محاسبه مقاومت از روی رنگ — به زبان ساده

۵۳۰۶۴ بازدید
آخرین به‌روزرسانی: ۲۰ شهریور ۱۴۰۲
زمان مطالعه: ۵ دقیقه
محاسبه مقاومت از روی رنگ — به زبان ساده

در آموزش‌های قبلی مجله فرادرس، به تفصیل درباره انواع مقاومت‌های الکتریکی صحبت کردیم. در این آموزش قصد داریم به محاسبه مقاومت از روی رنگ آن بپردازیم.

همانطور که می‌دانیم، مقاومت‌ها انواع مختلفی دارند و می‌توان در مدارهای الکتریکی و الکترونیکی از آن‌ها برای کنترل جریان یا ایجاد افت ولتاژ استفاده کرد. برای برآورده کردن اهداف مورد نظر در مدار، مقاومت باید مقدار مشخصی داشته باشد. این مقدار می‌تواند کسری از یک اهم تا چند میلیون اهم باشد.

قطعات الکترونیکی از جمله مقاومت‌ها، خازن‌ها، ترانزیستورها، آی‌سی‌ها، دیودها و غیره، نوشته‌هایی دارند که شماره یا اندازه کمیت قطعه را نشان می‌دهد. اما در بعضی قطعات مانند مقاومت‌ها و خازن‌های قدیمی و عدسی (سرامیکی) این طور نیست و خواندن مقدار این قطعات برای هر کسی با هر دانشی امکان‌پذیر نیست.

علت استفاده از کد رنگی در مقاومت

معمولاً مقاومت‌ها بر اساس مقدار نامی یا «مقدار مطلوب» (Preferred Value)، ساخته می‌شوند. اگر ابعاد فیزیکی مقاومت به اندازه کافی بزرگ باشد، مقدار، تلرانس و درجه‌بندی توانی آن، به عدد یا حروف روی بدنه چاپ می‌شود.

اما اگر ابعاد فیزیکی مقاومت،‌ کوچک باشد (مثل مقاومت فیلمی یا مقاومت ترکیب کربنی با توان 0.25 وات)، این مشخصات به طریق دیگری غیر از چاپ مشخص می‌شود. برای غلبه بر این مشکل، در مقاومت‌های کوچک از نوارهای رنگی استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، مقدار مقاومت و تلرانس آن را با یک کد رنگی مشخص می‌کنند. اندازه فیزیکی مقاومت نیز نشان‌دهنده قابلیت تحمل توان یا درجه‌بندی توان آن است. باندهای نواری رنگی، منجر به یک سیستم تشخیص مقدار مقاومت می‌شود که «کد رنگی مقاومت» (Resistor Color Code) نام دارد.

سال‌ها پیش، یک نقشه کلی جهانی و مورد قبول عام برای کد رنگی مقاومت معرفی شد که با استفاده از آن، مقدار اهمی مقاومت بدون توجه به اندازه فیزیکی یا شرایط مقاومت در مدار، قابل محاسبه است. این نقشه، شامل یک مجموعه ستون رنگی است که در آن، هر رنگ نمایانگر یک رقم است.

محاسبه مقاومت از روی رنگ

مقدار مقاومت الکتریکی همیشه از چپ به راست خوانده می‌شود. برای محاسبه مقدار مقاومت، نوار رنگی با پهنای بیشتر باید در سمت راست قرار بگیرد. این نوار، نمایانگر تلرانس یا دقت مقاومت است. با تطبیق رنگ اول از سمت چپ و شماره آن در ستون ارقام، اولین رقم مقدار مقاومت مشخص می‌شود.

به همین ترتیب،‌ با تطبیق دومین رنگ از سمت چپ با شماره آن در ستون ارقام، دومین رقم مقدار مقاومت نیز مشخص می‌شود. سپس عدد رنگ دوم در کنار عدد رنگ اول و در سمت راست آن قرار می‌گیرد. به این ترتیب، مقدار مقاومت از سمت چپ به سمت راست نوشته می‌شود. شکل زیر، جدول رنگ مقاومت را نشان می‌دهد:

 

رنگ مقاومت
نقشه استاندارد محاسبه مقاومت از روی رنگ

کد نوارهای رنگی مقاومت‌ها در جدول زیر آورده شده است:

جدول رنگ مقاومت

کد رنگی مقاومت، سیستمی مناسب برای محاسبه مقدار آن است. اما برای رسیدن به مقدار صحیحِ مقاومت، لازم است طریقه کارکرد آن را نیز بدانیم. نوار رنگی سمت چپ، مهمترین نوار رنگی و نزدیکترین نوار به پایه مقاومت است. این نوار، اولین عدد مقاومت را مشخص می‌کند. مقدار مقدار مقاومت از چپ به راست به صورت زیر نوشته می‌شود:

رنگ مقاومت

در ادامه، با بیان چند مثال به بررسی خواندن مقدار مقاومت از روی رنگ آن می‌پردازیم.

مثال ۱

نوارهای رنگی یک مقاومت، از چپ به راست، به ترتیب، آبی، خاکستری، قهوه‌ای و طلایی است. مقدار مقاومت را بیابید.

پاسخ: واضح است که این مقاومت چهار باند نواری دارد. با توجه به جدول بالا، اولین رقم مقدار مقاومت برای رنگ آبی، ۶ و دومین رقم، ۸ است. رقم سوم، ضریب و رقم آخر، تلرانس مقاومت را نشان می‌دهد. این اعداد را کنار هم می‌گذاریم و مقدار مقاومت به اهم را می‌خوانیم. در صورت نیاز، مقدار مقاومت به کیلواهم و مگااهم تبدیل می‌شود. بنابراین مقدار این مقاومت، $$68 \times 10$$ اهم با تلرانس ۵ درصد است. این تلرانس توسط کارخانه تعیین می‌شود. به این معنی که مقدار مقاومت، در پنج درصد محدوده مقدار نامی آن تغییر می‌کند. به عبارت دیگر، مقدار مقاومت ممکن است تا ۳۴ اهم نسبت به ۶۸۰ اهم خطا داشته باشد.

$$680\times  5\% =34 \Omega \to R=680\pm 34 \Omega $$

مثال ۲

مقاومتی به رنگ‌های آبی، خاکستری، قرمز و طلایی داریم. مقدار این مقاومت را محاسبه کنید.

پاسخ: با توجه به جدول بالا مقدار مقاومت 6800 اهم معادل 6.8 کیلواهم با تلرانس 5 درصد است.

همانطور که اشاره کردیم، نوارهای رنگی چهارم و پنجم برای محاسبه تلرانس مقاومت به کار می‌روند. تلرانس یک مقاومت، مقدار خطای مقاومت از مقدار نامی یا مطلوب آن است. این خطاها در فرآیند ساختِ مقاومت روی می‌دهد. تلرانس مقاومت‌های فیلمی از یک تا ده درصد متغیر است. مقاومت‌های کربنی نیز ممکن است تلرانسی معادل ۲۰ درصد داشته باشند که عدد بزرگی است و دقتِ کمِ این نوع مقاومت‌ها را نشان می‌دهد.

مقاومت با تلرانس کمتر از ۲ درصد را مقاومتِ دقیق می‌نامیم. اغلبِ مقاومت‌هایی که پنج نوار رنگی دارند، در دسته‌بندی مقاومت‌های دقیق قرار می‌گیرند. تلرانس این مقاومت‌ها حدوداً ۱ تا ۲ درصد است. این در حالی است که اغلب مقاومت‌های چهار نواره، تلرانسی در حدود ۵٪ ، ۱۰٪ و ۲۰٪ درصد دارند. اگر یک مقاومت، نوار رنگی چهارم را نداشته باشد، تلرانس آن را به صورت قراردادی برابر ۲۰٪ در نظر می‌گیریم. مقاومت‌های با تلرانس کمتر، معمولاً قیمت بالاتری دارند.

تصویر گرافیکی مشابه یک مدار الکترونیکی

مقدار نامی و تلرانس مقاومت

مقدار واقعی یک مقاومت، در محدوده‌ای از مقدار نامی و تلرانس آن است. تلرانس یک مقاومت، حداکثر اختلاف بین مقدار واقعی و مقدار مطلوب است و معمولا به صورت درصد بیان می‌شود. برای مثال، در یک مقاومت با اندازه $$ 1K \Omega \pm 20 \%$$، حداکثر و حداقل مقدار مقاومت، به‌ ترتیب برابر است با:

$$1 K \Omega + 20 \% = 1200 \Omega$$

و

$$1 K \Omega - 20 \% = 800 \Omega$$

می‌بینیم که اختلاف بین حداکثر و حداقل مقدار مقاومت برای مقدار نامی 10۰۰ اهم، برابر ۴۰۰ اهم است.

در اغلب مدارهای الکتریکی و الکترونیکی، تلرانس ۲۰ درصد مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما هنگام کار با مدارهایی که دقت بالایی نیاز دارند، مثل فیلترها، نوسان‌سازها یا تقویت‌کننده‌ها، یک مقاومت با تلرانس ۲۰ درصد با مقاومتی با تلرانس دو درصد، قابل مقایسه نیست.

نوارهای رنگی پنجم و ششم برای دقت بالا مناسب هستند که تلرانس آنها در حدود یک درصد و دو درصد است. در حالی که تلرانس‌های ۵ درصد و ۱۰ درصد از نوار رنگی چهارم استفاده می‌کنند. مقاومت‌ها، تلرانس‌های مختلفی دارند، اما دو نوع اصلی آنها، سری‌های E12 و E24 است.

محاسبه مقاومت‌های SMD

مقاومت‌های نصب سطحی یا SMD،‌ مقاومت‌هایی مستطیلی شکل و بسیار کوچک هستند. این نوع مقاومت‌ها با فناوری فیلم فلزی ساخته می‌شوند تا مستقیما روی سطح مدار چاپی لحیم شوند. مقاومت‌های نصب سطحی، یک زیرلایه سرامیکی دارند که روی آن، یک لایه ضخیم از اکسید فلز ته‌نشین شده است. مقدار مقاومت با افزایش ضخامت، طول یا نوع فیلم مورد استفاده کنترل می‌شود.

مقاومت های SMD را می‌توان با تلرانس پایین (در حد 0.1 درصد) و دقت بالا تولید کرد. همچنین، این نوع مقاومت‌ها در دو طرف بدنه خود، دو ترمینال فلزی دارند. به این ترتیب می‌توان آنها را مستقیما روی بردهای مدار چاپی لحیم کرد.

برای تعیین مقدار مقاومت‌های نصب سطحی، یک کد عددیِ سه یا چهار رقمی روی آن‌ها چاپ می‌شود. مقاومت‌های نصب سطحی استاندارد، با یک کد سه رقمی مشخص می‌شوند. در این حالت، دو رقم اول نشان‌دهنده دو عدد اول مقدار مقاومت و رقم سوم ضریب آن است (۱۰، ۱۰۰ و غیره). برای مثال اگر روی یک مقاومت SMD، عدد ۱۰۳ چاپ شده باشد، مقدار آن مقاومت برابر است با:

$$''103''=10\times 1000\, \text{Ohms }= 10 k\Omega$$

چند نمونه دیگر، عبارتند از:

$$''392''=39\times 100 \, \text{Ohms }= 3.9 k\Omega$$

$$''563''=56\times 1000 \, \text{Ohms }= 56 k\Omega$$

$$''105''=10\times 100000 \, \text{Ohms }= 1 M\Omega$$

اگر مقدار مقاومت‌های نصب سطحی کمتر از ۱۰۰ اهم باشد، می‌توان آن را به صورت ۳۹۰، ۴۷۰ یا ۵۶۰ نوشت. در این حالت، آخرین رقم این عدد که صفر است نشان‌دهنده توان صفر عدد ده یا یک است. مثلا:

$$''390''=39\times 1 \, \text{Ohms } =39 \Omega $$

$$''470''=47\times 1 \, \text{Ohms } =47 \Omega $$

مقاومت نصب سطحی

مقاومت‌های سطحی که روی آنها عبارت «۰۰۰» یا «0000» چاپ شده است، نشان‌دهنده مقاومت با اندازه صفر هستند ($$0 \Omega$$). بنابراین این مقاومت‌ها در مدار، به‌صورت اتصال کوتاه عمل می‌کنند.

بر اساس رای ۲۵۸ نفر
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
اگر بازخوردی درباره این مطلب دارید یا پرسشی دارید که بدون پاسخ مانده است، آن را از طریق بخش نظرات مطرح کنید.
منابع:
Electronics Tutorials
۳۲ دیدگاه برای «محاسبه مقاومت از روی رنگ — به زبان ساده»

ممنون از زحماتی که میکشید

سلام استاد ما یک تمرین داد
گفت کدام یک درست است؟(چپ به راست بخوانید)
قهوه ای سیاه سیاه قرمز =۲۰+۱٪
قرمز سیاه سیاه قهوه ای =۱۰+۲٪
من منظورشو نفهمیدم مگه اینا غلطه؟
لطفا پاسخ بدهید

مطالب بسیار مفید و روش ارائهٔ مطلب هم سهل و روان است.در کارتون موفق باشید مملکت ما برای رشد و ترقی به امثال ‌شما اساتید زحمت کش و بی ادعا نیازمنده..کاش روزی رو ببینم که جامعه از رجاله ها پاک و امثال شما دلسوزان اگاه و آتیه نگر برصدر آموزش نشسته اید.

سلام با اجازه دوستان یک شعری هست که بیان کنم تمام دوستان تااخر عمر هرگز مقداراهمی مقاومت‌ها یادشان نمی‌رود ساغی قدهی قراره زیرسبوابی بنشان خانه سنبل چه نکوست شما س. ساقی راسیاه قرار ه درزهن تااخر مثال ساقی سیاه قدهی قرمز وقرارنه گیشودنارننحی تااخر همین راحتی

دمتون گرم آشنایی با رنگها خیلیییییییی عالی بود مرسی

سلام لطفا فایل pdf برای دانلود مقاله هم قرار بدهید.

سلام با تشکر برای من خیلی مفید بود

درود وقت بخیرخسته نباشید مطالب آموزنده وخوبی بود نوفق باشد

سلام بسیار عالی موفق وسلامت باشی

با درود:
لطفا بفرمایید مقاومتی با رنگهای سبز _بنفش_ طلایی _طلایی و مشکی ( در ۵ رنگ) چگونه محاسبه میشود؟
تاکید میکنم که رنگ سوم و چهارم هر دو طلایی هستند!
و لطفا بفرمایید که برای جایگزین از چه مقاومتی میتونم استفاده کنم؟

سلام و روز شما به خیر؛

در سوال شما چند نکته نهفته است. با توجه به کدهای رنگی پنج تایی رنگ سوم شما نمی‌تواند طلایی باشد، همچنین رنگ یا نوار آخر نیز نمی‌تواند مشکی باشد. با توجه به اطلاعاتی که داده‌اید احتمالاً باید با دقت بیشتری رنگ نوارها را بخوانید و با جدول مطابقت دهید. برای جایگزینی مقاومت خود با مقاومت‌های دیگر خواندن مطالب مقاومت سری در مدار — به زبان ساده و مقاومت موازی در مدار — به زبان ساده به شما پیشنهاد می‌شود.

از اینکه با فرادرس همراه هستید خرسندیم.

من دو مقاومت 10و 1 اهم دارم از روی چند برد برداشتم بدون اینکه دستام بهش بخوره، اندازه گیری کردم در حالت اهم سنج اهم مقاومت همونو نشون میده اما در حالت بیزر مولتی متر بوق میزند ، مقاومت سالم هست یا خیر ؟

سلام.
بهتر است از یک مولتی‌متر دیگر برای تست استفاده کنید. برای آشنایی با تست مقاومت، پیشنهاد می‌کنیم مطلب «نحوه تست مقاومت با مولتی متر | راهنمای کاربردی» را مطالعه کنید.
موفق باشید.

سلام خدمت مهندسان گرانقدر و پر تلاش سرزمین ایران اسلامی.
سوال بنده به این صورت است که: یک مولتی متر عقربه ای سانوا sunwa yx-360TRn دارم که 4تا از مقاومت های آن خراب است . به این صورت که یکی اتصال کوتاه شده و سه تای دیگه از 200تا 1کیلو کمتر نشون میده با مولتی متر دیجیتال تست میکنم.ایا اونایی که کمتر نشان میده خطر آفرین است برای دستگاه؟
در قسمت های اهم و برق شهری و برق باتری.نکته همه مقاومت ها 5 نواره هستند.نظر شما چیست؟

درست میفرمایند جناب مهندس.

سلام خدمت اساتید عزیز
من یک مقاومت ۴ رنگ سوخته روی پاور ریسیور دارم که به رنگ های سبز قهوه ای. طلایی و طلایی میباشد آیا امکانش هست مقاومت دیگری رو جای این مقاومت بزارم
ممنون

سلام و روز شما به خیر؛

مشخصاتی که ارائه دادید مربوط به یک مقاومت $$5.1\pm 5\%$$ اهمی است. با استفاده از ویژگی‌های سری و موازی کردن مقاومت‌ها می‌توانید مقاومت‌های دیگری جایگزین کنید. مطالعه مطالب مقاومت سری در مدار و مقاومت موازی در مدار به شما پیشنهاد می‌شود.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید خرسندیم.

سلام من روی یک قطعه smd که به نظر مقاومت هست این نوشت رو دیدم 1R5 اگر مقاومته مقدارش چجوری محاسبه میشه؟

سلام من یک مقاومت دارم ۴ خط از سمت چپ قهوه ای نقره ای نارنجی طلایی تو مقاله شما نقره ای رو چیزی ننوشته میشه بگید عددش چند میشه، من خودم اگه نفره ای رو حساب نکنی میشه 50 نظر شما چیه و اگه تلگرام یا واتساپ دارین میشه عکسشو واستون بفرستم نگا کنین چون اولی که گفتم قهو ای هست به قرمز خیلی پر رنگم میخوره که مایل به قهوه ای هست لطفا سریع جواب بدین. ممنون

سلام، وقت شما بخیر؛

خب تصور می‌شود که منظور شما از نقره‌ای در نوار دوم طوسی باشد، چون در مقاومت های ۴ نواری، نوار دوم نمی‌تواند نقره‌ای رنگ باشد. با در نظر گرفتن این نکته مقاومتی که در مورد آن صحبت می‌کنید اگر دارای نوار اول قرمز باشد $$28\ K\Omega\pm 5%$$ و اگر دارای نوار اول قهوه‌ای باشد مقاومت $$18\ K\Omega\pm 5%$$ دارد.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید از شما بسیار سپاسگزاریم.

سلام من یه سوال دارم خواستم بدونم که مقاومت آبی رنگ که پنج خط رنگی دارن به چه رنگهایی روشون باشن اولی 55.6اهم بعدی ۵ کیلو و ۲۷۰ اهم .و بعدیش ۲.۳۶ اهم اینها باید هر کدومشون چه رنگهایی روی این مقاومت ها باشن که این اعداد نشانگر آنها باشن ممنون و متشکرم

سلام، وقت شما بخیر؛

در مقاومت‌های ۵ نواری، اگر رنگ ها را به صورت زیر در نظر بگیریم:
a=رنگ اول
b= رنگ دوم
c= رنگ سوم
d= رنگ چهارم
e = رنگ پنجم
مقاومت برابر با:
abc*d(+ یا -) e%
با این توضیح در حالت اول برای مقاومت ۵۵٫۶ اهم رنگ ها به ترتیب از چپ به راست سبز، سبز، آبی، طلایی و قهوه‌ای برای تلورانس ۱٪ خواهد بود.

در حالت دوم برای مقاومت ۵٫۲۷ کیلو اهم رنگ ها به ترتیب از چپ به راست سبز، قرمز، بنفش، قهوه‌ای و قهوه‌ای برای تلورانس ۱٪ می‌باشد.

در حالت سوم و برای مقاومت ۲٫۳۶ اهم رنگ‌های قرمز، نارنجی، آبی، نقره‌ای و قهوه‌ای را برای تلورانس ۱٪ دارید.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید از شما بسیار سپاسگزاریم.

سلام
یه مقاومت به ترتیب از چپ به راست با رنگ های سبز، قهوه ای، طلایی، طلایی و قرمز دارم لطفا مقدار آن را برایم محاسبه کنید. ممنون

سلام، وقت شما بخیر؛

در مقاومت‌های ۵ نواری، اگر رنگ ها را به صورت زیر در نظر بگیریم:
a=رنگ اول
b= رنگ دوم
c= رنگ سوم
d= رنگ چهارم
e = رنگ پنجم
مقاومت برابر با:
abc*d(+ یا -) e%
می‌شود که می‌توانید محاسبه کنید. با این حال سوال مطرح شده از طرف شما اساساً ایراد دارد چون رنگ سوم نمی‌تواند طلایی باشد.

از اینکه با مجله فرادرس همراه هستید از شما بسیار سپاسگزاریم.

سلام….سباسگزارم مشکل خواندن مقداراهم مقاومتها را داشتم .بامطالعه مطالب فرادرس حل شد…بسیارمتشکرم سرافراز موفق باشید…

با سپاس فراوان از جناب آقای علم طلب بابت راهنمایی بسیار عالیشون.
……
آیا ممکنه دوتا مقاومت با رنگهای یک سان اُهم متفاوت داشته باشن.؟؟

سلام و عرض ادب خدمت دوستان گرامی.
من تو یک روستا تعمیرکار لوازم خانگی هستم.
گاهی برد یخچال‌های دیجیتال رو بالاجبار باید خودم عیب یابی و تعمیر کنم.
همچنین لامپ‌های کم مصرف و LED رو هم درست میکنم.
خواستم بدونم یک مقاومت تو برد لامپ کم مصرف رو تا چند اهم بالاتر یا پایین تر میتونم تعویض کنم.
مثلا یک مقاومت با رنگ قهوه‌ای_سیاه-طلایی_طلایی رو با چه مقاومتی میتونم جابه‌جا کنم.

جناب آقای قدیمی این نوع مقاومتها دارای اهم بسیار پایین هستند بنابراین نمی توانی مقدار آنها را زیاد کاهش یا افزایش دهی. همچنین از این مقاومتها در مدارهای لامپ کم مصرف و لامپهای LED در ورودی ولتاژ برق شهر یا بعد از یکسوسازی برای حفاظت از قطعات گران قیمت استفاده میشود. بطور مثال در لامپهای LED که از منبع تغذیه سوئیچینگ استفاده می کنند این مقاومت برای محدود کردن جریان از یک حدی بیشتر استفاده میشود.

سلام خسته نباشید من یدونه برد دارم که بر روی ان سه تا مقاومت سوخته شده و سیاه شدن امکان تشخیص مقدارشون از روی رنگها نیست ایا راه دیگری برای تشخیص مقدار انها وجود دارد که انها را تعویض کنم

سلام
ممنون از توضیحات جامع و مفیدتان
در توضیحاتتان گفتید که رنگ مقاومت ها را از چپ به راست باید بخوانیم
مشکلی که من دارم این هست که روی بعضی مقاومتها نمیشه تشخیص داد که کدوم طرف مقاومت رو باید در سمت چپ قرار داد چون هر دو رنگ انتهایی روی برآمدگی مقاومت خورده و بقیه رنگها هم متقارن نسبت به اونها هستند
در این موارد چطور باید مقاومت رو در دست بگیریم چون وقتی ۱۸۰ درجه بچرخانیم قضیه کاملا برعکس میشود
مثلا در شکل بالای این صفحه شما ۶ تا مقاومت توی عکس قرار دادید که اگر خوب به مقاومت آخر یعنی سمت راستی نگاه کنید همین وضعیت را دارد
ممنون

سلام. در چنین مقاومت‌هایی، یک دسته رنگ چهارتایی با فاصله منظم کنار هم قرار می‌گیرند که مطابق شکل زیر، این دسته چهارتایی باید در سمت چپ قرار گیرند. به طور خلاصه می‌توان گفت که چیدمان رنگ‌ها طوری است که مجموعه آن‌ها به سمت یکی از سرها نزدیک‌تر است که همان سمت چپی است. توجه به این نکته ضروری است که رنگ سمت چپ هیچ‌وقت نقره‌ای یا طلایی نیست. همچنین، گاهی بر روی مقاومت نوشته‌ای وجود دارد که از روی آن هم می‌توان جهت در دست گرفتن مقاومت را تشخیص داد.

نظر شما چیست؟

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *