴ دی ۱۳۹۸
زمان مطالعه: ۲ دقیقه
خورشید گرفتگی حلقه ای — تصویر نجومی روز

روز پنج‌شنبه، ۵ دی سال ۱۳۹۸، یک خورشید گرفتگی حلقه ای (Annular Solar Eclipse) به وقوع خواهد پیوست که در ایران نیز، به صورت خورشید گرفتگی جزئی قابل مشاهده است.

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

اندازه ماه (قمر زمین)، از خورشید بسیار کوچک‌تر است. اما به این دلیل که نسبت به خورشید فاصله بسیار کمتری با زمین دارد، از دید ناظران زمینی تقریبا هم‌اندازه با خورشید به نظر می‌رسد. اما ماه در مداری بیضی شکل به دور زمین می‌چرخد و همین امر موجب می‌شود تا فاصله آن با زمین در برهه‌های زمانی گوناگون، متفاوت باشد.

این تغییر فاصله، موجب می‌شود تا شکل و اندازه ماه نیز از دید ناظر زمینی متغیر باشد. در هنگام خورشید گرفتگی حلقه ای، ماه در دورترین فاصله خود از زمین قرار دارد و بنابراین، کوچک‌تر از خورشید دیده می‌شود. در نتیجه، هنگامی که در مقابل خورشید قرار می‌گیرد، نمی‌تواند روی آن را به طور کامل بپوشاند و حلقه‌ای باریک از خورشید در هنگام خورشید گرفتگی حلقه ای، برای ساکنان برخی از مناطق خاص، قابل مشاهده است.

تصویری که مشاهده می‌کنید نیز به یک خورشید گرفتگی حلقه ای مربوط است که در سال ۱۳۹۱ رخ داد. پرسشی که برای اغلب افراد مطرح می‌شود این است که فردی که در تصویر قرار دارد، چه کاری انجام می‌دهد؟ پاسخ این سوال را در ادامه خواهید خواند. در سال ۱۳۹۱ (۲۰۱۲)، خورشید گرفتگی حلقه ای در مسیری باریک در اطراف اقیانوس آرام شمالی و برخی از ایالت‌های غربی آمریکا قابل مشاهده بود.

برای ثبت این نوع غیر متداول از خورشید گرفتگی، یک عکاس صنعتی از «آریزونا» (Arizona) به «نیومکزیکو» (New Mexico) رفته بود تا چشم‌انداز مناسبی را برای عکاسی از این پدیده جذاب پیدا کند. پس از انجام تنظیمات لازم برای عکاسی و در هنگامی که غروب خورشید از خط‌الراسی در فاصله حدود ۰/۵ کیلومتری عکاس در حال وقوع بود، شخص ناشناسی ناگهان در مقابل خورشید گرفتگی قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد که فرد یک وسیله دایره‌ای را به دست گرفته که به او در مشاهده خورشید گرفتگی کمک می‌کند. این تصویر در تاریخ ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۱، ساعت ۰۶:۰۶ به وقت ایران (۲۰ می ۲۰۱۲، ساعت ۱۹:۳۶ به وقت محلی البوکرکی، نیومکزیکو)، در شهر البوکرکی واقع در ایالت نیومکزیکو در ایالات متحده آمریکا ثبت شده است.

خورشید گرفتگی ۵ دی سال ۱۳۹۸ نیز همانطور که اشاره شد، یک خورشید گرفتگی حلقه ای است که در برخی از منطق عربستان سعودی، جنوب هند، سنگاپور و گوام قابل مشاهده است. اگرچه، تقریبا همه آسیا فردا آسمان شفافی دارند و قادر به مشاهده گرفتگی جزئی خورشید هستند. گفته می‌شود که این خورشید گرفتگی در ایران به صورت حلقه‌ای قابل مشاهده نیست و به صورت یک خورشید گرفتگی جزئی به نظر می‌رسد. البته، در مناطق جنوبی کشور، خورشید گرفتگی بهتر دیده می‌شود.

اگر نوشته بالا برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *