تغییر رنگ مو در فتوشاپ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

۲۴۰۳ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۲۳ دقیقه
تغییر رنگ مو در فتوشاپ (+ دانلود فیلم آموزش گام به گام)

در این مقاله با روش تغییر رنگ مو در فتوشاپ آشنا می‌شویم. در این مسیر با روش‌های مختلف عوض کردن رنگ اشیا در فتوشاپ و همچنین روش انتخاب دقیق یک شیء و تغییر دادن رنگ آن بدون هرگونه تأثیر جانبی روی تصویر اصلی آشنا خواهیم شد.

فیلم آموزشی تغییر رنگ مو در فتوشاپ

دانلود ویدیو

برای پیگیری این راهنما یا می‌توانید یک تصویر از خودتان تهیه کنید و یا می‌توانید از این تصویر پرتره (+) استفاده کنید.

انتخاب صرفاً موها در فتوشاپ

این بخش از راهنما، دشوارترین بخش آن محسوب می‌شود. برای این که مطمئن شوید بهترین نتیجه را به دست می‌آورید، باید از یک تصویر استفاده کنید که با پس‌زمینه کنتراست (ترجیحاً سفید) دارد و موها تقریباً سیاه باشند. یا در غیر این صورت از یک تی‌شرت با رنگ متضاد برای حذف موهای نازک استفاده کنید.

این تصویر همچنین باید با وضوح بالا و شارپ باشد.

گام 1

عکس را در نرم‌افزار فتوشاپ باز کنید. ابزار Lasso را در نوار ابزار پیدا کنید و روی آن کلیک کنید تا ابزارهای فرعی باز شوند. ابزار را انتخاب کنید.

گام 2

در جایی روی لبه بیرونی مو کلیک کنید و سپس به آرامی همراه با آن حرکت کنید. نهایت تلاش خود را بکنید اما در مورد نتیجه خروجی نگران نباشید. در ادامه هر گونه نقصی را رفع خواهیم کرد. پس از آن که به نقطه نهایی رسیدید روی آن کلیک کنید تا ناحیه انتخاب بسته شود.

گام 3

اینک یک ناحیه انتخاب داریم، اما هنوز کامل نیست. برای اصلاح آن روی Refine Edge کلیک می‌کنیم.

گام 4

یک پنجره جدید باز می‌شود و تصویر به صورت ارائه انتخاب تغییر می‌یابد. می‌توانید روشی برای عرضه آن انتخاب کنید. با انتخاب گزینه Overlay، بهترین تصویر از خارج ناحیه انتخاب (برای نمونه موهایی که هنوز انتخاب نشده‌اند) عرضه می‌شود. گزینه On Black/On White ناحیه انتخاب را به واضح‌ترین شکل ممکن نشان می‌دهد. به آسانی امکان سوئیچ بین آن‌ها با استفاده از کلیدهای میانبر وجود دارد.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

با کلیک روی Smart Radius و کمی کار کردن روی اسلایدر زیر آن می‌توانید تأثیرش را روی لبه انتخاب مشاهده کنید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

گام 5

اگر کرسر ماوس را روی تصویر حرکت دهید، متوجه خواهید شد که براش خاصی دارید که ابزار Refine Radius خوانده می‌شود. می‌توان از آن برای تعیین مکان‌هایی که باید با دقت به ناحیه انتخاب اضافه شوند استفاده کرد. همچنین می‌توان با گرفتن کلید Alt بخش‌های خاصی از انتخاب را حذف کرد، اما به خاطر داشته باشید که این روش بر مبنای الگوریتم خاصی عمل می‌کند و ممکن است مطابق انتظار شما نباشد.

صبور باشید و همه حالت‌ها را آزمایش کنید. اگر چیزی خراب شد می‌توانید کار را لغو کرده و از حالت تمیز دوباره کار را آغاز کنید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

بین نماها سوئیچ کنید تا خروجی را بهتر ببینید. می‌توانید روی همه نماها paint کنید، اما در اغلب موارد نمی‌توانید چیزی را که انتخاب شده است ببینید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

گام 6

زمانی که کار پایان یافت، Output را به New Layer with Layer Mask تغییر داده و روی OK کلیک کنید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

گام 7

یک کپی از لایه ایجاد خواهد شد. اگر تصویر اصلی را پنهان کنید، می‌توانید تنها مو را ببینید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

اما ابزار Refine Edge هر چه قدر قوی باشد، همچنان بر مبنای انتخاب شما عمل می‌کند. بنابراین ممکن است همه موارد را تشخیص ندهد. در ادامه برخی نواقص را به صورت دستی رفع می‌کنیم.

یک New Layer در انتهای اضافه کنید و با استفاده از ابزار Bucket آن را با رنگ سیاه پر کنید. سپس میزان Opacity تصویر اصلی را کاهش دهید تا تنها صورت به صورت محو دیده شود.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

گام 8

به لایه کپی شده بازگردید. یک لایه ماسک دارد که نواحی سیاه روی ماسک نشان می‌دهد کدام بخش‌ها باید شفاف باشند و نواحی سفید نواحی مات را نمایش می‌دهد. اگر روی ماسک کلیک کنید، می‌توانید روی آن paint کرده و با استفاده از قواعد زیر آن را ویرایش کنید.

یک براش نرم بردارید و با یک Flow پایین و با دقت زیاد آن نواحی که مجاور پوست هستند را ویرایش کنید. تغییر بین پوست و مو نباید زیاد تند باشد. از رنگ سیاه، سفید یا سایه‌های دیگر خاکستری برای شفاف ساختن برخی نواحی و مات کردن نقاط دیگر یا سطوح مختلفی از شفایت بهره بگیرید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

زمانی که کارتان پایان یافت، کافی است لایه سیاه را حذف کنید و Opacity لایه اصلی را به 100% بازگشت دهید.

تغییر رنگ یک تصویر در فتوشاپ

در این بخش با مراحل تغییر دادن رنگ موها آشنا می‌شویم.

گام 1

اکنون فتوشاپ می‌داند که چه چیزی را باید تغییر دهد. از این رو زمان آن فرارسیده است که به بخش جالب ماجرا برسیم. به منوی Window > Adjustments بروید و گزینه Hue/Saturation را انتخاب کنید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

گام 2

با کلیدهای Ctrl+Alt+G اقدام به Clip کردن تغییر بکنید تا تنها موها تأثیر بپذیرند. تیک Colorize را بزنید تا دسترسی کاملی روی همه گزینه‌ها داشته باشید و سپس با اسلایدر Hue کار کنید تا رنگ‌ها را تغییر دهید. بدین ترتیب می‌توانید رنگ‌های درون سایه کنونی را بررسی کنید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

همچنین می‌توانید رنگ را با این تکنیک با کاهش دادن Lightness تیره‌تر سازید. بنابراین اگر رنگ موها روشن است، می‌توانید رنگ‌های زیبایی را با تغییر دادن اسلایدرها ایجاد کنید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

گام 3

اگر می‌خواهید رنگ‌ها اشباع بیشتری داشته باشند و رنگ موها نیز تیره است، کار بیشتری مورد نیاز است. ابتدا باید نسخه تیره تیری از رنگ را انتخاب کنید و سپس لایه اصلاحی مورد نظر را با زدن کلیدهای Ctrl+J کپی بگیرید و رنگی که عملاً می‌خواهید را ایجاد کنید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

روی لایه اصلاحی دوم راست-کلیک کنید و گزینه Blending Options را انتخاب نمایید. اینک باید اسلایدرهای خاکستری را ببینید. می‌توانید از آن‌ها برای شفاف ساختن نواحی خاصی از تصویر بهره بگیرید.

فعلاً کافی است بدانید که اگر نشانگر سیاه پایین را به سمت راست بکشید لایه بخش‌های تیره‌تر لایه زیرین را آشکار می‌سازد. اگر کلید Alt را نگه دارید نشانگر تقسیم می‌شود و تأثیر تدریجی‌تر خواهد شد.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

گام 4

دقیقاً از همین روش می‌توانید برای افزودن هایلایت نیز استفاده کنید. کافی است یک لایه اصلاحی جدید با نسخه شدیدتری از همان رنگ بسازید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

در ادامه اغلب آن را حذف می‌کنیم و صرفاً نواحی روشن‌تر را حفظ می‌کنیم.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

گام 5

در مورد موهای روشن مانند رنگ موی بلوند همانند موهای به رنگ تیره باید ابتدا آن‌ها را سفید کنیم. سه لایه اصلاحی بدون هیچ اشباع رنگ ایجاد کنید که اولی تیره، دومی روشن و سومی کاملاً روشن باشد و با استفاده از Blend-if آن‌ها را ترکیب کنید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

گام 6

زمانی که کارتان پایان یافت می‌توانید سایه‌ها را تنظیم کنید تا نتیجه یکنواختی به دست آید و حتی در صورتی که چیزی مشکل داشت، می‌توانید روی لایه‌های ماسک paint بکنید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

گام 7

اکنون به سهولت لایه اصلاحی دیگری را با رنگ روشن موردنظر خود ایجاد کنید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

سخن پایانی

از این تکنیک می‌توان برای ایجاد سایه‌های زیبای زیادی استفاده کرد که هم واقع‌گرایانه و هم غیرواقعی به نظر برسند. صرفاً به خاطر بسپارید که باید کنتراست را خودتان کنترل کنید، زیرا فتوشاپ جلوی شما را در زمان ایجاد یک جلوه مصنوعی نمی‌گیرد.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

از این تکنیک می‌توان برای رنگ‌آمیزی پشم حیوانات یا دیگر نواحی تصویر نیز استفاده کرد. با امتحان کردن آن می‌توانید تجربه بیشتری در کاربردش بیابید.

تغییر رنگ مو در فتوشاپ

اگر این مطلب برای شما مفید بوده است، آموزش‌های زیر نیز به شما پیشنهاد می‌شوند:

==

بر اساس رای ۶ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
design.tutsplus
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *