پاک کردن حافظه کش در اندروید — از صفر تا صد

۱۴۳۹۹ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۴ دقیقه
پاک کردن حافظه کش در اندروید — از صفر تا صد

تلفن‌های همراه حافظه محدودی دارند که به سرعت می‌تواند پر شود. هر اپلیکیشنی که به طور مرتب استفاده می‌کنید، فایل‌های جدیدی را برای ذخیره اطلاعات خود ایجاد می‌کند. این اطلاعات موقت به نام کش (Cache) یا «حافظه پنهان» (حافظه کش) شناخته می‌شوند و مقدار زیادی از فضای تلفن همراه نیز توسط همین فایل‌های موقت پر می‌شود. در ادامه این مطلب شما را با هدف وجود فایل‌های کش و نحوه پاک کردن آن‌ها آشنا خواهیم کرد.

هدف از وجود فایل‌های کش چیست؟

تلفن‌های همراه اطلاعات را در حافظه کش ذخیره می‌کنند تا در زمان نیاز اپلیکیشن‌ها به آن فایل‌ها، بتوانند سریعتر به آن‌ها دسترسی داشته باشند. برای مثال، اپلیکیشن «Spotify» ممکن است پلی لیست‌هایی که بیشتر گوش کرده‌اید را کش کند تا نیازی نداشته باشد که هر دفعه که اپلیکیشن را باز می‌کنید، آن‌ها را از سرور دریافت کند.

یک فایل کش تنها برای اپلیکیشن مربوط به خود کاربردی است، در نتیجه برای مثال «Spotify» نمی‌تواند از کش اینستاگرام استفاده کند. در بیشتر مواقع، زمانی که یک اپلیکیشن به این نتیجه می‌رسد که اطلاعات موقت ذخیره شده‌ی آن دیگر کاربردی برایش ندارند، فایل‌های کش مربوطه را پاک می‌کند. وبسایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها، همه از فایل‌های کش استفاده می‌کنند تا تجربه‌ای سریعتر را برایتان به وجود بیاورند.

معمولا فایل‌های کش به صورت مخفی و دنباله‌دار در پس‌زمینه کار خود را انجام می‌دهند و باعث می‌شوند دستگاه شما سریعتر کار کند.

مزایای پاکسازی کش

فایل‌های کش ضروری هستند و در بیشتر اوقات بهتر است کاری به آن‌ها نداشته باشید. با این حال گاهی اوقات نیاز به حذف کردن دستی فایل‌های کش از تلفن خود خواهید داشت.

این مساله به چند طریق به شما کمک خواهد کرد:

  • حذف حافظه کش به شما در آزاد کردن فضای حافظه کمک می‌کند. البته این مساله تنها یک راه حل موقت است، چراکه هر زمانی که از اپلیکیشن‌های خود استفاده کنید، فایل‌های کش جدید ساخته خواهند شد.
  • گاهی اوقات فایل‌های کش قدیمی خراب می‌شوند. در چنین مواقعی ممکن است اپلیکیشن‌ها دچار مشکل شوند. پاک کردن فایل‌های کش خراب شده می‌تواند این مشکل را حل کند.
  • فایل‌های کش قدیمی می‌توانند در امنیتی و حریم شخصی مشکلاتی به وجود بیاورند. صفحات وبی که در مرورگر شما کش می‌شود ممکن است شامل اطلاعاتی حساس باشد. اگر یک شخص بدون اجازه به این فایل‌ها دسترسی پیدا کند، می‌تواند اطلاعات شخصی شما را بدزدد.
  • اگر یک مرورگر یا یک اپلیکیشن آخرین نسخه‌ی یک صفحه را بارگیری نمی‌کند، حذف کردن حافظه کش می‌تواند آن را مجبور به بروزرسانی کند.

آیا باید حافظه کش را در دوره‌های منظم پاک کرد؟

اینک که به مزایای پاک کردن حافظه کش آشنا هستید، ممکن است فکر کنید که باید حافظه کش خود را به طور دستی و دوره‌ای پاک کنید. ولی این مساله در واقع بیشتر مشکل‌ساز خواهد بود. به یاد داشته باشید که فایل‌های کش برای سرعت بخشیدن در دسترسی به محتوایی که به طور مرتب با آن‌ها کار دارید بسیار موثر هستند.

به همین دلیل است که حذف دستی و مرتب فایل‌های کش قدیمی توصیه نمی‌شود. اندروید در خود یک سیستم خودکار برای حذف فایل‌هایی که زیاد مورد استفاده قرار نمی‌گیرند دارد که معمولا به خوبی کار خود را انجام می‌دهد. معمولا در چند شرایط باید به صورت دستی برای حذف فایل‌های کش اقدام کنید:

  • زمانی که فایل‌های کش یک اپلیکیشن خراب شده باشد و باعث ایجاد مشکل در عملکرد اپلیکیشن شود.
  • زمانی که می‌خواهید برای مراقبت از حریم خصوصی خود، فایل‌هایی که شامل اطلاعات شخصی هستند را پاک کنید.
  • زمانی که حافظه کافی در تلفن همراه خود ندارید و نمی‌خواهید فیلم‌ها، تصاویر و اپلیکیشن‌های خود را حذف نمایید.

راه‌های پاک کردن فایل‌های کش در اندروید

در نسخه‌های جدید اندروید تنها می‌توانید فایل‌های کش هر اپلیکیشن را به صورت مجزا حذف کنید. توجه داشته باشید که خیلی کم پیش می‌آید که نیاز به حذف کردن تمام کش‌ها داشته باشید. در بیشتر مواقع تنها حذف کردن فایل‌های کش چند اپلیکیشن مشکل دار می‌تواند به رفع مشکلات عملکردی و کمبود حافظه شما کمک کند.

با استفاده از گام‌های زیر می‌توانید فایل‌های کش اپلیکیشن‌های مختلف را حذف کنید:

  1. وارد «Settings» شده و گزینه «Storage» را انتخاب کنید.
  2. در لیست موجود بر روی گزینه «Other Apps» ضربه بزنید. با این کار لیستی از تمام اپلیکیشن‌های نصب شده در گوشی خود را مشاهده خواهید کرد.
  3. یک اپلیکیشن که فایل‌های کش زیادی دارد را انتخاب کنید. می‌توانید بر روی آیکون سه نقطه در بالا سمت راست ضربه زده و گزینه «Sort by size» را بزنید تا اپلیکیشن‌ها به ترتیب فضای اشغالی نمایش داده شوند. ما برای مثال می‌خواهیم کش «Chrome» را پاک کنیم.
  4. در صفحه اطلاعات اپلیکیشن، بر روی گزینه «Clear Cache» ضربه بزنید.

چرا و چگونه حافظه کش را در اندروید پاک کنیم؟

چرا و چگونه حافظه کش را در اندروید پاک کنیم؟

چرا و چگونه حافظه کش را در اندروید پاک کنیم؟

چرا و چگونه حافظه کش را در اندروید پاک کنیم؟

برای حذف کردن فایل‌های کش هر اپلیکیشنی می‌توانید همین راه را تکرار کنید. اگر به جای گزینه «Clear Cache» بر روی گزینه «Clear Storage» ضربه بزنید، تمامی داده‌های اپلیکیشن حذف خواهند شد. با این کار عملا اپلیکیشن به حالت اولیه خود پس از نصب باز خواهد گشت.

نسخه‌های قدیمی‌تر اندروید به شما امکان حذف کش تمام اپلیکیشن‌ها را می‌دهند که برای این کار باید از داخل بخش «Storage» گزینه «Cached Data» را بزنید. در اینجا بر روی OK ضربه بزنید تا تمامی فایل‌های کش حذف شوند.

پس از حذف کش چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از این که فایل‌های کش را حذف کنید، کمی فضای آزاد بیشتری به دست خواهید آورد و اپلیکیشن‌ها نیز به صورت عادی کار خود را ادامه خواهند داد. با این حال تمامی داده‌هایی که برای روان‌تر شدن عملکرد شما استفاده می‌کردند از دست رفته است، در نتیجه ممکن است در ابتدا کمی عملکرد اپلیکیشن ضعیف‌تر باشد. به مرور زمان بسته به میزان استفاده‌ی شما، اپلیکیشن مجددا فایل‌های کش خود را ایجاد می‌کند.

حذف کردن حافظه کش باعث نیاز به ورود دوباره به اپلیکیشن نخواهد شد و هیچ چیزی نظیر پیشرفت خود در بازی، صفحات علامت زده در مرورگر و موارد مشابه را از دست نخواهید داد.

اپلیکیشن‌های پاک‌کننده حافظه کش چه کاربردی دارند؟

در فروشگاه «Play Store» اپلیکیشن‌های زیادی هستند که ادعا می‌کنند می‌توانند تصاویر، ویدئوها و فایل‌های کشی که بلا استفاده مانده‌اند را به سرعت و با امنیت بالا حذف کنند. با این که گاهی اوقات کاربردهای خوبی از این اپلیکیشن‌ها مشاهده می‌شود، با این حال به چند دلیل ارزش نصب کردن را ندارند:

  • معمولا ادعاهای این اپلیکیشن‌ها غیری واقعی است. برای مثال می‌گویند که حذف کردن فایل‌های کش به طرز قابل توجهی سرعت گوشی شما را افزایش خواهد داد.
  • این اپلیکیشن‌ها فضای بیشتری در دستگاه شما اشغال می‌کنند و از آنجایی که همواره در حال پردازش در پس‌زمینه هستند، باعث کند شدن عملکرد گوشی شما خواهند شد.
  • معمولا تبلیغات و خریدهای درون برنامه‌ای زیادی دارند.

چرا و چگونه حافظه کش را در اندروید پاک کنیم؟

اگر تصمیم به استفاده از این نوع اپلیکیشن‌ها گرفتید، باید مواظب باشید. اگر امکانش را دارید به طور کامل از این اپلیکیشن‌ها دوری کنید. به یاد داشته باشید که خود اندروید به اندازه کافی سیستم‌های پاک‌کننده‌ی موثر برای فایل‌های اضافی دارد و نیازی به اپلیکیشن‌های شخص ثالث برای این کار ندارید. برای باز کردن حافظه در دستگاه خود تنها کافی است از منوی «Storage» گزینه «Free up Storage» را بزنید.

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

^^

بر اساس رای ۷۴ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MakeUseOf
۶ دیدگاه برای «پاک کردن حافظه کش در اندروید — از صفر تا صد»

وقتی یه برنامه رو حذف می‌کنیم، حافظه‌ پنهان اش رو چطور پاک کنم؟ خیلییییی ضروریهههه

دمتون گرم خدایی … مرسی

با سلام آیا راهی هست تا حافظه پنهان پاک شده را برگرداند؟

سلام
خیلی ممنووون عالی بود.
لینک های آخر نوشتار فوق العاده بود.
????

سلام . ایستام پریده هر کاری میکنم نمی تونم واردش برم کد اصلا نمیاد گوشیم فضا کافی داره چند تا موبایل سازی را بردم ولی نتونستن درست بشه اصلا کد نمیاد میتونید کمک م کنید

از مرورگر ویندوز وارد بشید. گوشی رو بذارید کنار.از لپ تاپ یا پی سی استفاده بفرمایید.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *