۵ نکته در مذاکره بر سر حقوق و دستمزد

۵۸ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۱۰ دی ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۳ دقیقه
۵ نکته در مذاکره بر سر حقوق و دستمزد

بزرگ‌ترین ترس افرادی که در سراسر جهان میلیون‌ها دلار درامد دارند‌، چیست؟ بله! شما درست حدس زدید، مذاکره برای درخواست حقوق بالاتر! مردم حتی هنگامی‌که به درخواست افزایش حقوق فکر می‌کنند هم عصبی می‌شوند. یکی از دلایل این است که درخواست حقوق و مزایای بیشتر از کارفرما ممکن است نوعی حالت برخورد و مقابله یا حتی خصمانه به نظر برسد. دلیل دیگر این است که برخی از مردم در دفاع از حقوق خود، نوعی سرشکستگی می‌بینند.

دلیل سوم این است که، این نوع تعامل چیزی نیست که در زندگی روزمره با آن زیاد مواجه شویم، بنابراین برخلاف دیدار با افراد در یک مهمانی، فرصت‌های زیادی برای آموختن استراتژی‌های مختلف برای راحت بودن در مذاکرات حقوق و دستمزد وجود ندارد. مذاکره بر سر حقوق و دستمز نیازمند دانستن فنون مذاکره است و البته گفتگو رو باید به شکلی پیش برد که نتیجه یک مذاکره برد برد باشد.

1. جایگزین‌های مناسب را پیدا کنید

اگر شما قصد فروش یک ماشین به من را داشته باشید، من می‌دانم که اگر پیشنهاد مبلغی به مراتب کمتر از قیمت بازار به شما بدهم، کسی دیگر پیدا خواهد شد که آن ماشین را از شما بخرد. چون خریداران دیگری هم هستند. این در مورد فروش خدمات شما هم صدق می‌کند. در مذاکره حقوق و دستمزد هم ممکن است شرکت‌های دیگری باشند که به شما مبلغ بیشتری بپردازند. زیرا آن‌ها می‌دانند اگر کمتر بپردازند، شرکت دیگری هست که حاضر به پرداخت بیشتر باشد.

خواهی نخواهی، ارزش بازار شما نقش مهمی در پس‌زمینه مذاکره شما دارد. از سایت‌های مختلف، از همکاران و دوستان در مورد محدوده حقوق و دستمزد برای نقش و محل خود پرس‌و‌جو کنید. بنابراین شما جایگاه خود را می‌شناسید. البته اگر شما تنها یک یا دو سال سابقه کار دارید احتمالا نخواهید توانست بالاترین حقوق و دستمزد محدوده کاری خود را طلب کنید.

2. در نظر بگیرید که اخیرا برای شرکت چه کاری انجام داده‌اید

در مورد 6 ماه گذشته فکر کنید و آنچه را که در این مدت برای بهبود کارایی، سوداوری بیشتر،  موثر بودن بیشتر و ... انجام داده‌اید، را مرور کنید. اگر آتشی را که دو سال پیش خاموش کرده‌اید، یا مبلغی را که در 3 ماه اول استخدام در شرکت صرفه‌جویی کرده‌اید در نظر دارید، هم خوب است، اما بدانید که دستاوردهای اخیر اهمیت بیشتری دارند.

دلیل اول اینکه این دستاوردها ارزش فعلی شما‌را نشان می‌دهند. اکثر شرکت‌ها به آینده کوتاه و نزدیک نظر دارند و شما با یادآوری دستاوردهای اخیرتان می‌خواهید نشان دهید که به‌زودی باز‌هم ارزش‌آفرینی خواهید داشت. دلیل دوم اینکه انتخاب و گلچین کردن از میان اتفاقات اخیر سخت‌تر است. بالاخره هر کسی در 5 سال اخیر یک پیروزی بزرگ داشته است.

اما اگر شما به موردی در 5 روز اخیر اشاره کنید، قطعا ارزش و تاثیر بیشتری دارد. و دلیل آخر اینکه انسان‌ها در کل به زمان‌های نزدیک و کوتاه‌تر بیشتر اهمیت می‌دهند. پس این نکته را به یاد داشته باشید تا در موقع نیاز از آن استفاده کنید. اگر این اولین وظیفه یا اولین کار حرفه‌ای شماست، می‌توانید به پروژه‌های اخیر اشاره‌کنید.

3. داستان خود را بگویید

شما تنها لیستی از مهارت‌ها و مدارک نیستید. اگر در حال مذاکره برای یک کار جدید و نه ارتقاء شغلی در شرکت فعلی‌تان هستید، توضیح دهید که چرا به فناوری علاقه‌مند شدید و چرا تصمیم گرفتید که یک مهندس شوید (یا اینکه به عنوان یک مهندس چه پیشرفت‌هایی داشته‌اید). این‌ها کمک می‌کند که طرف مقابل شما را به‌عنوان یک فرد بشناسد و بتواند با شما تعامل داشته باشد. داستان شما می‌تواند درباره نحوه رقابت‌هایتان با افرادی باشد که تخصص و مهارتی بسیار بیشتر از شما داشته‌اند.

4. نشان دهید که شما در ثبات شرکت در آینده نقش دارید

ارزش شما فقط چیزی که امروز انجام می‌دهید نیست. بلکه به انتخاب‌های شما در شرایط حساس بستگی دارد. مثلاً تصور کنید که ناگهان شرکت شما متوجه می‌شود که باید همه‌چیز را به زبان برنامه‌نویسی جدیدی از نو کد نویسی کند که شما از آن چیزی نمی‌دانید. اینجا آموختن زبان‌ها و قالب‌های جدید بسیار به کار می‌آید و شما می‌توانید مشکلاتی را حل کنید که قبلاً وجود نداشته‌اند و به‌این‌ترتیب نشان دهید که ثبات و پایداری شرکت مؤثر هستید. افراد کاریزماتیک به‌خوبی می‌دانند که چگونه اعتماد دیگران را به خودشان جلب کنند.

این واقعیت اغلب شرکت‌های فناوری امروز است. آن‌ها در مورد مشکلاتی که پیش از این حل کرده‌اند نیستند، بلکه نگران مسائلی هستند که در حال ظاهر شدن در برابر آن‌هاست، در حالی که هیچ شناختی از آن مسائل ندارند.

5. بپذیرید که درخواست حقوق بیشتر در مجموع نتیجه بهتری خواهد‌داشت

اگر هنوز هم یک مانع روانی در شما در مقابل مذاکره حقوق و دستمزد وجود دارد، تصور کنید که چگونه در موقع نیاز از یک دوست یا همکار خاص حمایت می‌کنید. هدف شما این است که با آرامش و اعتمادبه‌نفس به فضای مذاکره وارد شوید.

به یاد داشته باشید که مذاکرات حقوق و دستمزد به خوبی ارزش دارد و هیچ‌کس دیگری این کار را برای شما انجام نخواهد داد. بعلاوه، شرکت‌ها به‌ندرت بیشترین حقوق ممکن را می‌پردازند. پس یک بار دیگر موارد بالا را مرور کنید و باقدرت وارد مذاکره شوید.

اگر تمایل به مطالعه بیشتر در مورد این موضوعات را داشته باشید؛ شاید آموزش های زیر نیز برای شما مفید باشند:

#

منبع

بر اساس رای ۲ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *