صورت فلکی تاریخی برزیل — تصویر نجومی

۴۰ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۳ دی ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۱ دقیقه
صورت فلکی تاریخی برزیل — تصویر نجومی

تمدن‌‌ها و فرهنگ‌‌های گوناگون در طول تاریخ، همواره افسانه‌‌های بسیاری را در مورد آسمان شب و اجرام آن بیان کرده‌‌اند که تعدادی از ماندگارترین آن‌‌ها در مورد ستاره‌‌ها بوده است. برخی از نسل‌‌ها، با دیدن صورت‌‌های فلکی و شنیدن افسانه‌‌هایی مرتبط با آن، آن‌‌ها را برای نسل بعد دهان به دهان نقل می‌‌کنند. ستاره‌‌هایی که در این تصویر دیده می‌‌شوند نیز یکی از همین صورت‌‌های فلکی را تشکیل می‌‌دهند.

صورت فلکی تاریخی برزیل

برای مشاهده تصویر در اندازه کامل، کلیک کنید.

این صورت فلکی مدت‌‌ها توسط توپی‌‌های (Tupi Peoples) بومی مناطقی از آمریکای جنوبی که اکنون برزیل نامیده می‌‌شود، با نام «پیر مرد» شناخته می‌‌شد. البته، امروزه با نام‌‌گذاری ستاره‌‌ها، خوشه‌‌ها و صورت‌‌های فلکی مشخص شده است که در این صورت فلکی، خوشه ستاره‌‌ای «هایدز» (Hyades) به عنوان سر پیر مرد و کمربند شکارچی نیز به عنوان بخشی از یک پای آن در نظر گرفته شده است.

طبق افسانه‌‌های گفته‌‌شده توسط توپی‌‌ها، پای دیگر این پیرمرد توسط همسرش قطع شده و باعث شده است در یک ستاره نارنجی که امروزه با نام «شبان‌‌شانه» (Betelgeuse) شناخته می‌‌شود، به انتها برسد. خوشه ستاره‌‌ای «پروین» (Pleiades) که در انتهای سمت چپ قرار دارد را می‌‌توان به عنوان یک کلاه پر سرخپوستی در نظر گرفت. تصویر این پیر مرد لنگان توسط شخصی که در پیش‌‌زمینه عکس قرار دارد، الگوبرداری شده است. باورهای عامیانه در مورد آسمان شب به چند دلیل حائز اهمیت هستند که از جمله آن‌‌ها می‌‌توان به ثبت میراث فرهنگی و ارائه اسنادی از گستردگی هوش و تخیل بشر اشاره کرد.

بر اساس رای ۱ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
NASA
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *