راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش اول

۷۲ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش اول

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش اول

وردپرس یکی از ساده‌ترین و در عین حال قدرتمندترین سیستم‌های مدیریت محتوا برای راه‌اندازی وب‌سایت یا وبلاگ‌نویسی در دنیا است که می‌توان گفت بیش از 50 درصد از وب‌سایت و وبلاگ‌های فعال از این سیستم قدرت می‌گیرند. در این مطلب قصد داریم راهنمایی جامع برای راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس را به شما ارائه کنیم.

بهتر است مطلب را با یک سوال مهم شروع کنیم. سیستم مدیریت محتوا چیست؟ در گذشته، راه‌اندازی سایت به معنای نوشتن کدهای (html) برای هر سایت بود که می‌توانستید از کدهای آماده استفاده کنید یا طراحی سایت را به شخصی بسپارید که به (HTML) مسلط است. البته با کمی سعی و تلاش خودتان نیز می‌توانستید (HTML) را یاد بگیرید.

با وجود این، نوشتن یک فایل کامل (HTML) برای هر پست جدید، کم‌کم خسته‌کننده می‌شد و از طرف دیگر مجبور بودید دائما سایدبار هر صفحه را به‌روزرسانی کنید تا لینک پست‌های جدید درست کار کند.

علاوه بر این حتی سایت‌های بسیار کوچک هم نیاز به مدیریت دارند. در نتیجه اینجا بود که سیستم‌های مدیریت محتوا مانند (Wordpress) برای نجات ما طراحی شدند. یک سیستم مدیریت محتوا، محتوای هر بخش از سایت شامل متون و تصاویر هر کدام از مقالات و صفحات را از کل قالب، کدهای (HTML)، کدهای (CSS)، کدها جاوااسکریپت و تمام المان‌های صفحه‌ی وب که قرار نیست صفحه به صفحه تغییر کند، جدا خواهد کرد.

اما در این مطلب می‌خواهیم آموزش جامعی از راه‌اندازی وب‌سایت با سیستم مدیریت محتوای وردپرس را در اختیار شما قرار دهیم تا خودتان بتوانید به سادگی وب‌سایت مورد علاقه‌ی خود را راه‌اندازی کنید. این مقاله شامل بخش‌های معرفی و مقدمه، مفاهیم کلیدی، عملیات‌های پایه، سئو، مدیریت تصاویر، راه‌اندازی بلاگ، کسب درآمد، پشتیبان‌گیری و بازیابی و بهینه‌سازی می‌شود.

ویژگی‌های وردپرس

وردپرس با جداکردن محتوای صفحات از طراحی کلی قالب، می‌تواند به صورتی کاملا پویا هر زمانی که بازدیدکننده‌ای به سایت شما سر زد، فایل‌های (HTML) جدیدی را ایجاد کند. همچنین وردپرس به صورت خودکار پست‌های شما را به یکدیگر لینک کرده، سایدبار را با آخرین محتوای شما به‌روز کرده و آرشیوها را مدیریت می‌کند. در واقع، از آنجایی که وردپرس از نمونه قالب‌های (HTML) که دانلود کرده‌اید کار می‌کند، نیازی نیست حتی یک خط جداگانه به صورت (HTML) کدنویسی کند و تنها دغدغه‌ی شما آماده‌سازی محتوا و بارگذاری این بخش است که از قالب جدا خواهد بود.

چرا باید از وردپرس استفاده کنیم؟

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش اول

سوال خوبی است. وردپرس یکی از پرکاربردترین سیستم‌های راه‌اندازی سایت‌های شبه‌بلاگ است که از نظر فنی یک سری پست حاوی اطلاعات مشخص در زمان‌بندی معین منتشر می‌شوند و امکان به‌روزرسانی آن به یک وب‌سایت استاتیک نیز وجود دارد. به کمک وردپرس می‌توانید از یک سایت ساده‌ برای کسب و کار محلی و نمونه کارهای یک هنرمند گرفته تا حتی یک فروشگاه آنلاین کامل را راه‌اندازی کنید. هر چه بیشتری وارد دنیای وردپرس شوید، افزونه‌هایی برای وردپرس پیدا می‌کنید که به کمک آن‌ها می‌توانید هر سایتی که در ذهن خود دارید ایجاد کنید.

البته وردپرس تنها سیستم مدیریت محتوای موجود در دنیا نیست؛ ولی چرا باید وردپرس را انتخاب کنیم؟ پاسخ ساده است:

  • وردپرس امکانات زیادی دارد و تنها با نصب می‌توانید هرکاری می‌خواهید انجام دهید. اگر بخشی از پیش‌نیازهای لازم را نداشته باشید، افزونه‌ای وجود دارد که مشکل شما را برطرف کند. مهمترین نکته این است که نیازی به کدنویسی ندارید.
  • وردپرس به بلوغ رسیده است. این سیستم مدیریت محتوا که سال 2003 راه‌اندازی شده، عمر زیادی را پشت سر گذاشته است و رفته‌رفته کامل شده و بلوغ رسیده است. امروز، وردپرس دیگر آن سیستم نرم‌افزاری پر باگ دیروز نیست و به شکل قابل توجهی پایدار است.
  • وردپرس امن است. با اینکه به عنوان یک سیستم نرم‌افزاری یا مشابه یک سیستم عامل، وردپرس نیز در سال‌های گذشته مورد حمله‌ی هکرها قرار گرفته است، ولی توسعه‌دهندگان بلافاصله مشکل را برطرف کرده‌اند. آخرین نسخه‌های وردپرس شامل پیغام‌های هشدار برای به‌روزرسانی به نسخه‌ی جدید است و اگر به این پیام‌ها توجه کنید و جدیدترین نسخه را دریافت کنید، خیلی کم پیش می‌آید هک شوید.

هنوز متقاعد نشده‌اید؟ مشکلی نیست ادامه می‌دهیم!

  • وردپرس به شدت ساده و نصب آن آسان است.
  • هزاران افزونه وجود دارد که باعث ارتقای عملکرد وب‌سایت شما می‌شود.
  • مدیریت تصاویر و رسانه‌ها برای سایت‌های مختلف به ویژه سایت‌های شخصی و نمونه کار بسیار خوب است.
  • سیستم هسته‌ی آن کدنویسی ساده‌ای دارد و حتی برنامه‌نویسان مبتدی نیز می‌توانند بسته به سطح فنی خود کدها را سفارشی‌سازی کنند.

تفاوت میان (wordpress.org) و(wordpress.com)  چیست؟

راهنمای جامع راه‌اندازی وب‌سایت با وردپرس — بخش اول

اگر دنبال سایت مرجع وردپرس باشید با دو سایت اصلی wordpress.org و wordpress.com روبه‌رو می‌شوید که این موضوع باعث سردرگمی کاربران می‌شود. پس بهتر است پیش از شروع آموزش، درباره‌ی تفاوت این دوسایت صحبت کنیم.

(wordpress.com)  امکان راه‌اندازی یک بلاگ رایگان روی سرورهای خودش را برای شما فراهم می‌کند. این کار برای افرادی کاملا مبتدی بسیار خوب است و نیازی به تنظیم فایل‌ها یا فایل دیتابیس نیست و همه چیز به صورت خودکار انجام شده و حواس‌شان به شما هست. بلاگی که روی (wordpress.com)  ساخته می‌شود مشابه دیگر وبلاگ‌هایی است که توسط ارائه‌دهندگانی چون بلاگفا؛ میهن بلاگ، بلاگ اسپات یا تامبلر در اختیار شما قرار می‌گیرد.

استفاده از سرویس این سایت، ساده‌ترین روش برای کار کردن با وردپرس است، ولی محدودیت‌های زیادی در استفاده از قالب‌ها و افزونه‌های وجود دارد و ناگزیر باشد از دسته‌بندی‌های محدود و پیش‌فرض و افزونه‌های در دسترس استفاده کنید.

از طرف دیگر (wordpress.org)، سایتی است که می‌توانید خودتان هسته‌ی وردپرس را از آن دانلود کرده و روی هاست مورد نظر خود، وب‌سایت‌تان را راه‌اندازی کنید. شما برای راه‌اندازی سایت با وردپرس نیاز به سرویس دارید که از PHP و دیتابیس (MySQL) پشتیبانی کند. البته این روش کمی از مرحله‌ی قبلی سخت‌تر است ولی آزادی عمل بیشتری دارید و هر سفارشی‌سازی که بخواهید می‌توانید انجام دهید. ضمن اینکه می‌توانید از همان ابتدا دامنه‌ی خودتان را برای سایت داشته باشید.

مهمترین بخش راهنمای جامع ما به راه‌اندازی سایت روی هاست شخصی براساس نسخه‌ی (wordpress.org) است.

این نکته را هم اضافه کنیم هاست‌های زیادی چون هاست‌های اشتراکی وجود دارد که خودشان به شما نصب وردپرس با یک کلیک را پیشنهاد می‌کنند. در این روش همه‌ی فایل‌ها و فایل دیتابیس برای شما ساخته و نصب می‌شود.

بررسی دامنه

اگر تصمیم گرفتید از وبلاگ‌نویسی را (wordpress.com) استفاده کنید، یادتان باشد آدرس سایت شما به صورت ساب‌دامین (زیردامنه) به صورت (yourname.wordpress.com) خواهد بود. البته می‌توانید از دامنه‌ی خود استفاده کنید ولی این موضوع مشمول پرداخت هزینه می‌شود که اینجا بهتر است هاست و دامنه‌ی خودتان را خریداری کنید.

ضمن اینکه آینده‌نگری را فراموش نکنید. ساب‌دامین رایگان روی (wordpress.com) شاید برای شروع خوب باشد ولی رفته‌رفته سایت یا بلاگ شما مشهور شد، داشتن دامنه‌ی اختصاصی اهمیت ویژه‌ای دارد.

در بخش دوم مقاله درباره انتخاب هاست مناسب برای‌تان خواهیم گفت.

اگر به این مقاله علاقه‌مند بوده‌اید، شاید مقاله‌های زیر نیز برای شما جذاب و مفید باشد:

--

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
www.makeuseof.com
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *