فایل CSV چیست و چه کاربردی دارد؟ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

۱۱۵۱۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۱۶ دقیقه
فایل CSV چیست و چه کاربردی دارد؟ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

شاید شخصی یک فایل با پسوند CSV به شما داده است و نمی‌دانید با آن چکار کنید، و یا شاید هم فقط در جایی آن را دیده‌اید و الان کنجکاو هستید که بدانید این فایل چیست. در هر صورت، پاسخ شما در این مطلب آمده است. پس برای آشنایی با این نوع فایل، با ما همراه باشید.

فیلم آموزشی ساختار فایل CSV و نمایش آن

دانلود ویدیو

«CSV» مخفف عبارت «Comma Separated Values» و به معنای «مقادیر جدا شده با ویرگول» است. اینگونه فایل‌ها در واقع نوعی فایل خام متنی هستند که شامل لیستی از داده‌ها می‌شوند. به صورت رایج فایل‌های یاد شده برای جابه‌جایی داده‌ها بین نرم‌افزارهای متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای مثال، پایگاه‌های داده و نرم‌افزارهای مربوط به مدیریت مخاطبین معمولا از فایل‌های CSV پشتیبانی می‌کنند.

در برخی جاها از این فایل با نام «Character Separated Values» (مقادیر جدا شده با کاراکتر خاص) یا «Comma Delimited» (محدود شده با ویرگول) نیز یاد می‌شود. این فایل‌ها معمولا از ویرگول برای جداسازی یا محدودسازی داده‌ها استفاده می‌کنند، ولی در برخی اوقات از سایر کاراکترها نظیر نقطه ویرگول نیز استفاده می‌شود. هدف اصلی این فایل‌ها این است که بتوانید اطلاعات خود را از یک نرم‌افزار وارد یک فایل CSV کرده و سپس آن فایل CSV را در یک نرم‌افزار دیگر مورد استفاده قرار دهید.

ساختار فایل CSV

یک فایل CSV ساختار بسیار ساده‌ای دارد و تنها شامل داده‌هایی می‌شود که با ویرگول از هم جدا شده‌اند. برای مثال، فرض کنید در یک نرم‌افزار مدیریت مخاطبین، تعدادی مخاطب دارید که از طریق یک فایل CSV اطلاعات آنها را از برنامه استخراج کرده‌اید. در این حالت، محتوایی مانند زیر دریافت خواهید کرد:

Name,Email,Phone Number,Address

Bob Smith,bob@example.com,123-456-7890,123 Fake Street

Mike Jones,mike@example.com,098-765-4321,321 Fake Avenue

دقیقا یک فایل CSV به همین شکل است. البته این فایل‌ها می‌توانند پیچیده‌تر هم باشند، مثلا هزاران خط داشته باشند و هر خطشان داده‌های بیشتر یا متون طولانی‌تری را در خود جای داده باشند. ممکن است برخی از فایل‌های CSV در بالای لیست خود سربرگ نداشته باشند یا مثلا داده‌های خود را در بین علامت نقل قول نوشته باشند، ولی به طور کلی ساختار پایه‌ی آن‌ها به شکل بالا است.

این سادگی یک ویژگی به حساب می‌آید. فایل‌های CSV از این جهت به وجود آمده‌اند که راهی برای جابه‌جایی ساده‌ی اطلاعات بین چند نرم‌افزار باشند. محتوای این فایل‌ها به سادگی توسط انسان‌ها قابل خواندن بوده و می‌توان توسط یک ویراستار متن نظیر «Notepad» یا یک نرم‌افزار صفحه‌گسترده نظیر «Microsoft Excel» آن‌ها را مشاهده کرد.

مشاهده‌ی فایل CSV در یک ویراستار متن

برای مشاهده‌ی محتوای یک فایل CSV در نرم‌افزار «Notepad»، بر روی آن راست کلیک کرده و سپس گزینه‌ی «Edit» را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که اگر فایل CSV شما زیادی سنگین باشد، ممکن است «Notepad» قادر به باز کردن آن نباشد یا باز کردن آن زمان زیادی بطلبد، از همین رو ما پیشنهاد می‌کنیم برای این کار از نرم‌افزار «++Notepad» استفاده نمایید. برای آشنایی با این نرم‌افزار می‌توانید از مطلب «بررسی ++Notepad – یک ویرایشگر کد قوی با امکانات زیاد» در فرادرس استفاده کنید. پس از نصب «++Notepad»، برای باز کردن فایل CSV توسط آن، بر روی فایل خود راست کلیک کرده و سپس گزینه‌ی «++Edit with Notepad» را انتخاب نمایید.

ویرایش فایل CSV

حال متن خامی را مشاهده می‌کنید که لیست داده‌ها را تشکیل داده است. برای مثال، اگر فایل CSV ما از یک نرم‌افزار مدیریت مخاطبین استخراج شده باشد، در این لیست اطلاعات کاربران را مشاهده خواهید کرد و هر کاربر یک خط را به خود اختصاص داده است. اگر هم از یک نرم‌افزار مدیریت رمز عبور خارج شده باشد، لیستی از وبسایت‌های مختلف و رمز عبور آن‌ها را خواهید دید.

اگر در «Notepad» ویژگی «Word Wrap» فعال باشد، مطالعه‌ی داده‌ها سخت‌تر خواهد بود. از طریق منوی «Format» گزینه‌ی «Word Wrap» را انتخاب کنید تا غیر فعال شود. با این کار، هر داده در خط خود خواهد ماند و باعث افزایش خوانایی فایل می‌شود. البته در این صورت برای مطالعه‌ی کامل یک خط، نیاز به اسکرول کردن (Scroll) افقی در نرم‌افزار دارید.

نمونه فایل CSV

مشاهده‌ی فایل CSV در یک صفحه‌گسترده

علاوه بر نرم‌افزار ویرایش متن، فایل‌های CSV با نرم‌افزارهای صفحه‌گسترده نیز قابل مشاهده هستند که قطعا خوانایی آن‌ها را افزایش می‌دهد. برای مثال اگر در رایانه‌ی خود نرم‌افزار «Microsoft Excel» را نصب داشته باشید، تنها با دو بار کلیک بر روی فایل csv.، می‌توانید به طور پیشفرض آن را با اکسل باز کنید. اگر در باز کردن آن به مشکلی بر خوردید، بر روی آن راست کلیک کرده و از منوی «Open With» گزینه‌ی «Excel» را انتخاب نمایید.

اگر نرم‌افزار اکسل را ندارید، می‌توانید فایل را در سرویس‌های آنلاینی نظیر «Google Sheets» آپلود کنید و یا از هر نرم‌افزار صفحه‌گسترده‌ی دیگری برای مشاهده‌ی آن استفاده نمایید.

نرم‌افزارهای صفحه‌گسترده با فایل‌های CSV. نیز همانند یک فایل صفحه‌گسترده برخورد کرده و آن‌ها را در ستون‌های مختلف نمایش می‌دهند.

نمای فایل CSV در اکسل

وارد کردن فایل CSV در یک نرم‌افزار

اگر تنها قصد مشاهده‌ی یک فایل CSV را دارید یا می‌خواهید با آن به عنوان یک صفحه‌گسترده کار کنید، کار شما در اینجا به پایان رسیده است. با این حال بسیاری از فایل‌های CSV به این دلیل ساخته شده‌اند که در نرم‌افزارهای دیگری مورد استفاده قرار بگیرند. چه مخاطبین خود را از «Google Contacts» گرفته باشید و یا یک لیست بلند از داده‌ها را از یک پایگاه‌داده استخراج کرده باشید، در هر صورت می‌خواهید که آن‌ها را در نرم‌افزار دیگری که از آن پشتیبانی می‌کند، وارد کنید.

قالب فایل CSV خود را باید بر اساس نرم‌افزار منبع و نرم‌افزار مقصد خود مشخص کنید. برای مثال «Google Contacts» می‌تواند لیست مخاطبین شما را بر اساس قالب «Google CSV» (قابل استفاده در Google Contacts) یا قالب «Outlook CSV» (قابل استفاده در Microsoft Outlook) صادر کند. در هر صورت شما یک فایل CSV خواهید گرفت که شامل مقداری داده است، ولی تفاوتی جزئی در نحوه‌ی سازماندهی آن‌ها وجود خواهد داشت.

در نرم‌افزار مقصد خود، به دنبال گزینه‌ی «Import» یا «Import CSV» بگردید که به شما اجازه‌ی وارد کردن فایل CSV را می‌دهد. برای مثال در نرم‌افزار «Microsoft Outlook» می‌توانید مسیر که در زیر آمده است را دنبال کنید تا فهرست مخاطبین مورد نظرتان را از طریق یک فایل CSV به آن وارد نمایید.

File > Open & Export > Import/Export > Import From Another Program or File > Comma Separated Values to

صادر کردن فایل CSV

فایل‌های CSV از آن دسته فایل‌هایی هستند که معمولاً کمتر نسبت به آنها احساس نیاز می‌شود، ولی اگر زمانی نیاز به جابه‌جایی اطلاعات بین چند نرم‌افزار داشته باشید، بسیار برایتان کارآمد خواهند بود. امیدواریم که از این مطلب لذت برده باشید. اگر به این دست از مباحث علاقه‌مند هستید شاید آموزش‌ها و مطالبی که در زیر آمده است نیز برای‌تان کاربردی باشد.

^^

بر اساس رای ۴۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
HowToGeek
۷ دیدگاه برای «فایل CSV چیست و چه کاربردی دارد؟ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)»

درود، وقتتون بخیر
طبق آموزش پیش میرم اما موقع باز کردن فایل csv تو اکسل میاد تمام مقادیر جدا شده با کاما رو تو یک سلول نشون میده و بالای صفحه ارور possible data loss رو میده.
لطفا راهنمایی بفرمایید.

تنظیمات ویندوز در قسمت زبانها علامتها و نمادها رو روی انگلیسی بگذارید در میشود چون در فارسی ویرگول نداریم و کاما داریم و اکسل نمی‌تواند ویرگول را بشناسد
موفق باشد

ممنونم ازتون کامل و کافی بود

سلام ویدیو عالی بود خدا خیرت بده

سلام
عالی بود ممنون

بسیار عالی بود ..ممنونم ازتون خداخیرتون بده

سلام
ممنون از ویدیویی که گذاشتید

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *