۶ روش برای پخش فایل های ویدیویی خراب — راهنمای کاربردی

۱۱۰۴۶ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
زمان مطالعه: ۶ دقیقه
۶ روش برای پخش فایل های ویدیویی خراب — راهنمای کاربردی

در بسیاری از مواقع هنگام کار در رایانه شخصی با مشکل عدم پخش فایل های ویدیویی خراب مواجه می‌شوید. علت این مشکل می‌تواند ناشی از این باشد که پخش‌کننده رسانه‌ای شما، درست کار نکند، «کدک‌ها» (Codec) ا از دست رفته باشند یا پرونده مشکلی داشته باشد. همچنین امکان دارد «Digital Rights Management | DRM» مشکلی داشته باشد و مانع از پخش ویدیو شود.

در برخی موارد هم ممکن است در پخش آنلاین ویدیوها از رایانه مشکل داشته باشید هرچند که در بسیاری از مواقع می‌توان بر مشکلات فائق آمد و ویدیوها را اجرا کرد. در این نوشتار می‌خواهیم شش روش برای حل مشکل عدم پخش فایل های ویدیویی خراب معرفی کنیم تا مشکل کدهای خطا، کدک‌ها، پخش و خطاهای پخش ویدیو را برطرف کنید.

پخش فایل های ویدیویی خراب
زمانی ممکن است با فایل‌های ویدیویی خراب روبرو شوید.

دلایل مشترک برای عدم پخش فایل های ویدیویی خراب

اغلب مواجه با مشکل پخش فایل های ویدیویی خراب منجر به ناامیدی کاربر خواهد شد به خصوص اگر پیش از آن، پرونده موردنظر پخش می‌شده است. عوامل متعددی و مشترکی برای مشکل عدم پخش فایل های ویدیویی خراب مؤثر هستند که عبارتند از:

  • پخش‌کننده رسانه‌ای نتواند آن ویدیو را پخش کند.
  • کدک‌ها از روی سیستم از بین رفته باشند.
  • پسوند پرونده قابل تشخیص نباشد.
  • کلید رمزگشایی DRM موجود نباشد.
  • پرونده ویدیو خراب شده باشد.
  • سرویس ویدیوی آنلاین مشکل داشته باشد.

برخی از این خطاها را می‌توان برطرف کرد اما برخی را نه. اول از همه توضیح می‌دهیم که چگونه ویدیوهای آنلاین و ویدیوهای ذخیره شده در رایانه شخصی پخش می‌شوند و چطور می‌توان هرگونه خطایی را برطرف کرد.

۱. پسوند پرونده ویدیویی را تأیید کنید

بیشتر پرونده‌های ویدیو دارای پسوندهای قابل تشخیص هستند مثلاً احتمالاً تا به حال با پسوندهایی مانند WMV،AVI ،MP4 و MKV برخورد کرده‌اید. پسوندهای پرونده دیگری هم در استفاده برای ویدیو به کار می‌روند اما برخی از آن‌ها فرمت‌های پرونده‌های ویدیویی و بعضی دیگر تنها فرمت‌های محتوا را مشخص می‌کنند. در مواردی هم پسوند پرونده ممکن است تغییر کرده باشد، در حقیقت مهم است حتی با روش آزمون و خطا، پسوند پرونده درست و مناسب پیدا شود.

اگر فایل ویدیویی پخش نشد و نمی‌دانستید چه باید بکنید، اول از همه اقدام به تغییر پسوند پرونده کنید بدین صورت که:

  • ویندوز اکسپلورر را باز کنید.
  • از منوی «FIle»، ابتدا «Options» و سپس «View» را انتخاب کنید.
  • سپس مطابق تصویر پایین،‌ «Hide extensions for known file types» را برگزینید و تیک آن را بردارید.
  • در مرحله بعدی روی «Apply»  و سپس «OK» کلیک کنید.
پخش فایل های ویدیویی خراب
تیک Hide extensions for known file types را بردارید.

سپس می‌توانید پسوندهای پرونده برای فایل ویدیویی موردنظر را مشاهده کنید. برای تغییر پسوند فایل و رفع مشکل عدم پخش فایل های ویدیوی خراب بهتر است ابتدا یادداشت کنید که با چه چیزی شروع شده است.

در ادامه نیز کلیک راست کنید و از منوی باز شده، گزینه «Rename» را انتخاب کنید و پسوند را به پسوند شناخته شده دیگری تغییر دهید. بعد با این سؤال روبرو خواهید شد:

Are you sure you want to change it

در اینجا مطابق شکل زیر، روی دکمه «Yes» کلیک کنید.

پخش فایل های ویدیویی خراب
با انتخاب گزینه Yes به مرحله بعد خواهید رفت.

هرچند که غالباً تغییر پسوند پرونده جواب نمی‌دهد ارزش امتحان کردن دارد.

۲. از پخش‌کننده رسانه‌ای VLC استفاده کنید

ویندوز ۱۰ دارای پخش‌کننده‌های رسانه‌ای است که در ابتدا نصب شده‌اند. اول از همه هم «Windows Media Player 12» است و با ویندوز ۷ در سال ۲۰۰۹ عرضه شد. دومین پخش‌کننده رسانه‌ای «Film & TV»، برنامه پخش ویدیویی است که طیف گسترده‌ای از قالب‌های (فرمت‌های) ویدیویی را پشتیبانی می‌کند.

در نگاه اول، پخش‌کننده رسانه‌ای Film & TV ممکن است گزینه هوشمندی به نظر بیاید. ضمن اینکه یک پخش‌کننده ویدیویی به روز باید قادر باشد تا همه قالب‌های پرونده‌های قبلی را نیز پخش کند.

اما با این حال، مورد ضروری نیست. مایکروسافت پشتیبانی از برخی کدک‌های ویدیویی را از ویندوز ۱۰ حذف کرده است. به این ترتیب ویدیویی که تحت ویندوز ۷ یا ۸ کارکرده باشد امکان دارد در ویندوز ۱۰ با استفاده از پخش‌کننده‌های رسانه‌ای از پیش نصب شده پخش نشود. راه حل ساده و راحت است، به جای آن از پخش‌کننده رسانه‌ای VLC استفاده کنید، VLC به خوبی پرونده ویدیویی را پخش خواهد کرد. البته VLC تنها راه‌حل نیست بلکه می‌توان از Windows 10 media players استفاده کرد زیرا در دسترس همه قرار دارد.

۳. نصب جدیدترین کدک های ویدیویی

به منظور پخش هر پرونده ویدیویی در فضای وب به این دو مورد نیاز دارید:

  • یک پخش‌کننده رسانه‌ای (یا نرم‌افزار)
  • یک کدک

حتماً با پخش‌کننده رسانه‌ای آشنا هستید و می‌دانید دقیقاً چیست اما درباره کدک چه می‌دانید؟

به زبان ساده، کدک نرم‌افزاری است که می‌داند چطور ویدیو را به حالت قابل مشاهده دربیاورد. بسیاری از کدک‌ها می‌توانند برای رمزگذاری ویدیو استفاده شوند. به تعبیری، کدک مانند کلیدی است و ویدیو، پرونده قفل شده‌ای است که به آن کلید نیاز دارد. برای مشاهده پرونده‌ای که برای رمزگذاری پرونده از آن استفاده شده، به همان کلید یا کدک نیاز است. در صورتی که کدک مناسب نصب نشده باشد، با مشکل عدم پخش فایل های ویدیویی خراب روبرو می‌شود.

پخش‌کننده رسانه‌ای VLC راه‌حلی است تا بیشتر مشکلات پخش ویدیوها برطرف شود، این پخش‌کننده تقریباً همه قالب‌های ویدیو از XviD گرفته تا Real Video و حتی دیسک‌های نوری را پخش می‌کند. اگرچه از روش‌های دیگری برای پخش ویدیوها استفاده شده باشد اما کدک‌ها مبتنی بر پخش‌کننده رسانه‌ای VLC هستند.

اگر از پخش‌کننده رسانه‌ای دیگری استفاده می‌کنید و نمی‌خواهید به هر دلیلی آن را تغییر دهید، می‌توانید همه کدک‌هایی که برای استفاده از K-Lite Codec Pack نیاز دارید را نصب کنید. «K-Lite Codec Pack» مجموعه‌ای از کدک‌های رایگان است که به کاربر امکان می‌دهد تا هر پرونده ویدیویی و صوتی دلخواه را پخش کند.

در واقع با کدک‌های مناسب، پرونده‌های ویدیویی باید به راحتی پخش شوند. فایل‌های ویدیویی خراب را می‌توان از راه‌های مختلفی همچون به روز رسانی کدک‌ها اصلاح کرد.

۴- مشکلات DRM از پخش جلوگیری می‌کنند

در موارد دیگر، برخی از پرونده‌های ویدیویی در پخش‌کننده رسانه‌ای خاصی قفل می‌شوند. این مورد معمولاً با قالب ویدیویی M4V، نسخه رمزگذاری شده DRM قالب MP4، روی می‌دهد. برخلاف قالب MP4، فرمت M4V تنها می‌تواند در نرم‌افزار پخش‌کننده رسانه‌ای اپل پخش شود.

پرونده‌های M4V از برنامه اپل تی‌وی و سابق بر این از آی‌تیونز (iTunes) خریداری می‌شدند. بنابراین اگر از این سرویس استفاده کرده باشید و در نرم‌افزار معمول شما باز نشوند، باید از نرم‌افزار پخش کننده رسانه‌ای اپل استفاده کنید. اگر هم پرونده آسیب‌دیده باشد، شاید به نسخه جدیدی از آن نیاز داشته باشید پس به سراغ آیتونز بروید.

۵ - اصلاح فایل های ویدیویی آسیب‌ دیده

در ویندوز ۱۰ امکان دارد تا با پیام‌های خطایی روبرو شوید که بر پرونده‌های MOV و MP4 تأثیر می‌گذارند؛ اما با ابزار مناسب می‌توان خطاهای «0xc00d36e5» و «0xc00d36c4» را برطرف کرد. معمولاً با پیام «قابل پخش نیست، لطفاً دوباره محتوا را خریداری کنید» روبرو خواهید شد.

پخش فایل های ویدیویی خراب
معمولاً با پیام «قابل پخش نیست» روبرو خواهید شد.

ابزاری که برای دور زدن این خطا به آن نیاز دارید، باز هم پخش‌کننده رسانه‌ای VLC است. وقتی ویندوز ۱۰ قادر به پخش ویدیو با استفاده از ابزارهای اصلی نباشد، VLC جایگزین مناسبی است. این پخش‌کننده رسانه‌ای می‌تواند بر کدک‌های خطا غلبه کند و حتی قابلیت این را دارد تا مشکل عدم پخش فایل های ویدیویی خراب را رفع کند. البته پرونده‌های ویدیویی آسیب‌دیده به طور کلی و درنهایت به کار نخواهند آمد. در واقع در صورت امکان باید پرونده آسیب‌دیده را با نسخه پشتیبان جابجا یا دوباره آن را از منبع معتبری دانلود کرد.

به خاطر داشته باشید که خطای «0xc00d36e5» می‌تواند به دلیل عوامل دیگری هم روی دهد. همچنین ممکن است محل ذخیره فایل‌ها آسیب دیده باشند. ضمن اینکه مشکلات مربوط به منبع تغذیه نیز می‌توانند خطای «0xc00d36e5» را نیز ایجاد کند.

همچنین ممکن است مشکل از رجیستری ویندوز (Windows Registry) باشد که باعث بروز مسائلی در پخش پرونده شود، برای حل این مورد هم بازنشانی (ریست) کردن رجیستری هم چاره‌ساز است.

۶. حل مشکلات با سرویس پخش آنلاین

تنها پرونده‌های ویدیویی نیستند که در رایانه شخصی، میزبان پیام‌های خطا هستند بلکه این مشکل عدم پخش فایل های ویدیویی خراب در وب نیز وجود دارد. برای مثال: خطای Amazon Prime Video کد ۹۰۷۴. معمولاً محدود به خطاهای Roku است و یکی از چندین کدهای خطایی است که Prime Video نمایش می‌دهد، اما این خطاها اغلب مشابه هستند.

کدهای خطای پخش Prime Video می‌توانند به علت موارد زیر باشند:

  • مشکلات سرور
  • وی‌پی‌ان‌ها و پروکسی‌ها
  • خطایی در دستگاه پخش
  • قطع خدمات عمومی

در برخی موارد اگر کمی صبر کنید، مشکل حل خواهد شد اما بهتر است که رایانه شخصی را مجدداً راه‌اندازی (Reboot) کنید تا مطمئن شوید که مشکل پخش فایل های خراب برطرف شده است.

برخلاف پخش‌کننده رسانه‌ای، پخش ویدیو از وب نیازی به کدک خاصی ندارد اما موارد دیگری که مانع از پخش می‌شوند را می‌توان با راه‌اندازی مجدد تنظیم کرد و شاید با راه‌اندازی مجدد ویندوز ۱۰، سرور Prime Video دوباره فعال و اجرا شود.

همچنین اگر زمانی در پخش ویدیوهای ذخیره شده در روی رایانه خود، حافظه فلش یا در ویندوز ۱۰ با مشکلی روبرو شدید اولین انتخاب شما پخش‌کننده رسانه VLC باید باشد. برای سایر موارد، پسوند پرونده، مسائل DRM و مشکلات پخش را بررسی کنید. در برخی مواقع هم پیام‌های خطای ویندوز ۱۰ می‌توانند به علت مشکلات اساسی دیگری باشند پس حتماً برای رفع آن‌ها وقت بگذارید، عدم رسیدگی به این موارد می‌تواند مشکلات بدتری مانند صفحه سیاه ویندوز 10 را بوجود آورد.

این مشکل در واقع این خطای صفحه سیاه مرگ در ویندوز ۱۰، پیام خطایی را به نمایش نمی‌گذارد و به همین علت رفع آن دشوارتر است. در این خطا یک صفحه سیاه نمایش داده می‌شود که اغلب نشانگر ماوس در آن قابل مشاهده است اما سایر قابلیت‌های ویندوز نمایش داده نمی‌شوند. شایع‌ترین علل آن هم می‌توانند ناشی از نصب ناقص ویندوز ۱۰، گرمای بیش از حد، خطاهای نرم‌افزاری و درایور، به‌روزرسانی ویندوز و مشکل منبع تغذیه باشد.

پس بهتر است پیش از بروز چنین خطایی که رفع آن به مراتب بسیار دشوار است، چاره اساسی بیاندیشید و روش‌های گفته شده را امتحان کنید تا کار سخت‌تر نشود.

این مطلب توسط نویسنده مهمان، «آزاده ارشدی»، نوشته شده است.

بر اساس رای ۲۰ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
MUO
۳ دیدگاه برای «۶ روش برای پخش فایل های ویدیویی خراب — راهنمای کاربردی»

خیلی عالی است دست تان درد نکنه

سلام. من چند وقتی هست یه تعدادی از فیلمام که دانلود کردم وقتی با کی ام پلیر باز میکنم، یا میپره جلو و یا کاملا قطع میشه (میره) . همه ی فیلمام اینطوری نمیشن. فقط یه تعدادیشون که از سه تا سایت مختلف هم هست، این مشکلو دارن. چیکار باید بکنم؟ مشکل از سیستم منه ؟ ممنون میشم راهنماییم کنید.

سلام من داشتم از صفحه مانیتور ریکورد میگرفتم که حافظه درایو مقصد پر شد و فایل ریکورد هم خراب شد ایا امیدی برای تعمیر فایل هست؟

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *